Onko olemassa kilpikonnalajia jotka ei tarvii horrosta? (Terraarioeläimet > Terraarioeläinten hoitaminen)

02.07.2009 18.26
022140443_r
Jyväskylä
Meksikon metsäkilpikonna..muita? (ei minkäänlaista horrostusta/talvilepoa)
02.07.2009 18.53

Ootsä kenties kirjottan Lemmikki-lehteeki ku siel oli ihan samanlainen juttu?

Miks se ei saa horrostaa?

31.07.2009 11.44
019688717_r
Helsinki
Eikös tuo leopardikonna ole myös sellainen ettei horrosta. Asuu niin kuumilla alueilla ettei siellä talvea ole ollenkaan. Näin olen muistaakseni lukenut. Saa ojentaa, jos olen väärässä :D
31.07.2009 13.11
Ja minkä takia tästä on pitänyt luoda aihe? Googlesta olisit löytänyt.. Ja samaa haluaisin minäkin tietää; miksi se ei saisi käydä talvilevolle?
Muokattu viimeksi: 31.07.09 13.22
14.08.2009 08.18
000053981_r

No vesikilppareitahan ei tarvitse horrostaa.

Ja minkä takia te nyt niin tiukkana kyselette tommosia? Mä ainakaan en uskaltaisi itse alkaa horrostamaan konnaa, joten siksi en maakilpparia otakaan. Siinä on aina omat riskinsä ja kommervenkkinsä ja onhan niitä saanut juttuja lukea, kun joku onkin mennyt vikaan, eikä konna herääkään koskaan...

02.12.2009 20.25

Meikäläisen konna ainakin itse päätti koska aloittaa nukkumisen. Jossain vaiheessa sen toiminta hidastui niin paljon, että entisen omistajan mukaan (ja muiden ohjeiden) lämpölamppu pois. Konna itsekseen nukkuu n. 4-5 päivää kerrallaan, herää, syö, ja nukkuu taas. Ei eläimen vuosirytmiä pitäisi mennä määräilemään, eläin toimii eläimen vaistojen mukaan. :) Jos tällaisen "horrostavan konnalajin" ei anna nukkua, niin todennäkösesti se vaan elää lyhyemmän elämän.

Joo no meni ehkä vähän ohi aiheen, mutta inspiraatio iski. : D

10.03.2010 17.11
Retsi kirjoitti:
Eikös tuo leopardikonna ole myös sellainen ettei horrosta. Asuu niin kuumilla alueilla ettei siellä talvea ole ollenkaan. Näin olen muistaakseni lukenut. Saa ojentaa, jos olen väärässä :D

Olet oikeassa. Minä harkitsin nimittäin kilpparin ostoa mutta päädyin gerbiileihin ja koiraan. Silloin kun mietin kilpparia luin kamalasti tietotekstejä yms. tässä pari kilpparia jotka ei horrosta: Tunisiankilpikonna ja Leopardikilpikonna. Espanjankilpikonnalle riittää vain puolittainen talvihorros. Ja sitten on vielä tietty vesikilpikonnat jotka eivät tarvitse talviunta/horrosta

Muokattu viimeksi: 10.03.10 17.13
28.03.2010 15.04
020431287_r

Nelivarvaskilpikonna ei käsittääkseni tarvitse kokonaista talvihorrosta? Me ei ainakaan olla koskaan varsinaisesti laitettu konnaa talvihorrokseen. Eli puolittaista horrosta ollaan käytetty ja yleensä kilppari itse painuu pehkuihin siinä jouluaaton tienoilla ;) Tietty sitten se vaan nukkuu pidempiä aikoja muutenkin ottaa rauhallisemmin.

En itse haluaisi laittaa kilpikonnaa täydelliseen horrokseen, nimenomaan riskejen ja muiden säätämisien takia.

Olen siis vasta näinä viikkoina lukenut ettei nelivarvaskonnaa tarvitse laittaa koko horrokseen, itse olin niin pieni kun Välkky ostettiin,.. ilmeisesti tämä horros asia vaikutti paljon kilpikonnan rodun päättämiseen vanhemmilla. Ennen tätä tietoa pidin myös itsestään selvyytenä ettei kilpikonnaa tarvitse laittaa koko horrokseen,... kaikkee sitä on tullu opittua kun vihdoin sai kilpparin omalle vastuu alueelle :D

04.08.2010 11.54
021960837_r
Turku
En ole varma mikä se oli se tais olla leopardikilpikonna niin se ei tarvitse.
Katri Koskinen
10.08.2010 23.24
Tunisiankilpikonna ei myöskään taida horrostaa.
10.08.2010 23.53
Mä olen kuullut, että ne konnalajit jotka ei horrosta niitä ei taida Suomesta edes saada ja hoito on muutoinkin vaikeaa aloittelijalle?
06.11.2010 13.19

Tunisiankilpikonna sopinee myös aloittelijalle kunhan perustiedot on hallussa. Ja löytyy Suomesta ajoittain kun osaa kysellä. Horrostamattomia on myös vesikilpikonnat, ja esimerkiksi aikuisia punakorvakilpikonnia saa n. 0 - 20€ hintoihin, vaippakilpikonnan poikasia saa n. 100-150€.

Kuitenkin yleisemmät; kreikan - ja nelivarvaskilpikonnatkin pärjää puolittaisella talvihorroksella, joka on helpompi järjestää + ei niin radikaali. Huugoakin olisi tarkoitus pitää vain puolittaisessa, koska en uskalla tuota laittaa mihinkään jääkaappiin.

07.08.2011 23.16
022425761_r

Vaikkapa Afrikkalaiset lajit, esim. tuo tunisiankonna, eivät horrosta, mutta se ei tarkoita etteikö niille tarvitsisi silti luoda vuodenaikojen vaihtelua alkuperämaan ilmasto-oloja mukaillen. Eli lämpötila, valon määrä, ruuan laatu, kosteus... Lisäksi monet ns. eksoottisemmat lajit voivat olla hyvin herkkiä sairastumaan. Horrostamattomuus ei sinänsä tarkoita, että laji olisi jotenkin helpompi kuin horrostava, monien kohdalla taitaa olla päinvastoin. Mutta kun ottaa asioista kunnolla selvää ja järjestää konnalle oikeanlaiset olot, varmasti pärjää, vaikkei omistajalla aiempaa konnakokemusta olisikaan.

Joku puhui leopardikilpikonnista. Nehän voivat kasvaa hyvinkin suuriksi, joten oikeiden olosuhteiden luominen Suomen oloissa on haastavaa. Aikuista konnaa jos asuttaa lattialla, siinä jo menetetään oikeanlainen pohjamateriaali. Mielestäni on hieman kyseenalaista pitää Suomessa niin suuria lajeja, joille ei aikuisena pysty järjestämään terraariota, eikä myöskään ole mahdollista pitää niitä ulkotarhassa ympäri vuoden.

Nelivarvas- ja kreikankilpikonnat ovat horrostavia lajeja. On vanhentunutta tietoa, että puolittainen talvilepo olisi niille riittävä tai että se ajaisi saman asian kuin horros. Kilpikonnathan ovat jopa valitettavan sitkeitä eläimiä ja voivat kituuttaa hyvinkin vääränlaisella hoidolla jopa vuosikymmeniä, mutta se ei tarkoita etteivätkö ne kärsisi asiasta. Vastaavasti nelivarvas tai kreikkalainen voi kyllä elää pitkäänkin ilman horrosta, mutta sekään ei tarkoita etteikö se tarvitsisi horrosta. Ne ovat aikojen saatossa evolvoituneet biologialtaan tietynlaisiksi eivätkä lemmikkikonnat ole yhtään sen erilaisempia kuin luonnonvaraiset vastineensa.

Osa vesikilpikonnista horrostaa myös.

07.08.2011 23.35
Nuppu kirjoitti:

Vaikkapa Afrikkalaiset lajit, esim. tuo tunisiankonna, eivät horrosta, mutta se ei tarkoita etteikö niille tarvitsisi silti luoda vuodenaikojen vaihtelua alkuperämaan ilmasto-oloja mukaillen.

Pointtina tässä tais olla pelko horrokseen laittamisesta? Tosiaan tunisiankilpikonnakin vaatii lämpötilojen vaihtelua, mutta ei horrosta. Jos sopiva terraario + lämpö- ja uv-lamput on, niin uusikin harrastaja pärjää tunisiankilpikonnan kanssa.

Meillä olis tarkotus sitten alkaa horrostuttaa, kun on sopiva ja turvallinen mahdollisuus siihen.

08.08.2011 10.02
Välkky kirjoitti:

Nelivarvaskilpikonna ei käsittääkseni tarvitse kokonaista talvihorrosta? Me ei ainakaan olla koskaan varsinaisesti laitettu konnaa talvihorrokseen. Eli puolittaista horrosta ollaan käytetty ja yleensä kilppari itse painuu pehkuihin siinä jouluaaton tienoilla ;) Tietty sitten se vaan nukkuu pidempiä aikoja muutenkin ottaa rauhallisemmin.

En itse haluaisi laittaa kilpikonnaa täydelliseen horrokseen, nimenomaan riskejen ja muiden säätämisien takia.

Olen siis vasta näinä viikkoina lukenut ettei nelivarvaskonnaa tarvitse laittaa koko horrokseen, itse olin niin pieni kun Välkky ostettiin,.. ilmeisesti tämä horros asia vaikutti paljon kilpikonnan rodun päättämiseen vanhemmilla. Ennen tätä tietoa pidin myös itsestään selvyytenä ettei kilpikonnaa tarvitse laittaa koko horrokseen,... kaikkee sitä on tullu opittua kun vihdoin sai kilpparin omalle vastuu alueelle :D

Mistähän olet tällaisen "tiedon" repinyt? Se on nimittäin täysin väärä. Nelivarvaskonna nimittäin kuuluu horrostaviin lajeihin, ja se tarvitsee sen täyden horroksen ihan siinä missä muutkin horrostavat konnat.

On myös olemassa puolittainen talvilepo, mutta sillä ei tavallaan ole mitään tekemistä horroksen kanssa. Horroksessa konna "nukkuu" monta kuukautta putkeen, puolittaisella talvilevolla se vähentää liikkumista, nukkuukin jonkin verran, mutta saattaa liikuskella terrassaan, josta yleensä on valot sammutettu ja lämpötilaa vähennetty. Tuolloin konna valveutetaan syömään n. kerran viikossa.

Näitä kahta, horrosta ja puolittaista talvilepoa, EI PIDÄ SOTKEA TOISIINSA.

Sellaista, kuin "puolittainen horros" ei ole olemassakaan.

Konnat, jotka eivät elämänsä aikana pääse horrostamaan säännöllisesti, kuolevat vuosia ja jopa vuosikymmeniä aikaisemmin kuin sellaiset konnat, jotka pääsevät säännöllisesti horrostamaan.

Jos siis konnanomistajan mielestä konnan laittaminen horrostamaan sen hyvän terveydentilan takaamiseksi on "säätämistä", kehottaisin joko tutustumaan niihin konnan hoito-ohjeisiin tarkemmin ja ASIANMUKAISISTA LÄHTEISTÄ, tai antamaan konnan parempaan, asiantuntevaan kotiin.

Muokattu viimeksi: 08.08.11 10.06
08.08.2011 12.39
Näistä horrostamattomista lajeista... myöskään hiilikilpikonna ei horrosta. Tässä lisätietoa lajista: http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/hiilikilpikonna.html . On aika erilainen hoitaa verrattuna testudo-suvun kilpikonniin, mutta ilmeisesti aika kestävä laji ja sopii myös aloittelijalle. Niin ja lajin yksilöt näyttäis ainakin Paratiisilinnussa maksavan 200€. Tutustumisen arvoinen laji tämäkin.
08.08.2011 19.20
022425761_r

Hiilikilpikonna kuuluu sitten taas näihin todella suuriksi kasvaviin ja muutenkin kannattaa miettiä TODELLA tarkkaan ennen kuin menee sellaisen hankkimaan... Että miten luoda oikeanlaiset olosuhteet. Tietysti sama pätee minkä tahansa eläimen hankkimiseen .

Jos ei tarvitse olla maakonna, suosittelen ehdottomasti hankkimaan punakorvan, kotia vailla olevia yksilöitä on todella paljon. Punakorvan voi myös horrostuttaa, mutta se ei liene välttämätöntä, sillä sen esiintymisalue luonnossa on niin laaja, että toisin paikoin horrostavat, toisin paikoin eivät.

08.08.2011 19.22
022425761_r
Tuossa Huugon linkittämässä hoito-ohjeessa muuten sanotaan, että UV-valo ei ole hiilikilpikonnalle välttämätön . Kuulostaa kummalliselta. Mutta tämä nyt ei sinällään liity aiheeseen...
09.08.2011 01.07
Nuppu kirjoitti:
Tuossa Huugon linkittämässä hoito-ohjeessa muuten sanotaan, että UV-valo ei ole hiilikilpikonnalle välttämätön . Kuulostaa kummalliselta. Mutta tämä nyt ei sinällään liity aiheeseen...
Ilmeisesti on näitä ko. lajin kummallisuuksia kuten sen oikeaoppinen ruokintakin. Kun eihän se aurinko sademetsän pohjalle paista, vaan hämärää siellä on. Tässä minun teoriani asiasta.
09.08.2011 23.45
022425761_r
Voi olla. Voiskin omaksi ilokseen perehtyä kyseiseen lajiin tarkemmin, on hyvin kiehtova laji, vaikka meille ei kyllä sellaista koskaan tule...:)
15.02.2012 14.29
021588738_r
Edelliset omistajat eivät puhuneet mitään että tuota meijän punakorvakilpikonnaa tarvitsisi horrostaa.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti