Pärjäätkö koirasi kanssa? (Koirat > Koirien koulutus)

06.09.2009 14.23

otsikko kertoo lähes kaiken. eli Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? kuka on teillä johtaja. jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutus metodisi?

kunnioittaako koirasi sinua? kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo? koetko itsesi hyvänä kouluttajana? oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"? onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä? koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta

onko rotu sinulle paras mahdollinen? oletko katunut rotua ottaessasi? teetkö koirasi kanssa jotain vai onko koira ihan normaali seurakoira sinulle?

Näitä olisi ihan kiva kuulla kaikkien eri näkökulmista, aiheen voi poistaa jos tuntuu olevan samanlainen, haulla kumminkaan en löytänyt.

Muokattu viimeksi: 07.09.09 09.39
06.09.2009 15.15

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? miten itse koet koiran murkkuiän ja miikä ovat omat koulutus metodisi?

Kyllä yleensä pärjään. Vaikka Samojedit ovat kilttejä niin ne osaavat olla myös itsepäisiä. Pyrin aina johdonmukaiseen koulutukseen, ei-sana on juuri sitä miltä se kuulostaa. Murkkuikä on vielä minun pennullani vielä edessä, että uskon etten pääse sen mielen oikkuiluista ihan vähään aikaa eroon :) Torun koiraa heti samalla hetkellä kun se on pahanteossa ja kehun (palkitsen) kun se tekee jotain oikein.

kunnioittaako koirasi sinua?

Uskon sen kunnioittavan, näen sen aina hännänheilutuksesta. Aina iloa täynnä kun näkee minut taas.

kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo?

No jos hauva on saanut esimerkiksi niin hyvän paikan haisteluun vaikka metsässä, se ei aina tule heti luokse käskettäessä. Muuten se kyllä tottelee aina minua. Joskus jos se haluaa vähän koetella minua niin joudun käskemään kolmekin kertaa.

koetko itsesi hyvänä kouluttajana?

No en sanoisi olevani mikään huippukouluttaja, mutta ihan hyvä. Olen varma, kärsivällinen, mutta positiivinen kouluttaja.

oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"? onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä?

En kyllä ole kuullut koiran sammuttamisesta... Sammari vaikuttaa juuri minulle sopivalta rodulta, koska siinä on sopivasti haastetta. Olen lukenut netistä, että Samojedi on siitä erikoinen, että välillä se on tosi vastaanottavainen koulutukselle, joskus taas ei ollenkaan. Voin sen sanoa todeksi.

koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutuksella?

No ei se kyllä mitenkään vaikea kouluttaa ole... Sammari taitaa olla yksi koulutettavimmista roduista. Kaikista parasta on ottaa mukaan namipaloja motivointiin.

onko rotu sinulle paras mahdollinen? oletko katunut rotua ottaessasi?

Rotu on paras mahdollinen, koska asun maalla ja olen luonteeltani energinen ja aktiivinen. Pidän pitkistä lenkeistä ihan missä vaan. Aluksi hieman kaduin, kun pelkäsin hankkivani liian villin jokapaikanhöylän, mutta nyt tavallaan arki koiran kanssa on tasaantunut ajan myötä.

teetkö koirasi kanssa jotain vai onko koira ihan normaali seurakoira sinulle?

Aion käyttää Pilveä näyttelyissä (mätsäreissä nyt ainakin aluksi) ja ehkä jossain vaiheessa harjoitan vetämiseen.

06.09.2009 15.38

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa?
Voin myöntää samantien, että jotkut tilanteet saattavat tuottaa ongelmia Pojun kanssa. Eli en nyt rupea valkoisia valheitakaan viljelemään, kun itsekin tiedän, että välillä on jotain ongelmaa. Wilin kanssa ei juurikaan ole mitään, sen kanssa pärjään.

Poju kunnioittaa kyllä, mitä pientä niskottelua harvakseltaan. Wili taas tuppaa esittämään talon pomoa välillä.

Onko rotu sinulle paras mahdollinen?
Pojun rodut (saksanpaimenkoira ja pystykorva) ovat hyvät rodut, josta kokemusta on. Eli tämän seropin ottoa en kadu. Joskus taas ärsyttää, kun äidin piti ottaa juuri villakoira, josta ei minullakaan ollut silloin mitään hajua. Piti vaan ruveta kahtelemaan, mimmosia koiria ne on.

06.09.2009 15.43
020908024_r
Rovaniemi

Yleensä kyllä.

kuka on teillä johtaja?

Ihminen on aina johtaja, ei koira.

kunnioittaako koirasi sinua? kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo? koetko itsesi hyvänä kouluttajana?

Jane kunnioittaa minua erittäin hyvin, ottaa herkkupalankin vasta kun annan luvan. Luulen, että olen ihan hyvä kouluttamaan Janea..

onko rotu sinulle paras mahdollinen? oletko katunut rotua ottaessasi? teetkö koirasi kanssa jotain vai onko koira ihan normaali seurakoira sinulle?

Ei ihan. Haluaisin hieman haasteellisemman, cavalier on vähän turhan lempeä. Olen katunut, mutta sen vuoksi että cavalier on sairas rotu. Jane on minulle ihan vaan seurakoira, mutta joskus käydään katsomassa mätsäreissä ja ollaan pihalla agilityä.

06.09.2009 15.44
019771452_r
Iisalmi

-Pärjään, koira ei vie minua vaan minä vien koiraa, se on ihan ehdoton. Ei tuon kanssa tilannetta ole tullut, jossa en olisi pärjännyt tai saanut sitä rauhiutettua.

Kuka on teillä johtaja. Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? Miten itse koet koiran murkkuiän ja miikä ovat omat koulutus metodisi?
- Minä + äiti ja isä ovat selkeitä johtajia, minua se kuuntelee parhaiten, mutta kunnioittaa myös vanhempiani, muttei niin paljoa kuin minua, sen huomaa ihan peruasioista kuten hihnakäyttäytymisestä, etuilemisesta ym. Murkkuikä meillä meni aika hyvin, ei sen kummempia yhteenottoja ollut. Murkkuiän aikana en lähtenyt opettamaan uusia asioita, vaan vahvistin vanhoja, jo osattuja temppuja. Pitää vain olla tiukka mutta johdonmukainen, ei on ei ja siitä ei jousteta.

Kunnioittaako koirasi sinua? kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo?
-Voisin sanoa että kunnioittaa. Leo on sellainen koira, että se tekee silloin kun sitä huvittaa ja se viitsii, ja olen saanut sen tottelemaan todella hyvin vain yhdellä käskyllä, edellyttäen, että se todella tajuaa mitä tarkoitan. Mitä parempi kontakti koiraan ja kuinka motivoitunut se on käskyttäessa, sitä paremmin se tottelee.

Koetko itsesi hyvänä kouluttajana? oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"?
-Koen itseni ihan hyvänä kouluttajana, olen saanut opetettua Iivanalle asioita yksin voisinko sanoa.. yllättävän hyvin. Olen positiivinen ja rohkaiseva, toki parannettavaa aina on, ja taitoa tulee kokemuksen myötä kokoajan lisää. Virheistään oppii, ja niitäkin on tullut ihan riittämiin ;D Psykologian kirjassa puhutaan käytöksen sammuttamisesta, varmaan tätä tarkoitat? Siinä tapauksessa kyllä.

onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä? koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta
Leonberg on mulle se oma rotu, muukun en sitä vaihtaisi ikinä, on vallannut sydämeni täysin. Samanlaisia luonteenpiirteitä kuin minussa ja noh.. aivan täydellinen koira mulle! Koirani on toisaalta vaikea kouluttaa, sillä leo tekee kaiken omalla tahdillaan, ja punnitsee tarkasti tekemisen hyödyn. Tästä syystä motivointi tekemiseen on erittäin vaikeaa ja vaatii paljon mielikuvitusta. Silloin kun Iivanankin saa vireeseen, se tekee kaiken mitä pyydät ja vähän enemmänkin. Jos palkkio ei ole mieluinen tai tarpeeksi hyvä, turha kuvitellakaan. Mutta toisaalta, leonbergi on todella älykäs koira, ja tältä osalta helppo, etät se oppii nopeasti, jos siis tuo motivointi on kohdallaan. Erittäin älykäs koira, mutta vaikeahko kouluttaa.

- On, En. Iivanan kanssa kierretään näyttelyitä, tokoillaan (siis ihan harrastuksena, ei ole kisähaaveita) ja pööpöillään aina mitä sattuu. Enemmän normaali seurakoira. Tuleva leo olisi sitten tarkoitus saada kisakentille asti ihan tokossakin, ja mahd. myös vepessä.

Koira, apina ja sika - monenmoista eläintä yhdessä isossa paketissa.
06.09.2009 16.04

Kyllä pärjään. Sen verran pienikokonen on eikä se rupee ikinä kenellekään rähjäämään. Ei oo kyllä tullutkaan mitään semmosia tilanteita..

Kuka on teillä johtaja. Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? Miten itse koet koiran murkkuiän ja miikä ovat omat koulutus metodisi?
Aikasemmin äiti oli varmaan se johtaja, mutta tässä ajan mittaan musta on tullut Fian pomo. Murkkuiästä nyt en tiiä. Fia varmaan sinä aikana oli melko kuriton ja teki mitä halus, mutta viisastu sitten vanhempana. Koulutusmetodeitani en oikein tiiä : D se aika vaan hujahti ohi

Kunnioittaako koirasi sinua? kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo?
jos nyt rehellisiä ollaan niin Fia kunnioittaa mua silloin tällöin. Ahkerasti se on tänäänkin rynkyttäny mun jalkoja ja käsiä.. Yrittää kai sitten alistaa. Joskun on pitkiä jaksoja että se ei tee tota ollenkaan, mutta nyt se on taas alottanu. Joskus se sitten kerjää vaan huomiota tolla panemisella tai sitten se vaan kiukuttelee. Ja joskus se tottelee kerralla komennot mutta esim. jossain tiskikoneen nuolemisessa niin se pitää vaan kerta toisensa jälkeen raahata pois siitä. Ei auta mitkään komennot. On se muuten tottelevainen koira jos ei oteta negatiivisia käskyjä huomioon.. ^^

Nykyään olen mielestäni hyvä kouluttaja. Fia on tavallaan mun ensimmäinen koira ja kun Fian sain, en ollut yhtään niin hyvä kouluttaja kun nykyään. (sen kyllä huomaa fian käytöksestä). Olen saanut paljon neuvoja kouluttajilta ja vaikka mistä. Että nyt jos mulle tulis uusi pentu niin tekisin kaikki kyllä eri tavalla.

En oo kuullu tosta sammuttamisesta aikasemmin.

onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä? koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta
Voisin kyllä sanoa että oikean rodun valitsin. En ole rotuvalintaani katunut, mitä nyt joskus ärsyttää Fian innokkaat metsästysvaistot. Kyllä haluaisin omistaa cavaliereja lopun ikäni, mutta huolestuttaa vaan niiden terveys. Fia on samaan aikaan laiska ja innokas. Ja sitten se on toisinaan kiltti kun enkeli, mutta osaa se tuhmakin olla. Omapäisyyttäkin neidissä hiukan on. Helppo on kouluttaa kunhan on tarpeeksi hyvät palkinnot. ilman herkkuja tuo tuskin mitään kummoista tekee. Mutta tiivistettynä hyvä rotu minulle ja erittäin helppo kouluttaa :)

On paras mahdollinen: sopivankokoinen ja monipuolinen harrastuskoira. Sopii mainiosti agiin, tokoon ja vaikka jäljestykseen. Fian kanssa ollaan nyt yli vuosi harrastettu säännöllisesti agilityä ja kunhan keinukammo on voitettu niin voitaisiin kisoihinkin jo varmaan mennä. Sitten alotettiin tässä heinäkuussa toko. Ei meillä ole mitään vakituista ryhmää kun kesäkurssilla oltiin, joten kotona harjotellaan. Siinä tavotteena on saada nyt näin aluksi alokasluokan liikeet haltuun. Näyttelyissä ollaan kerran käyty, mutta ei me sitä harrasteta.

06.09.2009 16.08
022466698_r
Säkylä

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Kuka on teillä johtaja. Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa?
En muista 6v aikana sellaista tilannetta, jossa en olisi pärjännyt. Tosissaanhan noita saa pidellä, jos ne meinaa hihnoissa johonkin mennä ja minä killun toisessa päässä vastaan 80kg nelivetoa. Voiman varaan ei voi jättää kun on noinkin suuria koiria kaksi.

Minä olen johtaja, isäntä on vielä sen verran uusi että toinen koirista silloin tällöin kokeilee sitä, mun kanssa ei ole sellasta ollu aikoihin enään. En olis edes uskonut että se vielä tossa iässä viitsii yrittää, mutta näimmä. Onneks ukolla on koirakokemusta ja olen vähän ohjeistanutkin, hyvin se pärjää ja joka päivä koirat kunnioittaa sitäkin enemmän.

Miten itse koet koiran murkkuiän ja mikä ovat omat koulutus metodisi?
Murkkuikä oli sellasta kokeilujen aikaa, jos tuli taantumaa oppimisessa niin aloitettiin alusta ja harjoteltiin lisää.

Mun koulutusmetodit.. Hmm.. Ensin kasvatetaan ja sitten koulutetaan,kaiken A ja O on se, että koira tietää paikkansa ja haluaa kuulua minun, reilun, tiukan mutta huolehtivan johtajan laumaan.
Koitan ajatella kuten koira ja ohjaan paljon elein ja liikkein. Täytyy muistaa ettei koira ymmärrä sanoja ja käskyjä jollei niiden merkitystä sille opeta. Ei-toivotulla käytöksellä ei päästä eteen päin eikä seuraa mukavia asioita, hyvin tehdystä taas saa kiitoksen, joskus se on nami ja toisella toimii paremmin melkein lelupalkka, joskus riittää kehut.

Kunnioittaako koirasi sinua? Kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo? Koetko itsesi hyvänä kouluttajana?
Kyllä kunnioittaa. Toinen uskoo kerrasta, toinen voi tarvita toisen sanomisen, riippuu ihan tilanteesta. En varmaan ihan turha ole, mutta aina olisi lisää opittavaa.

Oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"? Olen kuullut, jos tarkoitat käytöksen sammuttamista.

Onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä? koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta?
Molemmat on mulle just oikeat koirat, olishan se kummallista jos en näin monen yhteisen vuoden jälkeen tuntisi noin. Toinen on ollut helppo ja toinen on haastava.

Onko rotu sinulle paras mahdollinen? Oletko katunut rotua ottaessasi? Teetkö koirasi kanssa jotain vai onko koira ihan normaali seurakoira sinulle?
On hyvät rodut. En ole katunut koskaan, päinvastoin, noi mustat on parasta mitä mulla on.
Teen niiden kanssa vaikka mitä, mutten harrasta säännöllisesti missään ryhmissä.

Muokattu viimeksi: 06.09.09 16.10
Tänään ymmärrän enemmän kuin eilen, lupaavaa huomisen kannalta.
06.09.2009 16.51
021884518_r
Rautalampi

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Kuka on teillä johtaja. Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa?
Suurimmaksi osaksi kyllä pärjään Reinon kanssa. Ainoat tilanteet, joissa sen kanssa en pärjää niin kovin hyvin, ovat niitä kun muita koiria on maisemissa. Mutta kyllä sekin "ongelma" korjaantuu ajan kanssa, toivon niin. Minä olen johtaja, ainakin luulen niin.

Miten itse koet koiran murkkuiän ja mikä ovat omat koulutus metodisi?
Murkkuiässä pitää vain olla entistä kovempi eikä saa milloinkaan antaa periksi, vaikka kuinka kiukuttaisi. Ennen en osannut kouluttaa koiraa ollenkaan, mutta agility kouluttajani on neuvonut minua todella paljon, ne neuvot ovat olleet kultaisia ja arvostan kaikkia niitä hyvin paljon. Hänen koulutusmetodejaan on hyvä seurata= Minä olen johtaja, yksinkertaista, mutta kuitenkin vaikeaa.

Kunnioittaako koirasi sinua? Kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo? Koetko itsesi hyvänä kouluttajana?
Kunnioittaa, ainakin luulen niin.Yhdestä käskystä on toteltava. En koe itseäni hyvänä kouluttajana. Olen vielä täysi untuvikko koiramaailmassa ja minulla on vielä hyvin hyvin paljon opeteltavaa. Olen kauhea häseltäjä ja viuhtoja luonteeltani joten minun itseni(kin) pitäisi rauhottua, aivan kuten Reinonkin. Toisaalta, Reino on minulle juuri tydellinen koira. Pienoiskopio minusta.

Oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"?En. Jos se on hyödyllinen tieto, niinkertokaa :)

Onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä? koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta?
Hipoo täydellisyyttä. Niinkun jo edellä mainitsin,Reino on samanlainen kuin minä. Itseppäinen, ei-miellyttämishaluinen, helposti kyllästyvä (jos jokin asia menee väärin sen mielestä, se lopettaa) Mutta taas toisaalta se on sitkeä ja haluaa olla minun lähellä koko ajan. Reino on todella vaikea koira. Ainakin näin agilitykouluttajani minulle sanoi. Itse en näe sitä niin vaikeanatapauksena. Mutta se oppii asioita todella nopeasti ja muistaa ne lopunikänsä.

Onko rotu sinulle paras mahdollinen? Oletko katunut rotua ottaessasi? Teetkö koirasi kanssa jotain vai onko koira ihan normaali seurakoira sinulle?
Ehdottomasti on! Joissain vaiheissahan sitä tulee kaduttua, kun hankin tällaisen pienen ja trimmattavan rodun. Mutta hetken mietittyä sitä taas ymmärtää, että minähän rakastan trimmaamista, eikä iso koira olisi minun vaihtoehtoni tässä vaiheessa.

Koira on melko aktiivinen harrastuskoira. Harrastamme agilityä tavoitteena alkaa kisaamaan. Tokoa siksi että koira olisi helpommin käsiteltävissä. Näyttelyitä hyvinpitkälti siksi koska tuo sattuu olemaan hyvän näköinen koira. Loput aikaa se viettää sitten perhekoiran elämää, ihan vain meitä "viihdyttääkseen" :D

06.09.2009 19.54
021056777_r

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? kuka on teillä johtaja. jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa?

Tähän asti ainakin olen molempien kanssa pärjännyt ja uskon, että tulen pärjäämäänkin. Kyllä minä olen se joka säännöt latelee, mutta itse en tykkää johtaja nimityksestä.

miten itse koet koiran murkkuiän ja miikä ovat omat koulutus metodisi?

Eipä se sen kummempi ole jos siihen niin suhtautuu. Mulla ainakaan ollut ongelmia murkkuikäisten kanssa.

kunnioittaako koirasi sinua? kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo? koetko itsesi hyvänä kouluttajana?

Kyllä. Mä en käske montaa kertaa, toisen kerran käsken uudestaan tarvittaessa ja annan pakotteen. Se riittää. Pidän itseäni hyvänä kouluttajana vaikka opittavaa on vielä paljon.

oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"?

Liekkö tarkoitat käytöksen sammuttamista.

Kyllä nuo molemmat ihan passeleita ovat. Tami on vaikeampi, koska se on pehmeä ja terävä. Carolla taas hyvät hermot ja tarpeeksi kova joka tekee musta siitä helpommin koulutettavan.

Kyllä toi sakemanni on vieny mun sydämmen. Shelttiä en enää tule ottamaan vaikka Tami on mulle erittäin rakas. Caro on harrastuskoira ja Tami ihan vaan seurakoira.

09.09.2009 20.32
021897017_r
Joensuu

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Tähän mennessä olen pärjännyt, mutta jotkin tilanteet tietysti vaikeampia kuin toiset. Omasta mielestäni koirat kuitenkin on hyvin hanskassa.

Kuka on teillä johtaja? Minä ja sitä ei ole koirat juuri koskaan edes kyseenalaistaneet.

Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? Pitää, jos ei pitäisi niin sillon ei minulla tälläisiä koiria olisi.

Miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutus metodisi? En nyt tiedä onko murkkuiässä sinällään mitään ihmeellistä, toki sillon yleensä kokeilevat rajoja ja ovat muutenkin vähän pässejä, mutta hyvin on selvitty. Tietyt rajat olleet tiukat ja niitä on myöskin noudatettu vaikka voinutkin vähän vastaansanomista tulla. Koulutusmetodeista en nyt oikein ehkä voi puhua kun miellyttämishalua ei tältä rodulta löydy, mutta peruskäytöstapoja ei ole pahemmin tarvinnut edes opettaa. Oppineet itse esim. hihnassa kulkemisen. Jos ei joku asia päähän uppoa niin siitä ei liikaa stressiä oteta vaan koiran ehdoilla opetellaan tavoille.

Kunnioittaako koirasi sinua? Kyllä uskoisin näin.

Kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo? Riippuu paljon tilanteesta, paikasta ja koirien päivästä. Välillä riittää pelkkä katse kun taas välillä joutuu muistuttamaan miten käyttäydytään.

koetko itsesi hyvänä kouluttajana? Vaikea sanoa kun enpä pahemmin ole näitä koulutellut, mutta ihan hyviä kansalaisia näistä minusta on tullut rodun huomioon ottaen.

Oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"? En.

Onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä? Nuutti varsinkin on, melkeenpä täydellinen koira. Tisaliin myös tyytyväinen, mutta ei minusta ole tarpeeksi afgaani.

Koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta? Molemmat on luonteeltaan vaativia, varmasti sellaisillekin joilla on ennestään ollut afgaaneja. Nuutti on erittäin epävarma ja arkakin, mutta toisaalta erittäin puolustushaluinen mikä on hankala yhdistelmä. Lisäksi vähän liiankin viisas ja itsenäinen, kouluttamiseen ei suoraan sanoen ole tullut pahemmin käytöstapojen lisäksi tuhlattua aikaa eikä itse asiassa ole tarvettakaan. Tisal taas on selvästi ylivilkas (lääkitystäkin joskus haikailtu :D) ja dominoiva ja varustettu sekin melkoisella puolustushalullla. Miellyttämishalua kuitenkin kaverilta löytyy ja jonkin sortin tokoa onkin harkittu ja ehkä aloitetaankin ellei sitten muiden koirien läheisyys tule ongelmaksi. Oppii nopeasti uusia asioita ja tykkää hommasta, mutta se onkin eri juttu miten ne toimii tietyissä tilanteissa.

Onko rotu sinulle paras mahdollinen? Mielestäni on, parempaa saa etsiä. Koiralla kun pitää löytyä omat aivot millä ajatella.

Oletko katunut rotua ottaessasi? Varsinaisesti en ole katunut, mutta kirottua on tullut useamman kerran kun lapsoset päättäneet ruokarosvouksia tms typeryyksiä tehdä.

Teetkö koirasi kanssa jotain vai onko koira ihan normaali seurakoira sinulle? Näyttelyitä ja maastojuoksuja kunhan pojat taas on kondiksessa turkinkin osalta ja totta kai myös kainalokavereina.

09.09.2009 20.40
019866441_r
Iisalmi

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? kuka on teillä johtaja. jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutus metodisi?

- Tähän asti ollaan pärjätty ja pitää paikkaansa, meillä koirat kilpailee paikastaan lattiamaton kanssa. Murkkuikä meidän nartulla on meneillään, tarkoittaen kuuroja korvia ja "en ymmärrä mitä sanot" -asennetta, ja pitää pöristä vaikkapa jollekin pressulle mikä heiluu. Poijan murkkuiästä en tiedä, kun ei tolla herralla semmoista ole ollut, mutta taitaapi olla vielä tulossa joku myöhäis murkkuikä ;P
Mun metodeja on niin paljon, etten kykene tähän kaikkea kertomaan.

kunnioittaako koirasi sinua? kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo? koetko itsesi hyvänä kouluttajana? oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"? onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä? koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta

- Kaiketi, en tiedä, sitä pitää kysyä siltä itseltään. Kerran tarvitsee käskeä. Olen onnistunut koulutuksessa omasta mielestä. Sammuttaminen, missä yhteydessä. Jere on parasta mitä voi toivoa, Ronja rotikkana parasta mitä saa. Molemmat ovat haastavia tapauksia koulutuksen kanssa. Nakkimakkarat ei toimi.

- Sakemanni on minulle itsestäänselvyys, rotikka taas on isäni valinta ja hänen koiransa, mutta kyllä siihenkin rotuun on ihastunut, itselle en sitä ottaisi. Molemmat ovat aktiivisia harrastuskoiria.

Ymmärsin jo kauan sitten etten tätä maailmaa voi muuttaa, mutta tiedän että kaikki voisi ajatella ikiomaan suuntaansa.
10.09.2009 18.12

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? kuka on teillä johtaja. jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutus metodisi?

Kyllä hyvin ollaan pärjätty, joku myöhäis murkkuikä kumminkin jätkällä on, välillä ei ota kuuleviaan korviaan esimerkiksi jos juoksuiset nartut haisee. Muuten on hyvin johdatettavissa, hallittavissa ja on suhteellisen pehmeä koira

Arro on itsestään aika selvä tapaus hänelle on koira laumassa itselleen tarvittava ego, paljon haastavampi kuin edellä mainittu Saksanpaimenkoira Dan, Uhma ikä on ja seuraavana odotellaankin murkkuikää. tietää kumminkin paikkansa laumassa.

Seuraa ihmistään ilman hihnaa

Koira ei ole ikinä Johtaja.

J.komps/Mun metodeja on niin paljon, etten kykene tähän kaikkea kertomaan.

kunnioittaako koirasi sinua? kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo? koetko itsesi hyvänä kouluttajana? oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"? onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä? koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta

Kyllä, kaiketi niinkuin jere sanoi pitää kysyä siltä itseltään. kertaan.pariin se menee tilanteesta riippuen. sammuttamisesta olen kuullut

Kyllä on ehdottomasti, hieman kovapäisempi toivoisin olevan

Arrossa taasen on tarpeeksi kovapäisyyttä vaikka harraste koiraksi vaikka seropi onkin

Saksanpaimenkoira on minulle myös itsestään selvyys. Sekarotuinen viehätti minua rotujen puolesta sillä yksilöllisesti arro on toimiva "kova", jääräpäinen koira josta tosiaankin tulee hyvä harrastekoira

10.09.2009 18.46

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Pärjään. En väitä, että koska pärjään Nyytin kanssa, hankalia tilanteita ei tule. Tottakai niitä tulee, mutta silloin pitää vain ottaa hallinta kunnolla käsiin.

Kuka on teillä johtaja? Koira on aina lauman alimpana.

Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? Kyllä, jos ei niin silloin en sanoisi että pärjäisin.

Miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutus metodisi? Murkkuiässä Nyytiä kiinnosti enemmän muut asiat, kuin mitä minulla oli sille sanottavana ja kokeili paljon rajojaan. Ei myöskään uskonut niin helpolla, piti useammin käskeä. Rajojen kokeilussa piti olla vähän tiukempi, ja näyttää kuka on se todellinen johtaja. Nyytillä on toki välillä valikoiva kuulo, ja jos jotain kiinnostavampaa sattuu kohdalle pitää useammin käskeä.

Kunnioittaako koirasi sinua? Kyllä ainakin käytöksen perusteella uskoisin.

Kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo? Riippuu paljolti tilanteesta ja ympäristöstä. Jos mentäisiin koirapuistoon jossa on paljon koiria, en uskoisi että Nyyti heti kuuntelisi, mutta jos taas kentällä tokoillaan, niin heti tottelee. Ja tavallisilla lenkeillä jos alkaa rähisemään, niin lopettaa yleensä silloin kun laitetaan kuono kiinni.

koetko itsesi hyvänä kouluttajana? En voi sanoa että olen mainio kouluttaja, Nyyti on vasta ensimmäinen koirani ja olen vielä oppimassa koulutukseen liittyviä asioita. En kuitenkaan voi myöskään sanoa Nyytiä ongelma koiraksi, joten omasta mielestäni olen ainakin onnistunut Nyytin kasvatuksessa, vaikka vielä vähän arkitottista treenataan.

Onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä? Nyytissä ei ole mitään moittimista. Ensimmäiseksi koiraksi ei ehkä ollut paras valinta, mutta ihmeen hyvin Nyyti kuitenkin loppujen lopuksi käyttäytyy. Hirvikoiraksi todella mukava, vaikka välillä haukkuu ja rähisee turhankin paljon.

Koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta? Joissain asioissa kyllä. Nyyti on arvaamaton (kuten lähes kaikki koirat) ja vielä ei voida luottaa Nyytin josko se alkaisi rähisemään vai ei. muuten esim. istu ja tassu, oppii parilla harjotus kerralla. :)

Onko rotu sinulle paras mahdollinen? Mielestäni kyllä. Olisi vielä parempi jos meillä olisi paremmat mahikset päästä käymään metsällä, mutta tarkemmin ajateltuna kyllä on. Olen rakastunut tähän rotuun, se on kaunis ja sopeutuu mainiosti kerrostaloon ja on kuitenkin mukavan rauhallinen. Minulla on kiinnostusta agilityä kohtaan, mutta Nyytillä ei joten siitä pieni miinus :D

Oletko katunut rotua ottaessasi? Välillä niitä huonoja päiviä jolloin Nyyti haukkuu paljon ja tulee mietittyä kahteen kertaan että minkä rodun on oikein ottanut :D Mutta muuten en kadu, ja sitäpaitis kyllä se haukkuminen koulutksella pitäisi vähentyä

koira ihan normaali seurakoira sinulle? Nyytin virka on paljolti seuraa pitäminen, mutta pyörähdellään näyttelyissä, kun niitä sattuu kohdalle. Ja harrastetaan välillä jäljestystä ja agilityä, melkein päivittäin tokoa. Ja toivottavasti Nyyti pääsisi metälle, saa nähä =)

11.09.2009 09.03

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Pärjään, vaikeita tilanteita on kyllä ollut ja varmasti tulee olemaan, mutta niistä päästään.

Kuka on teillä johtaja? Komppaan;Koira on aina lauman alimpana.

Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? Kyllää.

Miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutus metodisi? No tuolle ei nyt oo varsinaista murkkuikää vielä tullut, vaikka toisinaan kuulo tuntuu olevan vähän valikoiva. Mutta edellisten koirien perusteella varmaan kokeilee rajojaan ja testaa paikkaansa.

Kunnioittaako koirasi sinua? No luulisin että ainakin jonkin verran.

Kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo? Yleensä sanon käskyn kerran, jos paljo häiriötekijöitä tmv, joudun välillä toistamaan saadakseni koiran toimimaan.

koetko itsesi hyvänä kouluttajana? Olen mielestäni koirankouluttaja siinä missä muutkin, en koe siis olevani hyvä mutten huonokaan. :D 

Onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä? On.

Koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta? No metsästyskoiralta puuttuu paimenkoiran vahva miellyttämisenhalu, ja yhteistyöhaluakaan ei löydy niin paljolti kun seurakoirilta. Mutta esim. Loran ahneutta voi käyttää hyväksi ja kyllä nuista työllä hyviä koiria saa :)

Onko rotu sinulle paras mahdollinen? Eehei todellakaan. Mutta tässä elämäntilanteessa kun koiraa ei sisälle voi ottaa yms niin tuo on kyllä ihan sopiva rotu.

Oletko katunut rotua ottaessasi? No empä oikeastaan.

koira ihan normaali seurakoira sinulle? Meillä varmaan vie Loran syksyisin metällä käymään, mutta muuten toimii täyspäiväisenä seurakoirana.

Muokattu viimeksi: 30.01.10 21.13
14.09.2009 21.23
021983607_r
Kauhava

Pärjään. Joskus leikkii kätevästi kuuroa,varsinki jos on koulutustilantees irti ja muu lauma hyppelöö kentän reunalla.. Tosi tottelevaane ja uskolline, mut paimennusviätti tuattaa välillä piäntä häslinkiä.

Kuka on teillä johtaja? Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa?

Koira on arvojärjestykses alimpana, ja se on kerrottu sille jo pentuna.

Miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutus metodisi?

Murkkuiäs Lara valikoi mitä kläskyjä totteli ja oli pualikuuro, kokeili rajoja ja testas pääsisko niskan päälle, mut aika huamaamattomasti. Ite pyrin kouluttamaan koiraa lempiästi, mutta silti tiukasti ja johdonmukaasesti. Mikä on kiällettyä ny on kiällettyä aina, mutten kuitenkaa satuta tai huuda koiralle.

Kunnioittaako koirasi sinua? Montako kertaa saat käskeä että se uskoo? Pidätkö itseäsi hyvänä kouluttajana?

Kunnioittaa. Käskemisen määrä riippuu paljon koiran päivästä ja tiätysti motiivista. Jos on laiskalla päällä, tavalline perusasento saattaa vaatii useita käskyjä, mut yleensä kaikki menee yhellä, enintää parilla käskykerralla. Oon omasta miälestäni onnistunu kouluttamaan perustottelevaasen ja kuuliaisen koiran, sanokoon muut mitä lystää... Ei mun taidot kuitenkaa voittajaluakan tokokokeisii riittääs.

Koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukseltaan? Onko rotu sinulle paras mahdollinen? Oletko katunut rotua ottaessasi?

Koen Laran helpoksi koulutettavaksi, koska se on kuuliainen, oppii nopiasti, on perso ruualle ja toimii myös leluilla, eikä oo kovin ittepääne. Rotu on just se mistä oon haaveellu, enkä oo koskaa katunu. Sheltti on just nii helppo, toimii hyvin ruualla ja leluilla ja mahtava luanne. Ei oo kuitenkaa mikää automaatti, vaa omistaa omat aivot joilla ajatella, pistävän haukun ja pippurisen luanteen, eikä tuan kans tuu koskaa tylsää!

Teetkö koirasi kanssa jotain vai onko koira ihan normaali seurakoira sinulle?

Harrastetaa agilityä, näyttelyitä ja tiätysti lenkkeillään. Kotona tokoillaan ja käyää perustottelevaisuus- ja rallytokotreeneissä.

http://sylirotta.blogspot.com/
14.09.2009 22.01
022651391_r
Mikkeli

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutus metodisi?

Pärjään, mutta joissain asioissa on selvästi parannettavan varaa, kuten toisten koirien ohituksissa jotka tuottaa meille ongelmia. Jonkin sortin murkkuikä tääl on ainaki meneillään ku selvästi kokeilee rajojaan. Palkkaan hyvästä käytöksesta ja huonosta käytöksestä jää huomiotta.

Toivon näin, joissai tilanteissa voisi kunnioittaa ja luottaa minuun enemmän.

Riippuu paljon tilanteesta/paikasta ja koiran päiväistä. Joinain päivinä yksi käsky riittää ja toisina saattaa joutua sanomaan kolmekin kertaa. Sen olen huomannut että kärsivällisyyttä ei löydy paljoonkaa ja kaiken pitäisi tapahtua nyt ja heti, mut toivon että tästä kehitytään pikkuhiljaa.

En sanoisi olevani mikään huippu, mutta joissain asioissa tunnen ainakin onnistuneeni koiran kanssa ja toisissa asioissa kaipaisin ehkä lisää kokemusta koska Nipsu on ensimmäinen oma koirani ja huomaa kyllä mitä virheitä olen sen kanssa tehnyt.

oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"? onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä?

Olen kuullut jossain yhteydessä. Kyllä uskon että Nipsu on oikea koira minulle, vaikka aina ei siltä tuntuisikaan kun tuo osaa olla aikamoinen jääräpää.

Joissain asioissa helppo ja toisissa taas vaikea. Kuten Nipsulla ei tuota kärsivällisyyttä ole ja hermostuu hyvin äkkiä, mutta onneks on aika helppo motivoida nameilla. Edelleen koulutuksen alla on tuo toisten koirien ohittaminen ilman rähinöitä ja toivottavasti jonain päivänä onnistun kitkemään sen kokonaan pois.

Periaatteessa Nipsusta löytyy kaikki ne rodut mistä pidän, mutta hiukan olen katunut kun tuli otettua noin haukkuherkkä koira.

Kävimme pentuna tokossa ja luultavasti jossai vaiheessa alamme käymään uudestaan. Eli seurakoirana ja lenkkikaverina :)

Olet täällä nyt, olet ehkä huomenna, mutta oletko vuoden päästä, sillä tarvitsen sinua aina ♥
29.09.2009 22.35

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? kuka on teillä johtaja. Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutus metodisi?

Pärjään koirani kanssa, joka tilanteessa. kaikenlaisia tilanteita on tullut vastaan 3 vuoden aikana, niistä on selvitty ja tullaan selviämäänkin. Timillä ei ollut mitenkään "vahva" murkkuikä, korvat välillä jossain ihan muualla, ja joutui ehkä kerran palauttamaan koiran maankamaralle ja näyttämään kuka se pomo onkaan. Tietenkin koiralla ollessa murkkuikä, pitää olla tiukka, eikä saa lipsua missään tilanteissa. Kielletty on aina kielletty.

Meillä minä olen johtaja, ja pyrin sitä aina olemaan, muu perheeni ei todellakaan ole mitään koira-ihmisiä, eivätkä he juuri kiinnitä huomiota koiraan.

Kyllä.

Riippuu paikasta ja tilanteesta, yleensä aina kerrrasta, mutta jos ollaan vaikka koiralle ihan vieraassa paikassa saa kerran, pari käskeä.

Enpä oikein tiedä, ehkäpä. Olen onnistunut kasvattamaan yhteiskuntakelpoisen koiran, se riittää minulle, ja olen siitä ylpeä.

Olen kuullut joskus sammuttamisesta. Kyllä timi on minulle täysin sopiva.

"keskivaikeaksi", yleensä kaikki koulutukset on sujunut meillä ihan ongelmitta, mutta kovuutta ja itsepäisyyttä tolla kyllä riittää, ja niiden ominisuuksien takia tullut joskus kitkaa. Mutta ei vois silti muuta sanoa, että hyvin ollaan pärjätty.

Kyllä timi on minulle ihan hyvä, siitä löytyy sen verran paljon saksanpaimenen luonnetta, ja pidän siitä todella. Joskus olen katunut sekarotuisen ottoa, onhan tuossa myös dreeveriä, ja se vähän haittaa, koska metsästyskoira ei tulisi kuuloonkaan minun kohdallani. Onneksi se on niin pieni prosentti, että eipä dreeverin puolelta ole tullut melkeinpä mitään, vähän metsästysviettiä vaan. Olisin loppujen opuksi halunnut saksanpaimenkoiran, mutta sitten tuli Timi, ja sakemanni haaveet tyssäsi siihen. No sakemanni minulla tulee jokatapauksessa joskus olemaan. :)

Tahtoisin harrastaa Timin kanssa tokoa, mutta tällä hetkellä näissä oloissa se ei todellakaan tule kuuloonkaan...(johtunee siitä, että vanhemmillani ei tosiaankaan riitä motivaatiota viedä minua ja koiraa yli 30 kilometrin päähän harrastamaan...) Tokoa treenaillaan kotona siinä toivossa että päästäisiin joskus harrastamaan ihan virallisestikkin sitä, mutta kaikki aikanaan.. Eli timi on minulle nyt vähän niinkuin normaali seurakoira minulle.

29.09.2009 22.46

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? kuka on teillä johtaja. Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutus metodisi?

Pärjään koirani kanssa tarpeeksi hyvin, että se osaa käskyt ja käyttäytyy kunnolla. Johtajana enimmäkseen on äitini. Eli siis pärjään koirani kanssa ja Wilin murkkuikä ei ollut sitä ihaninta. Kaiken se tuhosi ja Pojulle se isotteli minkä kerkesi. Metodit ovat mm. että koiralle näytetään lähes samantien sen tullessa taloon, kuka määrää ja missä sen 'paikka' on.

Kunnioittaa.

Riippuen täysin paikasta ja koiran mielialasta. Joskus jos lähistöllä on paljon hälinää, tai koiria, sitä pitää käskeä useammin. Mutta rauhallisemmissa paikoissa se tottelee 1-2:sta käskykerrasta.

Ehkäpä. Olenhan saanut yhden aikuisen koiran kunnolliseksi, joka meille tullessa oli oikea 'ongelmakoira'. Ja toisestakin jääräpäisestä koirasta olen saanut koulutettua suht kelpokoiran.

En ole sammuttamisesta kuullutkaan. Mutta Wilin rotuun olen suht tyytyväinen.

Villakoiran sanotaan olevan yksi helpoimmista koulutettavista. Se saattaa olla koirakohtaista, sillä Wilin luokittelisin keskivaikeaksi sen itse/jääräpäisen luonteen takia.

Wili on ihan hyvä rotu minulle. <: Vaikka ei aluksi ollut ko. rodusta mitään hajua, kun Wili ihan 'yllätysrotuna' tuli meille. Katunut en ole kumminkaan Wilin rotuisen koiran hankkimista, ihan mukava rotu sinänsä.

Pelkkänä seurakoirana se on ja pysyy. Joskus kotitokoillaan ja käydään metsälenkeillä, jossa saa irti olla. Mutta virallisesti ei mitään harrastella, sillä vanhempani eivät todellakaan rupea pulittamaan rahaa bussimatkoihin ym.

29.09.2009 22.49
021153699_r

Pärjään, nykyään. Ei taida olla sellaista tilannetta, jossa en saisi koiraa haltuuni ja josta voisi kehittyä ongelmakin. Täytyy myöntää, että joskus koiran saamat riehumiskohtaukset ovat usein hyvin vaikeita hallita, tuo kun kadottaa korvansa saman tien, mutta nykyään niistäkin selvitään. Minä olen johtaja, aina ei ole näin ollut. Lilillä murkkuikä oli melko hankalaa, koira kokeili rajojaan, ei totellut ja puri. Huonojen tapojen kitkeminen oli hankalaa, ja sen takia ne jäivät myös murkkuiän jälkeen. Minulla ei mitään tiettyjä metodeita ole, ensimmäinen koira tuo Lili. Kuitenkin koirakohtaista, millä tavalla eri yksilöitä pitäisi mielestäni kouluttaa.

Kyllä.

Tosiaan riippuu tilanteesta. Ja siitä mitä koira on tekemässä. Jos koira tekee jotain hyvin kiellettyä(nyt ei tule päähän mitä se voisi olla), niin kunnon karjaisu kyllä lopettaa toiminnon välittömästi.

En oikeastaan.. Lilin kanssa tuli tehtyä monia virheitä, joita toivonmukaan osaan ehkäistä tulevien koirieni kanssa. Periaatteessa Lili kuitenkin on hyvän peruskoulutuksen saanut, joten kai minä olen jossain onnistunut :')

En ole tainnut...? Lili on minulle just hyvä koira. Ekaksi koiraksi.

Siltä väliltä. Perusjuttujen opettelu oli vähän haastavaa, nykyään kaikki uusi otetaan suht avoimesti vastaan. Silti täytyy itseni edelleen olla tarpeeksi päättäväinen, mutta myöskin hyvin asenteeltani positiivinen, koska koira helposti menee lukkoon jos sitä kielletään.

Kääpiösnautseri on minulle hyvä rotu. Muista roduista ei ole kokemusta, joten en tiedä onko käppänä minulle parhain. En ole tainnut katua ollenkaan tätä rotua. Ehkä joskus pahimpien murkku-riiviö iän aikana. Silloin tosin olisi varmaan pitänyt kysyä itseltäni, että milläs rodulla ei murkkuikää olisi :-P 

Otin Lilin kotikoiraksi, mutta nykyään olen kiinnostunut parista harrastuksesta. Harrastetaan aktiivisesti tokoa ja agilityä.

Muokattu viimeksi: 29.09.09 22.50
30.09.2009 09.39
021935917_r
Tampere

Pärjään, Monalle minä olen johtaja, arvostaa kovasti myös poikaystävääni ja äitiäni. Pikkusiskoani ei aina usko, mutta tietää silti olevansa alempiarvoinen.Monalla ei ollut kovin pahaa murkkuikää, eikä sen käytös juurikaan poikennut "normaalista". En noudata sokeasti mitään tiettyä koulukuntaa noiden metodien suhteen, vaan yhdistelen kaikesta meille sopivan paketin.

Kyllä.

Niinkuin lähes kaikki täällä ovat vastanneet, niin se melläkin riippuu vähän tilanteesta. Tavallisesti riittää yksi komento.

Koen onnistuneeni hyvin Monan ja Myyn koulutuksessa, mutta paljon sitä enempää minulla ei ole kokemusta. Koen olevani ihan hyvä kouluttaja, ainakin näiden kahden perusteella. Kovin hankalalle koiralle en välttämättä tällä kokemuksella pärjäisi.

Käsittäisin tuon sammuttamisen niin, että johonkin epätoivottuun koiran tekemään asiaan ei kiinnitetä mitään huomiota, kun koira ei saa teostaan huomiota, pikkuhiljaa sen tekeminen "sammuu".. tms.. hankala selittää :D ja en tiedä tarkotiettiinko tässä samaa. Minusta Mona on juuri täydellinen minulle.

Meillä ei ole ollut koskaan mitään vakavia ongelmia Monan kanssa, mutta tiedän, että jossain "höllemmissä" käsissä olisi voinut hyvinkin tulla. Mona on itsepäinen ja suht. kova koira, mutta toisaalta siinä on myös koulutusta helpottavia ominaisuuksia, kuten pohjaton vatsa ;D

Päivääkään en ole katunut rodun valintaa enkä tämän yksilön :) Hankala sanoa, onko rotu kaikista maailman koiraroduista paras mahdollinen, mutta ainakin ollaan tosi toimiva yhdistelmä :)

Eikö normaalin seurakoirankin kanssa pidä tehdä jotain? ;D Harrastetaan näyttelyitä, mätsäreitä, TOKOa, agilityä sekä pelastuskoirajuttuja.. Silti pidän Monaa ihan "normaalina" koirana.

wecope ♀ TK1 Promisehill Irish Rose "Mona" (s.06)
30.09.2009 13.38

Hyvin pärjään. Kahta ihmistä se parhaiten tottelee ilman herkku lellintää, yhtä ihmistä minun lisäkseni siis. Lokilla ei juurikaan mitään murkkuikää ole, muille koirille se näkyy murinana ja kaverien omimisella, muttei se ole (vielä onneksi) hammasta antanut.

Kyllä.

Tilanteesta riippuen. Kotioloissa, lenkillä jne. missä on helpointa kiinnittää huomio riittää yksi käsky, mutta esim. koirapuistossa tilanteesta riippuen yhdestä max. kolmeen.

Onnistuneena ainakin, kun ei tuo silmille hypi. Eiköhän sen silloin pitäisi ihan ok olla koulutuksen puolesta, kun osaa käyttäytyä :)

Sammuttamisesta? Kys. sanaan en ole törmännyt koiran koulutuksen yhteydessä, enkä näinollen osaa yhdistää kys. sanaa mihinkään.

Todella helpoksi. Oppivainen Loki ainakin on, sillä opetin sille kymmenessä minuutissa neljä yksinkertaista nippelitemppua (joita ei tosin arkielämässä tule käytettyä). Sille jää kuitenkin päähän aika nopeasti kielletyt asiat -paitsi kanin kakan syöminen.

Eijei, en ole katunut. Perulainen on juuri se oikea.

Mätsäreissä on tullut käytyä nyt parikertaa ja tarkoitus olisi jatkaa. Seurakoirana ja ajanvietettähän se on, kun opettaa sormia tuolle otukselle ^^

30.09.2009 14.29
000025873_r

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? miten itse koet koiran murkkuiän ja miikä ovat omat koulutus metodisi?

Kyllä pärjään.. Työn alla on nyt vajaa 2v tolleri ja vaja 5kk sakemanni. Itselläni oli myös berni, jota koulutin ihan sut hyvällä menestyksellä. Vaikea kysymys nuo koulutusmetodit. Ei mulla ole mitään tiettyä tapaa/linjaa kouluttaa koiria, sillä ne on kuitenkin aian yksilöitä. Ajan mittaan huomaa että mikä tyyli sopii koiralle ja mikä ei. Oli juttu mikä tahansa, niin pyrin olemaan koirille reilu, melko tiukka, mutta silti ystävällisen rauhallinen johtaja. Palkitsen koiraa oikeasta, ja vältän turhaa käskyttämistä ja kieltämistä. Tuon nuorimmaisen murkkuikää vielä odottelen, mutta kyllä se siitä ajan kanssa tasoittuu.

Kyllä.

En ymmärrä..? Siis yhden kerran tietenkin.

Hmm no vaikea sanoa. Omille koirilleni ainakin tarpeeksi hyvä.

Sakemannit ja novascotiannoutajat on oikein sopivia rotuja itselleni. Vaikka ovat erilaisia, niin se on ihan kiva juttu. Toista tolleria en kyllä halua enää ottaa. Minkalla terveys on reistaillut niin paljon, etten halua samanlaisia kokemuksia enää.

Niin noh, vaikea sanoa. Minka ei ainakaan ole ehkä yksilönä mikään maailman helpoin, mutta kyllä se lapasessa pysyy ihan hyvin. Lennistä nyt on vaikea sanoa vielä mitään, kun tuossa vaiheessa se on niin supernopea oppimaan.

Kylläkyllä. Itsekin olen aktiivinen, liikunnallinen ulkoilmaihminen. Tykkään harrastaa koirien kanssa.

Lennin kanssa jälkeä/hakua + tottista, Minkan kanssa Agilityä, verijälkeä ja tokoa.

30.09.2009 14.44
020342840_r

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutus metodisi?

Pärjään. En ainakaan muista yhtään tilannetta missä en olisi tälle koiralle pärjännyt. Piki oli murkkuiässä aika vaikea, teki oikeastaan mitä huvitti ja kerkesi se sinä aikana tavaroita ihan kivasti tuhotakkin. Mutta tarkemmin en muista millainen se sitten oli.

Kyllä.

Yleensä kerran. Koira vaan on niin itsepäinen että valillä pitää toistaa käsky parikin kertaa että oikeasti uskoo.

No ainakin tämän koiran koulutus on melko onnistunut :D

en.

onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä?

On. Tällä on ainakin mahtava luonne jos ei muuta. Ehkä vähän aktiivisempaa harrastuskoiraa kaipailisin, mutta onhan tämä jo näinkin vanha koira. Eiköhän aina tule biisoni löytymään, näillä vaan on niin paras luonne ja niin hauskoja koiria :)

Melko helppohan tämä on kouluttaa. Ei tarvitse montaa kertaa jotain juttua tehdä ja se on sen jo oppinut.

En ole katunut. Ei ehkä paras mahdollinen rotu.

Agilitya,mätsäreitä ja tokoa harrastetaan. Näyttelyitä välillä kierretään ja nyt ollaan myös jälkeä jonkun verran otettu.

30.09.2009 17.08
022546006_r
Tampere

Pärjään. Kannatan paljon posiitivista vahvistamista =)

Kyllä.

Useimmiten kerta riittää, mutta esim. vanhin uros tipsu, on aggresiivinen vieraille uroksille niin joskus joutuu komentamaan ihan kunnolla.

Kyllä ainakin tän hetkisten koirien kanssa koulutus on ihan onnistunut =)

en.

onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä?

kaikki on hyviä, Sabu varsinkin on ollut täydellinen koira jonka kanssa olen oppinut paljon.

Melko helppoja nämä on olleet. Trixien kanssa sen todella pehmeä luonne tuo tosin myös omat haastavuutensa.

En ole katunut, mutta ei ehkä ole myös paras mahdollinen rotu minulle.

kotitokoilua harrastellaan ja sit ihan normilenkkeilyä yms.

30.09.2009 17.55

Pärjään Nanan kanssa ihan hyvin. Yleensä on tottelevainen ja siltä sitä oppimishalua löytyy ja tarvetta miellyttääkin. Välistä kuitenkin on sitä aikaa kun korvat tippuu ja vttuillaan suorastaan vain. Mutta hyvin pysyy irti esimerkiksi.
En oikeastaan mitään varsinaisat murkkuikää muista, olisiko edes ollut vai onko se aina silloin tällöin? :---D Ja koulutus metodeja on kaikennäköisiä, niitä jaksa erikseen lähteä luettelemaan.

Kunnioittaako.. hoho, sitä voitaisiin tosiaan Nltä kysyä :'D
Usein tottelee ensimmäisestä kerrasta, mutta ulkona voidaan vaatia hieman useampaa käskyä mm. luokse tuloon ja muiden koirien seassakin voi välistä olla hieman hidasta ottaa käskyjä vastaan. Ja olen kuullut sammuttamisesta ja sitä olen jossain määrin myös käyttänyt (myös nähnyt tätä tapaa).
Hollanninpaimenkoira on ihan mukava rotu ja oikeastaan ihan sopiva minulle. Löytyy tarpeeksi haastetta.

En tiedä paras mahdollinen, mutta oikein hyvä. Enkä ole oikeastaan katunut, hieno harrastuskoira rotu on ja oikein persoonallinen. Ja vielä N on oikeastaan seurakoirana ollut, mutta harrastuskoiran "ura" alkaa lähitulevaisuudessa.

12.10.2009 14.32

Pärjään jokaisen koirani kanssa ihan joka tilanteessa. Minulla on aina ollut se periaate että uusia koiria ei tule ennenkun vanhat on hanskassa. Minun koultusmetodeihin kuuluu rajat ja rakkaus. Olen kova mutten ilkeä kumminkaan. Koirat kyllä tietävät että kuka määrää.

Eiköhän ne kunnioita (; Ensimmäisellä käskyllä kyllä yleensä menee läpi. En nyt välttämättä pidä itseäni mitenkään hurjanhyvänä kouluttajana. Sujuvasti se kumminkin menee. Olen kuullut sammuttamisesta. Rocco on ehdottomasti helppo ja kaikinpuolin mukava rotu. Sheltin koulutus oli myös oikein helppoa. Mutta tuo Rem, oli ja on edelleen hieman hankala kun se on jotenkin niin herkkä jne. mutta alan pikkuhiljaa oppimaan tuon rodun eleet yms. niin tämä alkaa menemään helpoksi (;

Rocco oli ehdottomasti paras mahdollinen, varmasti olisi parempi jos pennusta asti olisin sen ottanut, Remin rotua kaduin ja ihan hurjasti silloin ekat 3kkta. Noiduin ja olin vihanen itselleni kun olin ottanut sellaisen luupään. Fanny oli ehdottomasti myös rotu joka tuntui todella oikealta. Harrastan kaikkien kanssa jotain, joidenkin kanssa ihan kisaus mielessä ja joidenkin kanssa ihan huvin vuoksi (;

Muokattu viimeksi: 25.02.10 23.47
12.10.2009 22.12

-Pärjään. Koulutustyylini on jämpti ja johdonmukainen ja saan koiran tottelemaan, mutta kyllähän tulee sellaisiakin tilanteita eteen jolloin koirani rupeaa kuuroksi ja siinäpäs sitten ollaan.

Kunnioittaako koirasi sinua?

-Kyllä.

Kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo?

-Riippuu asiasta.. Jotkut asiat kuten maahan meno (varsinkin ulkona) on koirastani epämukavaa ja saa monesti sanoa, ennen kuin koira suostuu menemään maahan. Mutta on sitten käskyjä, joka koira aavistaa jo ruumiinkielestäni ja toteuttaa ne heti ilman sanallista käskyä.

Koetko itsesi hyvänä kouluttajana?

-Kyllä. On tullut koulutettua monenlaisia koiria ja olen johdonmukainen ja tiukka, mutta osaan olla koirille myös aikamoinen leperteliä kun sille päälle satun. ;D

Oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"?

-Jeps, mutta ihan varma en ole tarkoittaako samaa, mutta uskoisin, että tällä tarkoitetaan koiran jonkun epätoivotun käytöksen hillitsemistä/pois opettamista

Onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä? Onko rotu sinulle paras mahdollinen? oletko katunut rotua ottaessasi?

-Edi on minulle ensimmäiseksi koiraksi passeli tapaus, mutta myöhemmäs tulevaisuuteen ajateltuna liian "seurakoiramainen". Ei ole ns. "minun rotu" On sitä tullut ehkä vähän harmiteltua noiden harrastumahdollisuuksien kannalta, että on niin pienen koiran ottanut.

Koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutuksella?

-Helppo tuo on jos helpolle tuulelle sattuu. Luonne on kyllä aika tiukka ja ailahteleva, mutta kouluttaminen oli helppoa.

Teetkö koirasi kanssa jotain vai onko koira ihan normaali seurakoira sinulle?

-Koira on minulle harrastus ja elämäntapa. Sen kanssa tulee tehtyä kaikenlaista. Mitään virallista harrastusta ei missään seurassa harrasteta, mutta kaikkea on kotitekoisesti kokeiltu

12.10.2009 22.54
022616819_r
Kauhava

Kyllä pärjään :)

Perheen jäsenet,mut eniten mä:)koulutus metodeista ei muuta et "koulutan palkkaamalla,kehumalla" .

Kunnioittaa,yleensä ei tarvi kuin kerran,riippuu tietty tilanteesta :)

Alus ku Bella tuli en ehkä ihan "paras mahdollinen" ollut,mutta nyt kun kaks koiraa on niin voisin sanoa että kyllä :D enkä oo kuullu sammuttamisesta

On,juuri oikea!koko,turkki helppohoitoinen,harrastus mahdollisuudet.Helppo kouluttaa!

Kyllä! enkä ole katunut tippaakaan! Harrastetaan vaikka mitä; agia,tokoa,mätsäreitä,JH:ta agi ja JH tällä hetkellä ykkösenä:)

Pieniä koiria, Suuria sydämiä http://huiskuhantammme.blogspot.com/
12.10.2009 23.15

No pärjään kai :D

No en oikein osaa sanoa. Valerie tottelee parhaiten minua, ja äitini se on ottanut emokseen. Valeriella en huomannut oikeastaan vaikeata murrkuikää, mutta juoksu-aikoina se on vähän oikukas. Koulutusmetodini ovat vain lyhyesti, että kuuntelee koiraansa, ja ymmärtää missä raja kulkee. Liikaa ei saa vaatia, mutta ei myöskään tyytyä liian vähään ;).

Kyllä. No riippuu tietysti vähän. Yleensä se yksi käsky riittää, joskus toistamiseenkin.

No ainakin siltä osin, että koira käyttäytyy hyvin (itse koulutin). En ole kuullutsammutttamisesta.

No on hyvä! Se oli kyllä helppo kouluttaa.

No onhan se! En ole katunut yhtään. No ei ole olemassakaan mitään "normaalia seurakoiraa". Kaikkien koirien kanssa on touhattava, ja pidettävä kuntoa yllä. Aktiviteettejä on hyvä olla.

14.10.2009 10.54

Vastaan tähän nyt Pojun kohdalla, koska Nemin kanssa koulutus on täysin kesken sen nuoren iän vuoksi, enkä ole päässyt sen pään sisälle niin hyvin. Poju on ns. valmis.

- Pärjään tarpeeksi hyvin. Jotain pientä niskurointia on silloin tällöin havaittavissa, mutta kyseessä onkin hieman itsepäinen otus. Kuitenkin olen tehnyt sille hyvin selväksi, että minä olen se pomo. Pojun silmissä minä olen ylempänä kuin avomieheni, jota Poju ei ihan niin kuuliaisesti tottele.
Ongelmia on tällä hetkellä toisten koirien ohittamisessa ja vahtihaukun kanssa, mutta varmasti ajan kanssa näistäkin ongelmista päästään eroon.
Pojulla oli niin lievä murkkuikä, ettei sitä oikein voi edes murkkuiäksi kutsua ja siksi kauhulla odotankin, miten Nemi tulee meitä koettelemaan.
Kahden koiran kokemuksella olen huomannut, ettei samat koulutusmetodit välttämättä sovi kummallekin, vaan niitä pitää soveltaa kummallekin sopivaksi. Pojun kanssa tarvitsee kärsivällisyyttä ja pysymällä itse rauhallisena saa aikaan parhaimmat tulokset. Poju on hieman pehmeä koira, joten sekin täytyy ottaa huomioon koulutuksessa. Pehmeyden rinnalla se on joskus sitten hyvinkin itsevarma itsestään ja kaipaa pientä palautusta maan pinnalle.

kunnioittaako koirasi sinua? kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo? koetko itsesi hyvänä kouluttajana? oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"? onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä? koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta?
- Kunnioittaa, sen näkee siitä selvästi. Yleensä riittää yksi käsky, mutta joskus jos Poju on ei-mua-nyt-yhtään-huvittais-tuulella, ni sit tarvii toisenkin. Koiran mielentilasta kiinni.
Olen kouluttajana luultavasti tarpeeksi hyvä. Sammuttamisesta en ole koskaan kuullut. Poju oli juuri oikea ensimmäiseksi koiraksi. Se ei ollut ihan liian helppo eikä liian hankala. Se on opettanut samalla minua, kun minä olen opettanut sitä. Poju on lähellä helppoa, mutta ei kuitenkaan täysin helppo.

- Schapendoesin olen kyllä kokenut juuri sopivaksi. Toki rodun sisällä on isojakin eroja luonteissa ja oppivaisuudessa, mutta Poju on juuri täydellinen schape, sen ottoa en ole koskaan katunut. Pojun kanssa on tullut jonkin verran harrasteltua omaksi iloksi eli kisoihin emme tähtää. Oikeastaan Poju lukeutuu seurakoiraksi, joka ei kuitenkaan ole pelkkä sohvan koriste, vaan sen kanssa puuhaillaan päivittäin. Tuo nimittäin tylsistyisi kuoliaaksi, jos se ei saisi käyttää aivojaan tai ei pääsisi ulos kunnolla riehumaan ja toimimaan.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti