Heinäkeskustelua - Sivu 6 (Kanit > Kanien ruoka)

23.10.2012 15.28
022564363_r
Seinäjoki

Eli siis kerään vaan heinää ja kuviaan ne? Minkälaista heinää mun pitäsi kerätä? :D

23.10.2012 15.34
021758877_r
Lahti

Meillä on omaa kuivaa heinää:) Lehmiä nääs ja myydään polleille heinää niin kuivaa heinää löytyy:) Kun hakee pellolta auringossa kuivunutta heinää ja laittaa suojaan niin hyvä tulee.:D Kannattaa kössiä naapurin isännän pellosta kunn  kukaan ei näe. Ei sinänsä luulisi haittaavan jos ei ota vuoden varastoa:) Ainakin meiti sai pikkupaalin ilmaseks kun jelppailin:) Pikkupaalit on ärsyttäviä paalata ja kasata, sen takia niitä ei ole

paljon saatavilla

4 kania, 3 kissaa,koira, marsu, ja lehmiä
03.11.2012 07.15
022328371_r
Espoo

Meillä heinät yleensä eläinkaupasta, mutta ois tarkotuksena löytää joku talli tms., joka myy halvalla heinää, kun tuo eläinkaupan heinä alkaa käymään kalliiksi kahdella kanilla ja kahdella marsulla.

27.11.2012 17.20

"Hyvän heinän teko on ihan oikeasti rakettitiedettä, etenkin jos aikoo vähänkään suurempaa määrää tehdä. (ellei ole erittäin hyviä säilytystiloja, joissa voi säilyttää irtoheinää väljästi niin, että siellä kiertää ilma) Nimim. useamman vuoden sivusta seurannut, tallilla kun tehdään heinät itse... "

Mikä siinä heinänteossa on niin rakettitiedettä..? Jos olet heinäntekoa seurannut useamman vuoden, onko käynyt mielessäsi että joku vois kaivata sunkin apuas tossa hommassa sitten kun korjuuaika on käsillä..?

Eli jos heinä niittämisen jälkeen saa vettä siinähän on vaarana että heinään tulee hometta. Ihan sama jos vaikka menee lemmikkieläinkauppaan ja kysyy jotain heinästä, ei ne mitään oikeen tiedä mistä se heinä oikeesti tulee ja koska se on niitetty jne. ja jos kaupastakin ostatt lihaa ihmiselle siinä on yleensä tuottajan nimi. Mutta menet lemmikkieläinkauppaan et yhtään tiedä mistä se tavara on. Eli sinulle ei kerrota sitä. Muutenhan joku voisi soittaa suoraan tuottajalle ja ostaa sieltä. Miksi ihmisten lähiruokaa ja tuottajia tuetaan ja ruokaa ostetaan suoraan tiloilta..? Mietin eikö eläinten ruokien kanssa voisi toimia samalla lailla..? Eikö tämä jos mikä lisää etttisyyttä sun muuta monella tavalla..?

Ihmeellista että tuottajalta ostettuna heinän kilohinta on 10-20 senttiä kilo, marketissa hinta on 10 kertainen ja lemmikkieläinkaupassa 20 kertainen: esim: 2 kiloo, 7.50.. Mietin mikä siinä maksaa..? Kaikistä törkeintä mitä olen omasta mielestäni kuullut on että yhdestä paalista pyydetään 20 euroo !! noin 10 kilosta. Olisi kiva tietää paljonko tuottaja saa tästä heinästä mitä eläinkaupassa myydään..? Vai saako kauppa 10-20 kertaisen voiton kokonaan itselleen..? Miinus tietysti omat kulunsa.. :D

Jos lukee netistä hintoja ja vähän viitsii googlettaa ja nähdä vaivaa löytyy kyllä heinänmyynti-ilmoituksia esim: "myydään kuivaa heinää" "myydään kuivaa heinää pienpaaleissa tampere" jne jne.. keltaisen pärssin sun muiden nettisivut täynnä. En suoraan sanottuna ymmärrä miksi ihmiset haluavat tukea eläinkauppoja tässä riistossa..? Onko se kiinni kuljetusyhteyksistä, viitseliäisyydestä vai mistä..? Että eläinkaupan hinnalla sais yhden paalin hinnalla 20 paalia..? Eli n. 200 kiloo joka mahtuu vaikka henkilöauton peräkärryyn.

Joku kysyi miten heinää kuivatetaan. Ainakin ite olen tehnyt niin että kun melkein joka paikasta muutama km kaupunkien keskustoista ehkä helsinkiä lukuunottamatta kesantopeltoja löytyy niin pellolle vaan repiin heinää, apilaa ja ruohoja ja pieni teräase mukaan ja pari kaupan muovipussia. Mulla ainakin kanit syö. Pari päivää antaa kuivua huoneenlämmössä ettei tule hometta että heinä kuivuu.

Ja takaan että hometta ei tule on kyse on kyse tommosesta tai sitten oikeesta paalista. Ei se homehdu jos vaan on kuivunut tarpeeksi. Jos heinä saa sadetta niittämisen jälkeen siitä tulee keltasempi mutta silti yhtä hyvää. Syksysin voi mennä mihin tahansa pellolle tonne teiden varsille ei sieltä kukaan tule häätään. Kumisaappaat vain jalkaan. Eikä siitä ole haittaa pellolle tai muuten kyllä mitenkään.

Jos tallilta heiniä ostaa niin olisi kiva tietää paljonko pyytää kilosta tai paalista..? Jos tuottajalta ostaa maksaa yleensä 20 senttiä kilo. Jos maksaa koska yleensä varsinkin syksyllä hevostallit jättää laskunsa maksamatta kun bisnes ei toimi. Siis saa hyvälaatuista kuivaheinää pikkupaaleissa 20 centtiä kilo mutta harva hevostalli silti laskunsa maksaa vaikka siitä on kuluttajalle ollut kustannuksia.

Esim. jos hevostalli tilaa 2000 kiloa/n.200 paalia heinää, heinän tuottaja lähettää 400 euron laskun. Silti hevostalli ei maksa laskua ja vetoaa että ei ole rahaa. Maksaa ehkä kuuden viikon päästä jos jaksaa.

Eläinkaupassa vastaa 2000 kiloa heinää maksaa 8000 euroa, ja sinä maksat heinäsi pienissä erissä. Uskon että eläinkaupoilla menee aika hyvin nykyään, lamasta huolimatta. mm tällä tällä tavalla toteutuu kapitalistinen riisto. Suomessa maataloutta ajetaan alaspäin kokoajan. Sanotaan että tuottaja saa tukia liikaa. Mietin onko tässä jotain mitäeläinkaupat sun muut marketit voisivat tehdä eri tavalla ja myös kuluttajat..?

Kaikki haluaa sitä hyvälaatuista heinää..? Mutta..? Jos sitä ei kohta saa suomesta, tuskin sitä saa mistään muualtakaan..?

Itse haluan pitää periaatteina vällttää välikäsiä mahdollisimman paljon ja ostaa suoraan tuottajalta. Mietin voisivatko toiset ajatella mahdollisesti samalla tavalla..?

Siis miksi esim. faunatar myy hobbyplussaa hintaa 6.90 kilo..? Jos toinen kauppa myy samaa tavaraa 4kilon säkissä 8euroon...? Tosin tässähän hintaero on vain 3,5 kertainen..? :) Ehkä itse ottaisin tuon halvemman hinnan ja näkisin että eläinkaupat tulevat toimeen hieman halvemmalla hinnalla..? Jos tämä HobbyPlus jos joku tietää on vain puristettua heinää..? Joka tulee ulkomailta..? Miksi sitä pitäisi ostaa mun kaneille..?

Jos se on jotain muuta, silloin sitä voi tietysti ostaa, mutta jos se on vain heinäpellettiä, missa ravintoarvo on muutenkin pieni..?

Paljollakohan ne hevosstallit itse heinää myy jos maksaa ite 2euroa paali/20 senttiä kilo..? Tuskin ainakaan halvemmalla..?

27.11.2012 17.40
022298631_r
Porvoo

"Mikä siinä heinänteossa on niin rakettitiedettä..? Jos olet heinäntekoa seurannut useamman vuoden, onko käynyt mielessäsi että joku vois kaivata sunkin apuas tossa hommassa sitten kun korjuuaika on käsillä..?"

No sen hyvän heinän saaminen. ;) Noin suurien määrien kuivattaminen kun ei todellakaan ole helppoa -etenkään tuollaisena kesänä, kuten viime kesä, jolloin sataa parin päivän välein --> ehtii kastua joka kerta. Sen lisäksi, että heinä on hyvää, lehtevää, pölytöntä, vehreää ja maittavaa, tulee siinä olla myös hyvät ravintoarvot -ponin omistajana minulle yksi tärkeimmistä on sokerin määrä. Osa hevosista ovat herkkiä valkuaiselle jnejne, ylipäätänsäkin hiven- ja kivennäisaineiden sekä kalkki/fosfori-suhteen ym tulisi olla oikea, tai korjata ne purkista. Ja miksikö en auta? Koska suku on tehnyt heinänsä viimeisen 40 vuoden ajan itse, minä jos täysin tunarina menisin sinne "auttamaan", hidastaisin vain koko projektia.

"Jos heinä saa sadetta niittämisen jälkeen siitä tulee keltasempi mutta silti yhtä hyvää. Syksysin voi mennä mihin tahansa pellolle tonne teiden varsille ei sieltä kukaan tule häätään. Kumisaappaat vain jalkaan. Eikä siitä ole haittaa pellolle tai muuten kyllä mitenkään."

Jos heinä saa sadetta niittämisen jälkeen vielä pellossa kuivumessa ollessaan, se alkaa kerätä homeitiöitä itseensä. Meillä pääsi useampi korjuu kastumaan niiton jälkeen, ja ne on pitänyt syöttää ensimmäisenä pölyämisen vuoksi -joka vain pahenee viikkojen edetessä. Meidän tallin pellot on teiden varsilla, ja jos näen yhdenkään siellä hiipparoimassa, häädän kyllä vaikka viikatteen kanssa pois -ei riitä meillekään useamman kymmenen hehtaarin heinäviljelmät talveksi 4-8 hevoselle, ja viimeisenä sitä on muille lahjoittaa.

Me jyrsijälliset tuolla tallilla hevosia pitävät maksamme n. 0,5e/kg heinästä, yhteensä paaleja menee vuodessa meidän taloihin ehkä... noh, alle kymmenen. (se on about tallin kaikkien hevosten yksi päiväannos, paalit 10-12kg) Saamme valita minkä paalin otamme, ja halutessamme vaikka ottaa useammasta paalista. 

Ja ihan pakko sanoa, että olipa äärimmäisen törkeä ja paikkansapitämätön kuvaus tallinpitäjistä. Itse en tiedä yhtään asiallista tallia jossa näin olisi -ja kuitenkin tiedän esim. ihan max 8km säteeltä vajaan 20 tallia. Meidän tallin omistajat repivät vaikka omasta selkänahastaan setelit ostoheiniin kun niiden aika tulee = omat loppu -ja niin tekee jokainen muukin tuntemani tallinomistaja. En tiedä millä suunnalla vaikutat, ja elätkö tosiaan näissä piireissä. Ah joo, ja meidän tallilla on tällä hetkellä kahdeksan karsinaa, kuudessa asukit ja toivovat saavansa yhden omistaan myytyä ja uudelle puolelle lisäponikarsinan minun ponille tehtyä, jolloin talliin jäisi neljä karsinaa = koko toinen puoli vapaaksi. (edelleen tallin omistajilla kaksi hevosta, vuokralla kaksi hevosta & poni 250e/kk/koni) Eli tuloja ei todellakaan ole niin paljoa kuin voisi, menoja lähestulkoon saman verran miinus vesi, heinä ja kaura. Silti myös heinälaskut maksetaan.

27.11.2012 17.48

Niin, ei se (hyvän) heinän tekeminen niin helppoa olekaan. Toki sitä heinää voi tehdä ties millä mitalla ja kuinka halvalla, mutta kun sille tehdään ravintoarvotestejä, karu totuus voi paljastua. Heinä saattaa ollakin laadultaan samaa kuin suuri osa marketin heinistä (esim. Oskulla ei ole edes ravintoarvoja sivuillaan, joka toki kertoo jo jotakin - liekö testejä edes tehty?). Heinän laatu on myös osittain tuurista kiinni: hyvän sadon saaminen riippuu myös säästä ja kasvualustan kunnosta.

Ja jos heinä ei ole eläimen tarpeelle sopivaa, se elukka ei siitä saa mitään irti jolloin tarvitaan ties mitä pellettejä että eläin pysyy lihassa.

27.11.2012 18.25

No joo, kieltämättä just näiden syiden takia mitä mulel vastattiin tuottaja toivoo niitä heinäpoutia aina.. :) Jos joisssain päin suomea tallinpitäjät maksaa laskunsa se on hyvä.. :D Ei Tampereen seudulla vaan takavuosina.. Mutta ehkä parempi että tällä kertaa en laita tallin nimiä tähän.. :/ Ne jotka tuntee viillon sydämmessään olkoon niin. Mutta tuottajat ei ole miljonäärejä ja omat rahat on kiva saada pois. Niin se vaan on.

Tietysti suurin osa tallinpitäjistä maksaa laskunsa ja hyvä niin. Tietysti toivon että ne jotka eivät maksa laskujaan ovat karsiutuneet jo pois. Totuus vain on että syksyisin kestää vieläkin n. kuukauden että ekoista heinäkuormista saa maksun, meinaan koulujen alun aikaan se raha alkaa vasta pyöriä talleilla. Ja siitähän se lähtee sitten taas normalisoitumaan kevääseen saakka. Tässä mielessä en usko että 10 vuodessa mikään on muuttunu.. :)

Tuottajakin haluaa muutaman euron polttoaineisiin, heinänsiemeneen, ja apulantaan. Itelle ei sitten palkkaa jääkää. Ai niin, onneksi on suuret EU-tuet. Tai ainakin toisten mielestä suuret.

28.11.2012 20.11
021607920_r
Lahti

Agrimarketin heinissä on näköjään pusseissa tosi isot erot! Aiemmin ostamani heinät on ollu melko pehmeitä. Eilen aukaisin uuden pussin ja heinä oli pitkäkortista ja kovaa. Kanit ei oikein innostunu tuosta kovemmasta heinästä, mutta sitä nyt ois se 8kg:n säkki... Ja toinen säkki odottamassa. Saa nähdä mitä sieltä paljastuu.

28.11.2012 20.15
021758877_r
Lahti

Heinäpaali (selllanen pyöröpaali) joka painaa varmaan parisataa kiloa maksaa about 30-40 kymppiä (en muista meidän hintaa) mahdollisesti kuljetettuna. Kuivaheinää

30.11.2012 19.39
022078443_r
Vihanti

^Ai ihan oikeasti kuivaa heinää saa pyöröpaaleissakin? Yleensä (ellei sitten aina) näihin muoviin käärittyihin paaleihin kuitenkin lisätään AIV:tä, jota ainakaan itse en kanille syöttäisi. Se on aika tujua myrkkyä, että saattaa kanien mahat mennä sekaisin...

30.11.2012 19.58
021758877_r
Lahti

Meillä ei ole lisätty vissiin mihinkään paaleihin AIV:ta. Kuivaheinä on meillä aina silleen että ne  kuivuu pellolla auringossa muutaman päivän (riippuu säästä) ja sitten paalataan muoveihin. Ihan sitä syötän bubuille ja ei ole ollut ongelmia:) En aiv:ta kyllä syöttäisi!!

30.11.2012 20.39

^^ Sori, repesin! :D Mutta joo, kuivaa heinää saa niin irtona, pikku-,pöyrö-, kuin kanttipaaleissakin. Säilörehu ja -heinä ovat kaksi eri asiaa - säilörehu on kosteaa nautojen rehua ja säilöheinä esikuivattua hevosten rehua, jota kanikin voi syödä. Säilörehun voi säilöä joko hapottamalla, esim. AIV:lla tai biologisesti esim. maitohappobakteereilla.

Muoks. ja tuo säilöheinäkin siis kääritään muoviin, joten paha päältäpäin mennä sanomaan, onko paketissa kumpaa tavaraa.

Muokattu viimeksi: 30.11.12 20.40
01.12.2012 20.03
022078443_r
Vihanti
Sylvi kirjoitti:

^^ Sori, repesin! :D Mutta joo, kuivaa heinää saa niin irtona, pikku-,pöyrö-, kuin kanttipaaleissakin. Säilörehu ja -heinä ovat kaksi eri asiaa - säilörehu on kosteaa nautojen rehua ja säilöheinä esikuivattua hevosten rehua, jota kanikin voi syödä. Säilörehun voi säilöä joko hapottamalla, esim. AIV:lla tai biologisesti esim. maitohappobakteereilla.

Muoks. ja tuo säilöheinäkin siis kääritään muoviin, joten paha päältäpäin mennä sanomaan, onko paketissa kumpaa tavaraa.

Jos mulle tarkoitit tuon niin eipä mittään, ilmaisin tosi huonosti itteeni... :D

En ole ennen muistaakseni kuullut näistä säilöheinistä, joten kiitos selvennyksestä! Säilörehu (ja kuiva heinä) on puolestaan on todella tuttua, koska meillä on lehmiä ja sen takia oon ollut heinänteossa aina mukana.

01.12.2012 20.09
022298631_r
Porvoo

Näin niinkuin yleistäen; hevosille syötetään säilöheinää, (säilötty yleensä juurikin maitohapolla) naudoille säilörehua. (AIV) Ensimmäistä voi syöttää kaneille/marsuille -marsujeni entinen omistaja = pitkän linjan hevos-, kani- ja marsuihminen, suosiikin säilöheinää talviheinänä. Rehu on sitä tujua, heinä taas laimeampaa, mutta sen onnistuminen on parempaa kuin kuivalla heinällä. (helpompi saada pölyämättömäksi ym)

04.12.2012 23.55
022232713_r
Turku
Lumikki kirjoitti:

Agrimarketin heinissä on näköjään pusseissa tosi isot erot! Aiemmin ostamani heinät on ollu melko pehmeitä. Eilen aukaisin uuden pussin ja heinä oli pitkäkortista ja kovaa. Kanit ei oikein innostunu tuosta kovemmasta heinästä, mutta sitä nyt ois se 8kg:n säkki... Ja toinen säkki odottamassa. Saa nähdä mitä sieltä paljastuu.

Just avasin pupuille paalin Agrimarketin säilöheinää, piti käydä äkkiä hakemassa noille jotain safkaa kun ei ehditty tähän väliin hakea sitä mitä noi yleensä syö. Tää kyseinen paali oli hyvin pehmeää, ei kortta lainkaan. Hyvin se noille tuntuu uppoavan, vaikka ovatkin tottuneet kovempikortiseen kuivaheinään. Säilöntäaineen tuoksu ei juurikaan tuntunut, ja hyvän oloista, kauniin vihreää ja pölisemätöntä heinää. Uskallan hankkia toistekin, jos vakituiselta tuottajalta loppuu varasto. Meillä on silleen hyvä tuuri, että saadaan tutulta tuottajalta huippulaatuista heinää pienpaaleissa hyvin edullisesti. Kakstoista tyyppiä kun tuhoaa sitä aika paljon...
Muokattu viimeksi: 04.12.12 23.57
http://leslapinscretins.blogspot.fi http://lapinscretins.wordpress.com
03.04.2013 15.17
000054086_r

meillä kani saa isseen tekemiä paaleja.. hyvä laatuista on :) ainakin kanini (R.I.P) söivät sitä innolla ja päiväs sai hakee yleensä uuden satsin.. :D

tämä kani mikä mul nyt on yli luovutus ikäinen, meinasin vaan et onko normaalii et se ei syö sitä kuin pieniä korsia silloin tällöin?

03.04.2013 23.25
022486776_r

Saako kani paljon muuta ruokaa? Jotkut kanit eivät myöskään syö kunnon kortista heinää mielellään, ihan kuten toisille ei liian lehteväkään maistu :). Kani voi tässä tapauksessa tottua siihen, kun sille ei ole muuta tarjolla ja on pakko syödä mitä tarjotaan. Jos kani saa liikaa muuta ruokaa(pelletti/tuore) niin heinä ei välttämättä maistu, jolloin muun ruuan osuutta voi laskea. Jos kani on kovin nuori, niin sitä ei kannata kuitenkaan ehkä pelkällä heinällä kuitenkaan pitää :>.

04.04.2013 18.25
000054086_r

pellettiä ja kauraa sille ollaa syötetty.. ku sitä syötettii siel kasvattajalki..

no sille laitan päiväs sen jonku desin mitä se kasvattaja sano et ite anto sen verra.

04.04.2013 22.07
022486776_r

Mitä pellettiä syötät :)? Desi kuulostaa aika paljolta jos kauraakin on seassa ja heinä ei maistu...

05.04.2013 16.18
000054086_r

se oli jotain sekoitusta?? en oo ihan varma. Tosin vähennän ruoka määrää puoleen desiin.. :)

Nyt son ruvennu sitä heinääkin syömään :) Huomasin eilen että puolet on viel jäljellä mitä oon sinne laittanu :)

Muokattu viimeksi: 08.04.13 14.03
09.04.2013 10.59
022176945_r
Joensuu

Timppalle tulee heti maha ihan sekaisin tuoreesta heinästä. Vain pari voikukan lehteä ja seuraavana aamuna tulee kauhea ripuli. Mistä tämä voisi johtua?  Kuivaa heinää se kuitenkin pystyy syömään. 

09.04.2013 16.07
000054086_r

Sen maha ei oo varmaan tottunut voikukan lehtiin.. mulla oli sama ongelma entisten kanien kaa, ku toiselle tuli ripuli kans vaik kasvatin niit ihan ruukuski :D nii ite laitoin ihan pieniä määriä ja sit pia ripulointi loppu :) toivottavasti toimisi Timpan kanssa.. (Mun entiset puput piti opettaa tuoreelle ruoholle ym.)

09.04.2013 21.00
022176945_r
Joensuu

Kiitos viestistäsi. Timppa tosin on ollut minulla jo viisi vuotta ja tämä ilmeni kaksi vuotta sitten kesällä. Ennen sitä se pystyi kyllä syömään tuoretta ruhoa. 

10.04.2013 17.37
000054086_r

hmmm.. kinkkinen tilanne! voisko ruoho olla sellasel paikal et siin on jotai ainetta ym. vai mistäs haet sitä?

11.04.2013 09.00
022176945_r
Joensuu

Otan heinää omalta pihalta, siellä ei pitäisi olla mitään aineita, lisäksi pesen aina ne ennen kuin annan Timpalle. Olen antanut Timpalle talven aikana pihalta keräämiäni kuivattuja kasveja ja niitä se pystyy syömään. 

11.04.2013 18.45
000054086_r

hmm.. en sitte oikee osaa selittää :( muutaku et sen maha ei kestä enää tuoretta ruohoa.. se on mun käsitys :/

18.04.2013 23.11
000065804_r

Voiko kanin heinän tilalle esim. kesällä laittaa ruohoa tai jotain muuta. koska tota heinää mene muuten paljon!

23.04.2013 12.15
022564363_r
Seinäjoki

Ei voi. Kyllä se heinä on kanin pääravintoa, ne ruohot ja porkkanat ja pelletit sun muut annetaan siinä sivussa :) Heinää pitää olla aina tarjolla, ja luulisi kaninomistajan olleen varautuneen heinän kulutukseen?! 

23.04.2013 15.27

Kyllä voi. Kuivaa heinää on hyvä toki olla myös tarjolla, mutta eivät nuo meillä sitä ainakaan kesäaikaan juuri syö, kun tuoretta ruohoa ja muita kasveja on lähes vapaasti saatavana.

24.04.2013 10.51
000065804_r
Totti kyllä mä tiedän et et sitä menee paljon ja oon varautunut siihen.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti