Taippareihin tähtäävät koirakot - Sivu 2 (Koirat > Harrastustoiminta)

05.03.2010 17.21
020471366_r
Joensuu

Simmu: Molemmilla ollaan kokeiltu, mutta pelastusliiveillä tulos oli sama kuin ilman. Kokeiltiin tosin vasta muutaman kerran, kun sen verran loppukesästä liivit hankittiin. Ensi kesänä taas uutta yritystä pelastusliivien kanssa. Suurin ongelma on siinä kohti, kun koira ottaa damin tms noutoesineen vedestä suuhunsa (syvässä vedessä) ja yrittää päästä kääntymään rantaan päin, silloin pää uppoaa veden alle eivätkä pelastusliivitkään estä sitä. Tästä on taas seurannut vinkumista ja "nössöilyä", kun jalat eivät enää yltäisi pohjaan mutta dami ois niin pakko hakea.

Koiraa ei ole koskaan kannettu veteen tms, vaan ihan houkuttelulla menty, koska en halua koiralle mitään vesikammoa siitä että on pakotettu veteen. Muuten Neela rakastaa kahlaamista ja vettä, mutta tekniikka tökkii. :) Monet tutut ovatkin sanoneet, etteivät tuollaista uintiräpellystä koiralta ole koskaan nähneet. :D Olen myös kuullut pelastusliivien tuomasta huimasta edistyksestä "uintiopetuksessa", toivotaan että meilläkin ensi kesänä alkaa onnistua :)

05.03.2010 18.33
Onko Neelaa muuten koskaan tutkittu osteopaatin tai taitavan fysioterapeutin toimesta. Moneen toiminnalliseen heikkouteen on syynä se, ettei koira pysty liikuttamaan jotakin kohtaa kehostaan ihan normaalisti, tai liikutus tuottaa kipuja.
06.03.2010 12.49
020471366_r
Joensuu
Ei ole tutkittu, mutta kiitos vinkistä: täytyy tarkkailla tilannetta ja tutkituttaa Neela, mikäli samanlaisia ongelmia esiintyy. (:
07.03.2010 18.39
000095099_r

Meillä Oona tippui 3kk:n ikäisenä luomaan ihan uppeluksiin, sain sen sitten niskasta vedettyä ylös. Alkukesästä mökillä ei kertaakaan suostunut uimaan, vedessä kyllä kävi mutta vain niin pitkällä että jalat ulottui pohjaan.

Kotiin palattua sitten aloitettiin noutohommia,muisteja ja markkeerauksia. Sen verran riistaviettinen otus, että damit kyllä haettin ja etsittiin metsästä, ainoastaan palautuksia jouduttiin treenaamaan. :) Tänä aikana ei vedessä käyty kertaakaan.

Loppukesästä lähdettiin taas mökkeilemään, ja uimista kokeiltiin uudestaan. Ei onnistunut, edes vanhemman koiran perään ei menty. Mutta sitten otettiin noudon kanssa. Dami veteen juuri niin pitälle että joutui uimaan. Ennen oltiin heitelty keppejä tms., mutta damit on niin arvokkaita ettei niitä voinut sinne jättää. :D Damia lähdettii noutamaan vaikka kuinka pitkältä...

Uimatekniikan kanssa Oonallakin oli ongelmia, mutta sitten menin vain itse veteen ja autoin. Ongelma oli oikeastaan vain uimatyylissä, käytti uidessa vain etujalkoja ja polski (takapää upposi). Sitä saatiin pikkusen parannettua, mutta nykyäänkin uimatyyli on aika etuvetoinen. Oonalla vain on aina niin kiire, ja tuo näyttää olevan paljon nopeampi tyyli. :D

Nykyään Oona ui myös huvikseen, kesäisin ui järveä ympäri vaikkei noudettavaa olisikkaan. Oona alkuun myös "pärski" vettä nenäänsä, mutta se on nyt jäänyt. Meillä nuo kummatkin nartut myös sukeltavat... kiviä ja simpukoita. ;D

Itsellekin tuli mieleen, että jos Neelalla olisi kropassa jotain. Jos nimenomaan tuossa käännöksessä on suurimmat ongelmat. Tai sitten koira vain hätäilee takaisin rantaan, eikä keskity itse uimiseen. Tekeekö koira ihan normaalin täyskäännöksen ilman damia?

07.03.2010 18.46
Mitä hintaluokkaa pelastusliivit muuten on, ja mistä niitä saa? Ihan perus eläinkaupoista? Kyllä mä jossain niitä olen nähnyt, ei vaan hajuakaan missä :D. Jospa mekin hankittaisi ne liivit, ja niiden avulla koitettaisiin kesällä taas uimista.
11.03.2010 13.00
020471366_r
Joensuu

Oona: Suurimmat ongelmat näyttää olevan käännöksessä, mutta hankala sanoa, koska dami on ollut aina niin, että ei ole pitkä matka uida sille, joten itse uintia ei kovin paljon ehdi nähdä. Voi olla myös sitä hätäilyä, kun jalat ei yllä pohjaan ja dami pitää saada rannalle. En oikein osaa sanoa, tekeekö normaalin käännöksen ilman damia, koska Neela ei lähde uimaan syvälle ilman noudettavaa. Joskus on toki lähtenyt hakemaan damia, mutta epäröinyt ja kääntynyt takaisin mutta en oikein muista onko käännös silloin ollut ihan normi.

Ehkä suurin ongelma on juuri siinä, kun koira ottaa damin suuhun ja koittaa ns. paikallaan saada itsensä käännettyä, rimpuilee ja nenä+dami painuu usein pinnan alle hetkeksi, kunnes saa käännyttyä. Noin muistelisin sen menneen, en ole nyt ihan varma oliko itse uinti melko sujuvaa, vai oliko siinäkin jotain. :)

Manta: Eläinkaupoista saa, meidän pelastusliivit hankittiin sieltä ja maksoi jonkun 20e, tosin samoja liivejä myytiin tavaratalossa aiemmin kympillä, mutta ne olivat loppuneet kun menimme ostamaan... Nettikaupoista saattaa saada myös halvemmalla kuin eläinkaupoista. :)

11.03.2010 14.01
021241243_r
Espoo

Meillä tuo keskimmäinen cockerinarttumme Mari ei pienestä pitäen ollut kiinnostunut uimisesta ja täytynee sanoa,että oli lottovoitto saada siitä kunnon uimamaisteri

Aloitimme ihan kahlailusta ja veden ääressä oleskelusta mm.heiteltiin fasaania rannalla (Mari on aina ollut kova kantaa riistaa).. Koskaan emme laittaneet Maria veteen vaan aina omasta tahdosta sinne lähti.Ja päivittäin kävimme rannalla ja yhtenä kauniina päivänä sen fasaanin heitin veteen ja Plums:)) Mari lähti uimaan ja toi kauniisti käteeni fasaanin.Ja siitä päivästä lähtien tyttö on hakenut kaiken mikä sinne veteen heitetään.

Tutuillani on cockeriuros, jota on koitettu uimaliiveillä ja jos jonkimoisilla houkutuksilla veteen, myös mm. nostettu veteen ja kun ei ui niin ei ui..Paitsi vedstä pois,kun sinne on nostettu liivit päällä. kaikki vaan ei uimisesta pidä!

17.06.2013 14.01
022487444_r
Kuhmo

Tätäkin keskustelua vähän herättelen, kun on elokuussa sitten muutamalla nuorella koiralla taipparit edessä päin, ja aihe kiinnostaa (:

foursom3.blogspot.fi
17.06.2013 22.55
000081989_r

Mua kauheesti kiinnostaisi Minnin kanssa taipparit joskus! Se on nyt oivaltanut olevansa cockeri, rakastaa lintuja ja pitää uimisesta, joten alan uskoa että sen kanssa olisi mahdollistakin päästä taippareista läpi. Ikinä ennen tuo koira ei oo karkaillut kunnolla, aina tullut huudolla takaisin. Kuitenkin nyt se karkaa lintujen perään ja vaikka huutaa niin ei se takaisin oo ihan heti tulossa vaan aikansa juoksee lintujen perässä :/ Namijälkeä oon ainoostaan sen kanssa tehnyt ja ois mielenkiintosta kokeilla joskus mitä se tuumaa jostain laahausjälestä. Mutta mistä mä jonkun taion millä sille sellasen jälen teen? :/

27.05.2014 21.14

Olisko jollakin hyvää vinkkiä saada koiraan vauhtia hakuruudussa? Meillä neiti hakee max. 2 damia kunnolla ja sitten ei enään kiinnosta.. Välillä suorastaan tuntuu, että Valma näyttäisi miulle keskisormea jos vain voisi.. :p         Tarvittaisiin myös tähän hyviä ehdotuksia; miten saada koira innostumaan variksista. Haistelee niitä kyllä ja ottaa variksen sukkahousuun puettuna, mutta ei ilman sitä..

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti