Toko liikkeitten opetus? - Sivu 5 (Koirat > Koirien koulutus)

03.10.2010 15.42
Krista kirjoitti:

Meillä Kristan kanssa ongelmana että miten voisin opettaa noutamaan

Muissa liikkeissä ei sitten hirveästi ongelmaa olekkaan, mutta kun Kristalla ei päähän mene että esine pitäis tuoda takasin. Se juoksee aina innoissaan esineen (meillä pallo tai keppi) perään ja ottaa suuhun ja kantaa hetken matka kunnes tiputtaa ja tulee ilman esinettä luokseni.

Kontaktissa on villä pientä hakua että jos teillä olisi jonkinlaista tapaa saada kontakti niin olisi kiva kuulla :D .

Ihan sama juttu meidän Roosan kanssa Mutta se höppänä ei tiputa esinettä vaan itse alkaa leikkimään sillä
03.10.2010 15.43
Miten saa siis sen koiran tuomaan se lelun tai edes irroittamaan otetta siitä?! O.o
03.10.2010 17.06
021149950_r
Roosa kirjoitti:
Krista kirjoitti:

Meillä Kristan kanssa ongelmana että miten voisin opettaa noutamaan

Muissa liikkeissä ei sitten hirveästi ongelmaa olekkaan, mutta kun Kristalla ei päähän mene että esine pitäis tuoda takasin. Se juoksee aina innoissaan esineen (meillä pallo tai keppi) perään ja ottaa suuhun ja kantaa hetken matka kunnes tiputtaa ja tulee ilman esinettä luokseni.

Kontaktissa on villä pientä hakua että jos teillä olisi jonkinlaista tapaa saada kontakti niin olisi kiva kuulla :D .

Ihan sama juttu meidän Roosan kanssa Mutta se höppänä ei tiputa esinettä vaan itse alkaa leikkimään sillä

Tee siitä leikki eli juokse karkuun, innosta koiraa perääsi. Toivon mukaan se juoksee perääsi lelu suussa. Jos tiputtaa lelun, käy sieppaamassa se, innosta koira taistelemaan lelusta ja anna koiran voittaa lelu itselleen -> ja taas juokset karkuun innostaen koiraa perääsi. Ja jos otat lelun koiran suusta niin vaihda se joko toiseen leluun tai makupalaan (tai heitä lelu koiralle heti uudestaan). Älä koskaan vie lelua koiralta "korvaamatta" sitä jollain muulla "kivalla", että koiralle ei tulisi tarvetta omia lelula vaan se oppisi tietämään sen, että lelun tuonti tarkoittaa "kivaa", leikin jatkumista, palkinnon saamista - eikä sitä, että se menettää saaliinsa

05.04.2011 20.38
Osaiskohan kukaan antaa vinkkejä miten opetetaan liikkeestä seisominen?? mulla tahtoo aina mennä makuulle ja kaikenmaailman nippelijuttuja yritetty mutta ei meinaa tuottaa menestystä... :/
09.04.2011 13.03
022597842_r
Helsinki

^ Oon ehkä liian paatunut naksutinkouluttaja, mutta musta seisominen on ehdottomasti helpoin sheipata. Mä olen ensin palkannut ihan koiran omista spontaaneista seisahtumisista ja seisomisesta. Sitten olen kulkenut koiran kanssa peruuttaen (mie peruutan, koira seuraa miun edessä) ja palkannut kun koira seisahtuu. Aluksi voi pysähtyä myös itse (tosin siitä tulee silloin yksi häivytettävä apu lisää) tai kävellä niin hitaasti että koira seisahtelee sen takia, ja lisätä vauhtia kun koira alkaa tarjota seisomista hyvin. Palkkaus kannattaa tuoda aina koiran nenän eteen tai koiran taakse, jotta koira ei missään vaiheessa ala valua. Lopuksi kun koira seisahtuu varmasti, olen liittänyt käskyn seisahtumiselle ja vaihtanut vain itse kulkusuuntaa niin että koira liikkuukin vasemmalla sivulla. Tämän jälkeen voi sitten harjoitella kestoa, eli lisätä seisottavaa aikaa ja omaa kävelymatkaa.

Toki voi kokeilla kaiken maailman eteen kääntymistä ja sen häivyttämistä, jos ei sellaisia ole vielä kokeillut, mutta siinä on toki aina omat riskinsä apujen häivytyksessä ynnä muussa.

http://jillan.blogspot.com
09.04.2011 13.46
022680639_r
Ulvila
mä en ymmärrä, ninja osaa mennä "hissitavalla" maahan jos näytän tietyllä käsimerkillä mut pelkällä sanallisella vaan lässähtää jotenkin, tosin nopeesti mut ei oikeella tavalla :D kun en noista oikeista liikkeistä tiennyt ennen eskaria niin nyt onkin sit kiva korjailla.... ja sekin et vaikka toi olis oikeessa vireessä niin joskus pysyy maassa niin kauan kunnes vapautus tulee, joskus vaan nousee sielt tyylillä "ok mitä seuraavaks?". olisko jotain kikka kolmosta vai vedänkö vaan treeniätreeniä?
25.04.2011 17.23

voisko joku auttaa meitä ku haluttais toi seuraaminen todella hyvin meneväksi, ainoa ongelma on että ramona pitäis saada vauhtii ja ei niin väljyyttä ja kontaktia enemmän, miten sais tosi hyvän seuruun, ja vauhtia mukaan? :)

<nimimerkil hopeless> :D

25.04.2011 17.27
022680639_r
Ulvila
^mä oon ninjalla saanut sillä, että vetää pieniä juoksuspurtteja :D väljää se vieläkin on mutta paranee koko ajan :> ninjalla tarvii kävelläkin todella reippaasti että mielenkiinto seuraamisessa pysyy
25.04.2011 17.31
Ninja kirjoitti:
^mä oon ninjalla saanut sillä, että vetää pieniä juoksuspurtteja :D väljää se vieläkin on mutta paranee koko ajan :> ninjalla tarvii kävelläkin todella reippaasti että mielenkiinto seuraamisessa pysyy

saan sen namil houkuteltuu ja pysymään oikees asennos ym mut sit ku nami menee pois ja pitäis oikein mennä nii sit alkaa laahusta aja mä vana meen :D nii jos jollai ois jotain hyvii ja toimivii niksei nii kertois ?

25.04.2011 17.42
Me ollaan tässä pikkuhiljaa Femman kanssa aloiteltu kotitokoa... Nyt se osaa olla paikallaan ja seuraamisen alkeet. Tuota paikallaolon välimatkaa ollaan pidennetty vähän joka kerta, ja heti vapaa-käskyn saatuaan tulee hyvin luokse. Nyt pitäis vaan parantaa paaljon tuota katsekontaktia ja perusasentoa...
26.04.2011 15.27
nelli kirjoitti:

Mulla on tavote. Että me mennään kesä-syksyllä mölleihin. Ja jos mölleissä ei mitään suurempia ongelmia ole, niin vois jopa ihan kunnon kisoihin mennä :) Pitäis saada paikallamakuu varmemmaks, ettei häiriintyis kauheesti muista koirista, jotka kävelee treenipaikan ohi. Ja istu käskyn vahvistamista :D Tää ei istu, ei sitten millään, kun oon taas palkannut ihan eri jutuista, kun istumisesta.

no mäki haluisin mennä syksyil mölleihi, jos saisin ton seuraamisen menee hyvin, ku täl ei oo missää muis jutuis ongelmii :)

01.05.2011 19.34
Noniin me ollaan saatu treenattua perusasentoa jonkun verran paremmaksi. Ongelma vaan on välillä se että F istuu vähän vinosti eikä kuono eteenpäin.. Mutta eiköhän sen saa aika helposti korjattua.
01.05.2011 19.47
022267527_r
Säkylä

Femma/ Toimintamallistasi en tiedä, mutta vinkkinä että varsinkin perusasennossa kannattaa aina vaan palkata siitä oikeasta asennosta. Joskus itse menin "kylläsensitteehtiikorjata" asenteella perusasennossa ja palkkasin jopa sinne päin menevistä asennoista ja nyt se kostautuu. Nyt palkkaan vain ja ainoastaan siitä asennosta minkälaisen haluan koiran perusasennon olevan.

Vinkkinä vain, mutta en tiedä miten teet ja mistä palkkaat, tekstistäsi vain sain tuommoisen käsityksen (:

Muokattu viimeksi: 01.05.11 19.49
On jo pitkällä jos ymmärtää, että vika harvoin on koirassa.
02.05.2011 21.27
^ Joo näin mä oon alkanut tekemäänkin, ja tänään esimerkiksi osasi muutaman kerran tulla oikein ja pitää kontaktin
15.08.2015 20.16
022647808_r
Kannus

Kertokaa nyt tyhmälle, miten saan tuon kapulan mässyttelemisen pois? Ollaan vasta siis opettelemassa liikettä, mutta kun yritän pidentää aikaa pikkaisenkin sen jälkeen kun koira on ottanut kapulan suuhun, se alkaa mukeltaa ja pureskella sitä.

Never underestimate a woman with an australian shepherd
25.11.2015 16.24

Ja mulle vois kertoa miten sais vähän intoa jätättävään seuraamiseen.  :D
Seuruupätkän lopuksi eteen heitettävä lelupalkka käytössä, samoin oikeasta seuruukohdasta naksuttelu. Saas nyt nähdä miten rupeaa edistymään vai edistyykö ollenkaan.

25.11.2015 18.44

Yorkes, mä oletan että kyseessä on tuo villakoira? :) Oma koirani on yksinkertaisesti aina vähän sellaisella "evvk"-asenteella, helposti jää laahaamaan perään ja mietiskelee samalla illan ruoka-annosta. Sen kanssa olen ihan vaan puhtaasti hetsannut kierrokset ylös niin että sitä alkaa kiinnostaa. Treenin alkuun voi tehdä vaikka jotain tosi perusjuttua, tyyliin sivulletuloa ja palkata siitä lelulla. Kun koiran vire on sopiva, ettei keitä yli mutta on innokkaalla päällä, niin sitten se seuruu kuvioihin.

Onko se jätättävä seuruu aktiivista? Omallani näin ei ollut. Mutta jos se on aktiivista ja tarmokasta, niin sitten vaan vahvistamaan seuruun paikkaa ja kaikki etupalkat jne. käyttöön.

28.11.2015 15.23

Puolimieli, sitä oon myös yrittäny tehdä, parhaimmillaan seuraa just niin kuin pitääkin, tekee käännöksetkin hyvin jne. Yleensä niin tapahtuu lenkillä kun lähestytään kenttää missä yleensäkin treenataan/riehutaan. Sitten sisätiloissa/oikeissa treeneissä, jotka on myös sisällä, seuraaminen on semmosta kontaktitonta laahaamista.
Ongelma on lähinnä se, että treeneissä ja sisällä yleensäkin koira ei oikein jaksa innostua leluista enkä mielikuvituksettomana oo vielä keksinyt muuta innostavaa juttua treenaamisen alkuun/palkaksi. Ehkä sisällä leikkimisen  opettelu tms. pitäs ottaa ihan ekaksi...

Edit// joo, se villakoira on siis kyseessä :D

Muokattu viimeksi: 28.11.15 15.27

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti