Millä äänensävyllä komennatte koiraanne? (Koirat > Koirien koulutus)

05.05.2009 13.52
021187841_r
Jyväskylä
Otsikko kertoo. Esim. kun koira hyppää pöytää/ikkunaa vasten tai sohvalle, komennatteko sen alas iloisesti vai enemmän uhkaavasti/arkipäiväisesti? Tai tokossa?

Itsellä tuo alas-käsky, maahan, et ota ja paikka on enemmän tuollasia matalalla äänellä, vähän kuin "pakottavampia" kuin esim istu, tänne, hyppää yms. käskyt. Ne tulee iloisella ja korkealla äänellä niin että koirakin innostuu.

Mitä ootte mieltä? Miten sen kuuluu/kuuluisi olla?
05.05.2009 14.01
022644852_r
Mynämäki

Iloinen öäänensävy meillä tarkoittaa sitä, että koira on tehnyt oikein tai sitten mä vaan lässytän tuolle :D

Hankala näitä nyt alkaa kuvailemaan mutta pettynyt ja "vihainen" äänensävy ja kysymys "Mitä sä nyt teet?" tms. tai sitten ihan normaali Ä-Ä!

"Koirasi voi elää ihmisten kanssa ihmisten maailmassa, mutta sen vaistot kuuluvat silti koiralle" -Victoria Stilwell
05.05.2009 14.05

Sanon nyt suoraan. Mielestäni mikään käsky ei saisi olla mitenkään "painostavalla" matalalla äänellä sanottu. Silloin koira tekee sen liikkeen nk. arasti, eikä niinkään innokkaasti. Meillä ainakin huomaan jos käsken koiraa esim vaikka juuri maahan tiukasti/matalalla äänellä nii Nanni vaan "matelee" maahan, ja kattoo mua arasti. Voihan se toki johtua koirasta, sen kovuudesta tai pehmeydestä mutta kuitenkin.

Meillä yleensä kieltosanana on tiukka murahdus "EI!" tai "A-A!" . Kaikki positiiviset jutut pyritään tekemään iloisella ja reippaalla äänellä. Sitten taas kun koira tekee jotain oikein nii bileet pystyyn x) No ei ihan, mutta siis silloin tosi ilosesti "JEE, upee tyttö loistava!".

Koirahan siis ymmärtää yleensä enemmän äänensävystä kuin sanasta käskyt ja tekee sen mukaan. Korjatkaa jos olen väärässä.

Muokattu viimeksi: 05.05.09 14.05
Nanni kuittaa
05.05.2009 14.10
Täällä sanotaan kaikki käskyt tavallisella äänensävyllä, matalampaa ääntä käytetään vain kun koira tekee väärin tai sitä rangaistaan. "Käskevämpään" sävyyn ei ole mitään syytä, haluan että koiralle kaikki käskyt on ns. saman arvoisia sanottiin ne millä äänensävyllä tahansa.
05.05.2009 14.13

Sanon yleensä iloisella äänellä jos Roy tekee jotain oikein, tai no vähän välii mä kyllä lässytän sille Paitsi jos Roy tekee jtn tuhmaa niin sanon vähän matalammalla ''Ei!'' tai jos Roy hyppii jtn vasten niin sanon käskynä alas. Mutta muuten lässytän sille ja puhun ilosesti.

05.05.2009 14.14
021935917_r
Tampere

Sanon HYI:n ja EI:n matalalla "painostavalla" äänellä. Sen sijaan kaikki käskyt, esim. tokossa pyrin sanomaan iloisella ja innostavalla äänellä, lukuunottamatta paikka-käskyä, jonka sanon ihan normaalilla äänellä.

wecope ♀ TK1 Promisehill Irish Rose "Mona" (s.06)
05.05.2009 14.16
^ Joo unohdin sanoo et paikan mäki kans sanon iha normilla äänellä, sitä en sano mitenkää reippaasti että se ymmärtää kans jäädä. Samoin liikkeestä seisominen niin se "seis" ei ole myöskään mikään reipas, iha normilla äänellä tai vähän tiukan sävyyn menevällä sanon jos ei meinaa normi ääni pysäyttää.
Nanni kuittaa
05.05.2009 14.25
021187841_r
Jyväskylä
Unohin alotusviestissä sanoo että itellä kans tuo "maahan" on ollu sellanen että ekaks sitäki yritän ihan ilosella äänellä, mutta tuo on sellanen diiva ettei taho mennä maahan betonille, kosteelle maalle tai lumeen/kylmälle maalle yms. Sisällä menee kyllä. Sitte sen jälkeen matalampi pyyntö, sen jälkeen vasta käsky. Ei ota, alas, yms on sellasta että ne on ihan heti käskyjä.
Tokossa jos alkaa kuikuilemaan toisten koirien perään se on se perus "A-AA !!" tai siis tajuutte joo. Että kiinnittää huomion takas.
05.05.2009 14.42
021056777_r
Käskyt tulee ihan normi äänellä, kehuttaessa iloisesti ja korkeammalta. Tarvittaessa madallan ääntä, mutta vain kiellettäessä.
05.05.2009 14.50
Yleensä sanon käskyt normaalisti tai innostavalla äänellä jos koira tuntuu varovaiselta. Torut sanon aluksi kiukkusesti mutten matalalla tai vielä kunnolla vihaisella äänellä esim. "mitä ihmettä sä teet?" Varmaan samaan tapaan kuin Femmalla. Jos koira ei usko niin annan kyllä äänestä kuulua että teki väärin mutta en huuda/karju.

Sit jos tulee yllättävä tilanne mun äänestä tulee koiran mielestä heti uskottavampi. :D En tiiä kuuleeko se siitä että nyt on tosi kyseessä vai mikä on vaikka en karjase, oo vihanen tai sen enempää kimitäkään. Sanon vaan sillai rauhallisesti mut jämäkästi esim. paikka jos joku irtokoira hyppääkin näkyviin ja Apri pysähtyy saman tien eikä liiku luvatta askeltakaan. Oon yrittäny matkia sitä äänensävyä normaaleissa tilanteissa mut joku siitä puuttuu etten saa toimimaan. ;D
05.05.2009 15.21
022251055_r
Vantaa

Koiralle on toki luontaisempaa kuunnella äänensävyä ja eleitä, kuin itse sanoja (tai siis tavuja ja äänenpainoja). Siksi onkin työtä opettaa koira erottamaan käskysanat, huolimatta siitä millä äänensävyllä ne sanotaan. Koira oppii äänensävyt ihan pentuna -matala ääni muistuttaa emon murinaa, kimeä ääni taas leikkimistä ja vinkumista.Ja ihminen usein vielä tehostaa oppimista, nimittäin luonnostaan madaltamalla ääntään suuttuessaan ja kimentämällä ääntä ilahtuessa.

Minulle on joku fetissi, että koiran pitää erottaa käskysanat ja totella mahdollisimman eleettömiä käskyjä. Siksi jo pentuna sanon käskysanoja eri äänensävyillä, mutta palkka on sama, eli opetan koiralle, että sen ei tarvitse hidastella jos kuuluu matala käsky, vaan palkan saa käskyä noudattamalla. Niinpä Sysille ei vaikuta, jos sanon vaikka "Seuraa" iloisesti tai "vihaisella äänellä", se tekee iloisesti. Ainoastaan jos olen oikeasti jännittynyt, pettynyt tai vihainen, koira tajuaa sen ja mielistelee/rauhoittelee, siihen ei ole auttanut ele -,eikä äänensävyharjoitukset, kai koira haistaa adrenaliinini tai on oppinut jonkin muun signaalin tunnetilaani, ja herkkä koira kun on, reagoi kun tajuaa että sisälläni kuohuu.

EI-sana toimii millä äänensävyllä vain samoin kuin muutkin käskyt, mutta PERKELE on ainut, jossa todella käytän matalaa, murisevan uhkaavaa ääntä. Se onkin voimasana, ns. viimeinen varoitus. Muuten en tykkää, että koira alistuu eikä ole hyväksikään sille minun olla liian dominoiva turhaan koska aiheuttaa mielistelyä ja epävarmuutta. Tietysti etenkin pentuna piti olla mustavalkoinen että tavoille oppi ja vieläkin kyllä annan kritiikkiä jos aihetta on. Myös kehuja annan oikeasta.

Käskysanat sanon mahdollisimman neutraalisti. Jos koira tekee jotain sellaista, mitä en halua sen koskaan tekevän, ärähdän. Jos taas se ei tee mitään pahaa, vaan tilanne on pääni sisällä, sanon normaalikäskyn. Esim. jos koira nuuskii maata ja irtokoira juoksee kohti, en sano napakasti vaan ihan normaalisti, koska ei koira ole mitään pahaa tehnyt, miksi antaa ymmärtää että on vihainen? Tietyt käskyt on ehdottomia, ei äänensävyt tai eleet.

05.05.2009 16.38
022278743_r
Helsinki

Heroa ei yleensä saa toimimaan muuta kun huonommin, jos sitä komentaa "vihaisesti". Kusti on taas aika päinvastainen. Esim. jos koira lähtee omille teilleen ja sitä komentaa takaisin, niin Kustille on sanottava tiukasti, mutta Herolle iloisesti.Koiran (kumpi tahansa) tullessa luokse, tulee tietysti iloista kehua.

Kiellot Herollekin sanotaan tiukasti (eli esim. tavaroiden maistelusta tulee tiukka, ei suinkaan iloinen kielto.)

Muoks. "Normaalit" käskyt eli esim. koulutustilanteissa sanon aika normaalilla tai hiukan normaalia iloisemmalla äänellä. Ja tietysti normaalia/iloista ääntä käytetään aina kun mahdollista ja tiukempi sävy otetaan mukaan vain tilanteen sitä vaatiessa.

Muokattu viimeksi: 05.05.09 16.41
Todellinen elämä on harmaan eri sävyjä.
19.05.2009 23.42
kyllä se on koirallekki luonnollisempaa, kun komennetaan kieltävästi, niin se tehdään matalalla äänen sävyllä, ehkä hieman murahtavalla. kun taas hyvää tehnyt koira palkitaan iloisella ja reippaalla, melko normaalilla omalla äänen sävyllä, koska liian korkea äänensävy voi koiran mielestä tarkoittaa että omistajaan on sattunut tai hän on loukkaantunut.
19.05.2009 23.45
000039615_r
Käskyt annan ihan omalla normaalilla äänensävyllä, koira tietää etten oo vihanen, mutta oon tosissani että nyt oot koulussa niinku. Tietty kehu ilosemmalla äänellä, mut mä vihaan lässyttämistä, koira kuitenki erottaa kehun ja käskyn.. jos komennan tai torun jostaa niin ääntä painotan matalammalle..
19.05.2009 23.54

No positiiviset nätisti ja negatiiviset vähän vähemmän nätisti, tän nyt osaa jokainen tulkita. Mutta esim. tokossa Roope toimii lähes äänensävyllä. Jos karjasen seiso niin se menisi maahan tai jos hihkaisin maahan niin se seisoisi.

Ja ihan siksi että käskytän sen maahan kunnolla ja seisomaan jätän pelkällä ns. pyynnöllä tms.

19.05.2009 23.54
Minä en hihku, kaikki käskyt tulee samaan ääneen, tiukkaan ja sopivan vaativaan, joka erottuu normaalista puheesta ja saa koiran tottelemaan. Kielto on sitten terävä ja "aggressiivinen" saksalainen "nein". Käytin ennen ihan normaalia "ei" sanaa, mutta vaihdoin sen hiljattain neiniin havaittuani sen tehoavan paremmin. Jos joku Sirpin toiminta ärsyttää (tyyliin hihnassa vetäminen) murahdan/tuhahdan sille vain "hrmh" ja se lopettaa. 
Kun koira tekee oikein kehun sitä iloisemmin ja annan sille makupalan.
Searious business, en ole ikinä ollut mikään hihkuja ilopilleri, en osaa olla sitä koiria kouluttaessa ja käskyttäessäkään + mielestäni koiran on uskottava ihan normaalia sävyä.
Muokattu viimeksi: 19.05.09 23.56
20.05.2009 00.02
019922461_r
Höytiä

Kaikki käskyt pyrin iloisesti sanomaan, koska kaikkia käskyjä pitäisi olla kivaa noudattaa.. Huli on ainaki niin arka, että menee ihan "lukkoon " vakavasta äänensävystä.. Sen takia meijän koulutuhetket voi kuulostaa ulkopuolisten mielestä aika hauskalat, ku välillä tulee ihme kimotusta :D

Mitä enemmän opin tuntemaan ihmisiä,sitä parempana pidän koiraani.
20.05.2009 02.04

Riippuu vähämn tilanteesta ja siitä, mitä pyydetään/käsketään.

Jos haluan, että koira tekee jotain innoissaan ja kiinnittää huomionsa minuun mahdollisimman pitkälle, jättäen huomiotta muut sitä kiinnostavat asiat (esim. toiset koirat ja ihmiset) Leelan kanssa parhaiten toimii sellanen "Jee kivaa"-ääni. Eritoten tokossa sille on ihan turha yrittää tiukkaa käskevää äänensävyä. Into loppuu siihen, kun homma ei ole kivaa.

Jos taas kiellän sitä tekemästä jotain (esim. se on syömässä jotain maastaan löytämää, lähtemässä juoksemaan vaaralliseen suuntaan, lähestymässä vapaana luvatta vierasta ihmistä/koiraa) mä kyllä karjasen niin kovaa kun lähtee ja mahdollisimman vihasesti. tosin sitten heti kun koira kiinnittää huomion itseen taas se iloinen "Jee hyvä tänne tänne!" ääni.

Jos tilanne on vähemmän kriittinen saatan möristä Leelalle, esim jos se yrittää tunkea sohvalle mihin ei ole lupaa. Murisen sen alas.

Eli tilanteen mukaan mennään.

20.05.2009 03.23
021838667_r

Tilanteen mukaan meilläkin. Ihan peruskäskyt annan yleensä sellaisella normaalilla äänensävyllä. Jos koitan saada koiraan lisää vauhtia/innokkuutta, niin silloin ääni on enempi sellainen hihkuva ja innostava. Paikallaolokäsky tulee aina melko painokkaasti, jotta Nala ymmärtää pysyä paikallaan.

Jos koira puolestaan tekee jotain kiellettyä (lähtee esimerkiksi rynnimään ilman lupaa toisen koiran luo), saatan karjaista sille kovastikin. Lähinnä siitä syystä, että normaalilla äänensävyllä annettu komento ei vaan meillä yksinkertaisesti toimi samalla lailla, jos houkutteleva ärsyke on Nalan mielestä riittävän kiinnostava..

Loppujen lopuksi noita tilanteita, missä Nalalle pitää tosissaan korottaa ääntä, on onneksi aika vähän. Yleensä riittää sellainen tarpeeksi painokkaasti annettu käsky, joskus parhaiten puolestaan toimii sellaiset iloiset "hihkutuskäskyt". Riippuu tosiaan aina vähän tilanteesta. :)

Muokattu viimeksi: 20.05.09 03.24
20.05.2009 06.13
000048229_r
meillä koulutustilanteissa käskyt pyrin sanomaan iloisesti ja kannustavasti. Silti pitää tarpeeksi tiukasti sanoa, koska muuten ei tee liikkeitä kunnolla.
Sisällä vieraiden tullessa käsken koirat istumaan ja sama kun tullaa itse sisälle käsken istumaan siksi aikaa että olen saanut laitettua omat tavarani. Näissä tilateissa käskys on tiukka ja melko normaalilla äänellä sanottu.
Kiellot tietenkin matalalla ja toruvalla äänellä.
20.05.2009 07.37
Tiukalla yleensä, mutta jos on lähdössä vaikka toisen koiran perään niin iloisesti ja näytän keppiä että innostuisi minusta. Koulutustilanteissa iloisesti.
20.05.2009 07.39
020601222_r
Kompsailen tossa muutamia. Sanon kanssa EI ja HYI vähän "painostavalla" äänensävyllä. Meillä kyllä ei tepsi jos sanotaan iloisella äänellä vaan jatketaan hyppimistä.
www.noorakultsu.blogspot.com
20.05.2009 07.43
NOORA kirjoitti:
Kompsailen tossa muutamia. Sanon kanssa EI ja HYI vähän "painostavalla" äänensävyllä. Meillä kyllä ei tepsi jos sanotaan iloisella äänellä vaan jatketaan hyppimistä.
Komps, jäi tosta edellisestä viestistäni pois.
20.05.2009 07.51
022639294_r
Säkylä
Silloin kun komennan Väinöä, niin sanon sen hyvin matalalla äänellä ja saatan murahtaakin niin se tttelee paremmin...
20.05.2009 07.59
020924183_r

kun koira tekee oikein normaalisti lässytän ja puhun "pehmeällä" äänen sävyllä,ja ehkä myös korkeammallkin. Kieltämiseen käytän hieman matalempaa äänen sävyä, yms.

mutta nuo istu, maahan jutut tulee ihan normaalilla äänensävyl

Kerroit mulle kuinka oppia elämään
20.05.2009 08.13
019679494_r
Järvenpää

Tiukka, mut yleensä yritän pitää ääneni neutraalina mutta siinä vaiheessa kun Evitaa pitää komentaa, se tekee jotain hiton tyhmää ja mun pinna palaa.. Ja ääni tulee ulos karjuntana : D

Harrastuksissa käskytän iloisesti, ja käytän äänenpainoja esim. maahanmenossa ja luoksetulsosa.

Muokattu viimeksi: 20.05.09 08.16
20.05.2009 08.20
020204342_r
Järvenpää
Kommennus on tiukka ja napakka, kerrasta on uskottava. Ei-, hyi- ja kunnolla-käskyt ovat käytössä meillä. Eri käskyissä olenkin pyrkinyt erilaisiin äänensävyihin, esim. 'maahan' on tosi matala pitkä ja 'seuraa' on nopea kimakka ja innostava. Kehuminen on oikein ylitsevuotavaa, ettei varmasti ole epäselvää tekikö koira nyt oikein vai väärin :-)
20.05.2009 08.30

Kun tokoillaan välillä Mistyn kanssa, minulla ainakin automaattisesti ääni nousee "pirteäksi". Tosin kun käsketään maahan, istu, seiso jne. niin puhun normaalilla äänensävylläni.

Käskiessäni koiraa pois, helposti ääni madaltuu.

20.05.2009 09.20
no jotain toko/agikäskyjä sanon ihan sillein aika neutraalisti. Kehut totta kai innostavalla äänellä. Joskus sitä tulee vähän karjastua Fialle ku ei meinaa totella ^^ Komennukset sanon aika tiukasti, mutta eipä nekään aina tehoa. Leirillä piti kokeilla mihin äänensävyyn koira reagoi parhaiten niin Fia tykkäs sellasesta ilosesta ja vähän korkeemmasta äänestä.
20.05.2009 09.24
019448765_r
Turku

Positiiviset tietenkin iloisesti, ja jos se tekee jotain tosi kiellettyä, mistä oon sanonu monta kertaa ennenkin, niin sanon voimakkaalla äänellä suht vihaisesti. Esim. lähtee lintujen perään juoksemaan, kun talutan sitä.

Jos se taas tekee jotain pientä, mut silti väärin, niin sanon matalalla äänellä esim. "ei". Jos se vaikka esim. kerjää ruokaa kun syön.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti