Tokopulina - Sivu 191 (Koirat > Harrastustoiminta)

21.04.2014 20.06
022710854_r
Kannus

Meillä noudossa tökkii lähinnä se, että mä en voi palkata ruoalla ollenkaan, koska sen jälkeen se on vaan naminaminami anna nami-fiiliksellä. Hienosti se on tuonut mulle palloa hallissa ja näin, ehkä se joskus oppii.

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
21.04.2014 20.15
022669006_r
Helsinki

Mä kaipaisin myös jotain hyviä vinkkejä noutoon. Ora pitää kapulaa suussa, liikkuu ja vaihtaa asentoa kapula suussa, palauttaa sen, menee halukkaasti kapulalle ja tykkää esineiden palauttamisesta ja noutamisesta. Tekee hyvän noudon hallissa esimerkiksi tekonurmipohjalla. Mutta kun pohjana on hiekka tai vastaava, ei kapula (tai mikään muukaan maan lähellä oleva) nouse ylös kuin vasta lukuisien testailujen ja esineen ympärillä pyörimisen jälkeen, koska hiekka on niiiin ällöä. Sama ilmiö tulee myös hiekkaisesta kapulasta (tai mistä vaan esineestä), jota ei tykätä pitää suussa. 

Oon tehnyt treeniä niin, että naksuttelen ihan vaan hyviä nostoja niin, että pidän kapulaa vähän ilmassa maasta. Toimii niin kauan, kunnes kapula/esine menee liian lähelle maata ja suu osuu hiekkaan sitä nostaessa. Nostaa kyllä vähän paremmin, kun pidän kapulasta kiinni (vaikka se siis olisikin maassa), mutta ei mitään suurta eroa eikä välillä mitään. Toisena treeninä olen tehnyt niin, että yhdestäkin turhasta kokeilusta tai ei-nostamisesta tulee "oho" ja käsken pois kapulalta ja pyydän uudelleen tuomaan. Tässä treenissä Ora lopulta tuo sen ensimmäisellä nostolla, mutta silloin pito on vähän huono enkä ole huomannut asiassa mitään edistymistä, vaan seuraavan kerran kapulaa kokeillaan ihan yhtä monta kertaa ennen nostoa kuin edelliselläkin kerralla.

Treenivinkkejä siis kaipailisin!

Nutu kirjoitti:

Meidän kaukopalkkatreenit on ollu tosi hyvät ja mikä parasta, tuon äänihuulet pysyy kiinni.

Meillä kaukopalkka tekee juuri päinvastoin: herkästi äänihuulet aukeavat palkkaa odotellessa, vaikka muuten ne pysyvät kiinni... :D

http://susiasukit.blogspot.com
21.04.2014 20.25

^Hanki kapula, jossa on korkeampi maavara? Esim. iso ohjatun kapula. Jos sillä lähtisi tottumaan, että palikan voi nostaa myös hiekalta, ja pikkuhiljaa voisi koittaa siirtyä noiden nostotreenien avulla siihen matalamman maavaran kapulaan?

21.04.2014 20.27
022669006_r
Helsinki

^ Kyllä se nostaa maavaraisemmat esineet ongelmitta. Se on se tietty piste, jonka jälkeen sitä ei enää voi kokeilematta nostaa.

21.04.2014 20.51
022550509_r
Vantaa

Ora, entäs jos naksuttelis ulkona hiekalla ihan alkeista? Tai aluks kova hiekkakentä, mistä ei tule irtohiekkaa suuhun, ja ulkona noin muuten onnistumisia huippupalkalla paljon eri paikoissa kuin hiekalla. Kyllä näilläkin on niin, et jos vaikka hiekkarannalla heitän kepin veteen, ja se joutuu maahan sen jälkeen, niin ei kumpikaan, Sysi eikä Yrtti, halua ottaa sitä suuhun enää. Enkä vaadikaan, koska ei musta tarvitse. Onhan se nyt ikävää jos hiekanmuruja menee suuhun. Kentältä nuo noutaa kyllä, mut siis millainen kenttä se on missä treenaatte, onko kapula ihan "uponneena" hiekkaan? Jos, niin mun mielestä ei oo edes mieltä treenata noutoa sellaisella kentällä, ei sellaista kokeessakaan tuu olemaan, ja ei koirienkaan tarvii ihan kaikkea kestää kuitenkaan :) Toko on vaan tokoa :D Mut jos koskee kaikkia hiekkakenttiä, niin siedättäisin pikkuhiljaa. Miten ois esim. leikattava alusta, jolle kapulan laitat, ja leikkaat sitä pikkuhiljaa pienemmäksi? Tai iltaruoka nälkäiselle vain nostoharjoituksista jonkin aikaa. Eli ei sais ruokaa kuin hiekkakentältä naksutellen kapulan nostamisesta alkeita. Kinkkistä, jos Oralle on jo tullut mielikuva, että hiekalta noutaminen on ällöä. Ite en tekis kokonaista noutoa ollenkaan, ennen kuin nostaa hiekalta varmasti ja iloisesti.

Ootko kokeillut metallikapulalla, jos siihen ei tarttuis niin hiekkaa? Jos siis Ora tykkää metskusta muuten. Sit vois kans kokeilla sellasta, et laittaa Oran kiinni ja hetsaa sitä, ja pistää jonkun noutohullun (hiekaltakin) koiran noutamaan ja saamaan huippupalkkaa, sitten Oran kanssa pelkkiä nostoja ja huippupalkka. Jos alkaa ällöilemään paljon, niin kiinni vaikka puuhun ja superkivaa noutoleikkiä vieraan koiran kanssa ;D Eli auttasko kateus :D?

Kokemuksesta tiedän, et ainakaan pakottaa ei kannata, se tekee asiasta vaan vielä ällömpää. Nimim. Sysin ollessa nuori se ei suostunut istumaan kerran märkään maahan. Mä sit "fiksuna" pakotin, kun ei suosiolla mennyt. Oppi kyllä, että märkäänkin pitää istua, mut sittemmin on inhonnut lätäköitä ja märkää ja mulla oli hirvee duuni saada sen asenne muuttumaan. Nykyään en enää vaadi edes mihinkään lätäkköön istumista, varsinkin kun Sysi ei enää edes kisaa.. Vedessä uimaharjoituksissa treenattiin erikseen sitä, et vedessä voi pyöriä, tehdä kurrea ja jopa käydä maate ja saa huippupalkan :D

Yrtin kanssa opetin alusta asti märkään(kin) istumisen kivaksi jutuksi, niin pikkuhiljaa et sille ei kerennyt muodostua inhoa. Huippupalkka vain ja aluks merkityksettömiä temppuja, ja vasta kun ne sujui hyvin, niin sitten oikeita käskyjä. Yrtin asenne märällä tekemiseen onkin ihan eri. Ja nyt, kun sillä on positiivinen asenne, ei superällötys tule niin helposti, vaikka joskus vaatisikin. Toisaalta ei tarvii vaatia, koska jos se ei meinaa haluta istua märälle maalle, sanon palkanmenetyssignaalin neutraalisti ja vaihdan koiraa.

Eli pointtina se, et ite koettaisin kärsivällisesti kaikin keinoin ensin tehdä kapulan nostosta hiekalta edes semikivan jutun, ja sit JOS se ei millään toimi, niin alkaisin harkita pakkonoutoa tmv. Mut todennäköisesti siinä vaiheessa toteaisin, että hei, toko ei oo niin vakavaa, mitä sitten jos tämä asia on koiralle kulmakivi, ei sitten mennä mutahiekkakentille.

Mut joo, mun asenne harrastamiseen on muutenkin niin muuttunut :D Aiemmin ajattelin, että koiran ON toteltava ja hypättävä vaikka sillalta jos käsken. Nykyään ajattelen, että miks käskisin koiran tehdä niin? Että se mitä käsken, pitää olla koiralle luotettavaa, ettei siitä seuraa sille mitään suuria ikävyyksiä. Ja että käskyn alla on turva, eikä silloin esim. koirat ja ihmiset pääse meidän luo, kun tehdään vaikka seuraamista tai paikkamakuuta. Aattelen myös, että mulla ja koiralla on oltava kivaa; se on harrastamisen pääasia. Tuloksista viis :D Toki esim. luoksetulon on oltava varma, koska se on erittäin tarpeellinen taito, voi pelastaa koiran tai jopa muidenkin hengen (esim. kolarin välttäminen).

Mutta se, että koira nostaa kapulan hiekalta, ei noin yleisestiottaen pelasta kenenkään henkeä, ellei sitten kyseessä ois joku pommi, jonka koira nappaa ja vie pois :D

Soriii meni nyt ihan ot pohdinnaksi, eikä siis ollut Ora sulle tarkoitettu mitenkään :) Mut kannattaa myös ite selventää itselleen, että mikä on tärkeintä. Jos on hirmu oleellista, että koira noutaa hiekaltakin, niin sit treenaa sitä, mut jos taas ei ole niin väliksi, niin miksi vaivata päätä, kun voi treenata jotain muuta :D Vähän sama, kuin jos yrittäisin saada Yrttiä tykkäämään siitä, että urokset nuuskii sen takapuolta. Mahdollista, mutta onko siinä järkeä :D Jos koira jotain asiaa x inhoaa erittäin paljon luontaisesti, eikä sillä ole arjen kannalta mitään merkitystä, niin tarviiko sitä treenata (ellei ole intohimoa asiaan)? Kompromissikin voi olla hyvä; esim. Yrtin pitää sietää uroksia, vaikka se ei niistä pidäkään, ja pidän sietososiaalisuuden yllä. Voisko Oralle kompromissi olla se, et kovalta hiekkakentältä vielä noudetaan, mut et vaatis edes ihan kunnon hiekasta noutamista? Jos ei sitä koiralta koskaan pyydäkään, niin ei silloin koiralle jää myöskään mielikuvaa, että voi jättää tekemättä sen minkä pyytää. Kun taas jos asiasta tulee hirveä vääntö, koira haluaa toista kuin omistaja, niin vaikka koira lopulta suostuisi, ei se koskaan tule tykkäämään asiasta, vaan tekee sen pitkin hampain, voi olla jopa, että kokeessa ei ollenkaan, kun huomaa, että siellä ei voi vaatia samoin.

Yrtillä on kahdet kasvot -väkevä ja mieto - Silti se yksinäisyyteen on paras rohto
21.04.2014 20.56
022550509_r
Vantaa

Kysynpäs minäkin nyt vuorostani:

Mikä ois teidän mielestä kätevin tapa opettaa koiralle kaukojen seisomaannousu? En oo opettanut sitä vielä ollenkaan, mietin et jos opettais EVL kaukot kosketusalustalla niin, että se on takajalkojen alla. Joka tapauksessa jotain muuta keinoa haluaisin kokeilla, kuin namiohjausta, mahdollisimman operantisti siis. Sysillä on ok kaukot, mut en haluais käyttää samoja tekniikoita.

Toinen, että oisko kikkakolmosia, miten Yrtin luoksetulon stoppiin saisi vielä lisää täpäkkyyttä? Oon käyttänyt heittopalkkaa, takapalkkaa, tehnyt puunkierroilla. Mut se ei edelleenkään ole ihan kuin seinään. Yrtti pysähtyy heti, mutta siinä ei oo sellaista voimaa. Voi olla sekin, et siirryin ehkä liian pian heittopalkasta pois; pitäiskö tehdä vaan edelleen sitä, että heti heitto pysäytyksestä? Käskyn vaihtoakin oon miettinyt; että sanoisin vapauttavan käskyn, josta koira tietäis heti, että palkka lentää samantien taakse. Kun seiso-käsky on sellainen, että palkka tulee pysähtymisestä, mut jos uusi käsky tarkoittaisikin, että syöksy palkan perään taaksepäin. Sillä oon aatellu, et sais terävyyttä, ja vois sit pikkuhiljaa vaatia pysähtymistä ja siinä pysymistä, eikä samantien taakse singahtamista. Pakotteita en halua tässä(kään) käyttää, vaan pitää keksiä jokin luova ratkaisu :)

Yrtillä on kahdet kasvot -väkevä ja mieto - Silti se yksinäisyyteen on paras rohto
21.04.2014 21.41
022662461_r
Helsinki

Mitä kauemmin jaksaa jankata perusteita ja palata niihin, luonnollisesti sen vahvemmaksi liike tulee. Eli tuohon säpäkkyyteen sanoini, että palaa taaksepäin, jos ei ole tyytyväinen. Liikkeestä tulee aina "löysempi" kun siihen tulee lisää tavaraa mukaan, joten jos haluaa kokonaisuudenkin olevan hyvin täpäkkä, täytyy sen täpäkän osuuden itsessään olla tosi supersupersuper hieno, eli toisinsanoen pitää sitä vahvistaa erittäin paljon ja aktiivisesti, jotta pakka pysyy kasassa. Toivottavasti ilmaisin yksinkertaisen ja itsestäänselvän asian nyt mahdollisimman monimutkaisesti ja epäselvästi. :'D

Hirmu monet käyttää juurikin kosketusalustaa takajaloilla. Mä itse otin Naurun kanssa kaukot itselleni ihan uudella tavalla. Kidan kanssa panostin alusta asti siihen, että ne liikkeet tehdään paikallaan. Tosi liikkumattomat niistä tulikin, mutta niistä puuttut sellainen "tättähäärä-ilme" jota kaipaan. Naurun kanssa kaukoja on hissitelty ihan saapusmispäivästä asti melkein päivittäin. Se oppikin eri liikeradat varsin hyvin, enkä kiinnittänyt huomiota siihen, liikkuiko se johonkin suuntaan vai ei. Tärkeintä oli aina (siis ilman apujakin), että koira yksinkertaisesti tekee vaihdot, mutta jos se liikkui eteen/taakse/sivuun, se oli ihan se ja sama, palkkaa tuli silti. Ilme oli innokas ja liikkeet tosi teräviä. Olen käyttänyt paljon sivupalkkaa viimeaikoina, sillä tavalla olen voinut ottaa välimatkaa koiraan.

Nyt kun haluan sen liikkumattomuuden, otin avuksi agilitypöydän. Korokkeelta koira ei saa tulla alas ja mahdollisesti tilaa voi tehdä vieläkin pienemmäksi vähän rajaamalla. Siinä koira saa itse opetella paikallaan vaihdot, kun liikkuminen yksinkertaisesti ole mahdollista, eikä minun tarvitse asiaan sen kummemmin puuttua. Seuraavaksi liike siirretään maantasalle, jolloin saatan vielä ponnarin laittaa muistutukseksi, ettei ala valua eteen. Siitä sitten tehdään, jos joskus pitää palata taaksepäin, näin tehdään. Nyt näyttää hyvältä ja meitä kevään kouluttaneet tyypitkin kehuneet kovasti juurikin Naurun asennetta ja ilmettä sen tehdessä kaukojen vaihtoja. :--)

Muokattu viimeksi: 21.04.14 21.41
http://wipoe.blogspot.fi
21.04.2014 21.53
022669006_r
Helsinki

Kiitos paljon Yrtti vinkeistä! :)

Minkäänlaista pakkonoutoa en siis ole tehnyt, kunhan kutsunut pois sähläämisestä ja lähettänyt uudelleen. Ja siis nämäkin ihan nostoharjoituksina, oon itsekin ollut kyykyssä ja kapula on ollut lähellä. Alkeisiin oon palannutkin yrittämällä naksutella nostoja hiekalta (mistä laitoinkin aiemmin). Hiekkapohjat, joilla treenataan, on ihan normaaleja hiekkakenttiä, mitä nyt on kaikkialla. Ora nostaa hyvin kaikkialla muualla paitsi hiekalla/hiekkaisella pohjalla. Ehkä mun tosiaan pitää etsiä jotain semi-hiekkaisia paikkoja asteittain. :D Tota leikattavaa alustaa pitääkin harkita, en oo tullut ajatelleeksi!
Metskun Ora nostaa, muttei (enää syystä X) pidä siitä juurikaan eikä olla sitä kyllä treenattukaan, joten sitä en haluaisi sotkea tähän. Iloinenhan Ora on joka ikisessä tilanteessa, sille ei tule mitään paineistumista tai korvat luimussa "yök-ällöä"-reaktiota, vaan sitä alkaa turhauttaa, se pyörii kapulan ympärillä, kokeilee sitä suuhun ja alkaa älistä ja mölistä kapulalle kun se ei halua sitä hiekkaa mukaan... :D Eli ehkä ällö oli vähän väärä sana tähän.
Heitsaamista noin muuten (siis ilman toista koiraa) oon kokeillut, mutta reaktio on ihan sama, kapulalle vaan juostaan kahta kauheampaa kyytiä.

Mitään vääntöä mä en tästä haluakaan tehdä eikä mulla ole tokoon mitään kovin tosikkoasennetta, kunhan olisi kiva saada noutoliike normaalilla hiekkakentälläkin toimimaan, iso osa kokeista kun sellaisilla pidetään.

Mä oon myös treenannut kaukot ihan vaan alun perin hissittelemällä ja tulos on ollut tosi hyvä, Ora tekee hirmu hyvät ism-vaihdot liikkumatta kuin jokusen sentin taaksepäin. Oralle tuli luonnostaan seisomaannousu "hypäten", ja mun oli tarkoitus treenata sekin jalkojen liikkuminen kokonaan pois, mutta nyt olen todennut, että kunhan se ei paikaltaan eteenpäin liiku eikä juurikaan taaksepäinkään, niin tehkööt kuten sille on helpompi. Katsotaan, jos joskus hamassa tulevaisuudessa päästään voittajaan, jaksanko tehdä näyttävämmät jalat-täysin-paikoillaan-hissinä -kaukot... :D

21.04.2014 22.32
022550509_r
Vantaa

Hyvä kun Ora selvensit, mulle tuli sellanen mielikuva, et Ora nimenomaan yököttyy koko asiasta eikä halua koskeakaan kapulaan. Nyt kun sanoit, niin näen sieluni silmin Oran läpsimässä ja ölisemässä typerälle kapulalle, mikä ihan vain Oraa kiusatakseen makaa hiekassa xD

Nauru, kiitti vinkeistä, avo:n luoksetulon stoppi on varmaankin juuri siks ei-niin-täpäkkä kuin haluaisin, että aloin etenemään liian nopeasti. Kokonaisena teen ääriharvoin, yleensä heitän palkan samantien pysähdyksestä, mut silti se ei oo tarpeeks terävä. Nyt tulis kokeessa ehkä 8-9, löysältä tuomarilta vois tulla kymppikin, mut haluaisin sen tosi näyttäväksi ja sähäkäksi :)

Kaukot treenasin Sysin kanssa juurikin noin, pöydällä ja tuolilla, mistä Sysi ei pääse liikkumaan, joten Yrtin kanssa haluan ihan vaihtelun vuoksi kokeilla jotain ihan uutta tekniikkaa. Ehkäpä juuri alusta takajaloille tmv, haluan et jalat ei liikkuis ollenkaan. Tosin, saa nähdä riittääkö meilläkään (=mullakaan) into VOI:hin asti :D AVO:n kaukot onkin jo tosi hyvät, lähes koevalmiit.

Ai niin ja AVO:n luoksarista vielä sen verran, että Yrttihän ei tajua edelleenkään ennakoida siinä yhtään :D Yleensä se on nopea oppimaan ja yhdistelemään asioita, mut siinä ei tajua ennakoida, vaikka toistoja on tullut varmaan joku 1000 arviolta, juurikin niin, että sanon vapautuksen + lelu lentää heti pysäytyskäskyn jälkeen. Vasta viime aikoina Yrtti on alkanut edes vähän ennakoimaan, ts. tulee koottua laukkaa. Yrtti on yleensä nopeampi oppimaan kuin Sysi, mut tän liikkeen suhteen muistelen, että Sysi oppi nopeammin ja sillä onkin tosi terävä stoppi. Vai onko sen helpompi tehdä terävä stoppi, kun on pitkä selkä ja lyhyet jalat :D?

Ja varmasti stoppi paranee vielä ihan silläkin, että jatketaan treeniä, kunhan Yrtti tajuaa, että palkka lentää aina taakse samantien, kun pysähtyy. Toisaalta oon vähän malttamaton, kun tekis jo mieli avon kokeeseen, mutta kannattas mieluummin hinkata ja tehdä juurikin vahvat pohjat, koska ne kantaa pidemmälle. Pahimmillaan tässä käy muuten niin, että joudun vielä opettamaan koko liikkeen uusiksi, jos nyt kiirehdin ja haluan sen nopeasti koevalmiiksi :D Tai sit pitäs vaan treenata sitä joka päivä. Ennakointiakaan en halua vahvasti mukaan, koska mä pyrin yleensä välttämään sitä; koira ei tiedä mikä käsky tulee ja milloin, vaan sen kannattaa kuunnella mua tarkkaan, eikä tehdä vain ulkomuistista. Mut jotkuthan opettaa koiran jopa pysähtymään merkille luoksetulossa ja sanovat käskyn vain muodon vuoksi :D Ei kai sekään väärin oo, mä en vaan halua tehdä niin.

21.04.2014 23.44
022673623_r
Muumilaakso

Kuinka te ootta opettanu koiralle sen et se tulee eteen istumaan?

Normal people have no idea how beautiful the darkness is.
22.04.2014 00.52
022463434_r
Tampere
^Mie oon opettanut Elsan kosketuskepillä. Sillä on saanut koiran tulemaan riittävän lähelle istumaan eteen ja suorassa tuo myös istuu. Varmasti sen voi opettaa koskettamaan kepin sijaan vaikka kämmentä jolloin voi sen avulla houkutella koiran oikeaan kohtaan. Itse en ole pitänyt namilla houkuttelusta ollenkaan, jotenkin ihan liian hankalaa. Joka tapauksessa olen sitten kepin häivyttänyt pois sanalliseksi käskyksi. Lopputulos on mielestäni hyvä.
22.04.2014 07.32
022710854_r
Kannus

^^Kosketusalustalla, tekniikkana nenäkosketus. Alkuun naksuttelin sen koskemisesta lattialla, jonka jälkeen se on ollut kiinni myös vaatekaapin ovessa. Lopuksi teippasin sen kiinni omaan mahaani ja aloin naksuttelemaan sen kosketuksesta. Pikku hiljaa häivytellään pois.

26.04.2014 15.27
000039615_r

Tänään TOKO-kokeessa 165/200pist ALO1 ja sijotus 3/10 :) 

Luoksepäästävyys: 10
Paikkamakuu: 10
Seuraaminen hihnassa: 8½
Seuraaminen hihnatta: 9
Liikkeestä maahan: 8
Luoksetulo: 9
Liikkeestä seiso: 0 (hiippaili mun perässä niin pitkää et aloin kääntymää ja sitte se pysähty) :D
Este: 10
Kokonaisvaikutelma: 9 :) 

Nyt vielä (toivottavasti) vikaan alo-luokan kokeeseen ens kuun lopussa :) 

26.04.2014 15.55
022710854_r
Kannus

Onnea Frigi!

26.04.2014 23.11
022688076_r
Pyhtää

Onnea Frigi! <3

life is life
26.04.2014 23.12
Onnea kovasti Frigille!! :) //// Mites muuten, jos koira tulee vinoon sivulle niin sanotteko vaan uudestaan komennon vai otatteko kokonaan liikkeen uudestaan?
Under the tree, where the grass don't grow, we made a promise to never get old.
26.04.2014 23.21
022710854_r
Kannus

^Mä uusin kokonaan/ otan askeleen johonkin suuntaan niin, että koira hakee liikkeen uusiksi ja vasta siitä palkka.

27.04.2014 12.30
022705913_r
Mikkeli

Mä sanon vinoista perusasennoisa höpöhöpö ja käsken korjaamaan. Korjatusta perusasennosta ei saa enää palkkaa, vaan pelkät kehut. Nämä korjuuttamiset ja "torumiset" tietysti edellyttää sitä, että se koira ihan oikeasti tietää, mikä on oikea perusasentopaikka.

http://easyfellow.blogspot.fi
27.04.2014 12.34
000039615_r
Noel kirjoitti:

Mä sanon vinoista perusasennoisa höpöhöpö ja käsken korjaamaan. Korjatusta perusasennosta ei saa enää palkkaa, vaan pelkät kehut. Nämä korjuuttamiset ja "torumiset" tietysti edellyttää sitä, että se koira ihan oikeasti tietää, mikä on oikea perusasentopaikka.

Meillä mennään aika samalla :) 

P.S. nyt on varattu 22.5. kolmas tokokoe! Josko nyt tulis se viimonen ykkönen ja nyt on tuomrina Riikka Pulliainen :) 

27.04.2014 14.36
021368558_r
Äänekoski

Meillä olis kolmas koe 29.5. Toivotaan, että sieltä tupsahtaisi toinen ykkönen ja sitten kesäkuussa viimeinen! :) Jos jatkuu ilmat näin kuumana ja koe on ulkona niin voi olla, että meidän neiti ei jaksakaan tehdä hommia... Halli tokoja ei kesällä oikeastaan järjestetä, joten pitää sitten varmaan hommata jotain jääpaloja veteen ja jääpusseja koiruuden häkkiin niin jaksaisi tehdä edes sen oman suorituksensa. Tai sitten pitää yrittää varata paikkaa iltakokeeseen. :)

27.04.2014 15.43
022550509_r
Vantaa

Gloria, mikset leikkaa turkkia lyhyeks :D? Minä teen niin joka kevät, koska mulla koirien hyvä olo on tärkeempää, kuin niiden ulkonäkö. Mut toki ymmärrän, et kaikki ei näin halua tehdä.

Meilläkin koe 3.5, hehheh, ei olla treenattu paljoa sitten viime kokeen :D Saapa nähdä miten menee, en jaksa ottaa paineita, kun nyt pääasia ois vaan löytää asunto nopeesti, ja toinen tavote saada pääsykokeisiin luettua, joten koiraharrastus on nyt vähän toisarvoista.

Sen ainakin oon huomannut, että Yrtti on alkanut hieman poikittaa seuruussa, pitäisi siihen ainakin keretä panostaa ennen koetta, koska ois ihanaa joskus saada se 10 seuruusta :) Yrtillä on ollut hyvä ja tarkka seuruu, mut nyt oon sit ilmeisesti epähuomiossa palkannut liikaa oikealla kädellä.

27.04.2014 15.44

TOKO ALO 26.4.14
Luoksepäästävyys 10
Paikalla makaaminen 9 (kellahti maahanmennessä ensin kylelleen)
Seuraaminen kytkettynä 8 1/2 (hitaat sivuasennot, viimesen sivun jätti tekemättä)
Seuraaminen taluttimetta 8 1/2 (saman ongelmat)
Maahanmeno seuraamisen yhteydessä 9 (hidasteli maahanmenossa)
Luoksetulo 10
Seisominen seuraamisen yhteydessä 8 1/2 (tarvis pienen käsimerkin pysähtyäkseen)
Estehyppy 0 (Mää perseilin. Yritin näyttää et nyt mennää hyppäämään, iines tulkitsi sen käskyksi hypätä, eli hyppäs ennen aikojaan)
Kokonaisvaikutus 9
yhteensä 162 pistettä ja (SÄÄLI) 1 tulos.

Mein eiliset kokeet :)

..
27.04.2014 16.07
021368558_r
Äänekoski

Yrtti/ Turkki menee pilalle jos ajelee/leikkaa... Karkeus häviää ja sitten likaantuu ja hautoo ihoa todella helposti. Ja sitten, kun se kasvaa takasin niin se hautoo vielä kahta pahemmin. Muuten kyllä leikkaisin... Yritän kyllä tässä kevään mittaan nyppiä mahdollisimman usein niin saisi turkkia lyhkäisemmäksi. :)

^Ja onnea Iinekselle ykkösestä!

27.04.2014 19.19
022662461_r
Helsinki

Frigi, kokeessa nähdään, tullaan samoihin skaboihin. :)
Meillä kokeen piti olla Pulliaisella jo vappuna, mutta juoksut siirsivät eri karkeloihin.

27.04.2014 19.21
000039615_r

^^ ooo vähä kiva! Nään Naurun livenä! Teki varmaan tuutte ALO-luokkaan? :)

27.04.2014 19.59
022662461_r
Helsinki

Joo, alokkaaseenhan me! Ärsyttää hinkata tuota, mutta pakko nyt vaan malttaa. :D

27.04.2014 20.17
000039615_r

Tiiän tunteen! Meki ollaa hinkattu tota niin paljo et olis ihan kiva päästä treenaamaa vähä jo uusia juttuja :D Toi tulee olemaa mein 8 alokaskoe sitte :DD

27.04.2014 20.24
022662461_r
Helsinki

Oho. :D Meillä vasta kolmas (ekasta tuli alo2 kun mokasin itse), mutta haluaisin jo isoihin luokkiin! Mutta ajattelin hakea ekan koularin, jotta toi teini saa kisarutiinia. 

// Jottei ihan mene chatiksi, kirjoittelen jotain aiheeseen mukamas enemmän liittyvää. Tehtiin viime viikolla mestaruuskoetta jäljittelevää kisatilannetta ja koira toimi kyllä moitteetta, vaikka oli kaksi kehää, kehien vaihdot kesken kaiken ja hulinaa noin muutenkin. Jäi ihan jees fiilis, kun vaikka Nauru onkin persoonaltaan kamalan lunki ja kisapaikoilla kuorsaa selällään, niin itse koetuksessa se saa vähän ramppikuumetta herkästi.

Muokattu viimeksi: 27.04.14 20.26
27.04.2014 20.38
000039615_r

Mä nyt vastaan sen verran vielä OT:na et mä olin liian innokas viemää koiraa kisaamaan ni keskeneräinenhä tuo sillon oli + et mä jännitin ite ihan sairaasti ni en kuullu edes ite käskyjä mitkä sanoin koiralle ni sehän nyt teki ihan mitä tykkäs :D Onneks koira on nyt valmis ja mä saan pidettyä jännitykseni ihan kurissa :D 

27.04.2014 20.39
022432736_r

missä on koe mihin nauru ja frigi menee? Lauantaina istuinkin sihteeripöydän takana ja tuli frigikin nähtyä, mut ei päässy moikkaamaan :)

Some people just need a high-five. In the face. with a chair.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti