Koirapuistot - Sivu 7 (Koirat > Koirien hoitaminen)

29.05.2012 19.27
^ Ehdottomasti menen väliin.
Muokattu viimeksi: 29.05.12 20.45
29.05.2012 20.43
022496060_r
Dominic kirjoitti:

Jos teidän koiraanne nylkyttää vieras koira jatkuvasti, menettekö repimään vieraan koiran irti?

Kerran eräs kaksi kertaa painavampi koira yritti omani selkään koko ajan ja omani huusi kuin sireeni. En tiedä huusiko kivusta vai pelosta, mutta sitten kun koirani joutui nurkkaan eikä päässyt pakoon, menin erottamaan koirat ja otin aika ronskisti kiinni molemmista. Vieraan koiran omistaja katsoi vähän kummasti ja muut puistoilijat sanoivat että "se on ihan normaalia koirien leikkiä". Okei, tiiän että se on, mutta omani todella huusi ja huomasin että sillä on epämukava olla kun toinen ei jätä rauhaan. Seuraavat pari päivää omani ontui takajalkojaan.

Ei ole tällaista käynyt, mutta enköhän menisi väliin. Yksikään koira ei ole Nettaa onneksi nylkyttänyt, lähinnä liian innokkaasti haistellut ja silloin Netta on myös ärähtänyt.

"Ja uskon et asiat tapahtuu ja sen huomaa kun jokin suuri eteen astuu."
03.04.2013 10.42
000107439_r

Onko täällä ketään joka käy Kankaanpään koirapuistossa, onko enää edes toiminnassa? Mietin että voisi joskus käyttää Väinöä sielä tutustuttamassa muihinkin koiriin kuin omiin. Väinö on vain aika dominoiva muita koiria kohtaan, varsinkin narttuja dominoi paljon.

03.04.2013 11.29

[

Dominic kirjoitti:

Jos teidän koiraanne nylkyttää vieras koira jatkuvasti, menettekö repimään vieraan koiran irti?

Kerran eräs kaksi kertaa painavampi koira yritti omani selkään koko ajan ja omani huusi kuin sireeni. En tiedä huusiko kivusta vai pelosta, mutta sitten kun koirani joutui nurkkaan eikä päässyt pakoon, menin erottamaan koirat ja otin aika ronskisti kiinni molemmista. Vieraan koiran omistaja katsoi vähän kummasti ja muut puistoilijat sanoivat että "se on ihan normaalia koirien leikkiä". Okei, tiiän että se on, mutta omani todella huusi ja huomasin että sillä on epämukava olla kun toinen ei jätä rauhaan. Seuraavat pari päivää omani ontui takajalkojaan.

Menen väliin, ellei koira osaa tilannetta itsekseen hoitaa. 

Asiaan liittyen, kerran mökillä ollessamme (emme harrasta koirapuistoilua, provoilu ja liian suuri ego/kilpailemishalu esteenä) oli koira ulkona ja pihaan tuli naapurien rottweiler, joka koitti sitten nousta tuon selkään. Koirani kyllä aika nopeasti pisti hanttiin ja näykkäisi käyden sitten maahan makaamaan, ettei rottis pääse nylkyttämään. Tää rottweiler sitten nuoli Murun ihan märäksi. Tuossa tilanteessa koira itse hoiti asian ja teki selväksi, ettei salli kyseistä käytöstä. Mutta jos tilanne olisi mennyt vakavemmaksi ja koira avuttomana, niin silloin olisin puuttunut heti.

08.04.2013 20.16
Kyllä meidän puistossa miltei kaikki puuttuvat omien koiriensa nylkytykseen mikäli se toinen koira ei lopeta sitä. Tää on semmoinen dominanssiasia mikä mun kokemuksellani samansukupuolisten kesken johtaa helposti riitaan (paitsi homokoirien) ja narttua nylkyttäessä uros stressaantuu itse turhaan kun homma ei voi edetäkään astumiseen. Yleensä vain nuoret koirat eivät ärähdä nylkytyksestä lainkaan.
13.04.2013 17.07
022350402_r
Kerava

Meillä loppu puistoilu jokunen aika sitten johtuen Wallun valtavasti kasvaneesta egosta. Wallu osoittautuu muiden urosten seurassa todella dominoivaksi ja yleensä johti tappeluun. Walluhan on aina ollut kova hyppäämään toisen koiran selkään ja itse olen aina mennyt väliin. Kuten aikaisemmin sanottiin se on vain pelkkää pomottelua ja alistamista ja jos  uroskoira hyppää nartun selkään nii kannattaa kieltää ihan vain sen uroksenkin vuoksi.

27.06.2013 23.38
022662249_r
Ranua

Onko Kemissä/Keminmaassa koirapuistoa?

27.06.2013 23.47

Kemissä on koirapuisto, mutta se on aitaamaton (on siis ns. saaressa). Keminmaassa ei tietääkseni sellaista ylellisyyttä ole. Torniosta puisto löytyy myös, ei tosin mitään hajuakaan, millainen ja missä kunnossa.

Macho, macho man.I've got to be a macho man.
01.07.2013 22.01
022249052_r
Tampere

Huooooh, mua jaksaa ällistyttää joka ikinen kerta kun joku riemuidiootti tuo leikkaamattoman uroksensa puistoon eikä tee elettäkään kun tää mahtisonni rupee nylkyttään mun tyttöjäni >:| Vituttaa olla koko ajan toisten koiria ojentamassa, kun tää käytös yleensä vielä jatkuu ja loppujen lopuksi meidän täytyy lähteä, koska uros ei jätä koiriani rauhaan.

01.07.2013 23.31
022350402_r
Kerava

Me lopetettiin sen takia puistoilu Wallun kanssa kun alkoi olla machoilija, kävin vaan muiden koirieni kanssa, koska itsekin vihaan jos ihmiset antavat uroksensa machoilla ja nylkyttää narttukoiria! Nykyään onneks on tääkin herra rauhottunut ja päästään rauhassa ja hyvin mielein puistoilemaan... ellei sielä ole agressiivista ja tosi kovaa egoiliaa. Nykyään kun semmosiakin tuodaan...

10.07.2013 14.36
Väinö kirjoitti:

Onko täällä ketään joka käy Kankaanpään koirapuistossa, onko enää edes toiminnassa? Mietin että voisi joskus käyttää Väinöä sielä tutustuttamassa muihinkin koiriin kuin omiin. Väinö on vain aika dominoiva muita koiria kohtaan, varsinkin narttuja dominoi paljon.

Kankaanpään koirapuisto on toiminnassa, itse en siellä käy koska omat kokemukseni koirapuistoista ei ole hyviä. Kyseisen puiston käyttäjissä on myös nähtävästi osa hieman epämääräistä porukkaa. 

Itse en kyllä veisi kovin dominoivaa koiraa puistoon, koska jos huono tuuri käy saattaa puistossa olla toinenkin machoilija ja tuloksena voi olla tappelu. Ja narttukoiran omistajana vihaan dominoivia uroksia jotka nylkyttävät muiden narttuja (ks. keskustelu yllä).

http://lunasheltinblogi.blogspot.fi/
10.07.2013 18.20
022350402_r
Kerava

Onko täälä kerava/ vantaa koirapuistoilioita ? (: Meillä ois ainakin kaks kavakuonoa joiden kanssa käyn! ja jos on niin missä puistoissa ? vaantaalla lähinnä hakunila/päiväkumpu/, noon niitä muitakin.

07.08.2014 16.03

Eilen koirapuistoiltiin onnistuneesti. Saatiin kauempaakin seuraa ja kävihän siellä pari muutakin koirakkoa pyörähtämässä. Eipä me kauheesti puistoissa olla lusittu, mutta toki sinne on kiva mennä, kun seuraa saa.

Ja kommentoidakseni Lunan viestiä, miksei myös dominoivamman koiran kanssa voi puistoilla, jos poistuu puistosta mikäli sinne tulee muita/toinen dominoiva koira. Eikä toi Kpään puisto tunnu kauheen ruuhkaselta paikalta, yleensä mekin ollaan saatu olla siellä ihan rauhassa. Ehkä se ei kuitenkaan oo se oikee paikka sosialistaa koiraa/totuttaa toisiin. Ellei sitten oo joku etukäteen sovittu porukka.

http://metsaveriset.blogspot.fi/
07.08.2014 17.42
000107439_r
Luna kirjoitti:
Väinö kirjoitti:

Kankaanpään koirapuisto on toiminnassa, itse en siellä käy koska omat kokemukseni koirapuistoista ei ole hyviä. Kyseisen puiston käyttäjissä on myös nähtävästi osa hieman epämääräistä porukkaa. 

Itse en kyllä veisi kovin dominoivaa koiraa puistoon, koska jos huono tuuri käy saattaa puistossa olla toinenkin machoilija ja tuloksena voi olla tappelu. Ja narttukoiran omistajana vihaan dominoivia uroksia jotka nylkyttävät muiden narttuja (ks. keskustelu yllä).

Tähän piti vielä lisätä, että meillä ei Väinö nylkytä narttuja, se ei taida oikeastaan edes ymmärtää narttujen päälle sitä, mutta dominoinilla tarkoitan sitä että saattaa yrittää vain alistaa (tassuilla painaa maahan yms) Tuo toinen uros joka minulla on, nylkyttää kyllä hulluna, mutta sitä ei olekkaan ikinä käytetty puistoilemassa ja varmaan loppuu nylkyttely joksikin aikaa kun pallit viedään (tai sitten ei ainakaan voi lisääntyä) Veeti on se sosiaalisempi tapaus toisaalta jota voisi käyttää puistoilemassa, mutta pari kertaa sielä käynyt niin ettei ole ketään ollut paikalla :s 
08.08.2014 21.30
022642420_r
Kuopio

Oltiin tänään koirapuistossa, jossa Rauha leikki 10kk ikäisen uros villakoiran kanssa. Siihen tuli sitten portille mies, ja kysyi onko uroksia vai narttuja. Sanottiin että uros ja narttu. Mies sitten totesi, että hänen koiransa ei oikein tule toisten urosten kanssa toimeen ja kuulma oikein erityisesti villakoiria se inhoaa. Okei, no minä ainakin ajattelin, että mies varmaan sitten jatkaa matkaansa, mutta ei vaan työntyi silti puistoon, joskin piti koiransa narussa. Siinä sitten mies esitti marttyyriä, kuinka joutuu nyt pitämään koiransa narussa, kun muuten se kävisi sen villiksen päälle. "kaikkihan on täällä omalla vastuulla" se vain toisteli. Joo, mutta minusta puistoon ei kyllä saisi koiraa tuoda, jos tietää että se käy päälle. Äkkiäpä se villis vietiin puistosta pois, kun eipä se naru siinä paljoa auta, jos se koira olisi oikeasti kimppuun käynyt.

http://rauhacollie.blogspot.fi/
08.08.2014 23.54

Me puistoillaan paljon, tosin ei enää vieraiden koirien kanssa. Pari kertaa on vieras käynyt päälle ja itse saat siellä olla koiria toisistaan irti repimässä, kun omistajat levittelevät käsiään "ai kauhee ei tää koskaan ennen". Viimesimmän jälkeen ei oma uros ole enää vieraita uroksia sietänyt.

Mutta miksi ihmisillä on niin hirveä hinku puistoon ja änkevät portista väkisin, vaikka pyydän odottamaan sen 30sek, että otan omat kiinni ja poistun? Ja painottanut, että omat eivät tule muiden kanssa toimeen.

Muokattu viimeksi: 09.08.14 01.38
09.08.2014 00.46

^No kun se on heidän oikeutensa tulla sinne puistoon, koska sinulla on koirat, jotka eivät muiden kanssa tule toimeen. Mitenkään muuten en enää sitä voi käsittää - varsinkaan sen jälkeen, kun viimeisen kerran Leon kanssa käytiin Oulussa asuessa puistossa ja siellä suoraan portilta kävi labra sen päälle.

Oltiin siis Leon kanssa kaksistaan puistossa ja mie näin, että mies oli labransa kanssa tulossa sinne. Siinä vaiheessa, kun ne eivät olleet edes vielä portilla, otin koiran hihnan & pannan ja kutsuin koiran luokse, että saisin sen kiinni. Siinä vaiheessa olivat ehtineet portin taakse ja mie sanoin, että odottaisivat hetken että saan oman koirani kiinni ja päästäisiin pois. Mies ei vastaa mitään, päästää koiransa irti (vielä portin ulkopuolella) ja mie käännän katseeni omaan koiraani että saan sille pannan kaulaan. Siinä vaiheessa, kun oon pantaa pujottamassa Leon kaulaan, kuulen kuinka portin salpa kolahtaa enkä ehtinyt tehdä yhtään mitään ennen kuin se labra oli Leon kimpussa repimässä sitä kaulanahoista - ja Leo, onneksi jo panta kaulassa, siihen rähinään sitten vastasi.

Siinä vaiheessa karjasin omistajalle aika rumasti, että ottais perkele sen koiransa kiinni (jota ei btw tehnyt), mutta onneksi se koira säikähti sitä karjasua ja irrotti otteensa siirtyen kauemmas ja myö Leon kanssa päästiin livahtamaan portista aitauksen ulkopuolelle. Siinä vaiheessa kiehutti kyllä niin pahasti, että jos olisin yhtään naarmua Leossa huomannut, niin olisin luultavasti antanut tulla tuutin täydeltä puisto raikuen sille miehelle.

Ei siinä mitään muuten, mutta kun tosiaan olin koiraa laittamassa hihnaan jo siinä vaiheessa, kun ne olivat vielä aidan ulkopuolella ja erikseen pyysin odottamaan, että saan koiran kiinni ja me lähdetään pois. Niin ei, ei voi edes sitä kymmentä sekuntia, mikä menee puolikurran pään yli sujauttamisessa ja portista ulos kävelyssä, odottaa vaan ängetään vaan sisään - ja se oma koira vielä kaiken lisäksi käy varoittamatta (= minä en voinut sen koiran eleisiin ja käytökseen keskittyä). Mutta kun heidän oikeus :|

Muokattu viimeksi: 09.08.14 00.46
Macho, macho man.I've got to be a macho man.
09.08.2014 10.58

Huh. Onko koirapuistoon tulijoilla oikeasti niin tiukka aikataulu ettei voida sitä max. minuuttia odottaa että toinen tulee ulos puistosta, jos puistossa ollut on ystävällisesti sanonut portilla olevalle " Odotatko hetken, tulen ensin pois, meidän koira ei tule toimeen" ym.

Mä olen yrittänyt juoksuttaa puistossa koiraa tuttujen kavereiden kanssa. Koska se on niin totta, että puistoon voi tulla kuka tahansa eikä koskaan tiedä, luulisi stressaavan koiraakin pidemmän päälle. Ja tosiaan käydään ite usein tyhjässä isossa puistossa, kun koira nyt tykkää siellä yksinkin olla.

"Sitä saa mitä vahvistaa"
01.09.2014 20.53
022661918_r

Itse en ole kauhean kokenut koirapuistoilija, ja Femman kanssa pitää muutenkin odottaa että rokotukset ovat kunnolla voimassa. Minkä ikäisenä te olette vieneet koiranne ekaa kertaa puistoon? Mietin myös, minkälaisen koiran kanssa on "hyväksyttävää" mennä puistoon? Femma tuntuu välillä melko dominoivalta, mutta tykkää leikkiä paljon!! Luulen että tuo näkyy lähinnä, että jos joku meinaa käydä päälle niin osaa laittaa vastaan, mutten usko että agressiiviseksi alkaa. Ajattelin ainakin mennä kokeilemaan, luulisin että Femma tykkää kovasti :) 

02.09.2014 22.30
000107439_r

Mulla on pyöriny mielessä asia, josta haluan kuulla muiden näkökannan. Siis meidän paikkakunnalle ollaan suunnittelemassa koirapuistoa ja siis tämä kaupunki (jos sitä siksi voi sanoa) on keskellä metsiä ja peltoa eikä todellakaan mikää iso city. Ja omasta mielestäni puisto on ihan turhake, koska tällä paikkakunnalla on paljon ihmisiä, joiden koirat on niin ja näin hallinnassa. Ja kun heille sanoo että eikö sitä koiraa voi juoksuttaa hiekkamontuilla, metsäteillä yms. koirakaverien kanssa, niin vastaus tulee "pitää olla aidattu alue, että koiran voi päästää irti ettei se karkaa". Kuitenkin kun miettii nin ensimmäinen asia mikä koiralle pitää opettaa on luokse tulo ja jos se ei ole hallinnassa, niin mielestäni koiraa ei saisi edes puistoon tuoda. 

Toinen asia minkä olen monesti kuullut on "no että meidän kerttu näkis vähän muitakin koiria, kun ei oo ikinä leikkiny muiden kans", niiin... miten kukaan uskaltaa sellaiseen puistoon laittaa omaa koiraansa, missä on koira josta ei tiedä tuleeko se toimeen vai ei? Ja btw, tässä on 20km päässä toisella paikkakunnalla iso koirapuisto (jossa kaksi puolta), niin miksi ihmeessä tännekkin pitäisi sellainen saada. 

03.09.2014 01.28
022610094_r
Järvenpää
^^riistan perään olevia voi olla aika riskaapeli pitää irti tai koiraa jota kiinnostaa hajut"kaikki muu paitsi sinä" enemmän...tällöin aidattu alue on huomattavasti parempi vaihtoehto... Kaikki koirat ei vaan oo 100% irti pidettävissä, olevia tai kouluttaminen helkkarin vaikeeta..

20km on aikas pitkä matka jos autoo ei syystä tai toisesta ole käytettävissä;)

http://blondontheblog.weebly.com/
03.09.2014 09.03
000113779_r

Sissin viestiin liittyen. Mun mielestä toi on oikein mukava ele kaupungilta koiranomistajille, tarjota koirapuisto sitä haluaville.

Vaikka luoksetulo onkin ensimäisiä asioita mitä koiralle opetetaan, kannattaa muistaa, että ennen sitä kun koira osaa tulla luokse niin se ei osaa tulla luokse. Silloin koirapuisto on oikein kiva paikka alkaa harjoitella luoksetuloa. Aidatulla alueella on niin paljon mukavempi pitää irti koiraa, jota ei vielä kunnolla ole oppinut tuntemaan tai koiraa, jonka luoksetulosta ei voi mennä aina takuuseen.
Mekin nyt kun Fredi on pentu, ollaan tykätty harjoitella myöhäisenä iltana tyhjässä koirapuistossa luoksetuloa.

Itse vinttikoiran omistajana koen huomattavasti rentouttavammaksi juoksuttaa koiraa irti isossa koirapuistossa kuin esim. metsässä, jossa joudun silmä kovana tarkkailemaan ympäristöä, että huomaan kanin/oravan minkälie puuhkan ennen kuin koira itse. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että metsälenkit korvattaisiin koirapuistoilulla. Se on vain mukava erilainen ulkoilumuoto.
Lisäksi koirapuistoihin on todella mukava sopia treffejä toisten omistajien kanssa.

Musta 20km on ihan jäätävän pitkä matka :D

03.09.2014 11.39

Meillä ei käydä ollenkaan nykyään koirapuistoissa, kun täälläkin on niin idioottimaista porukkaa... Kerran siis oltiin Ronin kanssa puistossa ja sitten joku tulee koiransa kanssa siihen, tiesin etteivät tule toimeen kun jo kadulla rähjäävät. Mies sitten sanoi, että kokeillaan. Mä olin jo ottanut koiran kiinni ja laittamassa sille pantaa ja se tyrkkäs sen koiran puistoon. Tappeluhan siitä syntyi ja miehen ratkaisu oli sitten lyödä molempia koiria hihnalla. Saatiin kuitenkin koirat irti ja multa lens pari valittua sanaa. Nykyään kun nähdään edes kadulla, niin mies lähtee kävelemään toiseen suuntaan :D

Uudessa kodissa alan kyllä käymään koirapuistossa, koska se on niin mahtavan iso ja metsässä. Joskin toisten urosten kanssa ei puistoilla.

03.09.2014 11.45
022710854_r
Kannus

Me ei olla koskaan puistoiltu eikä tulla puistoilemaankaan. Mulla kumpikaan koira ei ole soveltuva koirapuistokoiraksi, mielummin juoksutan vapaana tutussa seurassa kuin täysin tuntemattomien joukossa, joista ei koskaan tiedä. 

"I am calm. It's my imagination that's hysterical" - Jane Rizzoli
03.11.2014 21.59

Mihin aikaan te tykkäätte puistoilla? :)

18.03.2015 13.17
022580396_r
Kiuruvesi

Meidän kotikaupungissamme ei ole koirapuistoa, joten käydään kerran viikkoon naapurikaupungin koirapuistossa. Ronja käyttäytyy nätisti ja tulee toimeen lähes kaikkien koirien kanssa. 

Kuutamo, kaiho ja katkeruus
18.03.2015 15.11

onkos teidän koirapuistoissa paljon kakkaa vai onko siivottu?

18.03.2015 18.55
022632775_r

Lähipuistossa on isot astiat ja muovilapiot kakoille, ei juurikaan kakkoja loju! Aina sillon tällön löytyy ja joskus ite ne sitten nappaan, en tahdo että omat koirat juoksee päältä.

18.03.2015 20.23
022691687_r
Vantaa

Enimmäkseen hyvässä kunnossa ovat ne puistot olleet, joissa me ollaan vierailtu. Itä-Vantaan ja Itä-Helsingin puistoja lähinnä. Ainoastaan Jakomäen puistosta voin sanoa, että se on usein aika p@skaisessa kunnossa.

Oman koiran scheisset kerään pois (vaikka joskus pimeällä saattaa jäädä, jos valaistus on huono ja oma lamppu väärän takin taskussa) ja jos joku muu läjä on matkalla, niin samallahan senkin kerää pois. 

Sonnan peseminen koiran polkuanturoiden välistä onkin aika älllöttävää touhua...

29.07.2015 20.11
000112064_r

Miten teillä on ensimmäiset puistoilukerrat mennyt ja mitä koira on siihen mennessä oppinut? Tulossa pikku pentuja ja ajattelin puistoilua rokotusten jälkeen.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti