Koiralukio..?? - Sivu 127 (Koirat > Harrastustoiminta)

15.09.2015 18.35
022684595_r
Haapavesi
^ Okei, kiitos! :)
lapinkoirakaksikko.blogspot.com
17.09.2015 22.21
022492823_r
Mä niin haluasin hakea kannukseen, mutta vanhemmat on tällä hetkellä niin muuttoa vastaan. Kaksoistutkintoa alkaisin väsäämään jos sinne pääsisin. Pitkä matka ei helpota ainakaan vanhempien suostuttelua :( Ehdotuksia miten saisin perusteltua/suostuteltua vanhemmille tuota koulua?
Muokattu viimeksi: 17.09.15 22.23
http://jotain-ideaa.blogspot.fi/
18.09.2015 10.41

Välillä vanhemmat voi olla ihan oikeassa. Kuvitellaan nuori, joka hakee toiselta puolelta Suomea uuteen kouluun vaikkapa just peruskoulusta päästyään noin 16 kesäsenä. Muutto yksin uuteen paikkaan on mahdollista, mutta sanoisin että aika iso juttu ja varsinkin jos on alaikäinen niin vanhemmat ihan syystä mietteliäänä.

En sano että nuoret ei pärjäis mutta onhan se iso juttu. 

"Sitä saa mitä vahvistaa"
18.09.2015 11.36
022710854_r
Kannus

Manu, miten kaukaa oot?

Kannus on kuitenkin suhteellisen pieni paikka, jos vertaa johonkin isoon kaupunkiin. Kaikki perusjutut on kävelymatkan päässä, koululla on iltaisin asuntolanvalvoja paikalla (tai ainakin pitäisi olla, en muista miten nää aikataulut menee). Jos johonkin tarvii apua, kysymällä sitä saa. Viikonloppuisin tosiaan ollaan täällä päineen, kukaan ei ole paikalla. Täällä opiskelu on toisaalta helppo tapa kokeilla elämistä omillaan, sillä erolla, että kulut on pienemmät, koska koululta saa ilmaista ruokaa eikä asuminenkaan maksa mitään. 

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
18.09.2015 15.03
022492823_r
Nutu Tuun salosta, mutta kaikki sukulaiset mukaan lukien isovanhemmat ja tädin perhe, joilla kesäisin majailen asuu vaasan ja seinäjoen seudulla. Joten tuki ja turva olis n. 1-2 tunnin päässä. Miten onko sulla ollut koira mukana ja miten koiranpitoon liittyvät kulut oot saanut maksettua? Kiitos tosi paljon muuten vastauksesta!
18.09.2015 15.21
022710854_r
Kannus

Joo, mulla on ollut aina koira mukana, tällä hetkellä mulla on molemmat eli myös vanhempi koira Nala majailee meidän kanssa täällä. Kolmosvuonna voi tuoda toisen koiran mukanaan ja se on 40e/kk. Mulla on se helppo juttu, että mulla on reilu 20km kotiin eli n. 20min ajomatka. Julkisilla ei pääse, ellei lähde kiertämään Kokkolan kautta, jolloin matkan pituus on yli 80km. Elän opintotuella ja koirien kaikki kulut maksan itse ruoasta eläinlääkäreihin saakka. Myös silloin, kun vanhempi koira asui vielä kotona. Se on niin paljon siitä kiinni, miten rahansa käyttää. Ei sitä kotona asuessa tajunnut samalla tapaa, että pelkästään omaan ruokaan saa helposti uppoamaan rahaa. 

18.09.2015 18.23
022656882_r
Rautalampi

Kannus on vielä toisaalta siitä hyvä, että tosiaan asumisesta ja ruoasta ei tarvitse maksaa maltaita, mutta monen sadan kilometrin päähän muuttaminen peruskoulun jälkeen ei aina oo välttämättä se paras vaihtoehto. Mähän siis muutin peruskoulun jälkeen 200 km päähän lukioon ja nyt kolmannen vuoden alkaessa voisin sanoa että olisi ollut helpompia ja mukavampiakin vaihtoehtoja. Onhan tää välillä tuntunut ihan ok vaihtoehdolta mutta voin sanoa että koko täällä oloajan on varmaan joka kuukausi ollut useammin kuin kerran sellainen olo että tekisi mieli lähteä jonnekin lähemmäs kotia, mutta täällä ollaan edelleen :'D Tosin mulla on sukulaisetkin ihan eri suunnassa kuin itse, eikä täältä oikeasti pääse julkisillakaan mihinkään joten sukulaisten ollessa lähellä voi kaikki olla helpompaa.

18.09.2015 18.30
022692941_r
Somero

Itsehän muutin Somerolta Kannukseen opiskeluiden ajaksi. Pitkä matka ei sinällään ollut ongelma, sillä olin jo ollut vuoden opiskelemassa 3 tunnin päässä. Eihän tuo ollut kuin tuplamäärä eli sen kuusi tuntia. Mä ainakin itse olen kokenut tän pitkän matkan sekä "kirouksena että siunauksena." Toisinaan on tilanteita kun haluais vaan olla lähempänä kotia, jotta voisi osallistua enemmän kotiväen touhuihin mutta kyllä tämä päätös on ollut parhaita elämässäni. Itsenäisyyttä on opittu eikä mulla ole tarvetta kertoa kotiväelle enää miten mun päivät menee. Lähinnä soittelen kodin suuntaan kun aion ilmestyä paikalle aina en edes silloin.
Vanhempien ei mun mielestä tulisi koskaan vastustaa nuoren opiskelupäätöksiä, jos nuori oikeasti haluaa siihen alalle. Mulla sinällään oli tuuri, että kun kerroin haluavani kannukseen niin vastaukset olivat luokkaa
"Anna mennä vaan, saako sut jo viedä sinne." Ennemminkin hoputeltiin lähtemään kuin haluttiin jäämään :D

18.09.2015 19.44
022656882_r
Rautalampi

Joo, mullakin on kyllä tästä ollut hyötyä kun muutti kauemmas ja itsenäistynytkin, mutta täällä on vaan muuten niin surkeita kämppiä ja koulukaan ei todellakaan sitä mitä mainostetaan - parempi kämppä ja koulu niin asiat olis jo ihan eri tavalla :D Vaikka tietysti osittain saa syyttää itseään kun tänne lähti ja ei vaihtanut koulua kun oli mahdollisuus.. Ei ihan enää näin abivuoden alussa mitään järkeä vaihtaa vaikka vois lähteä tältä istumalta :'D Tää kuitenkin on vielä vaan lukio, ammatti asia erikseen, sen opiskeluun pitäis olla oikeus siellä missä haluaa.

18.09.2015 19.52
022706093_r
Puolanka
Nitro kirjoitti:

Vanhempien ei mun mielestä tulisi koskaan vastustaa nuoren opiskelupäätöksiä, jos nuori oikeasti haluaa siihen alalle.

^Aamen.

Itselläni olivat vanhemmat ihan innoissaan tästä koulusta :D Tai äiti ainakin, kunnon koirahullu kun on. 

Muokattu viimeksi: 18.09.15 19.53
heklamaista.blogspot.fi
18.09.2015 20.26
022664744_r
Ähtäri

Mä muutin Vantaalta suoraan yläasteen jälkeen Pohjois-Karjalaan Kiteelle opiskelemaan eläintenhoitoa ja vuoden siellä viihdyin, kunnes pääsin sisään Kannukseen. Yläasteaikaiset luokkakaverit veikkaili, etten kestä vuottakaan siellä tai vuoden jälkeen viimeistään muutan takaisin äidin luo. No enpä muuttanut ja nyt taisi elokuussa alkaa viides vuos asuen pois kotoa eikä kävis enää mielessäkään muuttaa takaisin, vaikka osa yläasteaikaisista kavereista porukoidensa nurkissa edelleen majailee :D Voin kuvitella, kuinka tiukkaa vanhemmille teki laskea mut muuttamaan niin kauas, mutta kertaakaan ei kumpikaan kieltänyt mua. Kunhan sukulaisetkin totesi, että lähdenpä tekemään just sitä mikä mua eniten kiinnosti.

18.09.2015 20.33
022692285_r

Mä nyt olen asunut 15-vuotiaasta koulujen asuntoloissa tai omissa kämpissä, mutta siitä huolimatta äiteelle oli kova pala, kun muutin yhtäkkiä 400 kilometrin päähän Kannukseen. Mutta Kannus ei voisi olla parempi paikka juuri peruskoulunsa päättäneille, jotka haluaa kauas opiskelemaan. Se on pieni, turvallinen ja kiva kaupunki, jossa etenkin kennellinjalla on aika mahdoton yksin jäädä. Aina on puhelimet, joilla pitää yhteyttä. Mä selvisin hyvin, vaikka kolmen vuoden aikana kävin varmaan maksimissaan viisi kertaa kotona. :D 

Not a fan of lectures, broken bones teach better
18.09.2015 22.04
022492823_r
Hei kiitos tosi paljon vastauksista! Saanko näyttää näitä teidän kommentteja mun vanhemmille, että ei luule mun vaan sepittävän omia. Kannuksen kennellinja tuntuu vaan koko ajan enemmän ja enemmän mun paikalta. Olis kiva edes pääsykokeisiin päästä koittamaan :/
18.09.2015 22.20
022706093_r
Puolanka

^ Enpä luule että ketään haittaisi vaikka kommentteja näyttäisitkin, julkinen keskustelupalsta kun on. :)

heklamaista.blogspot.fi
18.09.2015 22.56
000107789_r

Mun vanhemmille myös oli pikkuinen shokki, kun yhtenä iltana vaan täräytin, että mähän aion sitten ysin jälkeen hakea Keski-Pohjanmaalle opiskelemaan koiria. :'D Olin tuolloin seiskalla ja samana iltapäivänä ensimmäistä kertaa lukenut kennellinjasta.

Alkujärkytyksestä toivuttuaan vanhemmat olivat ja ovat yhä sitä mieltä, että teen ihan mitä tykkään tämän suhteen. Uskovat kyllä, että tää voisi hyvinkin olla se mun juttu.

Mitä enemmän sepustelen kennellinjasta, sitä enemmän porukat tuntuu olevan tän puolella. Vähän mietityttää itse kutakin se, että sieltä matkaa Kannuksesta kotiin olisi reilut 500km. Ja jaksavat mun vanhempani yhä hämmästellä sitä, että meikäläinen on ihan tosissaan hakemassa amikseen Pohjanmaalle, kun kaikki kolme isosisarusta ovat suunnanneet läheisiin lukioihin.

On muuten kiusallista, kun aivan todella tavallinen smalltalk-kysymys varmaan jokaiselle ysille on, että mihinkäs sitä aiotaan ensi vuonna. Kaikki kun olettavat, että suuntana on joku näistä lähilukioista, niin on pikkaisen kiusallista vaan kertoa että joo mä lähden ekana vaihtoon Etelä-Afrikkaan ja sitten toivottavasti Kannukseen opiskelemaan koiria. :'D  Ihmiset kun eivät odota mitään jymyuutisia tuota kysymystä esittäessään. Yleensä siis vastaan "en tiedä" tai "mietin vielä", jos en vain jaksa selittää, tai muuten vaan ei jollekin puolitutulle huvita ruveta kertomaan.

Hei, kyselisin muuten, että saako siellä Kannuksen asuntoloilla olla milloin vaan, vai onko esim. lomalla kielto tulla sinne? Ja pysyvätkö samat kämpät ja kämppikset koko opiskelun ajan, vai vaihtuvatko esim. vuosittain? (:

Kiitos kaikille, jotka jaksavat vastailla varmaan typerältä kuulostaviin kysymyksiini! (Erityisesti Nutu, ihanaa, kun olet täällä niin aktiivisena ja valaiset meitä tietämättömiä.)

Muokattu viimeksi: 18.09.15 23.00
18.09.2015 23.06
022706093_r
Puolanka

Mulla on itsellä oikeastaan olleet ihan mukana tässä jutussa. Pari kertaa ehdottaneet jotain lähempänä olevaa paikkaa, mutta kyllähän ne on lopulta "tyytyneet". Äiti on kyllä ollut ihan innoissaan paikasta. Ovat myöskin kyselleet multa koulusta jne.

^ Saa olla asuntoloilla lomillakin, mutta siitä täytyy etukäteen ilmoittaa asuntolavalvojalle. :) Kämppiksistä en sitten tiedä. Ykköset taitaa nykyään mennä aina lemmikkiin? 

heklamaista.blogspot.fi
19.09.2015 09.17
Mä kerroin äidilleni Kannuksesta kun oli seiskan kevät. Hän ja myös isäni olivat molemmat heti tukena, eivätkä ole kertaakaan kieltäneet tai kehottaneet miettimään uudelleen. Äitini on opiskellut itse monella paikkakunnalla, ja hän on aina ollut sitä mieltä, että kannattaa lähteä Turkua kauemmaksi ja nähdä maailman (monella turkulaisella on käsitys, että Turku on maailman keskus, joten miksi lähteä pois. Itse en tätä ymmärrä, mutta ehkä olenkin tullut äitiini...). Hän on myös käynyt emäntäkoulun ja haaveili nuorempana maatalon emännäksi. Niinpä hän oli aivan innoissaan kun kuuli, että Kannuksessa on myös lehmiä. Nyt se jo haaveilee, että löytäisin jonkun pohjamaalaisen maatalon pojan, jotta hän pääsisi maalle vanhuuspäivinään... Itse en ole kertaakaan miettinyt, että jättäisin hakematta välimatkan tai perheen takia. Olen kuusilapsisesta perheestä enkä ikinä ole omistanut omaa huonetta. Oman tilan tarve on tämän ikäisellä jo kuitenkin aika suuri, joten Kannus toisi minulle myös itsenäisyyttä. Ja kyllähän perhettä näkee viikonloppuisin ja lomilla. Uudet kaverit, joilla on samanlainen kiinnostuksenkohde, kuin minulla vetävät myös Kannukseen. Olen ollut osan kavereistani kanssa lähes yhdeksän vuotta samalla luokalla ja vaikka meillä onkin hauskaa, niin kaipaan vähän vaihtelua sillekin puolelle. Sukulaiset ovat vähän ihmetelleet valintaani, sillä he olettivat, että kympin tyttö menee totta kai lukioon. Yksi huvini onkin ollut seurata ihmisten reaktioita, kun olen kertonut heille Kannuksesta. Nyt Kannus on jo niin vahvana mun mielessä, että en ymmärrä mitkä laitan yhteishakupaperiin sijoille 2-5. Onneksi on vielä aikaa miettiä :-)
19.09.2015 10.04
022710853_r
Kannus
karoop kirjoitti:
Hei, kyselisin muuten, että saako siellä Kannuksen asuntoloilla olla milloin vaan, vai onko esim. lomalla kielto tulla sinne? Ja pysyvätkö samat kämpät ja kämppikset koko opiskelun ajan, vai vaihtuvatko esim. vuosittain? (:
Pakottavalla syyllä voit anoa asuntolanvalvojalta lupaa olla lomalla täällä, täysi-ikäisten osalta lyhyillä lomilla riittää muistaakseni pelkkä ilmoitus, että on täällä. Alaikäiset tarvitsevat huoltajan ilmoituksen tai jotain sinne päin. Kesälomilla voi olla esim. työssäoppimisen ja hoitolavuorojen vuoksi. Nämä pitää siis anoa ennen lomaa ja varmimman vastauksen saa suoraan asuntolanvalvojalta. Kennellinjalaiset saavat asua myös pääsääntöisesti viikonloput, muiden linjojen opiskelijat eivät. 

Kämpät ja kämppikset pysyy samoina, ellei ole syytä vaihtaa niitä. Kämppiä voi myös vaihtaa keskenään jos henkilökemiat eivät kohtaa tai koirat eivät tule toimeen. Meidänkin luokalla on vaihtoja tapahtunut kämppien välillä, omassa kämpässä asuminenkaan ei ole mahdotonta. 

19.09.2015 22.11
022697215_r
Hämeenlinna
Joo, täällä ei tosiaan yksin hirveän helposti jää. Ainakaan jos on yhtä ihana luokka kun meillä :D Edes minä mega epäsosiaalinen tapaus, heti älyttömän paljon parempi luokkahenki kun ikinä on peruskoulussa ollut, ja parempia kavereita kuin oikeastaan ikinä ollut. //Eikä tuo välimatka oo mitenkään dramaattinen ollut, tosin kauheen kallista toi junailu, kun kuitenkin vähän on halunnut päästä tuulettaa täältä muualle :D
19.09.2015 22.27
000107924_r

Kuulostaa kyllä kivalta paikalta. Mullakin on muuten ensi vuonna opiskelupaikan haku tiedossa... Saako sinne kannukseen siis ottaa omia koiria? Ja mitä eri linjoja siellä on?

19.09.2015 23.03
022673477_r
Kannus

Siis jos puhutaan eläintenhoitajan ammattitutkinnosta peruskoulupohjaisena, ei ole muuta kuin tämä kennellinja. Erikseen on sitten maaseutuyrittäjän (maatilatalouden sekä maatalousteknologian osaamisala) ja metsäkoneenkuljettajan perustutkinto.

Kennellinjalaisilla saa olla mukana yksi oma koira (+ projektikoira), kolmantena vuotena voi olla toinen oma koira 40€/kk maksua vastaan.

http://borntobemirka.blogspot.fi/
19.09.2015 23.37
000107924_r

Ok, kiitos. Löysinkin jo ne nettisivut joilla oli enemmän tietoa. Sun blogissa oli myös aika paljon tietoa. Suoritaksä siellä muuten nyt kaksoistutkintoa? Ja onko sulla riittänyt hyvin aika sun omalle koiralle? Ja kuinka monta henkilöä siellä on opiskelemassa kennellinjalla?  Kyselen siks että varmaan itsekin haen Kannukseen, ja oon saamassa myös oman koiran ensi vuonna.

20.09.2015 10.39
022710853_r
Kannus

Sisään pääsee 18 henkilöä joka vuosi, tällä hetkellä meitä on kolme vuosikurssia täällä + pieni osa neljännen vuosikurssin porukasta, jotka käy vielä lukiota loppuun. Ensi keväänä täältä lähtee meidän luokka (kolmoset) ja neloset

20.09.2015 16.06
000107924_r
Ok. Aion kyllä hakea tonne! Kuulostaa ihanalta paikalta. En kyllä Tonia ottais mukaan, mut saan ensi vuonna oman koiran jonka otan mukaan (jos siis pääsen sinne :D).
20.09.2015 18.57
022673477_r
Kannus

En käy kaksoistutkintoa. Tarkoitus kyllä oli, mutta jätin leikin kesken heti ensimmäisen oppitunnin jälkeen. Päätä kyllä on mutta motivaatiota ei :D

Riippuu paljolti päivästä/viikosta miten aikaa on. Usein tuntuu, että vuorokaudesta loppuu tunnit kesken ja silloin nipistetään ne tunnit jostain muusta, jotta koira tulee lenkitettyä/treenattua kunnolla. Mutta paljon on kiinni siitä, miten sen ajan käyttää ja päivät suunnittelee. Normipäivinä ehtii ihan hyvin touhuta oman koiran kanssa, eikä yleensä kiireet/koulutehtävät vie päivistä aikaa päivää-paria enempää viikosta.

http://borntobemirka.blogspot.fi/
21.09.2015 10.02
000107789_r
Jos tekee kaksoistutkintoa, niin milloin ne lukiotunnit ovat? Siis että ovatko jotkut tietyt päivät/viikot lukiota, menevätkö ne esim. käytännöntuntien päälle, ovatko muun koulun jälkeen vai miten? Entä kuinka paljon porukkaa yleensä tekee kaksoistutkintoa?
21.09.2015 11.24

Melko vähän porukkaa tekee kaksoistutkintoa tällä hetkellä. Lukiotunnit ovat kurssien mukaan, mennen päällekkäin opiston tuntien kanssa halusit sitä tai et. Attojaksolla(opiskellaan englantia, äidinkieltä jne.) kaksoistutkintoa tekevät ovat lukiolla koko ajan. 

Itse en lukiota käy. Niin kuin Rillakin sanoi, päätä on mutta motivaatiota ei. Haluan mielummin saada edes suhtkoht hyvät paperit opistolta, kuin paskat paperit lukiosta ja amiksesta. Nostan hattua niille jotka siellä lukiossa jaksaa painaa ja aikovat sen lakinkin kirjoittaa...

What about the secondbreakfast?
21.09.2015 11.43
022640813_r
Ähtäri

Onko täällä ketään jolla ois kokemusta tai tietoa tosta Kauhajoen kympistä? Kiinnostais lähteä korottamaan numeroita koiran kanssa, mutta Valkeala on toisella puolella Suomea.

21.09.2015 21.24
000107924_r

Kevään 2016 hakijat:

Kirsi, -00, KA 8.6, Puolanka, saksanpaimenkoira Gabi
Karo, -00, KA 9.2 (pk), Espoo, ei koiraa
Elina, -97, KA 8,5 (pk) , Pk-seutu, Mörri cavalier
Tuulevi, KA 9.6, Turku, ei koiraa
Kristiina, -97, KA n. 7,5 (yo), Haapajärvi, islanninlammaskoira Arnar Kaisa, -00, KA 7.8, Espoo, saan koiran kesällä 2016 jonka otan mukaan

Lisäsin itseni tuohon listaan. Tietääkö kukaan miten ne pisteet lasketaan? Miten suuri merkitys on todistuksen keskiarvolla?

Muokattu viimeksi: 21.09.15 21.41
21.09.2015 21.43
022706093_r
Puolanka

^ Itse löysin netistä pisteiden laskemisen. Luulen että oponkin kanssa käytte läpi, niin ainakin meillä. Mun mielestä pääsykokeella on suurin merkitys.

Kevään 2016 hakijat:

Kirsi, -00, KA 8.6, Puolanka, saksanpaimenkoira Gabi
Karo, -00, KA 9.2 (pk), Espoo, ei koiraa
Elina, -97, KA 8,5 (pk) , Pk-seutu, Mörri cavalier
Tuulevi, KA 9.6, Turku, ei koiraa
Kristiina, -97, KA n. 7,5 (yo), Haapajärvi, islanninlammaskoira Arnar
Kaisa, -00, KA 7.8, Espoo, saan koiran kesällä 2016 jonka otan mukaan

Muokkasin välin :)

heklamaista.blogspot.fi

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti