Kanin madottaminen (Kanit > Kanien hoitaminen)

17.08.2009 16.32
019853293_r
Liperi

Elikkä se vaan mietittytäis, että eihän kanille ole mahdollista antaa koiran madotusta? Eli siis onko erikseen kanin madote?

17.08.2009 17.35
Voi antaa kiranki. Mutta en tiedä voiko kaikkia. Apteekista/eläinlääkäriltä kannataa varmistaa inakin merkit joita voi antaa.
17.08.2009 17.38
021055502_r
jotkin matolääkkeet ovat ainoastaan koirille, joten kannattaa varmistaa että käyhän kanillekkin.
17.08.2009 17.44
019866441_r
Iisalmi
Flubenol muistaakseni kävi myös kaneille.. mutta varmista apteekista, en mene vannomaan.
Ymmärsin jo kauan sitten etten tätä maailmaa voi muuttaa, mutta tiedän että kaikki voisi ajatella ikiomaan suuntaansa.
17.08.2009 19.22
020730469_r
Helsinki
Valaiskaapa joku minua, kun on aina ollut vähän epäselvää itselle, että pitääkö kanille antaa madotus esim. kerran tai kaksi vuodessa, vaikka ei oliskaan syytä mitään matoja epäillä? Nuo omat on nyt kesällä vähän saaneet ruokaa metiköstäkin (oksia, lehtiä, voikukkaa, mustikanvarpuja) ja mietin, että pitääkö ne nyt sitten syksyn tullen madottaa vai onko turhasta kuurista jotain haittaa? Sisäkaneja kyllä muuten ihan ovat eivätkä parveketta pidemmällä ole ulkona pyörineet.
17.08.2009 21.20
021714062_r
Hämeenlinna
Oiva kirjoitti:
Valaiskaapa joku minua, kun on aina ollut vähän epäselvää itselle, että pitääkö kanille antaa madotus esim. kerran tai kaksi vuodessa, vaikka ei oliskaan syytä mitään matoja epäillä? Nuo omat on nyt kesällä vähän saaneet ruokaa metiköstäkin (oksia, lehtiä, voikukkaa, mustikanvarpuja) ja mietin, että pitääkö ne nyt sitten syksyn tullen madottaa vai onko turhasta kuurista jotain haittaa? Sisäkaneja kyllä muuten ihan ovat eivätkä parveketta pidemmällä ole ulkona pyörineet.
Minusta on turha madottaa "varmuuden vuoksi". Ettehän tekään ihmiset syö antibioottia siltä varalta että _Saattaa_ tulla paha flunssa. Meillä on ollut 6 vuotta kaneja, koskaan en ole madotettu ellei matoja ole ilmennyt. Eli varmaan on ihan turhaa.
Se mikä ei tapa, se tappo melkein.
18.08.2009 11.33
020730469_r
Helsinki
Ok, kiitos vastauksesta. Näin vähän epäilinkin.
18.08.2009 16.05

Flubenol ja Axilur käy muistaakseen kanille.

18.08.2009 16.25
Axilur on kaikille kotieläimille, mitä tarvitsee madottaa.
18.08.2009 17.40
021451928_r
Loppi

Mielummin madotetaan kissan matolääkkeillä, koiran saattavat olla liian vahvoja.

Musta ihan hyödyllistä madottaa, varsinkin jos saa paljon tuoretta. Kertokaapa mistä näette, että kanissa on matoja? Kyllä turkki huonenee ja näin, mutta tääkin kestää, joten miksi ei pelattaisi varman päälle?

Itse en ole 11 vuoteen madottanut kanejani, mutta tänä vuonna tulevat saamaan matokuurin. Emmehän mekään ota rokotusta jäykkäkouristusta vastaan sen jälkeen kun astumme naulaan, vaan etukäteen ;)

19.08.2009 07.49
kanillekkin on ainakin täällä eleinlääkärillä kanille tarkoitettuja matolääkäitä.
19.08.2009 16.47
019385569_r

Meillä ennen kanit madotettiin pari kertaa vuodessa, mutta eläinlääkäri sanoi että "turhan takia" kania ei kannata madottaa. Madot saattavat kuulemma tulla immuuniksi matolääkkeelle jos "turhaan" madottaa.

Rupesin vaan tässä kirjottaessa miettimään tota "madot saattavat tulla immuuniksi". silloinhan niitä pitäisi jo olla elimistössä että tulisivat immuuniksi lääkkeelle ? o.O Tai ehkä vaan itse muistan väärin ton, kuitenkin muistan sen että eläinlääkäri sanoi että jos madottaa "turhaan" niin sitten siinä tilanteessa kun niitä matoja olisikin, lääke ei enää välttämättä tehoa.

19.08.2009 18.58
019540142_r
Hamina
Meillä madotetaan syksyllä ja keväällä, sillä kanit asuvat ulkona. Me käytetään Flubenolia
19.08.2009 19.02
021135290_r
Orivesi
Taisi olla Axilur mitä Paprikalle annettiin? Kesäisin ajattelin että annan tuon madotuksen. :)
19.08.2009 19.14
019553946_r
Parikkala

Meillä madotetaan Flubelon tahnalla, kissoilel ja koirille kait suunnattu.

Ja tuo tyhmä kani vieläpä tykkää siitä tahnasta!

Cayenne <3
21.08.2009 16.47
021451928_r
Loppi

Onko mitään kerta-annos tahnamadotusta? Koska en oikein viitsis kolmee päivää ruveta tappelee pupujen kaa :D

19.09.2009 21.11
Kaneille ei suositella tahnalääkkeitä. Me ostettiin apteekista Axilur koiran ja kissan lääketapletteja(myös kaneille) jotka liuotetaan veteen. Annettiin ruiskulla ja oli 5pv kuuri:D Halpa tuo lääke:) JOs jollakin on vaikeaa antaa ruiskulla jtn niin meillä toimi et viinirypäleeseen upotetiin ruiskun pää (tulis jotain makua) niin sitte samalla helppo lääkitä:D Valko,meillä ei tuolla viinirypäle konstilla paljo tappeluja nähty.
Muokattu viimeksi: 19.09.09 21.12
20.09.2009 11.01
Kiri kirjoitti:
Oiva kirjoitti:
Minusta on turha madottaa "varmuuden vuoksi". Ettehän tekään ihmiset syö antibioottia siltä varalta että _Saattaa_ tulla paha flunssa. Meillä on ollut 6 vuotta kaneja, koskaan en ole madotettu ellei matoja ole ilmennyt. Eli varmaan on ihan turhaa.

Madotatko koiraasi "varulta", vai odotatko matoja? Antibiootit muuten kulkee aikalailla kaukana useimmista matolääkkeistä ;D

Itse siis madotan sekä koirat että kanit kerran vuoteen(syksyllä) =)

20.09.2009 16.51
021453173_r
Loppi
Rolle kirjoitti:
Kaneille ei suositella tahnalääkkeitä. Me ostettiin apteekista Axilur koiran ja kissan lääketapletteja(myös kaneille) jotka liuotetaan veteen. Annettiin ruiskulla ja oli 5pv kuuri:D Halpa tuo lääke:) JOs jollakin on vaikeaa antaa ruiskulla jtn niin meillä toimi et viinirypäleeseen upotetiin ruiskun pää (tulis jotain makua) niin sitte samalla helppo lääkitä:D Valko,meillä ei tuolla viinirypäle konstilla paljo tappeluja nähty.

Juu, menisihän se meilläkin varmaan, mutta olen sen verran laiska ihminen, että en jaksa ruveta viitenä päivänä 4 kania madottamaan, varsinkin kun osa ei välttämäti niele koko lääkettä :D. Olen nyt tullut samaan tulokseen muutamien kanssa, etten "turhaan" rupea madottelemaan. Jos turkki rupeaa jolloin huonemaan yms. "matomerkkejä" niin madotellaan sitte ;)

21.09.2009 07.26

On myös myynnissä semmosia niskaan laitettavia lääkkeitä jotka toimivat sekä hettys,että mato lääkkeinä. Meillä ennen tuon rypäle jutun keksimistä jättivät vain suuhun eikä nielleet. Sitte sen jälkeen ne vaan joi sen saman tien:D

07.10.2009 21.49
020564378_r
Rauma

Kun kysyin Eläinlääkäriltä, tarvitseeko kaneja madottaa, sanottiin että ei tarvitse.. Mutta sitten, puput.net:issä muistaakseni sanottiin että on hyvä madottaa kaneja, ja nyt sitten täällä te puhutte kanejen madotuksesta.

Itse en ole koskaan madottanut kaneja. Eikun, niin Jalin kerran. Joskus o8 keväällä. Mutta siihen sekin sitten jäi.

14.10.2009 15.05
019922461_r
Höytiä

Axilur on hyvä ja tehokas, sitä käytän ainakin itse kaneilleni. Kannattaa madottaa mieluummin kuurilla (5pv tms.) kuin yhdella kerta-annokselle, koska se on paljon tehokkaampi.

Minä ainakin madotan kanit kerran vuodessa, koska ne ovat kesäsin ulkona, ja saavat paljon tuoretta sieltä, joten koen sen ihan tarpeelliseksi.

Mitä enemmän opin tuntemaan ihmisiä,sitä parempana pidän koiraani.
14.10.2009 15.34
021714062_r
Hämeenlinna
Tupuna kirjoitti:
Rolle kirjoitti:

Juu, menisihän se meilläkin varmaan, mutta olen sen verran laiska ihminen, että en jaksa ruveta viitenä päivänä 4 kania madottamaan, varsinkin kun osa ei välttämäti niele koko lääkettä :D. Olen nyt tullut samaan tulokseen muutamien kanssa, etten "turhaan" rupea madottelemaan. Jos turkki rupeaa jolloin huonemaan yms. "matomerkkejä" niin madotellaan sitte ;)

Tuota tarkoitinkin, varsinkin jos on hieman enemmän kuin vain yksi pupu, niin onhan se hieman ikävää madottaa varmuuden vuoksi, varsinkin jos joutuu pitkäänkin taistelemaan että saa menemään alas.
03.12.2009 19.21
000100729_r
Axilur, Mirrix ja Flubenol käy kaneille. Kanit pitäis madottaa kerran vuodessa, itse en ole madottanut (vanhin kani 8v. :D). Muutta näin opetettiin koulussa ainakin.. en sit tiiä kuinka hyödyllistä on madottaa.. :D
29.04.2010 12.26
olipa hankalampaa laittaa tablettimuodossa axiluria.. yleensä laittanu tahnalla (flubenol) suoraan suuhun ruiskulla.
en rupea pelleilemään minkään rypälemehujen kanssa. teen hommasta kanille mahdollisimman nopean ja stressittömän enkä anna sille tilaisuuksia rimpuilla. kani esiin ja tiukka ote niskasta&korvista jolloinka tabletin muru suuhun ja ruiskulla hiukan vettä perään.. kerran syljettiin muru pois mut toisella yrityksellä kaikki meni hyvin. pupu takaisin häkkiin ja "palkaksi" jotain herkullista ja maistuvaa ruokaa kuppiin (tälle annoin banaania) jota kani ei voi vastustaa.
Muokattu viimeksi: 29.04.10 12.28
29.04.2010 18.29
Ahaa, minusta tuo rypäleessä ruiskunpään käyttö ei ole kyl mitään pelleilyä. Miten voit sanoa jos et ees oo kokeillu? Jotku antaa kaneilleen esim. Axiluria tablettina niin, et tunkee sen suoraan kanin kurkkuun suunnillee... Paljo parempi musta tuo et liuottaa vetee ja sit antaa.
27.05.2010 18.02
021274284_r
Tesoma
* Kiri kirjoitti:
Oiva kirjoitti:

Olen samaa mieltäkuin Kiri. Itselläni ei ole ollut monia kaneja, mutta minusta tuntuu jotenkin turhalta tuo madottaminen. Itse en ole ikinä madottanut Liinua, enkä aijokkaan, jos matoja ei tule. Mutta jokainen tekee niinkun haluaa.

27.05.2010 23.34
021714062_r
Hämeenlinna
Mä en ainakaan ala noita 20 kania madottamaan varmuuden vuoksi. Vain jos matoja ilmenee tai olen varma että niitä on. Ja tietysti koira on hiukan eri asia kuin kani, että niin ;)
13.06.2010 01.43
020394861_r
Lahti
Madotushan ei ennalta ehkäise matoja, joten turhaan madotatte vaikka kani hyppiikin pihalla 24/7. Eli siis matolääke vasta sitten kun matoja on havaittu. ;)
;)
23.08.2010 23.27
020584237_r
Säkylä

Mirrixillä madotin kaikki juuri. Kiiva olikin saanut kasvattajalta lähteissä.
Kerran vuodessa on must ihan paikallaan madottaa paljon ulkona olevat ja koirien kanssa asuvat kanit. Lisäksi lauma on hiljattain täydentynyt ja kaneja on nyt kolmesta eri paikasta.
Kake sai koko ruiskullisen (6 kiloiselle), Kiiva ja Kura kun ovat vielä pieniä niin puoliks samanmoisen ruiskun.
Edullista ja helppoa.

Kun ruiskulla annatte tahnaa tai liotettua niin muistakaa pitää kani oikein päin, vaikka helpompaa oliskin nähdä sen suu kun kani on katollaan.
Varmaan turha muistutus mutta jos joku ei tiennyt. :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti