Koulutuksen sovittaminen koiran luonteen mukaan - Sivu 2 (Koirat > Koirien koulutus)

06.06.2009 15.57

Susun pääharrastuksena tulee olemaan agility, joka tosin on ihan vaiheessa. Vasta saatiin alkeiskurssi käytyä, mutta sen aikana huomas kyllä Susun vahvuudet ja heikkoudet ja kun kohta kaks vuotta oon tän koiran kanssa elänyt, huomaa sen aikana mitkä ovat Susun heikkouksia ja vahvuuksia missäkin asiassa.

Kun puhutaan näistä kovista ja pehmeistä koirista, Susu taitaa olla vähän kumpaakin. ehkä hitusen enemmän se kova. Susun käytös on aika paljon ohjaajan käytöksen mukaista. Jos itse olen iloisella päällä, koirakin on. Jos taas oon hermostunut, väsynyt tai vähänkin epäinnokas, niin koirakin on.Siksi yritän välttää etten tekisi hirveästi mitään Susun kanssa kun itseä vituttaa, koska silloin koirallakaan ei ole yhtä hauskaa kuin muulloin.

Heikkouksia Susussa on etenkin yli-innokkuus jolloin se kiihtyy niin, että suoritus menee mönkään kun koko homma menee täysin sähläykseksi. Susu toisinaan on hyvin häiriöherkkä, mutta koska S rakastaa agia niin se ei aina lähdekkään omille teilleen ellei sitten omistaja juuri ole jotenkin hermona tai väsynyt tms. jolloin Susultakin lähtee into agiliitelyyn.

Vahvuuksia on nopea oppisuus ja halu tehdä asioita ihmisen kanssa. Susu on myös nopea, joskus liiankin nopea ja saattaa pöydälle hypätessäkin liukua siitä pois kun ei ihan ole ehtinyt pöydällä pysähtyä. Suskin ahneus auttaa myös oppimisessa ja makupalat onkin paras palkka Susulle; lelukin olisi, mutta sen avuin Susu kiihtyy liikaa. Vahvuuksiin kuuluu myös se, että Susua ei tarvitse jatkuvasti palkata agilityssä, koska lähinnä palkkioksi riittää se, että se on saanut olla agiradalla touhuamassa ihmisen kanssa.

Toinen harrastus on koiratanssi jota treenaillaan kotona aina joskus. Tässä vahvuuksia Susun halu esiintyä (tekee kaikki temput sata kertaa paremmin ja innokkaammin jos on yleisöä vähän, sellanen showkoira susu ollut pienestä pitäen) ja sitten nopea oppisuus sekä halu työskennellä ihmisen kanssa kuten myös agilityssä. Heikkouksia häiriöherkkyys; muut ihmiset ei häiritse mutta mahdolliset hajut sekä muut koirat häirivät.Usein vieras ympäristö haittaa myös Susua, koska siellä on niin paljon tutkittavaa, että unohtaa kaiken muun ja keskittyy siihen ympäristön tutkimiseen.

17.06.2009 17.36
021071756_r
upp, upp, baby...
17.06.2009 17.51

Koetetaan jatkossakin panostaa agilityyn, ja se on meidän harrastus numero yksi. Tavoitteena on päästä joskus virallisiinkin kisaamaan.

Lilin vahvuudet ovat agilitya ajatellen on sen kuuliaisuus. Ei ole meidän vuoden aikaisen agilityharrastuksen aikana kuin kerran karannut radalta. Silloinkin lähti vain kouluttajaa moikkaamaan. Lili kuuntelee sille annetut tehtävät ja tekee asiat parhaansa mukaan. Ei hosu esteille, eikä karkaile muille esteille kuin erikoistapauksissa. Lilille kelpaa myös mikä tahansa herkku, mutta motivointi on silti vähän hankalaa. Oli palkka minkälainen tahansa, Lili tottelee omistajaa ja suorittaa kaiken mitä vaaditaan. Lili on agilityssa hyvin tarkka. On tainnut vain pari kertaa pudottaa riman tai tyrkätä muurista palasen pois.

Ja heikkouksia meiltä sitten löytyykin.. No ei vaan. Sen lisäksi että Lili on kuuliainen, se on myös ainakin agilityssa hyvin, hyvin rauhallinen. Suorittaa siis kaiken tarkkaan ja harkiten. Yksinkertaisesti meiltä ei löydy vauhtia! Motivointi on hankalaa, ja Lili ei agilitykentillä innostu muista kuin nameista, jotka rauhoittavat. Lelujen kanssa on turha säätää paitsi omalla pihalla omilla esteillä. Siitä puuttuu tekemisen ilo, minkä siitä näki vielä joskus harrastuksemme alkuaikoina. Nykyään agility on vain semmoista kipittämistä omistajan perässä. Lili ei nauti agilitysta enää, ja se harmittaa. Sen lisäksi Lili on hyvin herkkä koira, se ottaa helposti nokkiinsa ja kova komentaminen ei auta. Lili myös on luonteensa takia melko epävarma joillakin esteillä. Keinu ja pussi eivät suju vieläkään arkuuden takia.

Agilityn lisäksi tokoilemme, lähinnä vain kotioloissa. Joskus olisi kiva päästä virallisiinkin kokeisiin..

Tokossa Lilin vahvuuksia on taas se kuuliaisuus. Se kuuntelee tarkkaan ja ei melkein koskaan ennakoi liikkeitä. Suorittaa tehtävät vain kehupalkalla ja iloisin mielin, häntä heiluen. Nauttii tekemisestä, tai ainakin niin luulen. Tokoa on itseni helppo verrata agilityyn. Tokossa mennään rauhassa ja namia saa helposti, mikäs Lilistä sen hauskempaa.. Tokossa vahvuuksia on myös se, että Lili todella haluaa miellyttää (tai saada palkan..). Lili on helppo saada hyvään vireeseen vaikka keppien avulla, ja innokkaasti se touhottaa. Lilin saa nopeasti innostumaan myös pelkällä iloisella kimityksellä :-D

Heikkouksia tokossa Lilillä on sitten taas sen luonne. Arkuus, herkkyys, pehmeys. Miten sen nyt sanoisi. Lili ei pidä vieraista ihmisistä. Lili masentuu, jos sitä komentaa yhtään liian tiukalla äänensävyllä. Lili myös loukkaantuu hyvin helposti, jos en ole siihen tyytyväinen. Tähän auttaisi sitten jos omaisin aina positiivisen asenteen, ja semmoista olenkin yrittänyt hankkia. Heikkouksena pidän myös Lilin jo vähän jääräpäistä ja prinsessamaista käyttäytymistä. Jos on satanut vettä, niin todellakaan se ei ole menossa likaiseen maahan makaamaan. Silloinkin se tosin vain näyttää hyvin alistuneelta ja pahoittelevalta, niin kuin viime möllitokossakin huomasin :-D 

Joo mitä sekavaa pskaa taas tuli kirjoitettua, hi :-D

Muokattu viimeksi: 17.06.09 17.52
17.06.2009 17.51

päälajina tokoa.

miten sen ny tässä selittäis.. hyvät puolet siinä, että on ahne, eli tekee ruokapalkan eteen melkein mitä tahansa. joskus jopa se tekee töitä lelupalkan eteen, mutta ulkona treenatessa eivät lelut usein motivoi, vaan se ruoka. ja yleensä myös tekee mielellään omistajan kanssa töitä.

tässä tokossa vaan tulee niin paljolti ne huonot puolet esiin. jotta se treenaaminen sujuis, tolla koiralla pitää olla aivan täsmälleen piste iin päälle oikea mielentila ja vire päällä, muuten koko treeni menee ihan mönkään. ja sitten se on myös tosi öö tota mites tän sanois, tosi herkkä mun mielentiloille, jos mä oon vähänkään huonolla tuulella ja suuttunut jostain, se vaistoaa sen ja ei oikein halua tehä mun kanssa mitään.
ja Nemppa on myös ihan äärettömän vaikea motivoitava, on päiviä, jolloin se voi tehdä palkatta jotain, useimmiten namipalkka on se paras, ja joskus taas se lelupalkka, ja joskus mikään näistä ei kiinnosta.
ja sitten kun Nemo on vieläkin hieman arka ja tosi pehmä, treeneissä esimerkiksi jos joku karjuu koiralleen/käskyttää vähän tiukemmin, tämä voi seota siitä täysin. yhellä pentukurssilla oli semmosta kieltämistreeniä, jossa nämä käytti siellä kolinapurkkia, me venattiin kauempana sivussa, niin ekan kerran kun se kuuli sen kolinan, se sekos ihan täysin ja lähti mua karkuun, vasta pitkän houkuttelun jälkeen uskalsi taas tulla mun luokse. ja sitten vielä se, kun toisinaan tätä herraa hajut ja varsinkin nartut hieman liian paljon enemmän kiinnostaa kuin minä herkkunuineni. kyllästyy myös välillä tosi helposti jos vedetään samanlaista treeniä pitkään, että pitää yrittää aina vaikeuttaa sitä liikettä ihan hitusen ja niin.

tulipa sekava teksti. kumminkin, jossain vaiheessa olisi tarkoitus lähteä kisaamaan - mutta vasta sitten kun toi otus on täysin valmis ja kaikki alokasluokan liikkeet ihan täydelliset. ennen en lähe mitään riskejä ton herran kanssa minnekään ottamaan, onhan se nuoriki vielä että aikaa on. toivottavasti joku ymmärs jotai.

Muokattu viimeksi: 17.06.09 17.58
19.06.2009 15.43

Ei (vielä) harrasteta tokoa Vinkan kanssa, mutta joku tämän tyyppinen olisi haaveissa :)

Hyviä puolia Vinkan luonteessa koulutusta ajatellen on älykkyys, innokkuus, saalistusvietti ja halu tehdä ja touhuta. Vaikeuksia tuottaa eniten jääräpäisyys ja vaikea motivoiminen. Saalistusviettiä pystyy käyttämään hyväksi, mutta sekään ei takaa 100% keskittymistä käytävään asiaan. Tätä on melko vaikeaa lähteä tukemaan mitenkään, koska kuuluu jo rodunkin luonteeseen olla itsenäinen ja vähemmän miellyttämisenhaluinen. Toisaalta tämä tuo haastavuutta, toisaalta turhautumista. Vinkan kanssa on osattava pitää pää kylmänä ja vetää huumorilla vaikka läpi harmaan kiven. Tässä on itsellänikin opeteltavaa, mutta hiljaa hyvä tulee.

Vinkan koulutuksessa vauhti on tärkeää! Liian hidastempoinen harjoittelu kyllästyttää alta aikayksikön ja sen jälkeen ei saa tuota tekemään mitään. Nopeat käskyt, nopea palkkaus, nopeat liikkeet. Tämän vuoksi olen miettinyt rallytokoakin, mutta katsoo nyt mitä syksy tuo tullessaan.

19.06.2009 16.27
000049398_r

Pääasiassa harrastamme tokoa, mutta mölliagissakin tuli toissa päivänä menestystä joten agility kuuluu kanssa suosittuihin lajeihimme ;)

Putzin hyvät puolet: Tekee namipalkan eteen mitä vain (hyppää vaikka kuuhun!) . Sisällä toimii joskus lelut, mutta TOSI harvoin! Putzi on tosi miellyttämisen haluinen. Ja karatessaan Putzi ei kauaksi uskalla mennä.

Huonot puolet: Putzi rakastaa tyttö koiria, joten se on meidän heikkous Aina pitää olla nuuskimassa ja leikkimässä :') Putzi on muutenkin aika herkkä koira (mammanpoika :D) Joten sille ei saa koskaan huutaa!

Vahvuudet: Agilityssä ainakin nopeus ja halu hyppiä ja pomppia :D Kontakti esteet ovat sen suosikkeja. Tokossa Putzi on kauhea häseltäjä, eikä jaksa paljoa keskittyä.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti