Tokopulina - Sivu 192 (Koirat > Harrastustoiminta)

27.04.2014 20.50
022662461_r
Helsinki

Lego, Hyvinkäällä. :)

http://wipoe.blogspot.fi
28.04.2014 12.40
000109369_r

En meinaa mistään netistä löytää kaikkia tokoliikkeitä selitettynä. Siis mitä kaikkea pitää harjoitella ja osata alokasluokassa? Onks tokossa joitain tiettyjä käskyjä joita pitää käyttää vai saako käsky-sanat vetää ihan omasta päästä? Entä mitä mieltä ootte, tuleeko koiralle opettaa erikseen odota käsky jos koiralle alusta asti opettaa kun käsketään istumaan niin siinä istutaan niin kauan ennen kuin saadaan vapautus, jolloin odota-käskyä ei välttämättä tarvita. Jotkut sanovat, että istu - odota käsky "erikseen" vain sekoittaa koiraa. Jos tosta selityksestä mitään ymmärtää. :D

terv. hölmöjä kyselevä aloittelija :D

28.04.2014 13.55
022662461_r
Helsinki

Alokasluokan liikkeet:

Luoksepäästävyys: koira istuu perusasennossa ja tuomari käy sitä lyhyesti tervehtimässä. Ihanne olisi, että koira pysyy aloillaan.
Paikkamakuu 2min: Koirat jätetään makaamaan rivissä, koirat näkevät ohjaajat koko makuun ajan.
Seuraaminen kytkettynä ja vapaana: Sisältää mahdollisesti pysähdyksiä, käännökset vasempaan ja oikeaan, täyskäännöksen ja juoksemisen.
Liikkeestä maahanmeno: Koira käskytetään maahan kesken seuruun, ohjaajan liike jatkuu.
Liikkeestä pysähtyminen: Sama, mutta koira makuun sijaan jää seisomaan.
Luoksetulo: Koira jätetään istumaan ja kutsutaan luokse joko perusasentoon tai eteen, josta käskytys perusasentoon.
Hyppyeste: Koira käskytetään hypyn yli, jonne se jää seisomaan, kunnes ohjaaja pääsee sen vierelle ja käskyttää perusasentoon.

28.04.2014 13.56
022573422_r
Espoo
emmi^ kirjoitti:

Entä mitä mieltä ootte, tuleeko koiralle opettaa erikseen odota käsky jos koiralle alusta asti opettaa kun käsketään istumaan niin siinä istutaan niin kauan ennen kuin saadaan vapautus, jolloin odota-käskyä ei välttämättä tarvita. Jotkut sanovat, että istu - odota käsky "erikseen" vain sekoittaa koiraa. Jos tosta selityksestä mitään ymmärtää. :D

Mun mielestä kannattaa opettaa tokoillessa koira pysymään paikalla käskystä istu, maahan, seiso tmv. eikä erikseen 'odota' MUTTA sitten vaikka jos haluu  opettaa lenkillä odottelemaan vähän omistajan laiskoja askelia, odottamaan ettei hyppää autosta ennenkun pyydetään niin siihen sitten käsky. Tokoillessa tehään niin paljon liikkeitä niin meneehän se ihan puuroks jos joka väliin sanoo odota. En toki tiiä onko sitä kielletty, joku fiksumpi valaiskoot tähän asiaa. Ja mun mielestä siellä saa omia käskyjä käyttää kunhan koira tekee mitä sen pitää tehdä :D
Mi perrito, mi diablito.
28.04.2014 15.29
022710854_r
Kannus

Mulla itsellä on paikkiksessa käskyt maahan-odota, kun taas luoksetulossa jätän istu-käskyllä. Liikkeestä seisomiseen mulla on oma käsky. Kaukoissa maa-kaket. Eli tokossa mulla on odota-käsky vain paikkiksissa.

Nalalla taas on maahan-paikka ja kaikissa muissa odotustilanteissa, myös arjessa odota. Paikka on siis vain ja ainoastaan paikkamakuun käskynä. Paikkiksessa ei tosiaan ole pakko sanoa maahan-käskyn jälkeen mitään, jos ei halua. Tokossa sun ei ole pakko käyttää esim.  luoksetulossa käskyä tänne, se voi olla vaikka kurkku, jos siltä tuntuu.

Muokattu viimeksi: 28.04.14 15.30
"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
28.04.2014 15.36
022695037_r
Pieksämäki
Onni kirjoitti:
emmi^ kirjoitti:

Entä mitä mieltä ootte, tuleeko koiralle opettaa erikseen odota käsky jos koiralle alusta asti opettaa kun käsketään istumaan niin siinä istutaan niin kauan ennen kuin saadaan vapautus, jolloin odota-käskyä ei välttämättä tarvita. Jotkut sanovat, että istu - odota käsky "erikseen" vain sekoittaa koiraa. Jos tosta selityksestä mitään ymmärtää. :D

Mun mielestä kannattaa opettaa tokoillessa koira pysymään paikalla käskystä istu, maahan, seiso tmv. eikä erikseen 'odota' MUTTA sitten vaikka jos haluu  opettaa lenkillä odottelemaan vähän omistajan laiskoja askelia, odottamaan ettei hyppää autosta ennenkun pyydetään niin siihen sitten käsky. Tokoillessa tehään niin paljon liikkeitä niin meneehän se ihan puuroks jos joka väliin sanoo odota. En toki tiiä onko sitä kielletty, joku fiksumpi valaiskoot tähän asiaa. Ja mun mielestä siellä saa omia käskyjä käyttää kunhan koira tekee mitä sen pitää tehdä :D

Odota-käsky ei tietenkään ole kielletty, ja yllättävän moni sitä käyttääkin. :) 

Kysyisin tässä samalla neuvoja mopsulaisen noudon treenaamiseen, josta onkin uskottavasti jo kyselty n. miljoona tuhatta kertaa, mutta olen liian laiska selatakseni keskustelua taaksepäin. Kyseessä siis melko kovanahkainen otus, joka kestää erilaisia koulutustyylejä hyvin, eikä ota oikeastaan mistään itseensä, joten kokeilemme avoimesti kaikkia saatuja neuvoja. Noudossa on meillä nyt siis sellainen ongelma, että koira on ymmärtänyt voivansa tehdä niin kuin itse lystää, kun ollaan tähän mennessä treenattu hyvin leikkimielisesti. Toinen ongelma meillä on se, että oikeastaan kaikkea muuta noudetaan, paitsi itse noutokapulaa. 
 Lyhyesti selostettuna Onni osaa itse outo-osuuden, mutta pito on hyvin heikolla pohjalla. Välillä noudettava esine putoaa vain kymmenen sentin päähän, välillä koira haistattelee ja jättää sen parinkin metrin päähän. Myöskään sivulla istuminen noudettava esine suussa ei onnistu. Herkkupalojen kanssa emme oikeastaan voi noutoa treenata, koska koira unohtaa silloin noudettavan esineen kokonaan. Kuonosta kiinni pitäminen ja naksuttelu voisi alkuun olla Onnille muuten oikein toimiva vaikka melko brutaalilta kuulostaakin, mutta mistä kuonosta mopsia voit pitää kiinni.:)

Kaikki neuvot ovat tervetulleita!

Muokattu viimeksi: 28.04.14 15.38
http://jarosejamina.blogspot.fi/
28.04.2014 17.32
022664237_r
Helsinki

Onko teillä jotain tiettyjä "rituaaleja" joita teette ennen varsinaisen treenaamisen aloittamista? Jotain mikä saa koiran siihen sille sopivaan "työmoodiin"? Entä miten lopetatte treenit? :)

28.04.2014 17.51

Meillä on sekä aloitus- että lopetussana, sekä jokaiseen liikkeeseen oma virittelysana/rituaali.

http://edeltaforce.blogspot.fi/
28.04.2014 19.05
000039615_r

Meillä Frigi tietää kun laitetaan ketju kaulaan et se on työpanta ja sit se innostuu hoen sille et mennää tekee hommii tai mennää treenaamaa ja sit innostaa jne. :) 

28.04.2014 19.46
022710854_r
Kannus

Meillä on myös ketju treenipantana, silloin tehdään töitä. Ketju on kaulassa treenatessa tokoa tai jotain pk-puolen juttuja. Mulla on myös vihjesana siihen, että tehdään tokoja/tottista.

28.04.2014 20.18
022669006_r
Helsinki

Mulla on kanssa vihje-/virittelysana treenaamisen aloittamiselle (mennäänkö treenaamaan, tehdäänkö tokojuttuja, tokoillaanko) ja lopettamiselle (riittää), joka on sama kaikissa muissakin treeneissä kuin tokossa. Lisäksi omat sanansa myös jokaiseen liikkeeseen, jossa jätetään koira. Paikkiksessa on omat käskynsä muutenkin (ligg ja stay), luoksarissa "luokse", kaukoissa "kaukot". Noutoon virittelen myös (tehäänkö nouto, tuotko kapulan) ja ruutuunkin olisi tarkoitus joskus yhdistää kunnolla vihjesana "missä ruutu". Tosin joskus kyllä treenaan liikkeitä myös vähän sekaisin ilman mitään vihjesanoja, jos haluan koiran oikeasti skarppina kuuntelevan mun käskyt.

http://susiasukit.blogspot.com
28.04.2014 22.48
022662461_r
Helsinki

"Mennääkö töihin" on kysymys aina kehään mennessä. Hommien loputtua yleensä hoen, että "juostaan äkkiä pallolle!" tai jotain muuta yhtä älykästä.

29.04.2014 13.28
022643924_r
Kemi

^Meillä on kans tuo "lähetään tekkeen töitä" tms ennen koetta/kisaa. "Jes" taas meinaa sitä, että suoritus päättyi ja loppupalkka odottaa.

Herder, heeler, biter, protector. And her dogs.
29.04.2014 13.49
022702590_r
Hyvinkää

Mä hoen yleensä jotain "mennäänkö tekee tokoo, jee tokoo wuhuu"-tyylistä hetken ennen suoritusta. Kokeissa "jes" tarkottaa, että liike on loppu ja onnistunut, kun taas sitten "hupsis" tai "miTÄÄÄ" merkkaa vääränlaista suoritusta. 

Kokeista puheenollen, tänään tuli kisakirje.. Hui. :D 

29.04.2014 16.00
022710854_r
Kannus

Mulla myös liikkeen loppumisessa on "jes/vau", jolloin liike on ohi.

03.05.2014 18.43
022550509_r
Vantaa

Tänään Yrtin toinen ALO-koe, ei oltu keretty treenaamaan viime aikoina juuri ollenkaan, joten vähän jännitin että miten menee. Viime aikoina harjoiteltu lähinnä kehäänmenotarkastusta (se saa Yrtin lukkoon, muistuttaa liikaa eläinlääkäritraumasta, ja on paineessa vielä vähän luoksepäästävyydessäkin sen takia :/) ja luoksepäästävyyttä. Mulla ei ollut muuta tavoitetta, kuin tsempata Yrttiä koko kokeen ajan ja olla jännittämättä liikaa. Tavoitteet saavutettiin hyvin! Jännitys oli varsin sopiva, ei lamaannuttanut tai tuntunut ikävältä, melkein sellainen mukava jännitys :) Yrttikin teki parhaansa, luoksepäästävyydessä sitä vähän jännitti, kun se oli heti ikävän kehäänmenotarkastuksen jälkeen (vaikka koetin seisottaa rennon vapaasti, mut ei se sitten onnistunut kun Yrtti oli sitä mieltä että tuomari aikoo ihan varmasti kiduttaa, joten mun piti pitää kiinni kuitenkin pannasta). Luoksepäästävyydessä siis väisti muutaman sentin, kuitenkin istualtaan pysyen ja kontaktia otti muhun, joten 9 siitä. Toinen 9 tuli liikkeestä seisomisesta; mun rytmi muuttui hivenen vahingossa jännityksen takia, muuten nappi suoritus. Muut liikkeet olikin sitten komeasti 10 kaikki :) Jopa se seuraaminen!! Mun pitkäaikainen haave on ollut saada seuraamisesta 10, ja vihdoinkin onnistui!

Ihan ansaitut pisteet, melko tarkan oloinen tuomari, Anne Nokelainen. Harmittaa, ettei videota ole, olisin halunnut vielä itse analysoida liikkeet. Tuomari tykkäs tosi paljon meidän menosta ja kehui kokeen jälkeen ja sen aikanakin (:D), ja muutama random kisaajakin tuli kehumaan Yrtin tekemistä ja etenkin seuraamista :) Oii oon niin ilonen, töitä on tehty paljon. Ihan ei vielä täydet pisteet pamahtaneet, mutta lähelle! 197 pistettä siis, 1. sija ja KP. Vielä pitäs saada tuo kehäänmenotarkastus kivaksi jutuksi. Ongelma on vaan, että treeneissä sujuu jo hyvin, mutta jotenkin Yrtti tajuaa milloin on "tosi kyseessä" ja menee lukkoon :/ Varmaan mun jännityksestä tai jostain ottaa paineet siihen. Ja toisaalta siihen nähden, miten paha trauma sillä on taustalla, neiti tsemppas tosi hyvin!

Yrtillä on kahdet kasvot -väkevä ja mieto - Silti se yksinäisyyteen on paras rohto
03.05.2014 20.29
022633544_r
Helsinki

Vau Yrtti! Harmi etten jäänyt katsomaan suoritustanne. Tiesinkin että olette taitavia :>

http://merkilliset.blogspot.com/
03.05.2014 20.41
022550509_r
Vantaa

Kiitti :) Teilläkin tais mennä ihan hyvin? En kyllä kerennyt nähdä paljoa, kun ALO alkoi heti Toren suorituksen jälkeen. Ettekös te päässeet kakkossijalle :)?

Yrtillä on kahdet kasvot -väkevä ja mieto - Silti se yksinäisyyteen on paras rohto
03.05.2014 21.43
022633544_r
Helsinki

Paremmin se meni kuin osasin odottaa, 163 pistettä ja tosiaan toinen sija. Tora teki muutamia ihan kummallisia juttuja joita normaalisti treenatessa ei tule, mutta sitten oli myös sellaista että selkeästi ei ollut tarpeeksi treeniä alla ja siksi koira ei tehnyt niin hyvin kuin olisi pystynyt. Mietiskelen tässä että kolmessa viikossa kerkeäisi ehkä harjoitella vielä muutaman jutun varmemmaksi joten ilmoittaudun luultavasti Kivikon kokeeseen 24.5

http://merkilliset.blogspot.com/
03.05.2014 23.03
022702590_r
Hyvinkää

Pihatokot meni kivasti, ihan luottavaisin mielin kokeeseen tiistaina. :) 

04.05.2014 00.39

Onnea Yrtille! Magee suoritus, vaikka ihan täysiä pisteitä ei tullut, mutta silti ylsitte sun tavoitteisiin hienosti!

04.05.2014 09.28
022550509_r
Vantaa

Laika, kiitos :)

Tora, taidetaan olla taas samoissa kisoissa sitten, 24.5 on IHAH:in eli  oman seurani kotikisat :D Mee vaan ihmeessä, kolmessa viikossa kerkee fiksailla just sopivasti. Me tosin jatketaan vielä ALO:ssa, yks 1-tulos puuttuu koularista. Ihan kiva et löytyy juttuseuraa tai tuttuja kisoissa, niin ei kerkee jännittää niin paljoa :D

04.05.2014 20.09

Me korkattiin Pokan kanssa eilen meijän molempien ensimmäinen kisaura tuloksella ALO1, 200 pistettä + KP ja luokkavoitto! Tarkotus oli lähtä hakemaan vain hyvää fiilistä ja onnistumisen iloa, mutta kyllähän tämäki kelpaa :)

Muokattu viimeksi: 04.05.14 20.19
04.05.2014 20.30
000039615_r

Vaude! Tosi upee suoritus! Paljon onnea! :) 

04.05.2014 20.55

Toivon ettei tästä nouse kauheaa myrskyä, mutta siis haluaisin oman koirani kanssa harrastaa tokoa, mutta halausin opettaa näin ensiksi kotona. Koirani osaa vähän ottaa katsekontaktai ja kun koira on vieressäni katsoo hienosti silmiin, mutta.... Kun sanon seuraa koira lähtee eteenpäin mutta ei katso päälle tai mitään. Koirani osaa myös jäädä paikalle odottamaan ja joskus niin että kierrän koiran pari kertaa ja kävelen pois ja pyydän takaisin... Koira kuitenkaan ei ota katsekontaktia... Olen varmaan tehnyt jotain väärin, mutta jos sanon katso niin koira katsoo... Voisiko joku vaikka yv:n avulla laittaa jonkunlaista selostusta, koska näissä keskusteluissa kaikki tekstit menee oikeaan nurkkaan enkä näe niitä :) Kiitos jo etukäteen! :) Tiedän jo nyt että kaikki kehottaa toko kursseille, mutta en ainakaan vielä pääse niihin kursseihin kuin vasta syksyllä enkä jaksaisi millään odottaa :)

04.05.2014 22.09
022550509_r
Vantaa

Onnea Pokka täysistä pisteitä ja hyvästä fiiliksestä! :) Koiran hyvä kisamotivaatio kantaa pitkälle, joten sitä kannattaakin vaalia, tuloksesta viis.

Muuten, pientä mainosta, mutta IHAH:in tokokokeessa 24.5 olisi vielä ALO:ssa ja AVO:ssa tilaa nopeille ilmoittautujille! Itse menen sinne ALO:on.

04.05.2014 22.21
022710854_r
Kannus
Ansku_97 kirjoitti:

Toivon ettei tästä nouse kauheaa myrskyä, mutta siis haluaisin oman koirani kanssa harrastaa tokoa, mutta halausin opettaa näin ensiksi kotona. Koirani osaa vähän ottaa katsekontaktai ja kun koira on vieressäni katsoo hienosti silmiin, mutta.... Kun sanon seuraa koira lähtee eteenpäin mutta ei katso päälle tai mitään. Koirani osaa myös jäädä paikalle odottamaan ja joskus niin että kierrän koiran pari kertaa ja kävelen pois ja pyydän takaisin... Koira kuitenkaan ei ota katsekontaktia... Olen varmaan tehnyt jotain väärin, mutta jos sanon katso niin koira katsoo... Voisiko joku vaikka yv:n avulla laittaa jonkunlaista selostusta, koska näissä keskusteluissa kaikki tekstit menee oikeaan nurkkaan enkä näe niitä :) Kiitos jo etukäteen! :) Tiedän jo nyt että kaikki kehottaa toko kursseille, mutta en ainakaan vielä pääse niihin kursseihin kuin vasta syksyllä enkä jaksaisi millään odottaa :)

Ootko opettanut seuraamista miten?

05.05.2014 15.31

Tai ootko kokeillut esim. naksutinkoulutusta kontaktin saamisessa? Naksutinkoulutuksen ideahan on että toiminta lähtee koirasta ja haluttua toimintaa merkataan naksuttimella ja sitten palkataan.

Ensin tietenkin koiralle pitää opettaa naksun ääni. Eli naksutat ja heti perään makupala. Toistojen jälkeen koiralle tulee päähän, että haa naksaus = namia tulossa.

Myöhemmin voit lähteä odottamaan että koira katsoo sinua oma-aloitteisesti. Kun näin tapahtuu, naks --> nami. Pian koira alkaa todennäköisesti tarjoamaan kontaktia kunhan toistoja on tehty tarpeeksi. Siitä voi sitten lähteä työstämään ja nostaa kriteeriä, eli vaatimaan koiraa katsomaan pidempään ennen naks+ namia jne. ja jotenkin siitä seuruuta alkaa työstämään?

En ole siis mikään expertti näissä, mutta jospa naksutimen avulla kouluttaminen voisi teille sopia?

"Sitä saa mitä vahvistaa"
05.05.2014 20.52

Nutu ja Tico: Seuruuta olen hihnan kanssa harjoitellu ja lähtenyt siitä että kun koira istuu ja katsoo. Naksutinta mulle tuolloin ei ole vielä ollut mutta nyt on kun oon huomannu sen enemmän tehoavan :) Siis seuruusta. Siis koira on ollu hihnassa ja kun koira katsoo niin sanon seuraa, sitte koira kattoo muualle ja lähtee eteenpäin minkäänlaista kontaktia. Oon myös kuullu semmmosesta että ku laittaa namin koiran nassuun eteen tai laittaa oman nassun eteen niin koiran pitäis katsoa, mutta ei.. Tämä neiti ei vaan katso x)

05.05.2014 22.59
021368558_r
Äänekoski

Minusta kontaktia voisi alkaa harjoittelemaan ihan erillisenä juttuna operantisti vahvistaen koiran omaa halua hakea kontaktia. Jätettäisiin kaikki seuruut sun muut pois ja ylimääräiset avut tms. Alat ihan siitä, että nami nyrkissä, kun koira katsoo niin palkka. Tätä eri tilanteissa ja kaikkeen arjen toimintoon avainsanaksi kontakti. Ruokakipolla kontakti, oven avauksella kontakti tms. Kun itse kontakti teidän välillänne vahvistuu koira luultavasti haluaa lähteä hakemaan sitä omaehtoisesti myös treeneissä jolloin voit palkata sen siitä. ja lähteä pikkuhiljaa etenemään ja vaatimaan pidempää kestoa ja lopulta vaatia sitä myös seuruuseen.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti