Autot - Sivu 105 (Yleinen keskustelu > Yleinen keskustelu)

13.04.2014 16.11
022689899_r
Riihimäki

Näin muutaman päivän kokemuksella, kyllä mulle ranskalaiset on jatkossakin tervetulleita. Mun pösö siis 406, vuosimallia -00 ja ihan älyttömän kiva! Testailtiin tosi monia autoja samasta hintaluokasta, tuo ehdottomasti paras ajettava kaikista + hiljaisin ja kuluttaakin vissiin testatuista vähiten. 

Pösöjen sähköviat.. Kysyin niistä ton auton myyjältä, joka siis on ollut aina pösömiehiä. Isän hyvä tuttu, joten tuskin se nyt ainakaan paljoa kusetti. Paljon niistä puhutaan, mutta ei niitä kuulemma usein vastaan tule. Samaa hoetaan netissäkin. Joo on kuulemma hirveästi sähkövikoja, mutta kukaan ei osaa kertoa tarkemmin... Mistä voinee päätellä, ettei mitään vikaa taida edes olla ;)

Mä sanoisin, että älä kauheesti katso sitä merkkiä vaan autoa. Porukoilla on ollut tosi monia autoja, mikään merkki ei ole ollut toista huonompi. Jotkut autot vaan on aina vikaisia, mutta ei se siitä merkistä johdu. Aina niitä vikaisia tulee olemaan, täytyy vaan toivoa että itselle osuu toimiva peli. 

Kaikilla on tyhmiä ajatuksia. Viisas vain kätkee ne.
13.04.2014 16.28
022352175_r
Lahti

Mun tiedossa olevia pösöihin tulleita sähkövikoja, jotka ilmenneet enemmän kuin kerran/yhdelle ihmiselle: moottorinohjauksen häiriöt, puolaviat ja ajonesto.  Näistä myös netissä puhutaan todella paljon. Eivät ole kivoja vikoja ja tokihan niitä esiintyy myös muissa autoissa, mutta nää nyt ainakin kohdalle osuneet kun puhe on pösöistä ja itseasiassa kaverin renaultissa oli samantyyppisiä ongelmia myös ja pamahti kampiakselin asentotunnistinkin kun muut viat sai korjattua :D Sanosin, että muita vikoja on paljon mukavampi fiksailla kun näitä sähkö-ongelmia. Mut jos ei itse korjaa vaan vie esim. korjaamolle niin ei liene väliä. Maksaahan ne suhteessa pikkusen enemmän mutta mäkin kannustasin vertailemaan autoja niiden ominaisuuksien, ei niinkään merkkien kannalta.

You cannot kill what already has no life | 311006 ♥
13.04.2014 17.23
022356846_r
Masku

Autonasentaja isukkini sanoi että ranskan rapeita ei meidän mäkeen tule koska ne on rakennettu todella epäloogisesti ja vikoja on näin erittäin hankala korjata, joutuu heittämään koko auton sisällön pihalle ennen kuin pääsee käsiksi siihen vian aiheuttajaan. Saattaapi olla että tekniikkakin on hieman muuttunut sitten iskän nuoruusaikojen mutta voihan tossa olla perääkin.

13.04.2014 17.29
022352175_r
Lahti

Ja siinä _on_ perää. Rupeet vaihtaa mennyttä polttimoa ajovaloista niin saat purkaa edestä kaiken mahdollisen puskuria myöten..ei juuri nappais itselle, onneks ei tartte koskaan omistaa mitään mitä ei tahdo. Jos suolaa haluaa niin paremmat ranskalaiset voi hakee snägäriltä :D

13.04.2014 17.55
000110599_r

Poikaystävän mersu c220 -96 sai myös purkaa ihan helvetisti että pystyi mittariston polttimon vaihtaa, että ne saksalaisetkaan ei aina osaa :D ranksan pastilleista mä oon ihte tykänny tosta mun pääsääntöisestä ajopelistä, renault laguna -01. Meillä ollut nyt vuoden ja siinä on yksi iso valmistusvika; se toimii ja käy kuin unelma. Kaverilla on 406 pösö, vuosimalli tais olla ysikytluvun loppu tai kakstuhatta luvun alku ja kaksvuotta puksuttanut ilman remppoja. Tämä pösö onkin sellainen, missä ei niinkään hirveesti ole sähkövimpaimia, verrattuna esimerkiksi "mun" lagunaan. 
Pösön farmari vuodelta -07 meillä oli. Ja se yksi kerta riitti sähkövioista. Automaattiloodalla oli ja ilmeisemmin joku sähköhäiriö oli tullut ja pökötti ei pistänyt enää vaihteita silmään. Lisänä vielä se, että kun sisätilat autossa rupesi lämpeämään, pösön ajotietokone rupes pimenemään. Muuten ihan autohan se oli, mutta ei mitään verrattuna edeltäjäänsä, joka oli mersun E-sarjalainen laiva.

Mulla on ranskan autoista ihan hyvä kuva jäänyt nimenomaan Renault Lagunasta. Meganet tuntuvat lahoavan ennemmin tai myöhemmin käsiin. Pösöihin en sano mitään, jotkut toimii, jotkut ei. Citikkaa jos harkitsee, niin Xsarat näyttävät olevan hyvin näppäriä.

Mä lähtisin varmaan 3500 € budjetilla metsästämään pikkufarmaria (volvo v40) taikka jos pikkuautoa haluu niin mersun A-sarja (2003 vuotinen tai uudempi, vanhemmat tuppaavat kaatua). Tai vaihtoehtoisesti jotain volkkarin golffia tai jotain muuta kansanautoa, justiinsa toyotaa, ooppelia tms. 

Muokattu viimeksi: 13.04.14 18.05
13.04.2014 18.31
022495784_r
Hämeenlinna

Oho, tänneppä on tullut paljon vastauksia. :D

Tosiaan.. Budjettina mulla on auton ostoon n. 3000-4000e. Semmonen pieni ja vähän kuluttava riittää. Autoa tarvitsen lähinnä työmatkoihin ja satunnaisiin koiraharrastuksiin. Nettiautoa on tän päivän ahkeraan selannut. Hitsit, kun on niin paljon valinnanvaraa. Oon tykänny iskän Renault Cliosta kun se on niin sopivan kokonen ja ainakin tuo yksilö on ollut tosi kestävä et ei mitään vikojakaan oo ollu. Mut tietenkin mun tuurilla saan maailman vikaisimman auton...

Tuo Nissan Micra olisi periaatteessa mun tarpeisiini ihan sopiva, mut mietityttää vähän, et jos Titania joudun jonnekkin kuskaamaan et mahtuuko tuo ronttimus sinne.. x')

Pitäisi papalta kysäistä, et onko hän luopumassa Audistaan. Siitä sais tosi kivan menopelin. Pappa on ollut auton ainoa omistaja eikä sillä kamalasti ole ajettukkaan. Kyseessä siis Audi A3. Vuosimallia en kyllä muista. Oliskohan -98 :D

Love God as he is Dog backwards.
13.04.2014 18.49

Riippuu tosiaan ihan siitä, mitä autolta haluaa. Mulle auto on väline, jolla liikutaan pääsääntöisesti suht lyhyitä arkisia matkoja suhteellisen pienessä kaupungissa paikkojen A ja B välillä, kuskataan kavereita ja elukoita ja tehään välillä pidempää maakuntamatkailua anoppilaan ja mökille. Auto saa olla vaikka minkä hikisen ekan vuoden autoamiksen raiskaama ja tökerösti tuunaama, ruosteinen ja elämää nähnyt, kunhan se näyttää ja tuntuu autolta eikä avaruusalukselta. Auton pitää olla helposti huollettava ja perushuoltojen pitää onnistua pääpiirteissään autoja tuntemattomalta ihmiseltä korjausopasta katsomalla ilman puolen auton purkamista ja tietokonetta (taitaa tosin kaikki autot nykyään mennä siihen ettei mitään voi koskea itse...) Opiskelijan kukkarolle veroilla ja vakuutuksilla on väliä, samoin varaosien hinnalla ja saatavuudella jälleenmyyntipotentiaalia unohtamatta. 

Jos etsii ergonomiaa, mukavaa ajoasentoa, hiljaisuutta ja muita vastaavia, ehkä etenkin pidemmän matkan ajossa monien suosimia ominaisuuksia, niin sieltä riisikippomallistosta ei ehkä ensin kannata etsiä autoa. Jos arvostaa pientä kulutusta ja ylipäätään helppoutta ja huokeutta autossa ja sen pidossa, käyttäen autoa vaan siihen paikkojen välillä tapahtuvaan siirtymiseen vaatimatta autolta sen enempää, niin se riisikippomallisto on aika ykkönen. Jos ajaa suuressa kaupungissa jatkuvassa ruuhkassa, niin automaatti on käytännöllisyyden kannalta järkevämpi vaihtoehto, muuten ehkä se, että mistä nyt sattuu itse tykkäämään. Tilankäytön ja siisteyden kannalta käytännöllisyyttä arvostaville koira- ja lapsiperheille on taas ihan oma lähtökohtansa, samoin tehoa ja harraste- ja kikkailuautoja etsiville. Ja jos taas on tarpeeks rahaa, niin millään muullahan ei sitten ole mitään väliä, muuta kun sillä että mitä sattuu haluamaan :D

Se mikä mua siinä Toyotassa (-93 1.6 Corolla) viehättää, on nimenomaan se, että kaupunkiajossakin tuo 1.6 on suhteellisen edullinen pidettävä. Varaosia löytyy heti seuraavan huoltoaseman hyllystä kun vaan kävelet sisään ja sen hyllyn saa suunnilleen ostaa tyhjäks, niin silti on vielä loppukuuks rahaa ruokaan. Perusvarma ja turvallinen auto melko pieneen hintaan ilman mitään kummallisuuksia: ohjaustehostin löytyy ja penkinlämmittimet, roskaa ja pskaa lattialle ja subikka konttiin, muuta en autolta vaadikaan :D Eikä kamalasti harmita vaikka vähän pakittelis päin naapurin autoa. 

Itelläni se budjetti tosiaan on autokaupoilla yleensä siihen 500e pintaan, että eiköhän Titanillekin joku edustuskelpoisuutta, pientä kokoa ja pientä kulutusta yhistelevä koiraystävällinenkin kompromissi tuolla budjetilla löydy, kun mullekin löytyy. Ja kyllä sinne Micraan aina koira tai kaks mahtuu, helpommin ehkä jos ei ihan siihen kaksioviseen vaihtoehtoon tyydy :D

Muokattu viimeksi: 13.04.14 19.02
13.04.2014 19.10
Olen kyllä Minin kanssa samaa mieltä siitä, että Toyotan ehdoton plussa on varaosien helppo saatavuus (ja järkevä hintataso) sekä auton toimintavarmuus ja kohtuu pieni kulutus. Mulla on -04 farkku-Corolla 1.6L bensakoneella, eihän se ole mikään silmiähivelevä ilmestys mutta perusvarma, mukava ajaa, tilava eikä syö ihan hirveästi polttoainetta. Mä ajan päivittäin n. 200 km ja sekä auton luotettavuus että pieni kulutus on aika isossa roolissa. -------------- (kappalejako ei toimi puhelimella) -------------- Minäkään en ranskalaista itselleni huoli. Olen aika vannoutunut Toyota-kuski, mutta ylipäätään kaikki sellaiset joita paljon näkee liikenteessä ja joilla on maine perushyvinä ja toimintavarmoina autoina on aika turvallisia valintoja pienelläkin budjetilla. Varaosien helppo saatavuus on oikeasti tosi kova sana varsinkin jos ostaa halvemman auton johon todennäköisesti tulee niitä osia tarvitsemaan.
05.05.2014 15.30
022352175_r
Lahti

Maalattiin viimein toi käyttis :D ei oo enää suoraan Marlboron värikartasta..

05.05.2014 16.22
000039615_r

^^ tuo on kyllä täysin sama vehje minkä näin :D 

Meillä menee nyt luojan kiitos bemari vaihtoon toivottavasti, enemmän sitä tietty toivois, että joku ostais sen pois ettei tartteis väliä uudesta autosta maksaa :D 

05.05.2014 16.29
022352175_r
Lahti

Näkee kauas ketä siellä liikkuu joo :D

No mä vaan toivon et tällä sais nyt ajella pidempään ilman et joku mummo täräyttää kylkeen :D Sais ihan rauhassa käyttää rahat harrasteisiin kun on kerranki käyttis jonka sai halvalla, kulkee paikasa A paikkaan B, laittelee sivussa mieleisekseen ja myy sitten joskus myhemmin voitolla pois.

05.05.2014 16.32
000039615_r

Meillekin tuo bemari on tullu semmosena ettei se vissiin edes eteenpäin tainnu liikkua ja nyt siitä on vedetty maalia ja ruostetta ja pintaa uusiksi ja koko kone on laitettu, että kuka sen tahtois ostaa pois niin kiva olisi, että saataisiin meille käytännöllisempi auto :D Tuo mies sitä kiroaakin kun siihen on laittanu niin paljo rahaa ja nyt pitää myydä pois kun se kestää varmaan seuraavat 100 000 kilsaa ilman sen suurempia mukinoita :D

05.05.2014 18.26
022292668_r
Lempäälä

Ei nyt liity varsinaisesti autoihin, mutta ajamiseen kylläkin:

Eli te, joiden sisäinen rallikuski vaatii päästä välillä vähänhurjastelemaan, käyttekö ajamassa jossakin "sallitulla ylinopeusalueella"? Esim. vaikka pellolla tai jopa ihan tähän tarkoitukseen tehdyllä radalla?

Itse haluaisin päästä koittamaan ajamista muualla kuin tiellä, mutta eipä ole täälläpäin mahdollista tai ainakaan en ole vielä löytänyt sellaista paikkaa. Kaikki näkemäni (vauhdikkaaseen) ajamiseen tarpeeksi suuret pellot ovat viljelykäytössä eikä muutakaan siihen sopivaa joutomaata ole löytynyt. Joskus olisi tosi hienoa päästä ajamaan kilpaa jokamiesluokkaan mutta missäs harjoittelet kun ei sellaista maata löydy.Tai ehkä sitä vaan pitäisi soittaa peltojen omistajille, onko mitään poissa käytössä olevaa peltoa, joutomaata tms.

Älä ota kesäkissaa!
05.05.2014 20.49

Manta, kannattaa kattella noita Lempäälän ja Tampereen Urheiluautoilijat ry:n nettisivuja, jos löytäsit niistä radat ja hinnastot. Ainakin täällä päin Suomea on maakunnan suurimmalla seuralla tosiaan yks autourheiluun tarkotettu rata, jonne saa mennä ajamaan kyllä kuka tahansa seuran ulkopuolinenkin, mutta siitä vaan on sovittava ja maksettava ratamaksu etukäteen.

05.05.2014 21.13
022292668_r
Lempäälä

Okei kiitti paljon! Vähän on alkeellisen näköiset sivut tuolla, mutta josko sieltä jotain löytyisi tai jos ei löydy niin soittaa sitten jollekin yhdistyksen puuhamiehelle/naiselle :)

Älä ota kesäkissaa!
05.05.2014 21.33
022352175_r
Lahti

Radalle, radalle. tuossa aikaisemmin jo hyvää vinkkiä tulikin miten ja mistä :)

05.06.2014 15.30

Huh. Vihdoinki pääsin mun Nissanista eroon.. ikinä ei enää toista samanmoista!! oli se niin maanantai kappale kun vain voi auto olla :( Nyt todella toivon että uusi auto on kestävämpi eikä koko omaisuus mene sen jatkuvaan huoltamiseen! Hankin siis Toyota Yariksen :) näppärä pikku diiseli ja viä pakettiautoksi laitettu niin mahtuu kivasti koiratki perätilaan :)

05.06.2014 20.32
000039615_r

Meille tuli eilen uusi auto vihdoin ja viimein, luojalle kiitos et päästii siitä bemarin rutkusta eroon :D 

Nyt meillä komeilee bensasyöppö pihassa 2007 vuoden Dodge Caliber RT jossa on 2.4 kone jossa laukkaa 170 heppaa :) 

05.06.2014 23.23
022292668_r
Lempäälä

Hei minkä verran suurinpiirtein on auton kulut vuodessa? Juu riippuu varmaan autosta aika pitkälti, mutta edes jotain arviota. Itse saan kohta kortin, ja oman auton hankkiminen tulee ajankohtaiseksi, koska porukoitten autoakaan ei aina saa lainaksi.

Millaiset ovat suht halvan keskivertohenkilöauton vakuutukset vuodessa? Onko (polttoaineen ja vakuutusmaksujen) lisäksi muita kuluja? Katsastusten kanssa saatan hyvällä tuurilla päästä aika halvalla, koska isä on autokatsastaja.

Älä ota kesäkissaa!
05.06.2014 23.26
000039615_r

No tuon mein auto on tällä hetkellä ihan sairaan kallis.. siinä on vakuutukset 1200e vuodessa, bensat, huollot, esimerkiks öljyt autosta pitää vaihtaa n. 10 000km välein, siinä samalla öljyn suodatin ja ilman putsari, tulppia joutuu yleensä uusimaan kerran vuodessa, pyyhkijät ja tietysti auto on KONE, joka voi hajota ihan milloin vaan ja pahastikin, että kuluihn pitää varautua. 

Ite suosittelisin bensakoneista autoa, koska diesel autossa tulee dieselvero sitten perässä. Myös autosta pitää maksaa autoveroa. Meillä tulee n. 45e per erä ja tuo summa tulee neljä kertaa vuodessa.

Ite sanoisin, että  hyvin vakuutettu keskivertohenkilö auto tulisi olemaan varmaan 600e vuodessa.

05.06.2014 23.31
022496229_r
Pori

Mulla on pieni auto(ford ka) missä on edulliset vakuutukset. Vakuutukset maksaa vajaa 500e/vuosi. Lisäks on autovero.. En muista paljonko se mulla oli.. Jotain päälle satasen olisko ollu.  Eipä tuu mieleen muita isompia kuluja(katsastuksen+polttoaineen lisäks) mikäli auto pysyy ehjänä eikä tule mitään ylläreitä.

05.06.2014 23.37
000039615_r

Itelläni oli Volkswagen Golf, joka palveli tosi hyvin sen enempiä mutisematta, tietty perushuollot jne. MUTTA sitte, se kehä III päätt keskellä yötä kaheksankympin vauhista, että noni, mun jakopäähihna on liian kulunu ja katkas sen tosissaa vauhista, halkas kannen ja rikko kaiken muunki siellä ja se makso ihan pipona vaikka käytin sen (valitettavasti) amiksella korjattava. Opiskelijatyönä sen korjausmaksoi melkei 1000e

05.06.2014 23.50
022677249_r
Lahti

Yhyyy mä tahdon auton! Farkku ois niiiiiin must mut ehkä mä nyt saattaisin selvitä niinki, että koirat matkustaa takapenkillä häkissä/ vöissä. Mut varmaa mulla on omaa autoo varaa, joten julkisilla kulkeminen jatkukoon hamaan tulevaisuuteen.. Volvo V50 ois niin iso <3 Joo en kuvittele, että sen hintaluokan autoo ois mulla opiskelijana mitenkää varaa mutku ei oo mihinkää muuhunkaa :D

This girl is on fire
06.06.2014 00.23
022501207_r
Kouvola

Itellä on tällä hetkellä ikivanha Volkswagen Polo. Tällainen olisi ihan unelma, mutta ehkä sitten 40 vuoden päästä :D

06.06.2014 00.38
022352175_r
Lahti

Vakuutusten ja ajoneuvoveron hinta riippuu hyvin monesta tekijästä..vakuutuksia voi omilla tiedoillaan arvioida erilaisilla laskureilla mitä yhtiöiden sivuilta löytää. Ja kannattaa vertaillakin, hintaeroja voi olla. On noita näköjään kaikennäköisiä kustannuslaskureitakin kun googlella etsii.

Bensa-autoja suosin itse,dieseleissä saa tosiaan maksaa tuota veroa jo niin paljon, ettei sillä polttoaineen hinnalla enää juuri säästä bensaan verraten. Jos ja kun kulutuksella on väliä, kannattaa panostaa autoon, jossa huollot yms. tehty ajallaan ja kunnolla, jotta se kulutus myös vastaisi "paperitietoja" mahdollisimman hyvin.

Sitten on tietenkin huoltokulut. Autossa on kuluvia osia paljon, jotka on vaihdettava. Lisäksi kun on kyse tekniikasta, mitä vaan milloin vain voi sanoa sopimuksensa irti, vaikka olis kuinka pidetty kukkaa kämmenellä. Säästää todella paljon rahaa, jos pystyy itse huoltamaan ja korjaamaan tarvittaessa/viemään jollekin tutulle. Korjaamot ja liikeet ottaa ihan törkeitä tuntiliksoja nykyään ihan perushommista. Sellaiset normijutut, kuten esim. öljyn, tulppien, renkaiden vaihto kannattaa opetella itse tekemään. Ite olen todella tyytyväinen, että ei tarvitse maksaa kuin osista, jos ja kun isäsi on tuossa ammatissa, opettaisi hän varmasti vähän perusasioita. Nämä on minusta sellaisia, jotka jokaisen autoilevan kannattaisi hallita, vähintään. Katsastuskaan ei ole ilmaista normiolosuhteissa.

Renkaat kuluvat käytössä, uudet maksaa enemmän, käytettyjä löytyy sitten halvemmalla, mutta minusta niissä ei paljoa kannata tinkiä. Lisäksi jos ei ole pesumahdollisuutta niin pesettäminenkään ei ole ilmaista ja pesemättä jättäminen taas aiheuttaa autolla väistämättä hallaa. Vältän autopesuloita viimeiseen saakka, nekään vempeleet ei tee auton maalipinnalle mitään hyvää..

06.06.2014 09.04

Nissaniin mulla on menny viimeisen kahden vuoden aikana huoltoihin n. 3000 € (sinänsä hauskaa että sain siitä vaihdossa nyt 2800 €) On vaihdettu mm. nokkaketju ym härpäkkeet, palloniveliä, jotain vakaajantankoja, jarrupalat ja satulat, lambdat..ym kaikenmoista mukavaa :) ja koskaa tän viiden vuoden aikana mitä auto on mulla ollu niin ei oo menny ekalla yrittämällä katsastuksesta läpi.. edes ny viimeksi vaikka kävin sen huollattamassa ja sanoin viä että laittaa sen katsastus kuntoon.

06.06.2014 09.26
022352175_r
Lahti

Autoissa on myös sellaisia oisia, joiden viallisuutta/rikki meneväisyyttä ei voi oikeen ajossa ja päällepäin todeta, esimerkiksi nää raidetangot, vakaajat yms. Ne joutuu katsastuksessa rasitustestiin, missä niiden kunto todetaan. Ajaessa ja katellessa niissä ei välttämättä mitään vikaa näy. Tosi harmi silti Hanni, et sulla ollu noin huonoa tuuria sen nissanin kanssa :/ meillä viime vuonna käyttöauton virkaa toimittanu sunny meni esim, leimasta heti läpi, samoin nyt oleva Sierra. Kyllähän noita huonotuurisempia tapauksia riittää merkkiin ja malliin katsomatta, mitä lie maanantaikappaleita :D

06.06.2014 11.11

Joo oli kyllä varsinainen maanantai kappale.. Nythän sitte toyotan lasiin ilmesty joku moottorihäiriövalo :( mulla taitaa olla joku paha karma näiden autojen kans.. ja onhan tuo ny toitsu ny ollukki mulla jo huimat 2 päivää.. vikakoodi sanoo jotain hiukkassuodattimen paineanturista..täytyy ny soitella huoltamoille että miten kallis juttu tuo on vai saisko kaupan viä peruttua. Kohta vaihdan polkupyörään!

06.06.2014 15.14
022496229_r
Pori

Mä oon onnekas, kun siskon mies on autokorjaaja niin se korjaa tarvikkeiden hinnalla ja saa osamaksullakin ym.
Mun auto on menny ainakin viimiset kolme kertaa ekalla kerralla katsastuksesta, vuhuu :D! Sitä aikasemmista katsastuksista en sit tiedä miten menny. Toi on vuoden 98 Ford Ka :D .

Auto vaihtuu kyllä heti kun mahdollista. Kun mies alottaa koulun niin se tarvii tota farmariaan. Jos maalle muutetaan niin pakko se on itellekkin isompi auto saada. Mut mä etin sen auton sit sillä perusteella missä on halvimmat vakuutukset ja muutenkin tulee halvaks pitää :D

06.06.2014 15.41
000039615_r

Mulla on onneks tuuri et mun oma avomies osaa öljyjen vaihosta jakopäähihnan vaihtoo kaiken :D On monetmonetmonetMONET sadat eurot säästynny. Tänäänki mein uus putte lähtee sen kanssa öljyjen vaihtoon : )
Laitetaan samalla uus ilmanputsari ja tulpat vaihdetaan ja kone putsataan ku on aika paskanen :D 

Tuossa mein omassa nitisee oikee puoli perssiistä, mut onneks siellä oli vaa joku suojakumi niin kulunu et uus semmone maksaa femman :D 

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti