Hamstereiden poikaset - Sivu 2 (Jyrsijät > Poikaset)

22.06.2009 19.30
021198159_r
Hamina

Varmaan faaraoiden aikaan. -.-'' Eräitä ei sitten vattuakaan kiinnosta eläimensä hyvinvointi, kyllä pollassa keittää ja pahasti.

Agre eläinten käyttäminen jalostukseen on aivan turhaa, hyödytöntä ennekaikkea ns. kiellettyjä. Varmasti ostajat tietävät että juu, suvussa agrea..

Muokattu viimeksi: 22.06.09 19.30
22.06.2009 21.22

Juu siis ymmärsin kyllä sen eläinten "Lainaamisen" mutta siis en mä ole kyllä kuullut vaan siis ns.Lainaamisesta.Siis se on vaikeaa kirjoittaa kun olen muutenkin huono kirjoittamaan ja kaikenlisäks viel kattokaas lukihäiriö Niin siis ymmärrän jotenkin sen lainauksen mutta vaikkapa Oria "lainatessa" tamman astutukseen on ainakin ihan viralliset netistäkin löytyvät Astutusmaksut.Siis ei kai kovin moni niinku tost noin vaan vaikka jollekkin tuntemattomalle anna eläintään "Lainaan"...Siis mulle ihan sama koska mulla ei hamstereita ole eikä tule olemaan.Joo ja kyllä moni lainaa rottapiireissäkin rottiaan astutukseen mutta siis sitä taas ei voi yleistää.Kaikki eivät niin tee.Tai ainakaan kukaan meidän tuntemistamme ihmisistä.Ja kyllä jotkut ottavat jyrsijästäkin sen astutusmaksun.Näin olen kuullut ja lukenut.Juu ja nyt kyllä Taas täys Kompsis Jäärälle!

Mutta siis pointti oli että kaikki voi mun puolesta lainailla eläimiään niin paljon kuin lystäävät.Jokaisen oma asia.Mutta itse en todellakaan niin tekisi.Eläimillä on muutakin tehtävää kuin tuottaa ihmisten iloksi poikasia ja pentueita tähän maailmaan.

Mutta tarkoitin sitä lainaus-juttua juuri niin että tiedän että moni lainaa mutta kovin moni ei kyllä ilmaiseksi.

22.06.2009 21.29

Eläimillä on muutakin tehtävää kuin tuottaa ihmisten iloksi poikasia ja pentueita tähän maailmaan.

Mistä meinasit hankkia myöhemmin eläimesi jos eläimiä ei saa enää pennuttaa? ;) Ja etkös sinäkin ole kasvattaja, eikö eläimilläsi ole muuta tehtävää kuin tuottaa ihmisten iloksi poikasia?

Ei kannata huutaa suuta suuremmalla ;)
Kaiken voi tehdä fiksusti, myös sen kasvattamisen sekä niiden eläimien lainaamisen.

22.06.2009 21.45
000049532_r
Blondi kirjoitti:

Juu siis ymmärsin kyllä sen eläinten "Lainaamisen" mutta siis en mä ole kyllä kuullut vaan siis ns.Lainaamisesta.Siis se on vaikeaa kirjoittaa kun olen muutenkin huono kirjoittamaan ja kaikenlisäks viel kattokaas lukihäiriö Niin siis ymmärrän jotenkin sen lainauksen mutta vaikkapa Oria "lainatessa" tamman astutukseen on ainakin ihan viralliset netistäkin löytyvät Astutusmaksut.Siis ei kai kovin moni niinku tost noin vaan vaikka jollekkin tuntemattomalle anna eläintään "Lainaan"...Siis mulle ihan sama koska mulla ei hamstereita ole eikä tule olemaan.Joo ja kyllä moni lainaa rottapiireissäkin rottiaan astutukseen mutta siis sitä taas ei voi yleistää.Kaikki eivät niin tee.Tai ainakaan kukaan meidän tuntemistamme ihmisistä.Ja kyllä jotkut ottavat jyrsijästäkin sen astutusmaksun.Näin olen kuullut ja lukenut.Juu ja nyt kyllä Taas täys Kompsis Jäärälle!

Mutta siis pointti oli että kaikki voi mun puolesta lainailla eläimiään niin paljon kuin lystäävät.Jokaisen oma asia.Mutta itse en todellakaan niin tekisi.Eläimillä on muutakin tehtävää kuin tuottaa ihmisten iloksi poikasia ja pentueita tähän maailmaan.

Mutta tarkoitin sitä lainaus-juttua juuri niin että tiedän että moni lainaa mutta kovin moni ei kyllä ilmaiseksi.

Nyt mulla on joku häiriö, kun en saa valittua tuosta tekstistä lainaan vain haluamaani osaa

Siis kuka on sanonut, että hamsuja lainailtais kelle vaan rantojen miehelle?

Hamsua lainatessa sovitaan aina astutuspalkkio + kaikki muut ehdot. Mistä hyviä uroksia muka saisi tuosta vain lainaan, ilman jonkin näköistä osuutta poikueesta? Ja kyllä lemmikeillä saa teettää poikasia, todellakin, kunhan asiaan kuuluvat asiat ovat kunnossa

Muokattu viimeksi: 22.06.09 21.46
22.06.2009 21.54
021198159_r
Hamina

Hamsua lainatessa sovitaan aina astutuspalkkio + kaikki muut ehdot.

...Kuten monilla muillakin eläimillä, rotillakin. Astutuspalkkio voi olla poikanen, tai poikasen hinta. Sovitaan kuka menee kenenkin luo (rotilla naaras menee yleensä uroksen luo koska urosta voi olla vaikeampi saada laumaan)

Ja kyllä lemmikeillä saa teettää poikasia, todellakin, kunhan asiaan kuuluvat asiat ovat kunnossa

Aivan. (...minun puolestani poikueiden/pentujen teettäminen joillakin eläimillä/roduilla saisi kieltää täysin, muttei liity aiheeseen...)

23.06.2009 09.35

No siis blondille edelleen tiedoksi, että ei yleensä ihmiset ihan summamutikalla niitä eläimiään lainailekkaan.. niinkuin jo Pulla sanoikin. Ja yleensä kasvattajat (viralliset tai epäviralliset) osaavat kyllä asiansa ja ovat sen verran vastuuntuntoisia, että eivät edes kelpuutakkaan ihan keneltä vain urosta (koska usein se on uros, jota lainataan :D ).

Ja siis ainakin hamsteripiireissä tää lainaaminen on todella suosittua/yleistä ja tottakai siitä tehdään asianmukaiset paperit (tai ainakin olisi syytä tehdä!), jossa sovitaan käytännöstä ja periaatteista. Eikä kukaan varmaan sitä ainakaan ilmaiseksi teekkään.. kyllä siitä yleensä se yksi poikanen tai yhden poikasen hinta otetaan. Mutta siis pointti oli se, että se ketä ammattimaisesti osaa kasvattaa niin osaa kyllä asiansa tuollaisissa lainaamishommissakin. :) Ja musta se on ainakin ihan hyväksyttävää hommaa.

23.06.2009 11.23
019829032_r
Helsinki

mikset lainaisi? itsekin olet kasvattaja, eli tuotat ihmisten iloksi poikasia ja pentueita tähän maailmaan.

miksi pitäisi lainata ilmaiseksi? se on monta kertaa todistettu että joillekin mitä kalliimpi eläin sitä arvokkaampi eläimen elämä. vaikkei sen pitäisikään mennä näin. se raha karsii ne kaikista idiooteimmat.

Muokattu viimeksi: 23.06.09 11.24
23.06.2009 17.48
000049532_r

Ilmaseksi? Ei, ei näin

Ja en ole tarkoittanut, että astutus palkkio olisi todellakaan pelkkä pentu tai pennun hinta. Se voi yhtä hyvin olla lisäksi useamman henkilön merkitseminen kasvattajaksi tai mitä vain lainaamisesta sovitaan.

Ei ole niin yksinkertaista, että joo saat pennun tai parikymppiä ja mä hoidan kuskaamiset. Eikä sen kuulukkaan olla.

Muokattu viimeksi: 23.06.09 17.48
24.06.2009 22.12

Täytyypä nyt siis oikein selventää ja tarkentaa aiempaa kommenttiani kun sitä ei oikein ymmärretty ja syynä siis taas jälleen oma huono artikulointini

Elikkäs tarkoitin nyt lähinnä tätä keskustelun aihetta.Ja kuten jo aiemmin olen sanonut niin en ole hamsuja kasvattanut jotenka niistä en ala selostamaan.Mutta siis tottakai poikasia tähän maailmaan tulee ja saakin tulla... mutta siis mä yritän nyt oikeasti selkeyttää...Niin siis mä tarkoitin siis juuri nimenomaan tämän keskustelun otsikkoa/aihetta.

Että siis itse ymmärrän tottakai Vastuullisen kasvatuksen ja poikasten maailmaan tuomisen.Tottakai minä ja aviomiehenikin Kasvatamme rottia joten niillä toisinaan on poikueita.

Mutta no minä nyt kommenteillani tähtäsin juurikin siihen että Kasvatuksen tulisi mielestäni olla nimenomaan Vastuullista,osaavaa yms.Ja tottakai pitää olla valmiina kaikkiin komplikaatioihin ja ottaa huomioon se että jos emo vaikkapa sattuisi hylkäämään poikaset niin täytyy olla valmis hoitamaan.

Enkä tosiaan tarkoittanut suinkaan sanomisillani mitään pahaa.En Todellakaan!Tarkoitukseni oli juurikin se että jos joku tuntee itsensä Vastuulliseksi ja kaikinpuolin osaavaksi ja kokemusta omaavaksi niin mikäpäs siinä mutta jäin vaan vähän jumittamaan tuohon Otsikkoon ja ensimmäisen sivun kommentteihin yms.

No toivottavasti osasin nyt selittää edes hiukan paremmin kuin aiemmin.Juu toivon että edes joku ymmärtää minun tarkoitukseni/pointtini kaiken tuon tekstini seasta

Kannattaa aina lukea toisen kirjoitus ajatuksella...

MUOKS. niin siis ajatus ei taas oikein pysy kasassa mutta olen koko ajan lähinnä tosiaan tähdännyt kirjoitusteni pointeilla/tarkoituksilla tämän Keskustelun Otsikkoon/Aiheeseen...

MUOKS MUOKS..niin ja siis tuota pitääpä vielä sanoa sellainen asia mikä on nyt jäänyt vähän epäselväksi...niin siis kaikki jotka luette tätä niin lukekaa siis koko tämä Keskustelu aivan alusta.Tein itsekkin äsken niin ja huomasin jotakin aika outoa...

Niin siis keskustelun aloittaja on ilmeisesti ollut lainaamassa Hamu-Hamsteria oman naaraansa astutukseen...No kun olette sen ihan alkukommentin lukeneet niin siis katsokaapa siis sen Hamun sukupuoli...Sehän on myös Naaras...

Että juu...siis nyt on meikä pudonnu kelkasta ja pahasti...Mä nimittäin olen kokoajan luullut että täällä keskustellaan Naaraan ja Uroksen astutuksesta ja muusta asiaan liittyvästä mutta en oikein nyt tajuu et mitenkä 2 naarasta voi lisääntyy keskenään...

Jos multa on nyt menny jotakin pahasti ohi niin hei come on kertokaa...

Muokattu viimeksi: 24.06.09 22.23
25.06.2009 03.06
021198159_r
Hamina

Mä tipuin kelkasta, mitä tässä nyt selitetään?

Eläinten lainaaminen on minusta hyväksyttävää, meilkeinpä "suotavaa", ajatellen kasvatusta. Johan se on koirienkin kohdalla huomattu, mihin sisäsiittoisuus johtaa. Katsokaapa huviksenne muutamia rotuja, on kyllä sen näköisiä että huuhhuh. (ja takaisin aiheeseen:) Monilla kasvattajilla ei ole resursseja pitää monia laumoja, montaa kymmentä rottaa, jos tahtoo ns. viedä lajiaan eteenpäin. Siksipä on tärkeää pitää hyvää yhteistyötä muiden kasvattajien kanssa, ja lainata heiltä maksua vastaan jalostuseläimiä. Kasvattajiltahan saa muutenkin vinkkejä/neuvoja.

Lainailua tapahtuu ainakin jyrsijä ja koira piireissä, koira piireissä on vain isommat astutusmaksut.

Maksu voi olla lainaaja kasvattajan valitsema poikanen + jonkinlainen astutustmaksu, mutta jotkut hyväksyvät pelkän poikasen ja osa poikasen hinnan jos eivät siitä poikueesta tahdo poikasia.

Mulla on haaveissa (lue: todellakin haaveissa) että voisin joskus jopa kasvattaa. Mulla ei ole siihen jalostuskelpoisia eläimiä, ei muutenkaan kokemusta tarpeeksi eikä resurssejakaan, mutta ajatuksena se on kiehtova. Olen auttanut nakkien hoidossa, seurannut niiden kasvua, ja oppinut eri kasvattajilta paljon. (ja tippunut siinä vaiheessa kärryiltä kun selitetään lisääntymisen genetiikasta, alleeneista kromosomeista jne, dingdong..)

Sanoisin kuitenkin, että ennen omien poikasien teettämistä olisi hyvä ottaa vaikka sijoitus rottia. Näkisi poikasten kasvun, osaisi hoitaa niitä, ja saisi tietysti kurkistaa pienesti kasvattajan "työhön". Lisäksi minusta olisi hyvä käydä tututustumassa lajinsa näyttelyssä kasvattajiin ja harrastajiin, sillä näyttelyt ovat paraspaikka luoda uusia yhteyksiä. Niin ja aloittaessa kasvatusta pitäisi ilmoittaa siitä kasvattajalle jolta rottia meinaa ottaa,että jalostukseen tahtoisi. Mä sanoisin, että tie kasvattajuuteen tulee olemaan vaikea, jos ei saa tukea muilta heiltä.

Jos meni ihan överiksi korjailkaa. (ja ihan yleisesti kässäilin, en kelleen henk. koht. tarkottan)

25.06.2009 13.55

Jäärä/ Nyt Täys Koms.Sulla on sana hallussa ja osaat kirjoittaa oikein toisin kuin mä

Juu siis ymmärsin täysin sinun viestisi!Mut siis ai säkin oot tippunut kelkasta.No siis lue uudelleen tuon mun ylemmän viestin loppuosa.

Siis tämän keskustelun aloittaja on siis ilmeisestikkin aikonut lainata Hamu-hamsteria jossakin vaiheessa omalle naaraalleen asutukseen johonka Hamu ei siis ollut Onneksi suostunut.Mutta kun mä lueskelin eilen tätä koko Keskusteluu ihan alus asti niin satuinpas siinä vilkaisemaan Hamu-hamsterin kuvausta ja siis sehän onkin Naaras!

Että siinä asiassa mä en itekkään oikein ymmärtänyt että miksi jotkut suunnittelevat..Korjaus ovat suunnitelleet kahden Naaraan risteyttämistä keskenään.

Juu lukekaa kaikki alusta asti...

04.07.2009 20.14
Riita poikki ja voita väliin. Jatketaan hamstereiden lisäännyttämisestä kuten otsikko kertoo.
09.07.2009 18.21
020366262_r
Laihia
Saatan kuulostaa tosi tyhmältä mutta mikä on hybridi? puhuitte jossaki tuolla että eläinkaupoissa ne on yleensä hybridejä? Paljoko maksaa jos kasvattajalta hakee kääpiöhamsterin? noin suurinpiirtein? oon vain kiinnostunu. :)
09.07.2009 19.10
Lulu kirjoitti:
Saatan kuulostaa tosi tyhmältä mutta mikä on hybridi? puhuitte jossaki tuolla että eläinkaupoissa ne on yleensä hybridejä? Paljoko maksaa jos kasvattajalta hakee kääpiöhamsterin? noin suurinpiirtein? oon vain kiinnostunu. :)
Hybridi on cambellin ja talvikon risteytys. Sellaista ei saa käyttää missään nimessä kasvatukseen. Riippuu ihan kasvattajasta että mikä hamsterin hinta on mutta yleensä n. 15-20 euroa.
12.07.2009 16.47
020743668_r
Tampere
Kyllähän ton nyt järkikin sanoo!
Muokattu viimeksi: 12.07.09 17.15
14.07.2009 12.10
000052516_r
Nipsukka kirjoitti:
Kyllähän ton nyt järkikin sanoo!

Asennevammaa voi muokata olemalla hiljaa jos ei osaa asennoitua uusiin harrastajiin positiivisesti.

ts. jos ei ole järkevää sanottavaa liittyen aiheeseen voi olla hiljaa. ;)

Rufus kerkesi jo hybridistä sanomaan. :)
Ja kerkesi sanomaan jo hamstereiden hinnastakin.

Hybridistä vain sen verran että niiden käyttö jalostuksessa on kieletty eikä ne voi osallistua näyttelyihin, mikäli sellaisista asioista on kiinnostunut.
Kaikista luotettavimman ja puhtaan cämpsyn / talvikon saat kun käyt hakemassa lemmikin ihan luotettavalta kasvattajalta. :)

Tietysti paperit on kanssa hyvä olla takeena sille että hamsteri on puhdas, tietysti joissakin tapauksissa jotkut tekaisevat vain paperit. Mutta näitä on hyvin harvassa. :)

Muokattu viimeksi: 14.07.09 12.11
12.10.2011 17.07
Jos on toinen niin agresiivinen niin toisen pitää olla hyvin rauhallinen että tulisi kilttejä pokasia !!!!
12.10.2011 17.58
Jos toinen on niin aggressiivinen, ei sillä teetetä poikasia.
15.10.2011 10.18
021424663_r
Joensuu

Rekisteröidyt ja kasvattakurssin käyneet kasvattajat kunniaan! ^.^ Eläinkaupoissa hamstereiden myyminen tulisi kieltää kokonaan, koska sieltä on helppo tietämättömien hankkia kasvatuseläimiä taikka sitten vain lasten lemmikiksi sinne juoksupalloon tai hienoon leluautoon survottavaksi. Hamsteri näyttää söpöltä ja on halpa, siitäpä pari hamsua dunaan, ja ops, siellä on poikue...

Jos omistaa naarashamsterin, ja ei ole urosta, voiko uroksia siis vuokrata (en puhu kaverin lainaamasta hamsterista) käyttötarkoitukseen, vai perustuuko tämä järjestelmä kokonaan vain ystävyyssuhteisiin ja lainaamisiin. Ymmärrän toki, ettei kenenkään huvita kuljetella hamstereitaan ympäri maata, mutta kuinkakohan kattava tämä siitosverkko Suomessa onkaan hamstereilla? Vertailukohteeksi otin esimerkiksi hevoset ja koirat.

Muokattu viimeksi: 15.10.11 10.18
16.10.2011 00.14

^ Hamstereilla ei ainakaan toistaiseksi ole olemassa kasvattajakursseja, ja osa nimettömistäkin kasvattajista on vallan hyviä.

Miten se vuokraaminen eroaisi käytännössä siitä, että hamsterin ottaa astutuslainaan? Hamsterit ovat niin eri asia kuin koirat tai hevoset jo eliniänkin puolesta, ja kun yhtä uroshamsteria ei suositella käytettäväksi kuin maksimissaan parille naaraalle, ei mikään siitosjärjestelmä palvelisi oikeastaan ketään. Kyllä hamsterit kulkevat kyytien kautta pitkin poikin Suomea melko hyvin, varsinkin näyttelyiden kautta.

16.10.2011 09.21
021424663_r
Joensuu
Ok. Kiitos vastauksesta. Lähinnä nyt vaan mietitytti, onko olemassa sellaisia virallisia "siitosuroksia" kuten hevosilla, vai ovatko ne vain sitten lemmikkejä. :D Valaistusta tietämättömälle. :)
24.10.2011 18.20
000049532_r

Ei ole sellaisia, koska yhtä hamsteriurosta ei suositella käytettäväksi, kuin parille naaraalle. Lyhyt ikäinen eläin tulee siis "käytettyä" äkkiä. (toisin kuin esim. koirat ja hevoset)

Sit toiseks, erakkoeläimiä kasvattaessa, niitä uroksia on pakko saada välillä lainaan.

Kun tosiaan, jokainen yksilö tarvitsee oman häkkinsä, toisin kuin esim. rotilla ;)

27.11.2011 13.20

Meillä on kuusi roboa josta neljä asuu itsekseen eli tappelut tavallisia!

14.12.2011 19.52
021316839_r
Kiiminki

-----------------------------------------KYSYMYS---------------------------------------------------

onko Pippa liian vanha teett''n poikasii ku seon sen 1,5 v
kun jotku sanoo et ei ja jotku et joo nii kysyn vaa

Muokattu viimeksi: 14.12.11 21.22
:3 murisen unissani
14.12.2011 22.12
021191112_r
Kouvola
^On, todellakin liian vanha. Äläkä edes harkitse poikasia, kun et tiedä edes hamsterisi väriä.
14.12.2011 22.41

Toisesta ketjusta lainattu:

Pippa kirjoitti:
miten voin kattoo sinne hamsterin koppiin kun siel on varmaa poikasii kun kiimaa ei ole ollut nyt suunnilleen viikkoon kun pelottaa et jos tyrin tai jtn

Toivon totisesti, että kyseinen ihminen jättää suosiolla eläintensä poikastelun muutamaksi vuodeksi ja hankkii sinä aikana lisää tietoa...

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti