Lehtokotilon hoito... (Terraarioeläimet > Terraarioeläinten hoitaminen)

28.05.2009 20.59

Heippa...Saatan saada kohta kaverilta lehtokotiloita..Haluaisin saada hoito ohjeita.

1.Mitä Lehtokotilot syövät?

2.Miten niitä hoidetaan yleisesti?

3.Missä ne voi asua?

4.Miten usein asuinpaikka pitää puhdistaa?

28.05.2009 21.05

Tässä kohtaa voisi oikeastaan alkaa luettelemaan akaattikotilon perustietoja...

1. Melkein mitä vaan, odottele viisaampia.
  2. Hoidoksi riittää sumuttelu, vesikupin veden vaihto, ruuan vaihto..
  3. Terraariossa, akvaariossa (ei vettä), SmartBoxsissa, joita saa useimmista isoista kaupoista...
  4. Kaverini vaihtaa, kun alkaa haisemaan kunnolla.
03.06.2009 14.15

Kiitti kommista

:)

22.06.2009 23.25
000048455_r

1.Melkeen kaikkee. Ei saa antaa missään nimessä raparperiä,sipulia pastaa ym tämmöstä..

2. no terraa sumutellaan päivittäin vaihetaan ruoka ja vesi.

3. terraariossa, karkki lootassa(siis lehdot ym pienet kotilolajit) pitää muistaa et kannessa on reikiä tarpeeksi. ja akvaariossa kunhan siihen tekee jonkun kannen.

4.no ainakin netissä on sanottu et sillon kun terra alkaa haisemaan.

22.06.2009 23.26
000048455_r

ja 1:seen myös tiettu kalkki

30.07.2009 17.27
021773837_r
Alajärvi

1.esm.tuorekurkkua,paprikaa,salaatinlehteä,porkkanaa,(tuervotettua)näkkäriä ja vaikka mitä muuta :3

2.Sumutetaan päivittäin sumutuspullolla ja kerätään kakkakikkareet ja otetaan vanhentunut ruoka pois :D

3.Akvaariossa,karkkilaatikossa,smart boksissa(eli säilytys laatikko)

4.Turve otetaan n.kerran kuukaudessa pois :D

25.09.2009 22.39

Minä olen juuri siivoamassa Magataman terraa, muttei neiti suostu tulemaan pois boksinsa "katosta". Onko mitään hyvää keinoa, jolla saisin kotilon siirrettyä? En uskalla kotilosta ottaa kiinni, eikä silleen muutenkaan saa tehdä. Kotilohan lähtee irti.

Onko siis mitään keinoa, joka ei sattuisi ötöön? Se ei suostu menemään kurkulle eikä salaatille, ei edes keppiin. Hereillä tämä kyllä on.

26.10.2009 21.03
020416743_r
Turku

Tulee ehkä vähän myöhässä, mutta vastaisuuden varalle:

Kuoresta ei saa missään nimessä vetää, mutta innokkaasti tarraavan kotilon voi koettaa liu'uttaa sivuttain alustan "reunan yli". Alustan kostuttaminen helpottaa yleensä kotilon irroittamista.

EDIT:

Koko ketjun luettuani voisin vastata ihan noihin aloittajankin kysymyksiin, kun vastaukset ovat olleet aika ympäripyöreitä ja hieman vajavaisia...

1. Kotiloille voi syöttää mitä vain vihanneksia ja hedelmiä, jotka eivät ole liian hapokkaita tai muuten väkevän makuisia, esim. kurkkua, tomaattia, kesäkurpitsaa, paprikaa, porkkanaa, lanttua, salaattia, omenaa, päärynää, banaania (ei siis sipulia, appelsiinia jne.) sekä sieniä ja luonnosta kerättyjä kasveja kuten voikukkaa, nokkosta, ratamoa... Kotiloille EI saa syöttää pastaa, riisiä, eikä mielellään muitakaan viljatuotteita. Ruokavaliota voi täydentää proteiinilla; esimerkiksi kissan/koiran raksuilla, maustamattomalla vähärasvaisella lihalla, maustamattomalla rasvattomalla raejuustolla... Jotkut tarjoavat kotiloilleen myös herkkuna lasten hedelmäsoseita tai kalanruokaa. Jotkut kotilot eivät suostu syömään juureeksia raakoina, mutta ryöppäämällä (nopea keittäminen) nekin saa usein maistumaan.

Kotilot tarvitsevat kuorensa rakentamiseen kalsiumia, joten niille tulee AINA olla tarjolla kalkinlähde. Sopivia kalkinlähteitä ovat murskatut kananmunankuoret ja eläinkaupasta saatava seepiansuomu ("luomu", ei linnuille teollisesti valmistettu kalkkikivi johon on lisätty sitä sun tätä).

Vesikuppia kotilot eivät tarvitse, ne saavat tarvitsemansa veden ravintonsa sisältämästä kosteudesta ja terraarion sumutuksesta.

2. Päivittäiseen hoitoon kuuluu terraarion kostuttaminen suihkepullolla, näkyvien jätösten kerääminen ja pilaantuneen ruuan korvaaminen uudella. Vaikka kotilojen ruuaksi kelpaavatkin vähän näivettyneet kasvikset, pilaantunutta ruokaa nekään eivät syö! Säännöllisin väliajoin tulisi myös tarkistaa ettei kahden tai useamman kotilon terraariossa ole munia (myöskään pohjamateriaalin seassa) jotta vältytään vahinkolapsilta. Munat voi "tappaa" pakastamalla, keittämällä, litistämällä tai vaikkapa syöttämällä akvaariokaloille tai esim. kilpikonnille.

3. Lehtokotilon asumukseksi sopii mikä vain kannellinen lasinen tai muovinen astia, aina suurista lasipurkeista säilytyslaatikoiden kautta akvaarioihin ja duniin. Itse olen lehtoja asuttanut faunaboxissa http://obchod.acheta.cz/images/faunarium_set.jpg joka on valmiiksi ilmastoitu. Jos astiaa ei ole ilmastoitu, ilmastointi pitää tehdä poraamalla laatikon yläosaan tai kanteen riittävä määrä reikiä.

Tilaa pienille kotiloille pitäisi varata vähintään 1 litra / aikuinen kotilo ja suurille (esi. akaatti-) kotiloille vähintään 20 l / aikuinen kotilo. Poikasia siis voi pitää pienemmisskin tilavuuksissa kunnes ne kasvavat.

Asunnon pohjamateriaalin tulisi pitdättää vettä. Luonnonturpeen nimellä myytävä lannoittamaton turve on pohjamateriaaleista varmasti paras. Turve on sopivan kosteaa, kun se nyrkkiin puristettaessa painuu kasaan, ei varise muttei myöskään valu vettä. Turpeen sijasta terran pohjalla voi käyttää myös multaa (lannoittamatonta ja kalkitsematonta!!) tai vaikkapa froteepyyhkeen palaa.

4. Jos päivittäisestä puhdistuksesta (ruuantähteet ja ulosteet) huolehditaan, ei itse pohjamateriaalia tarvitse vaihtaa kokonaan kovinkaan usein. Vasta sitten kun terra alkaa haista omaan nenään epämiellyttävältä. Kesäisin tosin kannattaa huomioda, että lämmin kostea turve houkuttelee monia pikkuötököitä munimaan. Näistä mönkiäisistä ei tosin ole haittaa kotiloille, mutta itseäni turpeessa mönkivät banaanikärpäsentoukat kuvottavat suunnattomasti ja silloin turvetta tulee vaihdettua useammin. :P

Muokattu viimeksi: 26.10.09 22.47
"Suuri ääni - suuri persoona." http://kehraten.blogspot.fi
27.10.2009 03.46

Itse en syöttäisi kotiloille kissan/koiranruokaa, sillä useimmat varmaankin ruokakaupasta nappulat ostaisivat, esim vain kotiloita varten pienenpaketin, jos ei omista koiraa/kissaa. Kuin laadukkaampaa muualta. Marketista ostetut koiran ruoat on lähinnä viljaa, eivät siis edes kissa/koiralle hyväksi. Itse kokeilin laadukkaampaan koiranruokaa kotiloille, se ei kelvannut hieman nirsittiin. Proteiinin lähteitä on niin paljon kotiloille, että kyllä mielestäni esim. kalanruoka, herneet/pavut, nokkonen, kala ja sienet riittää kotiloille

Itse en syöttäisi kotiloille salaattia, kurkkua, enkä tomaattia usein ne ovat lähinnä vettä ja koska eivät sisällä paljoa energiaa kotilot joutuvat silloin syömää salaattia tms. enemmän jolloin harhaluuloisesti luullaan kotilon oikeasti tykkäävän kun se syö sitä niin paljon.

Kotiloille ei saa antaa näitä "väkevän" makuisia ruokia oksaali ja sitruunahapon takia, ne reagoivat voimakaasti kalkin kanssa ja puolestaan kalkki on kotilolle elintärkeään. Myös pinaatissa, sipulissa ja muissa sipulinvariaatioissa on paljon oksaalihappoa, joten itse en neuvoantamaan sitä kotilolle. Sitruunahappoa taas puolestaan on liian korkeita määriä sitruunassa, greipissä ja limessä. Appelsiiniä, klemettiiniä ja mandariinia voi harvoin tarjota, ei jokapäiväiseksi ruoaksi kuitenkaan. Avokado on myös kiellettyjen ruokien listalla, sitä ei saa antaa millekkään lemmikkieläimelle, se aiheuttaa muuassa sydänvaivoja ja muuta, sekä on lähinnä pelkkää rasvaa.

Itse mielummin irroitan kotilon seinästä hivuttamalla esim ohuen sukkapuikon jalan alle. En menisi liuttamaan, koska silloihan yleenäs kuoresta joututaan ottamaan kiinni ja todella hanakalaksi menee pitkän pinnan kanssa tuo liuttaminen ja jalastakaan ei viitsi kotiloa alkaa työntämään, eikä se aina kaikkialla oo ees mahollista.

Tosiaan kotilon lajista riippuen määräytyy elintila. Mutta ison kotilon esim. akaatin jos se elää erakkona pitäisin sillä sellaisen 30-40litraisen terraarion se 20litraa on niin olemattoman pieni tila toiselle. Jos sitten usemman kotilon ottaisi niin se 20litraa per kotilo on hyvä. Faunaboxi on jossain tapauksissa turhan ilmastoitu, niin osa ilma-aukoista vois olla tarpeellista peittää esim muovikelmulla.

Isoille kotiloille on hyvä olla vesiastia, tosiaankaan terraariota on mahdotonta sumuttaa niin paljoa, että aikuiset sillä saisivat janonsa pois vesipisaroista. Akaateilla ei saa olla liian märkää, koska se voi koitua kohtalokkaaksi. Tosiaan isoilla kotiloilla tarkoitan oikeasti isoja kotiloita eli esim. juuri akaatteja.

Itse en kypsentäisi kotiloille kovaakaan ruokaa, ne voi raastaa tai viipaloida ohueksi kuorimaveitsellä tai juustohöylällä. Keitinveden mukana ravintoaineet päätyy viemäriin.

Turve on sopivan kosteaa kun sitä ottaa hieman käteen ja kun puristaa käden nurkkiin turve jää möykyn muotoon eikä valu pahasti vettä. Yleinen virhe on että turve kastellaan ihan kuravelliksi saakka.

Muokattu viimeksi: 27.10.09 03.55
27.10.2009 10.56
020416743_r
Turku

Tosiaan kotilon lajista riippuen määräytyy elintila. Mutta ison kotilon esim. akaatin jos se elää erakkona pitäisin sillä sellaisen 30-40litraisen terraarion se 20litraa on niin olemattoman pieni tila toiselle.

Tämä oli ajatuksena tosiaan, mutta kirjoitus jäi näemmä vähän puolitiehen. Kiitos täydennyksestä. :)

"Suuri ääni - suuri persoona." http://kehraten.blogspot.fi
07.07.2010 11.28

mun terraraario tosin alkaa haista jonkin ajan kuluttua, mitä kantsis tehä? Siinä kyllä on ilma reiät, mutta haju vaan tulee sinne. ;D

15.07.2010 01.01
Tämä voi olla tyhmä kysymys,mutta millä kotilon terraario sumutetaan? Pidätte mua varmaan tyhmänä tai jtn,mut kun ei oo kokemusta...
onhan mulla mun lemmikki<3
15.07.2010 07.50
000091799_r
^suihkepullolla :--) niitä myydään ihan normaaleissa isommissakin kaupoissa, eikä maksa paria euroa enempää.
30.08.2010 11.06
020994735_r
Helsinki

Voisko joku vielä vähän valaista minulle tätä kalkki hommaa?

kuinka paljon kuinka usein ja miten?

ja sumutetaanko terraariota vaan niin että turve on sopivan kosteaa?

olen hankkimassa tämmöistä kotiloa niin voisiko joku sanoa vielä kerran että mitä kaikkea tavaroita yms. ne tarvitsee?

pitäisin sitä faunaboksissa niin pitääkö minun esim. peittää osa aukoista, niin ettei kosteus haihdu liian nopeasti pois?

kiitos jo etukäteen!

30.08.2010 16.22
000107854_r

Seepiansuomu jatkuvasti terraariossa kalkkina (voi laittaa kokonaisena tai murtaa pienemmän palan irti). Voi laittaa myös lisänä liitujauhoa ruoan päälle, mutta vain vähän ja välillä. Lehtokotilot ei yleensä nimittäin syö seepparia ja liitujauhe/raastettu seepia ruoan päällä olisi hyväksi.

Turvetta pitää sumutella muutaman kerran päivässä, jotta se pysyisi kosteana. Turve on sopivan märkää silloin, kun sitä puristaa kädessä ja siitä ei tihku vettä. Tarkoituksena olisi siis, että turve jäisi puristaessa muotoonsa.

Pakollisia tavaroita: Terraario vähintään 1-2 l/kpl. Pohjamateriaaliksi joko turve tai vessapaperi tai pyyhe. Ja sitten seepiansuomu.

Muita tavaroita, joita ei ole pakko hommata: ruokakippo ja sisustus tavaraa (esim. muovikasvi, simpukan kuoria, kiipeily keppejä jne)

Faunaboksin kanteen kannattaa laittaa kelmua päälle, jossa olisi vain muutama reikä. Näin kosteus pysyy paremmin :)

06.09.2010 20.44
000009722_r
Pitäiskö lehtokotiloilla olla jonkinnäköinen vesi astia? nyt ei ole mutta mietinpähän tässä että kaverillani ei ollu vesi astiaa. ja jotkus sanovat että vesi astia pitäisi vaihtaa joka päivä. niin pitäisikö jonkinlainen vesiastia tässäs itten olla??
06.09.2010 21.53
Lehtokotilot saavat tarvittavan nesteen ruoasta ja sumutettavista pisaroista. Itselläni, kun oli lehtoja kukaan ei ees käynyt siinä vesiastiassa.
03.05.2012 16.14
Mun fitri olla mulla 4 päivää ekana päivänä söi paljon kurkkua mut nyt se on vaan paikallaan ja sitku sumutan se laittaa silmät "kii" miten se sais syömää persikkamössöstä tykkää mut ei sitäkää syö.Aamulla muvoikasvisssa ja kun tuun koulusta niin edelleen siinä:/ Jotain vinkkiä? Fitri /lehtokotilo.Liikkuu vain joo irrotan sen pois nii kiipee takas .
03.05.2012 16.25
000114119_r
J kirjoitti:

mun terraraario tosin alkaa haista jonkin ajan kuluttua, mitä kantsis tehä? Siinä kyllä on ilma reiät, mutta haju vaan tulee sinne. ;D

Auttaisiko asiaa terran puhdistaminen? Vanha viesti, mutta voi olla apua jollekin.
04.05.2012 22.20
Mun lehtoni syö hhirmusen vähän pelkään et se kuolee;/En nää sen koskaa kakkaavan ja se on ollut mulla n.1viiko:)Millon se munii ja millasia ne on?
18.06.2012 11.22
000049767_r
mun lehtokotilo syö sen kuorta kokoajan et auttakaa en tiedä mitä teen
25.06.2012 20.59
000049767_r
seremonia kuoli 25.6.2012 nyyh
12.07.2013 18.00
021826919_r
Eurajoki

voiko kotilolle syötttää kurpitsan lehtiä,tai kurpitsaa?? (mulla on lehtokotiloita) entä onko niiden munat pakko tappaa vai saaako tulla poikasia? ;)

12.07.2013 21.26
022711717_r

Voi syöttää molempia.

Jos niille poikasille on jotain järkevää käyttöä, niin miksei. Eli jos etsit uudet kodit tai pidät itse. Luontoon vapautettavaksi niitä on vähän turha kasvattaa, kun lehtokotilot ovat muutenkin melkoinen riesa monin paikoin.

19.05.2014 19.35
000081724_r
Moi mul on uus lehtokotilo ja hyvin elää pienessä purkissa mutta haluaisin enemmän hoito ohjeita.
20.05.2014 08.12
000081724_r

Moi voiko joku vastata näihin?:

1.Mitä annan lehdolleni ruoaksi?

2.Mitä tarkoittaa jos lehto kurottelee kaulaansa?

3.Lehdollani on kauhea nälänhätä kokoajan koska syö kurkkua hillittömästi. Normaalia?

4. Pitääkö lehtoja pestä kuten aksujakin?

5. Ostan 2l smartboxin onko se liian suuri?

6. Jos laitan pieneen purkkiin 2 lehtoa niin mitä tapahtuu?

Olisin kiitollinen jos joku vastaisi! :)

20.05.2014 10.39
022711717_r

Voit antaa erilaisia luonnonkasveja, esim. voikukkaa ja nokkosta, näitähän lehdot luonnossakin söisi. Kaupasta erilaisia kasviksia ja hedelmiä, tuoreita sieniä voi myös antaa. Kurkku on usein suosittua, mutta varsin köyhää ravintoa, joten kannattaa antaa muutakin.

Onhan sulla jokin kalkinlähde kotilolle? Lehdot ei usein juuri ymmärrä seepiansuomun päälle, vaan kalkin olisi hyvä olla jauhemaista, esim. liitujauho. Seeppariakin voi raastaa jauheeksi ja laittaa tarjolle astiaan tai suoraan pohjamatskun päälle johonkin kohtaan terraan.

Kaulan kurottelu on ihan normaalia liikehdintää.

Mitään kotiloita ei tarvitse pestä. Toki jos kuori on likainen, sen voi halutessaan huuhdella puhtaaksi. Kotilolle voi laittaa vesiastian, esim. pienelle muovilautaselle matalasti vettä, niin voi halutessaan käydä juomassa ja "kylpemässä".

2-litrainen ei ole liian suuri, pienemmässä en edes pitäisi. Voi siis ihan hyvin olla suurempikin terra.

Jos laitat 2 kotiloa samaan terraan (pienessä purkissa ei kannata pitää), voi olla että lisääntyvät. Lehdot(kin) ovat kaksineuvoisia, joten lisääntymiseen riittää, että on kaksi yksilöä.

Muokattu viimeksi: 20.05.14 13.39
20.05.2014 15.00
000081724_r

Moi. Siis voiko niille lehdoille antaa jauhettua kananmunankuorta?

Ja mitä osaa ne syö siinä voikukassa?

Ja mun lehto ei syö :( oon kostuttanu sitä viileällä vedellä kun oli paahtumassa ulkona!

Onko pahitteeks jos antaa porkkanaa?

Muokattu viimeksi: 20.05.14 17.44
20.05.2014 15.55
022711717_r

Jauhettu munankuori ei tietääkseni oo hyvä kalkinlähde, ei imeydy kunnolla.

Sekä lehtiä että kukkia voi tarjota.

On ihan normaalia, ettei ruoka aina maistu, varsinkin jos päiväsaikaan herättelee kotiloa, nuo kun on enimmäkseen hämäräeläimiä. Korkee lämpötilakin voi kyllä saada hyytymään, eli ei jaksa olla aktiivisena. Ja suoraan auringonpaisteeseen ei tietenkään saa jättää.

Porkkanaa voi hyvin antaa, usein maistuu paremmin ohuena siivuna kuin palana. Lehdolle voi soveltaa akaattikotilon ruokintaohjeita, eli kannattaa niitä lueskella, mitä voi antaa ja mitä ei :).

20.05.2014 18.40
000081724_r

Moi! Mul on nyt siis 8litranen smartboxi ja se on siis mitoiltaan 340x225x157mm ja lukee vielä 8l n8in onko hyvän kokoinen?

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti