Toko liikkeitten opetus? - Sivu 4 (Koirat > Koirien koulutus)

19.09.2010 20.43
022540334_r
Loimaa
Jyrki// Tuolla tavalla ollaan edetty, ja menty tuota jo kauan, ja nyt siirryttiin parin askeleen päähän ja lähtee luokse :/
"No man, no law, no war, can stop him."
19.09.2010 20.45
Emma kirjoitti:

Miten saisin Emmalle opetettu paikan, käsken sen yleensä istumaan tai makaamaan, sitten sanon selvästi "paikka" ja jätän namipussin pois et niiden perässä se ei tuu. Sit ku oon menny muutaman askeleen niin Emma vilkuilee sivuilleen ja sit kattoo mua hädissään ja juoksee hulluna mun luo? Voisko johtuu siitä ettei ns. halua jäädä yksin? :o

Onko vinkkejä jollain?

Itse olen opettanut niin, että ensin käskenyt esimerkiksi pakalla makuussa koiran maahan jonka jälkeen alkuun olen vain vapauttanut sielltä. Sitten olen edennyt siihen, että, kun koira maassa hyvin pysyy olen mennyt vain eteen (ihan koirassa kiinni) ja vapauttanut joko suoraan tai mennyt takaisin rinnalle ja vapauttanut maasta (en ole siis pyytänyt koiraa istumaan jotta se ei ennakoi istumiseen nousimista). Sitten olen ottanut yhden askeleen kerrallaan taaksepäin ja aina, kun yksi askel kauempana on varma otan seuraavan ja seuraavan jne. sitä mukaan miten koira edistyy (en kuitenkaan pidä alkuun mitään aikaa vaan palaan melkeinpä heti ja pikku hiljaa pidennän aikaa). Näin meillä.

19.09.2010 20.48
021665746_r
Oulunsalo
Meille korostettiin ohjatuissa sitä ettei paikallaoloa harjoitellessa kannate ahnehtia, ensin pidennetään aikaa ja sitten vasta matkaa.
19.09.2010 20.59
022189901_r
Iisalmi
Emma// sitten vain tylysti koulutuksessa takapakkia. Seuraavaan asteeseen mennään vasta silloin, kun edellinen on varma. ja kuten konna sanoi, ensin aika, sitten matka
http://tta-toipilas.blogspot.com/
19.09.2010 22.16

Paikallamakuussa toisille koirille riittää jo se, että seisoo koiran vierellä ja siirtää painon kauimmaiselle jalalle - ei siis liiku askeltakaan mihinkään suuntaan vaan "nojaa" vain koirasta poispäin.

Harjoittele paikallamakuuta ensin sisällä olohuoneessa koiralle rauhallisessa paikassa, kun pikkuveljet ja isosiskot ja äidit ja kummit ja serkut ja kissat ovat poissa näkösältä eivätkä häiritse harjoittelua. Kun koira osaa sisällä maata rauhassa pidempiäkin aikoja, vasta silloin voit siirtyä ulos. Uudessa paikassa tai muuten häiriötä lisättäessä tulee AINA helpotta harjoitusta, eli vaikka koira pysyisi sisällä paikoillaan minuutin, ulkona kannattaa kokeilla ensin vaikka viiden sekunnin makuuta ja palkata koira siitä.

Älä ahnehdi matkaa, vaan aloita ensin ajasta.

20.09.2010 00.30
022597842_r
Helsinki

Tuun vinkumaan tänne hajotetusta paikallamakuusta ja siitä, olisiko jollain ideoita, mitä tehdä.

En nimittäin enää keksi keinoja, millä korjata aiemmin tosi hyvää paikallamakuuta. Jilla pitäisi saada maahan-käskyllä menemään hyvin ja suoraan makaamaan tasaisesti kaikille jaloille. Mutta nykyään idiootti valahtaa kyljelleen kiertyen mun vasemman jalan ympäri ja maaten mitä ihmeellisimmällä mutkalla. (Ja tietysti kun en itse oikein riemuitse tästä, minkä Jilla aisti, se alkoi ottaa hirveet paineet koko maahanmenosta ja kieltäytyä tekemästä sitä ollenkaan. How great is that.)

Treenasin kesällä tehokuurina kosketusalustan kanssa suoraa mahanmenoa mun sijainnista huolimatta ja palkaten paljon (lue: aina) vasemmalta/vasemmalle. Samalla tehtiin makuuharjoituksia, joista C/T tuli aina, kun koira makasi vakaasti eikä kellahtanut kyljelleen tai lonkalle vaikka yritin usuttaa siihen tai töniä. Nämä ei kuitenkaan ole saaneet aikaan mitään merkittävää muutosta, enkä enää oikein keksi, mitä tehdä. Any ideas?

http://jillan.blogspot.com
20.09.2010 10.59
022136562_r
Kemi

Meillä on roimasti tultu takapakkia treenailussa. Sisällä kaikki tähän asti harjoitellut liikkeet sujuu paremmin kuin hyvin.

Mutta ulkona, ei tule mitään, korvat on jossain muualla kuin koirassa itsessään, ei kuuntele ei kiinnostu. On hypitty, kiljuttu, seisty hievahtamatta ja suurin piirtein hengittämättä paikallaan, mörist,y kahuutettu soraa jaloilla, juostu poispäin...

Toista kuukautta ollaan harjoiteltu kontaktin ottoa ulkona ( -> Minä polvillaan koiran naaman kohdalla ja kun silmiin katsoo palkkaan suoraan suusta. ). Ei toimi, aina on korvat jossain. Sisällä toimii erittäin hyvin eikä siellä tartte suusta edes palkita.

Mitähän ihmettä sitä keksisi että tuo ei pudota niitä korviansa heti päästä pois kun ulko-ovesta astutaan ulos?

Muokattu viimeksi: 20.09.10 11.00
20.09.2010 15.26
^ Ei tuohon välttämättä auta kunnolla muu kuin aikuistuminen. Minäkin olin Tupun kanssa ihan jumissa koko ensimmäisen vuoden, muitten koirien ja ihmisten lähistöllä pitelin vaan kaksin käsin remmistä kiinni, kun Tupu ei kestänyt häiriöitä yhtään ja olisi niin mielellään syöksynyt pää viidentenä jalkana tervehtimään kaikkia elollisia olentoja. Mutta tuo aikuistuminen on todellakin auttanut, siis ihan vaan aika, en mä voi tästä itseäni kiittää. Tupun toisen elinvuoden puolella alkoi keskittyminen parantua, ja sen loppupuolelta lähtien Tupu on toiminut ryhmätreeneissäkin ihan vapaana.
20.09.2010 15.46
022540334_r
Loimaa

Kiitos kaikille hyvistä ohjeista :> Pitääkin kokeilla tänään emmun kanssa!

Saako toko-kisoihin(jos niitä nyt kisoiksi sanotaan) osallistua rekisteröimättömällä koiralla?
Kysyn nyt kuiteski et tokokisois ei varmaan oo mitään ns.rotu rajaa?

"No man, no law, no war, can stop him."
20.09.2010 15.52
022123239_r
Juva
Kuinka olette lähteneet opettamaan koiralle kaukoja? Itse olen opettanut joskus kauan sitten, mutta opetin varmaan väärällä tavalla, eikä nyt ole treenailtu kaukoja pitkään aikaan...
20.09.2010 16.04
Emma kirjoitti:

Saako toko-kisoihin (jos niitä nyt kisoiksi sanotaan) osallistua rekisteröimättömällä koiralla?

Kysyn nyt kuiteski et tokokisois ei varmaan oo mitään ns.rotu rajaa?

Saa osallistua rekisteröimättömällä, sekarotuisella ja ihan minkä rotuisella tahansa, kunhan koira on tunnusmerkitty ja rokotettu.

Muokattu viimeksi: 20.09.10 16.04
20.09.2010 16.24
022680611_r
Janakkala

Täällä osataan mennä sivulle, ottaa kontakti, seurata, istua, noutaa, olla paikallaan ja tulla käskystä luokse....

Mutta maahanmeno ei yksinkertaisesti onnitu. Voi kuulostaa mitä hölmöimmältä, mutta nuorempi koira Ruusa, ei kovan harjoittelunkaan jälkeen tajua mennä maahan. Kyykistyn koiran viereen, käsken sen istua, liu'utan kättänäni maan tasolla eteenpäin, mutta se vain katsoo tyhmänä. Hellästi olen yrittänyt painaa sitä selästä, mutta ei tunnu mikään auttavan.

Neuvoja?

Chowi on lahjomaton.
20.09.2010 16.26
022123239_r
Juva
DUMLE, oletko koikeillut sitä, että teet jalastasi tunnelin, jonka ali koira joutuu ryömimään, ja annat palkan, kun koira on maassa?
20.09.2010 17.41

Dumle, itse kokeilisin naksuttimella, tai ihan perus, että palkkaat sen aina kun se menee maahan, oli tilanne mikä tahansa ja myöhemmin liität siihen sitten käskyn.

Iiriksen kanssa ongelmana on paikallaolo. Aiemmin saatiin kisoistakin kymppiä siinä, mutta ryssin sen itse muutama vuosi taaksepäin ja se on tosi epävarma siinä. Ketuttaa tosi paljon, nykyään treenaan ihan lyhyitä aikoja ja yksin se vielä onnistuukin. Mutta koira on tosi epävarma heti kun pitäisi muiden kanssa ottaa ja hetken maattuaan se nousee varovasti ja hiippailee mun luokse. Ja se tapahtuu aina. Eli nyt sitten ei olla pidempiä paikallaoloja otettukaan, ainakaan ilman namia, se on henkinen itsemurha. Kun ei pysy, niin ei vaan pysy. Kenelläkään mitään vinkkejä?

Vinkalla suuremman luokan keskittymisongelma, se ei vaan jaksa keskittyä muhun kovin kauaa, vaan alkaa haahuilemaan omiaan. Jantunen-Korrin kurssille mennään syksyllä, toivon totisesti että siellä saataisiin taas hyviä vinkkejä !

21.09.2010 08.23
022353356_r
Vantaa
Mites ootte alkanu pennun kanssa reenailemaan noutoa? :)
http://www.cinemons.blogspot.fi
21.09.2010 12.47
021877384_r
Muurame

Noutamisessa on meillekin ongelmia. Jaro ei oikein ymmärrä ideaa, jos laitan sille sen kapulan suuhun niin se kyllä pitää sen siinä, mutta käveleminen kapula suussa ei onnistu siltä.

Välillä saadaan se onnistumaan siten, että leikitään aluksi sille esineellä ja sitten heitän sen, Jaro juoksee kovaa esineen luo ja ottaa sen hampaisiin mutta tiputtaa sen yleensä, joskus se on tuonut minulle asti, siitä se on saanut aina kovasti kehuja.

21.09.2010 13.15
022507210_r
Mikkeli
Tupu kirjoitti:
^ Ei tuohon välttämättä auta kunnolla muu kuin aikuistuminen. Minäkin olin Tupun kanssa ihan jumissa koko ensimmäisen vuoden, muitten koirien ja ihmisten lähistöllä pitelin vaan kaksin käsin remmistä kiinni, kun Tupu ei kestänyt häiriöitä yhtään ja olisi niin mielellään syöksynyt pää viidentenä jalkana tervehtimään kaikkia elollisia olentoja. Mutta tuo aikuistuminen on todellakin auttanut, siis ihan vaan aika, en mä voi tästä itseäni kiittää. Tupun toisen elinvuoden puolella alkoi keskittyminen parantua, ja sen loppupuolelta lähtien Tupu on toiminut ryhmätreeneissäkin ihan vapaana.

Oih, toivottavasti Dessukin aikuistuu sitten, kun ikää tulee lisää. Nyt jos näkee koiran/ihmisen, se menettää kontaktin minuun ja lähtee riuhtomaan kohteen luokse siltä seisomalta.

http://piikelipoika.blogspot.com/
21.09.2010 13.17
Ääh.. Onko vinkkejä siihen jlakojen välistä pujotteluun? Jos joku jaksaa opastaa, niin tulkaa mieluummin profiiliin kertomaan tai yksärillä, kiitos. :)
23.09.2010 16.02
Meillä noutamista on Vinkan kanssa harjoiteltu ihan pennusta asti (viisastuttiin, kun Iiris ei tosiaankaan siis nouda kuivalla maalla) perus leikeillä, eli kesken leikin se lelu vaan heitetään, so simple, ja kehutaan hirmuisesti kun se tuo sen. Vinkalla ainakin auttaa, kun sitä lelua ei aina ota pois kun se tuo sen, muuten kakara nimittäin pitää sen mielummin itsellään. Jos on ongelmiä lelun palauttamisessa, niin kokeile ulkona, ja juokse toiseen suuntaan. Koirilla on yleensä aika selvänä se, että kun joku jouksee, niin sen perään lähdetään. Myöhemmin tosiaan sitten vaihdettiin siihen, että koira istuu ennen esineen heittämistä, ja lähtee vasta luvan saatuaan. Edelleen kehutaan ihan ylitsevuotavasti treeneissä, välillä palkataan namilla. Tosin siinä on se ongelma, että koira helposti pudottaa esineen jalkoihin jos tietää saavansa namia. Eli täytyy olla tarkkana ja tehdä selväksi, että se annetaan vain käteen. Vinka tämän osaa, mutta Iiristä yököttää koko touhu, joten siitä on luovuttu.
23.09.2010 16.38

Mä opetin Flammalle noudon naksulla välillä etuperin- välillä takaperinketjuttaen. Itse liike on takaperinketjutettu kasaan. Ihan pikkupentuna naksuttelin tuota nostamaan esineen. Ei se sitä mihinkään tuonut, otti vaan suuhun ja sai sitten palkan. 5kk iässä aloitettiin uudestaan. Aluksi istuin lattialla ja pistin noudettavan esineen maahan. Esine oli ihan minun vieressä joten se tiputti sen kuin vahingossa syliini joka kerta kun nosti sen. Sitten rupesin naksuttelemaan sitä, että tuo antaa sen minun käteen. Otettiin mukaan noutamista sohvan selkänojalta jotta ote olisi riittävän hyvä että kapula pysyy suussa kovemmassakin menossa. Ja jos tuo osaa kiivetä kapula suussa, se todennäköisesti osaa myös istua ja juosta täysillä kapula suussa. Sitten siirryin istumaan sohvalle ja kun se sujui, siirryin seisomaan. Samalla aloitettiin takaperinketjutus itse liikettä varten eli ensin esineen pitoa eteentuloasennossa ja sitten esineen nostoa yhä alempaa ja alempaa. Lopulta saatiin kasattua itse nouto.Koko projektiin meni n. viikko jos pikkupentuvaiheen nostoharjoituksia ei lasketa. Tältä nouto näyttää nyt http://www.petsie.fi/pet.php?petid=140539&s=videos&vidid=43799

Tuikulle opetin ihan vaan takaperinketjuttamalla ilman sen suurempia valmisteluja, eli käytännössä vaan tuo Famsun opetuksen viimeinen vaihe oli sillä käytössä.

Muita tapoja on mm. pakkonouto ja vauhtinoudot. Tai sitten voi opettaa noudon ihan suoraan saalisvietin kautta.

Muokattu viimeksi: 23.09.10 16.43
27.09.2010 15.28

Tuosta pakkonoudosta sen verran, että sen kanssa täytyy sitten olla tarkkana. Sillä saa meinaan pilattua koiran viimeisetkin noutohalut ihan kokonaan kun sen tekee väärin. Nimimerkillä Iirikselle sitä joskus kokeiltiin ja se on yksi niistä harvoista asioista jotka haluaisin peruuttaa kokonaan. Hieman pehmeä koira ja pakkonouto ei ollut hyvä yhdistelmä, nykyään ei kanna mitään muuten kuin etuhampailla. Se siitä että joskus oltaisiin edes tosissamme yritetty avoimeen luokkaan kisaamaan.

Nauroin muuten ihan hirmuisesti noille Flamman treenivideoille, on se vaan niin sulonen. Just tommonen superinnokas karvamöykky. :) Selvästi naksutin sopii sille.

27.09.2010 22.08

Ähh.. se nouto! Ollaan aloitettu esineen nostelemisesta ja siitä olen naksutellut. Nyt olen pidemmän aikaa yrittänyt vahvistaa sen esineen pudottamista syliin/käteen mutta jotenkin se ei vaan luonnistu.

Normaalisti palkkaamisena agilityssä käytän ihan palloa, ja se tuo sen aina minulle takaisin - pudottaen jalkoihin. Eli periaatteessa se pitäminen ja luovuttaminen on meillä ongelmia. Vähän videota meidän nostelusta http://s349.photobucket.com/albums/q396/suskiy/?action=view&current=nitannouto.mp4
Tuo minulle tuominen tuli vähän vahingossa kun palkkauksessa kutsuin luokse ja annoin sitten herkun pallon irrottamisesta.

28.09.2010 17.15

Äläs nyt, Famsuhan on oikein katu-uskottava... not.

Nita: Ootko koettanut niin, että istut ite lattialla? Sillä tavalla Nita varmaan pudottaisi sen herkemmin sun syliin(/käteen, tunge se vaan sinne alle), varsinkin jos nostettava esine on riittävän lähellä sua.Kun se tuo aina syliin/käteen kun istut lattialla niin esinettä vois laittaa hiljalleen kauemmas susta niin, että koira ihan oikestai tajuaa, että esineen laittamisesta sun syliin/käteen saa palkkaa. Kun se onnistuu niin voi koittaa sohavalla istuskelua uudelleen. Vai ootteko tehneet juuri niin?

Edit// Ahaa jos Nita kuitenkin osaa tuoda leluja sulle jo ennestään, niin voit varmaan alkaa suoraan takaperinketjuttamaan liikettä. Eli ensin niin, että palkkaat esineen pitämisestä sivulletulo/eteentuloasennossa ja siitä siirryt hiljalleen noutoon. Sitä ennen ehkä kannattaa opettaa koiraa temppuilemaan kapula suussa. Voi nimittäin olla että Nita ei yksinkertaisesti osaa istua kapula suussa. Ehkä se joutuu keskittymään kapulan pitoon niin kovasti, ettei kykene tekemään suurta koordinaatiotehtävää se suussaan :)

Muokattu viimeksi: 28.09.10 17.18
28.09.2010 19.28

Flamma/ Niin ajattelin että kun se oikeastaan osaa tuoda sen minulle että jos kokeilisin noin, mutta ehkä pitäisi ottaa suosista takapakkia ja istua lattialla. Kyllä me nosteluharjoitukset aloitettiin niin että lelu oli mun kädessä ja lopulta vieressä, sitten jo kauempana.

Nykyään se ei muuta tarjoaisikaan kuin esineiden ottamista suuhun kun koitetaan jotain tekemistä ja tuon oranssin patukan nähdessä se on ihan innoissaan. Ja tuossa eilen itseasiassa kokeilin sitä että laitoin koiran istumaan ja annoin ottaa esineen kädestä.

Täytyy kyllä myöntää että olen itsekin vähän hukassa että missä järjestyksessä oikein mentäisiin.. Nitalla se lelu vaan putoaa niiin herkästi suusta, että jos pyytäisin istumaan sen esineen pitämisen kanssa samaan aikaan niin varmasti putoaisi..

29.09.2010 14.27

Misty, jos vaikka kokeilet joidenkin temppujen tekemistä kapula suussa tai kapulan noutamista sohvan selkänojalta? Sitten Nita ehkä oppisi liikkumaan kunnolla kapula suussa? Noo, hiljaa hyvä tulee ja se on jo tosi hyvä juttu että Nita tuo lelun sulle eikä rallattele sen kanssa itsekseen.

Onnea projektiin :)

Muokattu viimeksi: 29.09.10 17.20
29.09.2010 15.50
Flamma, Joo onhan siinä paljon hyvääkin. Ja tuolta lueskelinkin noita sun aikaisempiakin viestejä niin sohvan selkänojalta yms noutamista ajattelin kokeilla :)
01.10.2010 23.53
022357916_r
Hamina

Tää on nyt noihin paljon aikasempiin viesteihin..

Meillä opetettiin paikka kun oli oppinut menemään maahan,istumaan ja sivun..

1.komennettiin ensin sivulle ja sitten istumaan/maahan ja sanottiin paikka, ja kun oli paikallaan ja piti kontaktin sai palkan.

2.Kun hallitsee edellisen otetaan vain muutama askel koiran eteen ja sanotaan paikka, jos pysyi paikallaan,tultiin koiran eteen ja annettiin nami pään yläpuolelta,vähän kerrallaan pidennettiin matkaa ja aikaa.

Sama makuulla olemisessa. Tosin tässä palkitaan koiran tassujen väliin,ei pään yläpuolelle. Tämän kun hallitsi alettiin siirtyä takaisin tullessa koiran viereen ja otettiin hihna käteen ennen palkitsemista -> siitä sitten sen jälkeen otettiin mukaan istumaan komento (kun makasi maassa).

Sivulle tulon harjoittelu.. osaankohan tämän neuvoa..

1. Otetaan nami käteen ja annetaan koiralle vainu,pidetään namia koiran kuonon korkeudella jalkojen välissä ja kävellään vähän taaksepäin (koira mahd.lähellä jalkoja).

2. Sitten siirretään käsi sivulle ja otetaan samalla muutama askel eteenpäin -> koiran pitäisi tällöin olla siirtynyt viereesi,sitten palkka -> myöhemmin kun koira tulee näin sivulle,otetaan mukaan Sivulle käsky.

Meillä koira oppi tuon todella nopeasti.. seminaarin jälkeen muutamat kotitreenit ja tuli automaattisesti sivulle istumaan ilman pakitteluja tms. pitää yrittää jossain vaiheessa ladata siitä seminaarista tämä osio.. siinä kouluttajamme Ingmar,Belgiasta (puhuu englanniksi) opastaa tämän minulle "kädestä pitäen".Samoin kuin on opettanut paikalla makuun ja paikallaan käännyttäessä sivulla pysymisen,seuraamisen alun ym.

02.10.2010 00.02
022639294_r
Säkylä

Mä opetin paikan niin, että laitoin koiran istumaan/maahan tms, ja aivan alussa pidin kättäni koiran lähellä, mutta otin itse _yhden_ askeleen sivuun. jos koira pysyi, palkka. Vähitetellen lisäsin askelia ja otin käden pois kokonaan.

02.10.2010 08.55
022626406_r
Salo
Mitenköhän mä alotin paikallaolon opettamisen.. Liian kauan ei voi muistaa :p laitoin koiran makaamaan ja sanoin seis. Otin pari askelta taakseppäin ja takas luokse ja palkkaus. Kävelin takaperin ja näytin kädellä vielä et seis. Siitä sit kun koira tajus käskysanan niin enemmän välimatkaa, aikaa, niin et liikun ja oon nykyään menny piiloonkin. Aikaa pitäis viel pidentää kun se 2min ei oo ihan varma, mut muuten toi osaa hyvin. Torstaina oltiin mettässä ja otettiin paikallaolo niin et kävelin sit sieltä montusta ylös ja vähän matkaa ni luoksarissa koira sai katsoa jalkojensa perään. Aikaisemmin ennen itse lajin aloitusta kun tota opetin niin pidin tärkeämpänä et menee maahan ja pysyy erilaisissa paikoissa ja niin et liikun mihin vaan kuin että pysyy siinä minuutteja
03.10.2010 09.28
021149950_r
Raisa kirjoitti:
Kuinka olette lähteneet opettamaan koiralle kaukoja? Itse olen opettanut joskus kauan sitten, mutta opetin varmaan väärällä tavalla, eikä nyt ole treenailtu kaukoja pitkään aikaan...

Olen aloittanut niin, että ensin käskyt maahan, istu ja seiso varmoiksi. Eli niitä on klikkerin avulla jauhettu aina silloin tällöin - usein keittiössä kun ei ole muutakaan tekemistä . Kaukojen opettelu käsimerkin avulla on aloitettu ihan koiran edessä seisten. Ja apuna klikkeri merkaten oikeaa toimintaa, oikeasta toiminnasta aina palkka. Välimatkaa kasvatan hitaasti. Nyt meillä ollaan kaukoissa n. 2m päässä koirasta. Välimatkassa ei kannata kiirehtiä. Palkkaan koiran opetteluvaiheessa aina kun se toimii oikein - ja jos ei toimi niin palaan opetuksessa yleensä vähän taaksepäin. Kaukoissa on sama kuin monessa muussakin liikkeessä eli kun keittössä harjoitus toimii niin siirrän toiminnan kentälle/ulos ja uudessa paikassa yleensä ei kannata aloittaa siitä etäisyydestä millä se opetuspaikassa on toiminut.

Liikkeiden tekniikka kannattaa olla myös kunnossa - eli niin, että koira asentoa vaihtaessaan pysyy paikallaan eikä etene. Ja se taas harjoitellaan erikseen.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti