Pärjäätkö koirasi kanssa? - Sivu 3 (Koirat > Koirien koulutus)

27.02.2010 11.37

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? miten itse koet koiran murkkuiän ja miikä ovat omat koulutus metodisi?

Pärjään Bonon kanssa hyvin. Mitä nyt vähän tuohon puremiseen tulee, ei aina meinaa totella. Kun leikit menevät hurjiksi, niin pureminen ei tahdo millään loppua. Kyllä sitten kun oikein hermostun niin tajuaa lopettaa. :)

kunnioittaako koirasi sinua?

Kyllä varmasti.

kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo?

Riippuu vähän tilanteesta, jos ollaan vaikka harjoittelemassa peruskoulutusta ja koira ei jostain syystä tottele (mikä on aika harvinaista) niin ei tarvitse käskeä kun pari kertaa. Ja tuosta puremisesta vielä, siitä joudun aika monta kertaa sanomaan ennen kuin lopettaa sen lopullisesti.

koetko itsesi hyvänä kouluttajana?

Tarpeeksi hyvänä, mutta en nyt toki mainiona. Pidän kiinni käskyistä ja tykkään opettaa uusia temppuja koiralle.

oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"? onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä?

En ole kuullut moisesta. Mutta sheltti on minulle juuri sopiva rotu, ei mikään helppo, muttei myöskään liian haastava. Viisas koira kyllä, ei voi muuta sanoa.

koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutuksella?

Aika helppo se on kouluttaa. Shelttihän on yksi maailman parhaimmista koiraroduista oppimaan kaikkea uutta ja sen olen todellakin huomannut :)

onko rotu sinulle paras mahdollinen? oletko katunut rotua ottaessasi?

On kyllä ihan suoraan sanottuna täydellinen. Parempaa rotua mulle ei varmaan vois olla ja jos olis, niin sitä sais kyllä ettiä aika kauan. ;) Luonne ja ulkonäkö miellyttää paljon, sekä koulutus on hallinnassa pidettävää. Enkä todellakaan ole katunut kun otin sheltin.

teetkö koirasi kanssa jotain vai onko koira ihan normaali seurakoira sinulle?

Olisi kiva aloittaa Bonon kanssa agility kun tuosta vielä kasvaa. Ja tietysti tokoa kotona. En käy kilpailuissa tai näyttelyissä, vähän turhan stressaavaa minulle, enkä ole sitä tyyppiä. Seurakoiraksi Bono otettiinkin. =)

http://shelttimeininkia.blogspot.fi/
27.02.2010 11.53

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? miten itse koet koiran murkkuiän ja miikä ovat omat koulutus metodisi?

Luulisin pärjääväni tilanteessa kuin tilanteessa. Koulutusmetodeihini kuuluu esimerkiksi, että teen 'oppimisesta' hauskaa ja en todellakaan kouluta sillä 'kovalla kädellä..

Kyllä, menisin sanomaan.

Riippu asiasta. Sanon vain "kieri" niin samalla sekunnilla se kierii. Kun taas sanon "istu" pitää nykyään käskeä kolme kertaa, vaikka jo pentuna se oli ihan yksinkertanen juttu.
Ja sama "tänne" käskyssä, pienenpänä Taavi juoksi viivana luokse, nykyään pitää käskeä pari kertaa ennenkuin se tottelee.

Omasta mielestäni ihan hyvänä.

oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"? onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä?

En ole kuullut. Ja mulle sheltti on juuri sopiva rotu, ei liian haastava, mutta sopivan.
En vaihtaisi Taavia muihin.

Suuhteellisen helpoksi, uusia käskyjä on helppo opettaa, mutta välillä ne sitten tuppaavat unohtumaan.

On paras mahdollinen, en ole katunut, mutta olen ajatellut ottaa myös erirotuisen koiran sitten kun se tulee mahdolliseksi.

Käydään erilaisilla kursseilla treenaamassa erilajeja esim. näyttely ja agi. Kesällä ajattelin harrastaa enemmän agilityä ja varmaan mennään jossain vaiheessa epävirallisiin kisoihin . Ja käydään mätsäreissä ja jos saadaan sieltä lisää hyviä tuloksia niin mennään koittamaan virallisia..

27.02.2010 12.14

Koirien ollessa erikseen uskon pärjääväni niiden kanssa. Yhdessä ne on kuitenkin minua paljon painavampia, jos päättävät yhtäkkiä lähteä. Valtsun murkkuiässä käytin kuonopantaa apuna.

Sanoisin että kyllä, Valtsu ainakin.

Pyrin käskemään vain kerran, mutta kinkkisessä tilanteessa pari kertaa.

Melko hyvänä.

En ole kuullut. Valtsu on hyvä sekoitus, muttei ehkä harrastuksiini paras mahdollinen.

Valtsu on suhteellisen helppo, se oppii tosi nopeasti ja käyttää päätään. Olavi on hidasoppinen.

Labbiksen ottamista en ole katunut, tosin Olavin olisi voinut kouluttaa paremmin jo pennusta lähtien. Valtsu on upea sekoitus enkä todellakaan kadu.

Valtsun kanssa treenataan Agilityä ja Tokoa sekä käydään miiteissä ja muualla. Olavin kanssa treenattiin aiemmin agilityä ja arkitottista. Olavi on nykyään kotikoira, mutta Valtsu on harrastuskoira.

23.09.2010 16.49
022540334_r
Loimaa

Khyllä, välillä vaan se ei kuuntele esim.silloin jos karkaa tai saa sellaisen vainunettä....

kuka on teillä johtaja.
Minä ja vain minä

Luulen niin. Heiluttaa häntäänäsä iloisesti nähdessään minut. kunnioittaaja ottelee minua

Yleensä yksi kerta riittää,joskus joutuu toistamaan jos on paljon häiriötä.

No kyllä.Yritän aina olla maltillinen ja positiivinen

En

Vaikein varmaan mitä löytyy.Metsästysvietin takia.Ei lainkaan miellyttämishalua.Mutta kyllä sesilti tottelee. Namit on hyvä olla mukana.

Rotu on hyvä. Mutta ei kuitenkaan paras rotu minulle.....kyllä pakko myöntää. Nykyään haluaisin miellyttämishaluisen koiran.

Seurakoira ja harrastetaan kotina-agia ja toka kotona ja talvisen vedetään

Muokattu viimeksi: 26.09.10 12.18
"No man, no law, no war, can stop him."
23.09.2010 17.27
021877384_r
Muurame

Pärjään tarpeeksi hyvin. Minulla on hyvä suhde koiriini, ne kunnioittavat minua ja minä teen kaikkeni että koirilla olisi hyvä olla. Jaron kanssa olen tosi ahkerasti harjoitellut viime aikoina tokoa ym ja olen nähnyt paljon vaivaa sen kouluttamiseen. Se oli aiemmin äitin ja isän koira, se kunnioitti niitä, mutta kun aloin harrastamaan Jaron kanssa ja viettämään enemmän aikaa sen kanssa, se pitää minua nykyään yhtä suuressa arvossa kuin vanhempiani. Se riittää minulle, koska koirat ovat meillä koko perheen koiria, ja tärkeintä on että ne tulevat kaikkien kanssa toimeen, ei ole yhtä pomoa jota totellaan ja muita ei alkuunkaan.
Jaron murkkuikäoli helppo ja huomaamaton. Omat koulutusmetodini perustuvat yhteistyöhön koiran kanssa. Koira ei ole orja eikä palvelija, se on perheenjäsen ja sitä kohdellaan sen mukaan, mutta perheen arvoasteikolla se on ihmisten alapuolella. Hyvistä ja oikeista teoista palkkaan, huonommat jätän huomioimatta yleensä. Tietysti jos koira tekee jotain kiellettyä useista kielloista huomioimatta, en jätä sitä huomioimatta, rangaistukset jäävät mieleen ihan yhtälailla kuin palkkiotkin.

Kummatkin koirat kunnioittavat, se on perusedellytys sille että niiden kanssa voi elää. Minua ja vanhempiani, sekä pikkusiskoani ne kunnioittavat, pikkuveliäni eivät niinkään.

Riippuu tilanteesta. Jos koira on virkeä ja iloinen, se uskoo yhdellä käskyllä. Jos se on ylienerginen tai väsynyt, tarvitsee se 2-3 käskyä. Kotipihassa se uskoo minua, mutta virkeimmillään se on kun ollaan vieraassa ympäristössä ja sen ohjaaja on ainoa tuttu siellä.

Olen melko hyvä kouluttaja. Aloittelija vasta, mutta tarpeeksi hyvä noille koirille, jotka isäni on jo peruskouluttanut. Olen määrätietoinen mutta joustava, toisinaan pinna on liian kireellä ja hermostun, mutta onneksi harvoin.

En ole kuullut. Jaro on mainio harrastuskaveri minulle. Harrastaminen ei ole totista hommaa minulle, se on vain yhdessäoloa koiran kanssa, ja siihen käyttöön Jaro ja minä sovitaan toisillemme mainiosti. Miellyttämishalua sillä on sen verran kuin tarvitsee ja älyä löytyy. Seuraavaksi koiraksi haluaisin kuitenkin ehkä vähän kuuliaamman koiran, ja eri käyttötarkoitukseen.

Jaro on helposti motivoitavissa oleva, iloinen ja energinen. Se on helppo kouluttaa, mutta omat taitoni eivät riitä kovin pitkälle kouluttamiseen. Minulle Jaro on paras mahdollinen.

Vanhempani olivat ostaneet hoffin jo ennen syntymääni. Meillä on ollut elämäni aikana yhteensä kolme hoffia ja kyllä tämä oma rotuni taitaa olla. Tosin seuraavaksi haluaisin vähän eri käyttötarkoitukseen tarkoitetun koiran, kuten samojedinkoiran tai suuren haaveeni, suomenajokoiran.

Kotona harrastetaan tokoa, mahdollisesti jossain vaiheessa ihan ryhmäänkin mennään. Lisäksi lenkkeilyä, uimista, pyöräilyä, näyttelyitä ja mätsäreitä.

23.09.2010 17.32
000062999_r

Jos lähden prosentein arvioimaan koiran kanssa pärjäämistä, Olgalle napsahtaa 80 ja Aadalle 95 ;) Olga kuuntelee kyllä kotioloissa täysin, ainoa ongelma meillä on remmirähjäys jota saatu onneksi kitkettyä pois jonkinverran. Murkkuikä oli Olgalla melko lievä, ei valtaisia muutoksia käytökseen.
Aadan kanssa todellakin pärjään paremmin, ollut meillä pienestä asti ja pääosin minun vastuullani. Osaa vaikka ja mitä, ohittajien rauhallista ohittamista pitää vielä treenata niin voin sanoa hallitsevani koirani täysin :D On nimittäin maailman ihmisrakkain kaveri ja kaikkien luo pitäisi päästä... Murkkuikä vasta tuloillaan, saa nähdä miten käy :D
Varsinaisia metodeja ei ole, positiivinen vahvistaminen ehkä tärkeintä. Naksutin on fiksu keksintö !

Kyllä.

Häiriöttömissä tilanteissa riittää yksi käsky, suuressa häiriössä Aadalle 2-3, Olgalle 3-4. Häiriötreeniä, häiriötreeniä.

Ihan joo, kärsivällisyyttä tahtoisin lisää :D

En ole kuullut.
Ja kyllä, molemmat koirat on ihan hyviä. Olga osoittautunut varsin haastavaksi, mutta haastavathan ne opettaa eniten.

Aada on kohtuu helppo, Olga astetta vaikeampi.

Seropeja molemmat ja vain Aada tullut tarkoituksella, Olga tuli tuttavan kuoltua. Ei ole kaduttanut.

Lenkkeilen, kotitokoilen ja kotiageilen :D ja toteutan temppuideoita !

23.09.2010 17.47
021674950_r
Hyvinkää

Kyllä koen pärjääväni koiran kanssa tilanteessa kuin tilanteessa. Vielä ei ole meille tullut tilannetta eteen, joka tuottaisi jotain suuria ongelmia. Pystyn koiran kanssa kulkemaan missä tahansa ilman mitään ongelmia.
Murkkuikä oli Ladyllä aivan kamala. Se koetteli koko perhettä. Se energian määrä ja dominointi mitä sillä sillon oli niin sitä ei voi sanoin kuvailla. Ja tilannettaa ei yhtään auttanut se, että itellä oli energia sillon ihan lopussa ja koira ei kiinnostanut lähes yhtään.
En koe, että mulla olisi mitään erityisiä koulutusmetodioita.

Uskon sen kunnioittavan.

Se riippuu hirveästi päivästä. Välillä uskotaan helpommin ja välillä unohdetaan korvat kotiin.

Koen itseni keskiverto kouluttajaksi. Pystyn kouluttamaan suhteellisen haasteellisia koiria, mutta on myös paljon rotuja mihin ei mun taitoni ja tietoni riittäisi. On vielä paljon opittavaa.

En ole kuullut. Kyllä koen Ladyn olevan minulle ihan hyvä. Ei ole liian vaikea, mutta antaa silti välillä vähän haastetta. Osaa hyvin mukautua mun elämäntilanteeseen ja ymmärtää, ettei aina ole aikaa lenkkeillä montaa tuntia päivässä. On kummiskin silti aina valmis lähtemään lenkille, oli tilanne mikä tahansa.

En nyt helpoksi sanoisi, mutta ei silti mikään erityisen vaikeakaan. Aikuisikään tultuaan on todella helppo, mutta murkkuikänä koetteli senkin edestä.

En ole katunut rotua ikinä. Siperianhusky on juuri simppeli rotu mulle, siinä on kaikki samassa paketissä mitä koiralta vaan voi ikinä toivoakkaan. En usko, että tulen ikinä rotua vaihtamaan.

Lenkkeillään tottakai, käydään valetelemassa, näyttelyissä pyöritään sillon tällön, pyöräillään ja sitten toki se meidän pääharrastus on vedätys. Vedätyksessäkin olisi tavoitteena alkaa mahdollisesti muutamassa kisassa käymään.

25.09.2010 19.22
022507210_r
Mikkeli

Koen pärjääväni tarpeeksi hyvin. Nyt kuitenkin murkkuiän tullen Dessu on alkanut käydä hiukan määräileväksi ja pieniä johtajuusongelmia on ilmennyt, mutta koulutus on koko ajan käynnissä ja tuloksia alkaa todella näkyä. Ei siis hätää, jos tällä menestyksellä jatketaan. Taavin sanoja lainatakseni; "Koulutusmetodeihini kuuluu esimerkiksi, että teen 'oppimisesta' hauskaa ja en todellakaan kouluta sillä 'kovalla kädellä.."

Suht. hyvin.

Riippuu tilanteesta/päivästä. Jos on paljon häiriötekijöitä, sitä joutuu kutsumaan suhteellisen useasti. Kotioloissa riittää vain yksi kerta.

Kyllä tarpeeksi hyvän kouluttamaan ainakin beaglen tapaisen rodun. Ongelmakoirien yms. kouluttaminen ei tällä koirakokemuksella vielä kuitenkaan onnistuisi.

En ole kuullut. Kyllä, Dessu on minulle juuri hyvä, niin yksilön kuin rodunkin puolesta. Beagle ei tule kuitenkaan olemaan se ainoa oikea rotu, vaan sen rinnalla kotonani saattaa asustaa jokin itseäni paljon kiinnostavista roduista.

Se on nyt vaikea sanoa, kun on murkkuikä parhaimmillaan. Tällä hetkellä kuitenkin menisin sanomaan, että Dessu on suht. vaikea kouluttaa. Uskon, että isompana alkaa tilanne helpottua.

En ole katunut hetkeäkään beaglen ottamista. En nyt sanoisi, että se on kuitenkaan se paras mahdollinen rotu, koska itseltäni ei niin monesta rodusta kokemusta ole. Monet muutkin rodut on pyörinyt mielessä jo jonkin aikaa, mutta uskon ettei tämä jää ainoaksi beaglekseni.

Peruslenkkeilyn lisäksi harrastamme metsästystä ja kotioloissa tokoa ja koiratanssia.

http://piikelipoika.blogspot.com/
25.09.2010 19.42
022123239_r
Juva

Pärjään kohtalaisen hyvin. Raisa on luonteeltaa hieman jäärä ja kovapäinen, mutta se ei ole tuottanut sen suurempia ongelmia Raisan kanssa. Johtajuusongelmia on sen verran, että Raisalla ei lievästi sanottuna ole KOSKAAN korvat mukana, paitsi jos on jotain todella kivaa palkkiona. Raisa tekee jotain vain jos sitä huvittaa, ja tällaisesta koirasta pidän.

Itse olen sitä mieltä, että Räps kunnioittaa minua paljon, vaikka se onkin itsepäinen. Raisan silmissä olen pelastaja.

Riippuu paljonkin Raisan mielentilasta. Joskus Raisa tottelee ensimmäisestä käskystä, mutta luoksetulo on täysi ongelma kaikkialla muualla, paitsi metsässä. Metsä on Raisan koti, ja Raisa tekee metsässä lähes kaikkea. Kotona myös tottelee oikein hyvin, mutta keskustassa kaikessa hälinässä se ei tee kovin helposti mitään.

Perushyvänä kouluttajana. Rakastan koirien kouluttamista ja sen homman haasteita, olen kouluttanut pari ystäväni koiraa, joita olisi voinut vähän aikaa sitten vielä kutsua pitovaikeuskoiraksi.

En ole kuullut en. Cairni on minulle aika passeli rotu, mutta joku muu/jotkut muut rodut saattavat olla itselleni sopivampia. Cairneja minulla tulee olemaan varmaan eläkeikään asti, jos ei pidempäänkin, mutta rinnalla tulee olemaan monia muitakin rotuja.

En osaa sanoa. Cairn on terriereiden helpoimmasta päästä, mutten sano todellakaan helpoksikaan roduksi. Raisa ja monet muut tuntemani cairnit ovat kuitenkin olleet innokkaita oppimaan ja ovat helposti motivoitavissa, oppivat myös helposti, mutta eivät rotuna ole helppo, luonteen puolesta ainakaan ei ole mikään pehmeä.

En todellakaan ole katunut Raisan ottamista! En hetkeäkään. Rotu omistaa todella suuren paikan sydämessäni, eikä sitä paikkaa tule menettämään millekään muulle rodulle, vaikka miten ihana rotu tulisi vastaan. Rotu on minulle sopiva, koirani täydentää minua, ja minä täydennän koiraani. Rakastan haasteita, koira on haastava, koira rakastaa liikuntaa ja pieniä lapsia ja leikkikavereita, liikun Raisan kanssa paljon, ja meillä on kolme henkilöä, jotka eivät ole pieniä lapsia, mutta Raisa kuvittelee varmasti meitä kaikkia lapdellisiksi leikkikavereiksi.

Juu, harrastan Raisan kanssa tokoa, rally-tokoa, luolametsästystä, ja koiratanssi ja canicross pitäisi aloittaa. Temppuja tehdään joka päivä.

25.09.2010 20.32

Ei tätä varmaan kukaan jaksa lukea, mutta ainakin omaksi ilokseni teen ~

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa?
Minunkaan koirani ei ole robotti, mutta hmm. En voi vastata tähän myöntävästi. Vaikkei hihnakäytös olekaan vielä aivan siinä pisteessä missä haluaisin(remmirähjä toisille koirille), niin koen pärjääväni sen kanssa jos minulla on hihna. Irti en voi pitää missä tahansa, joten ilman hihnaa en pärjää joka tilanteessa.

Kuka on teillä johtaja? Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa pitääkö se paikkansa?
En tiedä. Minä koen olevani koirani yläpuolella, mutta en sitten tiedä mitä mieltä koira on asiasta. Sen tiedän, että ennen Turo oli perheen johtaja. Äitini ja pikkusiskoni taitavat edelleen olla alapuolella, koska eivät jaksa panostaa koulutukseen.

Miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutus metodisi?
En muista, millainen Turon murkkuikä oli. Mutta paljon kamalampi Turo oli silloin, kuin tällä hetkellä. Koiralla pitää olla selvät rajat ja johdonmukainen koulutus. Väkivaltakeinoin en lähtisi koiraa kouluttamaan, vaan pidän aina mielessä, mitä koirani kestää. En silti kaihda karjaisemasta/torumasta tai nappaamasta niskasta, jos koira käyttäytyy huonosti. Yritän myös palkata hyvästä käytöksestä, mutta palkkaus voi olla muutakin kuin nami tai lelu.

Kunnioittaako koirasi sinua?
Uskon niin, mutta se kokeilee paljon rajojaan. Mutta esim. koirapuistossa Turo ei taida kunnioittaa minua... En tiedä miksi olen antanut niin päästä tapahtumaan.

Kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo?
Vähän riippuu. Tavoite on, että yksi käsky, mutta jos ei totella, niin pakote ja toinen käsky.

Koetko itsesi hyvänä kouluttajana?
En uskalla lähteä kehumaan itseäni tuolta saralta, mutta voin sanoa, että koen olevani hyvä omistaja Turolle. Olemme edistyneet todella paljon vuoden aikana. Olen ottanut Turon kasvatuksen/koulutuksen tosissani, eikä Turo tässä perheessä ilman minun vaivannäköäni käyttäytyisi näinkään hyvin.

Oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"?
En.

Onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä?
On, on ja on. Turo on minulle todella tärkeä. Ilman sitä olisin varmasti aivan no-life. En vaihtaisi mihinkään muuhun, enkä muuttaisi Turon luonnetta mihinkään suuntaan. Se on todella hyvä tuollaisenaan, vain kouluttamalla voin sitä muokata.

Koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta?
Onhan se aika haastava. Ei ehkä olisi, jos pentuaikana olisin tehnyt asioita toisin. Turo pelkää ihmisiä ja on hyvin epävarma koiria kohtaan. Remmikäytös ei ole parhaimmasta päästä, eikä käskytkään aina tahdo kiinnostaa. Turo varmaan käyttäytyisi paremmin jossain toisaalla, mutta koska olemme edistyneet enkä aio luovuttaa, olen varma siitä, että Turo on vielä jonain päivänä hyvä koira.

Onko rotu sinulle paras mahdollinen? Oletko katunut rotua ottaessasi?
En osaa sanoa. Koirana se on hyvä, mutta rodusta/roduista en osaa sanoa. Olen katunut. Silloin kun otimme Turon, en alkuunkaan halunnut sekarotuista. Nykyään en voi muuta kuin katua silloista tyhmyyttäni.

Teetkö koirasi kanssa jotain vai onko koira ihan normaali seurakoira sinulle?
Tällä hetkellä se ei taida olla muuta kuin "normaali seurakoira". Mutta yritän toki järjestää sille tekemistä, kuten irtipitoa aidatuilla alueilla lähimetsässä, päivittäiset reippaat lenkit, koiratapaamiset, kotitoko.. Tarkoitus olisi liittyä tokokurssille joskus, ja aloittaa verijälki, ellei joku muukin harrastus.

Muokattu viimeksi: 25.09.10 20.35
25.09.2010 20.59
021792077_r

Pärjään. Välillä voi olla hankaluuksia esimerkiksi Karemin riistavietin kanssa, mutta katson silti pärjänneeni joka tilanteessa.

kuka on teillä johtaja.

Perinteinen johtajuusajattelu ei ole oikein se, mihin minä uskon, mutta olen kyllä auktoriteetti ja minun sanaani kuunnellaan.

jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa?

Ei ku valehtelen päin naamaa :D. Pitää kyllä.

miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutus metodisi?

Murkkuikä tulee, joillakin koirilla selvempänä ja joillakin vähän vähemmän selvänä. Kunhan alusta asti on määrätietoinen ja johdonmukainen, niin murkkuikä menee sillä samalla kaavalla. Jos on oikein hankala vaihe, harrastan tavallista enemmän ja myös vaadin pikkuisen enemmän kuin yleensä. Kun kontakti pelaa, niin korvatkin löytyvät paremmin.

Kyllä.

Uskovat melko hyvin kerrasta, joskus pitää sanoa muutamankin kerran.

Vaikka minut leimattaisiin narsistiksi, niin katson olevani hyvä. En missään tapauksessa kaikista paras enkä todellakaan "valmis". Olen aina valmis oppimaan uutta ja kehittämään itseäni.

oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"?

Varmaan jonkinlainen synonyymi luonteen murtamiselle ja passivoimiselle.

onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä? koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta

Katson, että koirani ovat minulle sopivia. Aaro on ollut luonteensa ja terveytensä puolesta haastava ja Karemin kanssa oli tietty aluksi vähän ulalla, kun rotu 15 vuoden jälkeen vaihtui, mutta hyvin ollaan pärjätty ja hienoja pojista on kasvanut. Aaro on haastava, mutta osaan lukea sitä jo sen verran, että kykenen ennakoimaan ja laukaisemaan tilanteet ennen kuin ne äityvät pahoiksi.

Olen villakoiraihminen henkeen ja vereen, mutta enpä ole whippettiäkään katunut. Sopivat elämääni ja elintapaani varsin mainiosti kumpikin.

Harrastelenkummankin kanssa kotitokoilua ja temppuilua, mutta kummallekin olisi tarkoitus hakea tokosta ainakin alokasluokan tulos. Lisäksi Aaron kanssa harrastan näyttelyitä ja Karemin kanssa kisataan maastossa.

25.09.2010 23.39
022597842_r
Helsinki

Kyllä vain, kaikissa tilanteissa joihin haluan koiran viedä ja joista sen tulee selviytyä jokaisena päivänä. Tietenkään en vie koiria tilanteeseen, jossa ehkä en pärjäisi niiden kanssa (esim. omaa urosta toisia uroksia kuhisevaan postimerkkikoirapuistoon tai muuta älytöntä).

kuka on teillä johtaja.

Karem kirjoitti:
Perinteinen johtajuusajattelu ei ole oikein se, mihin minä uskon, mutta olen kyllä auktoriteetti ja minun sanaani kuunnellaan.

Yritän olla kaunistelematta totuutta. :D

En tiedä, en ole törmännyt vielä ikinä yhteenkään selvää murkkuikää osoittavaan koiraan. Koulutan eläimeni pääosin positiivisella operantilla ehdollistamisella, lisäksi soveltelen muita tyylejä.

Kyllä.

Yleensä kerran.

Olen hyvähkö ja pyrin aina paremmaksi.

En tiedä, mitä on koiran sammuttaminen. Itselleni tuttu termi on vain käytöksen sammuttaminen.

onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä? koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta

Jilla on mulle aivan loistava. Juuri niin vaikea, että on koko ajan pakko kehittyä, mutta sen verran helppo ettei se kaikista mun mokista huolimatta ole tullut ihan kahjoksi.

Touko on koulutuksen suhteen liian anteeksiantava. Toisaalta taas on ihan kivakin, että on edes se yksi koira, jonka kanssa saa mokailla ilman että kaikki menee heti pilalle seuraaviksi vuosiksi. :D

Jilla on ajanut asiansa siinä, mihin tarkoitukseen se on hankittu. Tietysti haasteensa tuo se, että se on vaikea harrastuskoirana, mutta mahdoton pitää pelkkänä kotikoiranakaan.

Toukon rotua en ole ollut päättämässä, enkä koe sen rotua omakseni.

Molemmat koirat ovat harrastuskoiria, joskus enemmän ja joskus vähemmän. :D

http://jillan.blogspot.com
26.09.2010 00.35
020953508_r
Kerava

No mun Shana on vasta 5kk, joten kyllä sen kanssa pärjää tilanteessa kuin tilanteessa.

Kyllä se kunnioittaa, väistää tieltäni etc

No, vielä kun on pentu niin noi komennot meinaa unohtua. kun pyytää istumaan nii meneekin maahan :D. Lenkeillä jos saa huomion kiinnitettyä itseeni tarpeeksi aikaisin koiran lähestyessä, ei se sen luokse mene vaan kulkee nätisti vieressä... mutta jos tulee joku pieni koira ja ei huomaa/muista kiinnittää huomiota takas itseeni niin kuuluu vaan viuh kun pentu on sen koiran luona.

Noh, toiset koiranomistajat ovat sanoneet että olen kouluttanut pentuni tähän asti hyvin.

En ole kuullut koiran sammuttamisesta :<. Meillä on perheessä aina ollut saksanpaimenkoiria, niin seefferi tuntui oikeastaan ainoalta vaihtoehdolta.

erittäin helppo on ollut tähän mennessä

En ole katunut, enkä usko että tulen katumaan... olenhan lapsuuteni niitten keskellä elänyt, tiedän mitä ostin

Kasvattaja myi koiran ihan vaan lemmikiksi, mutta aijon käydä näyttelyissä (pentukatselmus edessä ihan lähiaikoina). Shana on myös luonnonlahjakkuus jäljessä, kulkee nenä maassa ihan koko ajan joten siinä lajissa meinään tulevaisuudessa alkaa kilpailemaan :)

26.09.2010 01.01

Pärjään koirieni kanssa hyvin. Tällä hetkellä minulla on 4vuotias labbis,jonka kanssa ei ole mitään ongelmia,tietää paikkansa. Meillä myös puolivuotias seropi,joka kokeilee aika ajoin hermojani,tiedän kuitenkin mitä teen ja olen määrätietoinen koirani kanssa.Ei siis ole ollut mitään ongelmia.Huonosta käytöksestä ei seuraa koskaan hyvää,mutta kun koira tekee oikein,hän ansaitsee siitä palkkion (rapsutukusia,kehuja,makupalan jne).

Olen saanut molempien koirieni kunnioituksen.

Se riippuu päivästä,paikasta,asiasta,käskystä... Yleensä kerta-kaksi riittää,mutta poikkeuksia on.

Koirani tottelevat,ovat hyvä luonteisia,tulevat muidenkanssa toimeen,ovat fiksuja ja kunnioittavat. Olen siis saavuttanut omat tavoitteeni.

onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä?

Kyllä,mutta tulevaisuudessa minulla tulee olemaan kyllä kuitenkin erirotua edustava koira.

Vanhempi koira helppo kouluttaa. Tämä meidän nuoriherra taasen välillä vähän kokeilee ja on hieman häslä,mutta täysin ymmärrettävää sen ikäiseltä koiralta.

Käyn koirieni kanssa match show:ssa ainakun mahdollista, ja nyt syksymmällä olisi taas tavoitteena käydä vähän jäljestämässä metsässä. Myös vesipelastus kuullostaisi hyvältä harrastukselta labradorinnoutajalleni. Mutta katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. :)

26.09.2010 01.25
021714062_r
Hämeenlinna

Pärjään kyllä. Lenkeillä vastaantuleville saattaa murahtaa tai haukahtaa, mutta ei sen kummempaa.

Kuka on teillä johtaja. Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? Miten itse koet koiran murkkuiän ja miikä ovat omat koulutus metodisi?
Minä olen johtaja ja minua kuunnellaan. Koskaan ei ole ollut näin että koira olisi ns. korkeammalla. Murkkuiästä en voi sanoa oman koiran kohdalla mitään, koska en valitettavasti sitä päässyt näkemään. Koulutuksen pitää olla koirankin mielestä kiva juttu, jotta jaksaa keskittyä siihen useammin. Hyvästä käytöksestä palkka ja näin. Koskaan ei saisi aggressiivia otteita ottaa koiraan, vaan positiivisella mielellä niin ei pitäisi tulla ongelmia.

Kunnioittaako koirasi sinua? kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo?
Kunnioittaa kyllä, vaikka nuorempana se kokeili paljon rajojaan. Käskemiseen riittää yksi kerta.

Koetko itsesi hyvänä kouluttajana? oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"?
Koen itseni suht. hyvänä kouluttajana. Kiri oli todella vihainen meille tullessaan, hihnakäytös oli jotain aivan hirveää ym. Sitkeällä koulutuksella ja kovalla työllä olen siitä saanut aivan ihanan koiran, joka ei enää edes tunne sanaa "hihna". Ennen se puri, mutta nykyään vain jos käskee. Huomasi selkeästi miten koira muuttui päästessään ahtaasta kerrostalosta maalle.
En ole kuullut koiran sammuttamisesta.

Onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä? Koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta?
Noh, itse olin niin pieni kun Kiri tuli, etten sen pahemmin tätä rotua miettinyt. Kuitenkin tässä vaiheessa tämä on aivan huippu rotu, jonka edustajia mulla tulee varmasti olemaan jatkossakin. Ainakin Kiri on ollut todella helppo kouluttaa ja on edelleen, iästä huolimatta. Nopeimmin opittu temppu äkättiin kahdessa minuutissa.

Onko rotu sinulle paras mahdollinen? Oletko katunut rotua ottaessasi? Teetkö koirasi kanssa jotain vai onko koira ihan normaali seurakoira sinulle?
On paras mahdollinen enkä ole lainkaan katunut. Iän myötä Kiri on vain saanut nautiskella elämästään, sen ollessa nuorempi käytiin mätsäreissä. Nykyään käydään satunnaisesti tuolla kylän agilityradalla ja kotona harjoitellaan ja opetellaan yhä uusia temppuja.

Se mikä ei tapa, se tappo melkein.
26.09.2010 07.47
022518505_r
Vantaa

Kyllä pärjään. Lady on luonteeltaan erittäin jääräpäinen ja on tuonnut mukanaan tietysti omanlaiset haasteensa, mutta koskaan ei ole tullut suurempaa ongelmaa siitä, ettenkö olisi pärjännyt näiden kanssa.

Kuka on teillä johtaja. Miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutus metodisi?
Minä olen meillä pääasiassa johtaja. Kaikki perheenjäsenet ovat kuitenkin ylempänä kuin koirat. Meillä Lady oli murkkuiässä paljon jääräpäisempi ja rajojaan koettelevampi kuin nykyään, Chéri tuppasi myös kokeilemaan rajojaan. Koulutuksen tulee omasta mielestäni olla hauskaa ja positiivista. Toivotusta käytöksestä palkka ja ei-toivottua käytöstä ei huomioida. Väkivaltainen ja aggressiivinen koulutus tuo mielestäni vain ajan kuluessa enemmän ongelmia.

Kunnioittaako koirasi sinua? Kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo?
Kyllä kunnioittaa, vaikka murkkuiässä rajojaan tulikin kokeiltua. Käskemiseen riittää yksi kerta

Kyllä koen itseni hyvänä kouluttajana. Kouluttaminen on aina ollut minulle hauskaa mutta johdonmukaista, sekä olen ollut mukana muutamien tuttujeni/ystävieni koirien koulutuksessa. En ole koskaan kuullut koiran sammuttamisesta.

Onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä? Koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta?
Australianpaimenkoira on mielestäni kuin minulle tehty. Luonne on mitä mahtavin - juuri sellainen kuin mitä koiralta etsinkin. Chéri on ehdottomasti helppo koira. Sitä on todella helppo motivoida ja se silminnähden nauttii toiminnasta ja muusta tekemisestä. Lady onkin sitten jo hitusen vaikeampi, onhan se muutenkin luonteeltaa melkein kuin vastakohta Chérin luonteelle. Ladyn jäärä- ja kovapäisyys on tuonnut koulutukseen omat haasteensa.

Onko rotu sinulle paras mahdollinen? Oletko katunut rotua ottaessasi? Teetkö koirasi kanssa jotain vai onko koira ihan normaali seurakoira sinulle?
On mielestäni paras mahdollinen, enkä ole hetkeäkään katunut. Molempien kanssa treenaillaan tokoa, flyballia ja agilityä. Erilaisia temppuja opetellaan säännöllisesti ja tehdään kaikenlaista muuta mukavaa yhdessä.

Whatever comes our way, whatever battle is raging inside us, we always have a choice
26.09.2010 10.23

Sanoisin niin, että pärjään tarpeeksi hyvin. Narun päässä ollessaan se on mulla hallinnassa, mutta vapaana en edelleenkään pysty ihan joka tilanteessa pitämään sitä.

Kuka on teillä johtaja. Miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutus metodisi?
Koen, että minä olen koirani johtaja. Armaksella ei ollut mitään huomattavaa murkkuikää, mutta se kyllä edelleen silloin tällöin koettelee rajoja.

Kunnioittaako koirasi sinua? Kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo?
Uskon että periaatteessa se kunnioittaa, vaikkakin edelleen välillä niitä rajoja koettelee. Pyrin siihen, että käsken vain kerran, ja useimmiten sen toimiikiin. Myönnän kuitenkin, että on tilanteita joissa koira ei välttämättä kuuntele monestakaan käskystä, joskin nämä tilanteet ovat huomattavasti vähentyneet.

En osaa sanoa. En pidä itseäni erityisen hyvänä kouluttajana (en myöskään erityisen huonona), mutta toisaalta pidän itseäni (useimmiten) hyvänä omistajana Armakselle.

Armas on ollut vaikeampi kuin kuvittelin. Silti uskon että se on minulle juuri se paras mahdollinen. Armas on nähdäkseni aika dominoiva ja lisäksi itsenäinen (ja itsepäinen), eikä sen koulutus ole aina ollut helppoa. Se koettelee edelleen rajojaan, mutta uskoo kyllä lopulta kun itse en vaan milloinkaan anna periksi.

En ole katunut. Vaikea sanoa, onko suomenlapinkoira oikeasti minulle se paras mahdollinen, kun se on ainoa rotu josta mulla on vähänkään enemmän kokemusta. Tällä hetkellä kyllä tuntuu siltä, että se on ehdottomasti juuri se paras mahdollinen. Harrastelen sen kanssa tokoa ja näyttelyissä kierrellään, ja agilityn haluisin aloittaa. Turhien temppujen opetteluakin harrastellaan.

26.09.2010 11.07

Pääsääntöisesti joo, vaikka tuleekin sellaisia puuntakaa -tilanteita, kun esimerkiksi toinen koira käyttäytyy arvaamattomasti tai tapahtuu jotain, mihin ei ole varauduttu tai uusi tilanne. Silloin saattaa mulla mennä sormi suuhun, vaikka yritänkin aina ennakoida tilannetta ennen kuin alan mitään tekemään.
Kerran esimerkiksi oltiin Sessun kanssa normaalisti lenkillä ja vapaana oleva chihuahua mikälie tulee vastaan ja hyökkää koiran kimppuun, siis ei leikkimielessä vaan tappelu aikeena. Ensiksi omaa koiraa niskasta kevyesti kiinni ettei pääse pannasta läpi tai osallistu tappeluun, sitten tönitään toista koiraa pois. Meni kyllä ensin sormi suuhun et apua, mitä teen.

Kuka teillä on johtaja?
Minä että äiti. Ajattelen meidän perheen susilaumana, eli äiti on johtaja, minä susivanhin, veli nuorsusi ja koira sitten pentu, vaikkei siis iällisesti enää pentu olekaan. Eli arvojärjestys lähinnä, ei ikätaulukko.
Johtajuuden osoittaminen taas on eri asia... En tiedä, kokeeko Sessu äitiä johtajana, sillä minä periaatteessa ruokin että ulkoilutan koiraa. Tiedä sitten, kuka meistä on koiran näkökulmasta johtaja, mutta...

Miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutusmetodisi?
Sessulla alkaa murkkuikä olla jo loppuun päin, iän puolesta. Käytöksen kanssahan tuo on ihan murkkuikäinen kakara, ei mitään oikein meinaa uskoa.
Metodeista en nyt oikein mitään osaa sanoa, mutta minä itse ainakin menen huonosta käytöksestä rankaisu, hyvästä palkkio -tyylillä. Jos koira ei tottele, rankaisu, jos menee hyvin, palkkio. Ihan kuin koulussakin: jälki-istuntoa huonosta käytöksestä ja jos ollaan kiltisti, voidaan päästä vaikka viittä vaille.

Vaikea kysymys, koira kun en ole. Uskoisin kumminkin, että peruskunnioitus ja -luottamus on kondiksessa ja koira pystyy minuun turvautumaan ja luottamaan, ettei ole sellainen olo että lauma on sen hylännyt. Ainakin ihmisen näkökulmasta kunnioittaa.

Kerta, joskus kaksikin. Sessu ei ole maailman helpoin koira, kaiken lisäksi on murkkuikäinen, tai no murkkuikäinen ja murkkuikäinen... Meidän koiran ei tarvitse olla tietokone, joka tottelee kun sanoo puolikkaan käskysanan. Sessu saa olla koira. Koira polveutuu sudesta: eihän pennutkaan aina johtajaa heti tottele, pientä riitaa on susilaumassakin lähes aina.

En. Koiran kanssa olen selvinnyt maalaisjärjellä, äidin ja tuttujen ohjeilla sekä koiran itsensä viesteillä. Tunnetaan kuitenkin sellainen ihminen, jolla on ollut reilu seitsemänkin sakemannia, häneltä saatu Sessun koulutuksessa paljon kultaa arvokkaampia vihjeitä.

Nojoo, ensimmäiseksi koiraksi Sessu ei välttämättä ole se paras, mutta ollaam kyllä hyvin pärjätty tuttujen vinkeillä ja maalaisjärjellä. Pikkulapsesta asti olen eläinten kanssa touhuillut. Seitsenvuotiaana ulkoilutin aikuisen valvonnassa lähes täysin kouluttamatonta dobermannimixiä, ehkä Nitallakin on osansa mun koirankoulutustaitoihin.

Onko rotu sinulle paras mahdollinen? Oletko katunut rotua ottaessasi?
Tää mix ei ole meidän perheeseen ehkä maailman paras, mutta on tultu kyllä selvittyä. Tietysti koiralla on rotuominaisuuksiakin, mutta tarkkoihin rotuominaisuuksiin en todellakaan usko. Sekarotuisen rotuominaisuudet ovat vieläkin pienemmät, varsinkin sitten kun on enempi rotuja.

Sessu on meille toistaiseksi kotikoira, suunnitteilla kuitenkin ehkä mätsärien kiertäminen ja kotona koiratanssi.

26.09.2010 11.59

kyllää

kuka on teillä johtaja?

minä olen hierarkiassa ylimpänä

kyllä

Meillä murkkuiät menny lähes huomaamattomasti, ei ole koirien käyttyätyminen juurikaan ollut erilaista, enemmän on ehkä tarvittu liikuntaa energian purkamiseen mutta muuten ollut samalaista kuin muulloinkin.

kunnioittaa

kerran, joskus kahdesti

en erityisen hyvänä mutta perusasiat osaan opettaa

en

on

koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta?

Viola on vaativa koska se on niin järkyttävän ADHD ettei malta keskittyä sekuntiakaan, Veetikään ei ole kauhean helppo koska sillä on hyvin selvät visiot siitä miten asiat tehdään, mutta on se silti huomattavasti helpompi kuin Viola koska se sentään malttaa.

onko rotu sinulle paras mahdollinen?

no nuohan nyt ei sitten virallisesti ole edes koiria kun ovat sekarotuisia.. mutta mulla on aina ollut seropeja itsellä. toisaalta parempikin rotu varmaan löytyy

oletko katunut rotua ottaessasi?

ei ole tarvinnut katua, hienoja koiria :)

seurakoiria

Muokattu viimeksi: 05.05.11 13.23
26.09.2010 23.15
020824048_r
Teuva

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Kuka on teillä johtaja? Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa?
Pärjään. Ainakin olen tähän asti pärjännyt, enkä pidä muuta edes mahdollisuutena. Kyllä minä sitä ihan totena pidän, että pärjään mutta en nyt oikein tiedä miten sitä täällä pitäisi enempää perustellu kuin kyllä tai ei vastauksella?. Meillä johtaja olen minä.

Jos nyt ihan suoraan sanotaan, niin minä en koe koiran murkkuikää oikeastaan millään tavalla. Tuntuu, että koirien murkkuiästä puhutaan kun koira tavalla tai toisella toimii ei-toivotulla tavalla. Omista ja lapsuudenkodin koirista kukaan ei ole lähtenyt vaatimaan itselleen johtajanpaikkaa, eikä niillä ole oikeastaan ole ollut edes mitään mörköikää. Joten lyhyesti, omakohtaisia kokemuksia minulla ei koiran murkkuiästä ole joten jätän tuohon oikeastaan vastaamatta.

Minulla ei ole mitään hienoja, monimutkaisia koulutus- tai tapakasvatusmetodeja. Selkeä, määrätietoinen käytös ja maalaisjärkeä sekä käytetyt menetelmät sitten koiran ja tilanteen mukaan. Minulle koirankouluttaminen tai koirien kanssa eläminen ei ole mitään ydinfysiikkaa.

kunnioittaako koirasi sinua? kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo?

Kyllä ne kunnioittavat. Meillä lähdetään siitä, että käsketään vain kerran ja jotakin asiaa vasta koiralle opettaessakin yritän välttää turhaa toistelua.

koetko itsesi hyvänä kouluttajana? oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"?
Pidän itseäni kohtuullisen hyvänä, mutta kylmä tosiasia on se, että aina on varaa parantaa ja aina pitää pyrkiä oppimaan uutta. Sammuttaminen on käsitteenä tuttu, itse en sitä juuri ole käyttänyt.

Kyllä nämä nykyiset hyvältä tuntuvat - tuo kodinvaihtaja tosin on ollut taloudessa heinäkuun puolivälin paikkeilta vasta, mutta aivan oikealta perheenjäseneltä ja harrastuskaverilta se tuntuu. En tosin voi sanoa, että totaalisen väärää koiraa olisi vielä meillä siunaantunut -sekin yksi, joka ei harrastuskoiraksi ominaisuuksiltaan ollut lainkaan paras mahdollinen oli sitten hyvä kotikoira ja kaveri kuitenkin.

Koulutuksellisesti ja muutenkin pidän näitä nykyisiä helppoina, enkä ole tähän mennessä joutunut mitään koiraani vaikeaksi kokemaan.

onko rotu sinulle paras mahdollinen? oletko katunut rotua ottaessasi? teetkö koirasi kanssa jotain vai onko koira ihan normaali seurakoira sinulle?
Paras mahdollinen. No jaa, sitä kai on vaikea sanoa -voihan se olla, että täydellisesti minulle sopiva rotu on jokin, mitä en koskaan edes tulisi harkinneeksi. Kyllä nämä kuitenkin tuntuvat erittäin hyviltä ja seuraavat tulevat samoja rotuja erittäin suurella todennäköisyydellä olemaan.

Tuon palveluskoirarotuisen kanssa treenataan ensisijaisesti pk-puolella ja toissijaisesti tokopuolella, vinttikoiran kanssa sitten vinttikoiran harrastukset sekä tokoilu. Kuitenkin: kyllä nuo pohjimmiltaan seurakoiria ovat. Minulle koira on aina kuitenkin perheenjäsen, seurakoira ja laumakaveri ja harrastukset ovat vain plussaa siihen päälle.

26.09.2010 23.56
022567194_r
Espoo

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Kyllä pääsääntöisesti, joskus on tilanteita, mutta nekin saa aina hoidettua.

Kuka on teillä johtaja? Minä + muu perhe.

Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? Kyllä, jos tämänkokoinen koira ei tottelisi olisi leikki kaukana.

Miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutus metodisi? Masin murkkuikä on vasta alkanut nyt, koettelee hermoja lähes päivittäin. Jos koira tekee jotain väärää tiukka ei käsky, jos ei kuuntele kovempi käsky jos ei vielläkään saatan ottaa niskasta kiinni. Masi on sen verran kova koira että se ei pienistä hätkähdä. Käytän fyysisiä keinoja sekä rauhoittamiseen että rangaistamiseen. Muuten hyvästäkäytöksestä kehuja ja palkkaa.

Kunnioittaako koirasi sinua? Kyllä, uskon ainakin. välillä on hetkiä jolloin tuntuu kyllä olevan vaikeaa.

Kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo? Riippuu millä tuulella koira on, yksi käsky riittää yhtenä päivänä kun taas otisena päivänä kolmannenkaan käskyn jälkeen ei koira tee mitään.

koetko itsesi hyvänä kouluttajana? En osaa sanoa kyllä ja en, olen mielestäni liian äkkipikainen ja huono hermoinen, varsinkin jos koira koettelee hermojani. Menetän hermoni liian usein ja kadun myöhemmin. Parempaan suuntaan kyllä ollaan menossa joten eiköhän musta sellainen hyvä koulutta viellä tule :D

Oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"? En

Onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä? Kyllä Masi on yksilönä juuri minun koirani.

Koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta? Käytöskoulusta en osaa sanoa, helppoa joskus ja vaikeaa joskus, mutta taas esim. Toko, näyttel ysun muut koulutukset sujuvat kuin vettä vaan. Koira on nykyään helposti motivoitavissa ja yhteistyö minun ja koirani välillä on parantunut huomattavasti.-

Onko rotu sinulle paras mahdollinen? EN osaa sanoa, en kuitenkaan voisi sanoa Barbettia juuri minun rodukseni.

Oletko katunut rotua ottaessasi? En kertaakaan.

Teetkö koirasi kanssa jotain vai onko koira ihan normaali seurakoira sinulle? Näyttelyitä, Mätsäreitä, Tokoa, Verijälkeä, temppuja ja toivottavasti pian Agiakin. Kaikkea maan ja taivaan väliltä on tultu kokeiltua mutta Toko, verijälki, näyttelyt ja mätsärit ovat olleet nyt ne pysyvimmät harrastukset.

Muokattu viimeksi: 26.09.10 23.58
27.09.2010 00.01

Pärjään. eille ei varsinaisia ongelma tilanteita ole kummankaan koiran kohdalla tullut. Molemmat on erittäin upeita koiria (omat äidin mussukat tyylillä eli oma lapsi on aina paras) ja kunnioittavat niin minua kuin muita perheen jäseniä hienosti.

kuka on teillä johtaja. jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa?

Ehdottomasti minä ja muut koirien kanssa olevat ihmiset ovat koirien ylä puolella niin 3vuotiaat kuin 60 vuotiaat, mutta tietenkin minä olen se pää johtaja joka näyttää sen kaapin paikan, mutta jokainen ihminen on koiran ylä puolella.

Itse asiassa pahempaa murkku ikää Kristalla ei ollut (Ice tuli vasta aikuisena). Olin sille pennusta asti paikkansa näyttänyt ja sen mitä ei tehdä ja mitä saa tehdä jolloin se murkku iässä ei minua vastaan lähtenyt tappelemaan (tietenkin tämä on koira kohtaista, mutta näin meillä).

Kunnioittaa.

Elikkä tottelevat eivätkä tappele käskyjä vastaan. Eli, jos sanon esim. syödessäni koiralle pois se myös lähtee pois. Tietenkin Icen kanssa alkuun se kunnioittaminen oli mitä oli, mutta nyt, kun sille on paikkansa näytetty on se myös kunnioittanut käskyjäni ym. rajoja.

Hmm... Esimerkiksi istumaan, maahn, rinnalle jne. totellaan kerrasta, mutta täytyy sen verran myöntää, että kyllä sitä on joutunut muutaman kerran käskemään koiran pois ruokapöydän vierestä ennen, kun se on oikeasti lähtenyt...

Hmm... Vaikeahan tähän o vastata, kun on suomalainen eikä itseään saa mistään kehua vaan vai muita saa kehua, mutta kyllä sitä täytyy myöntää, että on sitä virheitäkin tapahtunut koulutuksessa, mutta niistä ollaan aina selvitty joten olen kait sitten ihan kohtuu hyvä koiran kouluttaja.

Itse asiassa en...

Mutta kait se tarkoittaa sitä, että kulutetaan se fyysisesti tai henkisesti niin, että se väsähtää tai jotain muuta vastaavaa?

Siis rotunsa puolesta Krista on aivan ihana. Se on luonteeltaa upea, se on tottelevainen jne., mutta se ei kuitenkaan ole se ihan ykkös rotu, mutta hyvin se kakkosena erässä pysyy.

Eli ykkös rotu on nyt sitten Siperianhusky, kun Ice muutti meille rakastuin rotuun totaalisesti. Se luonne ja kaikki oli täysin täydellistä ja mitään en tuossa koirassa muuttaisi voisimpa jopa sanoa, että tuo vetää vertoja jo minun unelma koiralle!

Mutta omasta mielestäni molemmat koirat ovat ihan melkeimpä täydellisiä minulle (''sellainen koira kuin omistaja'' ainakin meilkein :D )

koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta

Krista oli erittäin helppo koulutettava. Omasta mielestäni jopa liian helppo joten ehdottomasti Krista oli helppo koulutettava!

Ice on minulle juuri se sopiva koulutettavuudeltaan. Se ei ole liian helppo tai liian vaikea vaan se on juuri sopiva.

Molemmat ovat upeita rotuja ja varmasti minulla tulee tulevaisuudessa molempien rotujen edustajia olemaan.

En.

Krista:

Kristan kanssa harrastuksiin kuuluu match showt, näyttelyt toko ja vedätys sekä se on myös mahtava seura kaveri!

Ice:

Icen kanssa tällä hetkellä harrastan vedätystä ja ensimmäiset näyttelyt on todennäköisesti pian. Tulevaisuudessa agility kiinnostaa ja koti tokoa olemmekin jo harrastaneet.

27.09.2010 00.41

Molempien koirien kanssa pärjään ihan kiitettävästi, molemmat pääsääntöisesti kuuntelevat ja noudattavat käskyjä. Vapaana pystyy pitämään ja hihnassa osataan käyttäytyä (välistä pientä turhaa vetämistä sekä joidenkin koirien luokse salaa kurkoitellaan, mutten näe ihmeellisempänä ongelmana).
Joskus vapaana ollessa Nanalla voi "kadota kuulo", mutta tätäkin tapahtuu aika harvoin, paimenena pysyy mukana.
Luulisin että minä se johtaja olen, pyrin olemaan ainakin. Ja murkkuiästä ei ole omaa kokemusta Kurkon kohdalta, Nanalta taas en muista koska meillä oli vaan alkuun omat ylä- ja alamäet, että sinne jonnekin se kai sekoittui...

Kaipa nuo kunnioittaa, vaikken paras kouluttaja olekaan. Ihan hyvin silti pärjätty ja taitoja koko ajan kehitetään parempaan suuntaan. Kun saa motivoitua koirat oikein, niin toimivat oikeastaan moitteettomasti, välistä perseillään Nanan puolelta ja Kurko välistä haahuilee omissa pilvilinnoissaan.

"Sammuttaminen" on käyty koulussa läpi ja ihan ok keino, jota on saattanut alituisesti käyttääkin.
Holskun kokisin aikalailla "omaksi roduksi", vaikken mikään himoharrastaja todellakaan ole - humoristinen rotu, menossa mukana oleva viirottaja, joka kuitenkin osaa käpertyä kainaloon telkkari-iltaa viettämään. Nana on ollut helppo kouluttaa, kun on niin ruuan perään ja muutenkin kun tykkää tehdä juttuja täysillä :3
Mali saattaisi kuitenkin loppu peleissä olla minulle hieman "liikaa" rotuna, mutta Kurko on aika hyvä itselleni - se kyllä motivoi lisää minuakin. Kuitenkin siinä sitä virtaa piisaa ja on/off-nappi paikallaan, hieman motivoinnissa/koulutuksessa erilaista verrattuna Nanaan, mutta tässäkin olen vain tottunut Nanan "kuvioihin". Menikö edes OT:ksi?

Eli hollanninpaimenkoiran tunnen jotenkin omakseni, aika nappi osuma. Malikka taas ei rotuna ehkä ole juuri se minun, mutta tätä yksilöä en ainakaan ole katunut.
Kummankaan kanssa ei harrasteta virallisesti (vielä), mutta toimivat "seurakoirina" - kotioloissa kuitenkin toimivat suhtaktiivisesti lenkkien, pyöräilyn, kotitokoillun, temppuillen jne

28.09.2010 23.39

Riippuu tilanteesta, mutta pärjään olosuhteisiin nähden melko hyvin ja olen selkeästi menossa parempaan suuntaan asian kanssa. Olen suhteellisen ahdistunut/stressierkki ihmisenä, joten enemmänkin kyse on aina oman panikoinnin unohtamisesta kuin mistään muusta, mikä tulee koiran kanssa pärjäämiseen. Kun olen oikein kireä, vaistoaa koira oloni ja käyttäytyy sen mukaisesti.

Väittäisin että kyllä. Yleensä ei tarvitse kahta kertaa sanoa, kun jo uskoo. Tämäkin on tosin tilanne- ja mielialakohtaista. Jos olen kireä, ei koiranikaan halua olla kanssani missään tekemisissä. En syytä koiraa. :---D Epätasapainoisuus ftw.

Olen varmaan keskivertoa huonompi, mutta yritys on kova ! Periksihän en anna.

Koira on varmaan pohjimmiltaan helppo, itse en vain osaa aina lukea sen viestejä.

Onko rotu sinulle paras mahdollinen?

Kaikki on suhteellista, mutta rotu sopii minulle hyvin.

29.09.2010 01.17
000048202_r

Tähän asti olemme pärjänneet kaikissa tilanteissa, mutta jos joskus koira haluaa mennä jonnekin hinnalla millä hyvänsä, uskon koiran voittavan voimamittelö, siksi yritämmekin pitää kontrollia, jossa koira tiedostaa että olen johtaja ja minun käskyjä noudatetaan.

Kyllä koirani minua kuuntelee ja tottelee. Koskaan ei ole tarvinnut ruveta väittelemään kuka tässä määrää ja kuka ei.

Voisin toki olla parempikin, mutta koen olevani tarpeeksi hyvä pärjätäkseni koiran kanssa.

Koirani on miellyttämisenhaluinen ja halukas oppimaan, riippuu ohjaajasta miten osaa opettaa asian niin että koira ymmärtää sen.

Ainut mahdollinen rotu minulle.

29.09.2010 14.46
022626406_r
Salo

Pärjään. Koira seuraa kiltisti kaupungissa ihmisvilinässäkin sivulla/takana hihna löysällä käskystä. Vastaantulevat vierestä ohittavat koirat on sellasia et mennään hihna kireellä ja mä koirien välissä

kuka on teillä johtaja. jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa?

Meillä kaikki on koiran yläpuolella mut mä olen johtaja jota se kunnioittaa.Mua tottelee ekasta käskystä, kun taas pikkuveljiä ei välttämättä ollenkaan.Äitiä tottelee mut mua kylläkin paremmin.

Koira tuli meille vajaa 3 vuotiaana joten en tiedä millainen on ollut murkkuikäisena.

Kunnioittaa.Jos käsken ulos keittiöstä jos on sinne tullut (ei saa tulla jos joku syö tai tekee ruokaa, muuten saa) niin lähtee pois, jos on tulossa niin kielto tai joskus pelkkä katse riittää ettei tuu. Tottelee käskyjä ja ahtaista väleistä odottaa et mä menen eka

Yleensä yks käsky riittää. Riippuu tilanteesta ja mitä käsken, mut kyl pääasias yks riittää

Öö no riippuu mitkä on hyvän kouluttajan kriteerit. olen mielestäni ihan onnistunut että 8 vuotiaalle koiralle saan tokoa opetettua ja innostettua koiran tässä vaiheessa lajiin

Itse asiassa en...

Toi koira on aivan ihana ja luotettava. Tiedän et se kuuntelee, toimii lasten kanssa, on varma joka tilanteessa jne. Ja on silleen helppo koulutettava kun tietää miten sen motivoi. Kuitenkin mukana on sitä haastavuutta et ei oo ihan ylihelppoa.

koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta

Siinä vaiheessa kun koiran mielenkiinnon saa heräämään ja motivoitumaan asiaan niin on aika helppo. Oppii nopeasti, tykkää oppia ja muistaa asit. Mut jos ei tiedä miten ton motivoi niin ei sit tuu mitään.

Tykkään kyllä briardeista ja voisin veikata ettämulla tulee myöhemminkin olemaan

En.

Tokoa harrastellaan, nyt käyty kai 3 kertaa ohjatuissa treeneissä mut muuten kotona. Kesällä aloteltiin perus istu ja maahan käskyillä kun muiden kanssa oppinu et ekasta ei tartte totella. sit luoksetuloa ja paikallaoloa. Nyt sit elo-syyskuun aikana opittu sivulletulo ja vaikeutettu muita. Nyt harjoitellaan seiso-istu-maahan siirtymisiä, ja seuraaminen tarttis opettaa

29.09.2010 19.36

Tähänasti kyllä olen pärjännyt hyvin.

Kuka on teillä johtaja?

Minä pyrin olemaan.

Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa?

Pitää mielestäni. Hallitsen koirani hyvin, se tottelee minua.

Ei ole vielä tullut murkkuikää, en osaa siis sanoa.

Kylläpä luulen niin.

Joskus yhden kerran, riippuu tilanteesta. 3 kertaakin joutuu välillä.

No, ihan hyvänä.

En ole kuullut sammuttamisesta.

On. Se on aktiivinen ja älykäs koira, eli juuri sopiva.

Koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta ?

Se menee siinä keskellä. Joskus se on helppoa, mutta välillä vaikeeta.

Hmm. No kyllä luulisin, tämä rotu vaikuttaa minusta mukavalta kyllä =)

Oletko katunut rotua ottaessasi?

En.

Kyllä lenkkeilen paljon ja tulevaisuudessa harrastelenkin kaikenlaista.

30.10.2010 20.47
022710084_r
Rovaniemi
- En. Tilanteessa jossa mies ottaa kontaktia minuun tai koiraan pakko lähteä pois ja jos vapaana ollessaan kekkasee koiran/kissan/tms. elukan niin ei siinä emännän huutelut paljoa paina.

Kuka on teillä johtaj
a?
- Minä.

-
Murkkuikä voi olla välillä hermoja raastavaa aikaa mutta ohimenevä vaihe josta selviää ymmärtämällä mitä oma koira käy läpi. Periksi ei anneta murkkuiän kiukutteluille muttei myöskään menetetä omia hermoja. Ei vaadita liian paljon nuorelta koiralta ja hyväksytään että takapakkiakin voi tulla. Samat säännöt pätee kuin pentunakin, ja vanhoja käskyjä vahvistetaan. Pidetään opetustuokiot lyhyinä ja palkitsevina ja huolehditaan että nuori koira pääsee purkamaan energiaansa sallitulla tavalla. Omaa johtajuutta olen korostanut mm. syömällä ennen koiraa, kynsienleikkuussa tms. hoitotoimenpiteissä ollaan hiljaa ja paikallaan tasan niin kauan kuin minä haluan ja ruuan saa ottaa/ulko-ovesta kulkea vain luvan kanssa.

-
Luulisin niin.

-
Riippuu tilanteesta. 1-2 kertaa normaalisti ja hävyttömän monta kertaa jos on jokin voimakas häiriötekijä tilanteessa.

-
En, ihan amatööri oon vielä mitä tulee tokoihin sun muihin. Peruskäytöstavat ja johtajuusasiat koen osaavani koiralle ruotia ihan ok.

-
En ole.

-
Ei ole, mutta tämän kanssa mennään ja katsotaan mihin asti päästään.

-
Jos meinataan ihan peruskäytöstapoja niin helppo, mutta siitä eteenpäin sanoisin että ei kestä paljon toistoja, taisteluhalu on pieni ja ahnekaan ei ole, puhumattakaan että huomio olisi ihana palkka. Vaikea ainakin siinä mielessä että eroahdistus - ihan oikea sellainen - ja pelkää miehiä kuollakseen. Molemmista menee ihan paniikkiin ja pyrkii pois tilanteesta kaikin voimin.

-
Ei ole, terveys ja pääkopan sisäinen tilanne yleisesti rodussa ei miellytä. Tosin osuikin heti kohdalle tällainen maanantaikappale.

-
Kyllä olen.

- Seurakoiran virkaa toimittaa tällä hetkellä, lenkkeilyä ja istumista/maahanmenoa harjoitellaan päivittäin sekä aivopähkinöitä lisäksi. Harrastellaan sitten kun saadaan joku opastamaan ettei mennä alusta asti ihan metsään.
http://hambeastounlimited.tumblr.com taideblöärgh.
30.10.2010 21.15
020640140_r
Hämeenlinna

en missään tapauksessa. silla kerran olin lenkilla ringon kanssa sitten me alettiiin juosta niin sit ringo kamppaa mut si menee olkapää sit olin toisel kerral lenkil ja ringo näkee eessä koiran sit se vetää mut puuta päiten ja etuhampaat meni mul huulen läpi. sit kerran talvel olin ringon kaa kävelemäs pellol siihen tulee yks poika joka menee ohi sit ringo vetää ja mä lennän pepulleen ja se vaan jatkaa vetämist eli tosi noloo ja ringo on aika itse päinen eiks vaan heh =)

30.10.2010 21.31
022281407_r
Turku

- Toistaiseksi vielä kyllä, mutta odotetaan tuota murkkuikää ja katsotaan sitten ^__^

Kuka on teillä johtaja?
- Minähän se (;

- Ei olla vielä sinne asti päästy, mutta meillä kuri on tiukka jo nyt (: Hermot pidetään, vaikka koiralla alkaakin hormoonit hyrräämään. Hiukankin murisee/puree yms ihmistä, koira joutaa automaattisesti omalle paikalleen ja pois tullaan vasta kun siihen saa luvan (:

- Uskoisin niin (:

-
No kun ollaan vielä pentuiässä ja murkkuikää ei olla vielä koettu, ensimmäisellä käskyllä yleensä, häiriköidyssä paikassa saattaa tulla nelisen kertaa ennenkuin mitään tapahtuu.

-
En voi sanoa itseäni hyväksi, sillä tiedän tekeväni virheitä, joita parhaani mukaan yritän myös korjata. Toistaiseksi koulutuksen suhteen kaikki on mennyt vallan mainiosti .

-
En ole.

-
Toistaiseksi kyllä. Odotetaan miten toimii aikuisiällä :)

-
Pentuna Saken koulutus on vielä erittäin helppoa ja on ainakin tähän asti ollut muutenkin helppo, mutta uskon todella että työtä saadaan tehdä ja koira muuttuu vaikeaksi. Luonnetta löytyy, vaikka muille jakaa. Katsoo nyt mihin menee.

-
En sanoisi paras mahdollinen, mutta yksi parhaimmista.

-
En vielä Saken kohdalla, mutta Diegon kanssa on tullut pariin otteeseen kaduttua, mutta katumus on nopeasti kadonnut. Katumus on tullut yleensä siinä paikkaan kun turhaannun koira on hidas ja hieman vastahakoinen koulutuksen yhteydessä, älyttömän jääräpää myös ja sekä riistavaisto, kun käsi meinaa revetä koiran nähdessä jotain mielenkiintoista. Mutta yleisesti ottaen olen tyytyväinen valintaani.

- Sakke toimittaa nyt vielä pentuvirkaa, eli harrastuksia ei ole. Pari kertaa olen peurajäljen tehnyt, eli jäljestys on harrasteena. Tulevaisuudesta löytyy nlyt, jälki, luola ja ajo ja jos mahdollista niin tottis myös (:

"It's just a couple of the million things, that I love about you"

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti