Haukkuminen - Sivu 3 (Koirat > Koirien koulutus)

15.10.2010 11.20

Täytyypä kirjotella meidän kuulumisia.. Rolle kun oli hoidossa kesällä mun siskon luona useamman viikon niin Hiro lopetti haukkumisen :D

Enää ei siis hauku kuin joskus harvoin jos näkee naapurin koiran ikkunasta tms. sillonkin haukahtaa vain kerran.

Rolle sen sijaan.. haukkuu haukkuu, vinkuu, haukkuuu.. hermot menee koko koiraan tuon takia itsellä ja miehellä :( Ollaan koitetttu sitruunapantaa, suihkepulloa, kieltämistä ym. ei toimi. Käskystä en oo saanu sitä haukkumaan. Kummallinen tapaus.. ja tuntuu että tulee vain pahemmaksi mitä vanhemmaksi tulee.. Se siis haukkuu kun mies menee tupakalle ja avaa oven samoin kun tulee takaisin, yöllä jos naapurin ovi käy niin konsertti alkaa (asutaan rivaris) yksin olles ei ilmeisesti kuitenkaa hauku kun naapurit ei oo valittanu. Tuo haukku ääniki on niin terävä ja ennalta arvaamaton (jos kuulee ääniä mitä muut ei kuule) niin pelästyyki aina niin pirusti. :(

29.11.2010 22.54
021133219_r
Vantaa
Meidän kuulumiset: eroahdistus todellakin poissa ! vihdoin... kyllä vielä joskus vinkuuu perään lähdettyä, mutta ei hauku. aktiviteeettejä lisättiin, jätettiin puruluu seuraksi ja musiikki päälle + pidettiin huomiota vähällä parisen viikkoa ja nytkin vain kun minä pyydän luokse niin rapsutuksia tulee.. ei koiran pyynnöstä. ihanaa! hiljaiset lähdöt kotoa :) ja ei tosiaan nuku enään samassa huoneessa!! :)
01.12.2010 21.39

En ole koskaan käyttänyt sitruuna pantaa ym. ikävää koiralle tässä tilanteessa. Meillä haukkuminen on kitketty pois korvavalla toiminnolla esimerkiksi ovikellon kanssa. Toiminut hyvin Lyyli haukkuu ainoastaan pyynnöstä tai jos yht'äkkiä kuuluu jokin todella kova ääni talon ulkopuolelta.

KOIRAT - www.papittaren.fi ja http://papittaren.blogspot.com/ MINÄ - http://sanojensolinaa.blogspot.com/
14.12.2010 14.50
022267527_r
Säkylä

On kyllä ihanaa kun Jaakko ei hauku juuri koskaan. Joskus saattaa leikkiin kutsuessaan mutta ei kyllä muuten. 5-6 kertaa vuodessa haukahtaa, ihan puhtaalla omatunnolla voin sanoa Mutta, kaikenlaisia muunlaisia äännähdyksiä kyllä pitää

Liisa haukkuu silloin tällöin, joskus toisia koiria tai ovikelloa joskus. Salli nyt mörköiässä haukkuu aika paljonkin. Rasmus haukkuu melkein kaikkia ääniä, tähän en osaa enää puuttua, on niin vanha ja dementoitunut..

Vinkkeinä osaan sanoa vaan sen että palkkaus oikeasta toiminnasta, eli siitä hiljaisuudesta. Ja tosiaan, kaikilla koirilla ei toimi.

On jo pitkällä jos ymmärtää, että vika harvoin on koirassa.
14.12.2010 20.10
020721790_r
Espoo
Hugo kirjoitti:
Meidän kuulumiset: eroahdistus todellakin poissa ! vihdoin... kyllä vielä joskus vinkuuu perään lähdettyä, mutta ei hauku. aktiviteeettejä lisättiin, jätettiin puruluu seuraksi ja musiikki päälle + pidettiin huomiota vähällä parisen viikkoa ja nytkin vain kun minä pyydän luokse niin rapsutuksia tulee.. ei koiran pyynnöstä. ihanaa! hiljaiset lähdöt kotoa :) ja ei tosiaan nuku enään samassa huoneessa!! :)

Kuulostaa hyvältä :). Onko käytös muuten mielestäsi parantunut?

15.12.2010 11.10
Meidän pentu 13vk ja haukkuu aina silloin tällöin, kun kutsuu leikiin. pitäisikö tehdä niin että ei huomioi pentua kun se haukkuu ei edes kieltäää ja kehua paljon ja leikkiä kun on hiljaa?
15.12.2010 12.48
020721790_r
Espoo
Siru kirjoitti:
Meidän pentu 13vk ja haukkuu aina silloin tällöin, kun kutsuu leikiin. pitäisikö tehdä niin että ei huomioi pentua kun se haukkuu ei edes kieltäää ja kehua paljon ja leikkiä kun on hiljaa?

Pentukomentaa sua leikkimään, kannattaa olla kokonaan huomioimatta tai kieltää tosi topakasti, niin että kielto menee perille. Pahin virhe on vastata haukkuun ja se palkitsee sitä siitä ja oppii pompottelemaan teitä (ja tulee paljon ongelmia).

Myös jos kesken leikin alkaa komentaa niin, sitten myös homma seis ja kieltoa päälle.

Itse en kehuisi, helposti tulee kehuttua väärää asiaa ja pennun tosi hankala yhdistaa sitä mihkään. Kehu koiraa ainoastaan silloin kun pyydät sitä tekemään jotain (esim temppua, luokse tulo). Väärällä kehumisella saadaan vain enemmän ongelmia aikaan.

Älä muutenkaan koskaan vastaa pennun leikki kutsuun. Aloita aina leikkiminen omasta aloitteesta, mieluiten silloin kuin pentu sitä vähiten odottaa. Silloin se ymmärtää, ettei se olen sen päätettävissä. Päätä aina leikkiminen itse, ei niin että pentu lopettaa sen. Silloin pentu arvostaa enemmän sinun ja sen laatu aikaa paremmin.

17.12.2010 00.47
021133219_r
Vantaa
Foxy kirjoitti:
Hugo kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä :). Onko käytös muuten mielestäsi parantunut?

Kyllä on muuttunut, esimerkiksi odottamista ollaan treenattu jonka vuoksi osaa hillitä vaikka kuinka haluaisi tulla mukaan yms. Emme ole sen kanssa nukuttu nyt yhtään samassa huoneessa ja nykyään itse haluaakin oikein olla rauhassa.. lähtee omalle paikalleen eikä tule edes lähelle kun haluaa olla yksin.. (ihanaa) :D eikä hauku enään kerrostalon äänille joka on todella plussaa, ei tarvitse pitkin öitä heräillä hauhau ääniin ;)

01.01.2011 15.41
022454487_r
Siilinjärvi
Meillä Petu haukkuu, kun ovikello soi tai jos joku kävelee tiellä (koiramme on yleensä sohvalla ja näkee ikkunasta ulos).
En tiedä mikä auttaisi, kun ovikello soi ja koira ei ole hiljaa - haukuu niin kauan kuin ovikello soi ja vielä sen jälkeenkin. Tiedän, että mäyräkoirat ovat kyllä aikalailla suojelevia, mutta silti!
01.01.2011 21.45
Foxy kirjoitti:
Siru kirjoitti:

Pentukomentaa sua leikkimään, kannattaa olla kokonaan huomioimatta tai kieltää tosi topakasti, niin että kielto menee perille. Pahin virhe on vastata haukkuun ja se palkitsee sitä siitä ja oppii pompottelemaan teitä (ja tulee paljon ongelmia).

Myös jos kesken leikin alkaa komentaa niin, sitten myös homma seis ja kieltoa päälle.

Itse en kehuisi, helposti tulee kehuttua väärää asiaa ja pennun tosi hankala yhdistaa sitä mihkään. Kehu koiraa ainoastaan silloin kun pyydät sitä tekemään jotain (esim temppua, luokse tulo). Väärällä kehumisella saadaan vain enemmän ongelmia aikaan.

Älä muutenkaan koskaan vastaa pennun leikki kutsuun. Aloita aina leikkiminen omasta aloitteesta, mieluiten silloin kuin pentu sitä vähiten odottaa. Silloin se ymmärtää, ettei se olen sen päätettävissä. Päätä aina leikkiminen itse, ei niin että pentu lopettaa sen. Silloin pentu arvostaa enemmän sinun ja sen laatu aikaa paremmin.

Yeap. Lyhyesti ja ytimekkäästi.
Meillä Peppi ei hauku muuten, kun ovikellon soidessa "ilmottaakseen", mutta hiljenee yleensä heti, kun sanoo hiljaa tai ei.
Autossa ymt. tilanteissa se on oppinut olemaan hiljaa vaikka on ollut tilanteita jossa tekee mieli haukkua vaikka toista koiraa:).
Muuten se o hiljanen, että ääni kuuluu kun se unissaan saattaa haukkua tai juuri tuon ovikellon soidessa tai joskus kun vastaan tulee yllättäen vaikka vieras koira. (tämä sen takia, kun täälläpäin ei muita koiria ole niin, että Peppi olisi tottunut hyvin toisiin koiriin. Vastaan tullessa se ei käyttäydy agressiivisesti tai vastaavaa, mutta haukkuu kuitenkin. Näitä tilanteita kuitenkin on niin vähän, että en oo nähny sitä hirveän isona ongelmana)
03.01.2011 10.44
Siru on nyt alkanut haukkua vain enemmän ja enemmän ja haukkuu siis monia kertoja päivässä. Aina kun se onrehusalla päällä haukkuu meille ja hakee ehkä jonkun lelun ja haukkuu kauheen kovaa ja kimeästi ja lenkiltä tullessa rupeaa haukkumaan rappukäytävässä. Nyt ollaan tehny vain sillain että ei huomioida ja ihan hyvin lopettanut, mutta haukkuu silti taas jossain vaiheessa päivää ja ei tunnu millään lopettavan! mitä pitäisi tehdä? Jos rappukäytävävässä haukkuu niin nykästään hihnasta ja sanotaan ei, oikein?
07.01.2011 13.46
021027503_r
Tampere

Meillä Jero haukkuu aina kaikkia vieraita ketä meille tulee kotiin :0.Sitä ei saa millään hiljaseks.Haukkuu haukkumistaan,kunnes vieraat lähtee,sitten taas rauhottuu,Mitä tehdä?Niin,ja kaikenlisäks se haukkuu miehiä D:: Ulkona haukkuu kaikki koirat,ja vanhukset. :0 ärsyttävää,kun se ei usko vaikka mitä sanois

14.02.2011 18.24
022285445_r
Lappeenranta
Miellä koirilla alkaa se kaunis kuorolaulu heti kun kuuluu pienikin narahdus. Ja nyt oon siis alkanu puuttumaa siihen iha tosissaa. Ja huutamisen oon todennu epätoimivaks...Nyt otin sit viimein sumutinpullon käyttöön ja nyt ainaki ensimmäisellä kerralla se toimi! Mut se vaa tuntuu nii epäreilulta sumuttaa vettä koirien naamalle ;< Vaikka hyvähän se vaa on et ne lopettaa se haukkumisen. Mut tosiaa suosittelen muittenkin kokeiltavaksi sumutinpulloa, missä on siis ihan vaan vettä sisällä. Sillä nyt yritetään kitkeä pois tuo paha tapa...
14.02.2011 18.31
020981518_r
Harjavalta
Meillä Sylvi haukkui rappukäytävän äänille yms, mutta joka kerta ko alko haukkumaan laitoin vessajäähylle 10minuutiksi. Loppui räksytys yllättävän nopeesti. :)
14.02.2011 18.33
022285445_r
Lappeenranta
^Voisi vaikka toimiakkin, mutta meillä vähä vaikee toteuttaa ku kolme koiraa joutuis tunkee vessaa :'D.
28.02.2011 15.33

Miksi koira ei saisi ilmoittaa jos ovikello soi? Meillä ainakin pysyy turvat kiinni aina, mutta jos ovikello soi niin vanhimmalla koiralla on lupa ilmoittaa parilla haukkasulla että joku on tulossa.. Nuorempi ei ole ikinä haukkunut ovikellon soidessa koska se ei ole sen tehtävä meidän laumassa..

Mun mielestä on ok jos koira ilmoittaa vieraasta. Muuten asiatonta louskottamista ei hyväksytä..

05.07.2011 18.49
021248269_r
Helmi 12vko, haukkuu ihan hirveästi. Ihan muuten vaan, jos se tahtoo huomiota, ruokakupilleen, toisille koirille... Miten tähän nyt sitten pitäisi suhtautua? Ehkä joskus tulevaisuudessa tulemme asumaan kerrostalossa, niin ei oikeen tuo räksytys passaa :/
10.07.2011 12.39
021427216_r

Meillä on omakotitalo ja naapureita ja naapureissa koiria, joten taattu haukkuminen toisille on täällä taattu. Vekkukin räksytti kuin halvattu jos kuuli pienimmänkin rasahduksen.

Ootteko kokeillu siedätystä? Jos koira ei pelkää ko. asiaa jota haukkuu, voisihan sen viedä paikkaan jossa niitä asioita/ääniä on paljon, ja niinpä koira toivottavasti ei enää jaksa reagoida.

Sitruunapantaa minä en kannata. Tahraa koiran, ja muutenkaan minä en kannata mitään luonnotonta haukunestoa; miltä itsestänne tuntuisi, jos 'pelkäätte' jotain, ja altte selittää toisille että taas se kuuluu, taas se kuuluu, ja yhtäkkiä vaan suhahtaa naamalle mönjää...?

...Toisaalta onhan se sitruunapanta käteväkin, mutta itse en kannata. ::s

*Bang* Ammuit nuolen mun sydämmeen.
12.07.2011 19.33
020516236_r
Helsinki

Meilläkin on ongelmana Minneyn haukkuminen. Aina ku ovikello soi nii hirveä haukkuminen ja kukkomainen ulvonta alkaa. Myös koirien äänet ulkoa saavat sen haukkumaan. On kuulemma ihan hyvä keino opettaa koira haukkumaan ja hiljentymään käskystä. Sitruunapantaa en lähtisi kokeilemaan, mutta olen kokeillut pantaa josta kuuluu pieni piippaus kun koira haukkuu. Aluksi se toimi mutta sen jälkeen Minney siedottui jo ääneen eikä tuloksia näkynyt. Joissakin tapauksissa se toki voi toimia. :)

12.02.2012 12.10
Meillä Hoksu haukkuu todella paljon. Kun kuulee pienenkin äänen jostain, oli sitten sisällä tai ulkona, alkaa haukkumaan. Hiljaiseksi sitä ei saa, vaikka kuinka käskisi. Jos vaikka lenkillä tulee vastaan esim. kävelijä, ja alkaa haukkua, ollaan koitettu kääntyä, mutta sitten alkaa jarrutella ja vilkuilla taakseen, ja haukkuminen jatkuu. Sisällä olen ajatellut koettaa ensin käskeä haukkumaan, sitten hiljentää jne. mutta kuinkas ulkona lenkillä..?
12.02.2012 12.33
Meillä haukkuu tuntemattomille sisääntulijoille kunnolla vahti haukkua (ns poskihaukkua "buff") pitää kun ollaan kotona ja rapusta kuuluu ääniä. Ei hauku jos kukaan ei ole kotona. Kokeilin kävelemällä kotiin tullessa raput tömistäen ja kolhien meidän ovea ja pimpotellen. Koira oli hiljaa :D Naapurin koira ei -_-

Ulkona King räyhää joillekin koirille ja lokeille.
12.02.2012 18.05
Meillä alkaa konsertti aina koirapuistossa..
13.02.2012 09.34
021956941_r

Pimu haukkuu enää oikeastaan vain leikkiessään ja tylsyyttään. Jälkimmäinen ärsyttää, mutta onneksi sitä tapahtuu vain ulkona. Kerrostalon ääniin on hyvin tottunut, ainoastaan yöllisille äänille saattaa kerran haukahtaa, jos herää niihin. Postinkantajalle muristaan kyllä, samalla tuojottaa ovea-minua-ovea "KUULITKO?!"
Autossa haukkui ennen, jos näki koiria, mutta nyt sekin on onneksi loppunut. :)

Pienempänä pyysi ruokaa ihmisiltä haukkumalla. Oppi, kun laitettiin ihan 10sek. makkariin yksin jäähylle.

13.02.2012 19.06
022412579_r
Kouvola

Sampon on aina pakko haukkua kun se näkee kissan eikä sitä meinaa sitten millään saada hiljaiseksi. Varmasti ollaan moneen kertaan herätetty kaikki naapurit kun kissoja juoksee aamulenkillä teiden yli. Ja varsinkin se yksi kissa tulee oikein härnäämään meidän ikkunan eteen aina joskus. Toki kaikki muukin pensaista lähtevä esim jänikset täytyy haukkua mutta niitä tulee harvemmin vastaan.

Mitään tv ohjelmia missä esiintyy koiria on myös mahdotonta katsoa ilman Sampon haukkukonserttia

13.02.2012 20.18
021636373_r
Raisio
Kasper on kans kamala haukkuja. Haukkuu monia asioita: Jos joku juoksee, on repparissa, imuria, miehiä lenkeillä (varsinkin mustiin/tummiin pukeutuneita) ja eniten: Ovikelloa ! Vaikka ovesta tulis joku tuttu, vaikka perheenjäsen, se haukkuu ihan holtittomasti. Siin kestää sen max. 5 min saada se hiljaseks. Sit kun sillä viel on nii kimee ääni... Kun oon paljon toivonu kania, eikä oo varmaa saanko sen vai en, ne mahdollisuukset vähenee entistä enemmän kassun takia. Ei olla kokeiltu sitruunapantaa, koska ollaan ajateltu et se vaan pahentais asiaa. Mitä mä teen? Kaniin se muuten hyvin suhtautuis, niin ku muihinki eläimiin.
14.02.2012 22.57
022015417_r
Oulu

Meillä ei haukuta muutaku käskystä. Ovikellolle ei ikinä hauku mutta murraa jos joku vaan avaa tai rymistelee ovella, mutta hiljenee käskystä. Ite en siedä mitään turhia haukkumisia, ainoastaan haukkua saa käskystä tai pupujahdissa. Naapurin koirista teen kohta valituksen kun ne huutaa tuolla päivät pitkät, en tiedä tietääkö omistaja että ne möykkää koko päivän mutta kohta saa tietää. Muiden ei tarvi kärsii siitä että on huonosti koulutettuja koiria. Onko kellään kokemuksia että pitää tehdä valitus naapurin koirasta tai onko itselle tehty? että miten se menee, voiko ees se valitus vaikuttaa hommaan mitenkään?

"Money will buy you a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail"
14.02.2012 23.39
^Eikö sille voi sanoa suoraan niistä koirista tai edes kysyä onko se tietoinen haukkumisesta? Itse ainakin olisin ilonen että joku tulee ensin kysyyn/kertoon asiasta,kuin se että tulis suoraan isännöitsijältä huomautus kirje..
15.02.2012 00.16
022015417_r
Oulu
Siinä asuu sen näköinen tyyppi ettei tee mieli mennä paljoo naamatusten valittaan. Eikä se tosiaankaan oo mun tehtävä. Tietenkin jos joskus näkis niitä ulkona niin vois samalla tokaista mutta en varta vasten lähde soitteleen sille ovikelloo. Luulis että joku muukin olisi jo valittanut kun tosiaan se on aika äänekästä ja jatkuvaa haukkua. joskus yölläkin.
"Money will buy you a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail"
15.02.2012 12.20
022551179_r
Hämeenlinna
Rooney kirjoitti:
Siinä asuu sen näköinen tyyppi ettei tee mieli mennä paljoo naamatusten valittaan. Eikä se tosiaankaan oo mun tehtävä. Tietenkin jos joskus näkis niitä ulkona niin vois samalla tokaista mutta en varta vasten lähde soitteleen sille ovikelloo. Luulis että joku muukin olisi jo valittanut kun tosiaan se on aika äänekästä ja jatkuvaa haukkua. joskus yölläkin.

Jos et sinäkään ole uskaltanut/kehdannut, niin miten voit olettaa muiden sen tekevän? Ihan oikeasti suosittelen menemään joko juttelemaan kasvotusten tai laittamaan kirjeen postiluukusta (omalla nimelläsi ja osoitteellasi tietysti!). Mielestäni on raukkamaista lähteä valittamaan selän takana isännöitsijälle. Ja kyllä, olen itsekin asunut sellaisen koiran naapurissa, joka huusi jatkuvasti, kun omistaja lähti. Tosin ei se tilanne ollut sen parempi, kun omistajakaan oli paikalla, sitten kuultiin musiikkia täysillä. Talossa oli tosin erittäin heikot äänieristeet muutenkin (mm. mikron piippauksen kuuli helposti). Tuo omistaja sitten vielä lähti aamulla kuudelta töihin ja toisinaan bilettämään yöllä.

Tuolla asuessani minulla oli välillä koirat hoidossa. Ne ovat asuneet koko ikänsä kerrostalossa, eikä kukaan ole niistä valittanut. Sitten eräänä päivänä oli lappu ovessa, jossa kerrottiin, että ne huutavat kun jäävät yksin. No mitäs sitten, ei ollut nimeä tai mitään. Mistä saisin lisää tietoa asiasta, että voisin siihen puuttua? Kirjoitin kirjeen ilmoitustaululle kaikkien luettavaksi ja kysyin jopa mieheltä, joka vietti seinäni takana aikaa, että onko tilanne todella niin hirveä kuin kirjeessä annettiin ymmärtää. Hän sanoi, että vähän kuuluu, muttei ole mitenkään häiritsevää. Jonkin ajan kuluttua kirjeen kijoittaja tuli käymään. Ei hän ollut sitä pahalla tarkoittanut ja halusi vain ilmoittaa. Olisi vain ollut helpompaa, jos olisi omalla nimellään sen tehnyt alusta saakka, eikä tilanne edes ollut niin paha kuin kirje antoi ymmärtää. (Suosittelen siis sitä puhumista ellei tyyppi sitten ole sinua tai muita naapureita jotenkin uhannut.) Kävi ilmi, että koirat haukkuivat n. puolen tunnin sisään lähdöstäni jonkin verran, ja vain kun menin tiettyyn aikaan kouluun. Juteltiin siinä sitten erilaisista mahdollisuuksista hoitaa tilanne ja niitä kokeiltiin. Kävin välillä aina konsultoimassa naapuria. Tilanne saatiin sitten lopulta hoidettua, ei tosin niillä naapurin ehdottamilla keinoilla.

Tämä oma koira puolestaan aiheuttaa päänvaivaa yksinolo-ongelmillaan, olemme niistä tietoisia, koska olemme videoineet sitä. Koira kuitenkin suurimman osan päivästä juoksee ympyrää ja piippaa, minkä emme uskoneet häiritsevän ketään. Asumme luhtitalossa, emmekä kuule muutakuin todella kovia ääniä naapurista. Yläkertaan kuuluu paremmin liesituulettimen kautta. Joululoman jälkeen tuli kuitenkin todella kammottava kirje oveen, jossa väitettiin, että koiramme huutaa yhtäsoittoa joka päivä väh. kahdeksan tuntia. Kirje oli täyttä potaskaa, koska koiramme ei tässä asunnossa ole koskaan ollut yli kahdeksaa tuntia yksin (viime viikolla ensimmäisen kerran). Joululomalla se ei pahemmin ollut yksin (virhe!) ja ennen lomaa yleensä enintään kolme tuntia. Se ei myöskään huuda yhtäsoittoa, silloin tällöin voi päästä haukahdus. Joten taas kerran ottamaan selvää, että keneltä kirje oli. Yläkerralla ja toisella seinänaapurilla on myös koirat, jotka myöskin haukkuvat silloin tällöin. Emme siis uskoneet kummankaan näistä olevan asialla. Kävimme kuitenkin juttelemassa ensin ylhäällä, koska heille se kuuluu parhaiten. Seuraavaksi yritimme seinänaapureita. Koiraton oli ihan puulla päähän lyöty. Selvisi sitten, että kyseessä olivat toiset seinänaapurimme, joita emme olisi osanneet epäillä. Olemme joutuneet asioimaan heidän kanssaan, kun heidän koiransa kävi meidän koiramme päälle, joten ajattelimme, että he olivat edes uskaltaneet tulla suoraan kertomaan ongelmistaan. (Minä en tuon hyökkäyksen takia esim. huutanut kuin hyeena heille tai mitenkään käyttäytynyt niin, että minua tarvitsisi pelätä.) Selvisi, että lähinnä heillä oli ollut vain huono päivä ja päättivät purkaa sen meihin... Tuolta päivältä meillä ei ollut tallennusta, mutta seuraavalla kerralla taas tallensimme. Voi sitä järkytystä, koiramme käyttäytyi ihan kahelisti, tätä tarkoitin sillä virheellä. Nyt katselin tuota viime viikon kahdeksaa tuntia viikonloppuna ja koira oli paljon parempi. Jopa parempi kuin ennen joulua, ehkä meillä on vielä toivoa :)

Tärkeimmät pointit, jos naapurisi käytös häiritsee sinua:
*Puhu suoraan tai kirjoita nimelläsi
*Kerro totuudenmukaisesti ongelmasta, äläkä liioittele
*Anna neuvoja, jos pystyt
*Varmista, että kyseessä on juuri tämä naapuri (naapurissa voi myös asua koira, josta et tiedä. Myös hoitokoirat mahdollisia)
*Kerro ongelmasta, koska kukaan meistä ei voi tietää sitä, mitä ei tiedä. Älä siis oleta
*Ole kohtelias (ei hyödytä kiroamisesta ja uhkailusta ole mitään hyötyä, paitsi, että saat sitä takaisin. Jos itse käyttäydyt nätisti, niin todennäköisemmin sinuakin kohdellaan)

Rooney etenkin tuntuu jakelevan täällä neuvoja ja mielipiteitä melko ahkeraan. Koirakin tuntuu olevan täydellisesti koulutettu. Mitäpä jos auttaisit sitä naapuriasi pulassa ja kertoisit, että mitenkä ne koirat saa käyttäytymään? :) Itse ainakin arvostaisin hyviä neuvoja. Oletko varma, ettei kyseinen tyyppi tule soittamaan ovikelloasi ja kysymään, että onko sinulla se ongelma? Mitä jos tulee, meinasitko valehdella? Itse nimittäin kyllä lähtisin selvittämään asiaa.

15.02.2012 12.53
022252121_r
Turku
Niin no mun mielestä on todella tyhmää että suoraan soitetaan isännöitsijälle ja asukas saa siitä sitten varotuksen tai mahdollisesti häädön, vaikkei kukaan naapureista ole käynyt ovella sanomassa mitään. Voi tulla asukkaalle täytenä yllätyksenä jos tosiaan ei ole kotona kun koirat haukkuu ...

Mulla kun oli Ässä ensimmäisessä asunnossa niin koulussa ollessani naapuri soitti että koira haukkuu ja hänen pitäisi nukkua että voiskos joku tulla sen hiljentämään. No sisko kävi sitten hakemassa koiran vanhempieni luokse, jonne se sitten muuttikin takaisin... Ei Ässä muutenkaan kaupungissa olisi viihtynyt kun keskellä korpea kasvanut ja aina on ollut muita koiria ja ihmisiä läsnä, joten koiran kannalta oli omasta mielestäni reiluinta antaa sen elää omassa ympäristössään :) Mutta siis vaikkei se naapurin puhelu ollutkaan mistään iloisimmasta päästä, niin olen todella kiitollinen että soitti minulle eikä isännöitsijälle. Ja mitä hyötyä siitä olisikaan ollut jos olisi isännöitsijälle lähtenyt valittamaan kun ei se isännöitsijä asialle kuitenkaan mitään voi ennen kuin olisi häädön saanut aikaiseksi...

Nykyään mun luona asustaa sitten Leif ja Göran, jotka kumpikin asuneet melkein koko ikänsä kerrostalossa, joten ei pahemmin hämmenny rappukäyävästä kuuluvista äänistä tms. Ainoa että ovikellolle Leif haukkuu ja saattaa muutenkin vahtia kun joku tulee ovesta sisään, tätä ollaan nyt koitettu kitkeä pois ja onkin vähän alkanut helpottaa.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti