Chinchillat - Sivu 5 (Jyrsijät > Yleistä keskustelua jyrsijöistä)

20.02.2014 23.59
022457958_r
Keminmaa

Facebookista löytyy nyt myös chinchilla ihmisille oma ryhmä jos kiinnostaa! :)

05.03.2014 00.01
022638054_r
Vantaa
Eetu kirjoitti:

Minä en pysty syliin vielä nostelemaan, jos otan häkistä pois niin menevät itse suoraan kuljetusboksiin. Kun ovat irti niin käyvät välillä sylissä, eivätkä pelkää, mutta eivät kuitenkaan ole tottuneet siihen, että niitä kauheasti siliteltäisiin tmv. Tämä vanhempi antaa sentään rapsuttaa korvan takaa ja tykkää siitä kovasti,kääntelee aina päätään ja aivan kuin hymyilisi välillä, on nämä ihania! :D

Kuulostaa aivan Waldolta ennen kuin se tottui käsittelyyn! Pojan siirtely hoidettiin kuljetusboksilla, jossa oli chinchillahiekkaa ja irti ollessaan Waldo usein hyppäsi syliin/olkapäälle, mutta sen kummempia silittelyjä se ei sallinut. Korvan takaa sai toki rapsuttaa ja päälaelta.

Chinchillat vaikuttavat kuitenkin tämän yhden yksilön perusteella kesyyntyvän ja tottuvan käsittelyyn melko nopeasti, kunhan vain jaksaa yrittää :)

Elvis kirjoitti:

Facebookista löytyy nyt myös chinchilla ihmisille oma ryhmä jos kiinnostaa! :)

Viitsisitkö laittaa linkkiä? Voisin liittyä mielelläni :D

09.03.2014 13.43
022457958_r
Keminmaa

https://www.facebook.com/groups/477194489069126/ 

Toimiiko tuo linkki? :) Saa sitten mainostaa muille chinchillaihmisille! 

29.03.2014 11.21
022638054_r
Vantaa

Toimii ainakin minulla eli liityin.

Rapsutteleeko teidän chinchillat muuten teitä takaisin? Waldo rapsuttaa yleensä jos ei ole "parempaakaan tekemistä" eli jos arvon herra istuu häkissä ja minä rapsutan ensin, niin saan joskus osakseni oikein pitkänkin hampaillanykertämistuokion :D Häkin ulkopuolella juostessaan Waldolla on niin paljon bisneksiä hoidettavana (lähinnä avokin degujen härnäys...) että takaisinnykertämistä en ole vielä saanut osakseni.

07.04.2014 23.48
022457958_r
Keminmaa

Ei mulla ainakaan chinchillat rapsuta takas, ne ei viihdy itsekään kauan rapsuteltavana :D 
Eilen oli aivan ihanaa, kun molemmat poitsut kävivät sylissä kun ruokin niitä häkin luona kädestä. Kävivät tosin vain ihan pienen hetken, mutta oon niin iloinen!
Haluttais aivan kamalasti hankkia lisää chinchilloja, joku ihan luovutusikäinen olisi kiva! Mutta nuita eläimiä on muutenkin niin pitää vielä harkita..:D

15.10.2014 19.31
000083904_r

Ensimmäinen chillani joka eleli yksikseen antoi paljonkin huomiota takaisin. Tuli myös ihan kerjäämään silittelyitä.  
Nykyinen pariskunta keskittyy toistensa hellimiseen ja tykkäävät kyllä ihmisrapsutuksesta mutta eivät nykerrä takaisin. Eivätkä kerjääkään huomiota kuin harvakseltaan. Tuntuisi siltä kuin eka chillani olisi korvannut lajiseuran ihmisseuralla siis. 

Kamalasti aina itseäkin houkuttaisi uuden chillan hankkiminen etenkin kun jonkun oikein kivan värityksen bongaa... : )

05.11.2014 17.29
022520285_r
Pyhäranta
Mistä ootte ostanut chinchilloille laadukasta ruokaa ja häkkejä ym tavaraa. Mulle on tässä lähiaikoina tulossa chincilla joten ajattelin varmistaa mistä sitten ostan tavaraa
14.11.2014 01.47
022638054_r
Vantaa

Waldo söi Tima-pellettejä vielä kun niitä sai tilattua Zooplussasta, nykyään syö Rapunzelin ChinchillaMenua jonka joukkoon sekoitan usein kuivattuja yrttejä, kasvinosia jne.

Häkkeihin en osaa sanoa muuta vinkkiä kuin että oman kokemuksen perusteella parhaita ovat olleet itsetehdyt tai tehdasvalmisteisista tuunatut. Waldolla on itse valmistettu (ei meidän toimesta) häkki johon olen ollut valtavan tyytyväinen:

Waldo

Muoks. Lisäyksenä vielä noista tavaroista, Zooplussalta saa mielestäni hyvin monipuolista tavaraa edulliseen hintaan, sieltä olen Waldollekin tilannut kaikki häkin sisäiset virikkeet.

Muokattu viimeksi: 14.11.14 01.49
16.12.2014 08.55
022457958_r
Keminmaa

Itse on kyllä helppo tehdä häkki esim vanhasta kirjahyllystä :)

Eetu

Ja niin, mullehän tuli elokuussa sijoitukseen chinchilla tyttönen, aivan ihana tapaus :b

06.04.2016 17.33
022691962_r

Onko petsiessä vielä aktiivisia sinsujen omistajia? :)

Itellä olisi mahdollisuus hankkia sinsu, mutta en vielä tiedä. Tekisi mieli antaa sille koti, koska tällä hetkellä se syö siellä aivan väärää ruokaa, asuu liian pienessä marsujen häkissä ja on kissojen kiusattavana. :/ 

Saa kertoa sinsuista lisää. Olen yrittänyt ahmia kaiken mahdollisen tiedon itseeni!
Varsinkin hyviä ja huonoja puolia olisi kiva kuulla. 

Miten teillä on sinsut tottunut ihmisiin? Millasia ovat luonteiltaan?

28.04.2016 16.52
022698041_r
Keminmaa

Täällä yksi aktiivisen epäaktiivinen käyttäjä, tuolla facebookin puolella tulee enemmän nykyään oltua. Nyt satuin taas pyörähtämään täälläkin. 

Hyvät perustiedot chilloista saa suomen lemmikkichinchillat ry:n sivuilta, lisäksi jos on mahdollista niin kannattaa käydä tutustumassa jonkun kotona näihin pikkueläimiin.

Noin kolme vuotta chilloja omistaneena ja yhden pentueen kasvattaneena, näiden huonoksi puoleksi voisi sanoa sen, että mahtuvat tosiaan tajuttoman pienistä raoista menemään. Kannattaa olla esimerkiksi yksi "chinchillaturvallinen" huone missä näitä pitää irti. Kiikkuvat joka paikkaan ja kaikki mahdollinen kiinnostaa, ovat todella tapaturma-alttiita. Omilleni ei ole kertaakaan sattunut mitään kun ovat irti olleet (kopkop), mutta varautua todellakin kannattaa.

Toinen huono puoli on näiden hoitaminen eläinlääkärissä. Tarkoitan nyt siis sitä, jos eläinlääkäriä tarvittaisiin, harvalla eläinlääkärillä on kokemusta chinchilloista (ainakaan täällä pohjoisessa). Nimim, mulla sai noin vuosi sitten Eetu epilepsiakohtauksen tyyppisen kohtauksen; tärisi, meni aivan veltoksi ja kävi tajuttomana. Paniikissa soitin eläinlääkärille, ja hän vain luki googlesta minulle jotain keskustelupalstoja ja sanoi, että "voit tuoda sen tänne lopetettavaksi." En vienyt, vaan valvoin yön tarkkailen Eetua ja seuraavana aamuna se oli jo aivan oma itsensä. Chinchillan epilepsiaa on vaikea todeta, koska todella harva eläinlääkäri alkaa magneettikuvauttamaan niitä.

Chillat tarvitsevat isommat häkit kuin muut jyrsijät, joten ne vievät paljon tilaa. Mulla on kaikilla chilloilla kirjahyllyistä tehdyt häkit.

Huonoja puolia en kyllä enempää keksi. Hyviä puolia on  niin paljon, etten tiedä mistä aloittaa.

Yleisesti ovat terveitä ja pitkäikäisiä lemmikkejä, ovat todella seurallisia ja fiksuja. Itse olen opettanut yhden chinchillani kävelemään kahdella jalalla. :D
Niiden touhuja on todella hauska seurata.

Mulla on aikuisina kodinvaihtajina tulleet ensimmäiset chillat noin kolme vuotta sitten, niitä ei olla hirveästi käsitelty, eivätkä vieläkään erityisemmin pidä esimerkiksi siitä, kun ottaa syliin. Tosin toinen rakastaa yli kaiken kun korvan takaa rapsuttaa.

Kolmas chillani tuli minulle sijoitukseen melkein kaksi vuotta sitten, se oli silloin noin 3kk ikäinen. Tämäkään ei hirveästi sylissä viihdy, mutta onneksi tuli niin nuorena, että ehdin sitä siihen paremmin totuttaa.

Perusluonteeltaan mulla on kaikki chinchillat todella seurallisia ja uteliaita. Kotiutuminen voi kestää pitkään varsinkin aikuisella chillalla, mutta kun kaikessa rauhassa tutustuu ja on sen kanssa, niin varmasti saa mukavan kaverin myöhemmin.

Kysele lisää jos joku jäi vielä mietityttämään :)

Muokattu viimeksi: 28.04.16 16.54

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti