Chinchillat - Sivu 4 (Jyrsijät > Yleistä keskustelua jyrsijöistä)

25.06.2012 09.36
Mun kaverilla on nysse- niminen uros Chinchilla :3 Se on ihana, käyttää omaa riippukeinuaan vessana <3
25.06.2012 12.40
Jörö kirjoitti:

Wikipedia on aika hyvä joka aiheen tiedonlähde :) ja tässä pari linkkiä: http://www.kingis.net/hoito1.htm

http://www.chinchilla.fi/

Kiitti vinkistä rupeenki tästä ny heti lukemaan ja kirjaamaan kaikkee vihkoon :)

25.06.2012 12.47
Ossi kirjoitti:
Jörö kirjoitti:

Wikipedia on aika hyvä joka aiheen tiedonlähde :) ja tässä pari linkkiä: http://www.kingis.net/hoito1.htm

http://www.chinchilla.fi/

Kiitti vinkistä rupeenki tästä ny heti lukemaan ja kirjaamaan kaikkee vihkoon :)Kuinka Chinchilla kylvetetään ? sse jäi mietityttämään ;D

25.06.2012 13.42
000104559_r
Unikko kirjoitti:
Sijoituksessahan on kyse siitä että sitoutuu teettämään poikueen tai pari kyseisellä chinchillalla.

Tähän vielä tarkennuksena. Haltijahan ei siis teetä chinchillalla poikasia, vaan kasvattaja. Eli sijoituschinchillan hankkiessa jalostusoikeus jää kasvattajalle, jolloin omistaja ei saa leikauttaa tai lisäännyttää itse chinchillaa ennenkuin sijoitussopimus on täytetty. Normielämään kuuluvat kulut tulevat haltijan maksettavaksi, kasvattaja maksaa ja huolehtii sitten astutusreissuista ja muista poikueeseen liittyvistä kuluista. Korvauksena jalostusoikeuden jäämisestä kasvattajalle, haltija saa eläimen ilmaiseksi. Eli taloudellisesti etu sijoituschinchillasta ei ole iso, mutta se on mainio tapa tukea pienimuotoista kotimaista kasvatusta, sekä hyvä mahdollisuus tutustua kasvatukseen lähemmin.

Chinchillan kohdalla sitä toki sitoutuu sijoitussopimukseen pidemmäksi aikaa mitä rotilla, joiden kohdalla itse on sijoituseläinten kanssa enemmän touhunnut. Sijoitussopimus kun päättyy siihen, kun sovitut poikueet ovat syntyneet, tai vaihtoehtoisesti kasvattaja on päättänyt olla käyttämättä kyseistä eläintä jalostukseen. Sen jälkeen sen omistus siirtyy kokonaan haltijalle.

26.06.2012 09.19
021539873_r

Chinchillaa ei sinällään kylvetetä. Näille eläimille tulee hankkia kylpyhiekkaa jossa ne saavat kieriskellä turkkinsa puhtaaksi rasvoista ja öljyistä. Chinchillojen kylpyhiekkaa saa useimmista eläinkaupoista.

Vesi on chinchillalle ja sen turkille kauhistus. Chinchillaa ei saisikaan kastella sillä se voi aiheuttaa esimerkiksi ihon sienitulehduksen.

Chinchillat ovat hyvin siistejä eläimiä ja kylpevät mielellään hiekassaan. Hiekkakylvyn voi tarjota esimerkiksi noin joka toinen tai kolmas päivä, riippuen chinchillan luonteesta ja elintavoista. Meillä kylvetään joka päivä, koska se rentouttaa meidän yliherkkää uroschinchillaa jolla on taipumusta stressaamiseen ja karvojen nyppimiseen.

27.06.2012 02.27
000047377_r
^On ok. Jos rupeaa näyttämään, että iho kuivuu niin sitten ota pois ja anna kylpeä harvemmin.
07.07.2012 16.31
021861868_r
Taipalsaari
Miulla on yks chinchilla: Jellu!
07.07.2012 16.35
021861868_r
Taipalsaari
Bobo kirjoitti:
^On ok. Jos rupeaa näyttämään, että iho kuivuu niin sitten ota pois ja anna kylpeä harvemmin.

Samaa mieltä. Ja meillä ainakin chinchilla puree hiekka-astiaa, jos astia on ollut liian kauan häkissä. [tilanpuute, kai?]

12.08.2012 21.26
021904809_r
Helsinki

haha mulla kaks uros chillaa:) molemmat taitaa olla beigejä tai standardeja ;o en oo varma :( mutta ihanuuksia on:)

12.08.2012 21.36
020017076_r
Helsinki

Muistattehan muuten että chinchilla tarvitsee ison häkin, vaikka sitä pitäisi häkistä ulkona päivittäin. Liikkuminen on näille eläimille tärkeää. Isojakin käytettyjä häkkejä löytyy aina välillä netistä, meille sattui löytymään itse tehty 150x150-senttinen aika halvalla. Kolme eri tasoa, asuvat ylimmässä kerroksessa pahvilaatikon sisällä, josta pääsee tiirailemaan ulos. Siellä kaksi chinsua ovat viihtyneet hyvin jo kolme vuotta. Ei mitään marsuhäkkejä, eihän?

15.02.2013 20.34
000076699_r

Nostellaanpas

Itte oon ny harkinnu tsinsujen ottamista, kiehtovat mua enemmän kun kanit tai muut pikkujyrsijät. Sieviäkin ovat :) Kuitenkin on mielessä muutamia kysymyksiä näistä palluroista. Oon kiitollinen jos joku viittii vastata!

1. Kauanko teillä on chinchillat suurinpiirtein eläny?
2. Millaisia virikkeitä tsinsuillanne on?
3. Tarvitseeko chinchillan turkkia harjata? Tuleeko korvat puhdistaa säännöllisesti?
4. Kuinka kauan chinchillan käsikesyyntymisessä suurinpiirtein menee?
5. Onko chinchillojen kylpyhiekoissa eroa, vai ovatko kaikki samanlaisia? Jos eroja on, mikä on se paras mahdollinen?

27.02.2013 10.59
021539873_r

Chinchillathan voivat elää jopa yli 20-vuotiaiksi. Itselläni vanhin on nyt 4-vuotta joten en voi vastata henkilökohtaisella tasolla siihen kuinka vanhoiksi omani elävät. Yhtenä chinchillaa lemmikiksi puoltavana seikkana itselläni oli tuo mahdollinen pitkäikäisyys. Tahdoin kaverin joka jaksaa porskuttaa vuosikausia rinnallani.

Meillä on virikkeinä nukkupönttöjä, riippumattoja, puruleluja ja -tikkuja, heinäkeinuja, kaikkea mahdollista joka vain on turvallista ja kestää hampaiden narskutusta. Meillä myöskin ulkoillaan vapaana huoneistossa useampi tunti vapaana joka ilta. Mistä johtuen olen "jumissa" kotona kaikki illat. Se on sen arvoista kyllä kun näkee kuinka nuo palleroiset rakastaa vapauttaan. Ja koska meillä on vapautta, niin kaikki syötäväksi kelpaamaton pitää olla ehdottomasti kätketty hampaiden ulottumattomiin esim. sähköjohdot ja huonekasvit.

Chinchillan turkkia ei sinällään tarvitse harjata. Jos jostain syystä turkkiin muodostuu takku, se on helpointa nyppiä hellästi pois. Chinchillat ovat mielestäni hyvin siistejä eläimiä mitä tulee omaan hygieniaan. Eri asia on sitten se papanoiden määrä! Niitä tulee ja tulee ja tulee. Jos epeli on vapaana joka ilta kuten meillä, on jokapäiväinen imurointi ihan pakollista. Tätä en osannut ajatella silloin kun ensimmäisen chinchillani hankin. Mielestäni siitä ei voi koskaan painottaa liikaa kuinka paljon niitä papanoita loppujen lopuksi ilmestyy.

Korvista sen verran että itse en ole koskaan joutunut puhdistamaan chinchillojeni korvia. Mutta asia joka tulee ottaa huomioon esimerkiksi poikachinchillaa hankkiessa on mahdollisuus karvarenkaaseen peniksen ympärillä. Tämä on sellainen asia jota tulisi tarkastaa silloin tällöin, tai antaa eläinlääkärin tarkastaa.

Käsikesyydestä puhuminen chinchillojen yhteydestä on aika suhteellinen käsite. Chinchillahan ei ole sylieläin. Meillä on tällä hetkellä 4 chinchillaa joista kaksi on ihan suosiolla sylissä / kädellä ja kaksi ei sitten niinkään perusta koko touhusta. Jotkut kesyyntyy heti ja toiset sitten pidemmän aika välin kuluessa kuten yksi chinchilloistani. Tämä kyseinen yksilö on ollut meillä nyt vuoden ja vihdoinkin meillä alkaa syntyä yhteisymmärrys siitä että ei se käsi nyt aina merkitse ikäviä asioita. Tiedän että meillä on vielä pitkä matka täydelliseen yhteisymmärykseen, mutta tämä nyt saavutettu puoliluottamus on jo suuri myönnytys tytöltä.

Kylpyhiekoissa on eroja. Toiset on karkeampia kuin toiset. Zooplussalta tilattua halpaa, melko karkeaa hiekkaa mutta lisään siihen Blue cloud dust kylpytomua (myöskin Zooplussalta). Meillä kylvetään joka ilta. Tämä johtuu siitä että vanhin chinchillani on kova poika stressaamaan ja olen huomannut että kylpeminen rentouttaa häntä. Järkeilin joskus että karkeampi hiekka ei niin kuivata tassuja ja korvia, ja jos lisään kerran viikossa tuota em. hienoa tomua niin tulee kunnon "syväpuhdistus" viikottain.

Tässä nyt jotain osviittaa meidän chinchillaelämästä. Lopuksi vielä ehkä se, että chinchilla ei ole se yksinkertaisin lemmikki. Varsinkin jos jotain sattuu ja pitäisi päästä eläinlääkäriin. Chinchilla on kuitenkin loppujen lopuksi eksoottinen eläin ja monelle eläinlääkärille ja jopa omistajalle ihmetyksen kohde.

27.02.2013 20.16
000076699_r

Kiitos pitkästä vastauksesta! Etenkin tuo kylpyhiekka ja harjausjuttu mietitytti kovin, mutta nyt taas ollaan astetta viisaampia! :3

Esiintyykös muuten tsinsuilla mitään väririippuvaisia sairauksia?

01.03.2013 11.55
021333184_r
Heinola

Noista kylpyhiekoista tuli mieleeni, meillä ollaan niin nirsoja että ei kelpaa kuin yhdenlainen hiekka jota haen virosta :D ei muussa suostuta kylpemään kunnolla..

Nelli pallero<3(:
01.03.2013 15.38
021539873_r

Minun on hirvittävän vaikea alkaa vastaamaan kysymyksiin genetiikasta, koska en ole kasvattaja enkä mitenkään erityisen perehtynyt asiaan. Mutta jotain ehkä saan raavittua kasaan jos oikein mietin. Tämä kaikella sillä varauksella että jossain voi mennä metsään.

Joskus muistaakseni luin että resessiivisistä geeneistä muodostuneet värimutaatiot kuten esim. violetti voivat olla hieman dominantteja geenejä esim. standard heiveröisimpiä ruumiin rakenteeltaan ja terveydeltään.  Ja esimerkiksi valkoisia chinchilloja ei saisi yhdistää keskenään koska kyseinen yhdistelmä kantaa ns. letaali geeniä joka johtaa yksilön kuolemaan.

Geneettisiä sairauksia chinchilloilla on käsittääkseni tutkittu aika vähän. Yleisesti ottaen chinchillojen geneettisiin sairauksiin kuuluvat erilaiset purentaviat, turkin purenta (mistä itse sanoisin (koska omistan tällaisen rouskuttajan) että osa siitä johtuu ulkoisista tekijoistä kuten stressistä, mutta varmasti perityllä luonteella on myös asiassa oma painonsa) ja sydänviat. Muita geneettisiä häiriöitä joita chinchilloilla esiintyy ovat neurologiset ongelmat joita voi olla hyvin vaikea havaita ja jotka voivat tulla ilmi vasta myöhemmällä iällä. Näitä ovat mm. erilaiset kohtaukset ja nykimiset.

Toivoisin että voisin vastata kattavammin, varsinkin siihen onko joku värimutaatio muita herkempi geneettisille ongelmille, mutta tietotaito ei riitä niin pitkälle varsinkin kun omat epelit ovat olleet niin terveitä. Toivotaan että täällä pyörii joku sellainen joka todella tietää chinchillojen genetiikasta ja osaa vastata kysymykseesi paremmin. :)

15.03.2013 07.45
022197207_r
Kiimiki

Hei mää haluaisin kysyä että haiseeko chincillat ja mihin ne niikun virtsaa? Kaverilla sen chinut oli alkanu virtsaamaan seinille häkin läpi niin oli joutunu laittaan semmoset pleksit häkin seiniin :S

15.03.2013 13.23
021539873_r

Chinchillat ei haise, ei pissa eikä papanat. Toisinaan kuitenkin jos chinchillat ovat kiukkuisia tai tuntevat olonsa uhatuksi ne voivat päästää ilmoille makeahkolta haisevia pieruja.

Meillä pissataan siististi pissanurkkaan. Chinchillaa ei ole suunniteltu niin että se huvikseen suihkisi pissoja seinille. Jos tällaista on tapahtunut on kyseessä ollut chinchillojen välinen eripura. Oletan että kaverisi chinchillat ovat naaraita jos tällaista on tapahtunut. Naaraschinchillat ollessaan kiukkuisia tai tuntevansa olonsa uhatuiksi nousevat takajaloilleen ja ruiskaisevat pissaa rauhanhäiritsijän kasvoille. Jos pissa lentää usein niin suosittelisin että chinchillat erotetaan toisistaan. Eripura voi pitkittyeässään johtaa vihanpitoon ja stressiin, ja niin pehmoisilta kuin chinchillat näyttävätkin suuttuessaan ne purevat ja lujaa, ja saattavat jopa tappaa häkkikaverinsa. Jos taas pissan ruiskiminen on satunnaista niin pitäisin vain silmällä tilannetta. Eivät ihmisetkään aina jaksa kämppäkavereitaan 24/7.

16.03.2013 14.27
022197207_r
Kiimiki

Okei, kiitos !:)

14.07.2013 17.45

Voisko joku, kertoa mulle niistä kun, mä oon niitä ihastellut pitkään. Haluaisin ihan kokemuksia esim. onko se lauma eläin? Ovatko ne helppoja eläimiä? Käyvätkö ensimmäikseksi lemmikiksi? ( koska, äitilläni ei ole kokemuksia jyrsijöistä. minulla on siis kokemusta) ym. perus asioita. ;) Tiedän kylä hakit ja ravinnon mut, muuten vaan, kyselin :)

09.08.2013 11.03
020881776_r
Tampere

Chinchilla on tyytyväinen kaverin kanssa. Se on myös melko helppo eläin alkukankeuden jälkeen. Sopii yhtälailla ensi lemmikiksi kuin mikä muukin eläin. Pitää vain tututstua hoitoon ja anatomiaan hyvin. Chinchilla on vilkas ja aktiivinen eli vaatii suuren häkin ja vapaana oloa. On tärkeää että ensi chilla on käsikesy. Ettei tarvitse villin perässä juosta ja häkistä kalastella. Kasvattajalta saa kesyjä.

16.01.2014 22.35
022433731_r
Klaukkala

Chinchillakasvattajat HUOM!!! Kangasalassa asustelee eläintenkierrättäjä rouvashenkilö, joka on tehtaillut aiemmin kaneja, sittemmin siirtyi koiriin ja marsuihin, nyt ilm. hankkinut chinchilloja. En todellakaan suosittele ko. henkilölle eläinten myymistä. Marsuja hankkiessaan ei mennyt kuin muutama viikko kun ekat oli jo myynnissä "elämäntilanteen muutoksen vuoksi", lisätietoa saa ja kannattaa kysyä minulta yksityisviestillä, todistusaineistoa löytyy minulta pilvin pimein. Mm. siitä kuinka puput myyty alle luovutusikäisenä, väkisin ruokittu täyteen kissanmaidon korviketta ja astutettu todella nuorena. Olkaahan varuillaan jos tällanen tulee vastaan, en suosittele ostamaan tahi myymään ko. henkiölle yhtäkään eläintä. Kaneja ollut tän vuoden aikana varmaan 30-40 eri kania, poikueita kymmenkunta ja sit vaihtoi marsuihin kun vein viestin näistä touhuista eteenpäin tarpeeksi monelle. Nyt ilm. vaihtanut sit chinchilloihin.

muoks. Eläinsuojelu on paikan päällä käynyt mutteivät voi asialle mitään kun pitotilat täyttävät lain määrittämät kohdat. Tehtailu tai kierrättäminen kun ei ole laissa kiellettyä, eikä ole määritelty mitään luovutusikääkään lakiin tarkalleen..

Muokattu viimeksi: 16.01.14 22.38
http://siisinkarvakorvat.blogspot.fi/
05.02.2014 22.19
022698041_r
Keminmaa

Saiskohan tänne enää minkäänlaista keskustelua? :)

10.02.2014 20.34
022638054_r
Vantaa

Minä ilmoittaudun vapaaehtoiseksi keskustelijaksi ;)

Tein juuri 50eur tilauksen Zooplussaan, luvassa olisi paljon virikkeitä ja touhuttavaa Waldon häkkiin, mm. heinästä tehtyjä riippumattoja, puisia leluja jyrsimistä varten, pari pajusta/heinästä ja pahvista tehtyä putkea ym.

Lisäksi chillarintamalla olisi lähitulevaisuudessa edessä Waldon kastraario ja tyttökaverin etsiminen. Jännään tuota kasrtoimista sen riskien takia vaan niin pirusti että vielä en ole kehdannut palleja poistattaa...

13.02.2014 16.33
022698041_r
Keminmaa

Mulla on kaksi urosta ja molemmilla saa pallit pysyä :') Isä ja poika, 7v ja 2v, pelkään vaan jo nyt miten poika hyväksyy uuden kaverin kun isästä joskus aika jättää. Onneksi ei ole silti ihan ajankohtainen huolenaihe!

Millaisia häkkejä teillä on? Meiltä löytyy tälläinen, 

Eetu

14.02.2014 22.59
022638054_r
Vantaa

Waldo

Siinä kamalalaatuinen kuva Waldon häkistä :D

En tähän hätään löydä mittanauhaa, mutta ulkomuistista tuo on päälle kaksi metriä korkea ja 110-120cm pitkä. Olen todella tyytyväinen tuohon kokoon, varsinkin kun haimme häkin ilmaiseksi eli kustansi meille vain bensat.

Muokattu viimeksi: 14.02.14 22.59
15.02.2014 13.34
022698041_r
Keminmaa

Onpa hieno! Meillä ei ole ku jotain 120cm korkea ja 70-80cm leveä. Ois kyllä hieno tuollainen, pitää varmaan itse alkaa rakentamaan! :D 

Niin ja yksi iloinen juttu, toinen chinchilloistani istui tänään kädellä vähäaikaa, niitä ei vissiin kamalasti ole käsitelty ennen. Ehkä ne pikkuhiljaa alkavat tottua, käsistä oon syöttäny niitä melkein joka päivä jonkuverran :)

Muokattu viimeksi: 28.04.16 16.59
16.02.2014 22.21
022638054_r
Vantaa
Waldolla oli tuota häkkiä ennen joku ehkä puoltoista metriä korkea häkki-terrayhdistelmä, joka oli sekin itse tehty ja ihan ok tilavakin, mutta kamalan epäkäytännöllinen. Häkkiosuus painoi niin saamarin paljon että häkkiä ei yhden ihmisen voimin siivoiltu (häkki piti siis nostaa terran päältä pois, jotta pääsi siivoamaan purut terrasta).   Tällä hetkellä meillä syödään Tima-pellettiä jota tilasin Zooplussasta, mutta koska Zooplus ilmeisesti lopetti pelletin myynnin, taidamme siirtyä Rapunzelin chinchillapellettiin. Edellisessä kodissaan Waldo söi juurikin noita kaupan kauhu"chinchilla"siemenseoksia ja tuoreita vihanneksia/hedelmiä. Toivon että tuolla alkuaikojen surkealla ja vääränlaisella ruokavaliolla ei ole vakavaa vaikutusta Waldon elinikään. Pistää kyllä vihaksi kun näkee noita siemenseoksia mitkä eivät todellakaan sovi chinchilloille kaikkine kuivattuine hedelmineen ja auringonkukansiemenineen, chinchillan naama iloisesti pussissa mainostamassa.
Eetu kirjoitti:
Niin ja yksi iloinen juttu, toinen chinchilloistani istui tänään kädellä vähäaikaa, niitä ei vissiin kamalasti ole käsitelty ennen. Ehkä ne pikkuhiljaa alkavat tottua, käsistä oon syöttäny niitä melkein joka päivä jonkuverran :)

Ihana kuulla! Tuo Waldokin oli erittäin arka tapaus kun meille muutti enkä olisi millään saanut sitä häkistä kiinni jos olisin alkuaikoina yrittänyt. Siitä on kuitenkin nyt reilun vuoden aikana kehittynyt oikein sosiaalinen ja jopa sylissäkin viihtyvä tapaus, kunhan ei vaan liian kauaksi aikaa nappaa ;) Kärsivällisyys on todellakin valttia chinchun kesyttämisessä.

Ja kesyttämisestä puheen ollen, olen katsellut youtubesta hirveästi videoita, joissa chinchillaa tavalla tai toisella koulutetaan naksuttimen avulla. Varsinkin videot, joissa arkaa chinchillaa kesytetään naksutinta apuna käyttäen ovat olleet todella mielenkiintoisia, tekisi mieli joskus itsekin opettaa Waldolle jotain :D (vaikkapa Waldon hirveästi inhoama häntäote, joka olisi kuitenkin erittäin kätevä esim. eläinlääkärireissuilla)

Muokattu viimeksi: 16.02.14 22.22
19.02.2014 21.56
022698041_r
Keminmaa

Minä en pysty syliin vielä nostelemaan, jos otan häkistä pois niin menevät itse suoraan kuljetusboksiin. Kun ovat irti niin käyvät välillä sylissä, eivätkä pelkää, mutta eivät kuitenkaan ole tottuneet siihen, että niitä kauheasti siliteltäisiin tmv. Tämä vanhempi antaa sentään rapsuttaa korvan takaa ja tykkää siitä kovasti,kääntelee aina päätään ja aivan kuin hymyilisi välillä, on nämä ihania!

Muokattu viimeksi: 28.04.16 16.59
20.02.2014 22.16

Meille tulee ehdottomasti joskus chonchilla tai ehkä parikin, että sillä on seuraa. Lueskeltiin niistä juttuja ja ne kyllä valloitti ihan täysin :) Pitää vaan odotella vielä muutama vuosi noiden otusten hankintaa. Eli toisinsanoen siihen asti kunnes muutetaan avokin kans isompaan asuntoon :)

20.02.2014 23.06
021758752_r
Lahti
Pöpö kirjoitti:

Chinchillakasvattajat HUOM!!! Kangasalassa asustelee eläintenkierrättäjä rouvashenkilö, joka on tehtaillut aiemmin kaneja, sittemmin siirtyi koiriin ja marsuihin, nyt ilm. hankkinut chinchilloja. En todellakaan suosittele ko. henkilölle eläinten myymistä. Marsuja hankkiessaan ei mennyt kuin muutama viikko kun ekat oli jo myynnissä "elämäntilanteen muutoksen vuoksi", lisätietoa saa ja kannattaa kysyä minulta yksityisviestillä, todistusaineistoa löytyy minulta pilvin pimein. Mm. siitä kuinka puput myyty alle luovutusikäisenä, väkisin ruokittu täyteen kissanmaidon korviketta ja astutettu todella nuorena. Olkaahan varuillaan jos tällanen tulee vastaan, en suosittele ostamaan tahi myymään ko. henkiölle yhtäkään eläintä. Kaneja ollut tän vuoden aikana varmaan 30-40 eri kania, poikueita kymmenkunta ja sit vaihtoi marsuihin kun vein viestin näistä touhuista eteenpäin tarpeeksi monelle. Nyt ilm. vaihtanut sit chinchilloihin.

muoks. Eläinsuojelu on paikan päällä käynyt mutteivät voi asialle mitään kun pitotilat täyttävät lain määrittämät kohdat. Tehtailu tai kierrättäminen kun ei ole laissa kiellettyä, eikä ole määritelty mitään luovutusikääkään lakiin tarkalleen..

Ei taas toi>:0 kanipuolelta ton tiiän. Vitsi kun sille ei voi tehdä mitään. Täytyy levittää sanaa etippäin. Murr tollaset tyypit... Ärsyttävää kun minnekkää keltaseen pörssiin tai apulaan ei voi kommentoida tosta kunnolla. Korkeintaan poistaa ilmoituksen
Pupumies tuo meidän Hector

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti