Fretit (Muut Lemmikit > Yleistä keskustelua muista lemmikeistä)

23.10.2007 17.06
Hei kaikki! Kertokaapas jotain omista kokemusistanne liittyen näihin karvasiin makkaroihin, jotka vilistelevät uteliaina lattioita pitkin. :) Itse haluiaisin sellasen, mutta emme voi sellaista hankkia, sillä Robi varmaan tappaisi sen. :s Ja haluaisin tietää pari vastausta kysymyksiini: Voiko fretin opettaa olemaan yksin kotona? Voiko se opettaa elämään ilman häkkiä? Kannattaisiko ensikertalaisen ottaa pentu vai täysikasvuinen fretti? Ja onko fretin kouluttaminen vaikeaa? :) Kiva, jos joku kokenut fretti ihminen vastaisi näihin kysymyksiin. ^-^
22.11.2007 09.53
Minä poden hirveää frettikuumetta täällä. Ei vaan pysty ottamaan vielä, kun rottia on ympäri kämppää :D Kasvattajaura alussa, enkä nyt ihan heti halua siitä luopua "koska haluan fretin".
21.01.2008 21.50
ihana ku muillakin on sama ongelma :D mä haluisin meille myös fretin muttakun sauli ja sessi söis sen yhteisvoimin nii ei voi ottaa ;(
27.02.2008 20.12

Itsepäinen, ehdottomasti ;p

Mitä koirien ja frettien yhteiseloon tulee - kovin metsästysviettiset rodut on syytä sulkea pois. Itse kasvatan frettejä ja suunnitelmissa olisi hankkia koira lähiaikoina (tänä/ensi kesänä), mutta rotu on vielä vähän avoinna :) Kun en haluaisi koiraa, joka olisi niin vaaraksi freteilleni että niitä pitäisi pitää erillään 24/7.

Mutta yleisesti koirat ja fretit voivat tulla toimeen mainiosti. Paras asetelma vain taitaa olla, että fretti tuli ensin tai ainakain yhtä aikaa pentu koiran kanssa. Itselläni ei tosin ole ollut ongelmia kaverieni vanhempien koirien+omien frettieni kanssa :)

Voisin tässä samalla vastata noihin Robin kysymyksiinkin, vaikka tämä topic taitaakin olla suht. vanha.

- Voiko fretin opettaa olemaan yksin kotona?: Joo ja ei. Frettiä ei voi jättää yksin kotiin päiviksi. Niillä on hyvä olla kontrolloitu alue, koska niiltä tuntuu puuttuvan itsesuojeluvaisto välillä kokonaan. Ne tunkevat joka paikkaan ja keksivät asioita, joita et olisi uskonut niiden voivan keksiä. Parasta minusta on, jos fretillä on oma, sille turvalliseksi tehty huone, jossa se voi olla vapaana kun kotiväki on poissa. Valvonnan alaisena meidänkin fretit juoksevat koko asunnossa.

-Voiko se opettaa elämään ilman häkkiä?: Voi, häkki ei missään nimessä ole pakollinen. Fretti EI ole häkkieläin. Meilläkin häkit ovat vain ruokailupaikkoja. Ovet ovat aina auki, fretit vain tykkäävät käinä nukuksimassa häkeissään jne.

- Kannattaisiko ensikertalaisen ottaa pentu vai täysikasvuinen fretti? : Itse suosittelisin pentua hyvältä ja asialliselta kotikasvattajalta, koska hän tulee neuvomaan sinua kaikessa mahdollisessa. Pentu on pieni ja helpompi käsitellä kuin aikuinen fretti, joka vaihtaa kotia. Koska siinä on aina oltava jokin syy miksi kyseinen aikuinen tarvitsee uuden kodin. Yleensä kyseessä on ajan/kiinnostuksen puute, joka myös näkyy eläimessä (esim. puremisena/pelokkuutena). Aikuinen fretti on myös hyvä vaihtoehto, jos saat 100% varmuudella tietää, millaista sen elämä on ennen ollut ja millainen fretti itsessän on. Mutta ensikertailaiselle suosittelisin kasvattajalta pentua, kun siinä tulee mukaan tuo tuki ja turva, jonka kokenut kasvattaja pystyy tarjoamaan.

- Ja onko fretin kouluttaminen vaikeaa?: Tämä on hyvin fretti kohtaista. Jotkut oppivat olemaan purematta/sisäsiiteiksi ilman sen suurempaa opettamista. Kun on kyse pennusta, riippuu se paljon siitä, mitä kasvattaja on tehnyt sille etukäteen. Miten paljon hän on viitsinyt sitä kouluttaa. Mutta en sanoisi fretin kouluttamisen olevan sen hankalampaa kuin kissan tai koirankaan. Se vaan voi kestää pidempään, fretit kun osaavat joskus olla hirmuisen kovapäisiä.

27.02.2008 20.42
Kiitos Vinha tästä suuresta tiedosta, jota olenkin jo pidemmän aikaa yrittänyt haalia. :) Haaveena olisi joskus vanhempana ottaa pentu fretti ja kasvattaa se kunnon fretin tavoille. :> Saapi nähdä, toteutuuko kyseinen haave. Toivotaan parasta. ;>
27.02.2008 20.43

Ps. Minula on seurannassa tämä keskustelu, että minä ainakin olen täällä juttu kaverina. ^.^

27.02.2008 20.44

miten frettejä koulutetaan? ihan mielenkiinnosta kyselen. en tiedä ko. lajista mitään enkä ole sellaista hankkimassa mutta haluaisin tietää tästä otuksesta jotain :)

27.02.2008 20.47

Itse olen tosi kiinnostunut lajista, mutta varmaksi en voi vastata, sillä ei ole freteistä kokemusta. :) Tietääkseni niitä koulutetaan kuin kissoja tai koiria, mutta ei saa käyttää voimakeinoja. Olenkohan tässä asiassa aivan väärässä? Yhteen aikaan luin paljonkin freteistä ja tuolloin tämän keskustelunkin pystytin, mutta siitä on jo aikaa, joten ovat asiat vähän pimennossa tai unohtuneet. :)

27.02.2008 21.34

Frettien kouluttaminen ei tosissaan (minusta) eroa kovinkaan paljon esim. kissojen tavoille opettamisesta. Mitä näädät saatavat olla suhteellisen kovapäisiä :) Samasta asiasta saa sanoa uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ehkä läpi koko eläimen elämän. Meidän Vekara tyttö on ainakin sellainen, että sen silmäkulmassa pilkkuu jatkuvasti "mitä jos kuitenkin"- periaate.

Fretit on myös sen verran ylpeitä eläimiä, että voimakeinot kannattaa unohtaa. Voin hyvin kuvitella omat frettini ainakin pistämässä verisesti kampoihin, jos joku menisi niitä vaikkapa nippaamaan nenulle.

Puremiseen para lääke on käsittely. Pentua pitää pienestä pitäen käsitellä niin paljon kuin mahdollista. Leikkiä sen kanssa, antaa namuja kädestä, silitellä ja paapoa. Ja kieltää joka kerta johdonmukaisesti jos se puree. Hyvä tapa on napata pentua niskavilloista tiukasti (se ei satu, niillä on todella paksu niska ja reilusti ylimääräistä juuri siinä kohdin) ja tomerasti vain kieltää "EI". Napakka ote ja kiukkuinen ääni.

Sama muihin tuhmuuksiin. Napakasti niskasta kiinni (ei saa riuhtoa tai tuljuttaa, pitää vain kiinni hetken) ja vaikka sihahtaa hitusen sen kiellon kanssa. Silleen kuin fretit itse sähisee :)

Vastakkaisesti jos fretti on sylissäsi kiltisti, antaa vaikka leikata kynnet nätisti, sitä kannattaa palkita jollain herkulla ja kiitellä ääneen.

Sisäsiisteyden kanssa ei voi muuta kuin johdonmukaisesti ohjata pentua heikkalaatikolle. Fretistä näkee kun se on menossa tarpeilleen. Ne tykkäävät tehdä nurkkiin ja yleensä vielä peruuttavat niihin peppu edellä ja häntä pystyssä. Kun näet frettisi tekevän noin, käy nostamassa se pikapikaa ylös ja vie se laatikolle. Toinen hyvä tapa on myös nostaa pentua hiekkalaatikkoon kun se heräilee, on juuri syönyt ja kun olette leikkineet kovasti. Tuolloin pientä yleensä saattaa pissattaa, joten kun viet sen sopiva aikoina laatikolle, homma alkaa hahmottumaan vähän kuin rutiiniksi.

Kakkalaatikoita on myös hyvä yrittää laittaa paikkoihin, joihin frettisi näyttää mielellään tahtovan kakkia. Meillä on esim. jokaisessa talon huoneessa ainakin yksi laatikko, joten veski ei koskaan hädän yllättäessä ole liian kaukana.

Ulkoiluun ja valjaissa kulkemiseen ei ole mitään muuta niksiä kuin tekemällä oppiminen. Mitä enemmän frettiäsi viet ulos ja totutat ulkoiluun, sitä suuremmalla todennäköisyydellä te kummatkin tulette siitä nauttimaan.

Olen yrittänyt jonkun verran opettaa omille freteilleni temppujakin, mutta toistaiseksi vain Vinhaa kiinnostaa temppuilu kun palkaksi saa tarpeeksi hyviä nameja (tässä tapauksessa raakaa jauhelihaa nami nami >_>). Tyttö pujottelee jatkojen välistä, kiipeää maasta housuja pitkin syliin ja kierii hitusen. Tosin tuo viimeinen temppu on vähän vaiheessa vielä. Se onnistuu vain ja ainoastaan silloin, kun neitiä huvittaa. Mimmi myös tulee luokse kun naksuttelen kieltäni. Kenenkään muun kohdalla se ei onnistu, avomies saa naksuttella vaikka koko päivän. Mutta kun äiskä naksuttaa niin tullaan hippulat vinkuen :)

Muokattu viimeksi: 27.02.08 21.39
27.02.2008 23.49
ovatko fretit persoja herkuille näin yleisesti ottaen? :)
28.02.2008 21.30
On se hyvä, että meillä on täällä Vinhan kokenut omistaja vastailemassa kysymyksiin! :) Ovathan ne aika persoja herkuille, joo. Mutta riippuuhan sekin aivan yksilöstäkin. :>
28.02.2008 21.51

Vähän frettikohtaista tuo herkuttelukin, kuten Robi tuossa ylempänä totesi.

Meillä esim. Nuutti syöisi mitä vaan sille antaa (näkyy pojasta ulospäin muuten aika hyvin ;p) kun taas Vinhalle ei oikein kelpaa mikä tahansa. Vekarakin on sellainen musta aukko, mitä ruokaan tulee, että syö melkein isänsä suohon.

Mutta kyllä fretitkin juoksevat herkkujen perässä vaikka kuuhun saakka, kun se on vaan se oikea herkku :)

Apteekeista saatava Nutri-plus geeli on jotain, mistä kaikki fretit universaalisti tuntuvat pitävän. Meillä toinen aivan ykkösherkku on juuri tuo raaka jauheliha. Noiden kahden perässä kuka tahansa freteistä on valmis tekemään mitä tahansa. Ja jaksaisivat syödä miten paljon tahansa :)

Monet fretit nauttivat myös tuoreista hedelmistä (omena, banaani, päärynä), vihanneksista (tuore kurkku), rusinoista ja jopa vesimeloonista. Mutta fretti on 100% lihansyöjä, joten nuo kasvispainotteiset jutut ei oikein ole niille hyväksi. Meilläkin saadaan vain yksi rusina per fretti joka joulu x)

Nuutti vetäisi mielellään myös raakaa sipulia o_O En käsitä miksi, mutta se on olevinaan niin hirmuisen nannaa.

Ei tässä mitään. Olen itse sen verran hurahtanut näihin vauhtipötköihin, että kirjottelen niistä ihan mielelläni.

27.03.2008 15.33
Tico ilmoittautuu, vastaamme mieluusti kysymyksiin. :)
27.03.2008 15.33
Ja Vili myös, tietenkin. :D
27.03.2008 16.52

Oikein mukava kuulla että tänne on näitä fretti ystäviä ilmoittautunut vastailemaan kysymyksiimme! :) Pitäisi vaan lisää kysymyksiä keksiä... :>

27.03.2008 19.42
Sitä saa kysyä mitä mieleen tulee. :D
28.03.2008 20.33
Kannattaako muuten ottaa 1 vai 2 frettiä :D tai onko kellään kokemusta että suhtautuuko fretti kissaan ihan normisti?
28.03.2008 22.01
Meillä on tuota kirppusirkusta ihan kiitettävästi. :)
Jos fretin ottaa pentuna, suosittelen itse ottamaan kaksi samasta pentueesta.
Toki kaverin voi hommata myöhemminkin.
Kissan kanssa meillä tullaan hyvin toimeen.
08.04.2008 22.51

Tehtailin aikani kuluksi fretti aiheisen keskustelufoorumin kasvattajasivustoni yhteyteen. Alunperin sen piti vain olla kasvattien omistajille suunnattu, mutta laajennin sitä vähän yleisemmäksi.

Tervetuloa jutustelemaan ja kyselemään!

http://comaferits_ferrets.munfoorumi.com/index.php

09.04.2008 09.03
Vou, olisipa joskus kiva ottaa frettikin, aina nää on mua kiinnostaneet. :D
Mutta nyt ei taida vielä onnistua kun on chilla talossa ja koira tulossa, se toistaiseksi riittää.
27.04.2008 19.50
018943990_r
Äänekoski
En omista frettiä(mutta haluaisin todella!), mutta olin yhdessä eläinhoitolassa ja sielä oli hoidossa ihana fretti! Sain pitää sitä sylissä ja se oli ihana kun se kiemusteli hauskasti sylissäni! Se tuntui ihan spagetilta kun kiemurteli niin<3
07.05.2008 14.56

moi!

mulla ois kysymys fretti asiantuntioille!!! kuunnelkaas:

voiko fretti olla sisä siisti?

tai voiko sen opettaa sisäsiistiksi?

onko se vaikeaa?

07.05.2008 15.17

Koska olen laista, kopion suoraan kotisivuiltani:

"- Kikkaroita nurkissa: Fretin sisäsiisteys riippuu paljon sen omistajan (ja aikaisemmin kasvattajan) viitsimisestä. Sinnikkäällä pennusta lähtien juurtavalla opettamisella uskon fretin kuin fretin oppivan 99% laatikkovarmaksi. Yhtään täydellisen sisäsiistiä frettiä en vielä ole tavannut. Välillä menee ohitse. Toiset fretit eivät koskaan tunnu oppivan käymään laatikolla, mutta silloin on minusta yleensä kyse omistajan jaksamisen puutteesta. "

( http://www.freewebs.com/ferits/fretittietopaketti.htm )

Ja vielä tuosta koulutuksesta:

"Sisäsiisteyden kanssa ei voi muuta kuin johdonmukaisesti ohjata pentua heikkalaatikolle. Fretistä näkee kun se on menossa tarpeilleen. Ne tykkäävät tehdä nurkkiin ja yleensä vielä peruuttavat niihin peppu edellä ja häntä pystyssä. Kun näet frettisi tekevän noin, käy nostamassa se pikapikaa ylös ja vie se laatikolle. Toinen hyvä tapa on myös nostaa pentua hiekkalaatikkoon kun se heräilee, on juuri syönyt ja kun olette leikkineet kovasti. Tuolloin pientä yleensä saattaa pissattaa, joten kun viet sen sopiva aikoina laatikolle, homma alkaa hahmottumaan vähän kuin rutiiniksi.

Kakkalaatikoita on myös hyvä yrittää laittaa paikkoihin, joihin frettisi näyttää mielellään tahtovan kakkia. Meillä on esim. jokaisessa talon huoneessa ainakin yksi laatikko, joten veski ei koskaan hädän yllättäessä ole liian kaukana."

Muokattu viimeksi: 07.05.08 15.19
08.05.2008 11.42
Vinha kirjoittikin ihan hyvin. Tosiaan, fretin opettaminen sisäsiistiksi vaatii pinnaa, aikaa ja kärsivällisyyttä. Meilläkin pennut pienestä asti opetetaan laatikolla käymään, mutta toki uudessa kodissa voidaan testailla rajoja. Yleensä fretti itsellensä ottaa ne määrätyt nurkat joihinka asiansa tekee, niin sinne on hyvä laittaa sitten ne laatikot.
08.05.2008 12.07
Ja etenkin uroksille ennen leikkaamista saattaa tulla tietty murkkuikä. Kun ne pallerot laskeutuvat voi asiat alkaa menemään urakalla laatikon ohitse, vaikka se olisi ennen tehnyt siististi laatikkoon :) Tuo tosin menee ohitse steriloinnin kanssa. Tai näin ainakin minun kokemukseni mukaan.
09.05.2008 19.56
Vinha kirjoitti:
Ja etenkin uroksille ennen leikkaamista saattaa tulla tietty murkkuikä. Kun ne pallerot laskeutuvat voi asiat alkaa menemään urakalla laatikon ohitse, vaikka se olisi ennen tehnyt siististi laatikkoon :) Tuo tosin menee ohitse steriloinnin kanssa. Tai näin ainakin minun kokemukseni mukaan.
Tottakai kaikki kengät ja kulmat ja mitä vain merkkaillaan. ;) Meillä Adriani merkkaili jopa vessaharjan, se oli niiiiiinnnn kiva. :)
09.05.2008 22.39

Jep.. Kun tytöillä alkaa kiimat ja Nuutin hormoonit pääsee kunnolla jylläämään saa varoa ukkoa kun se yrittää merkata sukatkin jalasta >_<

Ja minä onnellisena suunnittelen täällä, että meille mahtuu kyllä AINAKIN kaksi urosta, jotka mitä todennäköisemmin tulee olemaan leikkaamattomia ainakin 3 vuotta.

Nuuttikin vain vasectomoidaan, eli se ei lopeta tuota äijäilyään vaikkei vauvoja enää tulisikaan.

*huokaisu* Ollapa paljon puhtaita sukkia...

16.05.2008 19.32
Ollaanpas meillä helppoja.
Sisäsiisteys on 99%, 1% joka jää yli on kapinakakkaamista: kakkaan oven eteen kun mamma ei ota mukaan!
16.05.2008 19.48
Nuutti voi tulla hoitoon haisemaan pariksi viikoksi, jotta teilläkin tuo hajutasapaino palautuu XD
17.05.2008 16.44
000055757_r

Mä en tiiä freteistä mitään, mutta tässä kysymyksiä :

Jotku mun kaverit sanoo, että fretin haisee. Onko se totta?

Ulkoilutetaanko frettejä?

Minkä laisia virikkeitä niille pitää olla?

siinä muutama tyhmä kysymys ei niin tietäväiseltä

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti