Haukkuminen - Sivu 5 (Koirat > Koirien koulutus)

18.04.2012 21.50
022273397_r
Tervola
Ei niitä eri tilaan tarvitse laittaa, rauhoittaa pennun vaikka selälleen ja ehdottomasti siinä samassa tilassa missä molemmat koirat ovat, eihän se mitään opi jos se aina viedään eri huoneeseen ja vältetään itse ongelmaa. Itse ainakin näille oon opettanu käskyllä "riittää" mikä meinaa että leikki loppuu ja nyt rauhoitutaan, Rooney osaa oman paikan, käsken sen monesti sitten sinne ja karalle juuri opettamassa omaa paikkaa. Koiralle on tärkeää opettaa se oma rauhallinen paikka mihin mennään rauhoittumaan ja lepäämään, sillon ei mitään ylimääräistä hästäämistä.
18.04.2012 21.54
000029176_r

Kiitos paljon vinkeistä! :) Nyt taas vähän viisaampana koitetaan näillä keinoilla.

Rauhoitu tai ei tehoaa tuohon vanhempaan koiraan ja se tietää oman paikan merkityksen mutta Iita jatkaa riehumista ympärillä, toivottavasti pienikin tajuaa pian milloin riittää.

21.04.2012 00.24
022464842_r
Hattula
Meillä on sillee, että nyt kun ollaan mutsilla siellä osaa olla hiljaa. Mutta sitkun meen iskälle niin saa olla koko ajan komentamassa sitä :/
24.04.2012 17.18
Tietäiskö kukaan miks meiän koirat haukkuu AINA toisille koirille, jos ne on kaikki kolme samaan aikaan lenkillä? Jos ne on yks kerrallaan nii se vähä riippuu haukkuuko ne vai ei..toisinaan haukkuu, toisinaan ei. Ja sillon kun ne on kolmisteen, niin ne ei lopeta sitä haukkumista millään. Joskus harvoin pääsen kaikkien kolmen kanssa sillee ilman minkäänlaista haukkumista jonkin vieraan koiran ohi, jos aattelen jotain muuta. En ikinä lenkillä oikeestaa huomio niitten haukkumista, vaan kävelen ohitte niinku en huomais ees että ne haukkuu..olisko kuitenkin parempi kieltää? Sitruunapantoja yms. en aio käyttää..ne toimii just sen aikaa ku ne roikkuu koiran kaulassa ja sit ku sitä pantaa ei enää oo, nii se haukkumine jatkuu taas. Joskus muutama vuosi sitten kokeiltiin tämmöstäki.
26.04.2012 08.01
021608035_r
Vantaa
Meillä on nyt työn alla saada Minka olemaan haukkumatta kun rapusta kuuluu ääniä tai ovikello soi. Rapun äänille haukkuminen on vähentynyt mutta ovikellolle haukkuminen jatkuu. Kesällä alotan ihan kunnolla sen treenaamisen nyt on vähän huonolla mallilla mutta onneksi ei ole kauhean häiritsevää.
28.05.2012 20.55
Mul ois tämmönen 2v samojedi. Se haukkuu muille koirille, ihmisille ja tarhassa jos joku menee siitä ohi. Olemme harkinneet sitruunapantaa mutta se on liian kallis. Mikä neuvoksi? Vastatkaa pian!!!
28.05.2012 21.01
Tuffe kirjoitti:
Mul ois tämmönen 2v samojedi. Se haukkuu muille koirille, ihmisille ja tarhassa jos joku menee siitä ohi. Olemme harkinneet sitruunapantaa mutta se on liian kallis. Mikä neuvoksi? Vastatkaa pian!!!

Mä alkasin varmaan kouluttamaan haukkumattomuutta remmissä, haukkuu > kielto, ei hauku > palkka.

Sitruunapantaa mä en käyttäis omalla koiralla, esim. se saattaa ruiskauttaa nokalle myös kolahduksista, toisen koiran haukusta tai muusta kovasta äänestä lähellä.

En tiiä miten jatkaa tuosta tarhassa haukkumisesta, onko mahdollista että koiraa ei laiteta tarhaan ennen kuin osaa olla haukkumatta remmissä jne?

31.05.2012 17.13
022649838_r
Joensuu

Meillä on ihan oikeasti ongelma ton haukkumisen kanssa. Meillä on takapihalla aidat ja koirat "vartoivat" pihaa eli siis haukkuvat. Erityisesti nyt kun toinen koirista on sairastelunsa takia vähillä lenkeillä se räksyttää ihan julmetusti. Kesä alkaa tulla ja naapurit liikkuvat pihalla ja aina kun joku liikahtaa koirat ryntäävät aidan viereen haukkumaan. Myönnän, ettei ole mitään hajua miten toimia noiden kanssa ja oma pinna on ihan h'lvetin kireellä tämän asian kanssa. En nyt kuitenkaan mitään sitruunapantaakaan halua kokeilla..

Olisin todella kiitollinen jonkinlaisista neuvoista!

http://flattipyrri.blogspot.fi/
31.05.2012 17.33
Rilla kirjoitti:

Meillä on ihan oikeasti ongelma ton haukkumisen kanssa. Meillä on takapihalla aidat ja koirat "vartoivat" pihaa eli siis haukkuvat. Erityisesti nyt kun toinen koirista on sairastelunsa takia vähillä lenkeillä se räksyttää ihan julmetusti. Kesä alkaa tulla ja naapurit liikkuvat pihalla ja aina kun joku liikahtaa koirat ryntäävät aidan viereen haukkumaan. Myönnän, ettei ole mitään hajua miten toimia noiden kanssa ja oma pinna on ihan h'lvetin kireellä tämän asian kanssa. En nyt kuitenkaan mitään sitruunapantaakaan halua kokeilla..

Olisin todella kiitollinen jonkinlaisista neuvoista!

Mä lähtisin tekeen niin että kun koirat alkavat vahtimaan niin ärähtää niille ja vie niskavilloista sisälle vaikka pesuhuoneeseen jäähylle, siis hupi loppuu justiinsa jos aletaan öykkäröimään. Toinen mitä vois kokeilla on veden suihkuttaminen/heittäminen päälle.

muoks// niin ja laittaisin vielä koirat eri huoneisiin jäähyilemään että ei ole mitään hauskuutta.
Muokattu viimeksi: 31.05.12 17.34
http://koirankuje.blogspot.com/
31.05.2012 17.34
021789560_r
Espoo

Opetin aikoinaan meidän rotikan olemaan haukkumatta pihalla ja remmissä puuttumalla siihen heti, kun vähänkin alkaa vaikuttamaan, että ääni tulee. Silloin se on jo liian myöhäistä, kun ääni on jo syntynyt. Raivopää ei enää kuuntele kun on rähinä päällä :)

Koirien valpastumisen oppii kyllä huomaamaan ja ennaltaehkäisy on taikasana. Mikään kieltohuutelu ei auta kun koira haukkuu - se luulee, että metelöit sen kanssa joten sillon ainakin on syytä haukkua :D

Kun meillä oli kaksi sekarotuista pientä 5 kiloista koiraa, ne oli ihan mahdottomia haukkumaan yhdessä. Yksikseen oli helppo hallita ja koirien ohitus ilman rähinää oli oikeasti mahdotonta. Aloin silloin niiden kanssa tekemään samaa, eli ennaltaehkäisyä ja innostuksen laannuttamista ennen kuin rähinä alkaa. Päästiin hyvälle mallille sen kanssa, koulutus jäi kesken kun muutin pois näiden koiruuksien luota omille nurkille :P

31.05.2012 18.01
022649838_r
Joensuu

Joo, sen huomaa heti kun koira valpastuu, mutta yhdessä kun ne haukuu niin on ihan mahdotonta saada niitä ruotuun. Hävettää vaan niin paljon, kun tänäänkin aamulla kello kuuden aikaan koira räksyttä pihalla kun äiti on päästänyt sen takapihalle..

Meidän piha vaan on niin iso, että ihan heti ei koirien luokse pääse. Mutta tosiaan ennen kuin ne haukkuu pitäisi jo toimia.

http://flattipyrri.blogspot.fi/
01.06.2012 10.03
Huomio pitäisi saada kiinnitettyä muuhun. Juurikin vaikka veden ruiskaisu päälle. Suihkepullo saattaa olla liian pieni, puutarha letku parempi jos sen saisi nopeasti hollille ja suihkaistua.. Voi auttaa se, että alkuun kyttää koiria ja odottaa että alkavat haukkumaan, jolloin palautteen antaminen tapahtuu heti. tai jokin kova inhottava ääni (vaikka jokin sellanen torvi, jota painamalla lähtee ääni).
Tässäkin on toki mahdollista se, että koira tajuaa että kun kukaan ei ole pihalla, niin kielto ei tule heti, vaan ehtii haukkumaan hetken.. Ja hiljenevät vasta, kun ihminen astuu ulos (tietää että ihmisen tullessa tulee kielto). Sen takia sitruunapanta olisi parempi, koska noottia tulee heti, eikä ihmisen tarvitse olla ravaamassa koko ajan ulos.
20.12.2012 18.50
022642518_r
Kuopio
Miki kirjoitti:

Onko haukkuminen enään mahdollista kytkeä pois, koiran ollessa 1v10kk? Pienenä opetin että ei haukuta, mutta haukkumisen oppi, kun alettiin käydä koirapuistossa Mikin ollessa 1,6v. Nyt haukkuu aina kun posti tulee, auto menee ohi/kääntyy pihassa, kun ovi käy ja koirapuiston porteilla. Olen kieltänyt, ja kun tämä ei ole toiminut niin olen ollut huomioimatta, mutta silti jatkuu? Ei ole räksytystä, vaan murinaa ja haukkua.

En halua, että tämä tarttuu mahdolliseen uuteen pentuun. Sitruunapantaa en ehkä mielelläni kokeilisi. Neuvoja?

Miki, mulla on Pepen ja Namun kanssa sama ongelma. Asutaan kerrostalossa, jos rappu käytävästä kuuluu ääniä nii alkaa murina. joku kun tulee sisään nii meinaavat rueta räkyttämään ja joskus aina rupevat. 

Pihalla kun ihminen kävelee ohi niin murisevat ja rupeevat räksyttämään. Kieltäminen ei ole mulla auttanut. Olen suihkepullosta yrittänyt aina suihkauttaa jos räksyttää, se auttaa hetkeksi ainakin, mutta sen käytössä täytyy olla nopea. Mun äiti aina siirtelee sitä suihkepulloa eri paikkoihin nii en kerkiä aina suihkauttamaan, mutta kannattaa kokeilla suihkepulloa. Aina jos vähän murisee nii kiellä ja samalla suihkauta kuonoon suikepullolla vettä. Toivotaan että tehoaa (:

''Even the tiniest poodle or chihuahua is still wolf at heart''
20.12.2012 20.06
022642518_r
Kuopio
Miki kirjoitti:

Pitää kokeilla, kiitos :) Asutaan omakotitalossa, ja Miki on aina ikkunassa kytiksellä, josko joku kävelee liian lähellä meidän tonttia, niin aina alkaa murina ja haukku.. 

Ois nimenomaan kiva kytkeä se kokonaan pois, tiedä sitten, onko se enää edes mahdollista.

Se voi olla, että se suojelee teidän ''reviiriä'' jos rupee haukkumaan/murisemaan kun joku kävelee liian läheltä tonttia. Se on tietenkin ymmärrettävää, mutta voin kyllä sanoa että sitä haukkumista ei oo mukava kuunnella. Mulla meinaa joskus palaa hermo sillon ku nää mun chihu urokset rupee haukkumaan. 

Koitan nyt pitää tuon vesi suihkepullon lähellä, että saan heti suihkautettua sitä. 

Vinkkinä myös se, että jos koira ääntelee ns. ylimääräisiä ääniä niin kannattaa siihenki puuttua/suihkauttaa vettä kuonolle.  Mun tuo chihu pentu ääntelee tai oikeestaan ''kiljuu'' välillä niin että ottaa korviin aika pahasti nii puutun siihen heti.

Toivottavasti myö molemmat saadaan tuo ylimääräinen haukkuminen kytkettyä pois(:

21.12.2012 00.53
022642518_r
Kuopio
Entäs, auttaako kieltäminen siihe huomion kerjäämiseen? Ootko kokeillu kääntää selän siihen päin silloin kun se kerjää?
21.12.2012 14.41

http://www.petsie.fi/pets/224434-ropi-sekarotuinen/blogs/194401-vinkkeja
 tuonne oon kirjottanu vähän meijän ongelmasta..

21.05.2016 17.30
022706522_r
Oulunsalo

Hei! Meillä on kans vähä haukkumisongelmaa. Topi ennen haukku aina kun lähdin jonnekkin, mutta on lopettanut sen. Nyt kun muutettiin n. viikko sitteen uuteen taloon joka on rivitalo, on taas tämä alkanut uudestaan.:( Aina kun lähden ulos ilman Topia, se alkaa aina haukkumaan mutta kyllä kuitenkin rauhoittuu jonkun ajan kuluttua. Nykyään se haukkuu myös aina kun näkee tai "näkee" ulkona jotain tai kuulee esim koiran haukkumista. Ja meidän naapurien koirat haukkuvat esim kun joku tulee niille kylään ja sen kuullessaan Topi aloittaa hirveän haukkumisen. Nykyään Topi myös on haukkunut joka ikinen yö ainakin kerran ilman syytä. Ja minä herään aina siihen ja vaikka kuinka komennan sitä niin se jatkaa sitä ainakin pariminuuttia. Yöllä se haukkuminen on onneksi pieniäänistä mutta ärsyttää silti. Onko mitään neuvoja? Sitruunapanta tms vois muuten olla hyvä mutta ne on kuitenkin sen verran kalliita:/

Pieniä ja sisukkaita♥

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti