Autot - Sivu 111 (Yleinen keskustelu > Yleinen keskustelu)

05.01.2015 17.46
022710586_r

Ihmiset rikkois manuaalilaatikon tollasissa autoissa, joissa on oikeasti moottori isolla ämmällä ja vee niinkuin voimaa. That's why suurin osa jenkeistä ja esimerkiksi isoimmista mersuista ja bimmereistä on saatavilla vain automaattilaatikolla.

Mulla on nyt reilut puol vuotta ollut automaatti percn alla ja onhan sillä ajaminen tavallaan tylsää, kun ei tarvitse tupakkaa sytyttäessä, mäkilähtöä liittymässä tehdessä kaivella vaihteita. Vakionopeudensäädin tappaa ehkä lopunkin ajamisen meiningin, kyllä välillä kaipaa manuaalia. Ehkä taloudellisessa mielessä enemmänkin.

Toisaalta kun on koko nuoruutensa ajellut kaiken maailman kaksipyöräisillä, niin on niitä vaihteita tullut jonkun verran vaihdeltuakin. Aika pitkälti ajan autolla päästäkseni paikasta a paikkaan b, en ajamisen tai vaihteiden vaihtamisen ilosta.

“You cannot love everyone; it is ridiculous to think you can.” ― Anton Szandor LaVey
05.01.2015 18.39

Itellä ei oo muita ollut kun manuaaleja, mutta muutamilla automaateilla tullu ajeltua ja aika nopeesti siihin tottuu. Mua kyllä inhottaa jos huomaan että auto vaihtaa vaihteen omasta mielestäni liian aikasin tai myöhään, mutta ei sen nyt kuitenkaan oo niin väliä lopulta. Toki sit joutuu jarruttamaan ihan sillä jarrupolkimella :D Seuraava auto saattaa hyvinkin olla automaatti, koska en mä muuten hyvää autoehdokasta hylkää semmosen takia.

05.01.2015 18.42
022710586_r

Joku tyhmä ja alkeellinen automaatti vois ärsyttää kyllä huolella. :D

“You cannot love everyone; it is ridiculous to think you can.” ― Anton Szandor LaVey
05.01.2015 19.03
022689899_r
Riihimäki

En mä mun automaatilla kovinkaan usein jarrupoljinta käytä :'D Hidastaa aika nopeesti itekseen kun lakkaa kaasuttamasta. Ja syö bensaa paljon vähemmän kuin porukoiden manuaalit, vaikka niillä ajaisi kuinka taloudellisesti (autokohtaista tietty) :P Njoo, mulle ei automaattia tule, kun en mä ajamisen ilosta aja (tai vaikka ajaisinkin, automaatti sopii mulle paljon paremmin). Eikä noilla mun ajamilla matkoilla paljoa vaihteita vaihdella manuaalillakaan, 160km ja kaksi risteystä on se mun vakio, samat nopeusrajoitukset miltei koko matkan... Ettei se mukana oleva kytkin ja vaihdekeppi ajamisesta mitenkään erilaista tekisi :D

Mä oon ton oman pösöttimen kanssa oppinu myös sen, että voin ite kaasulla ja jarrulla leikkimällä päättää, koska se vaihtaa vaihdetta isompaan tai pienempään. Yleensä annan vaihtaa miten vaihtaa, joskus on pakko vähän leikkiä...

Ja hei, nyt kun sain pösön ovien vikakohdan paikannettua ja ovet ei jäädy niin pahasti kiinni niin... Joko lämmitystolppa tai auton lämmitin on rikki, eikä tuo lähde kovilla pakkasilla käyntiin ilman lämmitystä :))) Talviautoilu <3

Kaikilla on tyhmiä ajatuksia. Viisas vain kätkee ne.
08.01.2015 20.38

Mä tykkään ajaa ehdottomasti manuaalisella, koska sitä pitää voida ajaa kuten pari edellä oleva jo sanokin. Tykkään ajon aikana jatkuvasti näpertää ja tehdä jotakin eli vaihdella vaihteita, siirtää jalkaa tarvittaessa kytkimelle etc. 
Parisen kertaa oon vain automaatilla ajellut ja todennut manuaalisen olevan kivempi!
Huomisella pitäs taas auto viedä korjuuksille, tällä kertaa jarrupalojen takia.

08.01.2015 20.41
000101804_r
Automaatin rattiin nukahtaa kun siinä ei tarvitse tehdä mitään. :D
08.01.2015 20.42
022710586_r

Nykyteinit. :D

08.01.2015 20.45
000039615_r

^ Mukavuuden haluset vanhukset :D 

No ei vaiskaa. Mä ite tykkään kanssa manuaalista, saa paljon paremmin kiihytettyä ja musta tuntuu se auton hallinta paljon paremmalta :D 
Toki varmaan tottumiskysymyshän se on?

Meillä alkaa olemaan toisen auton hankinta ajankohtaista ja onneksi mahollista vihdoin ja viimein. Joku samanlainen ruppanahan meille tulee, mutta ensi alkuun parempi kun ei mitään :D 

08.01.2015 20.57
022710586_r

Niin, automaatilla ei silleen ole mahdollisuutta itse töpeksiä kiihdytystä kuin manüaalilla. Täytyy olla mahdollisuus epäonnistumiseenkin, I see. :D

08.01.2015 20.59
000039615_r

Pelottaako se töpeksiminen niin paljon vai onko se peräti varmaa, että pitää olla se automaatti, I see. :D 

Muokattu viimeksi: 08.01.15 21.00
08.01.2015 21.04
022710586_r

En vain ymmärtänyt letkautustasi paljon paremmasta kiihdytyksestä, etenkään auton kanssa josta puuttuu tomaattilootan lisäksi moottori. :D Yes sir, osaan vaihtaa vaihteita, mutta automaatti tekee se aina nopeasti ja oikein.

Riippuu toki paljon lootankin laadusta ja välityksistä, ranskalaiset eivät taida vieläkään osata tehdä kunnollisia automaatteja.

08.01.2015 21.05
000039615_r

Älä ny, meillä V-tec! :D

08.01.2015 22.31
022689899_r
Riihimäki

Osaa ne ranskalaisetkin automaatteja tehdä :P Tai mä en oo kuin yhdellä ranskalaisella automaatilla ajanut, mut tykkään tosta pösöttimestä ajettaessa kyllä ihan hirveesti, ja mitä muut on sillä ajelleet niin kivalta kuulemma tuntuu. Ja se kiihtyy paljon nopeemmin kuin porukoiden manuaalit, isä on vähän kade mulle ja osittain siks nekin on siihen automaattiin vaihtamassa... :D Taitaa pösö niiden mustangille kyllä hävitä, mutta katotaan :P Kiva muutenkin päästä vertailemaan näiden ajo-ominaisuuksia sit, kun joskus sen rattiin pääsen.

Aina risteyksistä/isompien teiden liikennevaloista lähtiessä jää muut aika kauas taa, mutta voihan se johtua mun toisinaan aggressiivisesta ajotavastakin... Eikä mua ärsytä yhdessä risteyksessä mikään muu niin paljon kuin se, että seuraavasta risteyksestä tulevat tunkee siihen mun eteen, aina joudun hellittään kaasua niiden takia. Ei ne vaan tajua, etten mä tee mitään ylihidasta kiihdytystä, ni pitää aina tunkea siihen eteen hidastelemaan.

Ei, mun kirjotuksista ei varmaan arvaa, että mun tulevatkin autot tulee olemaan automaatteja..? :D Oon mä kyllä aika mukavuudenhaluinen, mut Frigi älä sä silti vanhukseksi hauku... :D

Kaikilla on tyhmiä ajatuksia. Viisas vain kätkee ne.
08.01.2015 22.34
000059929_r
Mua ei ois kyllä yhtään haitannu tossa kohta neljä viikkoa sitten jos ois ollu automaatti alla. Takavetomanuaali ja vaihteiden kans töpeksiminen + kapee liukas tie = katkennu valopylväs ja pirssin nokka tuhannen paskana. No, jospa viikonloppuna sais sen vihdoin taas kasaan ku uudet osat löyty ja koittais pysyä tiellä...
08.01.2015 23.17
000039615_r

Tore, toi nyt oli ihan vaan läppää :D 
Mun mielestä ranskalaiset ei osaa valmistaa autoja ollenka.. :') En pidä yhtään ajettavuudesta ja aika sököjä ne on.. mitä ainaki ite oon kohdannut.

12.01.2015 10.50
022352175_r
Lahti

Tomaatit on laiskoja, porvareita ja kädettömiä varten. Ei sillä, jokainen saa tykätä mistä tahtoo, mutta onneksi ei tarvitse itselle semmosta koskaan ostaa ellei halua.

Tokihan ne on hyvä olla olemassa erilaisten liikuntarajoitteiden yms. varalta, mutta siihen se melkeimpä sitten jääkin.

You cannot kill what already has no life | 311006 ♥
12.01.2015 10.57
000113369_r

Toiset ajaa autolla, toisten autot seisoo hallilla. O:)

12.01.2015 13.43
022670248_r
Heinola

Mä huolisin kyllä mielelläni automaatin enkä mielestäni ole laiska (onhan se aikamoinen urheilusuoristus vaihtaa vaihdetta :|), porvari, kädetön saatika huono kuski. Mulla kertyy mittariin vuodessa about tuplat keskiverto kuskiin verrattuna ja suurin osa näistä kilometreistä tulee pitkällä matkalla, mukavuus ei siis haittaisi ollenkaan. Automaattia enemmän tosin houkuttelisi vakkari, joka tulee ehdottomasti seuraavassa kärryssä olemaan. Mulle auto on paikasta a paikkaan b siirtymistä varten, ei mitään muuta.

Ah, Nysväni meni kevyesti katsastuksesta läpi vaikka tulihan tohon jarruremppaa tehtyäkin ennen leiman hakemista. :D

Muokattu viimeksi: 12.01.15 17.29
"The more I know people, the more I love my dog."
12.01.2015 14.01

Muakin kiinnostais vakkari enemmän kun automaatti, tulee noin 1000km/vko ja suurin osa maantiellä ni oishan se mukava :D

12.01.2015 16.14
022702590_r
Hyvinkää

Mä tykkään ajaa automaattia. :D Se oon vaan niin... rentoa. En silti koe olevani porvari (hyvä kun ruokaan on varaa) saati kädetön kuski. Laiska, toki. 

12.01.2015 16.34

Ärh että mä vihaan näitä pakkasia sen puoleen kun auton ovien kans saa jatkuvasti tapella kun lukot jäätyy niin herkästi mun autosa.

Muokattu viimeksi: 12.01.15 16.35
12.01.2015 16.36
000039615_r

Meijjän auton kuskin ovi jäätyi kiinni viikoksi, voin kertoo että vitutti hyppiä apparin puolen puolelta kuskin paikalle. Kyllä oli pieni hiki otsassa et koska on vaihekeppi anaalissa.

12.01.2015 19.48
022710586_r

Mulla on ovien tiivisteet käyty läpi silikonipuikolla, ei ihan helposti jäädy niin umpijäähän. Tosin jos lukot jäätyis niin sit ois kurjempi homma, onnexi on kaukosäädin.

Mä en kyl kahtaa viikkoa katselis jäätynyttä ovea, kyl melkeen ajaisin auton johonkin "sisätiloihin" lämpeämään pariks tunniks. :D

12.01.2015 20.00
000039615_r

No se oli Jannen työpäivät hallissa, mut eipä sulanu :D Se lukko meni jotenki syväjäähän ja sekasin ni helpotti sitte ku Janne avasi sen ovikotelon ja ronklas jotain. Onneks mun ei sillä tarttennu ajaa ku muutaman kerran :D 

12.01.2015 20.16
022668464_r
Kuopio

Mielenkiintoinen argumentti. Itse en ole porvari, vaan opiskelija (mies onneksi ei ole :D) en kovin liikuntarajoitteinen ja kuskinakaan en tunnusta olevani huono, mutta voi miten onnellinen laiska kyllä! Monta vuotta tuli ajeltua manuaalilla enkä osannut silloin kaivata automaattia, mutta nykyään en vaihtaisi enää mielelläni takaisin. Tommaatti puolustaa itseään kun koirien takia ajoa kertyy monta sataa kilometriä viikossa ja ajomatkat esim. koti-kotiin on useampi sata kilsaa / suunta. Plus kaikki muut ajelut.  Vakionopeudensäädin vielä aina päälle ni on niin lunkia päästellä menemään. :D Meidän piti vaihtaa pikkupakuun kyllä tuosta farkusta, katseltiin jo ilmoituksiakin, mutta ei vaan hennottu luopua tuosta autosta kun se on niin mahdottoman mukava. Se sitten luopui takapenkeistään, joten takatila on koirilla ja yhä saa nauttia ajamisesta :)

Silikonipuikko on kyllä hyvä vehje! Suosittelen.

Muokattu viimeksi: 12.01.15 20.18
12.01.2015 21.28
022352175_r
Lahti
feindschaft kirjoitti:

Toiset ajaa autolla, toisten autot seisoo hallilla. O:)

Elä käy huutelee, se on harraste.  Ja kesäauto. Eikä ole halpaa. Käyttöautot liikkuu niinku kuuluuki ;)

Ite kans vetelen silikonilla ja lukkoöljyllä. Onneks mennään jo kevättä kohden, alkaa ottaa hermoon tää kylmyys muutenkin.

Muokattu viimeksi: 12.01.15 21.28
You cannot kill what already has no life | 311006 ♥
12.01.2015 21.50
000113369_r

Jepajep, sellaset autot manuaalilootilla on melkeenpä pakostikin harrasteita.

Vähän kyllä ärsyttää, että pahimmat kelit on vasta edessä. Meillä on joka vuosi sama ilmiö tässä kadulla kun tulee lunta, jota ei aurata ja sitten autot ajelee sen pikkuhiljaa sulavan lumen sellaiseksi sohjoksi joka sitten jäätyy. Ja sulaa ja jäätyy ja sulaa ja jäätyy. Yleensä joskus helmi-huhtikuu välillä koko tie on yhtä röpelöä, kourua ja jääklimppiä. Kävely on hankalaa, pyöräily mahdotonta ja autoilukin ihan tarpeeks kurjaa.

13.01.2015 10.55
022655583_r
Lahti

Kyllähän se riippuu paljon mistä itse tykkää (automaatti vs manuaali) ja miten tykkää ajella, siis ajaa autoa itse vai vaan lähinnä ohjata. Itse ajan todella paljon ja haluan ehdottomasti ite säätää vaihteet ja tehdä muutakin kun painaa jarrua ja kaasua, mulle autot ja ajaminen on muutenkin enemmänkin sitä ajamista eikä paikasta A paikkaan B siirtymistä. Ja onhan manuaalilla vähän kivempi käyä jossain parkkipaikalla leikkimässä kun milään automaatilla :D Mulle ei automaattia ikinä. 

Ja onhan ne monet tomaatit laiskoja, mutta on niitä tehokkaampiakin. Ja en kaikista automaateista tiedä, mutta pystyyhän joissain itse säätämään niitä vaihteita, ainakin iskän skoda superb:ssä. 

but hey, shit happens!
13.01.2015 12.01
000113369_r

..käykö joku yli 15-vuotias oikeasti leikkimässä parkkipaikoilla? :D

Mjoo, ei kai se auton laiskuus laatikosta ole kiinni. Välitykset, moottori ja sen viritys merkitsee. Onko tehoalue muuallakin kuin 4800-5200rpm, kuten uudessa 1.8 ASX:ssä. Jos ei ole tehoa ja auto vaatisi järkyttävät kierrokset kulkeakseen, niin sitten kyllä kasvais elin otsaan aika pian jos moisessa olisi huono automaatti.

Mä kävin koeajamassa -98 MB W202 1.8 dieselmanuaalia ja se oli aika laiska peli. Joo, se lähti kolmosellakin paikalta ja vääntöä koneessa oli kuin pienessä kylässä - vaihteita ei tarvinnut paljoa vaihdella, eikä niiden vaihtelu oikein vaikuttanut kulkemiseenkaan kun kone oli aivan niisku. :D

Mulla on perinteisten (P, R, N, D) lisäksi lukkonelonen, -kolmonen, -kakkonen ja -ykkönen. Lisäksi automaatin saa winter- tai sport-modelle. Auto on täysin erilainen noilla kahdella moodilla, winterillä auto on tosiaankin laiska ja se kulkee pelkällä väännöllä, turbo ei hyppää 2000rpmssä päälle ja perse pysyy talvikeleillä vähän enemmän menosuunnassa. Sportilla sit perse karkaa kesälläkin ja auto liikkuu kuin raketti (ainakin ollakseen vanha vakio farkunpaska ;)). Lukkokolmosella kun vielä kiusaa, niin saa kierrokset pysymään korkealla. :D

Hiukan himottaisi hommata remmiahdin tohon omaan lotjaan, jos se nyt vielä muutaman sata tonnia kulkis. Toisaalta suurempi turbokin saattaisi olla hankintalistalla.

13.01.2015 23.23
000113369_r

Aaa, vitsi mä selasin vanhoja kuvia ja hirvee nostalgiaspedeily. Vielä joskus kun olis rikas ja löytäis siistikuntosen tenavatähden.. Ei välttämättä tarvis olla 80-luvultakaan. :D

Täytyy vaihtaa pienempiin koiriin, hmm.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti