Haukkuminen - Sivu 4 (Koirat > Koirien koulutus)

15.02.2012 13.08
022015417_r
Oulu

Itseasiassa juttelin yhden naapurin kanssa tänä aamuna ja hän sanoi että tyypille on sanottu ja tietää ongelmasta, että turha mulla lähtee enää soitteleen ovikelloja. Se naapuri myös sanoi että se isäntä on kotona monesti kun koirat haukkuvat mutta ei vaan hiljennä niitä. Sekin naapuri kehotti että seuraavaksi soittaa isännöitsijälle kun ei tunnu muu auttavan. Tuskin kukaan ensimmäistä huomautuksesta varoitusta pahempaa saa, ja jos kerran ei ole asialle tehnyt huomautuksen jälkeen mitään niin eipä siihen muu auta.

Anssi, edelleen se naapuri on sen oloinen tyyppi etten kuuna päivänä mene pimpottelemaan ainakaan yksin. Mielelläni antaisin vinkkejä koska tuommoinen ongelma on helposti otettavissa pois, mutta en ole ollenkaan varma miten naapuri suhtautuisi siihen että tulen ovelle soittamaan ja jakelemaan neuvoja, enkä tiedä haluanko kokeilla, sen verran ujo olen. Ai mistä se tulisi mun ovelle soittamaan, rooney ei ole ikinä haukkunut yksin ollessaan, ja sen tiedän kun kämppikseni sanoivat että vaikka ovikello soi tai seinä remontti on menossa niin rooneyn huoneesta ei ole kuulunut inahdustakaan, ja siis näin opiskelu paikassani, mutta täällä kotona se ei myöskään ole haukkunut jonka voin tarkistaa turvakameroista. Että tuskin kukaan naapuri tulee meille mistään valittaan.

Mutta siis kysymys olikin että mitä nyt tapahtuu jos soittaisin isännöitsijälle, en todellakaan halua että saavat heti häätöä, mutta jos kerran isäntä tietää tilanteen, niin antaako isännöitsijä huomautuksen vai mitä? Ja voiko pelkästään siitä soittaa isännöitsijälle että koirat haukkuu yleensä aamuisin ja päivisin, joskus yölläkin on kuulunut, että riittääkö se kotirauhan häiritsemiseen?

"Money will buy you a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail"
15.02.2012 13.54
022252121_r
Turku
Kyllä kait se riittää jos oikeasti on jatkuvaa ja häiritsevää ? Ja kannattaa isännöitsijälle sitten kertoa siitäkin että asiasta on jo mainittu muttei tilanne ole miksikään muuttunut. Ja varmaan isännöitsijä ekaksi soittaa sinne ja antaa jonkun suullisen varoituksen, sitten kirjallisen ja sitten häätö jos ei mikään auta.. Mutta vähän eri käytännöt eri taloyhtiöissä ...
15.02.2012 16.32
022551179_r
Hämeenlinna
Rooney kirjoitti:

Itseasiassa juttelin yhden naapurin kanssa tänä aamuna ja hän sanoi että tyypille on sanottu ja tietää ongelmasta, että turha mulla lähtee enää soitteleen ovikelloja. Se naapuri myös sanoi että se isäntä on kotona monesti kun koirat haukkuvat mutta ei vaan hiljennä niitä. Sekin naapuri kehotti että seuraavaksi soittaa isännöitsijälle kun ei tunnu muu auttavan. Tuskin kukaan ensimmäistä huomautuksesta varoitusta pahempaa saa, ja jos kerran ei ole asialle tehnyt huomautuksen jälkeen mitään niin eipä siihen muu auta.

Anssi, edelleen se naapuri on sen oloinen tyyppi etten kuuna päivänä mene pimpottelemaan ainakaan yksin. Mielelläni antaisin vinkkejä koska tuommoinen ongelma on helposti otettavissa pois, mutta en ole ollenkaan varma miten naapuri suhtautuisi siihen että tulen ovelle soittamaan ja jakelemaan neuvoja, enkä tiedä haluanko kokeilla, sen verran ujo olen. Ai mistä se tulisi mun ovelle soittamaan, rooney ei ole ikinä haukkunut yksin ollessaan, ja sen tiedän kun kämppikseni sanoivat että vaikka ovikello soi tai seinä remontti on menossa niin rooneyn huoneesta ei ole kuulunut inahdustakaan, ja siis näin opiskelu paikassani, mutta täällä kotona se ei myöskään ole haukkunut jonka voin tarkistaa turvakameroista. Että tuskin kukaan naapuri tulee meille mistään valittaan.

Mutta siis kysymys olikin että mitä nyt tapahtuu jos soittaisin isännöitsijälle, en todellakaan halua että saavat heti häätöä, mutta jos kerran isäntä tietää tilanteen, niin antaako isännöitsijä huomautuksen vai mitä? Ja voiko pelkästään siitä soittaa isännöitsijälle että koirat haukkuu yleensä aamuisin ja päivisin, joskus yölläkin on kuulunut, että riittääkö se kotirauhan häiritsemiseen?

Jos minulle isännöitsijä soittaisi ja kertoisi naapurin valittaneen, lähtisin selvittämään kuka naapuri oli kyseessä. Etenkin tuossa omassa ensimmäisessä tapauksessa en olisi tiennyt ilman naapurin apua, että mistä oikein on kyse ja milloin sitä tapahtuu. Muutenkin pyrkisin selvittämään asiat. Itse olen myöskin ujo, joten en herkästi lähde pienistä asioista keskustelemaan naapurien kanssa, mutta sitten kärsin sen nahoissani (esim. sen kuudelta aamulla ulvomaan alkaneen puudelin).

En muuten sanonut missään kohtaa, että teille tultaisiin valittamaan ;) Tarkoitin sitä, että hän saattaisi juurikin lähteä selvittämään, että kenellä se ongelma olikaan ollut.

Ymmärtääkseni ihan ensimmäisestä ei tule häätöä ja aika häritsevää sen täytyy olla. En kuitenkaan mene vannomaan, enkä tiedä voiko olla isännöitsijä kohtaisia eroja. Yöllähän ei juurikaan saisi kuulua ääntä.

Jos tuolle tyypille on kerran jo huomautettu, eikä ole asialle mitään siitä huolimatta tehnyt, niin siitä vaan ilmoittamaan.Tosin häädön kautta hänestä tulee vain jonkun toisen riesa eli mitään parannusta tuskin tapahtuu, siksi olisi parempi jos joku voisi häntä opastaa. Ymmärrän toki, että kaikki eivät noita neuvoja ole valmiita vastaanottamaan ja voivat suhtautua huonostikin :( En tietenkään kehota riskeeraamaan omaa turvallisuutta!

MUOKS: Tulipa tuossa yön aikana vielä mieleeni, että olen joskus kuullut, että olisi hyvä kirjoittaa ylös noita haukkumisaikoja. Eli päivä, kellonaika ja kesto. Olisi vähän enemmän aineistoa kuin epämääräinen "koira haukkuu". Olisi tietysti myös hyvä, jos useampi siitä ilmoittaisi, koska taloyhtiöissä on välillä niitä "mätäpaiseita", jotka haluavat vain kiusata naapureitaan ja hankaloittaa heidän elämäänsä tekemällä perättömiä ilmoituksia. Eli tuskin yhden ilmoituksen perusteella menee kovin pitkälle, etenkin jos omistaja väittää muuta. Voipi olla kuitenkin, että pelkkä isännöitsijän yhteydenotto asian tiimoilta saisi tyypin tekemään asialle jotain, tai sitten häntä ei kiinnosta pätkän vertaa. Mitä tiedän parista eri häätötapauksesta on se, ettei se välttämättä ole ihan nopeaa ja helppoa (yksi, joka ei maksanut vuokraansa (vaati ilmeisesti jotakin lappua myös käräjäoikeudelta) ja yksi, joka ei suostunut muuttamaan ulos, kun omistaja myi asunnon).

Muokattu viimeksi: 16.02.12 10.22
26.02.2012 21.47
022136696_r

Huom. Jos valituksia tekee ja aikoo saada naapurille varoituksen niin silloin kannattaa ottaa nimiä useammilta ihmisiltä joita asia häiritsee.

Se että yksin valitat ei saa aikaan yhtikäs mitään toimintaa, koska valituksia pitää tulla muiltakin häiritsevästä asiasta.

Näistä on tapeltu itsekkin, ei kuitenkaan koiran haukkumisen tiimoilta ainakaan vielä.

Yksi varoitus ei oikeuta häätöön, muistaakseni näitä pitää olla kaksi TAI kolme.

Naapurin koirasta pitäisi samoin isännöitsijälle laittaa postia itsekkin koska heidän koiransa päivin öin kestävä louskuttaminen alkaa ottamaan jo omaankin aivoon ( varsinkin kun koira jätetään yksin pitkiksi ajoiksi päivällä ja yöllä ). Mua ei haittaa sinänsä mutta omat koirat stressaa sen takia ku koira louskuttaa naapurikämpässä turhaan ja yksinäisyyttään. Ja eniten raivostuttavinta tässä on se että koira louskuttaa myös yöaikaan jolloin oikeasti koulussa/töissä oleva ihminen yrittää nukkua.

Stressaa ihmisiä ja stressaa toisten koiria.

Meillä on ollu käytössä haukunestopanta nyt päivisin, koska Roope osoitti sen että meinaa rueta haukkumaan sisällä kilpaa naapurin koiran kanssa.

Ja muutenlisättäköön tähän että itse kyselin kuluttaja-asiamieheltä koiran haukahtelusta niin hänen viestiään lainaten kertoili minulle näin:

Vuokranantajan, joka haluaa käyttää laissa säädettyä oikeutta purkaa
vuokrasopimus, on annettava kirjallinen purkamisilmoitus. Siinä on
mainittava purkamisperuste ja vuokrasuhteen päättymisen ajankohta, jos
vuokrasuhde halutaan päättyväksi myöhemmin kuin välittömästi
purkamisilmoituksen tiedoksiannosta. Purkamisilmoituksesta käy myös
sellainen haaste, jossa vuokrasuhde vaaditaan purettavaksi.
Purkamisilmoitus on annettava tiedoksi todistettavasti, ts. "käteen" ja
kuittausta vastaan.

Jos purkamisperusteen aiheuttaneella menettelyllä on vähäinen merkitys,
ei oikeutta vuokrasopimuksen purkamiseen kuitenkaan ole.

Ts. sillä, joka vetoaa esim. häiritsevään elämään, on asiassa
todistustaakka. Normaalit asumisen äänet kuuluvat (kerrostalo)asumiseen.
Normaalia lasten leikkimistä tai sattunnaista koiran haukahtelua ei
voida edes asunto-osakeyhtiölain mukaan rajoittaa.

Satunnainen koiran haukahtelu (päivällä) ei täyttäne purkuperustetta.

Nimeä en julkaise tässä, mutta ihan kuluttajaliitosta lakimieheltä saatu vastaus.

Muokattu viimeksi: 26.02.12 21.54
Anna ensimmäinen pala koiralle, se tekee enemmän työtä kuin sinä.
07.03.2012 03.29
Haukkumiseen kannattaa keskittyä pentuna. Itse käytin omalle koiralla Victoria Stilwellin positiivisiin vahvisteisiin perustuvaa koulutusmetodia.

Esim1. Ovikello soi. En reagoi alkuun mitenkään, vaikka pentu nousee ylös tai ehkä myös haukkuu. Kun koira on rauhallinen/hiljaa, nousen ylös ja menen ovelle avaamaan. En anna pennun heti mennä vastaan, jottei se jatkossa luule, että sille on aina tulossa vieraita joista täytyy ilmoittaa. Ovikelloon ei kannata reagoida heti, vaikka koira olisikin rauhallinen, koska se yhdistää ihmisen teon siihen ääneen: eli ovikello soi, omistaja avaa oven ja sieltä tulee palkintona mulle joku kiva ihminen. Ja koira saattaa sitten haukkua innostuksissaan jo etukäteen kun yhdistää ovikellon ääneen tulevan palkinnon... Odottaa siis pentuna jonkin aikaa. Laskee vaikka rauhassa kymmeneen ja mene sitten avaamaan. Itsekin sanoin vieraille, että en tule aivan heti avaamaan kun koulutan koiraa, että älkää lähtekö heti pois ovelta. Muutenkin ovesta tulo kannattaisi pitää alkuun rauhallisena, ettei pentua huomioida ja äänen sävy pidetään normaalina, eikä sellaista kirkkaalla iloisella äänellä:"Hei kiva taas nähdä", juttua ihmisten kesken. Tämä innostaa pentua liiaksi.... Lisäksi itse opetin, alusta pitäen niin, että vasta kun vieras on laittanut takin naulakkoon, saa mennä jututtamaan...

Koirani ei ole ikinä haukkunut ovikellolle/vieraille...

Esim.2 Olen pihalla pennun kanssa. Naapurin pihalla on oudon näköinen partanaama, jota pentu säikähtää ja rupeaa haukkumaan sille. En reagoi mitenkään vaan puhun normaalisti partanaaman kanssa. Kun koira on ihan vaan hetken hiljaa, silitän sitä heti ja jatkan puhetta samalla. Kun koira aloittaa haukkumisen, otan käden pois välittömästi ja jatkan keskustelua. Kun koira on taas hiljaa silitän sitä. Ja tätä rataa.

Koirani ei ole ikinä haukkunut talon ohi kulkeville koirille, ihmisille yms. Ainoastaan tontilla olevia vieraita kissoja haukahtaa kerran, niin että ne säntää pois, ja siihen loppuu haukunta.

Mitä koiran "yksinään olo" ölinään ja haukuntaan tulee. Monia koiria paapotaan liiaksi, koira luulee olevansa lauman pomo, ja kun lauman jäsen lähtee pois kotoa se luulee että on sen tehtävä huolehtia ks. laumanjäsenestä ja ölisee perään. Tämä vältetään siten, että koiraa ei huomioida ihan koko aikaa (jos se tulee luokse, ei tarvitse joka kerta huomioida sitä vaan voi jatkaa tekemisiään normaalisti huomioimatta sitä) Myös tarvittava liikunta ja aivojumppa (pelkkä 0,5-1h kävelynarulenkki ei riitä) pitää koiran turhan ölinän poissa. Joitakin koiria ei ole tarpeeksi pitkällä aikavälillä koulutettu yksinoloon.

Suosittelen Victoria Stilwellin positiivisia koulutusmetodeja. Itselläni on hänen kirjansa hyllyssä, moneen kertaan luettuna :)

Sleddogracer forever
20.03.2012 21.22
022561990_r
Hämeenlinna
Nelli ei juurikaan hauku, paitsi silloin kun ovikello soi/joku tulee kotiin.
If you want go, I wanna go with you, if you want die, I wanna die with you.
21.03.2012 19.26
022370813_r
Espoo
Melli ei hauku ikinä
Enemmän älyllä ku energialla.
25.03.2012 01.53
Se vielä lisäyksenä omaan kirjoitukseeni, että sehän ei ole pääasia, että koira ei hauku ikinä. Se on osa koiran kommunikointia. Mutta turha räkyttäminen ja piippaaminen on eriasia. Ei esim. ovikellolle ja pihan ohikulkeville ihmisille ja koirille tarvitse haukkua. Eri asia jos pihalla "reviirillä" on joku eläin, on ihan suotavaa antaa koiran häätää se pois haukkumalla (näinhän ihminenkin tekisi jos näkisi hiipparin pihallaan). Täysin hiljainen koira ei ole minusta ihanne, vaan se, että koira ei hauku turhaan, vaan ainoastaan sen verran mitä sen tarvitsee kommunnikoidakseen. Esim. valjakkokisoissa koirat haukkuu aivan hulluna ja ölisee ja mölisee. Joo... Onhan se ärsyttävää, mutta kun ne koirat on niin samperin innoissaan, niin ei niitä siitä ole pakko kieltää. Se on kisatilanne ja niin koiralla kuin ihmiskisaajallakin on adrenaliinia suonissa. Koira vain osoittaa halunsa lähteä kisaamaan muita vastaan, mölisemällä. Ei tuomita koiraa siitä, että se ilmaisee itseään. Katsotaan tilanne tilanteena :)
Sleddogracer forever
26.03.2012 20.04
022642518_r
Kuopio

Meilläkin on ongelmana haukkuminen. Siitä on tullut todellinen ongelma, haukkuu jos ovikello soi, kuuluu ääniä pihalta tai ihan mitä vain ja vaikka pepe näkee että perheenjäsen tulee sisälle se ei lopeta haukkumista, ei millään.

Pepelle sanominen ei auta ollenkaan, ei suihkepullot ei mikään.

Olen ajatellut kokeilla sitruunapantaa mutta en tiedä onko niitä pienille koirille.

Joten olisiko jollain vähän tietoa tai neuvoja koiran hiljentämiseksi?

Mielellään yksityisviestillä vastaus, olen kiitollinen vastauksistanne(:

''Even the tiniest poodle or chihuahua is still wolf at heart''
26.03.2012 20.19
022617123_r
Ylöjärvi
Meillä Vinski haukkuu yleensä aika aamusta kun sillä on tylsää/nälkä ja siis se asuu ulkotarhassa. Naapurikin valitti asiasta ja nyt Vinskin pitää aina tarhassa ollessaan sitruunapantaa ja ei hauku enää :D
http://harrastushaukut.blogspot.fi
26.03.2012 20.25

Meillä Taavi ei tosiaan haku, ei vaikka sitä kuin lietsois, muutaman kerran sen koko elon aikana oon kuullu vähän haukahtavan tai jotain sen tapaista:D

Myy on perusvahti, haukkuu jos ovikello soi yllättäen eli ei tiedä jonkun tulevan tai jos psotia tulee enempi eli astetta kovempi pamaus. Ulkona on elementissään aidatulla alueella tai pihassa, jonka rajta tietää, mutta siis hälyttää ei turhia loukuta.

26.03.2012 20.25
022642518_r
Kuopio
onko teidän mielestä sopivaa pitää pienellä koiralla sitruunapantaa??
26.03.2012 20.35
Mitä väliä onko koira pieni vai iso? Pantoja on kaiken kokoisia ja eri toiminta periaatteella: äänimerkki, pippuri, sitruuna, paineilma, ultraääni ym. Jos se teillekin haukkuu suosittelisin kiinnittämään huomiota johtajuuteen, sääntöihin, koulukseen ja rutiineihin.
27.03.2012 14.27

Haukkumista esiintyy meillä jos rapusta kuuluu kovia ääniä (joku vaikka ramppaa rappuset kovaäänisesti ylös) tai jos ovikello soi. Toinen on sitten jos koira innostuu ja käy ylikierroksilla ulkona, muuten ei.

http://shelttimeininkia.blogspot.fi/
27.03.2012 20.28
022642518_r
Kuopio
Taavi kirjoitti:
Mitä väliä onko koira pieni vai iso? Pantoja on kaiken kokoisia ja eri toiminta periaatteella: äänimerkki, pippuri, sitruuna, paineilma, ultraääni ym. Jos se teillekin haukkuu suosittelisin kiinnittämään huomiota johtajuuteen, sääntöihin, koulukseen ja rutiineihin.

Olen Pepelle ihan selvä johtaja ja se alistuu minulle, säännötkin ovat pepelle aivan selvät mutta se vain ei suostu kuuntelemaan/lopettamaan haukkumista.

27.03.2012 22.04
022136562_r
Kemi

Meillä ei haukkumiseen tehonnut mitkään koirakuiskaajien neuvo, rutiinit, väsyttäminen, kyllästyttäminen, siedätys... listaa vois jatkaa loputtomiin.

Tapa mikä tapa joka saatiin kitkettyä vain sitruunapannalla.

Sitruunan sijasta käytin pannassa hajusteetonta ponnekaasua.

27.03.2012 22.36
Mun mielestä jos koira omistajalleen haukkuu eikä kuuntele tai tottele on jotain suhteessa pielessä piste.
27.03.2012 22.47
022136562_r
Kemi
Vedä vain rauhassa johtopäätöksiäsi yhteen muottiin tietämättä asian oikeita taustoja sen paremmin.

Jos mun ja koirieni välissä olisi jotain epämääräistä kitkaa ei ne tottelisi tuonkaan vertaa mitä nyt.

27.03.2012 22.52
Kommentti ei ollut sinulle Roope. Kitkaa on monenlaista, on mullakin omieni kanssa kitkaa joissain asioissa, mutta ei ne mua komenna tai mun kotia omista.
28.03.2012 14.20
022136562_r
Kemi
Voisi opetella lainaamaan viestejään jos ne osoitetaan jollekkin muulle kuin edelliselle kirjoittajalle.
Juurikin näiden väärinymmärrysten vuoksi.
28.03.2012 14.23
Kyllä mä mainitsen jos viesti jollekkin tietylle, ei tarvi palkoa vetää nokkaan.
28.03.2012 14.55
021667657_r

Hei,

Kysyisin vaan, että jos kissa mouruaa, suosittelisitteko sitruunapantaa. Miksi? Perustelkaa.

28.03.2012 15.02

Olitpas hauska.

28.03.2012 15.18
021667657_r

No eiku oikeesti, vaikka se on koirien vehje, niin oon miettiny siihen kun että toimiiko jos kollikissa mouruaa, vai eikö, pitääkö olla sellainen töksähtävä ääni.

ps. kiitos halventavasta asenteestasi.

28.03.2012 16.16
021368558_r
Äänekoski
Tääläpä on mukavaa keskustelua! Minusta melkein paras tapa päästä eroon haukkumisesta on jättää se huomiotta ja palkata hyvästä käytöksestä esim. naksuttimella saisi hyvin poimittua oikean käytöksen! Ovikellon soidessa ovelle jos tulee haukkumista pois ovelta ja näyttelee kuuroa! Sitten kun koira lopettaa niin uudestaa ovelle... Kaikilla ei toimi joillain toimii, mutta kokeilla kannattaa!
01.04.2012 02.07
Gloria kirjoitti:
Tääläpä on mukavaa keskustelua! Minusta melkein paras tapa päästä eroon haukkumisesta on jättää se huomiotta ja palkata hyvästä käytöksestä esim. naksuttimella saisi hyvin poimittua oikean käytöksen! Ovikellon soidessa ovelle jos tulee haukkumista pois ovelta ja näyttelee kuuroa! Sitten kun koira lopettaa niin uudestaa ovelle... Kaikilla ei toimi joillain toimii, mutta kokeilla kannattaa!

Positiivisin vahvistein. Juuri näin ;) Huomiotta huono käytös (koska kieltäminenkin on huomiota) ja positiivista vahvistusta hyvälle käytökselle (reagoi HETI kun koira käyttäytyy oikein, eli on hiljaa ja osoittaa herkuin/leikkien/silityksin sen). Joskus lapsetkin hakevat vaan huomiota ilkeilyllä, ja se että vanhemmat reagovat siihen huonosti, saa hymyn niiden naamalle.... Sama on koirilla. Paras olisi kun ei reagoisi vaan touhuasi omiaan kun tekee huonoja. Joskus se, että omistaja on "kireänä" (tottakai kun koira tekee väärin ja omistajan pitäisi sitä kieltää) lisää koiran ahdistusta asiaan, eli se luulee (omistajan elekielen perusteella(kireys/jännittyneisyys)) että se mille se haukkuu on huono asia ja sille pitäisikin haukkua. Mutta kun omistaja on rento ja ei yksinkertaisesti reagoi mitenkään vaan jatkaa mitä on tekemässä, koira saattaa mennä ymmälleen.......... Varsinkin jos koiraa on elämässään liikaa kielletty.

Meidän koiraa ei edelleenkään kielletty ikinä pentuna (8vk-8kk), vaan tehtiin tällä tavalla, ja "hiljainen" sesse tuli. Tottelee kieltoakin sitten aina, kun sitä ei ole liiaksi käytetty.

Muokattu viimeksi: 01.04.12 03.24
Sleddogracer forever
01.04.2012 03.01
Lisäksi joillain koirilla on liian vähän "virikkeitä" päivänaikana, joten ne keksii "muuta kivaa" sitten päivän aikana. Eli suomeksi sanottuna ihmisen mielestä "ilkeyksiä". Minä itse henk.koht. olen sitä mieltä, että pelkkä narulenkitys ei ole tarpeeksi koiralle, varsinkaan alle 3h matka. Koira on tarkoitettu liikkumaan, joten virkeitä yksilöitä ei saa "väsytettyä" tällä tavalla. Ihmisetkin ovat 8h töissä, ja nämä "kunto/juoksija" - koirat, sitten muka tykkäisivät siitä, että kun vuorokaudessa on 24h, niitä käytetään KÄVELYLLÄ 1-2h!!! Siis hä? 24h/vuorokausi ja 1h kävelyä koiralla? Ihminen (huonompi fysiikkainen "eläin") 8h töitä + harrastukset, vuorokaudessa. Koirilla on miljoona kertaa parempi fysiikka kuin ihmisellä!!! Irrallaan metsään juoksemaan toisen lajitoverin seurassa, tai Tokoa (aivojumppaa), tai agilitya, tai Pk:ta tai valjakkourheilua (jossa pääosin treenimuotona irrallaan juoksu).
Sleddogracer forever
18.04.2012 21.42
000029176_r

Entäs tollasen nuoren (14vkoa) vanhan pennun opettaminen edes vähän hiljaisemmaksi. Oon ihan pulassa kun Berta on muutenkin hiljainen eikä koskaan oo ollu ongelmaa.

Iita haukkuu melkein joka tilanteessa lähinnä leikkiessä mikä on tosi rasittavaa toisinaan. Murinat ja vinkumiset kuuluu myös asiaan.

Komento "EI" tai "HILJAA" hiljentää pennun hetkeksi ja touhu jatkuu taas.

18.04.2012 21.44
022273397_r
Tervola
Osoita sille että se on kiellettyä, leikki loppuu jos riehaantuu liikaa..
18.04.2012 21.47
000029176_r
Mikä on sopiva tauko tossa leikkimisessä? Koirat eri tilassa kunnes pentu rauhoittuu?

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti