Haukkuminen (Koirat > Koirien koulutus)

07.08.2009 09.10
Ongelmana on haukkuminen. Jos pihalta kuuluu pienikin narahdus puhumattakaan ovikellosta, kumpikin koirista ryntää juosten haukkumaan ovelle. No.. hyvähän se siinä mielessä, että jos varkaita joskus tulee niin ei varmaan uskalla sisään tulla kun amerikanakita vastassa haukkumassa.. Mutta siis kuulin että voisi opettaa ensin koiran haukkumaan käskystä ja sitten olemaan hiljaa. Onko kukaan koittanut?
07.08.2009 17.59
022501982_r
Jämsä
Mites oletko kokeillut sitruunapantaa? Itse en ole opettanut Iinestä haukkumaan käskystä tai mitään mutta kyllähän se voisi onnistuakkin. Meillä kun porukat asuu omakotitalossa niin Iines saa kyllä haukkua jos joku tulee tai vastaavaa. Se ei meitä häiritse :)
12.08.2009 09.43
021407499_r
Turku
Meillä ihan sama ongelma ovikellon soidessa :s olis kyl kiva keksii tähä joku ratkaisu. Meil ku joku pimpottaa nii donna haukkuu niiin kaua et ovi avataa ja se näkee ketä tulee, siin haukkumistiltantees sitä ei kyl saa millää hiljaseks :s
12.08.2009 17.57
Meillä on kans sama juttu haukkumisen suhteen. Kolme koiraa haukkuu yhtä aikaa ja itse yrittää saada kuulumaan ääntänsä koiran haukunnan ylitse:/
14.08.2009 15.47
019770894_r
Turku
Meillä Paavo ei hauku yleensä ovikellon soitosta. Mut sit lenkeillä ku ohi kävelee MIES! ni se räksyttää ku viimist päivää mut sil ei tarvii ku huutaa: PAAVO HILJAA!! jos se jatkaa viel haukkumist ni sit sanoo kauniisti: Ei se tee mitään pahaa kenellekkään. Ni sit se on viimeistään hiljaa..
14.08.2009 19.36
Suti oli vanhana (n.14-15 vuotiaana) kuuro, mutta jaksoi se silti haukkua! Korvat oikeasti meni siinäkin melkein kokonaan! Noh, ajatellaan vielä Buddyä. Jos Suti on lösähtänyt jalat sivuille (niinkuin se vanhana herrana teki) eikä päässyt ylös (eli aina) se haukkui koko päivän. Varmaan Buddyn kuulo on huonontunut Sutin aikana...
15.08.2009 12.35
019743306_r
Meilki lempi haukkuu melke kaikkee.. Mut se on sitte ihan pöhkö ku me ollaan lempin kans ny kesällä menty aittaan nukkuun [talosta n.5m päässä] nii AINA ku avaan oven (ku ollaan lähös aittaan) alkaaaa HIRVEE haukkuminen se haukkuu joka 5-15 min kunnes suostuu tuleen nukkuun, monesti mietin et meinaakohan se sitä et jos se pelkää et joku tulee nii se haukkuu ne varmistukseks pois :D Siinä mielessä ihan fiksu koira, mut yleensä otann nakin ja sanon et seuraa nii sit se seuraa aittaan :)
Toiseks Lempi on ihan nynny koira :] Se pelkää isoja miehiä (MIKS?) PAITSI niitä jotka tykkää hirveesti koirista jne mut kerranki ku se näki ison miehen se rupes haukkuun ihan täysillä ja sitte ku se näki sen miehen se lähti pakoon ulisten ja kerran se pissas alleen :DD SSit jos joku just iso mies tulee meille se murisee sille (vaikka on kyl maailman kiltein koira muuten, ei ikänä murise meille kotiväellä, ellei oo joku viiden metrin pitunen luu johon ei kukaan muu saa koskee :D) ja puolustaa mua;D
gbgg
15.08.2009 13.08
Eppu nyt ei ihan kamalasti kummiskaa hauku ; )
15.08.2009 18.42
019922461_r
Höytiä
Iines kirjoitti:
Mites oletko kokeillut sitruunapantaa? Itse en ole opettanut Iinestä haukkumaan käskystä tai mitään mutta kyllähän se voisi onnistuakkin. Meillä kun porukat asuu omakotitalossa niin Iines saa kyllä haukkua jos joku tulee tai vastaavaa. Se ei meitä häiritse :)
En suosittele sitruunapantaa, koska siitä tulee kunnon hajut naamalla, ja koiran herkkä hajuaisti voi kuulemani mukaan vaurioitua siitä.. Kerran kun taiteilin semmosen pannan kanssa, kun piti asiakkaalle esitellä, niin sain suihkeet naamalle.. Hyi, että miten voimakas haju, meinasin oksentaa, ja kun miettii vielä miten hyvin koira sen haistaa :<
Mitä enemmän opin tuntemaan ihmisiä,sitä parempana pidän koiraani.
16.08.2009 12.51
019080774_r
Hämeenlinna
Meillä Alenan kanssa haukkumisongelma, se haukkuu ulkona ei sisällä. Aitauksessa pihalla ollessaan jos näkee/kuulee pienenkin äänen tieltä niin pistää kauhean metelin pystyyn. Vaikka kuinka kiinnittäisi sen huomiota muualle ym. ei auta. Nyt isällä on mennyt hermo Alenan haukkumiseen ja aikoo ehkä ostaa tai vuokrata sitruunapannan, toivotaan että se toimisi edes jotenkin.
17.08.2009 11.41
019461519_r
Laihia
kuinka saan opetettua lunalle et ei haukku toisille koirille?
17.08.2009 11.46
Huli kirjoitti:
Iines kirjoitti:
En suosittele sitruunapantaa, koska siitä tulee kunnon hajut naamalla, ja koiran herkkä hajuaisti voi kuulemani mukaan vaurioitua siitä.. Kerran kun taiteilin semmosen pannan kanssa, kun piti asiakkaalle esitellä, niin sain suihkeet naamalle.. Hyi, että miten voimakas haju, meinasin oksentaa, ja kun miettii vielä miten hyvin koira sen haistaa :<

Siksipä se just yleensä lopettaa haukkumisen kuin seinään ja nopeasti. Jos näin ei käy, ei sitruunapanta ole ratkaisu haukkumiseen. Meillä Nolalle käytettiin ko. pantaa ja heti tajusi idean. Joten sitä ei kauaa tarvinut käyttää.

Donna kirjoitti näin: Meillä ihan sama ongelma ovikellon soidessa :s olis kyl kiva keksii tähä joku ratkaisu. Meil ku joku pimpottaa nii donna haukkuu niiin kaua et ovi avataa ja se näkee ketä tulee, siin haukkumistiltantees sitä ei kyl saa millää hiljaseks :s

Mun mielestä tuollaisessa tilanteessa on aika selvää, että ovi avataan vasta kun koira lopettaa edes hetkeksi haukkumisen. Meni siihen sit kuin kauan hyvänsä. Tuohan viestii vain siitä että koira on oppinut sen, että ovi aukeaa hänen haukkumisellaan.

http://mossarit.webs.com/
17.08.2009 13.42

melinakin nosti kamalan elämän aina kun ovikello soi, sitä on saatu karsittua vaan pariin haukahdukseen siten että mä en reagoinut mitenkään melinaan enkä ovikellonsoittoon, riehumisen loputtua palkkasin. Sit seuraavaks saatoin rauhallisesti kutsua sen pois ovelta ja taas hyvästä käytöksestä palkkasin. Nykysin se saattaa haukahtaa pari kertaa, edelleenkin ehkä ryntää ovelle mutta kutsun sen pois sieltä ja käsken istua ennenkuin avaan oven. Ja tätä siis treenaataan vieläkin, mutta kun mun ovikello soi tooooosi harvoin niin sitä reenaamistakin on harvoin :D

Muoks. uskon että tuota pientäkään ongelmaa ei enää olisi jos joku suostus mun kanssa reenailee ja soittelee ovikelloa huvikseen

Muokattu viimeksi: 17.08.09 13.45
31.08.2009 19.16
022327293_r
Hamina

Roy ei silleen hauku paljon, takapihalla saattaa välillä haukkua vähän. Mutta lenkeillä ei hauku toisille koirille paitsi, jos se toinen koira haukkuu ja rähisee. Jos lenkillä tulee koira vastaan niin Roy yrittää päästä sen toisen koiran luokse, ja jos koira on meidän takana niin Roy ei liiku vaan vetää taaksepäin sinne toisen koiran luokse :S Sitte pitäis aina oottaa, että se toinen koira menee riittävän pitkälle ohi ettei Roy enää vedä. Tarttisin neuvoja tossa? Osaisko kukaan auttaa?

e// kirjotusvirhe.

Muokattu viimeksi: 31.08.09 19.18
<3
01.09.2009 12.06
022466698_r
Säkylä

Muuten vain räksyttävillä toi haukkumisen opettaminen ja sitä kautta myös hiljaa käskyn opettaminen varmaan toimii aika hyvin. Koirahan itse tekee juuri sen, mitä haluat sille opettaa, eli kun se haukkuu niin sinä käsket "hauku,hauku" ja palkkaat, kun hiljenee, annat siihen käskyn ja palkkaat. Riittävästi toistoa niin koira hoksaa homman ja oppii molemmat käskyt.
En ole itse kokeillut kun ei noi mitään räkyttimiä ole kumpikaan.
Meillä ilmoitetaan vieraasta pihalla ehkä yhdellä haukulla tai sit tullaan pyörittään häntää mulle ja haetaan ovelle.

Ovikelloon vois siedättää kuten Melinakin kertoi tehneensä, eli huomiotta koira kun haukkuu, et noteeraa mitenkään ovikelloa. Koirahan todennäkösesti käskee sinua kiiruhtamaan ovelle tai haukkuu vierasta oven takana, loppu tulos sama kuitenkin. Vasta kun koira on hiljaa lähdet ovea kohti, rauhallisesta käytöksestä palkitaan ja ei-toivotusta omistaja kääntää selän ja on taas huomioimatta.

Pahin virhe on alkaa "haukkumaan koiran kanssa" eli huutaa niille hiljaa tai muuta vastaavaa.

Aina nämä tilanteet riippuu paljon siitä miksi se haukkuu, ja koiratkin on erilaisia, siks se mikä sopii toiselle, ei käy taas toiselle ollenkaan. Jos kokeilu ei tuota tulosta ajan kanssa, niin pitää tetsata muuta. Onnea matkaan.

Tänään ymmärrän enemmän kuin eilen, lupaavaa huomisen kannalta.
01.09.2009 12.27
Tärkeä asia on toruminen, torukaa koiraa kun se tekee väärin! Antakaa herkku kun koira on hiljaa käskystä tai kehukaa sitä muulla tavalla.
01.09.2009 12.32
022466698_r
Säkylä
Wenla kirjoitti:
Tärkeä asia on toruminen, torukaa koiraa kun se tekee väärin! Antakaa herkku kun koira on hiljaa käskystä tai kehukaa sitä muulla tavalla.

Riippuu aina ihan tilanteesta.
Joskus positiivinen vahvistaminen on paljon tehokkaampaa kun varsinainen toruminen. Yllä selitin miten itse kokeilisin ja siinä rangaistuksen asian ajaa tuo koiralle selän kääntäminen ja liikkeen lopettaminen.

Koira ymmärtää loppu peleissä paljon paremmin eleet ja teon kuin yksittäisiä sanoja. Jatkuva "EI" vie siltä sanalta vain tehon.

Muokattu viimeksi: 01.09.09 12.32
Tänään ymmärrän enemmän kuin eilen, lupaavaa huomisen kannalta.
01.09.2009 14.43
HELMI kirjoitti:
Wenla kirjoitti:

Riippuu aina ihan tilanteesta.
Joskus positiivinen vahvistaminen on paljon tehokkaampaa kun varsinainen toruminen. Yllä selitin miten itse kokeilisin ja siinä rangaistuksen asian ajaa tuo koiralle selän kääntäminen ja liikkeen lopettaminen.

Koira ymmärtää loppu peleissä paljon paremmin eleet ja teon kuin yksittäisiä sanoja. Jatkuva "EI" vie siltä sanalta vain tehon.

samaa mieltä olen helmin kanssa.
01.09.2009 17.34
021983607_r
Kauhava
Iines kirjoitti:
Sitruunapanta ei musta oo hyvä vaihtoehto... Jos koira haukkuu vaa huvikseen, nii toki se saattaa toimia, mutta se ei loppujen lopuks opi mtn sitruunapannalla..
http://sylirotta.blogspot.com/
05.09.2009 13.56
Lara kirjoitti:
Iines kirjoitti:
Sitruunapanta ei musta oo hyvä vaihtoehto... Jos koira haukkuu vaa huvikseen, nii toki se saattaa toimia, mutta se ei loppujen lopuks opi mtn sitruunapannalla..
Onko sulla paljonkin kokemusta ko. laitteesta? Miksi se ei opi pannasta mitään? Mitä eroa sillä on haukkuuko se koira huvikseen vai jostain syystä, ja sillä käyttää sitruunapantaa? Se toimii ihan samalla tavalla molemmissakin tapauksissa. Kuten jo tuolla edellä sanoin, pantaa ei tule käyttää kuin sen verran että se tehoaa. Ja yleensä koira nopeasti tajuaa idean ja pantaa ei kauaa edes tarvi käyttää.
http://mossarit.webs.com/
05.09.2009 15.38
Melina kirjoitti:

melinakin nosti kamalan elämän aina kun ovikello soi, sitä on saatu karsittua vaan pariin haukahdukseen siten että mä en reagoinut mitenkään melinaan enkä ovikellonsoittoon, riehumisen loputtua palkkasin. Sit seuraavaks saatoin rauhallisesti kutsua sen pois ovelta ja taas hyvästä käytöksestä palkkasin. Nykysin se saattaa haukahtaa pari kertaa, edelleenkin ehkä ryntää ovelle mutta kutsun sen pois sieltä ja käsken istua ennenkuin avaan oven. Ja tätä siis treenaataan vieläkin, mutta kun mun ovikello soi tooooosi harvoin niin sitä reenaamistakin on harvoin :D

Muoks. uskon että tuota pientäkään ongelmaa ei enää olisi jos joku suostus mun kanssa reenailee ja soittelee ovikelloa huvikseen

Joo suunnilleen sanoin tehtiin me Jasun kanssa, kun sekin nosti kauhean elämän aina ovikellon soidessa.. Lisäksi siedätin sitä siihen ovikellon ääneen rimpuuttelemalla witä itse ja palkkaamalla koiraa samalla. Ja aina ohimennenkin ovikelloa kilauttelin :D *naapurit varmaan katto hulluksi* x)

Itse kuitenkin tykkään että koira ilmoittaa olemassa olostaan ovikellon soidessa joten opetin Jasun haukahtamaan kerran sen soidessa. Eli meillä siis se on aina niin että koira menee ovelle, HAU ja sitten kiireen vilkkaan multa hakemaan kehuja yms ;D Sitten laitankin Jasun istumaan ja odottamaan lupaa moikata vieraat.

Muokattu viimeksi: 05.09.09 15.39
05.09.2009 15.45
Jasu kirjoitti:
Melina kirjoitti:

Joo suunnilleen sanoin tehtiin me Jasun kanssa, kun sekin nosti kauhean elämän aina ovikellon soidessa.. Lisäksi siedätin sitä siihen ovikellon ääneen rimpuuttelemalla witä itse ja palkkaamalla koiraa samalla. Ja aina ohimennenkin ovikelloa kilauttelin :D *naapurit varmaan katto hulluksi* x)

Itse kuitenkin tykkään että koira ilmoittaa olemassa olostaan ovikellon soidessa joten opetin Jasun haukahtamaan kerran sen soidessa. Eli meillä siis se on aina niin että koira menee ovelle, HAU ja sitten kiireen vilkkaan multa hakemaan kehuja yms ;D Sitten laitankin Jasun istumaan ja odottamaan lupaa moikata vieraat.

ahh pitäisi itsekin rimputella välillä, jos auttaisi.. :)
05.09.2009 19.52
021435935_r
Valkeakoski
Meillä ongelma on isojen ikkunoiden kanssa, sillä Bumba tuppaa haukkumaan pihatiellä kävelijät. Ulkona hän saa kyllä vartioida, sillä ei hauku muuta kun ulkopuoliset eläimet ja ihmiset. ovikellon soidessa päästää enimmäkseen "vohkotusta" eli "pöh pöh" ääntä, mikä on hyvä sillä se ei ole kovaäänistä, ja kyllä vaikenee käskystä.
06.09.2009 22.41

Meillä ollaan sisällä hiljaa, mutta ulkona Onni haukkuu lähes poikkeuksetta. Yleensä haukku loppuu lyhyeen, jos komentaa sen vaikka istumaan, mutta jos ohi ajaa ambulanssi tai joku muu pii-paa auto, siihen on ihan mahdotonta saada kontaktia.

Ideoita? Olen yrittänyt melkein kaikkea, erilaisia nameja, erilaisia kutsuja/käskyjä, komennusta... Mitä voisin vielä yrittää? En kuitenkaan haluaisi mitään sitruuna pantaa, se on sitten vasta se ihan viimeinen juttu.

06.12.2009 19.24

mulla ois sellane ongelma, et mun koira haukkuu kun sanon sillevaikka 'maahan' nii sit se haukahtaa ja sikku snaon ylös nii taas hau!

se on ärsttävää koska en voi reenata sisällä kun häiriin muita :(

oisko jollain neuvoja?

06.12.2009 19.33
Leewi, haukkuminen temppuja/liikkeitä treenatessa voi tarkoittaa mm. korkeaa virettä, jolloin kannattaa palkata koira hillitymmin (ei riehuvaa leikkiä) ja kehut koiraa rauhallisesti, et siis millään lailla kilju tai villitse. Meillä haukkuminen on joskus eräänlainen mielenosoitus, no, tässä tapauksessa se hiljaa käsky on varmaan tehokkain. Eli yllä mainituilla keinoilla opetat tuon hiljentymisen, elä palkkaa suorituksia jos koira haukkuu.
06.01.2010 17.10
000027208_r

Mä en saa Fridaa haukkumaan joten on vähän vaikea opettaa tota. Mutt kyll se haukkuu sillon ku se kulee jotain ..

11.01.2010 11.31
Rem haukkui silloin puolen vuoden iässä lenkeillä ihan kaiken mikä vain liikkui. Haukku johtui selkeästä epävarmuudesta. Kävimme sitten tutustumassa kaikkeen mitä se jännitti ja se haukkuminen loppui siihen.
11.01.2010 13.00
019880859_r
Turku

Ninni haukkuu vieriait ääniä rappukäytävässä, saan sen hiljaseks koval kiellol tai rennosti olemalla/rauhoittavilla singnaaleilla, mut sit ovikellon soidessa ninni haukkuis kunnes ovi avataan. olen alkanut opettaa sitä menee omal paikal odottaa kunnes vieraat on tullu sisäl, mut vielä karkailee ovelle, ja kauhee älämölö... ikään kuin ei tajuis mist hänt nyt rankaistaan kun hän vieraist ilmoittaa. ja on se ihan kauheet odottaa jonkun aikaa omal paikal, sellanen ulina käy... täytyis varmaan lisätä namia tähän harjotukseen. olis ainakin sen manin aikaa hiljaa XD

muoks. ja ulkon ahaukkuu jos vieras koittaa lähestyy. aika luonnollista mut aika noloa, niin koittaa sit selittää et joo tää on vaan vähän arka ja samal komantaa hiljaiseks.

Muokattu viimeksi: 11.01.10 13.06
VILLAPALLO POWER!
11.01.2010 20.03
000034561_r
Turku

Kannattaa vuokrata tollainen panta jos ei raaski ostaa. Itse voin suositella sitruunapantaa - kaksi käppänää olen sillä saanut "hiljaiseksi" etteivät räksytä turhia!

Niitä on myös sellaisia pantoja ettei tule hajua vaan ilmaa.

Vuokrasin itse Turusta paikasta www.tuittinen.fi kahdeksi viikoksi ja olen tosi tyytyväinen ollut ja haukunta on pysynyt poissa .... kopkopkop

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti