Autot - Sivu 115 (Yleinen keskustelu > Yleinen keskustelu)

07.03.2016 11.10
022305392_r
Tuusula

Mä taas en nää siinä mitään erikoista :D En ymmärrä mikä tilanne ois semmonen, et ois pakko ajaa manuaalia ? Mulla on ihan normi ajokortti, mutta en oo kakkosvaiheen jälkeen ajanu manuaalilla ollenkaan, enkä tuu ajamaan, kun kerran on automaatit olemassa :D

07.03.2016 12.14
022654190_r
Tampere

Esimerkiksi jonkun vamman takia voi olla että ajokortin voi myöntää vain automaattivaihteiselle autolle.

Szeretlek.
07.03.2016 12.30

Kokeilin ensimmäisellä ajotunnilla ajaa ihan manuaaliautoa ja sitten tein päätöksen automaattikortista, kun kotonakin odotti jo perintönä saatu manuaaliauto. En osaa eritellä mikä oli suurin syy sille, mutta mua kyllä jännitti todella paljon ajatus manuaalin ajamisesta. Siinä vaihteiden käytössä muun ajamisen ohella tuntui vaan olevan jotenkin liian monta asiaa kerralla mulle. En osaa sanoa olisiko se tunne muuttunut jos olisin jatkanut ajotunteja manuaaliautolla, mutta sellainen vaikutelma mulle ainakin jäi.

07.03.2016 12.46
000113369_r

"En osannut minulle uutta asiaa ensimmäisellä kokeilukerralla, joten lopetin."

Jotenkin kokonaisuudessaan vähän huomionhaun tuoksuinen kaveri.

Muokattu viimeksi: 07.03.16 13.07
07.03.2016 13.53
022703451_r
Kouvola

Mä olin ihan varma että kortin ajamisen jälkeen hankin itselleni automaattivaihteisen auton. Mut pyh ja pah, halvalla kun sai manuaalin niin sillä se oli sit mentävä. Oon nyt vuoden tolla ajellut ja ei oo mitään ongelmia. Aluks tosin jäin aina jokaisiin liikennevaloihin ja auto sammui, kun en vaan oppinut sitä kytkintä :D 

No.. niin. Autonomistamisen iloja. Pitäis uudet kesärenkaat ostaa, vanhat on jo sakkomallia. Rahaa palaa tohon ihan älyttömästi, mut on se sen arvosta. Mielelläni maksan siitä et pystyn liikkumaan rajattomasti minne vaan.

07.03.2016 14.42
zloy kirjoitti:

"En osannut minulle uutta asiaa ensimmäisellä kokeilukerralla, joten lopetin."

Jotenkin kokonaisuudessaan vähän huomionhaun tuoksuinen kaveri.

Jaa no olisi kai pitänyt jättää ekassa viestissä mainitsematta koko automaattikortti, ettei tule huomionhakuista kuvaa. :/ Sen paremmin en nyt vain valintaani osannut selittää, koko manuaaliajo ei vain tuntunut sellaiselta että olisin voinut kuvitella sen helposti omaksuvani. Onneksi nuo automaattivaihteiset kuitenkin lisääntyvät kokoajan, niin tulevaisuudessa joutuu entistä harvemmin kohtaamaan tilannetta jossa ei pärjäisi automaattikortilla.

07.03.2016 14.54
022478348_r
Muurame

Minulla on sekä automaatteja että manuaaleja tälläkin hetkellä, ja kummassakin on puolensa ja miinuksensa. Itse pidän manuaaleja joka suhteessa mukavampina ja lähinnä ärsyynnyn noista automaateistani.

07.03.2016 15.03

Jotkuthan eivät kuulemma pidä automaattisilla ajamista edes auton ajamisena joten mielipiteitä on kyllä monia. Vähän sama kuin se, etteivät pidä oikeina autoina sellaisia joissa virta painetaan päälle napista, eikä kieltämättä sellainen auto varmaan minustakaan tuntuisi "oikeanlaiselta" (oma automaattiauto on sen verran vanha ettei siinä ole vielä napistakäynnistystä, mutta ajoin inssin napistakäynnistettävällä).

07.03.2016 15.06

Automaatti on paljon kätevämpi kun manuaali, vaikka kummallakin ajo sujuu ja molemmat pihasta löytyy. Hassua kun joku mainitsi, ettei tule sellasia tilanteita vastaan että manuaalilla pitäisi ajaa. Ite olen jonkun verran ajellut muiden autoilla kun on ollut "pakko", eikä yksikään ole ollut vielä automaatti :D Että olis tosi paljon rajottanut ajamista mulla tuo automaattikortti ja tärkeä taito on osata manuaalillakin ajaa. Mutta kukin tyylillään :)

Mandoliini// Oon kuullut samanlaisia väitteitä, mutta sitten tiiän taas vannoutuneita automiehiä (jopa rallia ajavia) ketkä silti sanoo, että automaatti on parempi :D

Muokattu viimeksi: 07.03.16 15.08
07.03.2016 16.01
022689899_r
Riihimäki

Ajan pääsääntöisesti vaan automaateilla (vaikka kortin puolesta saan ajaa manuaaleillakin) siksi, että alkuun pelkäsin itse ajamista ihan järkyttävästi. Automaatilla oli edes osa stressinaiheista pois, ei tarvinnut stressata sitä sammuuko se auto nyt liikennevaloihin ja valuuko se mäkilähdössä taakse tulleen nokkaan (en kyllä vieläkään tajua, miksei paikalla ollessaankin vois jättää pientä väliä, vaan on pakko tunkea sentin päähän) tai mitä milloinkin tulikin stressattua. 

Kun toi pösötin tosta lahoaa, varmaan on automaatti seuraavakin. Vaikken enää jaksa liikenteessä mitään stressatakaan, on toi automaattikin järjestänyt ties mitä sekaannuksia lahotessaan keskelle tietä yms. ja oon aika tottunut siihen jo :D En oo autokoulun jälkeen manuaalilla ajanut kuin ihan muutaman kerran, mutta tarpeen vaatiessa sekin onnistuu, ei vaan oo koskaan mitään pakottavaa tarvetta ollut. 

Mun vanhemmatkin on aatellut ostaa seuraavaksi automaatin, ja nythän niiden uusin hankinta (se ihana avomustangi) on automaatti, samoin kuin asuntoauto. Kauppakassi on vielä manuaali, mutta saattaa senkin tilalle automaatti jossain vaiheessa vaihtua. Siinä menee sit mun vika mahdollisuus opetella ajamaan manuaalilla kunnolla, mutta ei kai sen niin väliä :D Niitten nykynen ford on kyllä ajo-ominaisuuksiltaan muutenkin aika kamala, et mielelläni pysyn sen ratista kaukana.

Kaikilla on tyhmiä ajatuksia. Viisas vain kätkee ne.
07.03.2016 17.01
022664496_r

Automaattilaatikoitakin on joka lähtöön. Toiset vaan ei osaa niitä tehdä ja silloin ne aiheuttavat kyllä harmaita hiuksia sekä kuskille että kyytiläisille. :D Mieluummin keppivaihteet kuin paska automaatti.

Automaatti on kätevä joo silloin, kun teet mäkilähtöä liittyessäsi isolle tielle t-risteyksestä ja yrität samalla vaihtaa soittolistaa, sytyttää tupakkaa ja avata ikkunaa. Tai jos muuten vaan ajelee paljon vaikka kaupunkiajoa. Tai sitten taas jos ajelee paljon maanteitä vakionopeudensäätimen kanssa.

Mä oon myöskin ajanut manuaalia viimeks jossain autokoulussa. Oma ja lähipiirin autot ovat kaikki tomaatteja, ja ihan näppärillä laatikoilla kaikki. Kyllä mä diggaan tosta MB:n automaagilootasta (ikään ja auton hintaan suhteutettuna...) ja ihan kiva poltella rauhassa tupakkaa kiihdytellessä, mut aina välillä joku sisäinen lapsi mussa kaipaa manuaalilla ajamista. :P Ei tosin niin paljon, että haluaisin ainakaan toistaiseksi vaihtaa autoani manuaaliaskiseen. Takavetoisuus oli vaihdelaatikkoa painavampi seikka viimeksi kun auton ostin.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most" - Mark Twain
07.03.2016 18.38
022655583_r
Lahti

Ite en voi sietää yhtään automaatteja, hyi. Kyllä se ehdottomasti pitää olla manuaali ja sitä autoa pitää voida ajaa ja säädellä ite. Eri asia sitten jotkut oikeesti tehokkaat autot. Ja onhan se nyt paljon helpompaa, kun on manuaaleihin oikeuttava kortti, jos vaikka tuleekin joku tilanne eteen ja ei ole automaattia saatavilla. Mulle automaatti on semmonen ''laiskan miehen auto'' :D Ite harvoin ajan automaatilla ja silloinkin jään aina kaipaamaan sitä vaihekeppiä ja kytkintä. Rakastan ajamista, mutta automaatti on suoraan sanoen tylsä mun makuun.

''Tai jos muuten vaan ajelee paljon vaikka kaupunkiajoa. Tai sitten taas jos ajelee paljon maanteitä vakionopeudensäätimen kanssa.'' Eipä se automaatti maanteillä juurikaan manuaalista eroa, monissa manuaaleissakin kun on vakionopeudensäädin. Eikä siellä maantiellä nyt muutenkaan paljoa vaihteita tarvi vaihella, eri asia sitten maholliset ohitukset yms. Kaupunkiajossa nyt ehkä vähän ymmärtää, varsinkin jossain Helsingin ruuhkissa.

// Muoks. Ite en oo siis muilla automaateilla ajanu kun DSG ja en tykkää yhtään. Toki automaattejakin on paljon erilaisia. Onhan tuo mun silloin tällöin lainaama isin auto (skoda superb 2.0 tdi) ihan pirteä, mutta lähtee mun makuun vähän liian viiveellä ja kun ei voi itse vaihtaa vaihteita niin ei. Pystyishän totakin ajaa manuaalina, mutta se on vaan semmosta tyhmää vaihekepin tökkimistä ylös tai alas. 

Onneks on ainakin kesäkuuhun asti tuo manuaali gti lancer pihassa niin ei tarvi muita. :D

Ja tähän se, että kyllä ite tykkään paljon enemmän vanhemmista autoista. Kaikki sähköset hienoudet ja mäkilähtöavustimet sun muut on mulle ihan turhaa ja kuten tuo auton käynnistys napista, kyllä se pitää avaimella kääntää! Tossa lancerissa (1992) ei ole edes ABS enkä oo niitä kaivannutkaan, kyllä se on vaan hyvin opettanu liukkaalla ajamaan ja ennakoimaan. 

Muokattu viimeksi: 07.03.16 18.51
but hey, shit happens!
07.03.2016 18.55
022647263_r

En ole koskaan automaattia kokeillut, mutta uskoisin kuitenkin suosivani manuaalia enemmän. Automaatti kuulostaa tylsältä liian vähän tekemisen takia, ja vaadin molemmille jaloille käyttöä, joten kyllä autossa kytkin pitää olla. Muuten joutuisin varmaankin istumaan toinen jalka perseen alla, etten edes yrittäisi räpelöidä jarrua ja kaasua yhtä aikaa.. 

Kukamitähäh?
07.03.2016 19.12
022664496_r

Mulla on manuaalia ikävä ehkä eniten sen taloudellisen ajon ja moottorijarruttelun ym. takia, toi kirnu nyt kulkee ihan tarpeeksi reippaasti sporttimoodilla ilman omaakin räpellystä ja toisaalta vaihteita pääsee vaihtelemaan sit kakspyöräsellä. Enemmän mä kaipaan vaikkapa sataa ylimäärästä hevosvoimaa tai kompressoriahdinta kuin jotain "tekemistä".

Sawa kirjoitti:
Eipä se automaatti maanteillä juurikaan manuaalista eroa, monissa manuaaleissakin kun on vakionopeudensäädin. Eikä siellä maantiellä nyt muutenkaan paljoa vaihteita tarvi vaihella, eri asia sitten maholliset ohitukset yms. Kaupunkiajossa nyt ehkä vähän ymmärtää, varsinkin jossain Helsingin ruuhkissa.

Tietysti manuaaliinkin saa vakkarin, mutta kun tulee joku jyrkkä ylämäki tai juurikin ohitus niin manuaalihan ei tajua itse vaihtaa. Tämähän ei tokikaan ole ongelma missään pohojammaan tasasilla baanoilla. Mut joku peruslaiska manuaali vakkarilla + mäkinen tie + kone, jonka tehot on jossain 5000rpm tienoilla niin voi huhhu. Paskea. :D

DSG ja etenkin ranskalainen sellainen on kyllä jotain aivan hirveää. :D Sitä luuli jo 50 vuotta ammatikseen manuaalilla ajaneen taantuneen vaihteiden vaihdossa, kun auto nykii ja pätkii ihan miten sattuu eikä laatikon toiminnassa ole mitään logiikkaa.

Skeida oktaavi. Mulla on kans tossa 20-vuotiaassa dieselpöristimessä melkonen viive paikalta lähtiessä ennen kuin siellä alkaa toden teolla mitään tapahtumaan, mutta porukoiden vielä vanhemmassa bensamyllyllä varustetussa kikottimessa ei ole vastaavaa. Onhan niissä toki aivan eri laatikotkin. x)

Hyvä kun Sawa muistutit, täytyy varmaan renkaidenvaihdon yhteydessä selvittää mihin omat absit katosivat tossa pari kuukautta sitten... Ei oo ollu tarvetta niille niin se on vähän jäänyt. :--D

07.03.2016 19.25
022710853_r
Kannus

Mä olen ajanut molemmilla, vaikkakin manuaali on se tutumpi. Omaa autoa joskus tulevaisuudessa hankkiessa ei ole väliä onko se manuaali vaiko tomaatti. Aiemmin olin sitä mieltä, että mä en edes halua opetella ajamaan tomaattivaihteisilla enkä varsinkaan halua sellasta itelle. Mä en myöskään voi sietää napista toimivaa käsijarrua, koska teen mäkilähtöjä käsijarrulla. Menee liian säätämiseks pelata kolmella polkimella samaan aikaan, joten yhden pois pudottaminen helpottaa kummasti. Kai se on osittain tottumiskysymyskin, mutta ehdottomasti haluan keppikäsijarrun enkä mitään nappulaa. En myöskään tykkää vakkarista, joten sitä ei tuu ikinä käytettyä.

Muokattu viimeksi: 08.03.16 18.14
"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
07.03.2016 19.33
022664496_r

Mä jotenkin kuvittelin, että kaikki nappikässärit menevät automaattisesti pois päältä kun lähdet liikkeelle, mutta muistin et mun kokemus näissäkin asioissa on hyvin saksalaisvoittoinen... :D

07.03.2016 21.05
022655583_r
Lahti
Piu, totta tuokin (vakkarista), mutta silleen pääsääntöisesti ei juurikaan eroa :D Toivottavasti kohta pääsis jo vaihtamaan kesätassuja alle, alkaa nuo olee sen verran surkeassa kunnossa mitkä alla. Uraa ei melkein yhtään, joten oikeen hauska ajaa isolla tiellä, jolla on paljon vettä. Yritä siinä sitten varoa uria ja liirtoa. Pitäis samalla vaihtaa oikea etulaakeri, kuhan sen nyt sais tilattua. Tuppaa huutamaan vähän ilkeesti vasemmalle mentäessä. Samallahan sais sitten vaihettua taakke jo nuo uuet, tuollahan ne lojuu ja oottelee auton takapenkillä. Vasen etulaakeri on jo vaihettu muutama viikko sitten, se tosin meni paskaks ja oli se kiireisin. // Jaa, puhelin vetääki nää yhteen putkeen.
Muokattu viimeksi: 07.03.16 21.06
but hey, shit happens!
07.03.2016 21.13
000094274_r

Mä tykkään molemmista, mut mielummin manuaali kun huono automaatti... Oma auto mulla on manuaali. Äidin bemari on automaatti ja se on tosi jees ajaa, mutta esim töissä pari audia on ihan hirveitä, hinta eroa ton omankin kanssa useampi tonni enkä kyllä noilla audeilla ajais vaikka maksettais, sen enempää kun on pakko... Mä haluisin kovasti tota äidin bemaria ittelleni, mahtuis koira(t) tosi kivasti kyytiin, mut saa nähä onko se siitä tosissaan luopumassa... 

08.03.2016 15.31

Oma automaatti-Bemari on myös ihan kiva ajella. Vertailupohjaa ei kyllä ole kun en juuri muita automaattivaihteisiakaan ole toistaiseksi ajanut, muuta kuin autokoulun autolla.

08.03.2016 17.11
022709013_r
Lahti
Ite en oo käyny autokoulua. Enkä edes ikinä aio. Mut jos jostain mielenhäiriöstä kävisin, ajaisin kortin varmaan vaan automaatille. Osaan kyllä ajaa manuaaliakin ja autoilla tullu (manuaaleilla ja automaateilla) ajeltua. Mut mun ahdistuneisuus-/paniikkihäiriön takia en tosiaankaan vois ajaa manuaalia liikenteen seassa (automaattikin vähän siinä ja siinä pystyisinkö, ajaisin varmaan vaan öisin..). Se vaan valitettavasti aiheuttaa liikaa ahistusta et ajaisin autoa keskellä päivää toisten autoilijoiden seassa, ja sit ois siellä autossa paniikkikohtauksessa, niin ei kiitos. Silloin oisin vaan vaaraks muulle liikenteelle. Mä kyllä haaveilen et opiskelisin autonkorjaajaksi, koska autot kiinnostaa. Ja kunhan vauva on syntynyt ja kasvanut tarpeeksi vanhaksi, niin varmasti haenkin kouluun opiskelee autonkorjaajaksi. Mut oon miettiny ottaiskohan kukaan ikinä töihin, kun ei ole ajokorttia (enkä sitä tosiaan aio koskaan hankkia).. :D
08.03.2016 18.08
022702347_r
Säkylä
Mä olin ennen tota "kyllä sen pitää manuaali olla" lahkoa, mutta kappas, kun mulla oli viikon (uusi) automaattivaihteinen lainassa niin kyllä tuli sellainen olo että tahtoo :D
08.03.2016 18.10
000039615_r

Mun mielestä automaatit on ihan järjettömän tylsiä ajaa :D Varsinkin suurinosa automaateista on ihan järjettömän hirveitä ajaa ja vaihteisto on huono. Ehdottomasti manuaali, itse en kauheasti välitä ajaa edes vakionopeudensäätimellä, mutta huono polven takia se on sinänsä ihan kivalisä.

08.03.2016 19.09

Tähän mennessä kaikki automaatit joilla on tullu ajeltua on amerikanrautoja, ja niillä jyrytessä automaattisuus on ihan jees. Kuitenki tollasella ns. perus autolla kruisaillessa vaihteiden kans leikkiminen on vaan kivaa, automaatti ois juurikin tylsä. Vakkariakin tulee harvemmin käytettyä, tykkään "ajaa ite" enkä antaa auton hoitaa kaikkee.

Mut eipä sillä, kun mä sillon tällön saan autoja ajuun niin se on mulle ihan yks lysti onko se ny manuaali vai automaatti, etuveto vai takaveto.. :P Mut manuaali se oman pitää olla kun sen aika tulee.

If there is a God, he will have to beg my forgiveness.
17.04.2016 21.15

^Miten sattuikin, mun omaan autoon iski kanssa just pari viikkoa sitten vilkkuvika, ja sekin nimenomaan takavilkussa (vasemmassa). Siinäkään ei ollut kyse pelkästä lampun palamisesta, vaan johdot olivat kuulemma sulaneet tai jotain. Varaosan tulo Saksasta kesti jotain viikon tai vähän yli ja vasta sen jälkeen päästiin korjauttamaan tuo. Itse korjauksessa ei sinänsä mennyt kuin puoli tuntia, ja nyt toimii taas kuten pitääkin.

Muoks: Niin piti vielä sanoa, ettei tämä auto ollut edes mikään Chrysler, joten älä suotta laita tuota merkin viaksi.

Muokattu viimeksi: 17.04.16 21.16
19.06.2016 19.27
022439095_r
Jns

Se tunne, kun ihmiset eivät osaa tavallisia liikennesääntöjä, edes niitä helppoja.

Se tunne, kun kylkeesi meinataan ajaa - mutta oletkin se "saatanan ämmä."

Se tunne, kun olet tätä aivan täynnä. Joka päivä.

May I introduce, Joensuu - kaupunki jossa ihmiset eivät osaa ajaa.

Life like a drama komedy
20.06.2016 11.56
000059929_r

Yhdellä talli-kämppä-matkalla, siis maksimissaan 15 kilometriä, olisin saanu uusittua auton kahesti. Ensimmäinen hyppäs 60 alueella pihasta suoraan eteen, ei muuta ku liinat kiinni ja odottelua että suvaitsis painaa kaasua. Ja toisen kerran hyppäs mersumies kolmion takaa mun kaistalle odottamaan, että pääsee kääntymään vasemmalle. Tuo tuhannen kilon paskakasa vielä onneksi pysähtyy alamäkeenkin näppärästi, mutta 18 tonnin jakeluautolla ajellessa on refleksit ja havainnointi hioutunu aika nopeiksi noiden idioottien seurassa, ja aina odottaa pahinta jos näkee yhtään epäilyttävää toimintaa liikenteessä. Että osataan sitä Porvoossa ja Vantaallakin...

20.06.2016 13.33
022451859_r
Espoo / Kotka

Kovin haikeet fiilikset... Tänään miehen ihana audi a4 2006 avant lähtee vaihtoon ja tilalle tulee vuoden 2010 520 touring bemari. Ite olisin erittäin mielelläni pitäny audin, kun on ollut aina niin luotettavakin, mut miehellä on edelleen ihan hurja autonvaihtokuume ja nyt löyty se sopiva auto. Varmasti tuun tosta bemaristakin tykkäämään, mutta silti siin ei oo niitä rinkuloita! T: reilun 3 vuoden paha audikuume :D

Joudun nyt totuttelemaan automaattiin ja takavetosuus on toinen asia, joka jännittää. Mikäs onkaan sen kivempi totuttelujakso, ku napata uus auto mieheltä heti ekana päivänä ja palauttaa vasta muutaman päivän päästä :P

Disa + Ina(FI & EE MVA Sternhimmels In Optima Forma) ja Nera(FI & NO MVA Sternhimmels Notabilia Bona)
20.06.2016 18.50
000113144_r

Ennen on pärjännyt oikein hyvin ilman autoa ja korttia, mutta nyt koiran kanssa saa raapia päätä miten ihmeessä meen näyttelyihin ja kaikki kivat harrastukset on viereisellä paikkakunnalla, argh. Vissiin pakko alkaa korttiin säästämään, ehkä tällä opiskelijabudjetilla saan sen auton n. 10 vuoden päästä.

20.06.2016 19.35
022658574_r
Oulu
Iita kirjoitti:

Se tunne, kun kylkeesi meinataan ajaa - mutta oletkin se "saatanan ämmä."

Tuttua :D Kerran liikenneympyrässä meinasi mersumies tulla kylkeen. Meseillä on ilmeisesti etuajo-oikeus joka tilanteessa, jopa ympyrään mennessä. Jälkeenpäin jopa toivoin että olisi törmännyt, äijähän koko lystin olisi joutunut kuitenkin maksamaan.
"Eikö ole hauskaa, kun on joku, joka kaipaa ja odottaa joka hetki?" - Tove Jansson
21.06.2016 17.55
Iita, mäki oon joutunut kokeen törppöjä liikenteessä Joensuussa :D melkee joka reissulla joku törkeesti ajanu eteen tai kylkeen, luojan kiitos ollut lähipiti tilanteita. Useesti saanu ihmetellä wtf joensuulaiset:D ei siinä, löytyy niitä idiootteja kuskeja vähän väliä sama missä ajelee.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti