Koirien käytös- ja koulutusongelmat - Sivu 131 (Koirat > Koirien koulutus)

18.12.2015 18.51
022674321_r

Täällä ois 2 pian 7kk vanhaa seropi-penskaa. Nämä on sisarukset eli tismalleen saman ikäiset. Uros ja narttu kuitenkin (ja uros leikattu). Anyway, meillä ongelmaa on siinä että nämä tappelee keskenään ja voi mennä tosi rajuksikin eikä ole millään saatu tätä kitkettyä pois, osaisko joku antaa jotakin vinkkiä mitä kokeilla? Toinen probleema on hihnassa vetäminen, mikä meillä on nyt treenissä. Sekin toki vaikeaa kun kumpikaan ei halua toisen menevän edellä.

18.12.2015 18.53
022643924_r
Kemi

^Ihan ekaksi, annatko koirien sitten tapella? Vai menetkö väliin? Opettele lukemaan koiriasi, jotta voit ennakoida nämä tilanteet ja estää tappelun syntymisen kokonaan.

Kertoisitko tarkemmin, missä tilanteissa tappelut syntyvät ja tappelevatko oikeasti tosissaan vai onko kyseessä silkka rähinä?

Herder, heeler, biter, protector. And her dogs.
18.12.2015 19.10
022674321_r

Menen kyllä väliin ja kyllä ihan alkuvaiheessa kun alkaa näyttää siltä että jotain on tulossa. Keskeyttämisen jälkeen vaan usein hetken päästä jatkavat samaa. Välillä vaan lähtee leikistä ja lelut unohtuu välistä ja alkavat kunnolla ottaa yhteen. Ei siis joka kerta, välillä painivatkin leikillään. Pari kertaa vaan jo käynyt niin että on tullut haavaa ja verta molemmille puremisesta, ei onneksi kuitenkaan mitään vakavampaa. Tähän on varmasti nyt vielä suht helppo puuttua verrattuna siihen kun tulee sitten kokoakin lisää ja vahingotkin silloin varmasti suuremmat. Tietäisi vaan mitä lähteä kokeilemaan.

18.12.2015 19.43
022647808_r
Kannus

Ootko kokeillut heittää koirat jäähylle, jos laskisi tunnelmaa sen verran, ettei kuumenisi heti uudelleen? Koirat siis kiihtyvät leikissä yli ja se muuttuu tappeluksi, mutta eivät tappele esim. resursseista tai muissa tilanteissa?

Never underestimate a woman with an australian shepherd
18.12.2015 19.46
022643924_r
Kemi

^^Mitä se sun keskeyttäminen on? Menet ja keskeytät ja lähdet pois? Eli siis tappelu lähtee siitä kun yhteinen leikki yltyy liian rajuksi? Aiheuttaako lelut itsessään eripuraa? 

Kun keskeytät alkavan rähinän, se pitää kans keskeyttää kunnolla. Käske koirat vaikka kokonaan pois tilanteesta, omille paikoilleen hetkeksi rauhoittumaan kunnes ovat oikeasti rauhoittuneet. Leikkiäkin sun pitää niiden ohjaajana vahtia ja olla kertomassa säännöt, mikä on hyvä leikki ja mikä ei. Jos leikki yltyy rajuksi, mene jo silloin keskeyttämään se leikki. 

Selvät pelisäännöt ja johdonmukaisuus. Kerro koiralle, mitä sen pitää tehdä ja mitä ei. Älä jätä tilannetta keskeneräiseksi. Ja muista, älä ikinä lähde kokeilemaan vaan se tehdään, mitä on päätetty.

Muokattu viimeksi: 18.12.15 19.46
18.12.2015 20.05
022674321_r

Todellakin vahdin tätä tehokaksikkoa :D Välillä siis lähtee tosiaan tuosta leikistä ja välillä lähtevät ihan suoraan toisiaan puremalla. Olen kyllä tehnyt mitä olen keksinyt joten myös tuo rauhoittuminen omilla paikoilla on pidemmän aikaa ollut käytössä. Eikä mun näitä siis tarvii repiä erilleen, eli kun meen tilanteeseen ja kiellän niin lopettavat ja laitan tarpeen mukaan sitten rauhoittumaan. Ongelmana on siis se että ei kauaakaan niin sama homma alkaa taas. Ja kokeilulla tarkoitin tietysti sitä, että kaikkien kanssa ei samat keinot toimi vaikka kuinka veisi hommaa loppuun.

18.12.2015 20.09

Sulla vaan ei ole tarpeeksi uskottavuutta / auktoriteettia koirien silmissä, eli samat keinot kyllä pätevät kaikkiin koiriin mutta sinä et ehkä saa niitä toimimaan. Sen pitäisi riittää, että päätät että jokin asia ei käy ja koirien pitäisi sinua kunnioittaa, jos näin ei ole niin silloin suhteessanne on parantamisen varaa.

18.12.2015 20.25

Tosiaan kun on kyseessä noin nuoria koiria, niin tappelemiseen olisi tärkeää puuttua mahdollisimman ajoissa. Ne kasvavat ja niiden tahtotila voimistuu. Jos näyttelet vain sivuroolissa niin kohta sulla ei ole mitään valtaa noissa tilanteissa. 

Älä neuvottele koiriesi kanssa vaan kerro selkeästi mikä on sallittua ja mikä ei. 

18.12.2015 20.54
022674321_r

En mä anna niille periksi. Eikä muuten oo tottelemisen kanssa niin ongelmia mutta nää on kaks pientä jotka yllyttää toisiaan. Ja näitä keinoja on toistettu paljon, lähinnä kiinnostaa jos ollakin on jotakin muuta ehdottaa, tai jotakin tämän toiminnan tueksi (:

Mutta tähän väliin kiitoksia jokatapauksessa jo tulleista viesteistä :)

18.12.2015 21.53
000064689_r

Saahan molemmat tarpeeksi tekemistä ja ns laatu aikaa sun kanssa?

18.12.2015 22.18
022674321_r

Kyllä molempia huomion tasapuolisesti, mutta kahdenkeskistä aikaa molempien kanssa olis varmasti hyvä olla enemmän. :>

18.12.2015 22.32
Loimu kirjoitti:
Eikä mun näitä siis tarvii repiä erilleen, eli kun meen tilanteeseen ja kiellän niin lopettavat ja laitan tarpeen mukaan sitten rauhoittumaan. Ongelmana on siis se että ei kauaakaan niin sama homma alkaa taas. Ja kokeilulla tarkoitin tietysti sitä, että kaikkien kanssa ei samat keinot toimi vaikka kuinka veisi hommaa loppuun.

Tässä on ehkä pari vaikuttavaa seikkaa: menet väliin liian myöhään ja/tai päästät yhteen liian nopeasti liian kiihtyneitä koiria. Mitä aiemmin pääset ohjaamaan tilanteen pois huonoilta kierroksilta rauhaan ja sieltä takaisin mielekkääseen leikkiin, sen parempi. Yleensä se leikin sävy muuttuu väärällä tavalla kiihtyneemmäksi jo tovin ennen varsinaista tappelua tai edes ensimmäisiä keljumpia otteita. Tällaisessa tilanteessa voi olla myös hyvä lääke pysäyttää kivakin leikki ja laskea yhteen rauhallisemmat koirat ihan impulssikontrollitreenin nimissä (vrt. harjoitellaan luoksetuloa ensin helpommassa häiriössä kuin peura nenän edessä). Yks mikä tulee mieleen, on leikkipaikka. Sekin riittää, että on toisen mielestä liian ahdasta ja kas, alkaakin "seinät kaatua niskaan" ja tilanne eskaloituu. 

Olethan treenannut hihnassa kävelyä molempien kanssa yksin ja ne osaavat sen? Koska varsinkin kahden seitsenkuisen kanssa voi olla vähän huono ajatus lähteä tarpomaan hihnassa, jos niillä ei ole taitoja kävellä edes yksin. Muutenhan kannattaa treenata, kuten treenaisit yhtäkin koiraa, havainnoit ja vahvistat vain kahteen suuntaan. 

18.12.2015 22.57
022674321_r

On noita koiria kyllä oppinut lukemaan niin että vähän osaa odottaa milloin alkaa mennä yli. Oot kuitenkin varmasti oikeassa siinä että en joka kerta tarpeeksi aikaisin kerkeä siihen väliin.

Musta tuntuu että näillä voi keskenään olla vielä vähän se laumajärjestys hakusessa ja sehän oikeen yllyttää tohon alistamiseen ja sitä kautta tappeluun. Ei sinänsä niin yllättävä homma kun samanikäisistä koirista kyse, mutta useinhan narttu on dominoivampi osapuoli ja meillä vielä äskettäin uros leikattu..

Ollaan kyllä treenattu hihnassa kävelyä, ainoa on tuo vetäminen mikä on ongelmana.

19.12.2015 13.24
022643924_r
Kemi

Lisänä vielä, ellet ole jo itsekin huomannut; älä anna kummankaan pennuista edes yrittää dominoida toista. Koskee ihan pullistelemalla ympäriinsä kävelemistäkin. 

Miten ootte treenannu hihnassa kävelyä?

21.12.2015 11.29

Oujee, pitäis opettaa koirat olemaan kotiin tullessa hiljaa jatkossa. Eivät siis hauku muutoin rapun äänille tai aamuisin naapurin koirille jotka räksyttävät rapussa. Asutaan ekassa kerroksessa, joten trafiikkia rapussa tosiaankin on. Postinjakajakin on ihan ok, mutta auta armias kun laitat avaimen lukkoon...

Narttu ainoana koirana ollessaan osasi olla täysin hiljaa. Ei kotiin tullessa pihahtanutkaan, mutta isomman tullessa taloon opetti senkin sitten haukkumaan (kun kerrankin oli kaveri jolle ilmoittaa kotiintulijoista). Nartulle riitti nyt muistutukseksi, että laittoi vain pannan kaulaan ja on kokonaan hiljaa. Isompi taasen haukkuu siihen asti, että panta antaa varoitusäänen. 

Pitäisiköhän panta vaihtaa heti reagoivaan vai pystyyköhän tolla opettaa vuodenvaihteeseen mennessäm että minkäänlainen älämölö ei ole toivottavaa kotiin tullessa?

Ja ovella käyttäytymisestä, pitäisikö ovea avatessa odotella, että koira hiljenee ja avata hiljaisuudessa ovi, vai sitten poistus kokonaan ovelta haukun tullessa ovelta ja kokeilla hetken päästö uudestaan jotta koirat välissä rauhoittuu. Näkemykseni mukaan ovesta kotiin tulo on kuitenkin koirille se palkkio eikä pois ajaminen.

21.12.2015 11.39

Hihnassa käveleminen taitaa olla ajankohtainen juttu taas meilläkin, kun sairastumiseni vuoksi kämppis on myös osaksi alkanut lenkittää koiraa... :D Hän ei ole mikään kamalan koiratietoinen tyyppi ja antaa koiran tehdä ja haahuilla puskissa vähän miten haluaa.

Mulla on raaka linja että mun tekemisiä pitää seurata (tulla mun tahdissa oikeaan suuntaan) ja pysytellä sillä puolella tietä johon pyydän + vaihtaa puolta kun käsken. Ei oikeastaan muuta sen kummempaa, periaatteessa samat säännöt kuin vapaana ollessa mutta paljon tiukemmat.

21.12.2015 11.45

Tosta tuli mieleen, Selma mölyää vaan jos kuulee mun äänen rappukäytävästä. Muuten ei ääntele, mutta saa olla tarkkana, ettei tuu löpistyä mitään matkalla 3. kerrokseen. :D

Mutta mä en ite näe tota ääntelyä kotiin tullessa kyllä kovin suurena ongelmana, jos koirat muuten osaa olla hiljaa eikä hauku millekään "turhalle". Vinkkejä en oikein osaa antaa, jos ei pelkkä huomioimattomuus kotiin tullessa riitä.

21.12.2015 11.50

Naapurit tuskin tykkää, kun työvuorot aukioloaikojen muutoksen vuoksi päättyy jatkossa klo 23 ja olen kotona klo 00... :) toki tuolla seinänaapurilla haukkuu koirat rapussa jo ennen kuutta, mutta en viitsisi väkisin hankkia häätöä, kun yläkerran naapuri valittaa jo nyt mm veden laskemisesta yöaikaan ja rapussa kävelystä(!) :D 

21.12.2015 11.55

No mun pitikin kysyä, että onks siinä sit joku mahdollisuus että se ääntely häiritsee naapureita. Oletin taas vaan, että kaikki tulee ja menee samoihin aikoihin kuin itsekin, eli klo 14-15 kotona... :D

21.12.2015 12.22

Juu, hyvästit voi jättää niille työajoille kaupan aukioloaikojen vapautumisen vuoksi :D muuten ei kyllä harmita nuo iltavuorot yhtään, mutta toi perkeleen rakki!

Kannoin tässä tavaraa kellarivarastoon ja kokeilin pari kertaa oven kanssa. Haukahti avaimelle (ja samalla seinänaapurin villakoirakuoro mölyää keuhkojaan tyhjiksi). Haukahduksesta suljin ulko-oven uudestaan ja odotin kymmenisen sekkaa. Koira oli hiljaa. Samalla tavalla meni toisella kokeilukerralla, tällä kertaa ujompi haukku.

Ongelmahan tuossa on se, että toi oikeasti pelästyy sitä oven ääntä uniltaan herätessä ja haukkuu siksi. Muulle ei oikeastaan hauku yhtään. Parvekkeen kautta kotiin tullessa (kyllä, joskus on avaimet unohtunut ja naapuri auttaa) koirat on täysin hiljaa eikä edes tajua, että olen ollut poissa.

Pitänee alkaa ramppaamaan ulos tupakalle parvekkeen sijaan. Noi on aika selkeästi ehdollistuneet mun röökillä ravaamiseen :D

21.12.2015 16.11
kaskumma kirjoitti:
Pitänee alkaa ramppaamaan ulos tupakalle parvekkeen sijaan. Noi on aika selkeästi ehdollistuneet mun röökillä ravaamiseen :D

Oikeasti hyvä ajatus. Saat luultavasti niin paljon treeniä alle (riippuen toki poltetun röökin määrästä :D), että tilanne helpottuu kummasti ja toisaalta vaikka uudet vuorot alkaisivat koirien käyttäytymisen kannalta "liian nopeasti", lasku on pehmeämpi, kun niillä on jo jotain taitoja pohjalla. Jatkaisin myös samaan tyyliin eli jää vain ovelle odottamaan hiljaisen hetken valintaa, älä poistu. Sain näin aikanaan oman tervetulohepuloivan villakoirani lähes hiljaiseksi (muutosta parempaan alkoi tapahtua yhtä nopeasti kuin teillä eli keino tepsi tosi hyvin), mutta luovutin ja se jatkui sitten.

21.12.2015 19.33
022643924_r
Kemi

Meillä koirat lopetti mölyämisen kotiintullessa juurikin sillä, et ku mölinä alko, ulko-ovi menikin kiinni eikä ketään tullut kotiin. Vasta hiljaisuudessa sit tulin kotiin, enkä mie noita mitenkään huomioi kotiintullessa, enkä ikinä koskaan lähde viemään niitä heti ulos. 

Itekkin yritin eka sitä, et odotin vain hiljaisuutta. Mutta emmä sit ite jaksanu joka kerta seistä viittä minuuttia pihalla kuuntelemassa räkytystä. Eikä jaksa naapuritkaan. Joten selkeämpi merkki auttoi (=ovi menee kiinni). 

Koirat tosin rupee möliseen, jos avokki avaa oven. Mistähän se johtuu. Kuulostaakohan sen ovenavaus jotenkin erilaiselta... Meillä on siis tuulikaappi, eli koirat ei näe, kuka sieltä ulko-ovesta tulee.

Muokattu viimeksi: 21.12.15 19.34
21.12.2015 20.47

Joo mä olen ollut huomaavinani, että selvä oven sulkeminen on koirille selvempi "rangaistus" kuin se, että jään ulko-ovi auki odottelemaan välioven avaamista siihen asti, että hiljenee.

Toisella foorumilla tuli vinkkinä käyttää avustajaa. Koirat pöhisee kyllä jos joku omin avaimin tulee sisään vaikka olen kotosalla, joten auttaisi varmaan hyvään starttiin käyttää kundikaveri ovenavausmestarina ja käskyttää itse kotona koirat rauhoittumaan.

Nää on näitä yksinasuvien ongelmia, kun ovitrafikkia ei ole :D

21.12.2015 22.02
022674321_r
Tilli kirjoitti:

Lisänä vielä, ellet ole jo itsekin huomannut; älä anna kummankaan pennuista edes yrittää dominoida toista. Koskee ihan pullistelemalla ympäriinsä kävelemistäkin. 

Miten ootte treenannu hihnassa kävelyä?

Viime päivinä on mennyt tosi hienosti molempien kanssa kun oon vielä enemmän vienyt niitä erikseen ja tuossa tiellä missä on menty pitää olla aika natsi kaikesta hölmöilystä kun kulkee paljon autoja + raskasta liikennettä yms ja saa ajaa aika lujaa eikä oo pyörätietä erikseen :S Tulivat viime lenkeillä molemmat melkein koko matkan tosi hienosti löysällä hihnalla ( :D <3!!) Loimulla ainoo oli se että autot häiritsi sen menemistä ihan hirveesti -_- Nykäs aina sinne päin vaikka koitin olla ite tosi chillisti ettei täs ny mitään tartte piitata (varmaan kun tienreunaa kuljetaan) . Oon käyttänyt paljon erikseen näitä nyt pihalla ja välillä sitten yhdessä, kyl se siitä :)

Tota dominoimista on kyllä nähty ja mennään kyllä molemmat avokin kanssa heti keskeyttään. Mm. ekana tuli mieleen alistamista sillä että kiivetään selkään "astumaan" (tyttö siis tekee tätä myös) -_- Mutta ei todellakaan sallittua käytöstä.

Muokattu viimeksi: 21.12.15 22.03
22.01.2016 20.44
022642420_r
Kuopio

Nyt on itselläni keinot lopussa. Miten saan koiran lopettamaan minun herättämiseni ja ininän aamulla. Arkiaamuna, kun herätyskllo soi, Rauha nousee ja alkaa uikkia. Jos ei herätyskelloa ole, koira nousee noin klo 8 uikkimaan (herättää minut). Niin kauan kun tätä on ilmennyt, eli noin koko koiran elin iän, olen pyrkinyt siihen, että nousen sängystä vasta, kun koira on hiljaa ja esim makoilee jossain. Mutta eipä se auta, kun koira saa minut hereille uikinnalla, niin se käy aamulla minut herättämässä ja kun on sitä mieltä, että olen tarpeeksi hereillä, se jää hiljaa makoilemaan jonnekin. Jos nukahdan uudestaan, se tulee uudestaan uikkimaan. 

Asuntomme on pieni. En saa rajattua Rauhaa pois sängyn läheltä. Muuten olisin toki tehnyt sen jo ajat sitten. Aamulla jos ärähdän Rauhalle että "pois" tai hiljaa, niin koira käy ehkä korkeintaan minuutin muualla ja palaa takaisin uikkimaan. Arkisin tämä ei ole ollut kamala ongelma, kun nousen joka tapauksessa kellon soidessa melko sukkelaan, mutta olen ollut nyt lomalla joulusta asti, ja ärsyttää, kun ei ole saanut kertaakaan nukkua pitkään. 

http://rauhacollie.blogspot.fi/
22.01.2016 21.00

Ootko oikeasti yrittänyt täysin ignoorata koiran aina aamuisin? Tuskinpa se itsekseen jaksaa kitistä kovin kauaa kun tajuaa, ettei sillä saavuta mitään. Siis sinuna en edes kieltäisi tai katsoisi siihen päin, olisin vaan kuin mitään ääntä ei mistään kuuluiskaan ja jatkaisin uniani. 

Mä käytin tota mun pentua aika pitkälle aamuöisin ulkona ja mulle oli ihan fine, että se ilmoitti aina öisin hädästään kitisemällä ja tökkimällä. Se kun ei huvikseen mua halunnut hereille vaan aina syystä pyysi ulos ja minä vein mukisematta. No sitten kun lopetettiin noi aamuyöpissatukset niin tokihan se koitti vielä herättää tosi aikaisin ja alkoi kitistä että joko mentäis. No, ei menty kitinöistä huolimatta ja muutamassa päivässä se sitten oppikin, että on aivan turha kitistä ja että mä vien ulos vasta tasan sitten, kun nousen sängystä ihan omin avuin.

Kyllä mun mielestä koiran on sopeuduttava siihen, että ihminen määrää tahdin eikä mitään saa kitisemällä. Ja on noi niin fiksuja elukoita että kyllä mä rohkenisin väittää, että Rauhakin oppii mikä on homman nimi jos oikeasti kerrot sille, että uikuttamalla ei saa tahtoa läpi.

22.01.2016 21.04
000056720_r

Korvatulpat? Toisaalta koira voi olla niin orientoitunut rutiineihinsa, että sen on pakko noudattaa niitä ja odottaa että samat asiat tapahtuu samaan aikaan myös lomalla.

29.01.2016 22.41
022699193_r
Oulu

Okei nyt vois kysellä vähän jeesiä.

En tiiä onko Noalle tullut joku uhma vai oonko lipsunut vai mikä on, mut luoksetulo on ottanut ihan hirveän takapakin! Ennenhän Noa tuli aina kutsuttaessa luokse ja kyllä se edelleenkin tulee. Mutta nyt kun ollaan irti pidetty jäällä, pellolla, metikössä missä nyt ei hirveästi muita liiku paitsi niitä turkasen hiihtäjiä. Jos nään hiihtäjän ennen koiraa ja ehdin reagoimaan siihen niin koira tulee takaisin eikä noteeraa hiihtäjää. Vaan nyt viimeksi en nähnyt hiihtäjää puiden välistä ja Noahan ampaisi sinne. Ei auttanut huudella, juosta karkuun (ollaan siis tehty sitä että HEIPPA! ja juostu toiseen suuntaan) eikä oikein mikään. Kylläpä tuo takaisin tuli kun aikansa siellä piiritti hiihtäjää ja käskin koiraa luokse, mutta ei tosiaankaan ollut kuulolla. Ja nyt sitten ampaisi koirankin perään mitä ei oo tehnyt. 

Oon ajatellut että meen nyt ihan jonnekin korpeen ensin, otan liinan mukaan ja pistän sen perässä vapaaksi ja kutsun luokse ja annan jotain oikein SUPERnamia. Olisko ideaa mikä tällainen supernami vois olla? Meillä on ollut kivipiiraa ja broilerinsydämiä mut ne tiiä onko ne kuitenkaan ihan niin superia. Kissanruokaa maybe? 

29.01.2016 23.00
022643924_r
Kemi

^Saatko jotain ihmistä/ihmisiä treenaamaan sun kanssa?

29.01.2016 23.44
022699193_r
Oulu

Joo kylläpä noita löytyy ketkä suostuis varmasti tulee avuksi! 

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti