Hamstereiden poikaset (Jyrsijät > Poikaset)

11.06.2009 19.17
Olisin siis nimettömältä kasvattajalta ostetun Hamun lisäännyttämässä ystäväni hamsutyttelin kanssa. Kaverin hamsu Linda (Petsiessähttp://www.petsie.fi/pet.php?petid=86476 ) Ei anna omistajan koskea itseensä ilman puremajälkiä. Se on siis aggressiivinen ja käsittelemätön. Voinko antaa Hamun tehdä hänen kanssaan poikasia? Huom. Kiireesti apua sen takia,että lisäännyttäminen tapahtuu 2 päivän sisällä!
Muokattu viimeksi: 11.06.09 19.19
11.06.2009 19.20
022466698_r
Säkylä

Miks teettäisitte poikueen? Etenkään jos toinen on noin agressiivinen?

Käyhän lukemassa icon Kasvattajien vastuu!

Muokattu viimeksi: 11.06.09 19.23
Tänään ymmärrän enemmän kuin eilen, lupaavaa huomisen kannalta.
11.06.2009 19.23
^Juuri tätä kyselen,saako sen teettää jos toinen on aggressiivinen? Ja tekstissä on linkki hänen proffaansa,hän sen keksi :D

//Linkitän ton hänelle :D
Muokattu viimeksi: 11.06.09 19.24
11.06.2009 19.25
000018109_r
Ei missäännimessä agressiivista hamsteria kasvatukseen eikä edes piiasmäärän lisäämiseen. Agresiivisuus periytyy ihan samanlailla kun muutkin pireteet kuten väri ja tyyppi. Ja herätellään taas sitä vanhaa tuttua "miksi teetät poikueen.."
11.06.2009 19.25

en lähtisi käyttämään sellaista talvikkoa suvun jatkamiseen joka on agressiivinen tuolla tavalla.
eikä poikasia muutenkaan kannata teettää talvikoilla joiden suvusta ei ole tietoa. siitähän ei edes ole takuita et kyseessä olis talvikko. hybridit (talvikon & campbellin risteytys) ovat ikäväkyllä ongelma nykyään suomessakin joiden lisäännyttäminen ei ole oikein.

suosittelen tutustumaan suomen hamsterityhdistuksen sivuihin ja foorumiin.

*muoks tässä muutamia tutustumisen arvoisia linkkejä..
http://www.satavarvas.net/turkinpippurin/alkaisinko_kasvattamaan.html
http://www.hamsteriyhdistys.net/foorumi/viewtopic.php?f=35&t=2614

Muokattu viimeksi: 11.06.09 19.28
11.06.2009 19.28
Juu,laitoin Linduskalle viestin että Hamua en tähän hommaan anna. Tänks teille :))
11.06.2009 19.31

Et missään nimessä voi, agressivisuus periytyy poikasille.
Huomaathan, että kaverisi hamsu on liian nuori saamaan poikasia.
Kannattaa tutustua shy:n foruumiin, siellä on tietoa jalostamisesta http://www.hamsteriyhdistys.net/index.php.
Ja Linduska näyttää hybridiltä: http://www.hamsteriyhdistys.net/hybridit.php

11.06.2009 20.09

Minkä takia pentuja täytyy jatkuvasti teettää? Linda hamsteri on juuri saanut poikaset. Hamsteri tarvitsee lepo aikaa. Sillähän on vielä sitäpaitsi poikaset joita se vielä hoitaa. Se on ihan liian suuri rasitus hamsterille niin nopeasti poikasia teettää.Hamsteri emo ei enään jaksa niin nopeasti toista poikuetta.

Minkä takia niitä poikasia halutaan?

11.06.2009 20.10
Niin ja Hamuhan on eläinkaupasta. Ei siis edes papereita. Ihan hyvin Hamu voi olla hybiridi. Hybiridit ovat ns. kiellettyjä.
11.06.2009 20.23

Jos vertaan sitä puhtaaseen talvikkoon,niin eroa ei ole. Siksi olet varsin varma,että Hamu on puhdas talvikko. Ja äläs floodaa : )))

11.06.2009 20.31
020067473_r
Helsinki

Hybridiä ei välttämättä tunnista ulkonäöstä hybridiksi. Ei edes asiantuntija, saatikka sitten kokemattomampi harrastaja.

(c) http://hamsteriyhdistys.net/hybridit.php

Jos multa kysytään niin eläinkaupassa myytävät "talvikot" on kaikki hybridejä. Eläimet tulee eläinkauppoihin tukuista jossa talvikot ja campbellit on menny sekaisin kauan sitten ja tuskin sieltä enää mitään puhdaslajista tulee.

Muokattu viimeksi: 11.06.09 20.32
Mitäs me pienistä, kun ei pienetkään meistä!
11.06.2009 22.24

En jaksa edes selittää..Sanon nyt vaan että pännii niin helkutisti nämä turhat poikasten teetot kun ei muutenkaan tiedä eläimestä mitään..Aina kun tälläisen keskustelun näen niin mun pitää todellakin hillitä itseäni etten tule suinpäin ärjymään..Nytkin tuntuu siltä että mun on paras lopettaa tähän...

12.06.2009 03.08
019322634_r
Helsinki

ai shaatana toi juoksupyörä =( ei vaan voi ymmärtää, ei vaan voi...

hyvä Hamu että kysyit ja kuuntelit. eräällä toisella foorumilla justiinsa tuli taas todistetuksi että jos antaa asiallista palautetta kun ihminen, aikuinen kaikenlisäks, on tehny jotain väärin "mites nää kalat täällä kuuskytlitrasessa kupsahtelee? näitä on parvikaloja ja parikaloja ja pehmeen veden kaloja ja kovan veden kaloja ihan paljonkin. niin en tiiä onks vesi kovaa vai pehmeetä, mut katon sitten siitä mitä jää jäljelle noista kaloista" ja hyvin pahasti olikin väärin tehny kun se eläinrääkkääjäks kutsuminen oli pienintä mitä mulle tuli mieleen vaikka akvaarioita tunnekaan, ja ihminen itse ei kuuntele, vaan syyttelee ja selittelee "mä vasta harjottelen" ja valittelee "olis pitäny arvata että kun asiallisesti kysyy niin haukut siitä saa". sori ei liittyny mihinkää mut jumatsuikka ku nakertaa ja tuli noista poikasista mielee.

en mä oikee mitää osaa sanoo. aina sitä vaan jotenki järkyttyy yhtä pahasti vaikka kuinka monta kertaa onki kuullu vastaavista. mut ehkä täl ajankohdallaki on jotain tekemistä asian kanssa, tiiä sit vaikka "aamulla" ei oiskaa enää niin tunteellinen ku nyt kolmelta yöllä. eli nukkumaan ->

Muokattu viimeksi: 12.06.09 03.13
so cute and fat
12.06.2009 09.00
^ Likainen on minusta lievä sana ton kunnosta.

Mutta siis niin.. niinkuin moni muukin on täällä jo tokaissut, niin mä kuulun myös siihen kastiin, jolla melkeen kiehahtaa yli aina näitä lukiessa.. kun mä en vaan ymmärrä mikä tossa poikasten teettämisessä on niin kivaa, että sitä on pakko kokeilla, vaikkei asiasta tiedä yhtikäs mitään! Leikitään eläinten kustannuksella..

..mutta nyt vaikenen. Ettei mene emoiluksi.
12.06.2009 11.34
019846574_r
Ärrrrh.. Pistää vihaks ku hamsuilla vaan teetetään poikaisia ihan turhan takia. Etenkin jos mahdollisilla hybrideillä pelataan, niin kaikkea muuta kun hyvää on tiedossa... Enpä kuitenkaan minäkään rupea jauhamaan asiasta, kun Hamu päätti olla lainaamatta urostaan. Hatun nosto Hamulle.
Ei virheettömyys ole täydellistä.
12.06.2009 17.33

Joo mäkin olen niitä tyyppejä jonka ei maybe pitäisi lueskella tällaisia juttuja kun sitten iskee pakkomielle kommentoida asiaa...

Juu munkaan mielestä Bella ei todellakaan tehnyt mitään väärää eikä sääntöjen vastaista.Linkittäminenhän on sallittua.Ja minultakin Hamulle hatun nosto kun ei antanut urosta lainaan astutukseen.Ensinnäkin jos haluaa olla ns.kunnon kasvattaja niin en ole kyllä kuullut että eläimiä niinku lainaillaan...Ja jos se Linduska tahtoo taas uuden poikueen niin oma asiansa mutta eikö sillä sano pää mitään et jos Hamu on hybridi ja se sen naaras aggressiivinen niin nehän on molemmat periytyviä asioita.Tietääkseni Aggressiivisia eläimiä EI edes saisi tai ei ainakaan suositella jalostukseen...Joo mun on parasta lopettaa mutta tuo Juoksupyörä...En löydä muutakaan kunnon kuvausta paitsi tämä että en jaksanut siitä alkaa vaahtoamaan mutta noista nyt voi sitten jokainen ainakin minun kantani päätellä...

12.06.2009 19.04

"Ensinnäkin jos haluaa olla ns.kunnon kasvattaja niin en ole kyllä kuullut että eläimiä niinku lainaillaan..."

oikeastaan hamsupiireissä lainaillaan aika paljonkin uroksia.

13.06.2009 12.05

mitään hamsuista en tiiä mutta laitampa soppani tähänkin lusikkaan kuitenkin

elikkäs joo. Aggre-eläintä en menis jatkojalostamaan vaikka olisi kuinka söpö (en tiedä mitkä olivat jalostuksen perimmäiset syyt, oliko suku muuten hyvä vai miksi poikue haluttiin alulle?) Voipi olla sen jälkeen koko poikue kotona kun kukaan ei varmaankaan niitä halua koska tosiaan se aggressiivisuus periytyy, ja olen itsekin kuullu ettei noita hybrideitä saa jalostaa eteenpäin.

Ja vielä sen verran että olisi varmaan kuitenkin netiketin mukaisesti oikein, jos ei mainittaisi nimiä jossei kyseinen henkilö ole itse keskustelussa mukana.

15.06.2009 11.51
000040134_r
No ei kyl oo mikään hyvä idea teettää poikasia hetken mielijohteesta. Antaa niitten kunnon kasvattajien kasvattaa ne hamsterin poikaset. Ja ei todellakaan kannata tettää poikasia jos hamsteria ei ole edes kesytetty, et sitä ei saa käteen ? Järkee. Sano sille kaverilles et opettaa oman hamsterinsa oleen kädessä kunnolla ni sit EHKÄ mut en suosittele. Se on kuitenkin aikamoinen homma ja vastuu...
15.06.2009 12.17
000052516_r
Leo kirjoitti:
Bella kirjoitti:
HELMI kirjoitti:
^Ahaa, noista Linduskan kuvista vai? Tuo sininen joka kuvassa hiukan näkyy? Onks mun silmät sumeet tänä aamuna vai onko nuo kuvat, kun emmä menis noista mitään sanomaan, kunnen selvääkään saa.

Tämä Tämä juoksupyörä on likainen.

Hetkonen...

Saaneen kertoo, et toi on NS.Lainvastaista etä sä kopioit Linduskan kuvia.

Leo vois opetella mitä eroa on linkittämisellä ja kopioimisella. ;)
Kuva on linkitetty ei kopioitu.

Kyllä meillä poikasten aikana siivottiin häkki ainakin 2 kertaa viikossa. Kuitenkin 5 hamsteria asu samassa dunassa niin sotkuahan siitä synty.
Ja siinä samassa sitten siivottiin myös juoksupyörä.
Ruokakupit ( tuoreruoka ) siivottiin aina, tiskasin ihan normisti hajustamattomalla astianpesuaineella kupit.

Täytynee vain todeta että vissiin aika laiskuutta ollu siivoamisen suhteen kun tuo kuva antaa sen kuva kyllä.

15.06.2009 13.41

Siirretty oikealle palstalle.

15.06.2009 13.42
Frankie kirjoitti:

"Ensinnäkin jos haluaa olla ns.kunnon kasvattaja niin en ole kyllä kuullut että eläimiä niinku lainaillaan..."

Lainataanhan sitä koiria ja muitakin eläimiä. Eli on siis ihan normaalia ja hyväksyttävää.
15.06.2009 14.18
Frankie kirjoitti:

En nää siinä mitään pahaa. Todella useat esim. koiran omistajat etsivät lainauroksia ja se on ihan normaalia.
15.06.2009 22.48
020201063_r
Tuusula
Tuo lainaaminen on ihan OK juttu, esim. Koirat ja hevoset lainaavat usein uroksia/oreja.
Se on ihan normaalia, mutta se on sitten toinen juttu jos haluaan ihan ''huvin'' vuoksi
teettää poikasia, vieläpä agressiivisella naaraalla. Onkohan tässä taas yksi wannabe
kasvattaja, joka ei ole ottanut yhdestäkään hamsterin kasvatusoppaasta oppia?
Pahoin pelkään, että on! Eläinkaupasta ostetuilla ''talvikoilla'' en menisi mitään
poikasia ensi töikseni teettämään. Sillä valitettavan usein, myyvät eläinkaupassa
hybridejä ja taasen hybridi kanta kasvaisi. Ei näin! Teit aivan oikein Hamu, kun et
urostasi hälle antanut. Siitä iso plussa. Vieläpä lisään tähän valtavaan stooriin,
että miten on päästetty juoksupyörä tollaseen kuntoon? Hyi että! Todellakin ''likainen''
on lievä sana tuollaisesta. Myöskin tuo kuvan kopioiminen ja linkittäminen on aivan
eri asia.. Joten ei se mitenkään lainvastaista ole. Enempää en tahdo tähän puuttua.
Muokattu viimeksi: 15.06.09 22.49
15.06.2009 22.51

Huoh..
Miksi niitä poikasia pitää mailmaan tuoda?
Mihin meinaatte ne poikaset pistää?

Onko niille aikaa, tilaa, valmiina kodit?

Eikä aggresiivisella hamsterilla kannata teettää pentuja!
Aggresiivisuus periytyy tietenkin..

En kannata taas tätäkään lainkaan..

16.06.2009 10.12
000052516_r

Vai että ei eläimiä lainata?! :D
Päivän parhaan naurut, oikeesti kyllä repesin ja todella pahasti.

Ei hevoskasvattajatkaan pidä oreja itsellä, se ei ole kasvattajan velvollisuus taikka mikään pakko. Kun niitä voi todellakin lainata maksua/palkkiota vastaan, kyllä moni moni hamsteri kasvattaja lainailee uroksia myös toisilta...

17.06.2009 17.32
000049532_r

Jep itse olen lainannut toiselta ja annan myös itse tässä kuussa lainaan toiselle. (jos mua nyt pystyy miksikään kasvattajaksi lukemaan)

Suurimmalla osalla kasvattajista on hyvin vähän eläimiä. Esim. 10-20 kerrallaan. Eihän siitä mitään tulisi, jos ei pystyisi lainaamaan välillä toisilta jalostuseläintä.

Mutta silloin ollaan jo yleensä tuttuja toisilleen, kun uskalletaan se oma hanipöö antaa lainaan

Minun mielestäni silti kohtuulliset eläinmäärät ovat usein myös eläimen etu :)

Tuohon juoksarisoppaan sen enempää lusikkaani laittamatta sanon vain, ettei juoksari/sen ympäristö mene ihan muutamassa päivässä/viikossakaan tuon näköiseksi.

17.06.2009 18.26

toki tää lainausasia on aika eri asia rotilla, jotka on laumaeläimiä eli on mahollista tilan puolesta pitää kolme-neljä, viiskin häkkiä, neljä-kymmenen elukkaa per häkki, jolloin se on helpompi pitää ukkoja ja eukkoja, mutta kyllä rottapiireissäkin lainaillaan. en mä pitäis sitä minään mittarina kuinka vakavastiotettava kasvattaja on.

17.06.2009 21.29
000049532_r
Jep. Syrkkien kanssa kun se menee niin, että jos on 20 eläintä, pitää olla tilat 20 häkille...
22.06.2009 08.55
^ no ei se nyt ihan niinkään mene. :) tai siis pääpiirteissään juu, mutta esim. robot ja kämpsyt elää laumoissa, joten ei nyt ihan niin paljoa asumuksia tarvii olla kuin on yksilöitäkin.. toki muutamia vara-asumuksia pitää olla erottamisien ja muiden vastaavanlaisten tapausten varalle, mutta kumminkin..

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti