Siilit. - Sivu 8 (Muut Lemmikit > Yleistä keskustelua muista lemmikeistä)

06.09.2011 12.18
021952708_r
Oulu
Terassin alla asuu pieni siili. Taitaa olla myöhäiskesän pentu. Painoa ei ehdi tulla tarpeeksi ennen talvihorrokseen siirtymistä. Otanko sisälle, vienkö johonki vai jätänkö ulos kuolemaan. Siilihän on rauhoitettu eikä sitä saisi vangita. Pihassamme asuu myös muita pentu siilejä ja ovat huomattavasti isompia. Osaako kukaan neuvoa tai auttaa. Olen ruokinut siilejä säännöllisesti
06.09.2011 12.53
000042628_r
Tiuku kirjoitti:
Terassin alla asuu pieni siili. Taitaa olla myöhäiskesän pentu. Painoa ei ehdi tulla tarpeeksi ennen talvihorrokseen siirtymistä. Otanko sisälle, vienkö johonki vai jätänkö ulos kuolemaan. Siilihän on rauhoitettu eikä sitä saisi vangita. Pihassamme asuu myös muita pentu siilejä ja ovat huomattavasti isompia. Osaako kukaan neuvoa tai auttaa. Olen ruokinut siilejä säännöllisesti

Jos on pieni kokoinen ja kuihtuneen oloinen niin ota sisälle lämpimään. Liian pieni kokoiset yksilöt tai sairaat eivät selviä talven yli luonnossa (horrostamisen).

http://www.siilikiikarissa.fi/faq.php

Lisää tieto ja mahdollisesti siilille talveksi osaava hoito paikka löytyy tuolta.

16.09.2011 09.09
020752118_r
Sastamala

Taas haetaan yhdistyksen palstalla tulevaan Siliumiin juttuja.. jos on jotakin jutun tynkää, kuvia, piirrustuksia yms. mitä tahansa mielessä niin materiaalia voi lähettää osoitteeseen nokinassut(at)gmail.com.

Deadline 25.9.2011!!

2012 kalenteriinkin on kuvakisa käynnissä, siitä lisää palstalla..:)

Olettehan huomanneet myös lähestyvät Tuffarit ja siilinäyttelyn lokakuussa. Siitä lähetetään lisä infoa yhdistyksen jäsenille lähipäivinä!:)

Muokattu viimeksi: 16.09.11 09.10
11.10.2011 23.44
019488181_r
Tampere

kala KUORE, on ihan OK antaa kuivattuna siilille. Ei muutenkaan tarvi olla yliherkkä, jos siili vaan syö .. Silloin hoidetaan madotus 2 x vuodessa!!!

WHS on vakava sairaus, kannattaa muistaa, että ilmoittaa siilinsä kuolinsyyn aina rekkariin!!!

15.10.2011 13.38
021865925_r
Kiiminki

Oi, että mäkin haluisin siilen, mutta äiti ja isä ei anna mun ottaa kun jo ennestään niin paljon lemmikkejä.

Oon kuitenkin ruokkinut meidän pihalla lyllertävää pikku siiltä. Se on jo tainnut mennä nukkumaan, onko normaalia että jo näin aikaisin(?)? Kun mun kaveri oli tähnyt vielä nyt tällä viikolla siilen niiden pihalla, ja täällä meille ei niitä ole näkynyt enää.

15.10.2011 13.51

Meidän pitkäaikaisilla perheystävillä on luonnonvaraisia siilejä "omana".

Mutta ei siinä mielessä kuin saattaa kuulostaa vaan...

He ovat tehneet valtavat ruokintasysteemit takapihalleen josta alkaa metsänreuna. Me ollaan heidän matkoilla ollessaan kasteltu kukat ja ruokittu lemmikit eli kaikki metsän asukkaat. He ruokkii ympärivuotisesti oravat, linnut, siilit, jänikset... Ostavat kaupasta asiakseen luomuporkkanoita ja tarjoilevat pestyinä jäniksille. Pariskunnasta mies on metsäopiston opettaja, ja he molemmat tykkäävät luonnosta. Ovat ruokkineet niitä niin pitkään kuin muistan, ja niin oikeaoppisesti kuin voi. Heille on erittäin tärkeää että homma pyörii eläinten ehdoilla, eikä niitä saa häiritä tai ahdistella.

Yhtäkaikki, heidän pihalleen tulee usein kesäiltoina jopa kahdeksan siiliä yhtäaikaa syömään! Niillä on omat lautaset joissa vaikka mitä turvallisia siilien herkkupöperöitä. He tunnistaa samat siilit ja usein niiden jälkeläisiäkin. Jos joku on uusi se kirjataan muistiin ja siitä otetaan kuva.

Heidän pihallaan käy myös todella harvinaisia lintuja syömässä isoista ruokintatelineistä, ja oravia poikasineen. Etenkin oravien ruokintaan heillä panostetaan, koska orava emo voi tehdä kesään kolmet poikaset mikäli ympärivuotinen ruokinta toimii. He tunnistavat myös tietyt oravat ja jänikset.

Siileillä on omat ruokailuajat, kulemma klo. 18-04. ne vierailevat, ja tosiaan usein paikalle sattuu monta yksilöä. Olen 4v. asti seurannut siilien ruokailua, se oli ihmeellinen näky! En ole missään nähnyt luonnonvaraisia siilejä niin paljon.

http://careliaanit.blogspot.com ja http://dewilkaakat.blogspot.com
30.10.2011 19.32
022512565_r
Pori

Meidän pihassa asusti pikkuinen siili koko kesän, Simoksi nimesimme ja annoimme ruokaa ja vettä :) Sellainen kesy city-siili oli, tykkäsi kun sille jutteli :) Taisi vaan poloinen jäädä auton alle kun yhtäkkiä katosi :(

Siili kiinnostaisi lemmikkinä, eriyisesti afrikkalainen :) Olisi kiva kuulla kokemuksia, millainen afrikkalainen on lemmikkinä? ja miten hoidetaan ym.

Yokudekimashita!
05.11.2011 13.20
021865925_r
Kiiminki
En itse tiedä paljoakaan siileistä, mutta tohon 2 kysymykseen voin vastata, että siilet ovat yksineläjiä.
17.11.2011 18.38
021424663_r
Joensuu

^^ Odottelen mielenkiinnolla vastauksia. (: Olen aina pitänyt siileistä, ja ajatellut, että joskus kyllä otan oman siilin. Kuitenkin hieman värisyttää ajatus syöttää siilille jotain mönkiviä koppakuoriaisia, hyh. :6 Siilin piikit ovat myös todella mietityttävät; entä jos siili ei opi "supistamaan" niitä?

Isäni sai kuningasidean kesällä, kun kyy meinasi tulla meille sisälle taloon; hommataan siili takapihalle syömään kyyt. Isäni työkaveri kuljetti meille pahvilaatikossa villisiilin, joka oli ahdistellut hänen koiriensa muonavarastoja. Siili sai nimekseen Burt(näyttelijän mukaan). Viikon ajan isä syötti Burttia takapihallamme, mutta pian se otti ritolat ja jätti kyytäytteisen takapihan taakseen. :} Sinne meni hieno suunnitelma. No, Burt oli hauskaa seuraa sen viikon ajan. ;P

05.12.2011 19.05
021377584_r

Mullakin on ollut vaan villisiili kesälemmikkinä mökillä. Ja villisiilin tapaan siis tietenkin vapaana. Se oli kai joku luonnonoikku, kun ei yhtään pelännyt mitään, tuskin se edes osasi kerälle mennä. Samaan aikaan vipelsi kaksi muuta saman ikäistä siilipoikasta, mutta ne olivat arkoja (kuten normaalia). Tää siili kuitenkaan ei koskaan mennyt palloksi.

Me etittiin sille kastematoja ja muita ötököitä ja syötettiin. Se oli niin söpö, kun se aina hyökkäsi sen kastemadon kimppuun, niin et se oli sit sen mahan alla ja se ihmetteli, et minne se meni. :D Ja sit jos se oli huonos maikassa, niin ujutettuun se kuokkaan ja kannettiin siinä parempaan paikkaan. Eikä se siitkään mitään. Ei ees yrittäny pois, vaik ihan hiljaa ja maatamyöten kuljetettiin. Se vain katseli maisemia! Se jopa seurasi meitä, kun lähdettiin kävelemään. Ja kerran kun se oli menossa metsikköön ja kutsuin sitä, niin se käänty 180 astetta ja tuli luokse! Palkaks se sai kastemadon. Se tuli niin rohkeeks maistelee kenkii, et sitä piti oikeasti varoa, sillä se ei pelänny tippaakaan. kerran se jopa nukku ihan avoimella paikalla, sillei heinikon vieressä. Ja ihan sillei jännäst kyljellään ja silmät kiinni! Olis ollu aika helppo saalis. Mut sit meil oli sille hieno toukka, niin herätettiin se ja se hyppähti pystyyn ja sai madon. Kai se on jo kuollut, kun ei luonnossa pärjää, jos ei osaa pelätä. Se ois vaan niin hyvin sopinu lemmikiksi, mutta eipä niit villieläimii saa häkkiin teljetä, vaikka luonnossa kuoliskin. Mut se pikkuinen elää mun muistoissa ainakin ikuisesti! <3

31.01.2012 21.20
Nuppu kirjoitti:
1. Onko siilille aivan välttämätöntä antaa eläviä toukkia/hyönteisiä..? Millä tavalla kuolleet ja elävät ötökät eroaa toisistaan?

Pakko ei oo antaa elävää ruokaa, mut elävissä on paremmat ravintoarvot mitä esimerkiks pakastetuissa. Lämpökuivatuissa hyönteisissä ainakin luvataan, et ravintoarvot ois melko ennallaan mut sehän on eri asia et miten niitäki hyönteisiä on ruokittu. Siilille myös hyvää aktiviteettia saalistaa hyönteiset itte.
28.03.2012 17.52
021397822_r
Kauhajoki

Kylläpäs on päässyt vaisuksi tämä siili-keskustelu ! ;<

Meille päin ainakin kuuluu hyvää ja Myrsky on jo hyvän mittaa yli vuoden vanha ;)

Vaikka olen siilin omistanut jo vuoden verran, en silti vieläkään ole kaikkia erikois herkkuja sille ehtinyt antaa maistettavaksi ! :D

Kyselisin nyt hieman, että mitä erikoisia herkkuja itse olette siileillenne antaneet?

Itse olen antanut:

• hyla viili
  • rae-juusto
  • banaanisose
  • kuivattu kuorre

Ja muuta mukavaa jota en nyt muista :)

Tänään olisi tarkoitus antaa päärynää jos vaikka Myrsky-herra siitä tykkäis !

(Saadaan nyt edes jonkin moinen keskustelu käyntiin!)

01.05.2012 15.55
022430560_r
Alajärvi
En oikein tiedä minne muualle tämän kirjoittaisin. Tuossa pihassamme on ollut jo jonkin aikaa siili, eikä se ole liikkunut mihinkään. Tänään aloimme tutkimaan asiaa tarkemmin, ja huomasimme että kyseinen siili on huomattavasti vammautunut. Toinen takajalka on tavallinen ja toisessa sellainen 'patti' jalkapohjan kohdalla ja jonkin verran se sitä aristaa. Se pystyy liikuttamaan jalkaansa, mutta kävelemään se ei pysty. Suomen lain mukaanhan sitä on autettava ja otettava hoitoon joksikin aikaa, mutta tuon jalka tuosta tuskin paranee, jos se on ollut tuollainen syntymästä saakka. Mitä pitäisi tehdä?
10.06.2012 22.59
Meil oli monena vuotena peräkkäin asunu villi siilei mein teranssin alla. Annettiin ruokaa ja juomaa. Yhtenä vuotena ei enää siilit tullu meidän pihallle :( Nyt äskettäin olin ulkona ja siellä oli siili :3 Mut mein koira pelkäs sitä.. XD Mein koira on 8v siperianhusky-suomen ajokoira mix XD
ei ole koiraa karvoihin katsomista!
16.07.2012 20.32
“Koira on ainoa olento maailmassa, joka rakastaa sinua enemmän kuin itseään.” J. Billings
20.07.2012 11.25
022671735_r
Kokkola
Siilistä ei muuten ole kokemusta, mutta kukkapenkissä asuu siiliperhe. Emo + kuusi pentua. Niille viety aina jotain kissanruokaa tai muikkua lautaselle ja hyvin näyttää maistuvan :)
Life is like a box of chocolate, you never know what you gonna get.
20.07.2012 11.43
Tallilla asuu kans yks "villisiili" jota on vissiin ruokittu. Nyt se on sitten ottanut tallin uudeks kodikseen, aika paljon tuolla maneesin puolella tapaa (missä siis hevosetkin ratsastaa). Mut itse lemmikkisiilen mä oon tavannut tän vuoden PetExpossa. Oli kyllä suloinen tapaus.
20.07.2012 11.51
022671735_r
Kokkola
Aksu kirjoitti:
Tallilla asuu kans yks "villisiili" jota on vissiin ruokittu. Nyt se on sitten ottanut tallin uudeks kodikseen, aika paljon tuolla maneesin puolella tapaa (missä siis hevosetkin ratsastaa). Mut itse lemmikkisiilen mä oon tavannut tän vuoden PetExpossa. Oli kyllä suloinen tapaus.

Varmasti :) Meilläkin tosiaan kukkapenkissä kuusi ihanaa pikkuista nyrkin kokoista pentua ja emo.

Life is like a box of chocolate, you never know what you gonna get.
23.09.2012 18.13
021912557_r
Lapua

Meille on tuloss asustelemaan pieni Afrikkalaisen kääpiösiilin poika, Onni 3 viikon kuluttua:) Siilitalo ja-aitaus on jo rakennettu ja ruoat ja tarvikkeet tilattu :) Nyt vain odotellaan vielä muutama viikko ja huoneen nurkassa tuhisee pikkuinen piikkipallo(: ♥

21.12.2012 11.39
022158056_r
Vantaa

http://siilipennut.blogspot.fi/ :) Siilipentueen kasvun seuraamista

06.05.2013 16.12
022073986_r

Vähä kiwaa :3  Saan ehkä siilin :)

I'm Beautiful in my way, because god makes no mistakes. I'm on the right track baby i was born this way ;)
06.05.2013 23.54
022158056_r
Vantaa

Onnea (vielä tätäkin kautta) :)

Muokattu viimeksi: 06.05.13 23.59
07.05.2013 21.59
022073986_r
Hih, oot kaikkialla :>
I'm Beautiful in my way, because god makes no mistakes. I'm on the right track baby i was born this way ;)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti