Miten saada koiraan kontakti? (Koirat > Koirien koulutus)

19.06.2009 15.37
021709346_r
Turku

Meille tuossa muutama kuukausi sitten tuli 5-vuotias bordercollie uros. Tuntuu etten saa koiraan kontaktia millään, namupalat eivät tahdo kiinnostaa ja vaikka kiinnostavaisitkin niin koulutus on hankalaa. Itse kun koulutin kooikerhondjeni niin oli puolet helpompaa, tosin syynä oli se että koira oli pentu.

Eli vinkkejä miten saisin Tommyn oppimaan innokkaasti? Lelut eivät kiinnosta jätkää pätkän vertaa ja namut vain silloin tällöin. Uusien temppujen opettelu ei kuitenkaan onnistu, koska koiralla ei riitä mielenkiintoa oppia uutta. En vaadi koiralta liikoja, vaan välillä tavallinen maahan menokin tuottaa vaikeuksia vaikka koira sen osaa. Mitä siis teen väärin vai voiko koiraa jotenkin innostaa tekemään asioita? :)

19.06.2009 16.29
021187841_r
Jyväskylä
Jos koira ei meinaa ottaa kontaktia, ite seisoskelen vaan paikallaan ja ootan että koira kattoo päin. Sitte kauheet palkkiot. Ja kannattaa innostaa koiraa, vaikka riehua sitte sen nenän edessä, ja ihan pikkujutustaki bileet pystyyn aluksi !
Mutta siinäki kannattaa vetää joku raja, ettei se koira sua sitte ihan leikktätinä pidä loppujen lopuksi. Joo :D
19.06.2009 16.36

http://www.petsie.fi/forum.php?catid=1&page=1&fid=2741&range=1

Täällä ainakin omasta mielstäni hyviä vinkkejä ;)

20.06.2009 11.58
020076877_r
Joensuu

voit ottaaa koiraan kontaktia eri tavoin,esim:seisot panet koiran istumaan eteen odotat niin pitkään että koira ottaa kontaktin sinuun ja heti kun ottaaa kontaktin palkkaaat sen mieluisalla tavallamie opetin juicen silleeen et laitoin nenäni päääle makupalan ja rupesin liikumaan niin heti rupes katsomaan silmiin....hyviä opetus hetkiä

palkkaaa koira vaikka lenkillä tai sillä tavallla mistä koira tykkää

Muokattu viimeksi: 02.09.09 17.53
01.09.2009 19.10
Sun kannattaa vaihtaa motivointi keinoa, kokeile erinlaisia leluja jotka herättävät koiran huomion, kokeile mistä leikeistä koira tykkää ja millaisten makupalojen perään se on. Kannattaa aluksi käyttää palkkiona koulutuksessa mm. raakaa lihaa joka tuoksuu voimakkaasti verelle :D
06.09.2009 09.20
021071756_r
Oletko tiedustellut Tommyn koulutushistoriaa? Onko sille kontakti ylipäänsä hepreaa vai vain syystä tai toisesta kadoksissa? Voisiko jokin asia estää sitä keskittymästä? Stressi tai muu "huomaamaton" tai vaikeasti huomattava ongelma voi mm. vaikuttaa herkkään koiraan lukitsevasti. Silkka välinpitämättömyys voi myös johtua siitä, että koira kokeilee asemaansa sinuun nähden. Mutta tämä on vain spekulaatiota...
06.09.2009 09.44
022567194_r
Espoo
Jos Masi ei millään jaksa innostua teen sille näin: Sidon Masin hihnasta puuhun kiinni ja härnään sitä sen verran kaukaa ettei se saa herkkua jne. Lelullakin joskus härnään jne. Kun koira osoittaa kiinnostusta päästän sen irti j apyydän luokse ja yleensä Masi ryntää hirveellä kiireellä luokse ja ottaa kontaktia : D Kuulin tämämn yhdeltä kaverilta joka käy Tokotreeneissä ja siellä joskus käytettiin tuota
09.09.2009 14.13

Mun mielestäni paras konsti on naksutin.

Minttu oppi katsekontaktin jo parin päivän kuluttua siitä kun se tuli meille ja aloitin naksuttimella opettamaan sille pikku juttuja.

Katsekontakti on se tärkein juttu ihan pennusta lähtien, sen jälkeen tie on auki lähes mille vaan koulutukselle.

Istuin maahan ja otin naksuttimen ja mulla oli namia kädessä. Tottakai Minttu seurasi sitä kättä jossa nami oli, niinpä laitoin namin suunnilleen nenäni eteen ja katsoin Minttua niin että se katsoi takaisin ja heti kun se katsoi mua silmiin niin naksautin ja annoin namin. Toistin samaa muutaman kerran ja sitten pidettiin taukoa. Pentu ei jaksa keskittyä kovin kauaa, eikä ehkä Tommykaan jaksa keskittyä ellei ole koskaan opetellut sitä. Kannattaa aloittaa varovasti myös vanhemman koiran kanssa.

Naksuttimella kaikki täytyy tapahtua siinä silmänräpäyksessä kun koira tekee oikein, muuten se ei ymmärrä mistä on kyse. Ja toistoja - toistoja ja namia, sillä kaikki onnistuu.

Minttu oppi ihan muutamalla kerralla että katsekontakti auttaa myös sitä itseään vähän joka asiassa.

Katsekontaktilla voi sitten käyttää myös käsimerkkejä joita mä käytän tosi paljon koirien kanssa.

Jos Minttu tekee pahaa niin sanon vain sen nimen ja se katsoo mua välittömästi silmiin ja jos haluan sen lopettavan pahanteon niin joko sanon sille hyvin hiljaa ja ystävällisesti että "ei" tai sitten vain heristän sormeani niin se lopettaa ihan välittömästi sen mitä on tekemässä. Jopa sen leuat jää sekunnissa paikoilleen jos se on jyrsimässä sohvan reunaa ja sitten se hitaasti irrottaa otteensa sohvasta tai mitä pahaa se nyt sitten ikinä onkaan tekemässä.. Jostain syystä ystävällinen kielto saa myös sen hyvin ystävälliseksi ja se ihan selvästi huomaa tehneensä jotain jota ei saa tehdä.

Mä olen yrittänyt Mintun kanssa tätä positiivista palkitsemista ja se on tehonnut ihan huiman hyvin. Mun ei todellakaan tarvitse kiljua sille kieltoja eikä juosta sen perässä ja yrittää sitä kiinni. Kaikki on ollut ihan hurjan helppoa pelkällä hiljaisella ja ystävällisellä ohjauksella sekä alussa namipalkkioilla.En olis itse ikinä uskonut että tällä systeemillä sen kanssa on näin helppoa.

Minttu on vajaa puolivuotias ja tänä aikana olen pari kertaa joutunut käyttään suoraa niskasta nostamista kun se tuhosi ruusupenkkejä pihassa. Minkään muun takia en ole joutunut komentamaan sitä muuta kuin kauniilla hiljaisella "ei" sanalla tai sillä sormen heristämisellä...

Minttu on vilkas ja riehuvaa sorttia että kyse ei ole edes rauhallisesta pennusta.

Tietenkin silloin kun se leikkii Manun tai Viljon kanssa sen kuulo on valikoivampi eikä se välttämättä heti huomaa kieltoja. Silloin joutuu sanomaan vähän kovemmalla äänellä, mutta kun ne yleensä riehuvat ulkona niin eipä niitä juurikaan tarvi komentaa. Jäähylle vaan koko lauma välillä jos tunteet alkaa käymään liian kuumina

Muokattu viimeksi: 09.09.09 14.23
14.09.2009 10.56
022064997_r
Helsinki
Harjoiteltu kontakti lenkillä. Mikäli jotain mielenkiintoista tulee vastaan sanon "katse" ja jos Buddy nyt sattuu kääntämään päänsä edes vähänkin minua päin annan namin. On hyvä taktiiikka ja toimii!
14.09.2009 11.52
000059032_r
Kehumiset, namit ja tiukka harjottelu, leikkimielinen :)
02.11.2009 20.06
022372026_r
Rauma

Itse opetin näin Sallille: Kädessäni oli namia, Salli haisteli niitä. Heti kun Salli edes vilkaisi minua, kehuin ja annoin namin. Muutaman kerran Salli vilkaisi ehkä sekunin. Kuitenkin, nameja sateli.

Päässä alkoi raksuttaa, ja Salli tajusi "että hei! aina kun katson emäntää silmille, saan herkkua" ja katse pidentyi.

Tuota saimme jatkaa jonkun aikaa, mutta nykyään kontakti on kiitettävän hyvä!

JA TÄMÄN NEUVOI MINULLE PIENELÄINHOITAJA OPETTAJAMME. :-)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti