Kanin madottaminen - Sivu 2 (Kanit > Kanien hoitaminen)

24.08.2010 09.44
022136562_r
Kemi

Pahimmassa tapauksessa matoja ei voi huomata alku aikana.

Säännöllinen madotus kaksi kertaa vuodessa ei todellakaan ole pahaksi.
Eikä madot immuuniksi tule kun merkkiä ja matolääkkeen vahvuutta vaihdetaan silloitällöin.

27.08.2010 15.54
meillä on ollut kaneja 9 vuotta ja en ole IKINÄ madottanut eikä kaneillani ole ollut matoja ikinä tai edes mitään muita sairauksia täysin kunnossa olevia ollut aina !
28.08.2010 00.16
022241027_r
Liperi
l kirjoitti:
Axilur, Mirrix ja Flubenol käy kaneille. Kanit pitäis madottaa kerran vuodessa, itse en ole madottanut (vanhin kani 8v. :D). Muutta näin opetettiin koulussa ainakin.. en sit tiiä kuinka hyödyllistä on madottaa.. :D

Okei, mä taas kuulin et kanei ei kannata joka vuosi madottaa jos ei ole, kun madot tulee sitte immuuniksi aineelle?

02.04.2012 16.20
022486776_r

Voikohan kania madottaa drontal comp vetillä? Ajattelin kysyä, sillä koirille haettiin tänään matolääkkeet ja saimme tuota (tappaa käsittääkseni ihan kaikki madot) mutta en tiennyt asiasta joten en voinut sanoa hakijalle, että kysyy ell voiko antaa kanille ja paljon. Elikkäs:

Voiko sitä antaa kanille ja jos voi, niin paljon? (jokun 1/5 kenties?) Ja sitten vielä yksi kysymys, milloin kani pitää/kannattaa madottaa? Vasta kesällä kun se viedään kunnolla ulkoilemaan vaiko jo nyt? Kiitos etukäteen vastauksista, en ole ennen kania madottanut enkä löytänyt tietoa tästä, kunnolla :).

Muokattu viimeksi: 02.04.12 16.20
02.04.2012 16.46

Cola Periaatteessa tuota lääkettä voi kissoillekin antaa..Tai jotkut eläinlääkärit määräävät sekä koirien & kissojen suolistoloisten häätöön. Suosittelen kuitenkin kurkkaamaan täältä:

http://www.evira.fi/files/attachments/fi/elaimet/elainten_terveys_ja_elaintaudit/laakitseminen/pienelaimet_valm.pdf

Tuolla on listattu noita eri lääkkeitä ja oikeanpuolimmaisesta yläkulmasta löytyy rastit että mille eläimelle/eläimille yleisesti suositellaan. Itselläni olisi hailakka muistikuva siitä että kaneille tuota lääkettä ei kauheasti suositella..En kuitenkaan enää mitenkään muista täysin varmaksi ihan kaikkia juttuja..Jokatapauksessa Axilur on yksi parhaista madotuslääkkeistä kaneille. Kani joka ulkoilee paljon tai syö usein luonnosta kerättyjä antimia olisi suotavaa madottaa keväisin ja syksyisin. Kesällä madottaminen on periaatteessa melkoisen turhaa touhua jos kani kuitenkin ulkoilee vielä silloin..Eli keväällä ja syksyllä Toki kanin voi kesälläkin madottaa jos näyttää siltä että on tarvetta.

Stronghold on sitten hyvä lääke siihen jos täytyy häätää sekä ulko,-että sisäloisia, se kun tappaa niin aikuiset loiset sekä niiden toukat ja munat jättäen kuukauden suojan eläimen elimistöön.

03.04.2012 13.00
022486776_r

Kiitos kovasti, täytynee sitten hankkia tuolle omat lääkkeet tai kysäistä siskolta josko hällä olisi kissojen matolääkettä (juurikin axiluria), neiti kun kuitenkin puoluiksi ulkokaniksi siirtyy kesällä :).

Stongholdista tiesinkin, mutta kiitos silti :).

03.04.2012 14.16

^ Axiluria saa ihan käsikauppatavarana apteekeista. Meillä on ollut sitä 250mg Axiluria, muistaakseni 20 tabua siinä paketissa. Kätevää kun eräällä kaverilla on kans kissa niin ollaan sen kanssa ostettu aina pokeen ne paketit Axilurin olen itse antanut kaneille niin että leikannut tabletista sen painon mukaan määräytyvän määrän, murskannut sen kahden jämäkän ruokalusikan välissä ihan jauhoksi. Kipannut johonkin pieneen kippoon, no esim. yskänlääkekippoon ja lisännyt pienen määrän vettä. Sitten sekoitellut vaan niin kauan että lääke alkaa liueta veteen, imenyt ruuttaan ja juottanut kanille.

03.04.2012 14.42
022486776_r
^Juu, tiedän kyllä, että axiluria saa käsikauppatavarana, kun olen sitä siskoni kissoille muutaman kerran ostanutkin :). Mutta, pitääkö se annstella paketin ohjeiden mukaan vai onko kaneille jokin eri annostus?
03.04.2012 14.44

http://puput.net/keskustelu/index.php?topic=684.0

^ Ainakin tuolla on muistaakseni ollut nistä annostuksista.

03.04.2012 17.07
021732544_r
Iitti
Me ollaan yleensä syksyisin madottanut, kun kanit asuu kesät ulkohäkeissä ja syö aika paljon ruohoa jne.. :) Onko muu matolääke kun Axilur kaneille tarkoitettu?
03.04.2012 17.25

Onko muu matolääke kun Axilur kaneille tarkoitettu? -Elmo-

Jos selaat tätä topicia vähän taaemmaksi niin löydät varmasti kattavia vastauksia kysymykseesi liittyen Mutta jotkut ovat kokeneet esim. Flubenol`in hyväksi ja jotkut käyttävät ihan Mirrixiäkin.

03.04.2012 18.29
022486776_r
Tao kirjoitti:

http://puput.net/keskustelu/index.php?topic=684.0

^ Ainakin tuolla on muistaakseni ollut nistä annostuksista.

Kiitos kovasti avusta, kaapista löytyikin 2½tabl axiluria, joten madotampa tuon kanisen tässä lähiaikoina :).

03.04.2012 18.59
022690920_r
Salo
Itse madotan kanin tai useamman vain jos kanissa on matoja. Yleinsä syksyllä huomaa onko kesän jäljiltä tullut matoja. Olen hyvin tarkka että kanit pysyvät hyvässä massassa, eli huomaan helposti jos alkaa luita tuntumaan. Sen jälkeen katson omalla tekniikallani onko kanilla matoja todellakin. En varuiksi madota kanejani.
12.04.2012 16.35
021161033_r
Imatra
miten nuo paino asiat, kun meiän hertta panaa n.2kg ni paljon sitä esim. mrrxi pitäs antaa? :_) (kyseessä siis ulkokani)
15.06.2012 19.44

Olen madottanut axilurilla syksyllä, kun en enää anna ulkoa kerättyä ruokaa. Matolääkkeen olen liuottanut vesitilkkaan ja sitten antanut pienellä ruiskulla suuhun. Tuo on niin sottaista touhua, että toivoisin vinkkejä siitä, miten madotus sujuisi helpommin...

Strongholdia ei saa kuin reseptillä. Sitä ei varmaan edes määrätä pelkkään varmuuden vuoksi tapahtuvaan loishäätöön?

16.06.2012 23.16
022312308_r
Vihti
Minä olen itse kokenut helpommaksi ja nopeammaksi tavaksi antaa matolääkkeen muruna herkkuun upotettuna. Eli lohkaisen tabun sopiviin osiin ja painan kiinni pieneen omenan tms lohkoon (mansikan puolikas toimii mahtavasti meillä, mutta on syksyllä vähän kiven alla) ja annan jokaiselle yksitellen valvottuna omansa. Valtaosa meillä mutustaa lääkenokareen muitta mutkitta ja niille jotka ronklaavat sen ulos suusta pistän tylysti kani sylissä ollen suuhun ja pienen omenan tms. palan perään. Touhu on hetkessä siististi ohi koko lauman kanssa, eikä tule tiskiä tai tarvitse sekoitella etukäteen mitään. ...Näin meillä :)
16.06.2012 23.25
022486776_r

Itse sekoitin murskatusta tabusta sopivan määrän veteen ja sitten ruiskuun (laitoin aina hitusen ylimäärästä, jotta se joka jää sekotuskulhoon ei haittaisi, ne jotka eivät menekkään kanin suuhun.) ja ruiskulla kanin suuhun. Meni ihan hyvin, ekalla kerralla laittoi hieman vastaan, mutta aina kun annoin toiminnon jälkeen pikkusen herkkua, niin tajus jutun idean :>.

Luulen että tahnamaiset-onko sellaisia kaneille soveltuvia, näin btw?- matolääkkeet olis helpompia, jos kani suostuu ruiskusta ottamaan, myös tuo herkkuun änkeminen on takuulla kätevää, jos kani todella nielee lääkkeensä. Meillä takuulla toimisi, tuo kun on ahnas persoona :3.

16.06.2012 23.42

Strongholdia ei saa kuin reseptillä. Sitä ei varmaan edes määrätä pelkkään varmuuden vuoksi tapahtuvaan loishäätöön? Uni

Mikä on varmuuden vuoksi tapahtuva loishäätö? Nimittäin itse en ainakaan suosittelisi tekemään ns. "turhia" loishäätöjä kun kuitenkin SH:kin on aika styrkkaa tavaraa pienille kaneille ja tuppaa kertymään keskushermostoon. Jos on aihetta epäillä että kanilla on loisia tai muuten jokin selvä syy tehdä sille loishäätö niin yleensä silloin eläinlääkäriltä saa puhelimitse tai käynnin yhteydessä reseptin. Itse uusin Strongholdin aina puhelimitse.

17.06.2012 09.20
000092779_r
Käykö kanille kissojen ja koirien madotuslääke (Flubenol vet)?
17.06.2012 12.02

^^Juu, en minäkään menisi törkkäämään kanille Strongholdia ihan ilman syytä. Lähinnä nyt tarkoitin, että jos ei ole varma, minkä sortin ötiäisistä on kyse, niin SH tappaa kaiken, mikä liikkuu. Minulle on joskus tullut kani, jolla oli karvattomia läikkiä ja joka kutisi, niin sille laitoin Strongholdia "varmuuden vuoksi", ettei pöpöt leviäisi muihin kaneihin...

^Käsittääkseni axilur on turvallisin kaneille. Ainakaan noita muita koiran loishäätölääkkeitä (Stronghold on poikkeus) ei saa kanille laittaa. Korjatkaa, jos olen ihan väärässä...Muoks korjaankin itse itseäni. Flubenolia saa käyttää.

Kiitos vinkeistä, miten madotus kävisi helpommin. Ehkäpä ensi kerralla laitan lääkkeen banaaninpalaseen. Siitä sitä on vaikea erotella ja sylkeä pois. Ja kanit eivät voi vastustaa banaania :D

Tuon eviran listan mukaan mitään loishäätölääkkeitä ei ole hyväksytty kaneille

Muokattu viimeksi: 17.06.12 23.48
17.06.2012 13.46

Flubenol ja Axilur on tehokkaita lääkkeitä kanin perus madotukseen. Meillä on käytetty aina Axiluria. Meillä Axilur tabletista on aina murskattu kahden ison ruokalusikan välissä se tarvittava osa kaneille ihan jauhoksi ja sitten oon kaatanut tuommoiseen pieneen yskänlääkekippoon ja ruutalla vähän vettä. Sitten vaan sekoitellut niin kauan että se murskattu jauho näyttää sekoittuneen ja sulaneen pieneen määrään vettä.

Kaneille ei siis ole olemassa (ainakaan Suomessa) erikseen mitään omia loishäätöön tai madotukseen tarkoitettuja lääkkeitä vaan on täytynyt tyytyä niihin koirille ja kissoille valmistettuihin. Strongholdhan tosiaan tappaa sitkeimmätkin loiset, yleensä. Lisäksi niiden munat ja toukat.

18.06.2012 14.22
000094624_r

Meillä on kerran kaneilla ollut matoja, silloin käytettiin Axiluria. Lääkkeen antaminen ei ollut vaikeaa kun kanit söivät itse antamani määrän. Ajattelivat varmaan että nam saavat herkkuja. :D

Myös viimevuoden lopussa loishäädettiin koko meidän poppoo, mutta ei käytetty Strongholdia. Vaan Advocatea, halvempaa ja yhtä hyvää.

18.12.2012 16.42
022709101_r

Jos se tieto pitää paikkaansa, että cuniculiin toimii vain axilur-lääke ja että axilurin vaikutus vähenee turhan syöttämisen takia niin eikös se tarkoita sitä ettei kaneille kuuluisi antaa axiluria matolääkkeeksi (turhaan)? Pitääkö tämä tieto vielä paikkaansa? Onko missään uusia juttuja tullut vastaan?

Jos ei ole mitään uutta tietoa tästä niin mietin ihan naisen logiikalla että:

Osa käyttää axiluria ollapa-tai-eipäolla-matojen hoitoon ja samalla kuvittelee lääkitsevänsä mahdollisesti cuniculia. Jos vaikka neiti X antaa kanilleen joka syksy ja kevät kanilleen axilur-lääkityksen ja jossain vaiheessa hommaa kanilaansa uuden kanin jolla on cuniculi ja sairas kani tartuttaa taudin myös muihin kaneihin ->Seurauksena axilur ei toimi enää niin tehokkaasti cuniculin hoitoon, kuin voisi johtuen aiemmasta mahd. turhasta lääkityksestä. Mutta tuhoon tuomittuhan se kani miltein on jos sairastaa cuniculia

http://kaniwiki.wikispaces.com/E.+Cuniculi

(Hoidoksi suositellaan ainakin se 28päivää, mutta miksi laitettu 5?)

Naurava Nakki, Tuhdimpi Tupsu & Tiukkis Tiuhti
18.12.2012 16.56

Jos se tieto pitää paikkaansa, että cuniculiin toimii vain axilur-lääke ja että axilurin vaikutus vähenee turhan syöttämisen takia niin eikös se tarkoita sitä ettei kaneille kuuluisi antaa axiluria matolääkkeeksi (turhaan)?

Osa käyttää axiluria ollapa-tai-eipäolla-matojen hoitoon ja samalla kuvittelee lääkitsevänsä mahdollisesti cuniculia. Jos vaikka neiti X antaa kanilleen joka syksy ja kevät kanilleen axilur-lääkityksen ja jossain vaiheessa hommaa kanilaansa uuden kanin jolla on cuniculi ja sairas kani tartuttaa taudin myös muihin kaneihin ->Seurauksena axilur ei toimi enää niin tehokkaasti cuniculin hoitoon, kuin voisi johtuen aiemmasta mahd. turhasta lääkityksestä. Mutta tuhoon tuomittuhan se kani miltein on jos sairastaa cuniculia *Tiu

No siis ensinnäkin minä en ymmärrä sitä että mikä järki kanille ylipäätään olisi syöttää Axiluria (tai mitä tahansa muutakaan lääkettä) turhaan/muuten vain..Varmasti niitäkin ihmisiä mahtuu maailmaan jotka madottavat kaninsa tiuhaan tahtiin vaikka niillä ei edes olisi mitään. Se on kuitenkin ymmärrettävää että kani madotetaan sen 1-2 kertaa vuodessa (kevät & syksy) jos se viettää paljon aikaa ulkona. Axilurin vaikutushan katoaa elimistöstä tietyn ajan jälkeen joten jos kanille puhkeaisi cuniculi vaikkapa parin kuukauden kuluttua viime kertaisesta madotuksesta niin eihän sillä enää vaikuttavia lääkeaineita olisi elimistössään jolloin kuurin voisi aloittaa. Minä en ole törmännyt noihin jotka kuvittelevat madotuksen ohella lääkitsevänsä cuniculia mutta kuulostaa vähän absurdilta...Jos kanilla on selkeät oireet e.cuniculiin niin siinä kohtaa ymmärrän Axilur-kuurin antamisen mutta ei kai kovin moni nyt ilman selviä epäilyjä kaniaan lääkitse o_O

Axilur on lieventänyt monissa tapauksissa kyllä cuniculin tuottamia oireita mutta kys. sairaudestahan kani ei koskaan parane vaikka sitä kuinka lääkitsisi. Vaikka oireet katoaisivat lähes kokonaan niin kani voi edelleen tartuttaa toisia. Itse olen tavannut myös niitä tapauksia joille Axilur-kuurikaan ei ole oireita merkittävästi lieventänyt.

Mutta jos nyt ymmärsin viestisi aivan oikein niin vielä yhteenvetona se että 1-2 madotuskertaa vuodessa eivät johda seuraukseen se että Axilur ei enää toimisi niin tehokkaasti jatkossa. Tiheämpi ja jatkuva lääkitseminen on sitten asia erikseen.

18.12.2012 17.07
022709101_r

Joo, toi vertaus että hommaa uuden kanin... Ei toiminut. Paremminkin ehkä siinä tapauksessa jos jo henkilön olemassa olevista kaneista sairastuu (on siis kantanut sairautta) ja on madoteltu ahkeraan.

Jossain täällä petsien sivustoilla törmäsin JOSKUS siihen että ihmiset suositteli axiluria senkin takia että vaikuttaa myös cuniculiin.

Naurava Nakki, Tuhdimpi Tupsu & Tiukkis Tiuhti
18.12.2012 17.18

Tää on nyt tosi kehno vertaus mutta en keksi parempaakaan..Anyway esim. äitini on sairastanut tänä vuonna moneen kertaan ja tiheillä aikaväleillä. Aina hänelle on määrätty antibiootteja ja syönytkin vuodessa yhteensä varmaan semmoiset 4-5 antibioottikuuria. Selvähän se on että sellaisten määrien ja tiheiden aikavälien vuoksi niiden teho ei vikalla kuurilla ole enää sama kuin ekalla. Vaikuttavat kuitenkin jollakin tapaa.

Ahkeraan madottamisen miellän itse sellaiseksi että kanille lykätään sitä 3 päivän matokuuria useita kertoja vuodessa (enemmän kuin 1-2krt) ja tiheillä aikaväleillä jolloin lääkkeen vaikuttavat ainesosat eivät "puhdistu" elimistöstä tarpeeksi hyvin. Silloin Axilurin teho ei välttämättä ole enää samaa luokkaa uusien kuurien kohdalla mutta koska kyseessä on niin pieni eläin ei lääke aivan tehottomaksikaan muutu. Cuniculi kuitenkin oireilee eri yksilöillä joskus eri tavalla, jollakin saattaa ilmetä kaikki mahdolliset oireet, jollakin vain pieni osa jne. joten lääkkeen vaikutuskin lienee erilainen jokaisella.

Ja Axilur kyllä saattaa cuniculin oireita lieventää paljonkin riippuen ihan tapauksesta mutta Axilurilla sen puhkeamista ei voida enaltaehkäistä eikä sairaus koskaan parane täysin.

22.12.2012 16.12
000064939_r

apteekissa työskentelevänä voin sanoa että  yleinen sääntö on että axilur ja flubenol (mielellään muut ei, koska sitten niistä löytyy hiivaa yms.)

meillä käytössä tuo flubenol > tabletti jaetaan neljään osaan (yks osa/per korvapari) > liotetaan veteen/laitetaaan banaanin sisälle tms, miten itse tykkää.

27.12.2012 13.22
022448005_r
Oulainen

Kuinka monta tablettia annan noin 2-kiloiselle kanilleni?? :))      KIIRE!!!!!!

I love you ♥♥
27.12.2012 13.29
000111239_r

Ne ohjeet voi lukee että monta. Riippuu vähän mitä merkkiä. Axilur 250mg on 1 tabletti/5 elopainokiloa. Että ei sille kanille ihan montaa anneta.

27.12.2012 15.37

Se tabletin jakaminen oikeankokoisiksi paloiksi saattaa olla hieman vaikeaa mutta meillä ainakin ollut aina Axiluria niin oon noin kilon painoisillekin kaneille leikannut yhdestä tabletista sopivat palat esim. mattoveitsen avulla. Tai toinen vaihtoehto on ostaa apoteekista semmonen valmis leikkuri mikä on tarkoitettu pillereiden pilkkomiseen. Mutta niinkuin laurs sanoikin niin riippuu vähän että mitä lääkettä olet antamassa. 250mg Axilur tabletin tosiaan leikkasin aina 5 osaan ja yksi pikku kökkäre per kani madotuspäivinä.

Hankala selittää mutta käytännössä hyvin helppo homma.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti