Trimmaus - Sivu 10 (Koirat > Koirien hoitaminen)

08.08.2013 12.37

Kiitti vastauksista. Hitsit kun noita ohennussaksia en ole tilannut! Oli mielessä vaan unohtui. Pitäsköhän ne kuitenkin tilata, jos tuolla trimmerillä ei ihan joka paikkaa kannata leikata? Sitten kun sillä on selässä sellasia laineita ja ne pitäs saada sileiksi niin käytetäänkö siihen trimmeriä vai noita saksia? Osaisko joku sanoa?

17.08.2013 21.58
022650262_r
Espoo

Ohennussaksilla kannattaa ottaa selkä- ja niskaturkin laineet. Kone rouhasee helposti liikaa ja jättää rumat vauhtiraidat, kone myös katkoo sitä selkäturkkia liikaa ja pilaa helposti laadun, se uusi kasvava karva on pehmeetä eikä hylji enää likaa.

Korvat, kaulan ja pepun voi ottaa koneella, samoin päälaen. Korvat kannattaa ajella lyhyeks varsinki sieltä ylhäältä juuresta molemmin puolin, jotta ilma pääsee kiertämään korvassa niin ei tulehdu. :)

07.12.2013 11.57
000111374_r

Help!
Romppu ois lähdössä Messariin junnuihin lainaan, ja haluaisin että se näyttäs mahd. hyvältä.
Tosin, Rompun turkki on paksu, ja nousee ylöspäin (varsinkin takamuksesta..), eikä laskeudu alaspäin.
Mitä tuolle turkille pitäisi tehdä että se näyttäisi hyvältä?

Tältä näytti viimeksi trimmin jälkeen..

07.12.2013 12.28
018442796_r
Muurame

sieltä takapuolen päältä ja reisistä voisi koettaa ohentaa turkkia jolloin se laskeutuisi kauniimmin. Joko ohennussaksilla tai ihan vaan pohjavillakammalla tai veitsellä vetelemällä jotta kaikki hötö sieltä karvan juuresta lähtee pois. jotkut näyttävät pitävän cavalieriensä selän tai lantion päällä nihkeätä pyyhettä ennen kehään menoa, jotta kihartumaan pyrkivä turkki pysyisi alhaalla sileänä.

Muokattu viimeksi: 07.12.13 12.28
07.12.2013 12.33
000111374_r

^Mä näinkin yhden videon cavalierin trimmauksesta. Siinä käytettiin juuri trimmausveistä, ja näytti kyllä hyvin se turkki menevän sillä.
Täytyypi nyt jostain käydä hankkimassa sellainen :)

09.12.2013 20.43
018442796_r
Muurame

Veitsissä on valtavia eroja. oliko se varmasti trimmausveitsi eikä esimerkiksi pohjavillaveitsi?

Ekuu oli saanut partaansa jotakin näljää joka muistutti lähinnä purkkaa. oliko se sitten pihkaa vai luuydintä en tiedä, mutta nyt lähti parta liki kokonaan. Siivosin samalla koko pään ja ai että tuli siisti poika! Vielä kun jaksaisi siivota peffapuolen niin koira ei olisi niin pahasti päärynän näköinen.

10.12.2013 20.13
000111374_r

Äh, kun en tiedä. D:
Käytiin hakemassa silloin trimmausveitsi(merkkiä en muista), ja toimi kyllä hyvin, ja koirakin alkoi näyttämään kunnon cavalierilta!

19.02.2014 15.25

Nyt oon kokeillu tuota koiran trimmausta ja yllättävän vaikeaa tuo kyllä on.. Trimmeri leikkaa ihan liikaa ja jäi rumia jälkiä turkkiin :/ No ei kovin pahasti, kyllä ne siitä kasvaa. Hyvin osaan ottaa selkälaineet ja pepun päältä karvalaineet, pään sekä korvat mutta kaula ja niska alue vaikeimmat (tahtoopi katkoa tuota karvaa), nyt on ohennussaksetkin hommattu ja vähän oon niillä koittanu mutta tuntuu ettei se tee oikein mitään..? Tai en vaan osaa vielä kunnolla käyttää.

Entäs noi massun alla olevat pitkät karvat? Pitääkö niitäkin jotenkin siistiä? Eikös sprinkulla kuulu ollakin massun alla pitkät noi karvat, eli en mene leikkelemään niitä pois. Mutta pitääkö jollain tavalla siistiä niitä, vai? Entäs rinnan karva alue, eikös tuossakin rinnassa kuulu olla pitempää toi karva, tuntuu vaan että se on jotenkin vähän epäsiisti että pitäskö jotenkin esim. ohennussaksilla vähän koittaa siistiä?

Neuvoja siis vielä kaivataan!? Jos joku vielä tätä aihetta lukee.

19.02.2014 15.45
018442796_r
Muurame

Sprinkun trimmaamisesta en mitään tiedä, mutta yleensä ne masuhapsut tasataan niin, että lopputulos on siisti ja skarppi. Jollei koira käy näyttelyissä, on märkään vuodenaikaan helpompaa kun ne mahakarvat ottaa vähän lyhyemmiksi.

Kyllä rintaakin siistitään. Tarkoitus olisi että koko koira olisi hoidetun näköinen eikä missään kohtaa koiraa rehottaisi villiin tilaan päästettyä karvapuskaa.

20.02.2014 13.54

Mä tuossa yks kerta vetäsin tosi lyhyeksi noi massukarvat kun märällä ilmalla ne meni ihan paskaseksi. Paljon helpompi pitää koirakin siistinä kun leikkaa noi lyhyeksi. Ja kun ei tosiaan koira näyttelyissä käy niin ei haittaa vaikka leikkaakin. Pitää vaan harjotella tätä trimmaamista lisää että sais siistin näkösen koirasta.

08.03.2014 19.59

Hehehhehe :D Aivan alkoi kyllä naurattamaan, kun kuvittelen minkä näköisiä mun koirat on :DD Eli siis iha itse trimmaan. Jos tarkemmin aattelee ne on aina kauheen näkösiä, kun en vaan jaksa nyppiä niitä :D  Näyttelyihin trimmaa meidän luotto trimmaaja.

08.03.2014 20.05

Kun tätä talvea ei nyt näytä tulevan ja keväältä alkaa näyttää, niin missä vaiheessa ihmiset on aatellu vetästä koiralle kesäkarvan? Itsellä siis sekarotuisia, joten turkilla ei mitään merkitystä, etenkin kun kaksi trimmattavaa ovat sisäkoiria. Olin alkujaan kaavaillut trimmiä touko-kesäkuulle, mutta kyllä nyt houkuttaisi jo huhtikuussa trimmata... Toisaalta kesäkuussa saisi olla jo trimmaamassa hiukan uudestaan, mutta kuitenkin :D

Kun on niin tyhmä ettei tajua mitään, niin pääsee helpolla :)
08.03.2014 20.08

:D Meillä mahdollisesti huhti-toukokuussa trimmattaisiin kunnolla kuolleet karvat pois.  Maisku: Nypitkö vai leikkaatko?

08.03.2014 20.10

Koneella lyhyeks :p

08.03.2014 20.15

:D Nyt käy kyllä kateeks! Mä joudun aina kärvistelemään, monta päivää kun en jaksa kerralla nyppiä :D

08.03.2014 20.19

Kaveri osti trimmauskoneen niin lainaan sitä :) Viime vuonnahan leikkasin siis saksilla ja jälki oli sen mukaista ::DD

08.03.2014 20.40

Meillä onneks voin pitää tota otusta kokoajan kohtuu pituisessa karvassa. Nakuksi aattelin vetästä tällä viikolla, saa nähdä tuleeko mitään sillä trimmipöytä on kerrassaan väärän kokoinen mulle. Lisäksi tällä on aivan älyttömän vahva ja karkea karva, kypsänäkin, esimerkiksi keskiselän trimmaamiseen meni aikaa 1h. Tosin sen jälkeen oli vain pohjavillat jäljellä.

Onko kellään vinkkejä miten saisin tuota turkkia helpommin nypittyä? Veitset ei siis käy, eikä mitkään kumitutit tai -hanskat sormissani pysy, edes teipeillä. Luomunypinnällä kun tuppaa sormista lähtemään nahka.

http://mollycairn.blogspot.fi/
08.03.2014 23.01
022674760_r
Uusikaupunki
Möly kirjoitti:

Onko kellään vinkkejä miten saisin tuota turkkia helpommin nypittyä? Veitset ei siis käy, eikä mitkään kumitutit tai -hanskat sormissani pysy, edes teipeillä. Luomunypinnällä kun tuppaa sormista lähtemään nahka.

Ootko siis kokeillut tällaisiakin? Mulla noi on ainakin ihan ehdottomat ja pysyy paikoillaan. :) Sit on sellaista kuin trimmauspulveri, jonka avulla pitäisi saada paremmin ote karvasta, mutta siitä mulla ei ole omakohtaista kokemusta.

nasujanera.blogspot.com
01.04.2014 11.47
022601508_r
Oulu

Minkälaista jälkeä trimmausveitsi tekee? Aloin tässä tuumailemaan, että kävisiköhän se persialaisen pyllykarvojen lyhentämiseen? Vai olisiko jokin parempi vaihtoehto? Karva on siis tosi pehmoista. Onnille tuppaa kasvamaan melkoinen puska tuonne hännän alle, ja niihin sitten tarttuu kaikkea kivaa toimitusten yhteydessä.. Saksilla olen tähän asti siistinyt, mutta se on ainakin omasta mielestä tosi tarkkaa ja aikaa vievää, tuo kun ei älyttömästi tykkää että hänen takalistoaan käpelletään. Ajattelin nyt tukeutua teihin koiraihmisiin, kun teillä tuota trimmausvälinekokemusta taitaa olla enemmän kuin kissapuolella :P

Kissat osaavat matemaattisen tarkasti arvioida juuri sen paikan, missä istuessaan ne ovat eniten tiellä. -Pam Brown-
01.04.2014 12.13
018442796_r
Muurame

Trimmausveitsi katkaisee karvan viiltäen, eli ei jätä sellaista töpöä suoraan leikattua kärkeä kuten sakset. Karva laskeutuu siis luonnollisemman näköisesti. Mutta kissasi ei taatusti tykkää siitä, jos sitä ruvetaan karvoista vetämään, mikä on se katkaisumetodi.

oletko kokeillut jotakin pohjavillatyökalua, joka ohentaisi ja keventäisi turkkia? Sellaisella kammataan läpi reippaalla tempolla ylituuheat ja raskasturkkiset kohdat ja se ottaa kaiken irtoavan hötösen mukaansa. Hirveän hyvä apu juuri tuollaisiin ylipaksuihin pusikkoisiin reisikarvoihin ja rintaan. Niitä on montaa eri mallia. Kannattaa käydä eläintarvikeliikkeessä katselemassa. Sitten kun paksuus on saatu ohennettua, laskeutuu loppu karva kauniimmin, ei hiosta enää samoin ja sitä on helpompi lyhentääkkin.

01.04.2014 21.15
022601508_r
Oulu

On meillä furminaattori, mutta sitähän ei persialaisella voi muutenkaan käyttää, niillä kun pitää olla pohjavillahöttöä mahdollisimman paljon. Karsta ja kampa on käytössä, nypitään vain ennen näyttelyitä. Lyhennystä tarviikin vain 3cm x 5cm alue ja pystyn sen leikkaamaan aina näyttelyiden jälkeen niin kerkeää tasaantua ennen seuraavaa. Millälailla tuo veitsi sitten nyppii? Luulin että se toimii niinkuin se kampaajan veitsi. Ei tuo nyppimisestä juuri välitä, on se siihen tottunut, mutta alapäästään on hieman tarkempi. Hirvittää vaan niitä saksia käyttää, joku turvallisempi väline olisi huippu!

Kissat osaavat matemaattisen tarkasti arvioida juuri sen paikan, missä istuessaan ne ovat eniten tiellä. -Pam Brown-
04.04.2014 13.18
018442796_r
Muurame

Veitsi tosiaan viiltää karvan poikki kuten kampaajan veitsikin, mutta ei ole niin terävä joten karvaa joutuu vetämään terää vasten jos sen tahtoo poikki. Trimmausveitsissä on erikaisia teriä, sillä useimmiten karvaa ei tahdota poikki vaan se on saatava vedettyä irti juuresta asti.

05.04.2014 16.27
05.04.2014 16.42
000047166_r
Möly kirjoitti:

Meillä onneks voin pitää tota otusta kokoajan kohtuu pituisessa karvassa. Nakuksi aattelin vetästä tällä viikolla, saa nähdä tuleeko mitään sillä trimmipöytä on kerrassaan väärän kokoinen mulle. Lisäksi tällä on aivan älyttömän vahva ja karkea karva, kypsänäkin, esimerkiksi keskiselän trimmaamiseen meni aikaa 1h. Tosin sen jälkeen oli vain pohjavillat jäljellä.

Ootko testannut jalkaraspilla? ;) Kuulostaa ufolta mutta ite käytän westin nyppimiseen sellaista kätsyä jalkaraspia. Veitteä en omista ja muutoin nypin käsin mutta usein selän ja kyljet teen raspilla. Se on sopivan karkea niin saa karvasta hyvän otteen eikä katko karvaa. Mulla tulee kanssa nyppimisestä sormet kipeeksi jos paljon teen kerralla ja rakkoja tulee kanssa juu. Tolla raspilla saa kuitenkin hyvin tuollaset "epätarkemmat" alueet, kuten just selän. Ja sitten ite uitan sormet liidussa jos otan käsin ja pöläytän sitä hiukan suuremmalle alueelle jos otan raspilla. Saa paremman otteen ja lähtee helpommin. Liitua saa vissiin ihan apteekeista, ite en tiedä millä nimellä se siellä oli kun sain Glorian trimmaajalta jonkin verran ja yhä riittää. Eilen siistin kaverin cairnin ja hyvin lähti siltäkin, kun oli sormet liidussa. :) 
07.04.2014 17.16
022440056_r
Hyvinkää

mä trimmaan omat ja parin tutun koirat itse, n. tunti sitten kynin Vilman kesätrimmiin, kuva löytyy blogistani jos joku haluaa katsoa :) Oli kyllä melkosta tappelua taas jalkojen kanssa.. 

http://villavaaa.blogspot.fi
22.04.2014 20.02
022466493_r
Asikkala

Meillä vaihdettiin kesäkarvaan ja tältä näytetään nykyään!

ROKI

Haukkuja ollaan enimmäkseen saatu :D 

muok/ asettuisko se nyt.. 

Muokattu viimeksi: 22.04.14 20.03
Do not take life too seriously. You will never get out of it alive. -Elbert Hubbard
22.04.2014 20.07
Muokattu viimeksi: 22.04.14 20.07
22.04.2014 20.36
022645168_r
Hyvinkää

^ ei mitenkään pahalla mutta mun mielestä Maisku on kivemman näkönen lyhyeks kynittynä, ja niin on moni muukin koira :)

http://villavaaa.blogspot.fi
22.04.2014 20.38
Hugo kirjoitti:

^ ei mitenkään pahalla mutta mun mielestä Maisku on kivemman näkönen lyhyeks kynittynä, ja niin on moni muukin koira :)

Niin mustakin! Näyttää enemmän koiralta ja sopusuhtaselta ja muutenki :) Aattelin pitää turkin ympärivuoden vähän lyhyempänä, en päästä enää kasvamaan noin pitkäks, etenkää nassusta.

22.04.2014 20.41
022466493_r
Asikkala

Minä olin kans kirjottamassa, että Maisa on tosi kivan näkönen lyhkäsessä karvassa! Sen suloset korvat ja kuono pääsee oikeuksiinsa. 

Do not take life too seriously. You will never get out of it alive. -Elbert Hubbard

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti