Pärjäätkö koirasi kanssa? - Sivu 4 (Koirat > Koirien koulutus)

30.10.2010 21.49

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Yleensä joo, tietysti riippuu myös vähän tilanteesta ja kuka näistä koirista on, mutta kyllä pärjään.
kuka on teillä johtaja? Omistaja on aina johtaja.
jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? kyllä
miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutus metodisi? Itse en ole varsinaisesti kouluttanut näitä meidän kolmea koiraa niiden ollessa nuorempia, koska olin itsekin vielä silloin niin nuori.
kunnioittaako koirasi sinua? Kunnioittaa, Helmi vaan ei välttämättä "näytä" sitä ihan joka tilanteessa, koska välillä se tuntuu olevan melko välinpitämätön, mutta tietää kyllä hyvin kuka on pomo jne. Tähti ja Kata eivät viitsi yleensä koskaan edes kyseenalaistaa käskyjä tai sitä kuka on pomo.
kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo? Yleensä yhden kerran, joskus enemmänkin, mutta sekin riippuu aika lailla tilanteesta.
koetko itsesi hyvänä kouluttajana? Ihan suht hyvänä kai, odotan vaan kovasti sitä että pääsen kouluttamaan itse koiran pennusta asti, seuraavan pennelin kanssa sitten.
oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"? olen ehkä joskus saattanut kuulla...
onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä? Nosiis näitähän on kolme, mutta on juu.
koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta? Mm, suht helpoksi, Helmiä voisi kyllä sanoa vaikeammaksi kuin nuo kaksi muuta, juurikin sen takia ettei ole mitenkään erityisen miellyttämisen haluinen. Vaikka esim. metsässä se on tietysti ihan eri juttu, siellä se pyrkii miellyttämään ja toimimaan kaikin halutuin tavoin.
onko rotu sinulle paras mahdollinen? pohjis on kyllä, tai vähintäänkin yksi parhaimmista, haluaisin kyllä ehdottomasti aina omistaa sellaisen.
oletko katunut rotua ottaessasi? ^ en ole siis itse valinnut rotua, koska olin niin nuori silloin kun nämä tulivat.
teetkö koirasi kanssa jotain vai onko koira ihan normaali seurakoira sinulle? Lenkkeilen, käyn metsällä, ym...

01.11.2010 21.50

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa?
- Kyllä.

Kuka on teillä johtaja?
- Minä

Miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutusmetodisi?
-
Jalilla ei nyt varsinaisesti selvää murkku ikää ollut, aina hieman junttura on ollut. Aadalla on murkkuikä alkamassa ja kyllä tottelemattomuutta esiintyy ja rajoja kokeillaan joka asiassa. Selvä arvojärjestys on ollut molemmilla pienestä pitäen. Mikäli koirat ovat tuhmuuksia tehneet ja saan ne itse kiinni teosta niin nuhteita tulee ja etenkin Jali menee pää painuksissa omalle paikalleen. Aadakin väistää ja katsoo kyllä hieman epäilevästi, jos kutsuu esim. tunnin päästä luokse.

Kunnioittaako koirasi sinua?
- Toivottavasti, ainakin luulisin niin :)

Kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo?
-
Jalia ei tarvitse yleensä kuin kerran käskeä, välillä pari kolmekin kertaa joutuu, että alkaisi jotain liikettä tapahtumaan. Aadalla kun on murkku alkamassa niin saa ainakin 3-5 kertaa käskeä, välillä ei 5 kerran jälkeen tapahdu mitään.

Koetko itsesi hyvänä kouluttajana?
-
En nyt ole kyllä mikään maailman paras kouluttaja, mutta Jalin olen saanut hyvin koulutettua ja Aadankin koulutus alkaa olemaan hyvällä mallilla.

Oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"?
-
En ole.

Onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä?
-
Tähän asti molemmat ovat olleet juuri oikeita koiria.

Koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta?
-
Molemmat ovat helppoja kouluttaa, sillä miellyttämishalua löytyy ja etenkin kun minun perääni ovat molemmat. Jääräpäisyyttä toki löytyy molemmilta ja Aadalta luonnetta selvästi enemmän kuin Jalilta. Aada on myös melko herkkä.

Onko rotu sinulle paras mahdollinen?
-
Ei nyt aivan paras, mutta sinnepäin kuitenkin.

Oletko katunut rotua ottaessasi?
-
Jalin rotua, silloin kun oli nuorempi kun ei millään meinannut oppi iskostua ja tottelevaisuudessa oli parantamisen varaa, mutta nyt olen täysin tyytyväinen kumpaankin koiraani. Muihin rotuihin en heitä vaihtaisi.

Teetkö koirasi kanssa jotain vai onko koira ihan normaali seurakoira sinulle?
- Molemmat ovat pää-asiassa seurakoiria, mutta teen kummallekkin toko harjoituksia kotona ja Jalille rakennan välillä pienen esteradan. :)

03.11.2010 13.39
022214300_r
Tampere

- Pihalla kissa kirmasee juoksuun niin jo katoaa korvat kummaltakin kessulta ekana. Tinja kyllä reagoi huomattavasti nopeammin kutsuun ja kääntyy takaisin tyydyttävän nopeasti, vaikka minä tietysti katson pahalla jo sitä alkupyrähdystä. Mutta ei nyt varsinaisesti mitään ongelmaa mikä estäisi vastaamasta että pärjään kyllä riittävän hyvin. Koirat ovat kuitenkin koiria joten en halua periaatteestakaan vannoa että kaikki tilanteet voisivat aina olla 100% taattua pärjäämistä ja ennalta-arvattavaa toimintaa, huijaisin vain itseänikin.

Kuka on teillä johtaja?
- Minä. Muu perhekin koiran yläpuolella, mutta selkein johtaja kuitenkin olen itse. Sipelle voisi nimetä johtajaksi myös isäni, mikä on ihan hyvä koska olen vuoden päästä muuttamassa ilman Sipeä.

-
En oikeastaan Sipellä huomannut eroa sen normaaliin toimintaan, paljon pahempaa oli kitkeä pikkupentuvaiheen nilkoissa roikkumista ja näykkimistä pois. Lähinnä murkkuikämeininkiä taisi olla kun sisälletulo ja luoksetulo eivät olisi jaksaneet kiinnostaa, mutta johdonmukaisella kikkailulla ihminen kyllä selvisi aina selkeänä voittajana.

-
Luulisin niin.

-
Riippuu käskystä. Esim. hiljenemiseen vaaditaan jo montakin komennusta, mutta sitten taas perus istu, maahan, seiso, tänne tapahtuvat etenkin Sipellä tehokkaasti ensimmäisellä käskyllä, Tinjahan vasta vajaa 5kk mutta pyrkii sekin viimeistään toisella käskyllä toimimaan nyt kun on alkanut saada ideasta kiinni.

-
Tarpeeksi hyvänä että tulen toimeen koiran kanssa ja saan kasvatettua siitä kuuliaan koirakansalaisen, mutta en nyt lähtisi erityisen hyväksi leimaamaan. Melko kokematon fiilis on yhäkin ja kaikki opit otan kyllä auliisti vastaan jos hyviä sellaisia kuulen.

-
Mielestäni olen, mutta ei kyllä jäänyt päähän merkitys.

-
Tinja on vielä sen verran pentu, että en toki voi vannoa, mutta Sipen perusteella uskoisin sanovani että varsin minulle sopiva koira neidistä kasvaa.

-
Molemmat helppoja. Sipeltä pitää vain jaksaa aina aluksi purkaa ylimääräiset energiat pois, kun on erittäin vilkas otus, mutta oppii sitten äärettömän nopeasti ja kumpikin kessuista todella ahneita otuksia niin ei ole senkään suhteen ongelmaa.

-
Ainakin tällä hetkellä. Olen kuitenkin avoin 'kokeilemaan' muitakin soveltuvan oloisia rotuja sitten kun on tilanne, jossa voi ottaa enemmänkin koiria. Kessun hylkääminen kuitenkin vaikuttaisi epätodennäköiseltä tulevaisuuttakin ajatellen, olen vain kotona sattunut tottumaan monirotuiseen koirapoppooseen.

-
En.

- Näyttelyitä useasti vuodessa, Sipen kanssa käytiin tokon ALO-kurssi viime vuonna ja sitä ennen säännöllisen epäsäännöllisesti yleisessä koirakoulussa tokon alkeita treenailemassa. Tinjan kanssa olisi tarkoitus kokeilla myös agilityä ja tokossa hankkia oikeita tuloksiakin

03.11.2010 13.55

Ajankuluksi rustaan Pojusta vain.

POJU

- Periaatteessa kyllä, nyt kun on tuo ikäinenkin, niin ei P niin paljoa huomiota jokaiseen asiaan kiinnitä. Toki joskus, mutta melko harvoin ja niistäkin ollaan ehjin nahoin selvitty.

Kuka on teillä johtaja?
- Minä enimäkseen.

- Meillä o aina ollut koirille tiukka kuri, mutta P:n kanssa murkkuiästä en oikeastaan osaa puhua, koska pennusta asti ei hän meillä ole ollut. Mutta murkkuiän aikana kurit ovat yleensä normaalia tiukemmat, mutta tottakai rakkaus ja kehu kuuluvat asiaan myöskin.

- Eiköhän tuo, vaikka joskus yrittääkin niskotella.(:

-
No se vaihtelee melko laajasti, tuommoinen jääräpää Poju kun on.
Joskus riittää se 1-2kertaakin aivan napisti, mutta on sitä joskus jouduttu useampaankin otteeseen komentamaan. Jopa kerran jouduttu ihan niskavillasta vetämään pois, kun ei sana tehoa.

-
En sanoisi olevani HYVÄ kouluttaja, koska vielä on asioita, joita tulen elämäni aikana aivan varmasti oppimaan ja tietämään koirien kanssa. sanoisin itseäni enemmän jos arvosteltaisiin, niin siinä välttävän - hyvän välisenä kouluttajana. Kumminkin perustiedot ja hieman ylimääräistäkin on kyllä tiedossa koirien kannalta +koulutuksesta ym. Mutta kun jo mainitsinkin, vielä on paljon opittavaa. (:

-
En ole.

- Kyllähän tuo on

P menee siinä melko välissä, koska joissakin suhteissa se on yllättävän helppo kaveri, mutta toisessa asiassa se saattaa olla astetta hankalampi. Eli ei helppo tai vaikea, siltä väliltä.

-En sanoisi välttämättä parhaaksi mahdolliseksi.

-
En näin jälkeempäin lainkaan, aluksihan se tietenkin hieman epäilytti, kun yli 5vuotias sekarotuinen koira tulee huonoista oloista ja sellaiset rodut. Mutta kyllä tästä ollaan selvitty, enkä kadu lainkaan. (:

- P on nykyään vain ihan seurakoira, kun on jo lähellä 13vuotta, eli sen kanssa en ala edes pahemmin harrastamaan mitään suurempaa. Mitä nyt lenkeillä käydään jne, se riittää tuolle hyvin.

03.11.2010 18.38
022379090_r
Eura

- Pärjään lähes tulkoon aina,paitsi,jos mennään johonkin uuten paikkaan,niin haukkuu ensimmäiset 10 minuuttia,että kaikki varmasti huomaavat,että katsokaa Siru on tullut. ja lenkillä vetää,mutta nykyään jo sielläkin onneksi hiukan rauhoittunut.

Kuka on teillä johtaja?
- Minä enimäkseen.

- Meillä o aina ollut koirille tiukka kuri, ja se oli hiukan hankalaa aikaa. Siru varsinkin puri helposti käteen,jos sille ei ollut tarpeeksi tiukkaa. Silloin varsinkin puri,jos hän oli sohvalla,niin siihen ei tasan tarkkaan tullut kukaan muu,mutta se loppui murkkuiän loputtua,onneksi.

- Eiköhän tuo, vaikka joskus yrittääkin niskotella.(: Siru tietää jos se menee vaikka pellolle,sitten tulen sinne ja huudan,se tulee pää maassa,sori tiedin että tein väärin,mutta tein sen silti....

-
No se vaihtelee melko laajasti, tuommoinen jääräpää Siru on,niinkuin mäyräkoirilla taitaa se luonteepiirre olla. Voi olla,että joskus tottelee jopa ensimmäisellä kerralla,mutta joskus voi mennä jopa kuusikin kertaa,ennen kuin tottelee.

-En sanoisi olevani HYVÄ kouluttaja, koska vielä on asioita, joita tulen elämäni aikana aivan varmasti oppimaan ja tietämään koirien kanssa. sanoisin itseäni enemmän jos arvosteltaisiin, niin siinä välttävän - hyvän välisenä kouluttajana. paljon on vielä oppimista,ja tiedänhän minä asioista yhtä sun toista,mutta eihän kukaan voi tietää kaikkea. Kokemuksestahan hyväksi kouluttajaksi oppii,ainakin itse olen vahvasti sitä mieltä.

-
En ole.

- Kyllähän tuo on

Siinä välillä,en oikein tiedä,ehkä hiukan tuonne vaikeammalle puolelle kallisutisi,en minä tiedä....

-En sanoisi välttämättä parhaaksi mahdolliseksi.

- En ole.

Canicrossia,mejää,lenkkeilyä,koiratanssia kotimielessä,temppuilua.

05.11.2010 17.04
021133219_r
Vantaa

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? miten itse koet koiran murkkuiän ja miikä ovat omat koulutus metodisi?

En voi sanoa että jokatilanteessa. Esimerkiksi hihnassa vetäminen ja toisten koirien luoksemeneminen tapahtuu liian innokkaasti jota harjoitellaan. Ja vieraat ottaa varauksella vastaan joko haukkumalla tai muuten vaan hyppimällä, sitäkin harjoitellaan. Koirani on tällähetkellä pahimmillaan murkkuiässä, mutta ei ole kovin vaikea murkkuikä verrattuna toiseen koiraani joka onneksi on jo aikuinen :)

kunnioittaako koirasi sinua?

kunnioittaa ja parantunut kunnioitus kokoajan.

kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo?

Joskus koettelee mutta kun on tarpeeksi johdonmukainen niin kyllä se yksi käsky riittää.

koetko itsesi hyvänä kouluttajana?

Kärsivällisyyttä saisi olla lisää, muuten kyllä pärjännyt kaikkien koirieni kanssa.. toki yhden ongelmakoiran kanssa meinasi loppua ideat, mutta kyllä siitäkin hyvä saatiin.

oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"? onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä?

En kyllä ole kuullut koiran sammuttamisesta...

koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutuksella?

helppo sekä vaikea.. dominoi huomattavasti välillä, nyt parannettu tapoja huolella!:)

onko rotu sinulle paras mahdollinen? oletko katunut rotua ottaessasi?

nämä rodut mitä hugossa on, ovat aina olleet minusta hyviä. ja pidän luonteesta ja rakenteesta paljon.

teetkö koirasi kanssa jotain vai onko koira ihan normaali seurakoira sinulle?

seurakoira ja metsällä käy sekä vahtikoirana toimii myös kun olemme vanhemmillani.

06.11.2010 10.51
021149950_r
kirjoitti:

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? miten itse koet koiran murkkuiän ja miikä ovat omat koulutus metodisi?

Pärjään. Murkkuikä ollut myös helppo, minulla on "helppo" koira. Ei lainkaan dominointiin taipuvainen. Perustottelevaisuus on ollut helppo opettaa. Koulutusmetodit aihtelevat tilanteen ja koulutettavan asian mukaan. Käytän niin naksua kuin pakotteitakin. Tilanteesta riippuen. Uudet asiat opetetaan aina naksulla ja palkalla, pakotteita siinä vaiheessa kun koira jo osaa asian, eikä syystä tai toisesta toimi

Uskoisin niin

Periaatteessa kerran. Joskus tulee toinen käsky suuremmalla voimakkuudella jos ensimmäinen käsky menee jostain syystä harakoille

En ole huippu. Koiran luonteen ja rodun pitää olla minulle "oikea" jotta osaan kouluttaa sille muutakin kuin perustottelevaisuuden. Vaikeista roduista ei ole kokemusta

oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"? onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä?

En. Nykyinen koirani on minulle täydellinen. Ikinä en olisi voinut kuvitella näin helppoa kaveria

Erittäin helppo mitä tulee asioiden opetteluun ja perustottelevaisuuteen. Perinteisiä palveluskoirarotuja haastavampi mitä tulee esim. seuraamiseen sillä springerillä on elämässään niin monta muutakin kiinnostavaa asiaa kuin pelkästään ohjaajan kanssa toimiminen. Kaikki kiinnostaa ja nenä vie. Haastavaa on saada se seuraamaan hajuista ja häiriöistä huolimatta, kontaktia pitäen.

On. En ole katunut hetkeäkään. Täydellinen rotu (ja yksilö) minulle. Mahdollisesti toinenkin koira on samanrotuinen

Kilpaillaan tokossa (Avo), harrastetaan lisäksi agilityä, jälkeä ja hakua. Käydään myös näyttelyissä.

06.11.2010 11.04

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa?

Melkein aina. Toisinaan, agilityhallilla tää voi karata kesken radan tuttujen luokse, jos ei jaksa muo kuunnella.

Kyllä, mutta esim siskoani ei.

Toisinaan montakin kertaa, jos mulla ei ole nameja mukana.

En. Tarvitsisin vielä paljon enemmän kokemusta koirista, että voisin sitten joskus sanoa itseäni hyväksi kouluttajaksi.

Oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"? Onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä?

En ole kuullut tuosta termistä. Iiris ei ole just se mun täydellisin, ensimmäinen ja paras koira, makuuni se on liian pehmeä ja ei pidä muo sinä tiettynä henkilönä, jota pitäisi joka tilanteessa kuunnella. Se on kiintynyt vanhempiini yhtä paljon kuin minuun, ja kuuntelee kaikkia, mutta tahtoisin koiran, joka kuuntelisi minua parhaiten.

Koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutuksella?

Iiris on helppovaikea koira. Se oppii helposti uutta, mutta on todella pehmeä, joten sille pitää rauhallisesti ja jatkuvasti kehuen opettaa kaikki. Yksikin EI- sana tai muu toruminen niin se alistuu mulle koko loppupäivän, ja ei suostu tekemään mitään.

Onko rotu sinulle paras mahdollinen? Oletko katunut rotua ottaessasi?

Rotu on todella ihana, ja en ole katunut. Molemmilla koirillamme vain luonteet eivät ole ne parhaimmat, joten seuraavaa koiraa ottaessani katson vanhempien luonteet tarkkaan.

Käydään aktiivisesti näyttelyissä, koska ne ovat intohimoni. Agilityä myös toisinaan harrastellaan, ja tokoa otetaan aina huvin vuoksi.

06.11.2010 11.52
020578183_r
Seinäjoki

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkaansa?

Kyllä suurin piirtein. Silloin kun olen hiemankin turhautunut elsua ei kiinnosta. Muuten lähes joka tilanteessa(esim. ei silloin kun sillä menee riistavietti päälle kun näkee jäniksen).

Kyllä.

1-4 kertaa joskus useammin.

Kyllä mutta monia virheitä oon tehny.

Oletko kuullut koiran "sammumisesta"? Onko juuri se koira mikä sinulla nyt on, onko se itsellesi hyvä?

Koiran "sammuminen"???? Aivan ihana! Ainut vaan kaipaisin että se nauttisi lähteä kunnon lenkeille kanssani ja että sen turkki pysyisi itsestään upeana.

Koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm.koulutuksella?

Keskellä 1% ylös helppompaan päin. Rotu kuvaus sanoo että on vaikea kouluttaa, mutta koska meillä koulutus alotettiin heti kun tuli taloon ei nyt mitään ongelmia. Joitakin asioita saa opettaa pitkään.

Ite olisin halunnut meille ison koiran ja haluaisin vieläkin, mutta meillä on allergiaa ja koira jää kotiin sit kun vuosien päästä meen opiskelee nii ei mun vanhemmat halunnu ostaa isoja ruoka säkkejä ja käydä pidemmillä lenkeillä. Turkkiakin hoidan vain mä mikä on välillä tosi ärsyttävää. Luonteeltaan Coton on LOISTAVA ja just sopiva meille.

Näyttelyissä käydään pidän niistä niin paljon. Agilityä ja tokoa olis kiva alottaa. Ja temppuja tehdään kotona ja niitä elsu rakastaa!

06.11.2010 12.07

-Kyllä

Kuka on teillä johtaj
a?
Minä, mutta talon ainoaa miestä palvotaan myös.

-Toisella se oli voimakkaampi. Koiralta vaan luulot pois, japeriksiantamattomuss kunniaan.

-kyllä, joskus.

-
Voi joutua sanomaan useammankin kerran jos koira sile päälle sattuu, mutat yleensä tottelee heti.

-Voisin sanoa näin, mutta vielä on opittavaa
.

Oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"
?
-
En ole.

-
Kyllä, sopii luonteeseeni hyvin. mutat ei tämä ole serotu johon jään ainiaaksi kiinni.

- Vaikeaa ja helppoa. Haluaa miellyttää ja oppii nopeasti, mutta
käytöstä on vaikea korjata.

-
En sanoisi paras mahdollinen, mutta yksi parhaimmista.

-
En, päinvastoin otin toisen lisää.

-Tokoillaan, käydään luolilla ja kisataan agilityssä sekä näyttelyissä.

06.11.2010 12.35

Niissä tilanteissa pärjään jotka osaan ennakoida, välillä tulee tilanteita joita eiole pystynyt ennakoimaan. Sillä hetkellä on löydettävä se turvallisin ja toimivin koiran hallinta keino. Koen jos sanon pärjääväni niin pärjään, en näe järkeä valehdella. Murkkuikä meillä ilmeni alvarinsaa lesoomisella ja perseilyllä, se on sitä normaalia kanssa käymistä kehittyvän nuoren koiran kanssa. Koulutukseni lähinnä perustuu itse huomaamiini toimiviin tekniikoihin joita käytän koirien kanssa, uskon laumakäyttäytymiseen ja se ohjaa pitkälti koulutusta. Toki koirastani riippuen.

Tietysti, minä kunnioitan koiraa ja koira minua.

Riippuen tilanteesta, Nalalle menee usein kerralla kaaliin,pipsalla sama. Urhollamme menee ylennsä tilanteesta riippuen keralla tai kahdella. Yleensä äänen sävyni on painavenpi jo toisella kerralla.

Hmm, joskus ripaus kärsivällisyyttä olisi hyvä, vaikka olen pitkä pinnainen usein uroksen kanssa tarvittaisiin vielä pidenpi :D

oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"?

hmm, varmaan joskus mutta ei tähän läskipäähän mitn uutta yleensä mahdu.

onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä?

On, Koen rodukseni molemmat isommat koirat. Niissä on sitä jotn.

Pääsääntöisesti molenpia, 75% vaikeita 25% helppoja, jotkut rotujen perimmäiset ominaisuudet ovat tehneet koirista helppoja joillain tapaa, esim ; vapaana olossa vierellä pysyminen jne jne.

Rodut ovat ne hyvät ja mahdolliset, en ole päivääkään katunut vaikka joskus on ottanut pahasti päähän murujen perseily.

Lähinnä taakanvetoa ja kaverikoira toimintaan tähtäillään jos jää aikaa.

06.11.2010 13.46
022693296_r
Sodankylä

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa?

Tuota ylemmän viestin Alia kompaten, että silloin kun osaan ennakoida tilanteen. Ja tietty pitää paikkansa jos niin sanon, ei oo järkee alkaa valehtelemaan :,D

Kuka on teillä johtaja? Minä ja oikeastaan myös isä. Ainakin Felix sitä tottelee, mutta peloissaan, joten en nyt isää miksikään hyväksi johtajaksi sanoisi...

Ainakin toivon niin :,D Heh, no vitsi, eiköhän se.

No riippuu, uskoo usein kerrasta, mutta ei välttämättä aina jos ei ole herkkuja (melko miellyttämisenhaluton) tai jos herkut on pahoja tai jos minulla on huono päivä ja olen vähän kärttynen nii sillä ei silloin vaa huvita aina totella (Mikä ärsyttää silloin vielä enemmän, ku on jo valmiiksi kärttynen :,D). Mutta heti kun kauniisti "pyytää" ja rauhottuu niin yleensä tottelee.

Suhteellisen hyväksi. Jos en olisi millään tasolla hyvä, en usko, että olisin saanut tuota koskaan koulutettua.

Oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"? Onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä?

En ole kuullut. Tietty rakastan Felixiä ja näin, mutta on siinäkin asioita joita muuttaisin, että se olis mulle täysin se-oikee-koira.

Vähän riippuu. Felix oppii aika nopeasti temput jos tajuaa niiden idean, mutta jos ei tajua niin saattaa kestää kauankin. Joskus ärsyttää, kun yrittää opettaa uutta temppua, se ei tahdo kuunnella käskysanaa, vaan kiinnittää huomion vain niihin käsimerkkeihin mitä teen ja tottelee niiden kautta. Toki ollaan treenailtu paljon sitäkin, että kiinnittäis huomion niihin käskysanoihin, mutta joskus se on vaan niin hankalaa ton kaa :,D Ja olihan se aika haaste opettaa tuolta ne kaikki huonot tavat pois ja vieläkin on hiottavaa ihan parissa jutussa.

Ei todellakaan. Jos olisin itse saanut päättää, ei minulla todellakaan olisi mitään pystykorvamaista seropia. En nyt itse valinnut rotua, mutta en kuitenkaan kadu, sillä Felix on ihana koira, jota en vaihtaisi mihinkään <3

No siis seurakoiranahan tää mulle oikeestaan on, mutta kaikenlaista siis harrastellaan kotona. Opetelllaan mm. melko usein uusia temppuja, harrastellaan kotona makkarajälkeä, käydään paljon lenkeilä ja ollaan metsässä irti jne. jne. Kaikkea ton tyyppisiä.

Muokattu viimeksi: 06.11.10 13.49
http://felixfanta.blogspot.com/
13.12.2010 12.53

Millaiseksi määritellään tilanne jossa ei pärjää koiran kanssa? Pystyn hallitsemaan koiraani niin fyysisesti ja koira tottelee käskyjä. Sellaiset tilanteet joissa koira voisi päästä "hanskasta" vältän.

Kuka on teillä johtaja? Minä.

Kyllä, luulisin näin.

Riippuu tilanteesta, jos koira tietää saavansa palkkaa niin toimii heti, mutta jos muyten komentaa niin kerrasta parista.

Olen ok, mutta parantamisen varaa on todella paljon.

En ole. Kyllä, on ollut todella hyvä ja helppo yksilö.

Tietysissä asioissa on ollut todella helppo kouluttaa kun taas jotkin asiat ovat olleet vaikeita.

Kyllä olen tykästynyt rotuun ja pidän tätä minulle sopivana, uskoisin että näitä tulee tästä lähtien aina olemaan elämässä.

Tähän asti ollaan kotoisesti harrasteltu kaikennäkööstä, mutta keväällä olisi tarkoitus ihan porukkaan lähteä mukaan harrastamaan, eli en oikein seurakoiraksi tätä miellä, vaikka ei olla ohjatuissa harrastuksissa vielä käytykään.

Muokattu viimeksi: 13.12.10 12.56
13.12.2010 14.14

Onneksi, kyllä.

Kuka on teillä johtaja?

No, Venla on semmoinen että se ei ole kenenkään johtaja, joten kaikki.

Venlalla murkkuikä oli lähinnä semmoinen että se masentui ihan täysin... Ei uhitellut tai mitään. Mutta kyllä pyrin murkkuiässä kohtelemaan koiraa samalla lailla kuin ennenkin. Tietysti pitää olla entistä johdonmukaisempi jne. Mutta aivan yhtä positiivista ja palkkioidentäyteistä koulutusta niin murkkuiässä kuin muutenkin. 

Kyllä.

Uskoo ja uskoo... Koira ei jätä asioita tekemättä ihan vaan ollakseen ärsyttävä. Mutta minun kohdalla yleensä kerta riittää. Muut saavat sitten käskeä useammin ja Venla joko tekee tai ei tee.

Ihan suht. hyvänä juu. Mutta tietenkin sitä parantamisen varaa on.

En koiran sammuttamisesta, mutta sammuttamisesta kyllä.

Ensimmäiseksi koiraksi Venla on ollut todella hyvä. Venla ei todellakaan ole mikään ylienerginen, se on luonteeltaan todella alistuva ja siltä löytyy jos jonkinmoista masennus-, pelko-, motivaation puute- ja epävarmuusongelmaa. Niitä korjaillessa on saanut kokemusta pelokkaista koirista ja siitä miten niitä pelkoja korjaillaan. Hyvää harjoitusta on myös tullut koiran motivaation nostattamisesta.

Tulevan koirani kyllä todellakin valitsen sitten tarkemmin, että voisin lähteä kouluttamaan suoraan niitä "normaaleja" koirajuttuja, eikä tarvitsisi ensin keskittyä semmoisiin ongelmiin mitä Venlalla on (ollut).

Minulle Venla on helppo ja muille ei niin helppo. Venla on todella nopea oppimaan jotain temppuja ja käskyjä jos niitä osaa sille opettaa.

En ole katunut. Sheltti on todella iloinen, sosiaalinen ja pirteä energiapakkaus, vaikka näitä poikkeuksiakin löytyy. Seuraava koira kyllä tulee olemaan jonkin muun rotuinen... Mudia olen ihastellut

Agilityä harrastetaan aktiivisesti ja kotona opetellaan temppuja.

Muoks. lisäsin tuon murkkuikä -kysymyksen tuonne väliin.

Muokattu viimeksi: 13.12.10 16.20
13.12.2010 15.44
022710665_r
Eura

- kyllä

Kuka on teillä johtaja?
- Minähän se kai olen (:

- Ei ollut mitään suurempaa murkkuikää muistaakseni kummallakaan, mitä nyt vähän roskikselle piti äristä. Ei tehty mistään sen isompaa numeroa, käytiin katsomassa roskista lähempää ja matka jatkui.

- molemmat kyllä

-
ensimmäisellä käskyllä uskovat yleensä aina, välillä voi olla poikkeuksia (=todella paljon häiriötä tms)

-
Keskinkertaisena. En nyt mikään huonokaan ole kun noita kuitenkin paljon kouluteltu ja hyvin on mennyt, mutta opittavaa on aina ja tulen tekemään vielä seuraavienkin koirieni kanssa paljon virheitä.

-
En ole.

-
Ira ei, Max kyllä. Ira on liian pehmeäluonteinen ja herkkis, mitä kovempi koira, sen paremmin se mulle sopii. Max on lähes täydellinen jos vain olisi terve, luonne täys kymppi mulle.

-
Max oli nuorempana todella kovapäinen ja hankala, eikä sen kanssa kuka tahansa olisi pärjännyt eikä pärjää vieläkään. Alkuaikoina meillä oli aika paljon ongelmia, nykyään onneksi yhteistyö pelittää ja voin luottaa siihen tilanteessa kuin tilanteessa. Ira on ollut omalla tavallaan helppo, mutta samalla vaikea. Kun en ollut ennen ollut tekemisissä noin pehmeäluonteisten koirien kanssa, oli omat vaikeutensa irankin kanssa.

-
Ei

-
Monesti.

- molempien kanssa tehdään. Iran kanssa toko, agility, jälki, koiratanssi & näyttelyt on ne päälajit, Maxin kanssa temppuillaan, tokoillaan ja satunnaisesti agiliidellään omalla pihalla.

Jos joku ei onnistu, kokeile jotakin toista tapaa - ehkä sekään ei onnistu.
15.12.2010 10.53

- Pärjään.

Kuka on teillä johtaja?
- Minä.

- Itse asiassa se oli mun mielestä omalla tavallaan ihan hauskaa aikaa kaikesta rasittavuudestaan huolimatta, näin jälkikäteen miettien. Rakastan sitä kun murkkuikä alkaa mennä ohitse ja näkee ihan oikeasti mitä se oma pitkäjänteinen työ on saanut siinä koirassa aikaan :--). Johdonmukaista ja jämäkkää työskentelyä positiivisessa hengessä, sillä on pärjätty.

- Kyllä.

-
Usva toimii suunnilleen ajatuksen voimalla, yksi kerta riittää 99% tilanteista. Poikkeuksena riistavietin hurmos. Nepillä riippuu fiiliksestä, toisinaan jääräilee enemmän ja toisinaan on kuin ihmisen mieli.

-
Parantamisen varaa on, mutta ihan kelvollinen uskoisin olevani.

-
Kyllä.

-
Narttukoiraa en ota enää ikinä :----) Usva on maailman nöyrin ja miellyttämisenhaluisin herkkis, rasittavuuteen asti kiltti nössö joka vaatii 110% tuen ja kannustuksen likimain kaikkeen mitä tekee. Turhankin pehmeäluonteinen lallukka siis, ite pärjään paremmin vähän kovempien koirien kanssa. Neppi puolestaan on aito diiva, loukkaantuu jos puhutaan väärällä äänensävyllä jne jne. Kovaluontoisempi, vähän testaavakin, ja suorastaan teatraalinen mielipiteidensä ilmaisija. Jollain tapaa Usvaa helpompi, mutta silti, niin tyttö. Mä tuun paremmin toimeen poikaeläinten kanssa!
(tykkään mä noista kuitenkin :------) )

-
Usva on suorastaan naurettavan helppo, toisaalta äärettömän pehmeä luonne tuo omat haasteensa. Oppii nopeasti, nauttii uusien asioiden oppimisesta ja haluaa miellyttää. Helppo motivoida, joskin herkkupaloista innostuu siinä määrin että käy ylikierroksilla. Neppiä pidän enemmän "omaan käteen sopivana", välillä on pidetty neuvotteluja siitä kumpi vie ja kumpi vikisee. Sairaan nopea ja terävä-älyinen piski kohta 13 ikävuodestaan huolimatta, tekee mitä vain jos osaa pyytää oikealla tavalla. Varsinkin jos palkkiona on makkaraa.

-
Ei.

-
Olen. Ja tuskin suomenlapinkoiraa enää otankaan.

- Perus kotikoiria nuo ovat, omaksi iloksi harrastellaan kotona aglityä, tottista ja jäljestystäkin. Usvan kanssa puolitosissaan myös linnustus.

Muokattu viimeksi: 21.01.11 12.34
15.12.2010 11.00

- Kyllä.

Kuka on teillä johtaja?
- Minä.

- Lyhyesti.. Luotettavuus, oikeudenmukaisuus, johdonmukaisuus ja pitkät hermot. Niillä pärjää jo melko pitkälle. Fyysistä rasitetta ja aivojumppaa sopivassa suhteessa joka päivä.

- Kyllä.

-
Yleensä kerta riittää, välillä on tilanteita että täytyy toistaa useamman kerran.

-
En minä mikään täydellinen ole, aina oppii uutta, mutta kyllä koen.

-
Kyllä.

-
Kyllä! Joka ainoa.

-
Helppoa ja haastavaa hyvässä suhteessa toisiinsa.

-
Kyllä.

-
En.

- Agility, koiratanssi, kotitokoilu, verijälki + muut yhteiset kivat kuten jalkapallo, frisbeen heittely päivittäisten lenkkien lisäksi.

17.12.2010 11.11
021059321_r
Turku

- Kyllä

Kuka on teillä johtaja?
- Ihminen

-
No eipä erityisiä murkkuikiä ole ollut. Roxi vielä kakara.

- kyllä kunnioittavat. Hopen kanssa erityisesti tullut vahva side puolin ja toisin.

-
Vaihtelee ja asiasta riippuen. Kun sanoo tänne niin tulevat kyllä ekalla kutsulla (hope yleensä vähän hitaasti kylläkin) mutta esim kun sanoo alas (sänky/sohva) niin katsovat ensin että ootko nää tosissas ja kun toistaa niin pomppaavat vasta alas.

-
No kotikoiriahan nämä on. mutta näyttelyiden saralla on kasvattajilta tullut aina kiitosta.

-
kyllä

-
Kaikki koirat ovat rakkaita, mutta näistä kolmesta Hope on ehdottomasti se minunlaiseni koira.

-
Hopen kanssa oli työtä. Tuli 6kk ikäisenä täysin kouluttamattomana, ei sisäsiistinä yms. Työtä riitti ja perkeleitäkin pääsi, mutta toisaalta se oli erittäin antoisaa kun niistä yli päästiin.

-
Parhaasta mahdollisesta en tiedä, mutta luovu en ikinä. Luulenpa että perhosia tulee aina olemaan, vaikka seuraavaksi haluttaisiinkin harrastamiseen iso koira.

-
en missään nimessä.

-Leidi on kotikoira, olemme joskus harrastaneet agilityäkin. Hope ja Roxi ovat näyttelykoiria.

19.12.2010 22.23
020201415_r
Turku

- Ainaski melkeen..

Kuka on teillä johtaja?
- Minä ja avokkini.. Ainakin siihen pyrimme

-
Murkkuikää ei ole tullut koskaan koettua, sillä Pongo tuli minulle 6 vuotiaana..

-Ainakin toivon, että kunnioittaa.. Mut tosin eipä se silti aina tunnu :D

-
Se vähän riippuu. Jos ollaan ulkona, voi olla, että vaikka kuinka käskisin, niin koira ei reagoi mitenkään. Sisällä yleensä uskoo ensimmäisellä kerralla.

-
En ole kouluttaja, eikä hermoni siihen varmaankaan ihan heti riittäisi. Pongo oli onneksi jo peruskoulutettu (ja näyttelytaustaa yms.) joten olen vain joutunut ns "ylläpitämään" koulutusta.

-
En..?

- Voi olla että rotuna hieman liian "vaativa", mutta yksilönä tämä koira on äärettömän ihana, hyvä ja rakas <3 Juuri oikea minulle :)

- Kuten jo aikasemmin mainitsin, asiaa on helpottanut ihan törkeesti se, että Pongo oli jo peruskoulutettu, mutta kyllä tällä itsepäisyyttä riittää. Eli jos joskus pentukoiran hankin, mietin rodun hyvin tarkkaan uudestaan :D

- Edelleen sitä mieltä, että voi olla vähän liian kovapäinen rotu mulle, mutta en luopuis koirastani <3

- En. Haasteellinen tää on, mutta ihana ja palkitseva joka tapauksessa. Ja myös hyvin opettavainen :)

- Pongo tuli luokseni viettämään "eläkepäiviä", joten ihan vaan kotikoira.

19.12.2010 22.43
000111239_r
-
tällä hetkellä voisin sanoa, että kyllä pärjään :)

Kuka on teillä johtaja?
- Minä, mutta iskä myös

-
Ehkä maailman näkymättömin murkku toikin. Meillä koiran kuuluu tehdä ensimmäisestä käskystä kaikki mitä pyydetään, mutta tottakai koulutusvaiheessa saa lipsua. Positiivisella asenteella mennään.

- Kunnioittaa. Metsällä sen huomaa varsinkin. Koiraa huudetaan metsällä, jos koira pysähtyy luokse tulossa, koiran luokse mennään ihan normaalisti kävellen, jolloin alistuu.

-
Enpä montakaan kertaa. Jos on ihana tuoksu ja esim. uudessa paikassa ollaan, niin pariin otteeseen.

-
Oman koirani kohdalla koen. Tunnen koirani ja itseni, jolloin voin sanoa että olen se paras mahdollinen kouluttaja koiralleni.

-
Enpä ole kuullut :) voisinpa vaikka googlata.

- Kyllä on.

- 50/50 molempiin. Tietyissä tilanteissa mitä helpoin, mutta esim. toisen koiran ohittaminen on meillä hieman vaikea vielä :)

- No ei nyt paras mahdollinen, koska itse pidän isoista roduista, mutta tämän rodun yksilö joka minulla on, on minulle paras mahdollinen :)

- En hetkeäkään. Tiesin minkä rodun otin isän kanssa, joten ongelmia ei ole ollut.

- Metsästys, kotitokoilu, pian agility :)

19.12.2010 22.51
021026667_r

- Kaikkia maailman tilanteita ei olla kohdattu, mutta tähän asti kyllä.

Kuka on teillä johtaja?
- Minä.

-
En koe sitä minään kummoisena. Muuten mennään normisti etiäppäin mutta kyllä kerrotaan tomerasti mitkä olikaan säännöt jos ne tuntuvat unohtuvan.

- Kunnioittaa.

-
Maksimissaan kolme kertaa, sillä sen jälkeen mulla napsahtaa ja Nessa tietää sen. ; )

-
En.

-
En.

-
Noh.. Riippuu mistä roikkuu. Ollaan ainakin molemmat yhtä kovakalloisia, että kaipa se on että kyllä.

-
Tämä eläin on kaukana helposta, muttei vaikea.

-
En tiedä. On kokemusta vain tästä yhdestä, joka ei täsmää rotumääritelmään luonteen perusteella..

-
Välillä olen toivonut aikakonetta, mutta loppujen lopuksi en.

- Haluaisin, mutta mahdollisuudet ovat vähäiset.

19.12.2010 23.12

Lyylistä

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Kuka johtaa?

Pärjään Lyylin kanssa joka tilanteessa, pentuna oli joskus harvoin luoksetulo ongelmia mielenkiintoisen kohteen löytämisen jälkeen, mutta ei enään kun ollaan kasvettu molemmat isommiksi. Ja pitää paikkansa, ei ole tullut muuta tilannetta kuin tuo mikä pentuna. Luotan lyyliin nykyään niin paljon, että voin olla siittä lähes 100% varma vapaana ollessakin, paitsi silloin kun sillä on juoksut se ei pääse vapaaksi koska siittä tulee pösilö. Eli osaan karkoittaa oikeat tilanteet ja miten niissä tulee käyttäytyä. Meillä johdan todellakin minä.

Mitkä ovat omat koulutus metodisi?

Ehdollistaminen, positiivinen vahvistaminen.

kyllä, kerta minä olen pomo.

Kerran, max 3 tilanteissa jossa sille on annettu lupa olla vapaana ja touhuta mitä tykkää niin aina ei ole korvat paikalla kuuntelemassa kun muutan mieleni.

En ja joo. Paljon vielä opittavaa, Lyylin olen kyllä todella tyytyväinen, koska se on ensimmäinen 100% minun ja siittä on tullut unelma koira. Ensimmäistään ei varmaan koskaan sitten jälkeenpäin tule unohtamaan, meillä on myös Lyylin kanssa omat synkät muistot ja kokemukset joihin Lyyli on minua auttanut.

Kyllä olen.

Onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä? koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta

Joillekkin helppo joillekkin varmasti haastava En osaa määritellä koirien helpoutta koska olen painanut rotikoiden kanssa lapsesta lähtien. Joten olen huono vastaamaan tähän ja ajattelen jos jokin asia ei onnistu silloin vika on minussa ei koirassa. Rotikka ei kuitenkaan ole ihanne rotuni.

Onko rotu sinulle paras mahdollinen? oletko katunut rotua ottaessasi?

Ei kai tätä voi katua kun en ole rotua missään vaiheessa edes valinnut. Joskus kaipaan oman rotuista koiraa ja olen antanut siihen itselleni luvan kun on sen aika. Ehkä rotu on kuitenkin itselleni hyvä koska omalla luonteellani voin antaa rodulle paljon uutta ja erilaista ajattelutapaa.

Näyttelyt, monipuolinen liikkuminen pyöräily, vaellus ja nyt sitten vetoa. Perus tottelevaisuutta ja suojelua. Haaveena joskus hakua.

KOIRAT - www.papittaren.fi ja http://papittaren.blogspot.com/ MINÄ - http://sanojensolinaa.blogspot.com/
20.01.2011 23.21
022442087_r
Kouvola

Tämä onkin hyvä peiliinkatsomishetki :D

Kyllä.

Kuka on teillä johtaja.
Minä - useimmiten.

Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa?
Kyllä ja ei. Kyllä siinä mielessä, että saan koirani pidettyä kurissa tilanteessa kuin tilanteessa - Ei siinä mielessä, ettei koira todellakaan aina ole hallinnassa.

Miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutus metodisi?
Se on ollut aikaa, jonka olen hyvin "unohtanut". Itse koulutan koiraani aika perusmeininkeillä, yritämme positiivisen kautta ja itse oivaltamisella. Pakoitteet eivät Kuroon toimi - mikä ei tarkoita ettenkö hölmöspäissäni joskus silti sorru niitä kokeilemaan. Perskarvoihin tarttuminen on rangaistus johon silloin tällöin sorrun, jos poika on sitä mieltä, että vierellä käskyä ei tarvitse totella kuin kolmen askeleen verran.

Suoraan sanottuna en ole aivan varma.

Riippuu hetkestä. Mikäli se on keskittynyt minuun, kerta riittää. Mikäli se on keskittynyt johonkin muuhun kuin minuun, käskyjä saa toistaa useamminkin - joskus tuloksetta.

En.

En - tällä ei kuitenkaan liene mitään tekemistä alkoholin kanssa ;)

Ei. Se on paras.

Koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta
Helpohko. Helppo motivoida ruoalla, fiksu ja keskittymiskykyinen. Omaa kuitenkin "oman pään", mikä tuo elämään hieman haastetta.

On - siksi toinen samanlainen jo tuloillaan ;)

En hetkeäkään - päinvastoin yllättynyt erittäin positiivisesti :D

Pääsääntöisesti seurakoira. Haluan kuitenkin pitää meidän molempien mielet virkeinä, joten tutustumme yhdessä jatkuvasti uusiin koiralajeihin ja pidämme perustottelevaisuutta yllä.

21.01.2011 10.55
021877384_r
Muurame

Yleensä. En aina, mutta tarpeeksi hyvin.

Kuka on teillä johtaja.
Isä ja minä. Sitten tulee muut perheenjäsenet ja koirat on pahnanpohjimmaiset.

Kyllä. Koirani tottelee minua pääsääntöisesti. Silloin kun se ei tottele, laitan sen tottelemaan. Sellaista vaihtoehtoa ei ole, että koira saisi tahtonsa läpi. Koirani kunnioittaa minua. Se arvostaa, mutta osittain myös pelkää.
Mutta meillä on hyvä suhde, koira tottelee ja tekee niin kuin käsken ja tietää paikkansa.

Ei meillä murkkuiässä ollut mitään ihmeimpiä. Koira oli ihan samanlainen kuin ennen sitä ja sen jälkeen. Ei sille annettu sellaista vaihtoehtoa, että se saisi alkaa kokeilemaan rajojaan ja yrittää kivuta arvojärjestyksessä ylös päin.
Koirani kouluttaminen perustuu lähinnä siihen, että palkitsen koiran hyvistä ja oikeista teoista kehuin ja namein ja leikkimällä sen kanssa. Huonoista teoista sitä komennetaan, ja jos se ei tehoa niin komennetaan uudestaan. Ja jos ei mikään muu auta niin en koe ongelmaksi näpäyttää koiraa tai työntää se pois tai käyttää muutenkaan fyysistä kontaktia, ei tämän kokoiset koirat rikki mene sellaisestakaan.
Yleensä kuitenkin positiivisin keinoin etenkin koulutustilanteissa pyrin sen kanssa harjoittelemaan, että toko olisi sille tulevaisuudessakin kiva ja hauska juttu, jonka tekemisessä se heiluttaa häntäänsä ja on kuuliainen ja iloinen.

Kyllä nykyään. Aiemminen harrastanut Jaron kanssa paljoa mitään ja se oli kiintynyt lähinä isääni ja ei ottanut minun käskyjäni tosissaan.
Nykyään monenlaisten yhteidten harrastusten myötä Jaro kunnioittaa minua. Se tietää, että minä leikin sen kanssa ja treenaan ja lenkitän sitä, se tietää että minun seurassa tehdään kivoja juttuja. Se myös tietää, että en pelkää rangaista sitä. Jaro kunnioittaa minua ja se on todellakin sellainen asia, jota arvostan kovasti.

Mikäli Jaro on virkeällä ja kuuliaisella tuulella, se uskoo kerrasta. Mikäli sen keskittyminen on kohdistunut johonkin muuhun, sitä saa komentaa useampaan kertaan.

Tälle koiralle ja rodulle olen mielestäni hyvä kouluttaja. Tarpeeksi sisukas ja pitkäpinnainen, mutta myös rauhallinen ja jämäkkä. Koko elämän kun on hovawarttien kanssa elänyt, niiden kanssa elämisestä on oppinut yhtä ja toista, samoin niiden koulutuksesta.

En.

On. Jaro on paras koira mitä toivoa saattaa, ihana ja rakastettava höperö, mutta myös viisas, kuuliainen ja nopeasti oppiva.

Jaro on ollut osittain vaikea koulutettava suuren riistaviettinsä ja säpäkkyytensä takia. Toisaalta se taas on ollut helppo motivoida tekemään kaikkea ja se on aina ollut innolla tulossa treenaamaan kanssani.

Kyllä! Kolme hovawarttia on meidän perheessä ollut, koskaan en ole elänyt ilman näitä koiria. Hovawart sekä muut saman tyyppiset rodut ovat parhaita minunlaiselleni ihmiselle. Toisaalta myös monia muita vaihtoehtoja on, mutta tulevaisuudessakin kuns euraava koira otetaan, se on ehdottomasti hovawart.

No asiahan ei minun päätettävissä ollut. Ensimmäinen hoffi oli meillä jo ennen syntymääni. Mutta vanhempani eivät myöskään ole katuneet rotuvalintaansa, kun kerran näin monta saman rodun edustajaa ovat jo jaksaneet kasvattaa.

Lenkkeilemme ja harrastamme monenlaista. Tämän rotuista koiraa en ottaisikaan pelkästään seurakoiraksi, aktiivisena rotuna se tarvitsee paljon tekemistä.
Jaro ja minä harrastamme tokoa ja vetoa. Mätsäreissä käydään lähinnä sosiaalisuutta hakemassa. Keväällä aloitetaan harrastaa myös verijälkeä.
Näyttelyissä kierretään välillä, mutta sitä nyt en harrastukseksi laske, ainoastaan ne, joissa koiran pitää oikeastikin tehdä jotain.

21.01.2011 11.40
022452790_r
Savitaipale

- pakko sanoa, etten aina, ei kukaan voi koska koira on eläin. Mutta yleensä.

Kuka on teillä johtaja?
- no tästä on väännetty vitsiä. Arttu varmaan usein ajattelee että itse, mutta uskoo lopulta kaikkia. Rokille varmaan minä eniten.

- Nojaa, riippuuu koirasta. Rokille se tuli n. vuoden ikäisenä ja silloin pojalla oli korvat ties missä ja oli aika vaikeaa kun sitä ennen sen kanssa oli koulutus niin hyvällä mallilla. Arttu taas on aina ollut aika kokeileva, mutta tasoittunut iän myötä. Pyrin kouluttamaan niin että se on myös koiralle hauskaa, siis yleisesti pehmeitä metodeja.

- njaa. Mulla on tästä monta vitsiä :D Mutta eiköhän...

-
Olen todennut, että koirani ovat on-off -sorttia. Rokille useimmiten on-päällä ei tarvitse kuin puolella sanalla tyyliin vihjaista, niin se jo uskoo. Artulle taas ehkä vähän kovemmin. Off-vaihteella taas saa muutaman kerran sanoa, että uskoo. Onneksi yleensä on on-vaihde.
-
No jaa... Miten sen nyt ottaa. Ovathan nuo suht hallinnassa, mutta tunnen aika monessa asiassa epäonnistuneeni, että enpä kai ole kovin hyvä.

-
En ole.

-
Ehdottomasti! Ollaan rokin kanssa niin samanlaisia.
-
MOlemmat on helpon-vaikeita. Arttu ei tehnyt tuhoja, mutta kokeili pääseekö helpommalla. Roki taas oli aika duracell-pupu, mutta on kovin herkkä. Sen kanssa oli todella vaikeaaa päästä eroon autojenjahtailusta ja mopojen yms. Pihasta karkailukin oli sen mielipuuhaa joskus. Sen sijaan tottelevaisuuskoulutus on aina ollut siitä hauskaa. Roki on tosi pehmeä koira, se menee ihan matalaksi jos huutaa liian kovaa. Eikä fyysinen rangaistus, esim. niskasta ottokaan sovi yhtään sille. Joten sai sen kanssa joskus painia sen ajovietin kanssa, mutta onneksi se nykyään ei lähde pihasta eikä kuin yhdellä tiellä kyttää autoja :)

-
Yksi niistä, mutta luulen että on muitakin.

-
Joskus kyllä, etenkin Rokin pentuaikana oli aika vaikeaa muutoinkin ja Roki teki kaikkea tuhoja yms.,mutta sittemmin kun on elellyt en voisi kuvitella että vaihtaisin Rokin. Artun kanssa: en.

- Sekä että. Tahtoisin harrastaa ja tehdä kaikkea muutakin, mutta harrastetaan tokoa ja agilityä (harvakseltaan, ryhmiin on vaikea päästä), sekä joskus opetellaan jotain uutta.

21.01.2011 12.28
022221326_r
Vihanti

Päätinpä sitten itekkin tulla tänne kirjustelmaan, vaikka tuskin saan ajatuksiani kirjotettua. Ja vaikka Remistä kertoen.

- Lapasesta ei ole koira lähtenyt viellä ikinä, mutta parannettavaahan on aina. Osaa tuo koira yllättääkkin, mutta aina sitä oppii vaan paremmin tuntemaan ja ennakoimaan. Ja silmille mulla ei koirat hypi.

Kuka on teillä johtaja?
- Remille varmaan minä olen eniten. Nipelle selvä johtaja on sitten isä, ja Burrelle nyt joko isä tai minä.

-murkkuikä murkkuikä. hyvähän se on että testaillaan rajoja. Nipellä oli todella haastava.
Burrella ei ollut just ollenkaan minkäänmoisia ongelmia, itsenäistyi vaan enemmän. Eikä tarvinut kuin kerran komentaa, ei pöljäillyt sen jälkeen.
Remi on jotain tosta välimaastosta, mutta älyttömän olematon silti. Ainut että maailma vaan kiinnostaa enemmän, ja siltä pitää kaikki liikkeet vaatia kerralla loppuun, tai se ei tee mitään.

- kukin tavallaan. ei ne palvo, mutta kunnioitusta on ilmassa.

-
Aa, mitä luksusta remin kans onkin ollut. Kerrasta uskoo, huonoina päivinä pitää parikertaa. Nippeä, tilanteesta riippuen, kunnioittaa isää sen verran että uskoo kerrasta. Burr on semmonen nallepöljä, että uskoo toisinaan ekalla, joskus taas saa parikertaa käskeä. On myös päiviä, jolloin noilla on korvat OFF-asennossa.

-
voisin olla parempikin, mielikuvitusta, huumoria ja kärsivällisyyttä sais olla enemmän. Toivottavasti tässä nyt uutta opitaan koko ajan.

-
En ole.

-
On! 

-
Remi, helppo, Burr + Nippe -> suht. vaikeita.

Miellyttämisenhalua nyt vaan löytyy remiltä eniten.

-
On juu.

-
en ole, tykkään aivan mahtavasti. energiaa löytyy, aina ilonen ja miellyttämisenhalunen kaveri. Vielä jos ter

- Sekä että. Harrastetaan jos tahotaan.
Eli päivittäin touhuillaan lenkkeilyn,treenailun ja kaikenlaisen puuhastelun merkeissä. Mutta suurempia tavotteita meillä ei ole, eikä juuri nyt kovin vakituista harrastustakaan muuta kuin omatoimisesti.

Muokattu viimeksi: 21.01.11 19.17
21.01.2011 14.01
Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa?Kyllä Kuka on teillä johtaja.
Ei kukaan, en usko koiran ja ihmisen väliseen laumahierarkiaan. Eri lajit eivät muodosta laumoja keskenään, koira ei ole poikkeus. Minulla ei kuitenkaan ole johtajuus käsitystä mitään vastaan, kelle sopii ja kelle ei. Meille ei sopinut, sain vaan ylimääräistä pään vaivaa ja tuskinpa koiratkaan hyvällä katsoi kun koitin todistaa niille "johtajuuttani". Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa?
Kyllä. Meillä on hyvä suhde ja koira tottelee silloin kun käsken.
Timin murkkuikä oli rauhallinen, silloin tällöin kovisteli muille uroksille mutta siihen se sitten jäikin. Otsolla on kovempi murkkuikä. Sillä on "kuuroutta", eli kaikki käskyt aina perille mene ja jotkut käskyt unohtuvat silloin tällöin. Se myös testaa Timiä kovasti ja luultavasti ottaa kohta pomon paikan siltä.
Koulutus metodini perustuvat positiiviseen vahvistukseen. Kieltoja en enää käytä lainkaan koska se ei opeta mitään. Ainakaan sellaisessa tilanteessa, jossa koiran tietty käytös pitäsis lopettaa kokonaan. Kun koira tekee jotain sellaista, ohjaan sen huomion vaivihkaa muualle ja ongelmaa ei synny. Mutta jos esim. koira haukkuu väärässä paikassa, kiellän, koska haukkuminen kuuluu koiran normaaliin käytökseen enkä pyri lopettamaan sitä.
Eiköhän nuo mua jollain tavalla kunnioita. :D
Timiä kerran tai kaksi, Otsoa yleensä parikin kertaa.
Nykyisin kyllä. Olen muuttunut näiden vuosien aikana todella paljon parempaan suuntaan. Ennen menetin hermoni pienestäkin asioista. Nykyisin ymmärrän, että kärsivällisyys on tärkeä osa koiran koulutuksessa, vaikka pinna tahtoo edelleen joissain tilanteissa palaa. Ennen syytin aina koiraa. "koiran vika kun se ei opi", "koiran vika kun se käyttäytyy huonosti". Nyt ymmärrän että kaikki viat olivat minussa. Minä en osannut kouluttaa koiraa, minun takiani koira käyttäytyi huonosti. Koulutus "metodini" olivat vähän mitä sattuu, lähinnä fyysisiä pakotteita ja pelkkää torumista. Nykyään ymmärrän että turha räyhääminen ja pakottaminen ei johda mihinkään. Ainakaan hyvään suuntaan. Koira oppii vaan pelkäämään ja suhde kärsii. Minulla oli myös paineita "pitää olla johtaja" "olenko hyvä johtaja?" "pitää näyttää koiralle kuka on pomo". Nykyisin kun en enää ajattele "jos annan koiran istua sohvalla vieressäni, pitääkö se itseään johtajana?!?!?!?", meillä menee paljon paremmin ja suhteemme on parempi kuin koskaan, vaikka niitä virheitä onkin tullut oikein toden teolla tehtyä. Oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"?
Olen

On, Timi on kyllä ihan täydellinen pakkaus mulle. :)
"Keskivaikea". Se on helposti motivoitavissa ja sitä miellyttää työskennellä ihmisen kanssa. Kuitenkin sitä omaa päätä ja kovuutta löytyy aimo annos. ;)
kumpikaan noista ei ole mitään rotua, mutta eiköhän ne mulle sovi. :)
En, vaikka rotu ei ollutkaan minun päätettävissäni.

Noiden kanssa touhuilen vaikka mitä. Otso hyppisi seinille jos se ei saisi päivittäistä aktivointia, Timi pärjää vähemmällä mutta ihan yhtä paljon se saa aktivointia kuin otsokin. Kummankin kanssa tokoilen päivittäin, sekä harrastamme vetoa. Timin kanssa käyn mätsäreissäkin aina välillä.
Muokattu viimeksi: 21.01.11 16.57
21.01.2011 21.02

-Aina on hengissä selvitty, useimmiten taidan siis pärjätä.

Kuka on teillä johtaja.
-Minä olen ainakin Kassulla.

-Joo, ketään ei ole vielä syöty ja yleensä pysyy hanskassa.

-Murkkuiässä Kassun itsenäisyys alkoi selvemmin näkyä, eli sitä ei kiinnostanut lainkaan vaikka olisin kiljuen selälläni ryöminyt maassa jos se havaitsi jotain mielestään kiinnostavampaa kuin minä, silloin myös alkoi se että jos toinen koira murahti/rähähti, sille rähähdettiin takaisin samalla sekunnilla ja sen seurauksena myös muiden koirien vahvempi dominointi. Koulutusmetodini Kassun kanssa ovat aika tiukat, käytän niin pakotteita kuin rangaistuksiakin mutta pääasiallisesti (ja aina uuden opettelussa) kuitenkin positiivisia vahvisteita ja palkkioita.

-Kyllä, enemmän kuin ketään muuta.

-Yleensä uskoo kerrasta, kolmea kertaa enempää en kuitenkaan ala käskemään, sitten viimeistään on toteltava.

-En mitenkään erityisen hyvänä, ihan perustasoa uskoisin olevani.

-Olen kuullut jonkun käytöksen/käskyn sammuttamisesta.

-On, Kassu on täydellinen minulle. Sopivan kova ja itsenäinen, ei odottele tukea missään tilanteessa vaan on itsevarma, kuitenkin motivoituu esim ruuasta ja riehumisesta helposti joten koulutuskin on helppoa. Äärimmäisen ihana harrastuskoira!

-Kuten kerroin, koulutus harrastuksiin on helppoa ja ihanaa kun koirassa on ainesta ja se on niin sopiva minulle. Sen sijaan vaikeuksia on enemmän ihan arkielämän asioissa, koska Kassu keksii mitä milloinkin kun ei ole käskyn alla ja toimii jahkailematta joten on joskus vaikea pysyä perässä sen aivoituksista (myös se etteivät kaikki perheenjäsenet osaa sitoutua sääntöjen opettamiseen samalla tavalla on toki vaikuttanut alussa...) Lisävaikeutta tuotti aluksi se, ettei Kassu kunnioittanut ketään tai mitään ja kaikki on pitänyt vääntää rautalangasta. Esim, äänensävyllä tai äänen korotuksella ei ollut vielä 1-vuotiaanakaan mitään merkitystä Kassulle, ja karjaisun, vihaisen ilmeen ja uhkaavan asennon sekä niskasta ottaminesenkin se koki palkitsevana, huomiointi kuin huomiointi, kaikki on vain kivaa! Kuitenkin siinä mielessä helppo, ettei tuhoa mitään vaikka olisikin vähän turhautunut, ei räksytä turhaan eikä yksin oleminen ole ikinä ollut ongelma.

-En usko, mitä olen muita lapinkoiria nähnyt ja kuullut, Kassu on aika lottopotti minulle, varsinkin kun silloin aikanaan en tiennyt että etsin tätä. Useammin lappalaiset ovat herkempiä ja omistajaan turvautuvia mutta hieman itsepäisiä.

-Olen joskus miettinyt että joku muu rotu sopisi paremmin minulle, mutta en ole katunut kuitenkaan.

-Normaali harrastuskoira, kokeilemme kaikenlaisia lajeja, molemmat ovat innoissaan kokeilemassa kaikenlaista uutta. Kokeiltu on mm. agility, toko, jäljen alkeet, haku(maasto, raunio ja rakennus etsintää), tottis, viestin alkeet, vepe, veto ja pyöräily.

13.01.2015 17.43
022465029_r
Lahti

Pärjäätkö koirasi kanssa joka tilanteessa? Kyllä tähän asti on pysynyt Neitonen hanskassa, välillä teettää hankaluuksia, sekin riippuu tilanteesta yms.

Kuka on teillä johtaja? Minä, onha tuo yrittäny sitä kyseenalaista, murkkuiässä viimeks :D

Jos sanot pärjääväsi koirasi kanssa, pitääkö se paikkansa? Kyllä, ei mulla muuten tuota olisi.

Miten itse koet koiran murkkuiän ja mitkä ovat omat koulutus metodisi? Mun mielestä murkkuiässä ei ole mitn ihmeellistä, kokeileevat rajojaan ja ovat muutenkin vähä ''muuleja''. Tiukat rajat joissain asioissa ollut, ja kyllä, on yritetty kyseenalaistaa, ei ole onnistunu :D Ja no miellyttämisenhalua ei rodusta löydy, enkä nyt hirveesti ole koulutellut tuota, itse oppi oikeestaan hihnassa kulkemisen, joskus pitää tietyistä asioista muistuttaa.

Kunnioittaako koirasi sinua? Kyllä, näin uskoisin.

Kuinka monta kertaa saat käskeä koiraasi että se uskoo? Riippuu vähän, joskus riittää pelkkä katse ja joskus kunnon poskista kiinni-puhuttelu on tarpeen..

koetko itsesi hyvänä kouluttajana? Ylempänä jo mainitsinki etten hirveesti ole kouluttanu, ehkä tuo on yhteuskuntakelponen kuitenkii. Sen verran hyvin, kai

Oletko kuullut koiran "sammuttamisesta"? En.

Onko juuri se koira mikä sinulla on nyt, onko se itsellesi hyvä?Kyllä on, toivoisin vaan äkkiä saavani tuolle juoksukaverin.

Koetko koirasi helpoksi vai vaikeaksi mm. koulutukselta? Mila on ainaki jo sinällää tarpeeks fiksu, ei tarvitse koulutella. Joskus tuli opetettua erilaisia temppuja että ei liian tylsää olisi tullut, kun ei juoksemaan päässyt hemmetin ison tassuhaavan takia..Aika helppoa ainaki Milan kanssa, riippuu ihmisestä, joidenkin kanssa tuo suorastaa pelleilee..

Onko rotu sinulle paras mahdollinen? Taitaa se olla, koiralta pitää löytyä omat aivot. Tulevaisuudessa otan kuitenkin toisia 10-ryhmäläisiä.

Oletko katunut rotua ottaessasi? En varsinaisesti, kironnut kyllä olen, kun on Neiti päättänyt tehdä kerran jos toisenkin typeryyksiä yksinään ollessa..

Teetkö koirasi kanssa jotain vai onko koira ihan normaali seurakoira sinulle? Juoksuharrastusta, se on nyt tauolla koiran jumien takia ja ihan talvenki. Joskus oon aatellut näyttelyitä, saas nähä kohan eka mätsärit sujuis..Ja ohan tuo semmonen köllöttely kaveriki :3

Russkaya Psovaya Borzaya, Borzoi, Russian Wolfhound, Venäjänvinttikoira A-S Yuli-Anna eli Mila
05.02.2015 23.28
022643924_r
Kemi

Kyllä.

Kuka on teillä johtaja.
Minä.

Jos en pärjäis, ei noita koiria silloin meillä olisi. Jos en pärjäis, noista koirista olis ongelmia.

Koen koiran murkkuiän pelkkänä ikänä, ei se ole mikään maaginen aika, jolloin kaikki olisi jotenkin vaikeampaa. Koulutusmetodeista sen verran, että koulutetaan maalaisjärjellä ja yksilökohtaisesti.

Patu ei kunnioita ihan täysin, ja mä olen sen tietosesti sille sallinut. Esimerkkinä pois-käsky: Pitää vähän aikaa miettiä, että mennäkö vai ei, samalla kun minä ite nauran...

Mulla on sellanen periaate, että jos se ei kahen käskyn jälkeen usko, se ei sillon joko osaa, tai kunnioita. En ala toistelemaan käskyjä turhaan. Eli max 2 käskyä ja jos ei totella niin minä katon peiliin.

Hyvä, mutten paras. Sanotaanko, että hyvä oppilas tällä hetkellä. :D

Tjaa.. puhutaanko tässä nyt passivoimisesta..?

Patu on eläkkeellä, Tilli on parhaassa iässä toteuttamaan unelmia mun kans. Tilli on mulle nyt täydellinen, koska se kehittyy ja kehittyy.

Mulle Tilli on helppo, koska pehmeä ja yliterävä koira on mulle tuttu juttu. Kun taas Patu on kohtalaisen kova, mikä tuo omat haasteensa. Toisaalta haasteitahan mä rakastan..

Ei. 

Kyllä mulla silleen harmittaa, että oon aikanaan päätyny näin sairaaseen rotuun. Mutta noita yksilöitä en vaihtas mihinkään, vaikka rotua tulenkin vaihtamaan..

Tillin kanssa harrastetaan useita lajeja, niin tottelevaisuushommia kuin pelastuslajejakin. Joissakin lajeissa tähdätään sm-tasolle. Patu taas on ns. sohvaperuna, kotitokoilija. Saatetaan me vielä joissain kisoissa pyörähtää.

Herder, heeler, biter, protector. And her dogs.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti