Kissan naksutinkoulutus (Kissat > Harrastustoiminta)

12.09.2009 20.06
Kokemuksia? Vinkkejä? Kysymyksiä? Antaa palaa!
13.09.2009 21.28
022437786_r

Täällä on hieman naksuttimistakin puhuttu.
Meillä on naksutin tuolle kissalle hommattu. Vaikka sen jo kesällä hankimme, vasta ehdollistamisessa olemme. :'D

Täällä on ihan hyviä vinkkejä naksutinkoulutukseen.

13.09.2009 21.33
022690474_r
Täällä kans naksutellaan, tosin en käytä mitään varsinaista naksutinta vaan naksautan kielellä. Helpompi sillain ku ei tarvi jotain palikkaa pitää toisessa kädessä vaan on molemmat kädet vapaana =)
To a cat, "NO!" means "Not while I'm looking"
17.09.2009 17.47
Kuullostaa ehkä tyhmältä, mut mitä naksutus tarkottaa?
18.09.2009 09.16
Jassi_6 kirjoitti:
Kuullostaa ehkä tyhmältä, mut mitä naksutus tarkottaa?
Käy lukemassa noi Onnin laittamat linkit :> Sain itekki sieltä hyviä vinkkejä, ja siellä kyllä kerrotaan mitä naksutinkoulutus on.
03.10.2009 19.57

Minä käytän naksutinta jokaisen kissani koulutuksessa ja lämpimästi suosittelen kaikille :)

Muoks// Niin ja yhteisökin naksutinta koulutusvälineenä käyttäville :) http://www.petsie.fi/community/naksuttimella_koulutetut/6215/

Muokattu viimeksi: 03.10.09 20.05
Tuhansia vuosia sitten kissoja palvottiin jumalina. Kissat eivät ole tätä koskaan unohtaneet.
30.06.2010 17.40
020414720_r
Savonlinna

Voisin nostaa tämän wanhan ketjun (:

Meillä siis aloitettiin naksutinkoulutus muutama päivä sitten, apuna kirjastosta lainattu naksutinkoulu-kirja. Itse naksuttimen (tai kuten jostain syystä tykkään sanoa, klikittimen) ostin Mustista ja Mirristä, hintaa oli 2,90 ja itse kapistus on aika pieni, punainen ja keltaisella nappulalla varustettu.

Pari päivää naksuteltiin ihan huvikseen, että Svante tottuu sen ääneen ja sisäistää sen tarkoituksen, joten herkkuja kului jonkin verran. Tänään treenailtiin jo vähän istumista, ja muutaman harjoittelukerran jälkeen Svante on jo tajunnut idean (:

Yllättävän nopeasti tuloksia on jo nähtävissä, vaikka Svante onkin vielä aivan lapsi, ja etukäteen vähän epäilin, että tuleekohan tästä mitään. Aion tässä kesällä jatkaa treenaamista, ja syksyllä ällistyttää koiranomistaja-ystäväni kissani hienoilla tempuilla :-D

24.09.2010 17.13
000081989_r
Onko teidän kissat mitenkä tajunneet ton naksuttimen idean? Mä vähän epäilen kissojen älyä ja järkytyin paljon, kun treenailin Tepon kanssa koirien kosketuskeppiä ja se tajusi että sitä pitää tökätä! Sen mä oon todennut jo, että kissalla leikkaa hitaammin kun koiralla, mutta mä olin positiivisesti yllättynyt kun toi kissa oppi, ja nyt mulla on kauhee hinku opettaa sille lisää kaikkea. Alkaen nyt naksun ideasta.
24.09.2010 23.46
022597840_r
Helsinki

^ Mä oon huomannut ainoastaan, että kissalla leikkaa nopeammin kuin omilla koirilla yhteensä. Yksinkertaisimmat asiat Jossu hiffaa ihan 1-3 toistolla.

Mä oon tähän mennessä vaan nappaillut eri toimintoja ja sheipannut joitain ihan yksinkertaisia juttuja tarjotuista asioista (tassulla kohdentaminen, kuonolla kohdentaminen, high five, istuminen, katsekontakti). Jossu reagoi tosi huonosti naksuttimen naksaukseen, joten käytän sille merkkinä yksitavuista sanaa.

Koulutusta helpottaa se, että Jossu on yliperso kaikelle ruoalle. Motivointiin ei tarvitse juuri nähdä vaivaa. :D
28.12.2010 22.07
022558649_r
Meillä aloitettiin nyt Ellan kanssa naksuttimella temppujen opettelu. Tietysti ollaan vielä ehdollistamisvaiheessa.

Onnin kanssa en näe naksutinta yhtään kätevämmäksi, kokeiltu on ja en tykännyt sillä kouluttamisesta Onnin kanssa. Mutta koska naksuttimella saadaan, mikäli oikein olen ymmärtänyt, tarkemmin osoitettua milloin kissa tekee oikein, uskon sen olevan Ellan kanssa oikein kätevä vehje. :) Se tuntuu jo tässä ehdollistamisvaiheessa tarjoavan erittäin upeasti temppuja, hienoa!
Muokattu viimeksi: 28.12.10 22.07
http://www.nethel-estel.blogspot.fi/
31.12.2010 09.53
021997952_r
Mulla on kyllä naksutin, mutta varsinkin Molli pelkää sitä ääntä. Oon yrittäny laittaa teipinpaloja yms. pienentämään sitä ääntä, mutta en saa sitä tarpeeksi hiljaiseks. Akuliinan kanssa en oo vielä kokeillutkaan.
31.12.2010 12.46
022558649_r
^ Meilläkin on kyllä oikea naksutinkin, mutta itse totesin tuon kovan äänen niin ikäväksi, että käytän naksuttimena sellaista jännää klipsiä, mistä lähtee juuri sopiva ääni. :) Tässäkin asiassa luovuutta voi käyttää, ei sitä oikeaa naksutinta tarvitse käyttää, ja silti koulutusmetodin nimi on naksutinkoulutus vaikka olisikin joku "feikki-naksutin". Ja naksautteleehan jotkut ihan itse, suulla. Ei se ole niin tarkka homma, varsinkin jos kissa pelkää sitä oikean naksuttimen kovaa ääntä.
31.12.2010 13.32
020134697_r
Minulla odottelee pilttipurkin kansi naksuttimen virkaansa, minusta siitä lähtee melko kätevä ääni :) Vaikke enpä kyllä ole koskaan edes kokeillut ns. oikeaa naksutinta.
03.01.2011 03.06
022597840_r
Helsinki

Sittemmin siirryttiin mekin sanasta naksun käyttöön, sormi kun on nopeampi kuin suu ja tarkkuutta tarvitaan tietyissä tempuissa. :D Meillä siis tämmöinen naksutin, jossa on säädettävä ääni ja hiljaisin äänistä on jopa melkein liiankin hiljainen. Kovinkin äänistä on vielä paljon vaimeampi kuin tavallisissa naksuissa, siksi se sopii hyvin sisätilakäyttöön ja ääniherkille eläimille. Muita yhtä käteviä naksuttimia ei ole tullut vastaan.

En tosin tiedä, onko metallikielen päällä olevalla muovipalalla jonkinlainen ääntä muuttava funktio, meidän naksusta Jilla järsi sen pentuna kokonaan pois ja sabotoi samalla äänenvoimakkuuden säätömekanismia. :D

03.01.2011 03.36
022654184_r
Porvoo

Kiinnostaisi tietää, kun olen hevosen ja koirien kanssa naksutellut, että käytättekö te naksua ainoastaan "edeltävänä palkkana" ja käytätte pakotteita? (esim. siirrätte kättä ohjataksenne kissaa, koskette kissaan jne)
Vai käytättekö naksutinta niin, (ehdollistavana?) että kun kissa tarjoaa jotain asiaa, -> naks-nami. Kissa ehdottaa toisen kerran samaa, naks-nami. Muutaman toiston jälkeen "nimeätte" tempun, ja liitätte siihen käsi/äänimerkin?

Itse suosin enempi jälkimmäistä, joskin poni käy liian hitailla kierroksilla, että tajuaisi jotain (uutta) ehdottaa. Joskin kosketuskeppi ja raipan suussapitäminen on opetettu täysin kakkosmetodilla.

|: http://krrsu.blogspot.fi :||: http://dise-pics.blogspot.fi :|
03.01.2011 04.01
022597840_r
Helsinki

Meillä mennään ihan puhtaasti operantin ehdollistamisen menetelmällä. Eli toiminnot aikaansaadaan joko nappaamalla, sheippaamalla tai käyttämällä kohteita. Vältän siis houkuttelua ja pakotteita.

En ole tosin päässyt nimeämään vielä yhtään temppua, joten siitä mulla ei ole kokemusta. Meillä temppuja on vielä niin vähän, että kissa tarjoaa nopeasti ne kaikki läpi. Monet ovat lisäksi vielä niin epätäydellisiä, ettei niitä ole tarkoitustaan saada ärsykekontrolliin tai edes vihjeen alle vielä hetkeen.

Sheippaus on tottumattomalla eläimellä aika vaikeaa. Toki se on sitä helpompaa ja nopeampaa, mitä enemmän kouluttaja ja koulutettava sitä tekevät. Kissat tuntuvat kuitenkin olevan aika nopeita oppimaan, joskin huonoja tarjoamaan. (Miksi nähdä vaivaa, jos voi vaan näyttää söpöltä? Sitäpaitsi ruokaa saa ilmaiseksi kupistakin.). :D

Pitäisi alkaa harjoitella vihjeen liittämistä jollain helpolla asialla. Samoin ärsykekontrollia, mulla ei nimittäin ole lainkaan kokemusta, miten hyvin kissan saa oppimaan reagoimaan käskyihin.

Muokattu viimeksi: 03.01.11 04.02
03.01.2011 13.44
022558649_r

Ellan kanssa meillä mennään enempi tuolla tyylillä, että kissa itse tarjoaa "temppua". Se nimittäin osaa sen luonnostaan oikein upeasti ja tarjoaa erilaisia toimintamalleja normaalielämässäkin, fiksu katti. :)

Meillä jopa mennään kissan ehdoilla temppujen valitsemisessakin, mehän käytämme tempuissa Ellan kanssa tällä hetkellä pelkästään käsimerkkejä (lukuunottamatta luoksetuloa), niin tuossakin yhdessä vaiheessa keksin käsimerkin, näytin sen kissalle ja kissa "ehdotti" itse temppua, kahdella tassulla seisomista sillä kertaa. :D Ja siitä tulikin sitten meidän kahdella tassulla seisomisen "käsky"...

Onnin kanssa taas tämänkaltainen opettelu olisi liian hankalaa, siksi en käytäkään Onnin kanssa naksutinta, tai ylipäätään en näe tuon kanssa naksua tarpeeksi käteväksi.

Ella on muuten fiksu kissa temppujenkin kanssa, osaa istua merkistä, nousta kahdelle tassulle, hypätä esteen yli ja kosketuskepin ideankin tajusi heti. Ja temppuja on opeteltu yhteensä vasta muutamana päivä! Tajuaa usein ensimmäisen kerran jälkeen jo että "ahaa, tästä saa herkkua" ja toistaa ja soveltaa sitä. :) Sillä tosin keskittyminen herpaantuu helposti, joten temppujen harjoitteluhetket ovat tietysti hyvin lyhyitä. Onnillahan keskittymiskyky kestää yli puoli tuntiakin yhdeltä istumalta (tämä huomattiin aktivointilelun kanssa...).

05.01.2011 10.55
022425153_r
Jyväskylä

Mortti

Parin viikon naksutinkoulutuksen tulosta. :) Tämä kun saadaan ihan "rutiinitempuksi", niin aletaan luultavasti kehittelemään tassun antoa.

Nostetaan kissa pöydälle!
12.01.2011 21.54
020269990_r
Vantaa
Olisiko jollain toimivaa linkkiä naksuttimen opettamisesta. Tai sellainen lyhyt selostus esimerkiksi mitä tarkoittaa ja miten tehdään ehdollistaminen? Ja miten sitten edetään?
Muokattu viimeksi: 12.01.11 23.06
13.01.2011 16.59
022597840_r
Helsinki
Klikkerin lataaminen koirilla, mutta ihan samat asiat pätee kissoihinkin. Samaan blogiin on tungettu sekaisin juttuja naksutinkoulutuksesta ihan perusasioista lähtien. Esimerkkieläimenä tosiaan on koira, vaikka samat periaatteet pätee ihan kaikkiin lajeihin.
Muokattu viimeksi: 13.01.11 17.01
13.02.2011 00.23
021356528_r
Joensuu

Ostin tänään naksuttimen ja kokeilin sitä Danalle. No, homma meni ihan hyvin aluksi, heitin sille namin ja naksautin samalla. Toistojen jälkeen otin kepiksi rumpukapulan, ja naksautin ja annoin namin aina, kun se kosketti nenällään rumpukapulan päätä. Tätä saatiin tehtyä ehkä pari kolme kertaa, jonka jälkeen Dana päätti, että tuo kapula on muuten pelottava ja juoksee karkuun sen nähdessään. En tosin ole ihan varma, johtuuko pelko kapulasta vai naksuttimesta, sillä omasta mielestäni naksuttimessa on aika kova ääni. (Naksutinta saa pidettyä normaalisti nyrkissä, mutta kun samassa kädessä on sekä kapula, että naksutin, naksuttimesta saattaa kuulua kovempi ääni, kun kättä ei ole pahemmin siinä suojana.) Harmi vain, että naksutin maksoi huimat 7,90, kun kaupassa olisi ollut 3,90 maksava hiljaisempikin naksutin, mutta tuo tuntui paremmalta kädessä. Saisikohan tuon käydä vielä vaihtamassa...

Dali nyt on tunnetustikin tyhmempi tapaus, se ei edes tajunnut, kun annoin sille namin. Ja kun se hoksasi namin, ei kelvannutkaan herralle. Se ei syö mitään tuollaisia nameja oikein, en tiedä miksi, vaikka muuten niin kamalan perso ruualle onkin.

14.02.2011 17.32
022597840_r
Helsinki

^ Pistä maalarinteippipala naksuttimen metallikieleen, se vaimentaa ääntä. Mitä useamman kerroksen pistät, sen vaimeamman äänen saat.

Kissoja voi kouluttaa myös niiden omalla päivittäisellä ruoalla. Meillä se on jopa pakollista, sillä yhtään ylimääräisiä herkkuja ei ole varaa antaa. :D

Ruoalla kouluttaminen on aika vaikeaa, jos kissalla ei ole nälkä tai annettava palkkio ei ole sen mielestä tarpeeksi herkullinen, siksi vahvisteen laatuun kannattaa kiinnittää huomiota.

14.02.2011 23.47
021720541_r
Joensuu

^ Ei pysty, siinä kun sitä metalliosaa ei ole näkyvillä vaan siinä on sellainen nappi, joka painaa sitä metallilevyä :(.

Itseasiassa löysin kuvankin siitä:

Muokattu viimeksi: 14.02.11 23.47
15.02.2011 16.49
020822260_r
Helsinki
Akuliina kirjoitti:
Mulla on kyllä naksutin, mutta varsinkin Molli pelkää sitä ääntä. Oon yrittäny laittaa teipinpaloja yms. pienentämään sitä ääntä, mutta en saa sitä tarpeeksi hiljaiseks. Akuliinan kanssa en oo vielä kokeillutkaan.

Emilia pelkää tai ainakin vieroksuu naksausta. Luovuin naksuttimen käytöstä ja ei selkeä palkinnon kohdistaminen enää olekaan niin helppoa. Emilia kyllä vaatii äänekkääsi saada tehdä temppuja ruokansa eteen...

Emilia
15.02.2011 18.55
020134697_r
Kuinkahan kova naksaus tuosta Akuliinan naksuttimesta lähtee verratessa pilttipurkkiin? Meillä nimittäin on naksuttimena ihan vain sellainen, eikä kukaan näytä sitä pelkäävän, tosin ei meillä vielä varsinaisesti naksautellakaan koulutusmielessä.
15.02.2011 19.26
021997952_r
^ Mäkin olen nyt siirtynyt pilttipurkin kanteen. :) Kumpikaan kissa ei pelkää, ja nyt oon voinut alottaa ton naksuttelun ihan kunnolla.
15.02.2011 19.36
020134697_r
Minustakin se tuntuu hurjan kätevältä, eikä hintakaan päätä huimaa :)
16.02.2011 20.45
022597840_r
Helsinki
Dali kirjoitti:

^ Ei pysty, siinä kun sitä metalliosaa ei ole näkyvillä vaan siinä on sellainen nappi, joka painaa sitä metallilevyä :(.

Haa. No, sitten ei auta kuin sujauttaa naksutin lapaseen/sukkaan/taskuun ja toivoa, että se vaimentaa ääntä tarpeeksi. Tai vain ottaa ja hankkia uusi naksutin, jonka äänen säätely on helpompaa. Pilttipurkin kansikin käy, joskin on enemmän kouluttaessa hankalampi kuin tavis-naksutin.

05.03.2011 20.52
020847790_r
Vantaa

Moi kaikille. Meillä on myös yritetty naksutinkoulutusta aloitella, mutta heti näyttää homma tökkivän. Ongelma on siis se, ettei meidän nirsoille herkut kelpaa. Olen kokeillut jo montaa eri herkkua ja jotkut uppoavat välillä ilman naksutinta, mutta kun naksautan ja annan namin, kissat vaan haistelevat namia ja/tai puskevat sitä...eli ei oikein päästä naksuttelun kanssa eteenpäin.

Kokeilin antaa myös kissojen raksuja, mutta ei. Naksautuksen jälkeen eivät ota mitään. Eivät säiky, tai aristele naksua, joten en tiedä mikä määttää. Mitenköhän tästä pääsisi koulutuksen kanssa eteenpäin, vai kaatukohan koko homma tähän? Kenelläkään kokemusta, tai ideoita tilanteeseen?

05.03.2011 20.57
022095819_r
Lahti
Typy, naksauta vaikka ennen kuin annat ruoan? Meillä menee ruokakuppi märkäruokaa sisältävänä kätevästi palkkana naksuttelussa.
Mikä marssin tarkoitus? - Sotilaan on harjoitus!

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti