Varhaiskastraatio - Sivu 2 (Kissat > Pennut)

12.08.2009 10.20
022154694_r
Lahti

Joo noilla tosiaan on kokoa, kasvaneet ihna silmissä kyllä. En ihan itekää tajunnu että ne noin isoja on ennen ku punnittiin.

Jos Nero painaa vaan 1.5 kg niin saattaa olla että ei ihan joka ell. ala leikkaamaan vielä, noitakaan ei tuolla minne ajan varasin niin tosiaan oltas suostuttu ottamaan vielä veitsen alle jos ei olis tuota kokoa jo löytyny. Eikä nuo lihavia kyllä ole, oon aina ollu tarkka ettei elukat liho.

12.08.2009 10.47
020235661_r
Isokyrö
Meillä Minttu leikattiin ihan sopivaan aikaan, kylläkin aika nuorena ja eläinlääkäri antoi vahingossa liikaa nukutuslääkettä.. Vili leikattiin kuukausi sen jälkeen kun rupes merkkailemaan.
12.08.2009 10.50
019738688_r
Järvenpää
Eiköhän meilläkin kasvupyrähdys tästä ala kun poika sai alkuviikosta matokuurin. Ruoka ainakin tuntuu kelpaavan. Ei mulla nyt tässä vielä mitään kiirettä ole, pitää vaan tarkkailla tota painoa että nousis pikkasen. Mahdollisimman pian haluisin kuitenkin leikkauttaa, kun naapurissa on leikkaamaton naaras joka saa vapaasti kulkea mihin lystää.
31.10.2009 04.11
021181143_r
Oulu
itse en leikkauta omaa kissaani, ainakaan vielä koska ajattelin hommata sitten tulevaisuudessa naikkosen sille ja on se jotenki mun mielestä parempi että ne sukukalleudet olis tallella, ku ei se enää olis se kyösti ja sisäkissa muutenkin mutta any way, jos kolli kissa leikkautetaan sillon kun se on alle 6-8 kuukautta sille jää pieni pää joka on mun mielestä ruman näköstä. eli antaa sen pään kasvaa ensin siihen oikeaan mittaan ennenkuin menee niihin kasseihin sörkkimään. ja se pään kasvu johtuu tietenkin hormooneista ja näin mutta omasta mielestä näin olisi parempi :)
Muokattu viimeksi: 31.10.09 04.24
31.10.2009 04.14
022154694_r
Lahti

Kyösti/ Kai tutkitutat myös kissasi sitten ennen mitää naisreissuja? Ja mitä rumaa on kissassa jolla ei ole "mässyposkia"?

Muoks/ Korjasin nimen ja kirotusvilheet. (Kyllä, se on mahdollista näinkin lyhyessä viestissä. >.<) 

Muoks/ Jaa nyt se oli Kyösti taas eikä Marski. Eli muoks nimi... 

Muokattu viimeksi: 31.10.09 04.25
31.10.2009 04.28
021181143_r
Oulu
siis se "nais reissu" olis sen vakio nainen :D että toisen kissan sitten myöhemmin ajattelin ottaa. tottakai ja rokotteet kans pittää. no mun mielestä kolli on kolli jos se näyttää siltä että ku näkkee semmosia liian aikaisin leikkautettuja poika kissoja jotka on muuten isoja mutta pieni päisiä nii näyttää vaan rumalta ja oudolta. sori ku tuo juttu aina laittaa sen takas marskiksi :D
Muokattu viimeksi: 31.10.09 04.29
31.10.2009 04.32
022154694_r
Lahti

Eli otat toisen kissan, nartun tällä kertaa, ja rokotat molemmat ja sit teetät pennut?

Ei ne rokotteet tee kissasta tervettä.

Anteeks nyt että vänkään, mutta miks pitää teettämällä teettää lisää maatiaisia jotka päätyy kesäkissoiksi, pedon syötiksi tai auton alle 90 % tapauksista?

31.10.2009 04.37
021181143_r
Oulu
ei tee kissasta tervettä mutta estää taudeilta. mulla on paljon kavereita jotka haluaa kissoja ja ne ei ole sellasia jotka tekee niistä kesä kissoja ja oma siskokin haluaa jossakin vaiheessa kissan. ja itse ajattelin pitää pari pentua itellä. ja maatiais kissat on paljon terveempiä entä rotu kissat. ihan tutkittua. ja sit ku saa sen yhen pentueen tehtyä niin leukkautan ainaki sen nartun  nii ei tule kohtu tulehusta ja muuta epämukavaa
Muokattu viimeksi: 31.10.09 04.42
31.10.2009 04.47
022154694_r
Lahti

No eikö ne sun tutut voi ottaa jonku niistä sadoista muista kodittomista kissoista? Pitääkö olla just sun kissan pentu ? Ja ei ne rokotuksetkaan estä 100% taudeilta.

Ja millä perusteella maatiaiset on terveepiä ku rotukissat? Kerro tutkimus (linkki, lähdetieto tms) niin uskon.

Muoks/ Kirotusvilheet

Muokattu viimeksi: 31.10.09 04.49
31.10.2009 05.02
021181143_r
Oulu
eipä ne taida voida ottaa muita kissoja :D no ei 100 % tietenkään vai olisiko parempi jättää ottamatta rokotuksia siihenkö pyrit? :D puhut kyllä mahottoman sekavasti. no sanoohan se järkikin että itse et panisi veljeäsi tai siskoasi koska teillä on samat geenit ja rotu kissoilla monesti sattuu hieman tuota sukurutsausta eli ei saa uutta geeniä ja ne sairaudet mitä rotukissan geenit omistaa jatkuu suvusta toiseen, mutta maatiais kissa saa uusia geenejä eikä tule peri aatteessa suvussa kiertäviä sairauksia esim mitä koirilla on lonkka vikoja ja luonne vikoja ja joillakin pienillä koirilla on se että jos ne haukkuu tarpeeksi kauan niin silmät voi pullahtaa ulos päästä. siis sellaisilla jotka on jalostettu korkealle. yritin ettiä linkkiä ja muuta mutta ei löytyny ku koirista :) mutta sekin jo paljastaa aika paljon
Muokattu viimeksi: 31.10.09 05.02
31.10.2009 05.10
022154694_r
Lahti

Just.. Luuletko tosissas että maatiaisissa ei ole sukusiitosta? Ihanko tosissas uskot niin? Jos saman alueen kissat jatkuvasti saa pentuja keskenään niin siinäkö ei sitten ne geenit pyöri samassa? Ja moniko maatiainen on OIKEASTI tutkittu ennen astutusta?

Suomen maatiaiskissat ei ole yhtä isoa maatiaiskantaa vaan pienen alueen kissat pariutuu keskenään= ne samat geenit pyörii ympäri ja ympäri.

Rotukissat tutkitaan ja sukusiitosta vältetään, maatiaisesta ei tiedä mitä siinä on. Mistä ne maatiaiset niitä uusia geenejä saa? Mistä tiedät mitä geenejä siinä on? Oikeasti järki käteen.

Maatiaisia mullaki on enkä pois vaihtas mutta hei haloo!

Ja ihan turha nyt puhua koirista kissakeskustelussa yhtään mitään. Se että joitankin rotuja on ylijalostettu ei puolla sun tai kenenkään muunkaan epämäärästä maatiaiskissojen pennutusta.

Ja miksei voi ottaa muita kissoja ne sun tutut? Vaikka omistajat aina niin luuleeki ni ei ne omat oo yhtään se erikoisempia ja ihania. Ärsyttää tommonen hälläväliä pennutus ku se vähentää maatiaisten jo nyt huonoa arvostusta.

Muoks/ Kirotusvilheet taas. >.<

Muokattu viimeksi: 31.10.09 05.12
31.10.2009 05.24
021181143_r
Oulu
hei rauhotu jo! luuletko että aattelin ottaa samalta alueelta toisen kissan? en tietenkään älä piä mua iha tyhymänä. ja itse asiassa asiahan ei sinulle kuulu jos teetän pentuja omilla kissoillani sitten joskus. ehkä kuitenkin ne mun kaverit ennemmin multa ottaa ne kissat ku jostakin eläinkodista. tuttu ja turvallinen. ja kato se keneltä sain oman kissan nii oli ihan tarkotuksella tehny ne pennut ja emossa oli jotain rotu kissaa. kerrostalossa mun vastapäätä asuu että ei oo mitään ulkokissoja ja se nainen kyllä tiesi mitä teki. en oo sellanen että ajattelen että omat on parempia entä muiden. en oo sellanen. ja mulla ei oo hälläväliä pennutus ku oon miettiny sen asian tarkkaan. ja ennenku teetän ne pennut varmistan että on tarpeeksi paljon ottajia koska ikinä ei voi tietää montako pentua tulee. ei sitä muuten ruveta pentuja tettämään. sinähän luulet mua ihan aivottomaksi.
31.10.2009 05.24
021181143_r
Oulu
Muokattu viimeksi: 31.10.09 05.24
31.10.2009 05.34
022154694_r
Lahti

"oli jotain rotukissaa" just just... eli maatiainen mut pitempi karva tai omistajan silmään erikoisempi rakenne. Nää on nähty ja kuultu.

Se ei riitä että varmistaa että on ottajia. Moni ihminen varaa ja lupaa mutta ei lopulta ota, tämä on yleistä ihan rotukissa puolellakin missä maksetaan varausmaksujakin.

Ja jos aiot niitä pentuja teettää niin kai teetät ne kunnon terveystutkimukset myös ( kysyin tätä jo aikaisemmin mutta et vastannut) ? Se ei riitä että kissa on sisäkissa ja se on rokotettu, se ei tee niistä pennuista yhtään sen "terveempiä" ku niistä ulkokissojen pennuistakaan.

Ja edelleenkää tuo sairaaksi jalostettu koirajuttu ei liity tähän maatiaisten turhaan pennuttamiseen ja kyseenalaistan ihmiset jotka uskovat kaiken lukemansa ja näkemänsä itse ajattelematta. Kaikkkitv-dokumentit ja uutiset tehdään jonkun ihmisen näkökulmasta katsottuna eikä ne ole mitään absoluuttisia totuuksia.

Ja kyllä pidän aivottomana jos meinaa turhaan pennuttaa kissaansa ja kyllä, minulla on oikeus sanoa mielipiteeni koska välitän kissoista. Maatiaisten turha pennuttaminen ("koska on kivempi ottaa tutulta") vähentää maatiaisten (jo minimaalista) arvostusta.

Ja se että ottaa kissan muualta ei tarkota että ottaa sen eläinkodista.

31.10.2009 05.43
021181143_r
Oulu

tottakai ja rokotteet kans pittää. <-- kylläpäs vastasin. ainaki mun mielestä näytti rotukissalta tai puoleksi rotukissa. en sanonu että omistaja olis sanonu. ja sanoin kans että aijon ite pitää osan kissoista, et taida kuunnella mitään kun puolustelet omaa kantaasi niin paljon. no ei varmaan tee terveempiä oon jo myöntäny sen. voi ***** että sulle on vaikea puhua tai luoda rakentavaa keskustelua. ei se koira juttu liity tähän mutta luulis auttavan sua tajuamaan mun pointtini. mitä pahaa siinä olisi jos pennuttaisin ja sattumalta haluaisinki pitää kaikki kissat itellä? tai mitä se sun tilannetta liikuttas? kysympähän vaan

ja sen sanon että mun kissa on ainaki tervepäinen.

ja miks väännät tästä keskustelusta hirveen riidan pystyyn? ei voi käsittää

Muokattu viimeksi: 13.11.09 04.42
31.10.2009 05.54
022154694_r
Lahti

En väännä riitaa vaan kyseenalaistan turhan pennuttamisen.

Se että sun mielestä näytti rotukissalta ei tee kissasta rotukissaa tai edes osittain rotukissaa, rekisteripaperit tekee kissasta rotukissan.

Jos haluat kaikki pennut pitää itsellä niin ok mutta perustelit pennuttamista aikaisemmin sillä että olet kysellyt halukkaita ja sun kaverit ja tutut haluaa just SUN kissan pennun. Ristiriitaista?

En väittäny missään vaiheessa etteikö sun kissa olis tervepäinen. Kysyin että aiotko tutkia onko kissasi terve. Rokottaminen ei edelleenkään takaa kissan terveyttä, se ei siis ole vastaus kysymykseeni.

Minua liikuttaa turha pennuttaminen koska välitän siitä että kodittomia kissoja on Suomi pullollaan ja litassa maantiellä. Koskahan ihmiset oppii että tämä on keskustelupalsta ja se että kaikki eivät ole samaa mieltä ei ole riitelemistä.

Et ole vielä yhtäkään hyvää perustelua pennuttamiselle antanut ja suutut kun joku kyseenalaistaa.

Muoks/ Se floodaaminen on edelleen kiellettyä Petsiessä. Lukee keskustelualueen säännöissä ja suosittelen kertausta jos ei ekalla kerralla jäänny mieleen. 

Muokattu viimeksi: 31.10.09 05.56
31.10.2009 06.11
021181143_r
Oulu
sanoin vaan että näytti. en sanonu että oli eikä osittain eikä mitään muutakaan hevon vittua. se oli osa syy siihen pennuttamiseen että on monia kavereita jotka haluaa kissan, ei koko syy. kyllä tutkitutan mun kissani ja tuo on jo kolmas kerta kun vastaan siihe. ymmärryksessä vikaa(kö)? miten oon floodannu? se että kirjotin kolmesti peräkkäin mutta eri asiasta? vai se että vaihdan lemmikin nimen joka sattuu aina olemaan marski ja en huomaa sitä ja sitten on pakko muokata sitä eli vaihtaa kyöstiksi? tell me please
31.10.2009 06.16
022154694_r
Lahti

Jos olisit lukenut ne säännöt niin tietäisit mitä floodaaminen on. Jos sama käyttäjä kirjoittaa kolme viestiä peräkkäin, se on floodaamista. Ne kolme eri asiaa voi laittaa siihen samaan viestiin ja sitä edellistään voi muokata (minkä selvästikin osaat kun muutat sanomisiasi jälkikäteen).

Lemmikki voi mennä vahingossa väärin, itsellekin sitä tapahtuu kyllä joten se on ihan ymmärrettävää. Siitä sanoin vain ekan viestin kohdalla kun hitaasti vaihtu se lemmikki kyösti-marski-kyösti, anteeksi siitä.

Ja edelleenkään et vastannut siihen tutkituttamis kysymykseen muuta kuin että rokotat.

31.10.2009 06.47
021181143_r
Oulu
tottakai ja rokotteet kans pittää.1 <--, kyllä tutkitutan mun kissani 2. eli oon sanonu aika pirun monesti että tutkitutan kissani ja oon kopioinu sen nyt ainaki 3 kertaa tähän ja nyt kirjotan vielä isolla että KYLLÄ TUTKITUTAN KISSANI. nyt et voi väittää että en olis vastannu huoh..
31.10.2009 10.00
021316400_r
Kiuruvesi
Onko terveystuloksia vanhemmista + isovanhemmista? Testeissä ei näy periytyvät sairaudet.
31.10.2009 10.18
022437786_r

no sanoohan se järkikin että itse et panisi veljeäsi tai siskoasi koska teillä on samat geenit ja rotu kissoilla monesti sattuu hieman tuota sukurutsausta eli ei saa uutta geeniä ja ne sairaudet mitä rotukissan geenit omistaa jatkuu suvusta toiseen...
Taidat olla kovinkin tutustunut rotukissojen kasvatukseen? Suosittelen tutustumaan vaikkapa tähän linkkiin, siellä on kasvattaja hieman valaissut asiaa kissankasvatuksesta venäjänsinisten kohdalla. Kissankasvatuksessa ei tahalleen sukusiitosta tehdä. Yleensä sellaiset pentueet, missä pentueen isä on vaikka emon oma pentu, ovat vahinkoja, ja usein kasvattaja keskeyttääkin odotuksen.
Kissoissa ei olla jalostuksessa menty yhtä pitkälle kuin koirien, vain muutamalla rodulla on periytyviä sairauksia, ottaen huomioon että kissarotuja on paljon yli 70.

Esimerkiksi venäjänsinisisten geeniboolia raikastetaan mm. Virolaisella ja Ruotsalaisella geenillä. Pahassa tapauksessa voidaan myös muiden rotujen yksilöillä vahvistaa rotua, ja kuitenkin säilyttää rotu. Venäjänsinisillä tehtiin näin toisen maailmansodan aikaan, eikä sukusiitosta käytetty.

31.10.2009 12.30
020416743_r
Turku

Kyösti, 06:11: sanoin vaan että näytti. en sanonu että oli eikä osittain eikä mitään muutakaan hevon *piip*

Kyösti, 05:25: ja kato se keneltä sain oman kissan nii oli ihan tarkotuksella tehny ne pennut ja emossa oli jotain rotu kissaa

Että ihan turha vängätä, kun ei itse muista mitä on sanonut. Ja tahtoisin tietää mitä kissan tutkituttaminen mielestäsi tarkoittaa? Mihin testeihin aiot sen viedä?

Muokattu viimeksi: 31.10.09 12.33
"Suuri ääni - suuri persoona." http://kehraten.blogspot.fi
31.10.2009 12.54
022154694_r
Lahti

Huaah, onneksi menin välissä nukkumaan ku tuntu että pää räjähtää tämän asian kanssa. Onneksi tänne oli nyt tullut sitte muitakin.

Mä myös edelleen odotan vastausta tohon tutkituttamiskysymykseen?

Ja kiitos Mirnyj ku kaivoit esille noi Kyöstin sanomiset, mulla ku ei siihen aamulla riittäny voimat.

31.10.2009 13.58
020416743_r
Turku

Sisu, eipä mitään, itseäkin alkoi keljuttaa moinen.

Ja todellakin yhtä tyhjän kanssa sanoa, että "aion tutkituttaa kissani". Vaikka mitä voi tutkituttaa, mutta se on ihan eri asia millä on merkitystä parittamisen kannalta...

"Suuri ääni - suuri persoona." http://kehraten.blogspot.fi
31.10.2009 14.01
022154694_r
Lahti

Niin ja helppo sitä on täällä netissä luvata vaikka mitä tutkimuksia mutta kun aika koittaa niin sitte vaan se naaras samaan tilaan ja hupskeikkaa..

Ku meinaa oikeen ottaa tyttökissan seuraavaks että saa tehdä pennut kissoillaan...

Ja taas huomaa kuinka maatiaisia arvostetaan kun yritetään vängätä rotuverta siihen omaan kissaan. Ja vaikka olisikin ihan oikeasti osaksi rotukissa niin ei se yhtään enempää etuoikeuta niitä pentuja sillä pistämään alulle.

31.10.2009 14.07
022643200_r
Oulu
Mirnyj kirjoitti:

Kyösti, 06:11: sanoin vaan että näytti. en sanonu että oli eikä osittain eikä mitään muutakaan hevon *piip*

Kyösti, 05:25: ja kato se keneltä sain oman kissan nii oli ihan tarkotuksella tehny ne pennut ja emossa oli jotain rotu kissaa

Että ihan turha vängätä, kun ei itse muista mitä on sanonut. Ja tahtoisin tietää mitä kissan tutkituttaminen mielestäsi tarkoittaa? Mihin testeihin aiot sen viedä?

Erittäin ristiriitaista kyllä. Millaiselta mielestäsi rotukissa näyttää ulkonäöltään? Mikään pitkäkarvaisuus ei ole perustelu.

+ Mitä meinaat tutkimuksilla Kyösti? FIV, FeLV, HCM...?

31.10.2009 14.18
021685332_r
Oulu
Mää kyl ihmettelen miten se kastroiminen oikeen pään muotoon vaikuttaa?! Kai nyt kissan pää on erilainen pienenä, kun se kasvaa myös kasvot muuttuu. Ennemmin kai pään muoto tulee vanhemmilta, kuin että kastroiminen muuttaisi sitä?
31.10.2009 14.24
021316400_r
Kiuruvesi

En usko, että leikkaus vaikuttaisi pään kokoon. :D Tottakai pentulla on isompi pää verrattuna kehoon kuin aikuisella.

Tänne ei ole vieläkään tullut "kunnon kollinposkia". Taidan uskoa, että ruokavaliolla on enempi vaikutusta siihen ja lihavuudella.

31.10.2009 14.32
022154694_r
Lahti

Mulle nyt on ihan sama jos joku haluaa kissansa leikata vasta parivuotiaana että kasvaa ne posket kollille; jos ei pidä poskettomista kolleista niin sitten ei pidä ja on valmis pitämään sitä mahd. merkkailevaa hormonihyrrää kotonaan.

Se on kuitenkin vain mieltymyskysymys, toiset tykkää muhkummasta.

Itse kannatan varhaista leikkausta koska en halua stressauttaa kissojani turhaan hormoniheittelyiden takia. Itse halusin ehdottomasti punaisia maatiaisia, joku haluaa kollilleen ne posket, oma valintahan se on.

Niin ja siis käsittääkseni hormoneilla on tekemistä juuri noiden kollinposkien synnyn kanssa jonka takia aikaisin leikatuille ei sellaisia muhkuposkia synny. Tietysti leikatunkin kissan kasvot vahvistuvat kasvaessaan mutta ne sivupuskurit jää pois. Tai näin olen käsittänyt, en ole asiaa tarkemmin tutkinut kun itseäni ei kiinnosta onko posket vai ei.

Joku asiasta faktaa tietävä voisi kyllä aiheesta valaista. :)

01.11.2009 07.05
021181143_r
Oulu
Viiru kirjoitti:
Mää kyl ihmettelen miten se kastroiminen oikeen pään muotoon vaikuttaa?! Kai nyt kissan pää on erilainen pienenä, kun se kasvaa myös kasvot muuttuu. Ennemmin kai pään muoto tulee vanhemmilta, kuin että kastroiminen muuttaisi sitä?

ei se pään muotoon vaan kokoon. koska hormoonit on se joka saa uroksella sen pään kasvamaan. ja jos liian aikaisin kastroidaan eli ei ole sellaista hormooni kasvua niin se pää jää säälittävän kokoiseksi ja kroppa on sitte iso. sitä tässä tarkoitan. je ne testit eli kaikki maholliset kyllä ne siellä eläinlääkärillä selviää mitkä testit jos aikoo pentuja tehdä.

ja mua ei oikeastaan haittaisi jos se olisikin sellainen hormoni hyrrä mutta kaverillani oli ollut kissa nimeltä makke ja sitä ei leikkautettu ikinä. joskus vain saattoi mouruta ja ruiskia jonnekkin mutta ei sen pahempaa ^^ 

ja by the way eilen kokeilin kattia valjaissa ulkona, yllättävän hyvin meni.. oli kans tämä meidän marski mukana. ihmisiä hieman hymyilytti kun kissaa ja koiraa ulkona käyttää yhtä aikaa :D 

Muokattu viimeksi: 01.11.09 07.11

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti