Vuohen hoitaminen (Muut Lemmikit > Hoitaminen)

30.06.2009 15.15
000027208_r
Minulla on vähän kysymyksiä vuohesta ja sen hoitamisesta. Olen kiinostunut tästä eläimestä ja olisi kiva joskus saada näitä nättejä eläimiä :) Miten paljon töitä vuohi tuo mukanaan? Miten monta kertaa päivässä sen pitää saada ruokaa ja sellaista. Miten paljon Vuhoet maksaa? Miten iso niiden aitaus pitäisi olla? Talvella ne pitäisi siis olla talissa tai josain sisätiloissa miten iso se sisätila pitäisi olla? Kiitos vastauksista jo etukäteen :)
03.07.2009 00.34
021198159_r
Hamina

Hyvä linkki: http://wwwb.mmm.fi/el/julk/tavvuohi.html

Ja muualta kopioitua "Vuohi on muutoin aika helppohoitoinen. Mutta tarviihan vuohi "karsinan/parren, kuivikkeet ja ruoat, ja se on jokapäiväistä työtä. Parsi pitää puhdistaa päivittäin, aluset ei saa olla märät. Itse eläin tulee myös pitää puhtaana sukimalla, jos sorkissa tulee ongelmia, tarvii sorkat hoidattaa."

"Mutta se on sanottu, että jos ei ole valmis oikuttelevaan ja huikean persoonalliseen ja kekseliääseen vuohen luonteeseen, ei kannata sitä ottaa. Se on varmasti haasteellinen lemmikki luonteensa puolesta. "

Hyvin vähän löytyy netistäkin juttua, tai sitten mun hakusanani on huonot.

18.07.2009 20.22

Suosittelen vuohien ottoa! :) Meidän perheellä oli 2 vuohta ja mukavia seuralaisia olivatkin!

Vuohet on suht helppohoitoisia elukoita, seurustelua vaativat kyllä päivittäin ja tietenkin mitä enemmän niitten kanssa on, sitä paremmin ne ihmisiin tottuvat. Ja vuohella pitää ehdottomasti olla kaveri! Toinen vuohi olisi paras vaihtoehto. Tietenkin karsina siivotaan päivittäin ja vuohi harjataan ja sorkat leikataan kun on tarvis.

Ruokaa ne tarttee 2 kertaa päivässä. Meillä annettiin aamulla kauraa sekä vihanneksia ja illalla vaan vihanneksia. Kuivaa heinää pitäis olla kokoajan saatavilla. Ja kesällä ei välttämättä tarvitse vihanneksia yms. antaa, koska silloin saavat napostella ruohikkoa. Karsinasta pitäis löytyä myös vesiastia ja suolakivi.

Tuskin paljoa valehtelen jos hinnaks sanoisin n. 20€, mut täysin varma en oo. Me saatiin vuohet ilmasiks kun olivat lopetusuhan alla.

Karsinoiden ym. koostakaan en ole varma, ne kannattaa katsoa joiltain vuohi aiheisilta sivuilta.

Suosittelen ottamaan kuttuja (eli tyttö vuohia) koska kun pukit tulevat sukukypsiksi, ne eivät ole mitään helppoja hoidettavia. Luonteeltaan ovat seurallisia ja uteliaita, pistävät suuhunsa melkein kaiken mitä löytää ja kipeilee innokkasti.

Toivottavasti tiedoista ois ees vähän hyötyä! :)

Muokattu viimeksi: 18.07.09 20.25
18.07.2009 20.53
021655060_r
Muurame

Ihanaa, vuohikeskustelua :)

Miten paljon töitä vuohi tuo mukanaan?

No jaa.. Ei Vuohi ole siitä vaikeummasta päästä lemmikkejä. Sen hoitoa voisi verrata vaikka koiraan. Vuohi tarvitsee säännöllisesti ruokaa, tarpeeksi tilaa liikkua ja seuraa todella paljon, sillä se on todella seurallinen eläin. Helpoiten pääsee, jos ottaa kaksi tai enemmän vuohia, sillä silloin ne pitävät seuraa toisilleen, ja ihmisen ei tarvitse olla kaverin korvike. Vuohi tarvitsee säännöllistä turkin hoitoa, sillä etenkin kastoroimattomat pukit ovat kovia sotkemaan itseään ja muita (pissivät päällensä). Samoin sorkkia pitää hoidattaa, ja matokuurit antaa. Sitten tulee tietysti paperisota, kun vuohi pitäisi rekosteröidä vuohireksisteriin, ja sitä ennen omistajan on rekisteröidyttävä vuohitilalliseksi (lisätietoja löytyy vaikka EVIRA:n sivuilta).

Miten monta kertaa päivässä sen pitää saada ruokaa ja sellaista?

Hyvä ruokinta määrä riippuu paljon vuohesta. Mutta ainakin itse pitäsin kahta-kolmea kertaa päivässä sopivana. Lemmikkivuohi pärjää jopa pelkällä kuivaheinällä, suolakivellä ja vedellä. Jalostusvuohet ja kasvavassa iässä olevat vuohet tarvitsevat luonnollisesti sitten lisää ruokaa, kauraa sun muuta.

Miten paljon Vuohet maksaa?

Riippuu vuohesta, mutta olen nähnyt myytävän vuohia ihan 20€ aina 100€ asti, mutta lemmikkivuohia saa helposti 50€.

Miten iso niiden aitaus pitäisi olla?

Ei se koko ole niin tärkeä, mutta vaihtelevaa maastoa kun on, niin pienempikin aitaus riittää. Mahdoillisimman suuri aitaus tietenkin. Vaihteleva maasto on sellaista, johon sisältyy esimerkiki ihan ruohoa, kallioita ja kiviä, sekä varpuja tai pensaskasveja, koska vuohet tykkäävät kuorista (kokemuksesta voin sanoa että etenkin pajun kuori katoaa vuohen suihin alta aikayksikön).

Talvella ne pitäisi siis olla tallissa tai josain sisätiloissa miten iso se sisätila pitäisi olla?

Karsinan on hyvä olla mahdollisimman suuri. Yksi vuohi pärjää mainiosti esimerkiksi 3m x 3m kokoisessa karsinassa. Jos on useampia vuohia, karsinan on oltava tietysti suurempi. Karsinaan kannattaa laittaa makuuhyllyjä korkealle , sillä siellä vuohet tykkää olla.

02.11.2009 14.28
Meillä ei ikinä ole ollut vuohen vuohea, vain lampaita. Uskoakseni vuohen hoito on samanlaista kuin lampaan (?)
25.06.2010 11.56

^Luulisin itsekin, että vuohen ja lampaan hoitoa voi verrata keskenään, tosin vuohia ei keritä.

Me oltaisiin saatu kauan sitten ilmasen kolme vuohea (pukki, kuttu ja kili), mutta eivätpähän vanhemmat olleet innoissaan ottamaan silloiseen omakotitaloon niitä. Toisaalta eipä olisi ollut silloin rahkeita pitääkään niitä...? Olisi toki helposti saatu varastosta lämmin paikka talveksi ja suoja huonolle säälle, pihaakin kun oli kuitenkin.

Mutta veikeitä eläimiä ja _näitäkin_ haluaisin jos jonnekin maalle tms. muuttaisin :D Mutta koska kaupungissa tullaan monta monta vuotta todennäköisemmin asumaan, niin jäävät haaveeksi myös kuten useampi muukin eläin.

Periaatteessa mun pitisikin tietää vuohen ruokinnasta jne. kun koulutkin sitä varten käynyt, mutta tunneilta ei ole jäänyt oikein mitään päähän :'D ja käytännössä ei sitten vaan tullut ilmi sen kummemin, että mitä vuohi sitten syö kuivan heinän lisäksi? O_o
Koska yhtä vuohea olin muutaman vuoden seuraillut ja sillä oli vain kuivaa heinää (öm, Jaro sanoikin, että silläkin pärjäävät), melassileikettä silloin tällöin annettiin pikkuisen ja kuivaa leipää.

21.08.2010 17.59
021877384_r
Muurame

Mun naapurissa on vuohia ollut iät kaiket. Todella ihania ja seurallisia eläimiä, huumorintajua ei todellakaan noilta otuksilta puutu :D

Kilit on todella sympaattisia, imevät ihmisten peukaloa, paitaa, hiuksia, ihan mitä vaan ja hyppivät mielellään mm autojen nokkapelleille ja jos ihminen on kyykyssä niin selkään myös kiipeävät.

Pukit on tosi hauskoja myös, mutta äärettömän homoja... Paremman puutteessa parittelevat keskenään ja todellakin ovat sottaisia, pissaavat päällensä. Siltikin pidän enemmän pukeista, eivät ole niin diivoja ja säikkyjä kuin kutut. Ainakin minä olen tällaisen käsityksen saanut kun niiden touhuja oon seuraillut reilut 7 vuotta.

(muoks/ Iro = Jaro) 

Muokattu viimeksi: 21.08.10 18.00
02.01.2011 01.41
022707022_r
Kouvola
Sisätilan koko pitäis olla vähintään 1,5 neliömetriä per vuohi. Aitauksen koko pitäs olla vähintään 3 neliömetriä per elikko. Vuohet maksaa normaalisti noin 20-200 euroa, riippuen iästä, sukupuolesta ja rodusta. Vuohella pitäis olla heinää, vettä ja suolakivi kokoajan saatavilla. Lisäksi noin 2 kertaa päivässä vihanneksia ja kauraa (kasvavalle vuohelle ja tiineelle/imettävälle/ lypsykutulle). Lemmikkivuohenkin pitäis saada ainakin yhen kerran päivässä vaikka vihanneksia heinän ja veden lisäksi.
06.02.2011 11.35
020802242_r
Perho

Meillä on myös vuohi. Heinä pitää antaa päivittäin ja vettä pitäisi olla saatavilla kokoajan, mutta jos kuitenkaan vuohilla ei ole lämpimäää tallia kannataa viedä lämmintä vettä ainakin kerran päivässä että saa elimistönsä lämmintä. Vihannekset on myös tarpeellisia että vuohi saa ravintoa. Itselläni on yksi vuohi, mutta sille ehkä pitäisi ensi kesäski ottaa kaverin..:) Mutta lemmikkivuohi on tosi kiva ja itse olen pitänyt pikku määkiästä.:) Minulla on kuvia siitä täällä ja sen nimi on Anis :) Mutta suosittelen kyllä vuohia. tilaa ei tarvitse olla "mahdottomasti mutta jos sitä löytyy niin kannattaa käyttää hyväksi. Mutta jos ei ole tilavaa koppia niin kannattaa jos on esimerkiksi vanha navetta niin sinne on hyvä rakentaa koppia yms ja kannattaa käyttää navetassa käpöttelemässä viikottain.:) Niiin saa liinkuntaa :) Mutta ei muutakuin vuohea hankkimaan :)

19.02.2011 13.34
  1. Vuohi tuo kyllä ihan tarpeeksi töitä, että sille pitää varata aikaa. Itse jouduin luopumaan vuohista kun ei aika riittänyt. Aikaa vie esim. jos vuohi päättää ettei menekkään tarhaan.
  2. Minä pidin vuohilla kokoajan kauraa, vettä ja heinää tarjolla.
  3. Kilit maksavat jotain 0-200e. Vanhemman vuohen saa yleensä ilmaiseksi.
  4. Aitauksen ei kannata olla mikään valtava koska vuohet eivät laidunna niin tarkasti. Ne vaan napsivat jotain sieltä täältä.
  5. Meidän kaksi kuttua oli samassa isossa hevosen karsinassa.
  6. + vähän muuta= Vuohia tulee olla ainakin kaksi. Isommassa laumassa ne eivät opi puskemaan ihmistä niin kuin meidän vuohille kävi. Vuohille pitää antaa myös kivennäistä joka on tarkoitettu lampaille ja vuohille (ei hevosten tai nautojen kivennäistä). Vuohet pitävät lenkeistä metsässä tai hiljaisella tiellä. Onnea tulevalle vuohen omistajalle

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti