Varhaiskastraatio - Sivu 3 (Kissat > Pennut)

01.11.2009 10.35
021316400_r
Kiuruvesi
Kyllä tolla mun katilla on ihan normaali pää.. ;O
01.11.2009 11.27
020416743_r
Turku

ei se pään muotoon vaan kokoon

Millä perusteella? Ei se leikkaaminen kasvuhormonin tuottoa pysäytä, joka siis vaikuttaa luuston kasvuun, eli siihen kuinka isoksi kallo kasvaa, vaan sukupuolihormonin joka vaikuttaa ulkoisten sukupuolituntomerkkien muodostumiseen. Eli käytännössä siis jos kolli kastroidaan ennen kuin sen hormonit alkavat hyrräämään, sille ei todennäköisesti kasva selkeitä kollinposkia.

Hyvä esimerkki kollinposkista: brittiläinen lyhytkarva. http://www.catsofaustralia.com/images/british-shorthair-britz1.jpg Ei tämän kissan pää ole yhtään sen isompi kuin esim. saman rodun nartulla, jolla luonnollisesti ei ole kollinposkia. http://www.purshantyscattery.com/British%20Short%20Hair/Nimloth%20Silver%20Sabiha%20%5B400x300%5D.jpg

ne testit eli kaikki maholliset kyllä ne siellä eläinlääkärillä selviää mitkä testit jos aikoo pentuja tehdä

Kyllä näistä asioista pitää olla itsekin selvillä ennen ell:lle lähtemistä, että tietää mitä haluaa ja saa mitä tilaa. Tiedätkö varmasti että oma eläinlääkärisi on täysin perehtynyt kissankasvatukseen ja että hänelle on itsestäänselvyys että tahdot testata kaiken mahdollisen?

Tiedätkö myöskään kuinka kauan naaraan tulee kasvaa ennen astutusta? Oletko valmis pitämään kissat erillään siihen asti? Entä kuuntelemaan sitä mourua, kun sinulla on toisessa huoneessa liian nuori kiimainen narttu ja toisessa viriili kolli? Oletko perehtynyt naaraan hoitoon ja ruokintaan tiineysaikana? Entä siihen miten toimia mahdollisissa synnytyksessä ilmenevissä ongelmissa? Tiedätkö koska pennuille aletaan syöttää kiinteää ruokaa? Entä millainen ruoka sopii pikkuisille pennuille? Oletko myös varautunut niiden +- neljän pienen täystuhon kolmen kuukauden aikana aiheuttamiin vahinkoihin ja harmaisiin hiuksiin?

Kaikenlaista huomioonotettavaa ennen kuin aletaan tekemään kavereille söpöjä pentuja...

Muokattu viimeksi: 01.11.09 11.27
"Suuri ääni - suuri persoona." http://kehraten.blogspot.fi
01.11.2009 11.42

Mä mietin Unton, vanhemman kissamme kohdalla varhaiskastraatiota, mutta asian ratkaisi lopulta se, että paikallinen ell. leikkaa vain 7kk täyttäneet.. Joten annettiin Unton kasvaa, ja lopulta leikkautus viivästyi ja se leikattiin vasta 1v ikäisenä. Se ehti aloittaa merkkaamisen, mutta ei onneksi jatkanut sitä. Sensijaan aiempi kissamme leikattiin 8kk ikäisenä kun se oli aloittanut merkkailun ja mouruamisen, eikä se lopettanut sitä ikinä.

Karmaa en ainakaan vielä aio leikkauttaa kun pitäisi etsiä jostain kauempaa ell, mutta se on pian 5kk ja ongelmia ei vielä ole, yritän toiminnallani ehkäistä ja välttää niiden tulemista, sillä se merkkailevan kollin haju ei ole kiva. Suurin ongelma aina varhaiskastraatiota edes miettiessäni on siskoni, joka saa minutkin epäluuloiseksi. Olen yrittänyt selittää netistä lukemiani asioita, mutta hän silti vakaasti uskoo että kissalle tulee kaikenlaisia virtsausongelmia jos kastroidaan liian nuorena ja että kissa jää jotenkin kitukasvuiseksi/lopettaa kasvamisen sillä leikkaushetkellä..

Muokattu viimeksi: 01.11.09 11.42
01.11.2009 12.34
021316400_r
Kiuruvesi
Täällä on leikattu kuulat pois viiden kuukauden ikäisenä (3kg) ja tyytyväinen olen. :) Ja varmaan olen maininnut tässä keskustelussa. Akukin on nuorena leikattu, mutta en muista vain minkä ikäisenä, mutta ennen mouruja kumminkin. Äiskä ei edes kertonut minulle, että Aku menee leikkaukseen, koska olin silloin joku 8v. Hyvässä lihassa edelleen.
01.11.2009 13.53

Kyösti, mistä olet keksinyt, että kastraatio vaikuttaisi kissan pään kokoon?

Tässä on hyvä kirjoitus varhaiskastraatiosta ja -sterilaatiosta.

"Osa maallikoista uskoo edelleen, että on luonnonvastaista ylipäänsä leikkauttaa kissaa, saati sitten pentuiällä. Joku tietää kertoa, että naaraalla pitää tehdä vähintään yksi pentue tai odottaa ainakin ensimmäiseen kiima-aikaan asti ennen leikkausta. Kissan leikkauttamiseen liittyy paljon uskomuksia ja perusteettomia myyttejä, joita jotkut vanhoilliset eläinlääkäritkin pitävät yhä yllä pystymättä perustelemaan asiaa muuten kuin "näin on aina ennenkin tehty". Suomessakin on kuitenkin jo useita eläinlääkäreitä, jotka ovat kumonneet sitkeässä istuvia päähänpinttymiä kissan leikkauttamiseen liittyen. Itse päätin luottaa erittäin tarkkaan ja asiantuntevaan eläinlääkäriini, ja olin myös seuraamassa leikkausten eri vaiheita."

Itselläni on toimiva vuoden vanha kolli. Sen kanssa eläminen ei todellakaan ole helppoa. Suosittelisin käymään kissaliiton järjestämän kasvattajakurssin, josta saa paljon tietoa vastuulliseen pennuttamiseen liittyen. Valitettavasti monet eläinlääkärit eivät ole kissoihin perehtyneitä, joten sieltäkään et aina saa tarvittavaa tietoa pennutukseen liittyen, jos sinulla on sellaisia suunnitelmia.

02.11.2009 07.35
021181143_r
Oulu
Mirnyj kirjoitti:

ei se pään muotoon vaan kokoon

Millä perusteella? Ei se leikkaaminen kasvuhormonin tuottoa pysäytä, joka siis vaikuttaa luuston kasvuun, eli siihen kuinka isoksi kallo kasvaa, vaan sukupuolihormonin joka vaikuttaa ulkoisten sukupuolituntomerkkien muodostumiseen. Eli käytännössä siis jos kolli kastroidaan ennen kuin sen hormonit alkavat hyrräämään, sille ei todennäköisesti kasva selkeitä kollinposkia.

Hyvä esimerkki kollinposkista: brittiläinen lyhytkarva. http://www.catsofaustralia.com/images/british-shorthair-britz1.jpg Ei tämän kissan pää ole yhtään sen isompi kuin esim. saman rodun nartulla, jolla luonnollisesti ei ole kollinposkia. http://www.purshantyscattery.com/British%20Short%20Hair/Nimloth%20Silver%20Sabiha%20%5B400x300%5D.jpg

ne testit eli kaikki maholliset kyllä ne siellä eläinlääkärillä selviää mitkä testit jos aikoo pentuja tehdä

Kyllä näistä asioista pitää olla itsekin selvillä ennen ell:lle lähtemistä, että tietää mitä haluaa ja saa mitä tilaa. Tiedätkö varmasti että oma eläinlääkärisi on täysin perehtynyt kissankasvatukseen ja että hänelle on itsestäänselvyys että tahdot testata kaiken mahdollisen?

Tiedätkö myöskään kuinka kauan naaraan tulee kasvaa ennen astutusta? Oletko valmis pitämään kissat erillään siihen asti? Entä kuuntelemaan sitä mourua, kun sinulla on toisessa huoneessa liian nuori kiimainen narttu ja toisessa viriili kolli? Oletko perehtynyt naaraan hoitoon ja ruokintaan tiineysaikana? Entä siihen miten toimia mahdollisissa synnytyksessä ilmenevissä ongelmissa? Tiedätkö koska pennuille aletaan syöttää kiinteää ruokaa? Entä millainen ruoka sopii pikkuisille pennuille? Oletko myös varautunut niiden +- neljän pienen täystuhon kolmen kuukauden aikana aiheuttamiin vahinkoihin ja harmaisiin hiuksiin?

Kaikenlaista huomioonotettavaa ennen kuin aletaan tekemään kavereille söpöjä pentuja...

no tietenkin sanon sille eläinlääkärille että haluan ne kaikki testit sille, ja jos on eläinlääkäri niin kai ne tietää enemmän asioista entä me koska ovat lukeneet enemmän ja tehnyt kaikkea muutakin eläimiin liittyvää tosi paljon.

no mulla oli kissa nimeltä viivi ja se oli vasta jotain 4-5 vuotias ku teki ensimmäisen pennun. tuli vaan yks ainoo. ja vaarat tiiän siitä että se pentu ei mahtunu ulos ku oli jääny jonnekki suolen mutkaan joten jouduimme minä ja äitini lähtemään eläinlääkärille. no kävi sitten ilmi että piti tehdä keisari leikkaus. ja leikkautimme kissan samalla.

kyllä sen mourun kestää kuunnella siitä ei ole huolta. katsos kun oli tämä viivi kissa joka mourus aina siihen 4-5 ikä vuoteen asti.

se ruokinta ole niin vaikeaa silloin kun se kissa on tiineenä. ku viivi oli tiineenä niin siitä huomas vasta loppupuolella ja ihan normaalisti oli syönyt silloin ehkä hieman vain enemmän. helppo asia. ja netistä löytyy kyllä kaikkea tietoa siitä asiasta. että kokenut olen siitä pennutus asiasta, mutta se pentu oli silloin vahinko kun kissalla oli se kärvi aika ja pääsi ulos.

kiinteää ruokaa ruvetaan syöttämään siinä 2 kuukauden iässä ainakin ja totuttelemaan ja viimeistään sillon kun emo rupeaa vierottamaan pentua. ja mulla tosiaan on ollut 2 pientä pentua itellä että tiiän kyllä miten pitää toimia. 1 kissan pentu ei ollut viivin vaan saimme sen 2-3 viikon ikäisenä. säälittävän pieni!! alle voipaketti rasian kokoinen. huhhu.. ja toinen oli sitten se viivin oma pentu myöhemmin.

opin sen ruoka asian aika hyvin. yksi hyvä resepti mulla on pienille siis aivan pienille kissan pojille. eli maitoa vehnäjauhoa ja kanan munaa. ja ne sekottaa keskenään. luin jostakin kissa kirjasta ja hyvin se toimi sille wilma kissalle.. tuli isompi entä viivistä paitsi että viivi oli hyvin pieni ja siro kissa muutenkin.

ja ne pienet vahingot ei kyllä mulle ole ongelma. kuten jo sanoin oon sen pennuttamisen käyny jo läpi.

ja sitten vielä lisää.

pidimme sen viivin tekemän pennun ja annoimme sille nimeksi silver koska se oli ihan hopean värinen ja musta ruskeita juovia meni selässä. ja yllättävän pitkä karva tuli kissalle. oli muuten komia kolli ^^ no niille kävi aika huonosti viiville että silverille. vituttaa vieläkin kun äiti sanoi että ei halua pitää niitä kissoja no mun oli sitte keksittävä niille paikka koska ne oltas muuten lopetettu :( no pelastin ne kissat sitte ja annoin ne mun kaverille mutta siellä kävi surkeempi juttu; ne oli hypänny ikkunasta alas ja karannu. eikä ne ennää ikinä tullee takas. ja vaikea mennä sinne takas koska se oli kerrostalo.. huoh... ei liittynyt kyllä asiaan mutta oli pakko kertoa koska olisitte muuten epäilleet ehkä jotakin :D

no kuitenkin näin kävi kissoille :( mutta kun sain tuon kyösti kissan olin ihan ihmeissään koska en ikinä uskonut isäni ja ilkeän äitipuoleni antavan ottaa kissaa taloon koska siitä oli jo puhuttu miljoona kertaa. no kuitenkin syy siihen miksi sain ottaa kissan on tämä; olin yhen paten kanssa mun asuntoautossa ja ulkona oli hirvee syys myrsky reipas yli kuukausi sitte ja yhtäkkiä ulkoo rupes kuulumaan hirveetä maukumista ja mää sitte sannoin patelle että ei hitto tuolla ulukona on vissii kissa ja menin sinne ja siellä oli musta valkonen kissan pentu ja ihan säälittävässä kunnossa. no otin sen siitä ja sitten myöhemmin menimme kotiin ja oli katsos yö ja mun piti "salakuljettaa" se kissa sisälle.

no kissalle ei meinannu maistua mikään ja juustokin tuli oksennuksena ulos. ja isä oli tosi vihainen kissasta ja huusi että vie se kissa ulos koska kyllä se kotiin osaa mennä ja mää sanoin että en varmasti vie tonne syys myrskyyn ja sain isän myöntymään tahtooni :D

se kissa nukku sen hetkisen yön mun vieressä ihan kiinni. ja sain sen syömään hirven liha keittoa koska ei ollu muutakaan paitsi jotaki koiran raksuja ja ne nyt sentään on liian isoja paloja niin pikkuselle kissalle. no se lasse kissa (ristin sen kissan lasse vireniksi koska lasse on mun idoli (:. ) rupes sitte syömään ihan kunnolla sitä hirvi juttua ja maitoo ja sain piettyä sen pienen otuksen hengissä.

isä sano että kissa saa olla pari päivää meillä ja sitte se saa lähtä eli mun piti ruveta kiireesti ettimään sen kotia. no kissa oli meillä jo viikon ja isä oli tottunu siihen että kissa voisi asua meillä ja jäähä, mutta sitte tuli mun serkut käymään ja erehdyttiin käymään kaupassa halpa hallissa. ja siellä se sitte oli! ilmotus että kissa kadonnut mustavalkoinen kissan pentu ja jne.. voi että kirosin kaikki mitä mieleen tuli. no ei kai se auttanu ku soittaa sitte sinne serkun patistamana. no se nainen oli sitte valmis vaihto kauppaan ja sano että he pittää itellä sen lassen ja sinä saat ottaa sen jonkun sisaruksista. no otin sitte sen sulosen raita pallon siitä :)

ja tässä siis pieni tarina kissan saannista hehhe :D

Muokattu viimeksi: 04.11.09 14.14
02.11.2009 08.54

Mistähän aloittaisin? 4-5 -vuotias kissa on aivan liian vanha ensisynnyttäjä. 2-vuotiasta kissaa on pidetty yleisesti maksimi-ikänä ensisynnyttäjäksi. Muuten riskit kohoavat liian suuriksi. Pelkästään leikkaamattomuus kohottaa kohtutulehdusten ja nisäkasvaimien riskiä. Pojilla ongelmana rasvahännät, syömättömyys, huutaminen ja merkkailu. Nykypäivänä ei luulisi kenenkään kyseenalaistavan pitääkö kissa leikkauttaa vai ei?

Pennuille pitää ostaa emonmaidon vastiketta. Siis ihan kissoille tarkoitettua. Omia korvikkeita voi juottaa vain äärimmäisessä hätätilanteessa. Emon ja pentujen ruokinta tiineys- ja pentuajan ei todellakaan ole mitään helppoa. Pennut totutetaan kiinteisiin jo 3-5 viikkoisena, ei vasta kaksikuukautisena. Emolle pitää olla laadukasta ruokaa eikä mitään koirannappuloita. Laadukkaalla ruualla tarkoitan täysipainoista ruokavaliota.

"ja mulla tosiaan on ollut 2 pientä pentua itellä että tiiän kyllä miten pitää toimia."

Valitettavasti se, että on aiemmin ollut x ajan kissoja tai x määrä pentuja, ei kerro kissakokemuksesta mitään. Suosittelisin harkitsemaan kissasi leikkautusta ja unohtamaan pentuhaaveet. En sano tätä mitenkään ilkeästi tai pahantahtoisesti. Löytöeläintarhalle tuodaan satoja pentuja vuosittain, josta varmastikin saa oikein kivat kissat. Jos mahtaa ajatella pennuttamista, se tulee tehdä vastuullisesti. Siihen menee rahaa ja aikaa, joten pentuja ei voi jakaa ilmaiseksi kavereille, jos meinaa jäädä omilleen.

Niin ja vielä siitä pään koosta. Useassa lähteessä mainitaan, että varhaiskastroidut tai -steriloidut eli alle luovutusikäisinä leikatut kissat kasvavat kooltaan suuremmiksi kuin myöhemmin leikatut. Seksuaalinen kiihottuminen vaikuttaa ruokahaluun heikentävästi, joten paljon kasvuun tarvittavaa energiaa jää saamatta.

Noh muokkaan tänne loppuun vielä tämän.

ja maatiais kissat on paljon terveempiä entä rotu kissat. ihan tutkittua.

Tähän tahtoisin myös kuulla perustelut? Missä olet tällaisia tutkimuksia ylipäätään edes nähnyt? Tiedätkö, että yhden siitoskissan terveystutkimuksiin, joissa selvitetään myös perinnölllisiä sairauksia kuluu useita satoja euroja rahaa? Kissoille tehdään geenitutkimuksia, joista saadaan dna-testejä eri sairauksille, jotta niitä olisi helpompi testata. Siitoskäyttöön tarkoitetut rotukissat on ainakin toivon mukaan testattu jo useiden sukupolvien ajan sekä useat kasvattajat tehneet paljon työtä, jotta jalostuksella saataisiin jopa poistettua sairauksia.

Miten tämä tekee rotukissasta sairaamman verrattuna kotikissaan, jota ei ole tutkittu?

Pakko lisätä näitä disclaimereita joka viestiin. En vieläkään pidä rotukissoja parempina kuin maatiaista. Arvostan maatiasta rotuna ja pyrin parhaani mukaan parantamaan kissan asemaa. Olisi kamalan kiva, jos maatiaisten pentutehtailu saataisiin kuriin ja niitä alettaisiin kasvattamaan vastuullisesti.

Muokattu viimeksi: 02.11.09 09.33
02.11.2009 09.49
021316400_r
Kiuruvesi
"jonnekkin suolen mutkaan" :D Hyvin ilmaisit asian.
02.11.2009 18.02
021181143_r
Oulu
Mörö kirjoitti:
"jonnekkin suolen mutkaan" :D Hyvin ilmaisit asian.

joo se lääkäri sano ite silleen :D

en antanu mittää koiran nappuloita sille viivi kissalle. sekotit tarinan. ja ei se kissan kasvattaminen vaikeaa ole kaikkihan sen tietää. on niitä kissoja ennenkin hoidettu ilman tuollaista hössötystä. ei vaan jaksa kuunnella tommosta. ihan niinkuin se että kissa on tiineenä olisi melkein sama asia kuin ihminen olisi raskaana. ei tehdä kärpäsestä härkästä.

Muokattu viimeksi: 04.11.09 14.13
02.11.2009 18.34
020416743_r
Turku

No sehän ON sama asia. Raskaana oleva äiti siinäkin on kyseessä.

ja jos on eläinlääkäri niin kai ne tietää enemmän asioista entä me koska ovat lukeneet enemmän ja tehnyt kaikkea muutakin eläimiin liittyvää tosi paljon

Mutta entäs jos ne eläimet ovat enemmän lehmiä ja sikoja ja lampaita ja vähemmän kissoja? Oletko siis varma eläinlääkärisi erikoistumisesta?

"Suuri ääni - suuri persoona." http://kehraten.blogspot.fi
02.11.2009 21.08
021118579_r
Outokumpu

Kyllähän niitä kissanpentuja saa helpoimmillaan pistämällä leikkaamattoman naaraan yksinään ulos ja ruokaa vaan emon kuppiin, mutta ei sitä voi vastuulliseksi kasvattamiseksi sanoa.

Ei ne eläinlääkärit ole kaikkiin asioihin perehtyneitä, aina kannattaa miettiä mille eläinlääkärille kissansa vie, ja onko se ell. juuri kissoihin vain niihin lehmiin suuntautunut.

02.11.2009 21.14
022600386_r
Lahti
Kyösti kirjoitti:
en antanu mittää koiran nappuloita sille viivi kissalle. sekotit tarinan. ja ei se kissan kasvattaminen vaikeaa ole kaikkihan sen tietää. on niitä kissoja ennenkin hoidettu ilman tuollaista hössötystä. ei vaan jaksa kuunnella tommosta. ihan niinkuin se että kissa on tiineenä olisi melkein sama asia kuin ihminen olisi raskaana. ei tehdä kärpäsestä härkästä.

Hössötystä? Että eläimestä välittäminen ja kunnollinen huolenpito on hössötystä? Jepsankeikkaa, nytpä on hieno asenne taas liikenteessä! Kuten Sverre sanoi, riittäähän siinä vähempikin, helpompaa toki jos haluaa jättänsä kissansa hoitamaan itse ihmisen typeryyden likapyykit (eli ihminen itse haluaa ah niin söpöjä pentuja, mutta ei edes vaivaudu näkemään vaivaa tämän kunnolla toteuttaakseen).

Ihminen on itsekäs, tätä olen aina sanonut ja tätä tulen aina sanomaan -varsinkin kun näitä esimerkkejä riittää täällä Petsiessäkin... >_>

02.11.2009 21.35
022154694_r
Lahti

yksi hyvä resepti mulla on pienille siis aivan pienille kissan pojille. eli maitoa vehnäjauhoa ja kanan munaa.

Ihanko oikeasti pennulle annoitte moista moskaa? o.0

Mulla nyt jotenki totaalisesti vetää verenpaineet nuppiin tän topikin myötä, en voi ymmärtää että arvostetaan omaa lemmikkiä noin vähän ja on tuollainen hälläväliä asenne. Ja se kissan tiineys todellakin ON sama asia kuin ihmisen raskaus, miksi ei olisi?

Sitäkään en edelleenkään ymmärrä kun perustellaan jotain sillä että "aina näin on ollu". Jos joku asia on ollu päin sanonko mitä iät ajat niin tarkottaako se sitä että niitä ei saa parantaa?

Uskomatonta.

03.11.2009 07.22
021181143_r
Oulu
joo tosi uskomatonta. en kyllä vaivaudu sanomaan asiasta enää mitään mutta mun mielipiteet ei vaihdu.
Muokattu viimeksi: 03.11.09 07.23
03.11.2009 13.57
022437786_r
Eipä tässä olla mielestäni mielipiteitäsi vaihtamassa pakolla, vain esittämällä mietittävää miten voisi sen hoitaa mahdollisesti toisin.

Itselleni tulee sijoituskissa, kunhan aika on sopiva. Sijoituskissa siksi, etttä haluan tutustua vastuulliseen kissankasvatukseen, vaikka tietoa kasvattamisesta olen kerännyt jo vuosia, lukemalla ja juttelemalla kasvattajien kanssa. Pitäsikin kiittää erästä kasvattajaa, kun hän on avartanut minulle paljon näinä vuosina kissankasvatusta, ystävällisesti jutellut kanssani.

Kissapentue on omalla kohdallani niin suuri juttu, etten voisi kuvitellakkaan kasvattavani ensimmäistä pentuetta ilman, että joku kokeneempi olisi tarvittaessa auttamassa ja neuvomassa kädestä pitäen. Vaikka teoriassa tiedänkin paljon kasvatuksesta, käytäntö on aina eri asia.

Pahassa tapauksessa emo ja poikaset voivat kuolla, kuinkas sitten kävisikään jos itse menisi paniikkiin kun kissat ovat hädässä ja joku ei rauhallisesti neuvoisi, mitä pitäisi tehdä.

Kissaemon ja pentuen ruokinnasta löytyy hyvä artikkeli täältä. Suosittelen lukemaan ajatuksen kanssa läpi.

Mikäli meille tulisi nyt luovutusikäinen urospentu, veisin sen heti kastrointiin, jos se vähentäisi pennun uhittelutahtoa, Onni ei kestäisi sitä, vaikka se ei itseään talon pomona pidäkkään. Pääkaupunkiseudulta kyllä varmasti löytyy joku eläinlääkäri, joka varhaiskastraation hoitaisi. Jos meidän vakio kissaklinikkamme ei suostuisi, Pääkaupunkiseudulta löytyy kymmeniä muita eläinlääkäriasemia.
05.11.2009 09.26
021181143_r
Oulu
Onni kirjoitti:
Eipä tässä olla mielestäni mielipiteitäsi vaihtamassa pakolla, vain esittämällä mietittävää miten voisi sen hoitaa mahdollisesti toisin.

Itselleni tulee sijoituskissa, kunhan aika on sopiva. Sijoituskissa siksi, etttä haluan tutustua vastuulliseen kissankasvatukseen, vaikka tietoa kasvattamisesta olen kerännyt jo vuosia, lukemalla ja juttelemalla kasvattajien kanssa. Pitäsikin kiittää erästä kasvattajaa, kun hän on avartanut minulle paljon näinä vuosina kissankasvatusta, ystävällisesti jutellut kanssani.

Kissapentue on omalla kohdallani niin suuri juttu, etten voisi kuvitellakkaan kasvattavani ensimmäistä pentuetta ilman, että joku kokeneempi olisi tarvittaessa auttamassa ja neuvomassa kädestä pitäen. Vaikka teoriassa tiedänkin paljon kasvatuksesta, käytäntö on aina eri asia.

Pahassa tapauksessa emo ja poikaset voivat kuolla, kuinkas sitten kävisikään jos itse menisi paniikkiin kun kissat ovat hädässä ja joku ei rauhallisesti neuvoisi, mitä pitäisi tehdä.

Kissaemon ja pentuen ruokinnasta löytyy hyvä artikkeli täältä. Suosittelen lukemaan ajatuksen kanssa läpi.

Mikäli meille tulisi nyt luovutusikäinen urospentu, veisin sen heti kastrointiin, jos se vähentäisi pennun uhittelutahtoa, Onni ei kestäisi sitä, vaikka se ei itseään talon pomona pidäkkään. Pääkaupunkiseudulta kyllä varmasti löytyy joku eläinlääkäri, joka varhaiskastraation hoitaisi. Jos meidän vakio kissaklinikkamme ei suostuisi, Pääkaupunkiseudulta löytyy kymmeniä muita eläinlääkäriasemia.

kerranki joku joka osaa puhua vähemmän väittely tasolla pisteet sulle :)

mulla itellä tosiaan oli yks pentue vaikkakin synty vaan yks pentu ja komia kollihan siitä tuli. ongelma oli vaan synnytyksessä mutta se hoitu hyvin mun ansiosta koska sanoin äidille että pentu ei tule ulos ja on menny jo 10-15 minuuttia joten soitimme eläinlääkärille ja se yritti neuvoa käyttämään jotankin öljyä liukasteena no jouduin sitten valehtelemaan että kokeiltu on ja sanoin että eläinlääkärin pitäisi tulla meidän paikkakunnalle koska synnytys ei onnistu. no lääkärillä meni jotain 15-30 minuuttia että oli paikalla. no eläinlääkäri sitten tutki kissan ja totesi että pitää tehdä keisari leikkaus. kalliiksihan se tuli mutta sillä ei ollut väliä koska kissani oli todella tärkeä ja muutenkin pidän kaikista eläimistä. no kissa nukutettiin ja äiti lähti oulun eläin apteekkiin (asuimme sillon oulunsalossa oulun lähellä eri paikkakunnalla ja oli yö/ ilta) niin äiti lähti sinne ostamaan äidinmaidon korviketta. pentu meinas kuolla koska sen hengitys teissä oli limaa noh eläinlääkäri antoi sellaista nestettä joka avaisi hengitys reittejä ja neuvoi miten pitäisi "ravistaa tai heiluttaa" en osaa selittää miten no kuitenkin pentu rupesi hengittämään ja laitoimme 2 lämmintä vesi pussia pennun ympärille. sitten pääsimme lähtemään kotiin ja siellä vasta ongelmat alkoivatkin. kissani oli tokkurassa ja yritti koko ajan mennä alkuperäiseen synnytys paikkaan. no sitten mulla meni hermot ja otin pennun ja kissani peiton alle ämpimään ja siellä ne nukkuivat koko yön. aamulla selvisi että ei tarvinnutkaan äidinmaidon korviketta koska viivi kissani imetti pentua ja kaikki meni hyvin siitä asti. että tämmönen tarina, mutta hyvin selvittiin siitä :) kissan kasvatuksessa tarvitaan enemmän järkeä ja ensimmäinen pentue se mullekki oli vaikkakin vahinko tapaus ku kissalla oli kiima aika ja nuorin siskoni eli jotain 6 vuotias päästi pihalle. joten kappas vaan. äiti ei meinannut uskoa että se oli tiineenä mutta minä sanoin että tunnen kyllä kissani ja se on nyt erillainen kuin ennen. olin ite sillon 7 luokalla. eli aika hyvin meni sen ikäiseksi. no nyt mulla onkin haaveena mennä lukioon ja yliopistoon lukemaan itseni eläinlääkäriksi.

suvussani on paljon lääkäreitä ja psykologeja joten varmasti minustakin voisi tulla jotain. ja meillä on ollut niin paljon eläimiä että kokemusta kyllä löytyy ja niistä on aina apua :)

05.11.2009 16.11

Oikein kyllä teitte, kun veitte kissan pikimmiten keisarinleikkaukseen. Hienoja tavoitteita myös sinulla eläinlääkäriksi ryhtymisestä. Intoa varmasti riittää!

Itse kissaharrastukseen hurahtamisen myötä olen ymmärtänyt sen, etten tiedä kissoista ns. yhtään mitään, vaikka meillä kotikotona kissoja on aina ollut. Tiedon karttuessa huomaa tietävänsä aina vaan vähemmän. Sitä yritän tässä kertoa, että myös maatiastenkin pennutus tulisi olla harkittua eikä pentutehtailua ja vahinkopentujen teettämistä.

Täytyy kuitenkin muistaa, että rotukissojen kasvatus ei ole mitään humpuukia tai hössötystä. Se on vain ja ainoastaan kissasta mahdollisimman parhaalla tavalla huolehtimista. Suosittelisin sinua selvittämään kissaliiton järjestämiä kasvattajakursseja. Itse kävin sen äskettäin ja voin todeta sieltä saavan hyvän alun pentujen kasvattamiselle - olivat ne kotikissoja tai rotukissoja. Ennen pennutusta sinun tulisi tietää vähintään tällä kurssilla käsitellyt asiat. Sieltä saa hyvää tietoa itse pentujen hoidosta aina genetiikkaan ja sairauksiin.

Jos jotakin vinkkejä voin antaa niin perehdy kissoihin vielä enemmän. Ihan ruokinnasta lähtien. Tiineelle emolle ja pennuille ei yksinkertaisesti vaan voi syöttää mitään Whiskasseja vaan ruokavalion tulee olla mahdollisimman runsas ja monipuolinen. Lisäksi sairauksista on hyvä tietää ainakin sen verran, että tietää miksi ja mitä vastaan rokotetaan tai kissoja testataan. Pentujen painoista tulee pitää myös gramman tarkkaa kirjaa pari kertaa päivässä, jotta tietää tarvitseeko jotakin pentua ruokkia lisämaidolla. Lisäksi letkuruokinta olisi hyvä olla hallussa. Pennutukseen liittyviä huomioonotettavia asioita on ehkä noin miljoona eikä niitä voi sivuuttaa sillä, että on meillä ennenkin kissoja ollut.

Lisäksi tulee ottaa huomioon, että kissaliitossa on kasvattajanimelle 18 vuoden ikäraja, eikös olekin? Rotukissoja ei myöskään myydä alaikäiselle. Tiettyä harkintaa toivon myös siitä kannattaako lapsen tai nuoren alkaa kasvattamaan vaikka niitä maatiaisia, etenkin jos vanhemmilla ei ole aikaa tai halua perehtyä kissoihin kokonaisvaltaisesti. Myös yhteen pentueeseen menevät kulut ovat suuret, jos homman meinaa hoitaa asiallisesti kuntoon eikä vaan vähän sinne päin. Esimerkiksi itselläni ei ole varaa ryhtyä kasvattamaan, vaikka olen opiskeleva ja työssäkäyvä. Osaan nauttia omista kissoistani ihan itsessäänkin ilman tarvetta tuottaa niillä pentuja. Jos tahtoisin pentuja hoivata ja tilanteeni sen sallisi, neuvottelisin sijoitusnaaraan hankkimista kasvattajan kanssa. Vastuu on kasvattajalla ja itse saa keskittyä vaan pentujen hoivaamiseen.

Valitettavasti en ole näiden asioiden kanssa samaa mieltä kanssasi. Voin kirjoittaa noista perityvistä sairauksista vielä lisää, jos kiinnostaa, mutta yleisesti ei voida pitää oletusarvona, että rotukissat olisivat sukurutsaisia ja monin tavoin vammaisia kissoja, kun taas maatiaiskanta perustuisi täydelliseen outcrossiin eikä niillä ilmenisi mitään perinnöllisiä sairauksia. Lisäksi kiinnostaisi tietää miten sukupuolihormonit vaikuttavat pään kasvuun?

"no sanoohan se järkikin että itse et panisi veljeäsi tai siskoasi koska teillä on samat geenit ja rotu kissoilla monesti sattuu hieman tuota sukurutsausta eli ei saa uutta geeniä ja ne sairaudet mitä rotukissan geenit omistaa jatkuu suvusta toiseen, mutta maatiais kissa saa uusia geenejä eikä tule peri aatteessa suvussa kiertäviä sairauksia esim mitä koirilla on lonkka vikoja ja luonne vikoja ja joillakin pienillä koirilla on se että jos ne haukkuu tarpeeksi kauan niin silmät voi pullahtaa ulos päästä. siis sellaisilla jotka on jalostettu korkealle. yritin ettiä linkkiä ja muuta mutta ei löytyny ku koirista"

"ei se pään muotoon vaan kokoon. koska hormoonit on se joka saa uroksella sen pään kasvamaan. ja jos liian aikaisin kastroidaan eli ei ole sellaista hormooni kasvua niin se pää jää säälittävän kokoiseksi ja kroppa on sitte iso."
Muokattu viimeksi: 05.11.09 16.14
06.11.2009 13.33
021181143_r
Oulu

no hormoonit vaikuttaa siihen edelleenkin, eli mikä erottaa miehen ja naisen tai naaraan ja uroksen. no kuitenkin siitä asiasta haluan vielä sanoa että jos aijon ruveta kasvattamaan maatiais kissoja eli teettämään niillä pentuja niin ei ole aina kyse kokemuksesta vaan että jostakinhan se on aloitettava ja me kaikki teemme virheitä siltä emme voi välttyä. se on mielipiteeni. ja jos aijon ruveta kasvattamaan maatiaskissoja niin tietenkin aijon olla vastuullinen ja saada aikaan terveitä hyvän mallisia ja tervepäisiä kissoja.

kuten jo sanoin jostakin se on aloitettava koska se on ollut haaveeni jo lapsesta asti ja niin aijon kans tehdä. itse en välitä kovinkaan paljoa rotukissoista. en tiedä miksi mutta tuntuu vaan jotenkin liian hienostuneelta tai jotenkin. tottunut että kun meilläkin on se metsästys koira niin eläinten pitää olla terveitä ja ei sellaista hienostelevaa. ja tutkin kyllä asioita ennenkuin aloitan kasvattamaan niitä pentuja. ja mielellään yritän saada niitä raitaisia kissoja koska ne ovat mielestäni kaikkein kauneimpia ja ihan oikeasti kissan näköisiä toisinkuin ne järkyttävät karvattomat kissat hyi hemmetti että ne näyttävät rotilta :( ja menee vielä pari vuotta ennenkuin alan kasvattamaan kissoja. ja valitsen parhaimman narttu kissan mitä on tarjolla minun pikku kyösti pojalle ja se on vielä pentu ja varmaan sen oma luonne ja kokonaisuus ei ole valmis pakkaus. joten aikaa menee.

että järjen käytöllä niitä pentuja tehtailemaan ja suunnittelemaan tulevia pentuja vasta tulevaisuudessa :)

kun pari henkilöä ovat olleet huolissaan aikeistani täällä ja olen yrittänyt selittää mielipiteeni asioihin mutta hankalaa se on kyllä ollut. mutta yrittäminen palkitaan, ei asioista aina tarvi tehdä vakavaa ja ymmärrän kyllä mielipiteenne miksi olette sitä mieltä mutta ymmärrättekö minun mielipidettä? sitä vain kysyn. ja ihan hieno asia on sanoa oma mielipiteensä sitä arvostan kyllä varmasti mutta täällä ne jotenkin muuttuvat tappeluiksi ja hirveäksi inttelemiseksi ja yritetään saada toisen mielide muuttumaan omaksi.

joten toivon ja pyydän että täällä voi kehittää rakentavaa keskustelua :) ja kiitos vielä cassius kun osaat puhua rakentavasti asioista eikä heti mene riitelyksi :)

06.11.2009 14.51

Terve maatiaiskissa on ehdottomasti hyvä tavoite. Suosittelen valitsemaan jalostukseen sellaiset kissat, joilla on ollut rokotussuoja jo sieltä pennusta asti, ettei kissa ole altistunut esimerkiksi kissaflunssille. Nuha, yskä ja silmätulehdukset ovat esimerkiksi flunssien oireita. Nämä ovat siis parantamattomia virustauteja, jotka ovat pennulle hengenvaarallisia, joten tarttuvat siis emosta pentuihin.

Olen kuullut puhuttavan, että muu kuin A-veriryhmä on maatiaskissoilla harvinaisia. Varmaa tietoa tästä ei ole, joten selvittäisin siinä samalla molempien vanhempien veriryhmät ihan varmuuden vuoksi. Felv ja fiv testit eivät mahdottoman kalliita ole ainakaan tuossa meidän lähiell. Lisäksi maatiaisilla on myös HCM:ää eli periytyvää sydänsairautta, joten suosittelisin myös ultraamaan sydämen molemmilta vanhemmilta.

Muista, että naaraskissalle hyvä aika saada ensimmäiset pennut on siinä noin vuoden iässä. Siihen saakka joudut pitämään kollia ja naarasta kokonaan erillään ettei käy vahinkoja. Naaras saattaa tulla tiineeksi jo ensimmäisestä kiimasta, jotka saattavat alkaa jo 4 kk iässä. Kiiman oireita ehdi aina huomaamaan, kun vahinko on jo tapahtunut, jos molemmat asuvat yhdessä samassa taloudessa.

Mutta niin lue, lue ja lue lisää kissoista ja pentujen hoidosta. Tietoa ei voi koskaan olla liikaa. Itse selaan kissasivuja päivittäin ja aina opin jotakin uutta. Sinulla on hyvää aikaa kasvattaa maatiaisia siltikin, vaikka leikkauttaisit Kyöstin nyt ja vasta tulevaisuudessa harkitsisit omaa pentuetta. Onhan se totta, että tekemällä oppii, mutta kasvattamisessa on kyse jopa eläimien hengestä ja siitä on tiedettävä paljon ennen itse puuhaan ryhtymistä.

Suosittelisin tutustumaan kissaharrastukseen myös muultakin kantilta esimerkiksi käymällä kissanäyttelyissä vaikka Kyöstin kanssa. Rotukissat ja kotikissat eivät ole sentään eri lajia, vaan samat lainalaisuudet pätevät kumpaankin. Itsestäni tuntui myös aluksi, että rotukissat ovat muka jotenkin hienompia, vaikkeivat ne todellisuudessa sitä ole. Vaikka kissoja löytyy paljonkin erinäköisiä täytyy muistaa, että nämä karvattomuudet, kippurakorvaisuus tai kiharakarvaisuus ovat mutaation aiheuttamia - ei jalostuksen. Jalostuksella on tahdottu säilyttää tietty ominaisuus. Onhan niitä töpöhäntäisiä maatiaiskissojakin eikä kai kukaan ole niitä sairaaksi tai luonnottomaksi väittämässä?

06.11.2009 15.32
022437786_r

Cassius kirjoitti mielestäni hyvin. Voisin muuten sanoa, että jos joku tuntee että rotukissat ovat liian "hienoja", kannattaa tutustua Eurooppalaiseen, rotu on kuin maatiainenkin, mutta kissat ovat rekisteröityjä ja muutamaa väripoikkeusta lukuunottamatta kuin maatiaisia. Esimerkiksi ruskeatiikerivalkoista ei Eurooppalaisilla värinä suvaita, mutta esimerkiksi kaikki väri + väri (esim mustavalkoinen), väri+kuvio (ei valkoista, esim ruskeatiikeri). Tavallisille maatiaisille järjestetään jopa välillä rotuunottoja tähän rotuun, eli joku maatiainen voi täyttää "täydellisesti" (täydellistä kissaa ei ole, eikä tule olemaankaan) Eurooppalaisen kriteerit, jolloin se voidaan noviisiluokan kautta rekisteröidä rotuun.
Puhtaiden eurooppalaisen hinnat eivät mielestäni liiku edes kovin korkealla, verrattuna joihinkin rotuihin. Jos haaveilet kasvattamisesta, voisi olla varmaan hyvä vaihtoehto sinullekkin, tutustua kasvattamiseen sijoituskissan avulla, vaikkapa rotuna Eurooppalainen.
(Sijoituskissasopimus on lisäksi usein sellainen, että kissan saa halvemmalla, sillä teetetään kasvattajan toimesta hyvällä hetkellä pentue, jonka jälkeen kissasta maksettu hinta maksetaan takaisin kissan omistajalle, jonka emokissa on pentujen uusiin koteihin lähtemisen jälkeen aivan kokonaan. Siihen asti se on vielä osaksi kasvattajankin omistuksessa. Lisäksi kasvattaja maksaa yleensä kasvattamiseen liittyvät testit yms, itse täytyy maksaa ainoastaan perushuollosta koituvat kulut, ruokinta, hiekat yms. Toki sopimuksissa on erojakin)
http://www.eurooppalaiskissat.net/esittely.htm
Tuolla kerrotaan Eurooppalaisista.

Ymmärän hyvinkin ihmisiä, joilla on haaveena kasvattaa kissoja, olenhan itsekkin sellainen. Rotukin jo "valittu", mutta voihan mieli muuttua, jotenkin vain tämä rotu tuntuu oikealta minulle, itse olen siis rakastunut venäjänsinisiin, jonkin ajan kuluttua varmaan meillä pyöriikin sellainen sijoituksessa, toivottavasti. ^^

Minäkin olen sitä mieltä, ettei tietoa voi koskaan olla liikaa. Ja mikäli yksin aikoo ne pennut teettää, pitää mielestäni olla täysin valmis siihen. Jos olo tuntuu vähänkään epävarmalta, kannattaa miettiä rauhassa, onko tosiaan täysin valmis ja harkita.

Kannattaa varmaan tosiaan käydä tuo Cassiuksen suosittelema kasvattajakurssi. Itsekkin varmaan käyn sellaisen tulevaisuudessa. Kasvattamaan ryhdyn vasta sitten, kun tiedän varmasti mitä teen, jos sinne asti joskus pääsen. Onneksi vielä täysi-ikäisyyteenkin on aikaa, joten minulla ei ole kiirettä, rauhassa katson jaksaako kasvatustoiminta kiinnostaa siihen asti, sillä tasolla että voisin kuvitella itse kasvattavani ja viedä rotua eteenpäin ja esitellä omaa rotuani muille ja siitä kiinnostuneille sekä auttavani uusia kissaharrastajia kissanhankinnassa yms.

09.11.2009 12.20
021181143_r
Oulu
joo pistän mieleen kaiken mitä sanoitte ;) mutta kyösti on juuri niin komea kolli että sitä en taida leikkauttaa... näin jopa nyt viime yönä painajaista että se meinattiin leikkauttaa ja minut kans! oli kyllä kiva herätä ja tajuta että se oli vain unta :D mutta tosiaankin vasta parin vuoden päästä on varmaan hyvä miettiä sitä pentuetta koska tällä hetkellä minulle ei sovi teettää niitä pentuja. missä niitä kursseja oikein on? onko niitä oulussa ja minkä niminen se kurssi on? ja paljonko sellaisella kurssilla on hintaa? ja todellakin tietoa ei voi koskaan olla liikaa siinä olette oikeassa! mutta eteenpäin vain sinnikkäästi :)
09.11.2009 12.51

"mutta kyösti on juuri niin komea kolli että sitä en taida leikkauttaa"

Varmasti jokainen kissa on omistajansa mielestä se kaikkein ihanin ja komein tai kaunein. Valitettavasti se ei ole kuitenkaan riittävä syy tehdä pentuja. Pari vuotta leikkaamattoman kollin kanssa tuo harmaita hiuksia sekä itsellesi että turhaa stressiä kissallesi. Kollit huutavat päivät ja yöt sekä merkkailu saattaa olla jopa päivittäistä. Kannattaako uhrata yhden kissan vuoksi asuntosi koko irtaimisto tai mikäli asut vanhemmillasi kestävätkö he kissan kollittelua? Lisäksi miten aiot pitää samassa taloudessa asuvan naaraan ja uroksen erillään? Naaraan asuminen samassa taloudessa, joskin erillään uroksesta lisää entisestään kollittelua ja on otettava myös huomioon, että myös naaraat saattavat merkkailla. Kissan ulos irti päästäminen ei ole vaihtoehto, koska kollittelut siirtyvät naapurien kiusaksi ja kissa saattaa tuoda näitä pennuille hengenvaarallisia tauteja mukanaan tavatessaan muita kissoja.

Pelkästä tunnesyistä kissaa ei kannata pitää leikkaamattomana. Kissalle itselleen leikkauttaminen parantaa elämänlaatua. Näitä oli kerrottu siellä linkissä, jonka laiton ensimmäisessä viestissäni. Luithan sen?

Kissaliiton sivuilta näkyy tämän vuoden kasvattajakurssit. Ensi vuonna niitä järjestetään uudestaan, jolloin päivämäärät ja paikat todennäköisesti muuttuvat. Itse kuuluin järjestävään yhdistykseen ja maksoin kurssista 10 euroa, johon kuuluivat aamupala, kahvit sekä lounas.

09.11.2009 17.00
021181143_r
Oulu
Cassius kirjoitti:

"mutta kyösti on juuri niin komea kolli että sitä en taida leikkauttaa"

Varmasti jokainen kissa on omistajansa mielestä se kaikkein ihanin ja komein tai kaunein. Valitettavasti se ei ole kuitenkaan riittävä syy tehdä pentuja. Pari vuotta leikkaamattoman kollin kanssa tuo harmaita hiuksia sekä itsellesi että turhaa stressiä kissallesi. Kollit huutavat päivät ja yöt sekä merkkailu saattaa olla jopa päivittäistä. Kannattaako uhrata yhden kissan vuoksi asuntosi koko irtaimisto tai mikäli asut vanhemmillasi kestävätkö he kissan kollittelua? Lisäksi miten aiot pitää samassa taloudessa asuvan naaraan ja uroksen erillään? Naaraan asuminen samassa taloudessa, joskin erillään uroksesta lisää entisestään kollittelua ja on otettava myös huomioon, että myös naaraat saattavat merkkailla. Kissan ulos irti päästäminen ei ole vaihtoehto, koska kollittelut siirtyvät naapurien kiusaksi ja kissa saattaa tuoda näitä pennuille hengenvaarallisia tauteja mukanaan tavatessaan muita kissoja.

Pelkästä tunnesyistä kissaa ei kannata pitää leikkaamattomana. Kissalle itselleen leikkauttaminen parantaa elämänlaatua. Näitä oli kerrottu siellä linkissä, jonka laiton ensimmäisessä viestissäni. Luithan sen?

Kissaliiton sivuilta näkyy tämän vuoden kasvattajakurssit. Ensi vuonna niitä järjestetään uudestaan, jolloin päivämäärät ja paikat todennäköisesti muuttuvat. Itse kuuluin järjestävään yhdistykseen ja maksoin kurssista 10 euroa, johon kuuluivat aamupala, kahvit sekä lounas.

en kyllä pihalle ole päästämässä muutaku valjaissa. ja kyllä kestän sen kissan mouruamisen ja jne. ja vielä en sitä naaras kissaa ole hankkimassa kuin vasta parin vuoden päästä. tiedän mitä tarkoitat sillä että oma kissa on kaikkein ihanin ja niin edespäin mutta sillon kun otin kissan nii katoin kaikkein parhaimman mallisen ja luonteisen kissan kun otin sen että siitä ei ole kyse. olen lukenut paljon kissan leikkauttamisesta ja se on ihan hyvä vaihto ehto. mutta minulle se ei sovi. ja se että leikkautta kissansa niin sitä ei voi enää koskaan perua, se on pysyvää joten ei kiitos mutta hyviä vinkkejä annoit :)

13.11.2009 04.48
019080915_r
Helsinki

^^ Mulla on myös ihan hemmetin kauniit kissat, ja ihanaluontoiset

Ja ei, leikkautin kaikki tänä vuonna, miksi? - isäni ampuu vuosittain kotikissoja yli 100kpl. Josko joku ensin näille järjestäisi kodit ja sitten vasta lisäisi määrää?

Ja näistäkin reilusta sadasta n. 80% oli aivan ihania, ihastuttavia ja mahtavaluonteisia kissoja. Ja näitä oli ihan oikeasti joka lähtöön.

Jos se oma kissa on niin komea, tärkeä ja rakas, niin miksi ei säästäisi sitä tyttöjen perään mouruamisella ja merkkailuilta ja leikkaisi sen? Kopiota siitä ei kuitenkaan saa.

Ja Kyösti: "sinulle leikkaus ei sovi"? Kysyitkös ihan kissaltasi itseltään. Jos kissa saisi päättää, niin varmasti viettelisi ennemmin leppoisampia päiviä ilman hormonihyrrää sisällään. Hiukan jopa hämmästelen että vajaa puoli vuotta vajaa 18-vuotias ihminen ajattelee asiaa noin itsekkäästi. Jokainen uusi kotikissan pentu joka maailmaan syntyy on yhdeltä kodittomalta eläimeltä yksi mahdollisuus elämään pois. Vaikka kiroilee 20:n rivin sisään yli puolet sanoista, niin ei se tee sen paremmaksi.

Tässä ihan hyödyllistä luettavaa:

http://www.ksesy.fi/sey/paikallisyhdistykset/ksesy/tiedotteet/ala_tuota_kesakissaa_-_leikkauta_kissa_ajoissa!.html

Muokattu viimeksi: 13.11.09 05.08
>> www.petpursuit.net >> In a perfect world every dog would have a home and every home would have a dog.
24.05.2010 02.22

Itse olen teettämässä todennäköisesti kokeilupentueen tytsylläni, mutta tälle viikolle on varattu mm. Felv/fiv testit ja veriryhmän määritys sekä viimein samalla sirutus.

Ja tosissaan MITÄ MIELTÄ OOTTE VARHAISKASTRAATIOISTA kun jos pennuista ei tule rotuun meneviä (ihan siis tosissaan ja vakavissaan ollaan suunnittelemassa ja toivottavasti toteutuu koska mä oon täpinöissäni vaikka asia on ihan EHKÄ vasta :) ) niin ne leikkautetaan ennen luovutusta ja koska en aio pitää itse pieniä paitsi yhden mahdollisesti niin aikaisin olisi tarkoitus käyttää veitsellä. Hesyhän tätä vastustaa, mutta SEYn linjassa on toisesuuntaisia pointteja...

24.05.2010 10.58

Varhaiskastraatiosta on sen verran paljon tutkimuksia tehty ja niiden tulokset näkyvillä, että ilman muuta suosittelen sitä. SEY:n sivuilla olikin niitä tutkimustuloksia esillä.

Itse en ole koko Hesylle antanut kovinkaan paljon arvostusta. En tiedä mistä niiden vanhoilliset asenteet on kaivettu. Mielestäni osa niiden nettisivujen jutuista on jo aika törkeitä esimerkkinä heidän omat tulkintansa kissaa koskevista laeista, jotka ovat aivan päinvastaiset poliisin tulkinnan kanssa.

Hieno juttu, että tutkitutat kissasi terveyden ennen astutusta. Kollilta kannattaa tehdä sama, ettei oma kissasi saa siltä sairauksia ja onhan se veriryhmäkin hyvä tietää molemmilta, että tietää ruokkia pentuja käsin silloin alussa.

Sitä kysyisin, että mitä tarkoitit tuolla rotuun menevällä? Kotikissallahan ei ole rotumääritelmää, joten ihan kaikenlaiset pennut ovat sallittuja. Periaatteessahan voit leikkauttaa kaikki lemmikkipennuiksi menevät ja pyytää niistä sen verran suuremman rahan mitä operaatioon on mennyt. Ostajana olisin erittäin mielissäni, jos saisin kissani jo valmiiksi leikattuna.

24.05.2010 15.16

rekisteroimme yhden kasvattajan kanssa oman maitsikkani ja teetämme ihan rotukissan kanssa kokeilupentueen SIIS MAHDOLLISESTI ja mun mielestä toivottavasti! Innoissani olen! Geenipohjan laajentaminen olisi motiivi tälläseen kokeilupoikueeseen, eli nämä miksaukset menevät "muu rotuisiksi" ja jos rodun geenit ovat tarpeeksi dominoivat ja saadaan näyttöjen kautta kissat voitaisiin siis rekisteröidä ihan "oikeiksi" rotukateiksi :) toivon että tulee hyvät geenit siis sieltä :)

Mulla oli kanssa vaikeuksia kun yritin hakea valmiiksi leikattua neitiä Miiulle kaveriksi, juuri sillon ei ollut tarjolla joten otin tämän Lotan jolla olen saamassa ehkä tämän tosi hienon tilaisuuden :) Eli enää se ei haittaa! En meinaa pysyä housuissani kaikkien virallisten mutkien kanssa vaan tärisen innosta jo! :) Hienointa tässä on se että saan kasvattajatukea siis poikueeseen eikä mitään pelkkiä lehtolapsia :)

Muokattu viimeksi: 24.05.10 16.12
24.05.2010 18.16
022154694_r
Lahti

Siis... Mä en nyt ymmärtäny ihan että mitä olette tekemässä. Mihin olette maatiaisesi rekisteröimässä?

En millään pahalla sano tätä mutta kuulostaan jonkin verran hämärältä hommalta.

24.05.2010 18.48

Ei oo hämärää hommaa :) siis liittoon kotikissana, nyt on ihan tavallinen "pimeä" kissa. tämä siksi kun ollaan tollasta miksiä tekemässä ja siihen pitää anoa ihan lupa suomen kissaliitolta! eli ei tosissaan mitään hämäräpennuttamista :)

Mun mielestä toi on sillain tosi hyväkin idea, ei tule niin sisäsiittoista, mutta todennäköisyys saada kunnon pentuja on silti hyvä, eikai ole mitään järkeä jalostaa rotukissoja niin pitkälle että niille tulee paljon sairauksia ja vikoja, kuten esim pitkälle jalostetuilla koiraroduilla on! Varmaan joku on sitä vastaan sellaisella asenteella että "kissan pitää olla ihan rotupuhdas"... Jos tällä voisi päästä rodulle tyypillisistä sairauksista tai ainakin pienentää niiden riskiä...

24.05.2010 19.04
022437786_r

Jos tällä voisi päästä rodulle tyypillisistä sairauksista tai ainakin pienentää niiden riskiä...
Mutta mutta, en näe tässä järkeä koska oman maatiaisesi sukua ei tunneta niin pitkälle, että osattaisiin sanoa sairauksista mille suku on altistuva. Rotukissojen suku tunnetaan pitkälle, monien vuosikymmenienkin päähän, monta sukupolvea ja tiedetään mitä sairauksia se on mahdollisesti kantava. En ymmärrä miksi pitää sitten jättää pentujen kohdalle se epätietoisuus perinnöllisistä sairauksista, jos niiden riskiä juuri halutaan poistaa. Voi niitä sairauksia muullakin tapaa ehkäistä.

Mihin aiotte siis maatiaisenne rekisteröidä? Ei minun tietääkseni maatiaista saa rekisteriin Suomen kissaliittoon paitsi noviisiluokan kautta, toki tietysti mikrosirurekisteriin saa myös kotikissat, mutta mikrosirullahan en näe tässä asiassa osaa eikä arpaa. TICAan saa kotikissatkin "rekisteriin", mutta tämähän ei liity Suomen kissaliittoon mitenkään.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti