Koiran ylipaino - Sivu 2 (Koirat > Koirien hoitaminen)

03.03.2009 15.20

alottakaa liikkuminen ehdottomasti pikkuhiljaa! eli esin vaan pituuksia lisäämällä ja sitte pikkuhiljaa koiran laihtuessa ja kunnon kohentuessa vaihtelevaan maastoon yms.. jos ylipainoa on paljon ni on koko keholle varsinkin nivelille tosi raskasta alottaa äkkiseltään teho liikkuminen..

lainattu kiran linkistä

"Koiran laihdutuskuuria ei kannata aloittaa vimmaisella lenkkeilyttämisellä, vaan liikunnan määrää tulee lisätä varovasti, etenkin jos koira on vanha, sairas tai todella reilusti ylipainoinen. Tarkoituksena ei ole hankkia koiralle rasitusvammoja, vaan vähitellen kohottaa sen kuntoa painon laskiessa. Pyörän vierellä juoksuttaminen, agility, vedätys ja vastaavanlaiset "tosi-urheilut" kannattaa aloittaa vasta sitten, kun koira on normaalipainoinen."

Muoks* ihan pelkkä puuro on myös hyvin mahaa täyttävää, myös annosten turvottaminen voi auttaa koiran näläntuntuun

Muokattu viimeksi: 03.03.09 15.25
03.03.2009 16.41

Notskilla on myös hieman ylipainoa, hoitolassa kun kävi niin siellä varmaan punnitsivat. (haettaessa antoivat nipun esitteitä mukaan ja sanoivat jostain "kilot kuntoon" kampanjasta..) Notskilla on myös hieman pehmeä selkä, kun lihaksia ei ole.. Miten voisin kuntouttaa selkälihaksia? Notski pelkää vähän vettä, eikä ole koskaan suostunut uimaan, tuskin suostuukaan. Notski on koko ajan ulkona liekassa tai isossa tarhassa. Lenkkiä se saa arkipäivisin kello 2-4 ja 6-7. Nyt talvella olen ohjannut Notskin kävelemään lumipenkassa, ja parhaimmillaan lumi on sitä kintereestä ylöspäin. Vapaana en Notskia omassa pihassa oikein voi juoksuttaa, koska jos sen mielestä metsässä liikkuu jotain (yleensä EI liiku) koira ryntää heti sinne, pois omalta tontilta ja piittaamatta kutsuhuudoista. Samaten karkailee naapurin tontille kaivelemaan myyriä jos tekeminen omassa pihassa loppuu. Se pitää tätä aluetta "reviirinään", ei pelkästään omaa pihaa.

Kesällä käydään pyörälenkeillä joka päivä (ja aina kun on sulaa). Kesällä Notski olikin hyvässä kunnossa, mutta kunto laski kun tuli talvi.

Notskilla on paksu turkki, jonka takia kylkiluiden etsiminen on vähän haastavaa. Mutta kyllä ne tuntee, kun laittaa käden kyljelle ja vähän siirtää turkkia sivuun. Ongelmana on oikeastaan vain ne lihakset, tai sitten ei..?

03.03.2009 16.55
Mona//Juu,juu saatiin,ostettiin semmonen kortti jolla käytiin uimassa koiran kanssa viikonloppuisin.Ja sitten tietty kävin enemmän lenkeillä ja ruokavalion muutoksia.Sitten kokeiltiin myös koiratanssia,joten kai sekin sitten vähän auttoi tässä"prosessissa",sulla on nuori koira vielä sillä on aikaa hankkia pyykkilauta!
03.03.2009 18.29
000039615_r

Meillä on just ongelmana se ku Lissu on niin nirppis noille terveellisille jutuille et se ei syö puuroo, kurkkuu tai muita kasviksii eikä marjoi... justjajust riisii..

Tokiha jos tekis sillee et ei antas sille muuta ku vasta sitte ku se syö mut se voi oikeesti olla viikon syömättä...

03.03.2009 18.38

^Soseuta vihannekset ja laita sekaan piimää tai rouhittuja koirannappuloita,toimi meillä vaikka ollaan kyllä vielä tuhdissa kunnossa.

03.03.2009 18.46
000039615_r
Ransu: tota voiski kokeilla! :o tosi hyvä! eipä käynyt mielessä! piimä on meidän lissun intohimo ;)
03.03.2009 18.48
019771452_r
Iisalmi
ja muistahan se vähärasvainen ;D
Koira, apina ja sika - monenmoista eläintä yhdessä isossa paketissa.
03.03.2009 18.51
000039615_r

on vähärasvaista ja hylaa ;)

mä oon itseasiassa aika expertti koiran laihuttamises mut nyt alko tulee epätoivo :D

03.03.2009 18.53
000102884_r
Tino näyttää nykyään niin hoikalta pojalta kun vertaa vaikka pari vuotta taaksepäin...
03.03.2009 18.59
000039615_r
Olikos Tinolla painoa paljonkin sitten pari vuotta sitte? :o
03.03.2009 19.48
Miralla ei ole paino pudonnut kuin 2 kg, mutta takki on suurentunut. Eli samalla kun liikuntaa on lisätty, niin lihaksia on tullut lisää, joten laihtuminen ei näy vaa'assa.
03.03.2009 19.54

Mulla alkaa tulee,jo hiki tossa Ransun laihduttamisessa...Lenkkeilyä ja liikuntaa on,vähä rasvaista ruokaa,kokeiltu jopa mustissa&mirrissä juoksumattoo...Painoo täytyy saada kaksi kiloa pois mikä on vaikeaa noin pienelle koiralle...Tavoite on 6.5kg.Pitäis varmaan lähtee lenkille ja punnita se.Tossa se vaan nuoleskelee varpaitaan!

03.03.2009 20.09
019771452_r
Iisalmi

Muistakaahan niitä kiloja ei saa kuukaudessa pois. Se ei ole edes terveellistä! Ja mitä enemmän koiralla on turhaa painoa, sitä enemmän raskas liikunta rasittaa niveliä ja sitten alkaa jo apikat poksahdella kun on nivelsiteet löystyneet. Antakaa myös aikaa palautua, sillä varsinainen laihtuminen ja lihasten kasvu tapahtuu levossa.

Lihas painaa enemmän kuin läski, ja jos kuntouttamista ei tehdä oikeassa lepo-rasitus-suhteessa, ennen pitkää vain lihakset alkavat surkastua ja paino tippuu näin. Ei se vaakakaan kaikkea kerro. 

Hiljaa hyvä tulee. Ei ylipainoisen ihmisenkään ole turvallista maratoonia lähteä heti juoksemaan.

Muokattu viimeksi: 03.03.09 20.11
Koira, apina ja sika - monenmoista eläintä yhdessä isossa paketissa.
03.03.2009 20.48
021883691_r
Hämeenlinna

Joo liikuntaa hissukseen ja sitä sopivaa ruokavaliota..

Riia & Rölli
03.03.2009 22.36
000039615_r

meillä pitäisi painoa saada pois öö... ainaki 8 kiloo... -.-" lissulle saattais riittää vähempiki mun silmillä jos katon tota, mut ei se sille oo terveellistä..

kokeillu oon umpihangessaki juoksuttaa mut neiti ei suostu sinne menemää..

03.03.2009 22.45
Tuotah.. ehheh, Nanni painaa 24-25kg ja must se näyttää ihan sika läskiltä xD Ehkei se sitte ookkaa ihan niin läski x)
Nanni kuittaa
03.03.2009 23.12
000039615_r
no ei välttämättä :D
04.03.2009 17.32
021935917_r
Tampere
Mä kävin mustista&mirristä ostamassa pro pacin Low Fat ruokaa jota myyjä minulle suositteli laihduttamiseen (olin sitä itsekin ajatellut etukäteen). Se on paljon, paljon kevyempää kuin tuo rc:n light. Jospa tästä ois apua..
wecope ♀ TK1 Promisehill Irish Rose "Mona" (s.06)
04.03.2009 21.32
000039615_r

Lissu on joskus syöny pro pacia lammas riisii mut se sai siit aivan käsittämättömät ilmavaivat xDD useimmat koirat kyllä lammas riisitä saa ? =))

pro pac on kauheen kallista kans x(( mut ei se nyt niin nuukaa oo jos se toimii :))

04.03.2009 21.34
Nanni kirjoitti:
Tuotah.. ehheh, Nanni painaa 24-25kg ja must se näyttää ihan sika läskiltä xD Ehkei se sitte ookkaa ihan niin läski x)
riippuu onko lihasta vai läskiä
04.03.2009 21.38
022644852_r
Mynämäki
Lissu kirjoitti:
Olikos Tinolla painoa paljonkin sitten pari vuotta sitte? :o
Painoa ei juurikaan ole tippunut mutta näyttää ja tuntuu hoikemmalta, jaksaa paremmin ja on hyvinvoivan oloinen. Pari kiloa tippunut.Kute täälläkin mainittiin, se vaaka ei ole kaiken A ja O

Tino on nyt pari kolme vuotta syönyt ProFormancen veteraaniruokaa.

Tulokset eivät näy hetkessä eikä niiden pidäkään näkyä. Vie aikansa saada ylipaino pois, nimenomaan vain se ylimääräinen, kuihduttamatta koiraa.
"Koirasi voi elää ihmisten kanssa ihmisten maailmassa, mutta sen vaistot kuuluvat silti koiralle" -Victoria Stilwell
04.03.2009 21.42
021935917_r
Tampere
Lissu/ Laatu on hintaa tärkeämpää :)
04.03.2009 22.19
020486932_r
Hämeenlinna
meillä vähän samanoloinen tapaus kun lissulla. Ilona on allerginen lähes kaikelle. Kaikista maailman ruoka-aineista on löydetty 3 ilonalle sopivaa. Nämä 3 ovat peruna, poronliha ja paprika. No niitä syötetään sitten vähän, mutta Ilonalla on roimasti ylipainoa. Allergian seurauksena Ilona käy säännöllisesti kortisonipiikillä, syö päivittäin kortisonilääkkeitä ja ihottumaa (joka on todella rajua) rasvataan kortisonilla.Pahimmillaan Ilona puree tassuistaan nahan. Ilona pyytää pahimpina aikoina myös 4 kertaa yössä ulos. Lisäksi Ilona on allerginen lähes kaikille kasveille. Myös varastopölypunkeille (mitä on kaikissa kuivaruoissa).
www.harjastus.com
04.03.2009 22.45
000039615_r

Ilona, aika samoilla linjoilla ollaa, paitsi että Lissu syö kortisonia joka toinen päivä yhen tabletin..

tässä tulee itseasiassa kaikista tärkein syy et miks haluun et Lissu oikeesti paranee, koska toi sen kortisoni on niin vahvaa ja se syö sitä 3-4 krt viikossa niin eläinlääkäri sano "en kyllä yhtään ihmettele jos tämän koiran elimistö ja kroppa pettää jo 6 vuotiaana, on nimittäin lääkkeet sen verta vahvoja" <--- lääkkeet pitäisi siis saada pois eli tuohon ihoon myös vissii vaikuttaa joku allergia...

Sit mietityttää se ku olis tetissä yhellä maatilalla ja Lissu oli siel mukana ja se oli ainoostaa yöt sisällä ja kaikki päivät ulkona niin Lissu kun oli niin paljo ulkona ja sen iho sai raitista ilmaa niin en antanu kertaakaa sille tota kortisonii :o että vaikuttaako lämpö sitte jotenki lissun ihoo??

04.03.2009 22.47
Esko kirjoitti:
Nanni kirjoitti:
riippuu onko lihasta vai läskiä

Ku aloin tässä miettii ja tunnustelee tota koiraa ni kyl se taitaa enemmä sitä lihasta olla :-D Nanni on kunnon bodari (kuten salkkareitten joonatan :''D) ;D

Nanni kuittaa
04.03.2009 22.54
000039615_r

niin Femma ei tietenkää vaaka ole se tärkein, tavoite olisi saada Lissusta hyvä vointinen, iloinen ja pirteä, ja olen huomioinut myös senkin asian että läski saattaa alkaa muuttua lihakseksi ja lihas painaa enemmän kuin läski mutta kun lissuun ei oikeesti tuu lihasta vaikka kuinka yritän..

tää on oikeesti ollu yhtä paskaa aina välillä, just ku aattelin et nyt se toimii noilla lääkkeillä et ku selvittää mille se on allerginen niin saadaa lääkkeet pois ja koiraki alkaa voimaa todella paremmin et se on helpompi olla, niin nyt sitte joku hemmetin kusi tulehus on koko aja.. lääkityksen ajan se on poissa ja n. viikon lääkityksen loputta mutta sitte on taas ihania kusi lammikko ylläreitä lattialla.. tekis mieli oikeesti itkee välillä ja pari kertaa on tehny miel luovuttaa ihan oikeesti ja antaa koiran mennä... mut mä en vaa pysty siihe, en mä oo niin itsekäs et ku en ite enää jaksa parantaa toista kun se on huono olla niin tappaa sitä! varsinkaa ku se on kaikki mitä mulla on... eläinlääkärit vaa mussuttaa et kyllä se näillä lääkkeillä pärjää ja sanoo et se kuolee ehkä 2 vuoden päästä ni ei se nyt niin vakavaa et kyllä tätä kerkee selvittelemää... välillä noi on niin uunoja et oikee tekis miel hiukset repii päästä...

sit mun kaveri kerra sano et ai onks lissulla taas jotaki ja sano et oisin jo tollasella kuulan ampunu kalloo ku rahaa vaa menee... anteeks vaa mut lissu ei oo mulle pelkkä koira joka vaa makaa ulkohäkissä niinku sen koira tekee ku ei jaksa viiä sitä lenkille, möllöttää vaa telkkarin eessä, lissu on mun paras kaveri ja perheen jäsen, se lohduttaa ja kuuntelee ja on ystävä, ni mun tehtävä mun mielestä on sitte huolehtii siitä! kyllä jos oon ottanu elämän itelleni kaveriks ni mun tehtävä on se kanssa hoitaa ja se et sillä on hyvä olla ni on mun hommii eikä jos jotaki tulee ni ampuu kuula kalloo ku ei jaksa!

Anteeksi pieni avautuminen ja pitkä viesti...

04.03.2009 23.03
021935917_r
Tampere

Lissu/ Aika huono syy laittaa "kuula kalloon" jos ei raski maksaa koiransa eläinlääkärikuluja (tosin rajallisestihan sitä rahaa on kaikilla ja jollain pitää elääkkin, mutta silti), sen sijaan hyvää syy on, jos koira oikeasti kärsii eikä sitä voi parantaa.

04.03.2009 23.05

^ Ymmärrän tilanteen.. mut siis onko Lissulla joku sairaus minkä takia se lihoaa ja voi huonosti? Nimittäin jos et pysty/sulla ei enää ole varaa hoitaa sitä ja jos se kuitenki kuolee 2-vuoden päästä ja jos se kerta kärsii (sellasen kuvan sain..) niin eikö olisi Lissulle parhain palvelus se että päästät sen pois? Saatoin ymmärtää jotain tuossa edellisessä viestissäsi väärin, mutta tämän käsityksen sain..

Joskus paras tapa rakastaa on päästää irti...

Nanni kuittaa
04.03.2009 23.06
000039615_r

No niinpä, pari kertaa tehny miel sanoo et mitä säki koiraa kärsitytät tuol ulkotarhas ku se vaa makaa ja haukkuu siel ja sä viet sille ruokaa vaa..

vaikka se niinku eläääki ulkona ni kyllä seki lenkille haluu...

ja jos ei koiraa haluu parantaa vaik vois ni turhaa koiraa ottaakaa, se koira vois päästä paaaaaaljon paremmanki omistajan hoivii...

04.03.2009 23.08
000039615_r

Nanni: siinä se ongelmaki just on ku mä en tiiä... :(

ku eläinlääkärit vaa mussuttaa samaa tekstii joka kerta..

Lissulla on tuo autoimmuunijärjestelmähäiriö johon se syö kortisonia joka lihottaa ja ton häiriön takii lissu piti steriloida jonka takii lissu sitte lihoo lisää...

siks mulla onki ton ruokinnan kaa vähä ongelmaa et miten voin antaa sille sopivan määrän ruokaa ilman et laiminlyön sen muita vitamiineja ja kalsiumeja ja yms..

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti