Kissa pissaa minne sattuu.. - Sivu 4 (Kissat > Kissojen hoitaminen)

23.02.2011 19.58
020879682_r
Oulu
Kannattaa viedä eläinlääkärille, meidän Kisu pissaili sohvalle ja kun vein eläinlääkärille, löydettiin oli rakkotulehdus, joka onneksi parani antibiooteilla. Ei ole sen jälkeen ollut sohva märkänä :)
14.07.2011 16.57
020168122_r
Helsinki
Meidän Misu 7kuukauden ikäinen pissaa ja kakkaa vessanlattialle. Joskus saattaa tehdä hiekkalaatikkoon, mutta useimmiten lattialle. Hiekkaa ollaan vaihdettu ja toinen laatikko. Mikään ei ole auttanut. Eläinlääkärissä kun kerroin asiasta niin sanottiin vaa, että kissan mieli on niin monimutkikas, että turha yrittää miettiä syitä. Olis mukava saada joku ratkasu, ei oo kiva tulla kotiin ku kakat aina odottelemassa vessan lattialla.
14.07.2011 18.28
020416743_r
Turku
^ Toiselle eläinlääkärille, ja pyydätte ottamaan pissakokeet.
"Suuri ääni - suuri persoona." http://kehraten.blogspot.fi
04.12.2011 14.36
021446716_r
Hämeenlinna

Hei, osaiskohan joku vähän neuvoa mitä tässä pitäs tehdä.

Annis tuli meille viikko sitten kissatalosta, eikä siellä ole ollut mitään tällaisia ongelmia (tai sitten ei vain huomattu) leikkauksensa jälkeen.
No kuitenkin, Annis alkoi pissata peitoille ja sohvalle 3 päivää sitten kun kokeilimme josko hän käyttäisi kissanvessassaan myös ovea. Ovi oli paikallaan yhden päivän, jonka seurauksena oli valtava lätäkkö sängyllä, joten ovi otettiin pois. Isommat tarpeet olivat kyllä asianmukaisesti laatikossa.
Ovikokeilun jälkeen olen löytänyt 3 pissat sängyltä, yhdet sohvalta, yhden miehen hupparista jasohvan torkkupeitolta. Poistin eilen illalla sitten hiekkalaatikon katonkin, mutta minua nyt hämää, kun ei se katto ennen sitä ovea ollut haitannut ollenkaan...

Onko nyt kyse mielenosoituksesta vai mitä tässä pitäisi tehdä.
Myönnän etten ole ollut ihan yhtä paljon "käytettävissä" näiden kolmen päivän aikana, kun pisuja on ollut missä sattuu, käyn kuitenkin töissä. Olen työpäivän jälkeen kyllä kehrännyt ja leikkinyt Anniksen kanssa sen ehdoilla.
Eniten pelkään että tästä jää tapa. Kissa on leikattu eikä sen pissa nyt juurikaan minun nenään haise, mutta pelkään että tästä on tulossa tapa, eikös kissa pissaa sinne missä se haju on?

Pissakohdat on käytännössä uitettu tolussa (petari ja sohva), lakanat, peitot, petarin pussi ja huovat ja vaatteet on pesty koneessa useampaan otteeseen.
Kohta pitää käydä kaupassa, ja Annis jää taas hetkeksi yksin. Pelottaa tulla kotiin ja löytää JÄLLEEN suuret lätäkös jostain ei-toivotusta paikasta.

04.12.2011 16.18
021446716_r
Hämeenlinna

Olin max. tunnin poissa kotoa, ja sängyllä oli kahdet isot pisut. Ja muut asioinnit oli tehty hienosti laatikkoon, kuten aina.

Laatikko on puhdas, pesin sen eilen perusteellisesti ja kissa siinä kävikin yhdet pisut tekemässä sen jälkeen. Jätin tarkoituksella hieman likaista hiekkaa sinne pohjalle että tuoksuisi omalta.
Laatikossa ei ollut ovea eikä edes kantta. Se on siirretty eteisen puolelta olohuoneen oviaukkoon - pääseminen ei ole hankalaa alkuunkaan ja laatikon näkee oli missä tahansa.
Kissanhiekkamerkkiä ei ole saapumisen jälkeen vaihdettu, ei pitäisi olla siitäkään kun kuitenkin alkuun kelpasi hyvin?

No, onneksi meillä on huomenna eläinlääkäri. Mutta jos ei ole mitään vaivoja virtsateissä, minulta loppuu neuvot kesken.
Tässä melkein jo toivon, että olisi jotain eläinlääkärillä hoidettavaa vaivaa. Tavasta on hankala "kouluttaa" pois...

29.12.2011 14.09
022696605_r
Polvijärvi
Hiksu kirjoitti:

Pissakohdat on käytännössä uitettu tolussa (petari ja sohva), lakanat, peitot, petarin pussi ja huovat ja vaatteet on pesty koneessa useampaan otteeseen.

Luin jostain että kissat myös merkkaavat tärkeitä ihmisiänsä mm. pissimällä heidän vaatteidensa päälle. (kissa tunnistaa ne tuoksusta) Meillä Tepa teki niin kun oli vielä pentu, eikä mitään vaivoja ollut, se loppui sitten kastroinnin jälkeen.

Muokattu viimeksi: 29.12.11 14.10
"The coldest depth of Hell is reserved for people who abandon kittens." - Robert A. Heinlein
06.01.2012 11.33
021509918_r
Nummela
Meidän Kille on tullut vasta pari kuukautta sitten kotiin, ja ei vielä tottunut pissaamaan ulos. Pissapaikakseen hän on valinnut MINUN sänkyni :D Mahtaa olla jotain hyvää hajua siinä kenties?? Nyt Kille on jo vähän sisäistänyt minne saa pissata ja minne ei. Eli, jos kissa on vasta pentu n. alle vuoden, niin se on ihan tavallista, että pissaa alussa vieraaseen kotiin jännittäessään, kyllä se sitten loppuu, kun kissa tottuu uuteen perheeseen ;)
06.01.2012 17.02
021417133_r
En nyt sanoisi että on tavallista, ennemmin epätavallista ja asiaa pitäisi tarkkailla ja sulkea terveydelliset syyt pois.
14.01.2012 22.20
021409509_r
Nokia

Sisu pissi (ja kakki...) minne sattui nuorempana. sänkyyn, nojatuoliin, matoille, vaatekaappiin, joka paikkaan.

laitoimme nojatuoliin folionpalan, ja kun sisu hyppäsi pisuttelemaan, se säikähti kahinaa ja nojatuoli sai jäädä rauhaan. muut paikat pelastin näin: kun sintti oli menossa pissimään ja aloitti, hyppäsin silityssuihkun kanssa ja suihkutin kisua. :D sen jälkeen saivat muutkin paikat olla rauhassa.

15.01.2012 01.37
021518371_r
Lahti

Hiksu mitä merkkiä käytätte hiekkana? Tuolla edellissivullahan joku juuri kertoi kuinka hutipissat loppui käytännössä kun hiekka vaihdettiin paakkuuntuvaan.

Mutta niin nyt alkaa meikäläistäkin jo hiljalleen huolestuttaa. :< Viimesen 3 kk (?) aikana oon löytänyt kolmet pissat, ekat oli tullu yhteen nahkanojatuoliin jolla oli jotain tavaraa (kivasti mun työlaukku, jotain vaatetta yms.), toiset kaksi samaisen tuolin taakse aika suojaavaan paikkaan. En tiedä kumpi kissa ne on tehnyt mutta pelkään että jos se on Niila (6-vuotias leikattu tyttö), niin sillä voisi olla jotain vaivoja :< se on ollut aina niin siisti ja on käynyt lootalla vaikka siellä olisi ollut huonompaakin hiekkaa.

Vähän myös ihmetyttää kun olen ymmärtänyt että pehmoiset paikat ovat yleensä kohteina jos on jotain pissavaivaa, mutta nuo pari on tullut just lattialle. Just pari päivää sitten laitoin uutta (kissojen lemppari)hiekkaa ja seuraavan yön aikana oli ilmestynyt pisut lattialle. Voiko kissasta muuten mitenkään huomata, jos sillä on jotain pissavaivoja? Meillä ei ole kyllä kissojen elämässä mikään muuttunut lähiaikoina, ja vaikka Niila ei Nataliasta tykkääkään niin on sekin ollut täällä jo yli 2 vuotta.. :s Nataliaa voisin ajatella pissaajana jos olisi just sen mielestä jotain tyhmää hiekkaa tms. kun se on hieman ronkeli sen suhteen mutta kun vaihdoin uudet hiekat. Ihmettelen vaan että mikähän tässä on =(

Ai niin piti vielä sanoa samaan syssyyn että kissat syö nappuloita (power of nature) ja märkäruokaa/raakalihaa. Niila on kyllä nappulafani ja tuppasi joulun aikaan samaan vähän lisäpainoa mutta toisaalta ne parit pissat oli tullu ennen joulua.. Ostin noille kesällä juoma-automaatin ja en ole kyllä ihan varma onko se lisännyt noiden juomista. Olenkohan nyt vaan turhaan huolissani? :/ Osaisko joku muuten sanoa jotain kivaa kikkaa millä saa loput pissat+hajut pois parketista kun tuntuu että se ehti imasta vähän itteensä..

Muokattu viimeksi: 15.01.12 01.44
http://www.natalianpennut.blogspot.fi/
15.01.2012 10.35
021417133_r

Kannattaa tarkkailla vessakäyttäytymistä. Onko paakut normaalia pienempiä, vaikuttaako että kissan on hankala/kivulias pissata, jotain muuta poikkeavaa?

Jos kissalla on kipuja pissatessa niin voi olla että pissaa lattialle koska yhdistää kivut laatikkoon. Ei käsittääkseni välttämättä tarvitse olla pehmeä paikka.

Kyllähän raksut virtsavaivojen riskiä lisää mutta riippuu ihan paljonko kissat niitä syö ja juoko hyvin. Kannattaa nyt ensin yrittää selvittää kumpi tekee hutipissoja ja/tai kummalla on erilaista vessakäyttäytymistä ja siitä sitten eteenpäin.

15.01.2012 10.57
021284549_r
Helsinki

Hutipissojen syynä voi myös olla hiekka.

Monalla alkoi viime keväänä/kesänä tulemaan useampikin hutipissa ja käytiin sitten sen vuoksi eläinlääkärilläkin. Eläinlääkäri ei löytänyt mitään syytä hutipissoille, joten arveltiin, että syynä oli luultavasti mun asunnon korkeat lämpötilat. Hiekkaa en osannut arvata syylliseksi, kun Monan kanssa mulla oli ollut jo melkein vuoden käytössä öko ja oli toiminut siihen asti. Lisäksi kesällä, kun mentiin vanhemmilleni, jossa oli laatikossa myös ökoa, niin hutipissoja ei tullut ainuttakaan.

Jotenkin kuitenkin ilmeisesti öko yhdistettynä korkeaan lämpöön oli Monan mielestä tosi epämielyttävä, sillä loppukesästä (kun palasimme vanhemmiltani opiskelijaboksiini) hutipissoja alkoi tulla taas. Päätin kokeilla hiekan vaihtoa ennen uutta eläinlääkärireissua ja hutipissat loppuivat samantien. Lisäksi pissapaakkuja tulee nykyään useampi päivässä kuin ökon kanssa eli ilmeisesti Mona on aiemmin pidätellyt pissoja, ettei tarvisi käydä niin usein laatikolla.

Meillä siis tuli pakkosiirtyminen puupohjaisista hiekoista (hei hei ekologisuus :() mikrohiekkaan. Golden Grey master on nyt käytössä ja luultavasti tuossa pysytään.

Mutta suosittelen kyllä hutipissojen ilmestyessä samantien käydä rajaamassa virtsatievaivat pois eläinlääkärille. Vasta sen jälkeen kannattaa alkaa mietitmään, mikä muu hutipissoihin voisi olla syynä.

15.01.2012 13.53
021518371_r
Lahti

Kiitos vastauksista. Mulla on kaksi kuomullista laatikkoa jossa nuo käyvät ja pitää varmaan ottaa katot pois että näen mitä siellä tapahtuu... Toivottavasti se nyt ei vaikuta laatikollakäymiseen kun ei ole sitten niin paljon omaa rauhaa. (varmaan alkaa hiekat lenteleen yli laitojen, huoh..) Silloin kun laitan uudet puhaat mikrohiekat niin varsinkin Natalia käy aika usein siellä ja tekee pieniä paakkuja, kai siellä on sitten vaan niin kiva käydä. En tiedä vaikuttaako sekin kun nuo joskus kyttäävät toisiaan kun toinen käy laatikolla ja sitten syöksyvät perään kun toinen lähtee sieltä.. Vaikea miettiä kun olen ajatellut että kaikki tommoset erikoisuudet vaan kuuluu niiden käytökseen :/

Mullakin on Mona kolmannessa laatikossa ökoa juuri puunsa takia ja nuo ei käy siellä melki koskaan :< se onkin myös ainut avonainen laatikko.

16.01.2012 19.28
021309146_r
Kauhava

Meillä tulisydän pissii sänkyyn tai no lähinnä peitolle ja vaatekasoihin

meijän isäpuoli haluaas antaa sen pois mut mä menin lupaaamaan et se lopettaa kusemisen kyllä niin sain vähä lisäaikaa ja kaipaan kipeesti apua et saisin sen lopettamaan ku en haluais luopua siitä toivottavasti joku osais auttaa

16.01.2012 19.46
021417133_r
Kannattaa ekana varmistaa ettei kissalla ole esim. virtsatietulehdusta.
16.01.2012 21.31
000106829_r
Tulisydän kirjoitti:

Meillä tulisydän pissii sänkyyn tai no lähinnä peitolle ja vaatekasoihin

meijän isäpuoli haluaas antaa sen pois mut mä menin lupaaamaan et se lopettaa kusemisen kyllä niin sain vähä lisäaikaa ja kaipaan kipeesti apua et saisin sen lopettamaan ku en haluais luopua siitä toivottavasti joku osais auttaa

Kuvista päätellen Tulisydän on ainakin kovin kipeän näköinen (silmät ja nenä vuotaa) Kipin kapin eläinlääkärille ja mm. rokotukset kuntoon. Täytyy myös seurata ettei muille kissoille tartu mitään.

22.01.2012 17.48
Meillä oli Luciferin kanssa samaa vaivaa, loppui tosin kastroinnin seuraksena :)
22.01.2012 18.00

Me oltiin viime syksynä viikko ulkomailla, meidän 2 kissaa jäi kotiin. Äitin kaveri, joka asuu ihan meijän lähellä, niin kävi joka päivä nopeesti ruokkimassa kissat ja siivoomassa hiekkalaatikon.
No tultiin sitten sen loma viikon jälkeen kotiin yöllä. Menin ensimmäisenä yläkertaan ja siellä oli ihan tajuttoman hirvee haju. Ei mitään haissu alakertaan. No alettiin sitten tutkia, niin löydettiin loppujen lopuks koko kämpästä yhteensä 24 kuset ja paskat. Niitä oli mun ja pikkuveljen säkyjen alla, mun sängyllä, molempien säkkituoleissa, alakerran vessassa ja vaikka missä. Muttei alakerrassa muualla, kuin vessassa eikä ylhäällä vanhempien huoneessa(koska siellä ne useimmin nukkuu). Ei ollu siis kissojen hoitaja huomannu mitään, kun ei haissu alakertaan.
Tämän jälkeen siivottiin kunnolla. Ja kissat jatko kuitenkin mun ja pikkuveljen huoneisiin tarpeiden tekemistä. Alettiin pitää ovia kiinni ja jos vaan sattu jäämään ovi auki, niin heti oli käyty sinne sitten vääntämässä.
NYT onneks on silleen oikeestaan loppunu kokonaan tää. Huoneen ovet voi melkein huoletta jättää auki.

Mutta ainakin muistan hyvin ensimmäisen ulkomaan matkan jälkeisen kotiin palaamisen tunteen. :D Oli se kiva alkaa kello 4 yöllä siivoomaan kämppää kissan jätöksistä.

22.01.2012 21.11
021409509_r
Nokia

Nemo: meillä on tuota samaa jos kissat on yksin päivänkin. ne osoittaa mieltään ja saattaa jatkaa vielä pari päivää teidän paluun jälkeen, ovat "pitkävihaisia" :D

meillä kissoille ei kelpaa ruoka, ei silitykset eikä lelut jos ollaan oltu parikin päivää poissa kotoa, ne ei edes tuu sänkyyn nukkumaan tai juttele niinkun yleensä :D

23.01.2012 15.39
021518371_r
Lahti
Oon nyt yrittänyt seurata kissoja laatikolla, sillon kun muistan ajoissa katsoa kun ne sinne menee. Vaikee verrata aikasempaan kun niillä on noi katolliset kopat niin ei ole tullut aiemmin paljon katteltua.. Mutta kuitenkin, kummankaan vääntäminen ei näyttänyt mitenkään kivuliaalta, mutta mistä senkin huomaa? Molemmilla oli pissatessa pylly suht kiinni hiekassa ja kakatessa pylly oli vähän korkeemmalla. Paakuissa ei mun mielestä ole mitään kummoista... eikä hutipissoja ole tullut nyt lisää. Ärsyttää kun noi pökälepäät ei käytä muita laatikkoja kuin tuota missä on tota mikrohiekkaa, mutta pitää varmaan sitten vaan laittaa sitä toiseenkin laatikkoon että käyttäisivät edes kahta laatikkoa. mutta jatkan tarkkailua, katon kyllä laitoin jo laatikon päälle takaisin kun sitä hiekkaa levisi niin iloisesti ympäri ämpäri.
24.01.2012 18.10
021309146_r
Kauhava

Gio tulisydän on käynyt jo eläinlääkärillä sillä oli silmätulehdus ja korvapunkkeja mut sai niihin lääkekuurin ja parna sit sillä sit sille tuli vielä kissaflunssa se selvis siitäkin sen takia sen naama on niin likanen se ei vaan puhdustu vaikka sen putsaan joka päivä

sillä ei ollut myöskään mitään tulehdusta oli ihan terve

24.01.2012 22.45
021548049_r
Vantaa

Auttakaa! Nyt oikeastaan pyydettäisiin viimoisia Fiksuja vinkkejä mitä tehdä..

Kyseessä 1 1/2 v leikattu tyttö kissa.

Pissailu pehmeisiin paikkoihin alkoi n.vuoden ikäisenä. Ennen ensimmäistä (huomattua kiimaa). Tämän jälkeen veimme leikattavaksi ja lääkäriin, ongelma ei ratkennut.

Keinot mitä käytetty: Ollaan kokeiltu melkeinpä kaikki keinot.

Asunnossa on kaksi muuta kissa, joilla pissailu tarvetta muualle kuin hiekkalaatikkoon ei ole koskaan.

Cherrille on hankittu oma hiekka-astia. Hiekka astioita on useita.

Pelkoa laatikolla käymiseen ei ole, koska käyttää laatikoita päivittäin.

Pissaus ongelmia ei löydy. Syö hyvin ja on virkeä ja iloinen kissa.Leikkii jne.

Ei todellakaan stressaa muista vanhemmista kissoista.

Pissaaminen tapahtuu AINA VAIN pehmeisiin paikkoihin.

Hiekkana Cherri hyväksyy vain puu puruhiekan, koetettiin kokeilla kovempia hiekka laatuja, mutta pelkää sitten käyttää niitä.. (aristelee rapinaa) ja palattiin takaisii puruihin. (Puruthan muuttuvat käytössä pehmeiksi, josta olen miettinyt että muistuttaako tämä kissaa pehmeistä paikoista??)

Nyt kissalta on rajattu pääsy makuuhuoneeseen. Pissasi jopa kerran sohvalle, mutta onneksi ei toistanut paikkaa myöhemmin..

Vuodenvaihteessa eteen tuli muutto uuteen asuntoon.

Uusi ympäristö ja paikkakin jopa kokeiltu! Aluksi näytti jopa toimivan ja unohtavan pehmoiset jutut..

Uudessa asunnossa otimme käyttöön uudet maton. Aikaisemmin kotona ei ollut ollenkaan pehmoisia mattoja (koska Cherri tuli pentuna taloon, poistimme pörröisen maton ja matto jäi vintille). Uudessa asunnossa päätettiin laittaa suorilta matot että tottuvat sellaisiin. Aluksi muutama viikko menikin ilman pissailua.

Sitten tapahtui ilta, jolla minulla oli tipahtanut vaate lattialle - Ja kisulihan pissasi siihen...

Seuraavana iltana sama toistui, mutta nyt pissauspaikkana karvamatto..

Erikoista että uudenkodin WC matto ja eteisen kudottu matto ovat saaneet olla rauhassa. Ennen WC:n matto sai kyytiä välittömästi.

Ajateltiin jopa että ongelman aiheuttaa kovat äänet.Mutta ei.

Maton kuivuttua pesunjäliltä hiljaisena hetkenä kissa meni ja pissasi matolle jälleen..

Nyt menee hermot!

Vauva tulossa kotiin ja jos tämä meininki todella jatkuu eikä saada mitään tolkkua meidän on pakko luopua kissasta!

HARMITTAA! On nimittäin muuten niin suloinen ja kiltti& ihanan hellyyttävä kissa.

Feromoni on kokeilematta. En tiedä sitten mikä siinäkin auttaisi??

Onko muita keinoja?

Onko keinoja saada pörröisestä villamatosta hajua pois? Etikka seosta ollaan ahkerasti käytetty. Nyt vain pissa tuoksahtaa siltikin.

Pissa ongelmia ei siis ole. Eikä kissalla ole siihen viittaavia merkkejäkään. Tiedän, koska vanhemmalla leikatulla kollikissalla oli vuosia sitten virtsakivet. Silloin oli aivan erijuttu ja huomasi selvästi että jotain herralla pielessä.

Voiko syy olla mustasukkaisuus? Tai jokin muu tuommoinen mielen ilmaisu?

Kissatohtoreita? Ollaan päivät poissa kotoa. Tosin välillä menee aikoja jolloin ei mitään tapahdu vaikka ollaankin töissä tai jopa muutama yö matkoilla.

Luulen itse että kissa vaan yksinkertaisesti nyt muistaa vuoden takaiset merkkailunsa pehmoisiin paikkoihin..

24.01.2012 22.53
021284549_r
Helsinki

^
Onko siis käytetty eläinlääkärille virtsaongelmien poissulkemiseksi? Eri kissat voi oireilla niin erilailla, ettein sitä sulkisi pois ilman eläinlääkäriä. Virtsaongelmiakin on muitakin kuin nuo virtsakivet ja senkin vuoksi oireilu voi olla erilaista. Pehmeisiin paikkoihin pissaaminen ainakin mun korvaan kuulostaisi siltä, että jotain pissaongelmaa voisi olla.

Suosittelisin siis endinkin viemään pissanäytteen eläinlääkärin tutkittavaksi ja sitten miettisin muita vaihtoehtoja. Feromoni voisi olla kokeilemisen arvoinen.

Sen jälkeen voisi miettiä laatikon mallin vaihtamista (avolaatikko vai koppa?), eri hiekkojen kokeiluja (eri merkkisiä) ja ehkä voisi pitää eri laatikosisa eri hiekkoja niin olisi valinnanvaraa? Voiko kissa olla tylsistynyt ja osoittaa mieltään?

Vaikea sanoa mitään tarkempaa näin netin välityksellä ilman kissan näkemistä.

24.01.2012 23.02
000106829_r
Cherri kirjoitti:

Auttakaa! Nyt oikeastaan pyydettäisiin viimoisia Fiksuja vinkkejä mitä tehdä..

Kyseessä 1 1/2 v leikattu tyttö kissa.

Pissailu pehmeisiin paikkoihin alkoi n.vuoden ikäisenä. Ennen ensimmäistä (huomattua kiimaa). Tämän jälkeen veimme leikattavaksi ja lääkäriin, ongelma ei ratkennut.

Keinot mitä käytetty: Ollaan kokeiltu melkeinpä kaikki keinot.

Asunnossa on kaksi muuta kissa, joilla pissailu tarvetta muualle kuin hiekkalaatikkoon ei ole koskaan.

Cherrille on hankittu oma hiekka-astia. Hiekka astioita on useita.

Pelkoa laatikolla käymiseen ei ole, koska käyttää laatikoita päivittäin.

Pissaus ongelmia ei löydy. Syö hyvin ja on virkeä ja iloinen kissa.Leikkii jne.

Ei todellakaan stressaa muista vanhemmista kissoista.

Pissaaminen tapahtuu AINA VAIN pehmeisiin paikkoihin.

Hiekkana Cherri hyväksyy vain puu puruhiekan, koetettiin kokeilla kovempia hiekka laatuja, mutta pelkää sitten käyttää niitä.. (aristelee rapinaa) ja palattiin takaisii puruihin. (Puruthan muuttuvat käytössä pehmeiksi, josta olen miettinyt että muistuttaako tämä kissaa pehmeistä paikoista??)

Nyt kissalta on rajattu pääsy makuuhuoneeseen. Pissasi jopa kerran sohvalle, mutta onneksi ei toistanut paikkaa myöhemmin..

Vuodenvaihteessa eteen tuli muutto uuteen asuntoon.

Uusi ympäristö ja paikkakin jopa kokeiltu! Aluksi näytti jopa toimivan ja unohtavan pehmoiset jutut..

Uudessa asunnossa otimme käyttöön uudet maton. Aikaisemmin kotona ei ollut ollenkaan pehmoisia mattoja (koska Cherri tuli pentuna taloon, poistimme pörröisen maton ja matto jäi vintille). Uudessa asunnossa päätettiin laittaa suorilta matot että tottuvat sellaisiin. Aluksi muutama viikko menikin ilman pissailua.

Sitten tapahtui ilta, jolla minulla oli tipahtanut vaate lattialle - Ja kisulihan pissasi siihen...

Seuraavana iltana sama toistui, mutta nyt pissauspaikkana karvamatto..

Erikoista että uudenkodin WC matto ja eteisen kudottu matto ovat saaneet olla rauhassa. Ennen WC:n matto sai kyytiä välittömästi.

Ajateltiin jopa että ongelman aiheuttaa kovat äänet.Mutta ei.

Maton kuivuttua pesunjäliltä hiljaisena hetkenä kissa meni ja pissasi matolle jälleen..

Nyt menee hermot!

Vauva tulossa kotiin ja jos tämä meininki todella jatkuu eikä saada mitään tolkkua meidän on pakko luopua kissasta!

HARMITTAA! On nimittäin muuten niin suloinen ja kiltti& ihanan hellyyttävä kissa.

Feromoni on kokeilematta. En tiedä sitten mikä siinäkin auttaisi??

Onko muita keinoja?

Onko keinoja saada pörröisestä villamatosta hajua pois? Etikka seosta ollaan ahkerasti käytetty. Nyt vain pissa tuoksahtaa siltikin.

Pissa ongelmia ei siis ole. Eikä kissalla ole siihen viittaavia merkkejäkään. Tiedän, koska vanhemmalla leikatulla kollikissalla oli vuosia sitten virtsakivet. Silloin oli aivan erijuttu ja huomasi selvästi että jotain herralla pielessä.

Voiko syy olla mustasukkaisuus? Tai jokin muu tuommoinen mielen ilmaisu?

Kissatohtoreita? Ollaan päivät poissa kotoa. Tosin välillä menee aikoja jolloin ei mitään tapahdu vaikka ollaankin töissä tai jopa muutama yö matkoilla.

Luulen itse että kissa vaan yksinkertaisesti nyt muistaa vuoden takaiset merkkailunsa pehmoisiin paikkoihin..

Mahdollisia syitä:

• Protestoi eli joko toiset kissat häiritsevät tai Cherri tarvitsee lisää huomiota.
  • Hiekka tai laatikko ovat "vääränlaiset" (microhiekka on todella pehmeää ja luulisi Cherrille kelpaavan). Itse en puruja käyttäisi, koska hiekka on luonnollisempaa kissalle.
  • Virtsaongelmat tai tottumus merkkailuun, varsinkin jos ensimmäisten merkkailujen jälkeen ei viety leikattavaksi suoraan.
24.01.2012 23.27
020759748_r
Oulu
Meillä Peppi pissaili sänkyihin. Pisaaminen oli tuskallista ja ongelman syyksi paljastui juomattomuus. Olin jo aikaisemmin laittanut merkille ettei Peppi juo. Aluksi juotatin Peppiä itse ja jotenkin se alkoi juoda sen jälkeen itse. Vesiautomaatin hankinta lisäsi myös juomista. Sänkyihin pissaaminen loppui siihen
24.01.2012 23.36
022152593_r
Nummela
Meillä oli hetken aikaa tyttökissa, joka ilmeisesti merkkaili suukipujen takia. Kissa oli siis vanhempi ja sen suu oli aivan järkyttävässä kunnossa. Käytin sitten kuukauden helvetin jälkeen eläinlääkärissä ja tulin kotiin 600€ köyhempänä ja kissa 12kpl hampaita suusta puuttuen. Eli myös niinkin ajattelematon asia kuin ientulehdus saattaa aiheuttaa pissailua.
25.01.2012 18.14
021518371_r
Lahti

Komppaan edellisiä eli tosiaankin erimallisia vessoja käyttöön ja kokeile ehdottomasti mikrohiekkaa. Voit kokeilla ensin hajustamatonta sellaista. Kissalle enemmän tekemistä ja huomiota ja kehu kun käy laatikolla (tosin tästä en ole varma hyödyttääkö, mutta tuli mieleen). Ja jos ette ole käyneet lääkärillä virtsaongelmien takia niin se pitäisi tehdä heti.

25.01.2012 21.07
021548049_r
Vantaa

Kiitos vastauksista

Kuten kirjoitin, Cherri on käytetty lääkärissä tutkittavana eikä mitään ilmennyt.

Erimallisia vessojakin on jo kokeiltu. (Avo ja koppa) Molemmat käy purujen kanssa.

Mikrohiekkaa voisi vielä kokeilla. Toivottavasti ei rapise kovin, koska huomattiin että rapisevat hiekka laadut (esim. kristallihiekka) ei käy tälle uudelle kissalle, jostain syystä ei tahdo tehdä semmoisiin.

Juomiseenkin voisi kiinnittää huomiota, mielestäni juo kyllä normaalista. Pissaaminenkaan ei näy tuottavan tuskaa.

Cherrihän siis pissaa päivittäin nätisi hiekkalaatikkoihin ja sattuman varaisesti ehkä kerran kahdessa viikossa johonkin pehmoiseen, jos on jäänyt/unohtunut lattialle. joku mielioikku ilmeisesti pikkuisella kun tuommoista keksii.. Voi kun löytyisi ratkaisu.

25.01.2012 22.32
000106829_r
Cherri kirjoitti:

Kiitos vastauksista

Kuten kirjoitin, Cherri on käytetty lääkärissä tutkittavana eikä mitään ilmennyt.

Erimallisia vessojakin on jo kokeiltu. (Avo ja koppa) Molemmat käy purujen kanssa.

Mikrohiekkaa voisi vielä kokeilla. Toivottavasti ei rapise kovin, koska huomattiin että rapisevat hiekka laadut (esim. kristallihiekka) ei käy tälle uudelle kissalle, jostain syystä ei tahdo tehdä semmoisiin.

Juomiseenkin voisi kiinnittää huomiota, mielestäni juo kyllä normaalista. Pissaaminenkaan ei näy tuottavan tuskaa.

Cherrihän siis pissaa päivittäin nätisi hiekkalaatikkoihin ja sattuman varaisesti ehkä kerran kahdessa viikossa johonkin pehmoiseen, jos on jäänyt/unohtunut lattialle. joku mielioikku ilmeisesti pikkuisella kun tuommoista keksii.. Voi kun löytyisi ratkaisu.

Mikrohiekka ei onneksi rapise :)

26.01.2012 16.49
020638891_r
Kauhava

Cherri kannattaa kokeilla myös hieroa appelsiinin kuorta tai sitruunan kuorta kohtataan mihin on pissit päästetty koska kissat eivät tykkää kirpeistä hajuista huomasin sen kun söin sängyssä appelsiinia ja jäi vahingossa kuoret sit sinne niin ei oo tulisydän enää kussu sänkyyn. Apelsiinin tuoksukin voi olla raikas joten ei tarvitse käyttää mitään kaamean hajuisia kemikaaleja

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti