Trimmaus - Sivu 9 (Koirat > Koirien hoitaminen)

13.12.2012 18.55

Osaatteko suositella hyviä ohennus saksi tai ylipäänsäkki laadukkaita trimmaus saksia, jotain merkkejä? Ite oon kattonu Mars merkkisiä saksia mutta en tiä sit onko hyvät. Nyt ku saan valita joululahjaks, ni haluaisin sellaset jotka kestää useamman vuoden eikä hajoo heti :D

Muokattu viimeksi: 13.12.12 18.55
13.12.2012 19.48
022142292_r
Helsinki

Ohennussaksista en tiedä, mutta ainakin Roselinen normaalit suorat sakset on tosi hyvät. Varmaan yleisimmät villakoirien käytössä olevat. Mutta tosiaan ohennussaksista ei ole mitään kokemusta. Uskoisin kuitenkin, että ovat kestävät ja pysyvät hyvänä, jos niitä pitää hyvänä. Ainakin ne suorat pysyvät. Olen kuullut hyvää myös Geibin saksista. Uskoisin, että heilläkin ohennussaksia on valikoimassa. Geibistä mulla ei kuitenkaan ole itselläni ollenkaan kokemusta.

Life is like a dog sled team. If you ain't the leading dog, the scenery never changes. -Lewis Grizzard
13.12.2012 20.30
022413982_r
Valkeakoski
Gabi kirjoitti:

Eli käyttekö trimmauttamassa koiranne vai trimmaatteko itse, miten trimmaatte ja missä käytte trimmauttamassa?

Meillä kotona trimmataan itse. Jos on jotain vinkkejä, niin antaa tulla vaan!

Nanalla konetyöt itse, mutta muuten käydään kasvattajalla trimmauttamassa. Afgaanit kokonaan itse :)

13.12.2012 21.25
Ekku kirjoitti:

Ei siinä auta kuin harjoittelu. Suristele koiraa usein pienissä määrissä kerrallaan jollakin vekottimella, vaikka kännykän värinähäkyyttimellä ja totuta sitä surisevan kapistuksen kosketukseen paljon herkkuja käyttäen.

Kun käytät turvallisempaa ja terötöntä suristinta, ei tapahdu vahinkoja vaikka koira rimpuilisi tai heilauttaisi päätään. Olisi hyvä jos koira tottuisi niin hyvin, että suristelu olisi bsiitä ennemmin vähän tylsää.

Okei, kiitos:)

13.12.2012 21.39

Ite käytän päivittäin Roselinen saksia, ja oon kyllä todennut hyviksi niin suorat kuin kaarevatkin. Marssilta mulla on yksipuoleiset ohennussakset. Toimivat ihan ok mutta muita saksia en Marssilta ostaisi, ei oo hinta-laatu suhde kohdillaan. Geibin saksetkin iha hyvät, ei vaan sovi omaan käteen. En suosittele tilaamaan kalliita saksia sovittamatta, se on kuitenkin pidemmän päälle ihan mukava juttu jos sakset tuntuvat kädessä hyviltä :)

You're all I got. You're all I need. You're my friend in need. You're all I got. You're all I need. You're my friend indeed.
08.01.2013 17.44
021293367_r
Lappeenranta

Ruvennut kotona tuota neitiä nyppimään, mietin miten ne trimmaajat oikeasti jaksavat sen 2h kun itse luovutin tunnin jälkeen (tosin silloin ei enää mitään nypittävää oikein ollut). Katsonut kerran vierestä kun Toffeeta trimmattiin, se oli aivoton ja mahdoton. Saattoi tosin johtua siitä, että uusi ihminen sitä nyppi ja minä kökötin siinä vieressä. Kotona ehkä oli hieman rauhallisempi.

Jaloista se sanoo. Ei tykkää yhtään. Miten voin opettaa sen jalkojen trimmaamiseen? Ai yksi tupsu kerrallaan vai ja ensi kerralla sitten hieman enemmän? : D 

Mua viedään taas . . . ~
08.01.2013 23.35
018442796_r
Muurame

Aloita tupsu kerrallaan ja nypi silloin kun koira on liikkunut ja rauhallinen. Jotkut oikein tiukat ja arat paikat kuten kainalot ovat pahimmat ja joiltakin koirilta ne otetaan saksilla eikä nyppien. Tee niin että otat selkää tai niskaa minkä koira sietää, käyt sitten ottamassa pari nyppäsyä jaloista ja jatkat taas selkää. Minä joudun yhä ottamaan Ekun jalat muun trimmaamisen lomassa jos tahdon, ettei se kiihdy kauheasti.

15.03.2013 18.17
022704948_r
Kannus

Voisko tollasen karkean ja pitkähkön karvan vetää trimmerillä lyhyemmämmäksi kesäksi? Eli vetäisi vähän niinkuin sellaisen kesä turkin?

En uskaltanut vielä lyhyemmäksi vetää kun kaveri sanoi ,että siitä voi tulla jokin hot spotin tapainen juttu Nellille,jos sen turkkia menen lyhyemmämmäksi vetelemään..

http://nallinblogi.blogspot.fi/
17.03.2013 17.12
022142292_r
Helsinki

En kyllä ymmärrä, miten turkin lyhentäminen hot spotteja (tai mitään sen tapaistakaan) aiheuttaisi. Yleensähän "normaaleja" turkkeja ei ajella, koska turkin laatu todennäköisesti huononee. En ainakaan itse ole muuta haittaa siitä kuullut eli uskaltaisin kyllä ajella (jos siis turkin huonontuminen ei haittaa).

Life is like a dog sled team. If you ain't the leading dog, the scenery never changes. -Lewis Grizzard
17.03.2013 17.21
022704948_r
Kannus

Eeei se huonontuminen haittaa kun kumminkin sekarotuinen on ,eikä näyttelyihin mennä :)

Voiko se turkki karkeakarvaisella huonontua? Snautsereillakin on karkea turkkiaja ne ajellaan pari kertaa vuodessa,ja silti niiden karva pysyy karkeana?(sanoo toinen kaverini)

17.03.2013 17.23
022305392_r
Tuusula

Höpöhöpö, snautsereita ei ajella vaan nypitään :D Karkeakarva huononee jos sitä koneella ajellaan tai saksilla saksitaan, nyppiminen pitää sen karkeena.

Muoks/ Tosin oon mä nähnyt pari semmosta käppänää jotka on ajeltu (toisen karvaa on ajeltu jo vaikka kui monta vuotta, toisen vaa joku pari kertaa vasta) ja niiden karvat oli vieläki ihan niin karkeeta, ku voi olla. Mut nää kaks oliki semmosii superturkkisia joilla jalkakarvatki oli yhtä karkeeta, ku mitä runkokarva. Tämmöset yksilöt on varmasti vaan aika harvassa : D
Väinön jalat ja vatsa on ajeltu nyt useempaan otteeseen, kun ei enään näyttelyissä käydä ja toi vihaa niiden nyppimistä, niin on selvästi pehmentyneet eikä oo enää semmoset mitä ennen.

Muokattu viimeksi: 17.03.13 17.30
17.03.2013 17.23
022221321_r
Turku

^
Mitään karkeaturkkista koiraa ei koskaan kuuluisi ajella vaan nyppiä!

MUOKS/ Oho Vaula ehti väliin...

Muokattu viimeksi: 17.03.13 17.24
17.03.2013 18.49
022704948_r
Kannus

Ai,mun kaveri sano että snautseri on sellanen rotu joka pitää vedellä lyhyeksi kahesti vuodessa. Ja tämän täti on kasvattaja,ja tältä kuulemma kuullut...

17.03.2013 18.55
022305392_r
Tuusula

Snautserin karva vedetäänki (turkista riippuen ja siitä, että rullataanko karvaa) pari kertaa vuodessa alas, mutta nimenomaan nyppimällä.

Muokattu viimeksi: 17.03.13 18.55
17.03.2013 18.59
022704948_r
Kannus

okei,nooh.. Tänään Nellin harjasin furminaattorilla,kylll ätota karvaa lähtee :|

Toisen kaverini äiti (heilläkin kenneli) sanoo että furminaattorilla harjaus korvaa nyppimisen ,onko totta?

17.03.2013 19.11
022305392_r
Tuusula

Enpä usko. Kyllä tiedän käppänä kasvattajia jotka käyttää furmista, mutta ei tosiaan sillon, ku koira täytyy nyppiä vaan sillon, kun turkkia siistitään. Ei sillä furminaattorilla saa kaikkea irti.

Muokattu viimeksi: 17.03.13 19.12
17.03.2013 19.15
022704948_r
Kannus

mm-m , sitä vähä mäki oon miettiny.. koska tota harjaan aika paljo,ja silti karvoja on joka puolella..

17.03.2013 19.32
018442796_r
Muurame

Siis Ekku on osittein leikattu/ajeltu ja karva on niistä kohdista kuollut, samea ja pilalla. Eli ei kannata ajella karkeata turkkia jos sen vain suinkin voi välttää. Mutta eikö Nelli ole lyhytkarvainen eikä karkea? Niitä saa toki leikellä mielin määrin eikä turkki mene miksikään. Esimerkiksi sileäkarvaiset kettuterrierit ajellaan ja saksitaan näyttelyihin.

Furminator ei korvaa nyppimistä, päinvastoin. Sitä ei saa käyttää karkeaan turkkiin koska se voi katkoa karvaa ja näin heikentää laatua kun sekaan tulee niitä tapettuja karvatuppia.

17.03.2013 19.34
022305392_r
Tuusula

^ Näin mäki oon ajatellu, ettei furmis mikään paras oo karkeelle.

17.03.2013 19.35
022704948_r
Kannus

Nelli on karkeakarvainen (:

18.03.2013 16.43
022601242_r
Joensuu

Osaisko kukaan sanoa mistä saisi tilattua uusia leikkuukampoja, koneena mulla on Moser Rex ja lisäkysymyksenä et voinko tilata mitä vaan kampoja vai pitääkö olla tyyliin juuri valmistajan? :D

edit// google on kaveri (((:

Muokattu viimeksi: 18.03.13 16.45
http://pinnasane.blogspot.com/
29.04.2013 09.49

Trimmauskone Andis AGC ja teriä, mitäs mieltä ootte noista. Oon hankkimassa elämäni ensimmäistä trimmauskonetta ja paria terää, en vaan vielä oikee tiä, mitkä terät. Tarkotus olisi Maisalle ajella kesäturkki, koko koiralle siis ihan lyhyt tasainen turkki. Myös tassut, häntä, pää ja korvat ajellaan. Eli minkähän sorttisia teriä tulisi tilata? En halua että nahka vallan paistaa, mutta silti lyhyeksi turkki.

Maisalla on peitinkarva karkeaa, alla pohjavilla. Päässä ja jaloissa pehmeää hahtuvaa, saman tyyppistä, kuin villakoiralla. Auttakaas tyhmää :)

29.04.2013 18.43
Maisa kirjoitti:

Trimmauskone Andis AGC ja teriä, mitäs mieltä ootte noista. Oon hankkimassa elämäni ensimmäistä trimmauskonetta ja paria terää, en vaan vielä oikee tiä, mitkä terät. Tarkotus olisi Maisalle ajella kesäturkki, koko koiralle siis ihan lyhyt tasainen turkki. Myös tassut, häntä, pää ja korvat ajellaan. Eli minkähän sorttisia teriä tulisi tilata? En halua että nahka vallan paistaa, mutta silti lyhyeksi turkki.

Maisalla on peitinkarva karkeaa, alla pohjavilla. Päässä ja jaloissa pehmeää hahtuvaa, saman tyyppistä, kuin villakoiralla. Auttakaas tyhmää :)

Hieno kuulla ettö joku on panostamassa ensimmäiseen koneeseen eikä vaan hae lidlistä parinkympin konetta :D Toi andis minkä linkkasit on hyvä kone kotikäyttöön, mutta tämä (http://www.petenkoiratarvike.com/tuote/trimmauskone-andis-agrc/040102639708/) on nyt näköjään tarjouksessa ja kuitenkin melko paljon parempi kuin tuo linkittämäsi. Itsellä tuo AGRC ammattilaiskäytössä ja liputan kyllä sen puolesta :) Siihen on mahdollisuus ostaa myös akku ja sen laturi jos tulee vaikka johdottomalle käyttöä :)

Teristä sen verran että noihin koneihin käy sekä andiksen omat terät että osterin terät. Tuoltahan näkee minkä mittaisiksi terät karvan jättävät mutta näin hahmotukseksi niin villakoirien naamat ajellaan yleensä terillä 10-30, eli nahkaa myöden. Kesäturkit ajelen villakoirille yleensä terillä 7,5tai 4 :)

You're all I got. You're all I need. You're my friend in need. You're all I got. You're all I need. You're my friend indeed.
29.04.2013 18.47

^Kiitosta paljon! Pistelen tilausta menemään :D

29.04.2013 20.19

Ite trimmaan ,koska toi mun koira on ihan kotikoira niin ei tarvi ku välillä lyhennellä ja ottaa takkuja sekä kiharrella :)

06.05.2013 00.35
000045335_r

Olisiko joku halukas trimmaamaan mulle ensikotiin Tampereelle helluntaina tulevan paimenkoiramix rescuen?
 En valitettavasti pysty kovin suurta korvausta maksamaan, mutta se olisi tälle kodittomalle mailmanmatkaajalle suuri helpotus. Leikkauksen ei tarvitse olla mitään näyttelytasojälkeä, riittää että saadaan huopaantuneet kohdat pois ja kesäksi vähän kevyempi turkki. Kiitos <3

26.06.2013 22.14
022263954_r
Seinäjoki

18. toukokuuta
26. Kesäkuuta

Huomaa kuinka hyvin on jälki tasoittunut :-)

Listen to me now, believe me later
08.07.2013 14.07
018442796_r
Muurame

Meillä nousi Ekulle muuten pieni hot spotin alku selkään edellisen nyppimiskerran jälkeen. Siinä on keskiselässä rasvaisempi ihoalue ja kun sen nypin, kaiketi iho ärtyi hiukan. Seuraava uintikerta sitten sai ärtyneen kohdan ärtymään vähän lisää. Toivottavasti ehdin taltuttaa sen ajoissa.

Luulen että hot spotin tulo turkin ajelun jälkeen vaatii sen, että ihoon on tullut trimmatessa naarmu tai joku muuten ärtynyt kohta josta tulehdus sitten nappaa kiinni.

07.08.2013 13.58

Onnistuuko trimmaus aloittelijalta? Kyseessä englanninspringerspanieli ja ajattelin että itse siistisin sitä kun lähin trimmaaja on noin 100km päässä (yhteen suuntaan) ja kasvattaja 150km päässä. Talvella etenkin tympeä lähteä ajamaan noinkin pitkiä matkoja trimmaukseen ja kun vielä oikein mukavan mutkikasta ja kapeaa tietä.

Koira on kotikoirana ja ajattelin että jos itse saisin siistittyä enimmiltään koiran turkkia. Korvat, kaulan alue ja kyljet kun sieltä repsottaa karvaa aika paljon. Tuntuu ettei se voi olla niin vaikiaa. Eikä mielestäni sen turkin tarvitse olla "niin justiinsa tarkalleen" kun en näyttelyissä käytä.

Olen siistinyt koiraltani korvia aikaisemmin ja kaulan aluetta ja hyvä lopputulos tuli. Tosin trimmauskoneeni ei ollut parhaimmasta päästä ja olenkin tilannut uuden.

Mitä olen lukenut netistä keskusteluja niin olen saanut käsityksen että se olisi vaikeaa ja että kannattaa trimmaajalla käyttää. En kokenut itse mitenkään vaikeaksi tuota siistimistä, mitä omalle koiralleni olen jo tehnyt.

Tietty jos näyttelyissä käyttäisi niin sillonhan turkki pitää osata trimmata oikealla tavalla ja hyvin, enkä todellakaan alkaisi itse siistimään koiraa lainkaan.

08.08.2013 00.20
022471690_r
Kuopio

Sani,jos ei ole väliä miltä koira näyttää (näyttelyitä ajatellen) niin eihän trimmaus vaikeaa ole,kun saa trimmailla miten haluaa :D Mutta,jos tietyn tuloksen haluaa niin haastetta tulee.

Tehokkailla ohennussaksilla saa oikein hyvin hapsottavia karvoja pois siististi ilman,että jää rumaa leikkausjälkeä. Korva karvoja voit lyhentää normi saksilla,tai vaikka ajella kokonaan pois (enkulla kun saattaa olla todella paljon sitä karvaa korvissa ja se myös lisää korvatulehduksien riskiä).

Tässä näyttelytrimmin ohje,jos haluat siitä jotain vinkkejä saada omaan trimmaukseen. Ohennus-ja normisaksilla saat jo paljon aikaan,ja voit niillä halutessa siistiä tassut,vähentää koristekarvoja hännästä ja jaloista,tai mitä vaan :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti