Koira puree (Koirat > Koirien koulutus)

09.09.2009 15.26
Vili on niin villi että kun se innostuu se puree ja se ei lopeta sitä vaikka kuinka kieltäs. Enpä oikein tiiä mitä tehä koska en haluu lyyä sitä tai mtn sellasta : //
09.09.2009 15.30
021316400_r
Iisalmi

Auttaisikohan, jos jättää kokonaan huomioimatta koiraa.

09.09.2009 15.39
020601222_r
Juu , samaa minäkin ^
www.noorakultsu.blogspot.com
09.09.2009 15.44
Hämeenlinna
Jos esim. juokset koirasi kanssa pihalla ja sitten se innostuu ja puraisee sinua vaikka kädestä, niin samassa kun se puraisee pysähdyt, "vinkaiset", laitat kädet kainaloihin ja käännät koiralle selän.

Koira yleensä tajuaa enemmän jos puhut sen kieltä ja "vinkaiset", kuin että huudat sille kurkku suorana "Lopeta, sattuu!!" :--D
- Jos sinulla ei ole koiraa, ei edes yhtä, sinussa ei välttämättä ole mitään vikaa, mutta elämässäsi saattaa olla-
09.09.2009 16.06
Toi on muuten hyvä keino vili, tota mä sillo joskus ku mimmi väsyneenä näykkäsi, niin jo loppu, tuli tökkimään kuonolla ja nuoloemaan
09.09.2009 16.08
Mä en tee tota kiljasua puremisen yhteydessä, kun Pilvi kattoo "Jaaha, pureminen siis tekee oikean vaikutuksen" ja rupee puremaan entistä enemmän. Itse sanon napakasti vain "ei!" lopetan leikin, enkä huomioi pentua vähään aikaan.
Muokattu viimeksi: 09.09.09 16.09
09.09.2009 16.22
020602818_r
Jyväskylä

Meilläkin on hieman Hertan kanssa puremis ongelmaa, mutta koska hakee puremisella huomiota ja kun huomioi koiraa mitenkään se yleensä luovuttaa ja sitten palkkaus

vauhtiparrat...ainakin yksi
09.09.2009 16.26
Hämeenlinna
Pilvi kirjoitti:
Mä en tee tota kiljasua puremisen yhteydessä, kun Pilvi kattoo "Jaaha, pureminen siis tekee oikean vaikutuksen" ja rupee puremaan entistä enemmän. Itse sanon napakasti vain "ei!" lopetan leikin, enkä huomioi pentua vähään aikaan.
Oikea vaikutus, eli ihmisen satuttaminen? Kuinka sitten leikit koiran kanssa?

Tarkoitin tässä sitä että vinkaisulla ilmaistaan, että nyt sattui ja selkää kääntämällä ei huomioida enää koiraa. Ja kun kädet ovat kainalossa niin en usko että koiralla on enää halua alkaa purra esim. jalkoja / roikkumaan takinhelmassa.
Muokattu viimeksi: 09.09.09 16.28
- Jos sinulla ei ole koiraa, ei edes yhtä, sinussa ei välttämättä ole mitään vikaa, mutta elämässäsi saattaa olla-
09.09.2009 16.50
021187841_r
Jyväskylä
Vili, laumassa alemmat vinkaisevat ja osoittavat toisille, että nyt sattuu. Ylempi ei saa näyttää heikkouden merkkejä.
Mielummin jättää kokonaan huomiotta ja kävelee pois.
09.09.2009 17.05
021056777_r

Carokin innostuu vaan entistä enemmän jos kiljaisee yms. Ihan turhaa.

Mä veisin koiran erkkaan tai laittaisin koiran pakettiin, että rauhottuu.

09.09.2009 18.11
Hämeenlinna
Itse en tuota keinoa ole joutunut käyttämään mutta en ole ainoa joka siitä on puhunut. Omasta päästäni en sitä ole keksinyt (:
09.09.2009 20.09
021897017_r
Joensuu
Jaa-a, meidän lapselle toimi se että tungettiin sormet suuhun, pidettiin kuonosta kiinni tai laitettiin häkkiin jäähylle. Edelleenkin helposti riehaantuu ja rupee puremaan mutta riittää pelkkä kielto lopettamaan sen.
11.09.2009 18.09
En olis paremmin voinut ilmaista kun tuon otsikon mukaan. Meidän purut ei jää näykkimiseksi vaan ne tulee ja kovaa. Johtunee todella huonosta hermorakenteesta ja kouluttamattomuudesta, Sisu hermostuu välillä myös siitä että sitä komennetaan sisätiloissa... Kattoo mitä tästäki koirasta tulee :/
11.09.2009 18.53
Mulla pureminen on vähentynyt silleen, etten anna edes tilaisuutta purra. Jos Pilvi on aikomassa käyttää hampaitaan minuun, reagoin siihen melko napakasti ja sillä tavalla, ettei Pilvi pidä reagoinnistani. Hyvin se sitten lopettaa, näen aina hännän heilautuksesta milloin on mennyt käsky perille. Kehun sitten, kun se rauhoittuu ja nappaa lelun suuhunsa. Pennut on nyt tommosia rasavillejä välillä, pitää vain pistää luulot pois aina kun tekee jotain väärin.
16.09.2009 11.03
020393296_r
Kirkkonummi
Meillä ei voi ottaa leuasta kiinni kun nellin hampaat sattuu niin pirusti ja se saa ne joka paikkaan tungettua. Myöskään vinkuminen, huutaminen, kiljuminen ei auta, kun nelli ei korvaansa lotkauta :D Meillä toimii parhaiten ei-käsky.
Mämykkäahon ajattelija
16.09.2009 11.53
018870143_r
Kemi

Oliverin tapa purra juonsi juurensa pentuajoilta, edellisessä kodissa oli useita rasavillejä lapsia ja ruokailun kanssa oli varmastikin ollut ongelmia, koska puolusti tosi aggressiivisesti koko elämänsä ajan ruokakippoaan ja herkkuja (puruluita etc.). Joutui myös meille tultuaan saman tien kuurille kroonistuneen korvatulehduksen ja keuhkoputkentulehduksen takia, ja kivut vaikuttivat ihan varmasti käytökseen.
Luvattomasti otettuja esineitä jotka koira omi ei saanut pois kuin ruoalla huijaamalla, jos meni sormensa tyrkkäämään niin sai hampaista. Oliver pelkäsi selvästi sitä että sen päälle astutaan, koska saattoi rähistä jos ihminen käveli liian läheltä ohi, harppasi makoilevan koiran yli tai joku sattui astumaan häntäkarvankaan päälle. Elää sitten sellaisen koiran kanssa, mutta sisulla ja rakkaudella yhteiseloa kestikin melkein 11 vuotta.
Meillä selvittiin sillä että ongelmatilanteita koitettiin välttää parhaan mukaan laittamalla kielletyt esineet pois näkyvistä ja koiralle annettiin tilaa. Kaapin paikan näyttäminen sellaisen koiruuden kanssa ei olisi toiminut, oli niin syvälle traumatisoitunut.
Kerroimpahan kokemuksia tältä suunnalta. :)

16.09.2009 13.20
019969034_r
Jyväskylä
Puremiseen saattaa olla myös useita eri syitä. Koira haluaa huomiota, sillä on liian vähän tekemistä yms. Kannattaa tarkistaa että kaikki on kohdallaan liikunta, ruokavalio, lepo yms.
16.09.2009 14.06
021032764_r
Vantaa
Joko jätät huomiotta tai annat lelun suuhun mitä se voi purra käden sijasta. Meillä ainakin toiminut ja uskon sen toimivan :)
Kehua uskaltaa kuka tahansa, mutta kuka uskaltaa puhua kriittisesti omistaan? Se on se viisas ja parempaa tulevaisuutta vaaliva.
17.09.2009 15.47

Aidanille auttoi pikkupentuaikoina se, että aina kun se puri leikkiessä, tungin sille lelun suuhun. Muutoin se ei hirveästi yrittänytkään purra. Kaverini labbis (7 kk) on aika kova pureskelija, ja muutenkin riehaantuu helposti, ja kun se riehaantuu, ainoa tapa saada se lopettamaan on selättää se ja pitää selällään niin kauan kunnes se rauhoittuu tai laittaa toiseen huoneeseen rauhoittumaan. Komennoista, niskasta ravistamisista ja muista se vain innostuu lisää - ja kiljumiset ja vinkumiset saavat aikaan saman ilmiön: "jee, nyt se lähti leikkiin mukaan!"

Selättämistä alistamismielessä koira EI ymmärrä, ja se on täysin tehoton keino johtajuusongelman korjaamiseksi (kuka on joskus nähnyt toisen koiran nappaavan lajitoveriaan niskasta ja viskaavan selälleen?), mutta koiran rauhoittamiseen se on toimiva.

Koiraa voi kurittaa muutenkin kuin lyömällä. Jos Aidan nyt yrittää purra, otan sitä poskesta/niskasta kiinni ja ärähdän sille - tämä on toistaiseksi aina riittänyt, ja koiran lopettaessa päästän heti irti ja jatkan leikkiä tai jätän koiran rauhaan, riippuen mikä tilanne on ollut kyseessä. Myös huomioimattomuus varmasti tehoaa.

17.09.2009 18.50
022685923_r
Lappeenranta
Meillä pentuaikoina ihmettelen suuresti, ettei Anne purrut kertaakaan mua, edes leikkiessään, vaikka oli kuinka innoissaan :o Mutta toisaalta ihan hyvä. <:
17.09.2009 19.57
Anteeksi, en jaksanut lukea kaikkien kommia, mutta myös se yleensä auttaa, jos "kiljaisee", kun koira puree, yleensä koira säikähtää ja tajuaa että tuo sattuu. Siskoni seropi Aatu oppi myös että ei "raavi" tassuillaa käsi varsia, kun aina laitoin kädet pois ja sanoin "ei noin" ja jatkoin kunnes ymmärsi, mitä tekee väärin.
19.09.2009 19.05
020461111_r
Mänttä-Vilppula
Meilläkin Viivi pureskelee käsiä kun innostuu liikaa. Mutta tähän pentupuremiseen ja aikuisen koiran puremiseen suosittelen etikkaa. Kun Viivi oli pikkuinen meillä oli ruiskussa etikkaa mistä sitten ruutattiin vähän suupielille. Pian oppi, että ihmiset maistuu pahalle, ei kannata maistella. Mutta varokaa ruiskimasta etikkaa silmiin ja nenään. Etikasta nenässä tulee piiitkä sarja aivastuksia. Tää neuvo tsekattiin jostain apteekin koiralehtisestä, kannattaa kokeilla!
pääsee kuin koira veräjästä.
20.09.2009 00.10

Meidän purut ei jää näykkimiseksi vaan ne tulee ja kovaa. Johtunee todella huonosta hermorakenteesta

Tämä on meidänkin ongelma ollut, ja on hieman edelleen. Nanni kiihtyy tietyissä tilanteissa liikaa ja sillon tulee hampaasta/jos se hermostuu. Onneksi tilanteet pystyy yleesä välttämään ja hoitamaan niin ettei koira ehdi alkaa ärhennellä.

Nanni kuittaa
21.09.2009 18.02
021897017_r
Joensuu
Leeko kirjoitti:
Anteeksi, en jaksanut lukea kaikkien kommia, mutta myös se yleensä auttaa, jos "kiljaisee", kun koira puree, yleensä koira säikähtää ja tajuaa että tuo sattuu. Siskoni seropi Aatu oppi myös että ei "raavi" tassuillaa käsi varsia, kun aina laitoin kädet pois ja sanoin "ei noin" ja jatkoin kunnes ymmärsi, mitä tekee väärin.
Ite taas huomannu että harvemmilla auttaa.. Tisalkin sellanen että jos kiljasee niin kahta kauheemmin alkaa puremaan, sama on koirien kanssa.
21.09.2009 18.25

en suosittele että kiljaisee tai vinkaisee koiran purressa. koira saa sellaisen käsityksen, että se on sinua paljon vahvempi, ja ettet ole sopivaa tyyppiä johtajaksi. Mä käytin tota kikkaa timin kanssa. pureminen kyllä loppui, mutta siitä ne vaikeudet vasta alkoivat. timi sai sellaisen käsityksen, että minä olen liian heikko johtajaksi. Osat sitten vaihtuivat, koira pomotti minua. Meni vuosi korjaillessa asiaa, mutta onneksi nyt kaikki on taas niinkuin pitääkin, minä olen timin pomo, se huomioi minua ja alistuu tarvittaessa, ennen timin alistuminen oli suuri ihme, nykyään arkipäivää torumisen yhteydessä. Otson kanssa olen puremiseen käyttänyt torumista(tiukka ei tai "ä´ä") jos ei auta, niin poskista kiinni. Kyllä auttaa ja pureminen loppuu siihen paikkaan. Otsolle olen tehnyt selväksi alusta asti että en hyväksy minkäänlaista puremista ihmisiä kohtaan ja se on oivaltanut asian todella hyvin. Enää ei edes innostuessaan yritä purra käsiä.

Muokattu viimeksi: 22.09.09 20.25
21.09.2009 22.23
Meillä vaan napakka ei ja lähdetään pois/käännytään koirasta pois, eikä huomioida. Wilillä kun on liikaa innostuessa pureminen saattaa mennä 'vakavaksi', eli alkaa kunnolla kädestä/sormista purra.
22.09.2009 17.44
022414662_r
Keuruu

"Selättämistä alistamismielessä koira EI ymmärrä, ja se on täysin tehoton keino johtajuusongelman korjaamiseksi (kuka on joskus nähnyt toisen koiran nappaavan lajitoveriaan niskasta ja viskaavan selälleen?), mutta koiran rauhoittamiseen se on toimiva."

Tästä olen hieman eri mieltä siinä suhteessa, että vaikkei koirat alistakaan toisiaan heittämällä kaveria selälleen niin silti koira itse alistuessaan käy selälleen tai kyljelleen osoittaakseen alistumista. Eli näin ollen kun ihminen selättää koiran, sen tavallaan pakottaa alistumaan vapaaehtoisesti, toinen koiran alistamiskeino kun ei oikein meille ihmisille ihan sovi... :D

Koira joka toimii kuin ajatus. Ei aina toimi.
22.09.2009 17.53
021511206_r
Forssa
se riippuu vähän koirasta mitä kannattaa tehdä, joillekkin käy toi kiljaiseminen, joillekin ei. Mä oon aina tehnyt niin että jos ollaan vaikkapa leikitty ja pentu innostunu puremaan ni kiellän tiukasti ja leikki loppuu siihen enkä huomioi koiraa vähään aikaan
22.09.2009 18.29
021032764_r
Vantaa
Aidan kirjoitti:

Aidanille auttoi pikkupentuaikoina se, että aina kun se puri leikkiessä, tungin sille lelun suuhun. Muutoin se ei hirveästi yrittänytkään purra. Kaverini labbis (7 kk) on aika kova pureskelija, ja muutenkin riehaantuu helposti, ja kun se riehaantuu, ainoa tapa saada se lopettamaan on selättää se ja pitää selällään niin kauan kunnes se rauhoittuu tai laittaa toiseen huoneeseen rauhoittumaan. Komennoista, niskasta ravistamisista ja muista se vain innostuu lisää - ja kiljumiset ja vinkumiset saavat aikaan saman ilmiön: "jee, nyt se lähti leikkiin mukaan!"

Selättämistä alistamismielessä koira EI ymmärrä, ja se on täysin tehoton keino johtajuusongelman korjaamiseksi (kuka on joskus nähnyt toisen koiran nappaavan lajitoveriaan niskasta ja viskaavan selälleen?), mutta koiran rauhoittamiseen se on toimiva.

Koiraa voi kurittaa muutenkin kuin lyömällä. Jos Aidan nyt yrittää purra, otan sitä poskesta/niskasta kiinni ja ärähdän sille - tämä on toistaiseksi aina riittänyt, ja koiran lopettaessa päästän heti irti ja jatkan leikkiä tai jätän koiran rauhaan, riippuen mikä tilanne on ollut kyseessä. Myös huomioimattomuus varmasti tehoaa.

Tässä asiassa olen erimieltä. Monet muutkin neuvovat että koira selätetään jos se ei usko. Koira ymmärtää kyllä mitä selättäminen merkitsee, se tarkoittaa että se ns."pakotetaan" alistumaan, koirat eivät toisiaan heitä niskasta selälleen mutta ne omilla signaaleillaan menevät kyljällee/ selällee (makuuasentoo kuiteski)ja osoitta toiselle koiralle alistuvansa. Meillä Caro tulee matalana kohtikun tollaan kotiin, ja kun kumarrummme s emenee selälleen ja heiluttaa häntää. Näin se osoittaa ettei aio pomottaa ja olen alapuolella, (silloin se ei myöskään hypi ym. Nykyään sanon Carolle että nouse vain ettei sn tarvitse mennä makuulleen turhaan, tiedän mitä se viestii jo ennekuin se on menossa makuulle.Meillä koira pentuna selätetty moneen otteeseen. Me ei olla koskaan koiran rauhoittamiseen tätä kokeiltu, mistäs on tieto peräisin? en ole koskaan kuullutkaan että koira rauhoitettaisiin selättämisellä, koska selättäminen=alistaminen.Rauhoittaa koiran voi muutenkin esim. jättämättä se huomiootta.

Tietenkin voi kurittaa muutenkin kuin lyömällä. Enkä mäkään koiraani kuoluta lyömällä, selälleen "heittäminen"ei ole lyömistä. Ja mä itse en koe poskista/niskasta ottamista hyvänä asiana, koska meilläkin monet otti Caroaaina niskasta kiinni sen ollessa pentu ja kappas vaan on siru liikkunut pois paikaltaan ja on nyt kyynärän kohdalla. Mä itse tein niin että tungin nyrkin niin syvälle Caron kurkkuun että se yökkäs, tälläin se oppi että käden pureminen on epämieluisaa. Nuorenmpana annoin aina lelun sille vaihtoehtoisesti suuhun, tai jätin huomiootta.

Ja minä johtajana päätän milloin leikki alkaa ja milloin se loppuu, myös koirakavereiden kanssa. Mun koirani ei tee niinkuin se itse tahtoo vaan sen pitää totella johtajaa eli tässä tapauksessa ainakin minua ja äitiäni mieluusti myös muita sen yläpuolella olevia. Minä päätän sen koska se saa alkaa leikkiä kaverin/minun kanssani ja sen milloin leikkipäättyy.

Kehua uskaltaa kuka tahansa, mutta kuka uskaltaa puhua kriittisesti omistaan? Se on se viisas ja parempaa tulevaisuutta vaaliva.
23.09.2009 17.42
022057057_r
Kotka
mulla olisi yksi ongelma fionan kanssa. Fiona jahtaaa pyöriä, ja kun pyöräijiä pysähtyy niin puree jalasta/lahkeesta, ja jos se näkeee kälevän/seisovan/juokseva ihmisen niin lähteee perään ja pureee ihmistä jalasta ja joskus saattaaa jäädä jopa jälet. Eikä Fiona ole mikään ahnekaaan lelujen tai ruuan suhteeen, ja ne ihmiset/pyöräilijät ovat kiinnostavampia kun minä, namit, lelut. ja Fionaaa ei enää uskalla pitää missäään vapaana. Fiona on nyt 10kk ja aloitti puremisen muita ihmisiä noin 7 kuukautisena, kun fiona tuli meille ja kun oli ihan pieni niiin vein sitä paljon paikkoihin missä on paljon iihmisiä, että tottuisi, mutta pelkää edelleeen ihmisiä ja varmaan siksi pureeekin niitä, tuttuja ihmisiä ei pure, paitsi jos riehuuu. Pureee tuttujakin jos ne riehuuu tai juokseee sisällä (jopa minua). mutta ulkona jos juoksen niin ei tee mitää mutta sitten niille tuntemattomille kylläkin : ((
Muokattu viimeksi: 23.09.09 17.42

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti