2 kissanpentua samaan aikaan? - Sivu 2 (Kissat > Pennut)

16.02.2011 22.02

Kaveri otti eri pentueista kaksi pientä kollipoikaa viitisen vuotta takaperin. Toiselta oli kaikki sisarukset tapettu, koska isäntäväki ei halunnut pentuja, yhden he säästivät emolle, ja päättivät antaa pois. Kissa tulikin kaverille vain 7,5vk vanhana, ehdottivat että voisivat hakea 12vk vanhana mutta isäntäperhe ei halunnut odottaa, pentu olisi tapettu samantien.

Samalla he varasivat eripentueesta toisen kollipennun, se tuli samasta syystä 8,5vk vanhana heille. Sen emon emo oli ollut villikissa, ja emokin oli syntynyt luontoon josta se oli löydetty, pikatien vierestä rääkymästä kun emo jäi auton alle. Sen otti niin ikään maalaisperhe jotka eivät kissaa sterkanneet ja tuli sitten yllätys, yllätys, pentuja. Muut tapettiin mutta kaksi kollipentua jätettiin.

Kissoista tuli parhaat kaverit ensiällistyksen jälkeen, nyt ne on leikattu ja niin pois päin, syövät possun sydäntä ja ties mitä maksaa. Etenkin 7,5vk vanhassa kissassa on selvät merkit siitä, että isäntäperhe halusi siitä pian eroon, se edelleen etsii nisää kaverinsa mahasta ja imee sitten turhanpäiten siellä kaverin kyljessä kiinni. Toiseen ei jäänyt juurikaan merkkejä liian aikaisesta luovutuksesta.

Ne sai hyvän kodin ja kaikki meni hyvin, mutta ikävää että syntymäkodit halusivat niin pian niistä eroon.

http://careliaanit.blogspot.com ja http://dewilkaakat.blogspot.com
16.02.2011 22.20
022690474_r

Tää on näköjään kyllä tosi vanha keskustelu mutta olkoon :D
Mun mielestä kaks pentua yhtä aikaa on tosi hyvä ajatus, toki pennut on aina pentuja ja tuhoja voi sitten olla kaksinverroin enemmän, mutta on niistä kuitenki seuraa toisilleen, jollon yksinäinen kissanpentu ei ehkä niin paljon tee pahaa ku on kaveri jonka kanssa voi painiskella :) Ja en usko että ihminen korvaa ikinä lajitoverin seuraa. Meille tuli kissat pentuina silleen että oli viis päivää välissä, Missy ensin ja Fiia sitte perään, alkuun toki oli tappeluita ku ne tuli eri pentueista mutta sen jälkeen mitään ongelmaa ei oo ollu

To a cat, "NO!" means "Not while I'm looking"
27.02.2011 18.28
On kokemusta, ja voin kertoa, ettei pidä paikkaansa! :D Riippuu täysin virikkeiden määrästä ja kissojen luonteesta, mutta itselläni ei ollut pentuaikana mitään tuollaista, vaikka kaksi veljestä taloon samaan aikaan tulikin. Päinvastoin saivat toisistaan seuraa ja riehuivat keskenään itsensä uuvuksiin. Oikein kätevästi tuli kasvatettua kaksi taaperoa yhden sijasta, en huomannut mitään eroa tai suurempaa "vaivaa".
27.02.2011 20.06
021518371_r
Lahti

Jos ei halua ottaa kahta pentua samaan aikaan mutta kuitenkin myöhemmin toisenkin kissan, niin kannattaa ottaa se toinen kissa melko pian, sanoisin ensimmäisen kissan ollessa 1-2 vuotta. Muuten se ei välttämättä (huom. yksilökohtaista) enää hyväksy täysin uutta kissaa. Että jos haluaa kissojen tulla hyvin toimeen keskenään niin kannattaa varmaan ottaa 2 pentua, eikä niitä ole pakko ottaa samasta pentueesta. :)

http://www.natalianpennut.blogspot.fi/
27.02.2011 20.09
022063445_r
Muurame

Me otettiin Vinku ja Minni samasta pentueesta samaan aikaan, että niistä olisi seuraa toisilleen. Ja kaksi kissaa menee mukana ihan yhtä helposti kuin yksikin. Pentuaikana kissoilla oli sitten oman ikäinen leikkikaveri :)

Ninja otettiin 6 vuoden päästä tuosta, mutta hyvin se leikkii vanhempienkin kissojen kanssa aina välillä ja härnää niitä siinä sivussa.

15.07.2011 22.33
021182112_r
Vieremä

Meillä jo edesmenneet kissavanhukset(16v ja 6v) eivät koskaan varmaankaan tykänneet toisistaan, murisivat ja sähisivät, ajoivat takaa. :/ Kai ne pentuna oppisi paremmin toisiinsa?

Toisaalta, nyt kun meille tulee kissanpentu tahtoisin toisen mukaan. :3 Olisi ihana seurata niiden leikkejä ja nähdä niiden kasvavan yhdessä!

15.07.2011 22.45

Meille on 2 kertaa otettu samasta poikueesta sisarukset. Mapi ja Julle kun olin aivan pieni. Silloin tuli ongelmia, kun ne kuskeskelivat saunaan joten Julle jouduttiin antamaan pois.

Mutta kun 2 vuotta sitten tuli Nilla ja Pate ei tullut mitään ongelmia. Ennemkin olen tyytyväinen että otettiin 2. :) Pate arempana sai tukea rohkeammasta Nillasta. Patesta tuli sylikissa ja Nilla taas kiinty eniten minuun... Ei ne enää sillee keskenää touhunnu. Nyt sitte Pate on tosin häveyksissä :(

17.07.2011 12.59
021165638_r
Sipoo

Ei oo minkäänlaista kokemusta kahden kissanpennun ottamisesta samaan aikaan mutta..Kun oon kissa/koiraihminen niin täytyy ihan alkuun todeta se että varmasti ne kaks kissaa menee siinä missä kaks koiranpentuakin.Jotkut ihmiset kun koiriakin ottaa kertaheitolla kaks pentua!Mutta henkilökohtasesti en kahta koiraa ottais , kahta kissaa samaan aikaan voisin kyllä harkita.

Ihme ja kumma , en tiedä ketään ihmistä joka ois ottanut samaan aikaan kaks kissanpentua ,mutta tiiän yhden ihmisen joka otti kaks koiranpentua , huonosti kävi , toinen niistä annettiin pois!En nyt muista syytä.Mut itse voisin harkita kahden kissanpennun ottoa samaan aikaan sikäli mikäli meillä ei olis jo kahta kissaa Mutta ei,en tällähetkelle kahta kissanpentua ottaisi.Se on jokaisen oma asia..

Koira ei ole ''vain'' koira vaan rakas perheenjäsen ja ihmisen paras ystävä
27.09.2011 23.08

Lapsuudessa jo kun kissoja taloon tuli, niin lähes aina kerralla kaksi. Eikä ikinä ollut ongelmia sen suhteen, enempi hyvää kun on kissaseuraa, samantasoista leikkitoveria.

Nyt myös itselleni "vahingossa" päätin ottaa kaksi, joka on kissojen kannalta ihan hyvä. Kuitenkin eritavalla nuo tarvitsee koulutusta/kasvatusta kuin koira.

02.11.2011 12.08
021225083_r
Turku

Itse ainakin olen ollut todella tyytyväinen siihen, että päätin noita riiviöitä ottaa kaksin kappalein. Sisaruksia siis ovat. Päivisin kun olin töissä, oli niistä toisilleen seuraa ja enemmän ne leikkivät kahdestaan, kun tuhosivat paikkoja. Tosin pahimman murkku-iän iskiessä oli asunto kyllä ihan remontti-kunnossa, mutta todennäköisesti olisivat kumpainenkin yksinäänkin saaneet kämpän siihen kuntoon. Edelleen nukkuvat molemmat aivan kylki kyljessä ja hellivät toisiaan. Kumpikin kuitenkin on myös niin hellyydenkipeä, että tunkevat syliin ja kainaloon nukkumaan.

Suosittelen kahden kissanpennun ottoa samaan aikaan. Sitä taas en ymmärrä, että jos kissa vaikka "kuseksii saunaan" se annetaan pois. Eläimeen täytyy kuitenkin mielestäni jo sitä ottaessa sitoutua täysin, eikä antaa minkään turhan syyn takia pois. Ja kyllä, mielestäni se jos kissat esim. merkkailevat tai kuseksivat ympäriinsä ole mikään pätevä syy pistää toista eteenpäin. Meillä Filo pissaa heti kaikkien vaatteiden, riepujen ja rättien päälle jotka ovat lattialle unohtuneet ja pienenä se pissasi jopa sänkyyn useita kertoja. Eipä kyllä käynyt mielessäkään antaa toista pois.

05.11.2011 19.43
Maalla jos kissat asuu tai kaukana isosta tiestä nii ekat yöt varastossa jossa kupeissa paljon maitoa ja muroja, kosteaa ruokaa. Joka aamu houkutellaan talon ovelle jollakin lelulla, lempiherkulla yms. Oppii olemaan ulkona ja tekeen tarpeet sinne, ja tulemaan luokse jos kutsutaan. Jos nousee pöydälle tai tekee jotain muuta kiellettyä, luunappi napautetaan nenällä niin että se pikkasen värähtää se kissa. Ei varmasti ota tavaksi. Päivisin tietenkin yleesä sisällä. Joo ja sitten niille joittenka mielestä toi on kissan vahingoittamista, suksikaa kuuseen!
Muokattu viimeksi: 05.11.11 19.44
05.11.2011 22.35
^ :-DDDDDDDDDDDDDDDDD Kiitos päivän nauruista.
Muokattu viimeksi: 05.11.11 22.35
08.01.2013 09.08
022086907_r
Kangasala

Onpa vanha keskustelu,mutta varmasti silti monelle ajankohtainen tai harkinnassa,joten ajattelin kirjoittaa meidän kokemuksista.
Meillä on 2 9:n kk:den ikäistä tyttöä.Alusta asti.oli selvää,että ottaisimme kaksi.Tämä siitä syystä,että niistä on seuraa toisilleen silloin,kun emme itse ole kotona,ja myös tietty kotona ollessakin.

Meillä kävi vielä niin,että toinen kissoista,Nuka,oli selvästi neljästä pennusta se pienin ja valitettavasti alkuaikoina hyvin arka.No,tässä auttoi taas hänen siskonsa Minttu,joka on erittäin seurallinen ja äänekäs pakkaus,osaa vaatia huomiota ja nytkin tuossa tulostimen päällä keikailee.

Nuka oli ja on vieläkin siskoaan paljon pienikokoisempi ja Minttu on ottanut isosiskon roolinsa aivan tosissaan,pitää vähän pikkuisesta huolta ja katsoo sen perään,varsinkin nyt kun pari kk:tta sitten tytöt leikkasimme,ovat he parhaat kamut! <3

Itselläni on ollut enimmillään joskus 5 persialaista samaan aikaan,kun niitä vielä oli aikaa harrastaa ja voin omasta kokemuksesta kertoa,että vaikka ottaisi kaksi kissaa kerralla,ei se estä sitä etteikö kotiin voisi tulla uusia kissoja. Itsellämme on suunnitelmissa ainakin yhden kissan hankkiminen vielä ja näen asian niin,että uuden tulokkaan on helpompi kotiutua,kun kotona odottaa jo kaksi kamua! :)

Mitä tulee tuohon,että kissat olisivat jotenkin omissa oloissaaan ja itsenäisempiä,kun niitä ottaa kaksi,niin itse en tällaista ole huomannut,kyllä tytöt ovat,Nuka enemmän nyt leikkauksen jälkeen kuin ennen,ihmisrakkaita ja eivät missään nimessä liian itsenäisiä,ihan perheenjä'seniä nuo meillä ovat. <3

"Et koskaan omista kissaa,sinulle vain sallitaan etuoikeus olla kissan elämässä." (Beryl Reid 1920-1996 "A Passion for Cats")
08.01.2013 18.46
000052242_r

Minäpä jatkan tätä kokemusten jakoa :)

Meillä myös kaksi kissaa. Tyttö ja poika samasta pentueesta. Itselleni oli myös täysin selvä juttu, että kissoja on oltava kaksi. Siitä olemmekin saaneet kaksinverroin iloa ja rakkautta, sillä molemmat ovat äärimmäisen sosiaalisia ja osoittavat rakkauttaan molempiin ihmisiinsä. Jopa niin paljon, että välillä meinaa mammalta mennä yöunet jatkuvan puskemisen, nuolemisen ja kuopimisen seurauksena <3

Joka yö nukkuu Miisu minun ja mieheni välissä ja Neo jalkopäässä, ja kun herätään, tulee kumpikin heti naamaa puskemaan ja nenää nuolemaan. Neo jopa nousee välillä kiipeilytelineeltä olkapäilleni kehräämään ja katselemaan, mitä touhuan. 

Eli ehdottomasti kannattaa kaksi kissaa otta, jos vain mahdollista. :D Ja enemmänhän tuo itsenäisyys ja omissa oloissaan oleminen on kiinni kissan tottumuksista ja siitä, miten hyvin on sosiaalistettu. Tietysti myös se vaikuttaa, miten mielenkiintoinen oma ihminen ja elinympäristö on, 

Penskana (ja teininä :) ) meillä on ollut vain yksi kissa kerrallaan ja minusta ne olivat (on ollut siis lapsuudessa/nuoruudessa 5 kissaa) paljon erakkoluonteisempia kuin nämä meidän nykyiset naperot. Tietysti nuo lapsuusaikani kissat olivat ulkokissoja, joten voihan sekin vaikuttaa sosiaalisuuteen jonkun verran. 

09.01.2013 10.11
000052190_r

Vanhempani otti kaksoset samasta poikueesta ja niistä on aina ollut toisilleen tuki ja turva : ) Totuttamisvaihetta ei tartte jos on samasta pentueesta pennut, mutta en mie usko, että se ois 12 viikkosillakaan kamalan vaikeaa totuttaa toisiinsa.

09.01.2013 21.32
000058409_r

otin itse 2 pentua samasta pentueesta ja hyvin on mennyt. mitään muuta ei ole tuhonneet kun yhden vessapaperirullan yöllä. ja hyvin hellyydenkipeitä ja tykkäävät ihmisistä ja viihtyvät sylissä. leikkivät keskenään aina mutta kun joku istuu sohvalle tai sängylle niin tulevat molemmat heti syliin. :)

09.01.2013 21.49

Meillä on myös kaksi kissaa samasta pentueesta ja vielä alle luovutusiänkin. Mitään ongelmia meille ei onneksi ole tullut, ei liian aikaisen vierottamisen, ei tyttö-kolli-yhdistelmän kanssa eikä myöskään samaan aikaan tulemisessa. 

09.01.2013 21.59
022710079_r

Meillä on kissoilla ikäeroa 4kk eli pentuja vielä molemmat. On aivan ihana seurata, miten ne tekevät kaiken yhdessä ja toinen on aina siellä missä toinenkin. Aina on leikkikaveri lähellä, koskaan ei tarvitse olla yksin ja leikkejä ja touhuja niiden on kiva jakaa toisen kanssa. Nukkumaan käperrytään kylki kyljessä ja hoivataan toista. Ehdottomasti oli hyvä ratkaisu ottaa kissat pienellä ikäerolla. Ensimmäinen ehdittiin juuri kastroida ennen toisen tuloa.

10.01.2013 00.23

Meille Nikin ottamisen jälkeen noin kuukauden päästä tuli luovutusikäinen pentu ja hyvin meni, vaikka aluksi Niki hieman kärtyili tulokkaalle. Harmiksi lapsosten yhteiselo loppui 2 kk päästä, kun jouduttiin nuorempi lopettamaan lokakuussa. Nyt olen alkanut tarkemmin ja tiiviimmin etsimään toista pentua kaveriksi. Pentua lähinnä siksi etsin, että Nikillä ehkä olisi helpompi hyväksyä tulokas... Kun vain tulisi se sopiva pentu kohdalle mahdollisimman pian. Heti ensimmäistä pentua en siis todellakaan ole ottamassa, en niin epätoivoinen/kiireellinen ole, niinkuin en ole tehnytkään. Rescue lähinnä ois etsinnässä.

10.01.2013 18.54
000052242_r

Niki, käy katsomassa tuolta Kisu ry:n sivuilta kodittomat kissat. Kissat pääasiassa täällä Tampereen suunnalla, mutta osa  myös muualla suomessa. :)

http://www.kissojensuojelu.fi/kissat/

31.01.2013 14.14
000053027_r

Itse otin allergiaperheestä maatiaiskissaveljekset. Pojat olivat silloin hieman alle 5kk vanhoja. 

Olen iloinen, että pojilla on toisilleen seuraa ollessani töissä. Hyvin tulevat toimeen eivätkä ole aiheuttaneet mitään sen suurempia tuhoja..

Ainahan kissat leikkivät, hyppivät, kiipeilevät ja ovat uteliaita. En näe ainakaan _omasta kokemuksesta_ että asiaan vaikuttaisi se, että kissoja on kaksi. Tottakai välillä riehaannuttavat toisensa ja sillon matot saavat kyytiä, mutta kyllä ne suuremmat tuhot tehdään yksilöinä. Meilläkin kun toinen pojista on hyvin itsenäinen ja utelias (kaikki koriste esineet sai lähteä tasoilta, samoin kuin viherkasvit).. Toinen pojista taas on rauhallisempi, eikä niinkään kiinnostu samoista asioista kuin veljensä.

Kissatkin ovat yksilöitä :)

31.01.2013 21.12

Meillekkin nyt pari viikkoa sitten tuli usean kodin vaihtaja n. 5kk ikäinen pentu. Hyvin alkoivat neidit tulemaan juttuun jo ensimmäisen päivän aikana :)

31.10.2015 17.24
000109069_r

Aika vanha ketju, mutta kun aihe on nyt ajankohtainen minulle:

Sain kotiini tasan viikko sitten kaksi reilut 12-viikkoista tyttöpentua, Rekku Rescuen kautta. Tänään kun mietin kulunutta viikkoa, niin en oikein millään keksi mitään negatiivista sanottavaa pikku-neideistä. Ne pitävät toisistaan hyvin huolta, leikkivät keskenään ja aina rohkeampi kannustaa ujompaa puuhailemaan uusia asioita, myös minun kanssani. Ainuttakaan esinettä ei ole mennyt rikki, ei kertaakaan ole tehty "vahinkoa" minnekään muualle kuin hiekkalaatikkoon ja kynsiminenkin on kohdistunut sitä varten varattuun isoon kiipeämis/raapimispuuhun. Vaikka itse olen kotona melkein aina, kyllä sen selvästi näkee, että tämä tällainen asetelma toimii hyvin, eli kaksi sisarusta samasta pentueesta ovat saaneet yhteisen kodin ja saavat toisistaan tukea ja turvaa sekä innostusta leikkimiseen.

Suosittelen! (Kuten myös suosittelen Rekku Rescueta, josta minulla on myös pelkkää hyvää sanottavaa.)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti