Ratajuoksu - Sivu 2 (Koirat > Harrastustoiminta)

26.05.2011 08.29

Kira: Mut on ainakin otettu kaikkialla hyvin vastaan, vaikka olen aloittanut harrastamisen näyttelykoirien kanssa :) Sinne vaan radallekin kokeilemaan!

Ada: Kun tarviit harjoituskaveria, niin multa löytyy hitaampiakin varmoja juoksijoita ;) Hyvin se kaverin kanssa juokseminen sujuu, jos koiralla on hyvä vietti.

Mä olen nyt vasta oikein innostunut ratajutuista, kun kotona on ratalinjainen koira. On mulla muillekin toki ratakirjat ja kisoissa on käyty. Kun radalla on osattu juosta, on aloitettu kisaaminen maastoissa. Kimiä treenataan nyt ratajuttuja varten. Viime tiistaina juostiin ensimmäinen ryhmäkoejuoksu ja hienosti meni ja lujaa nuoreksi koiraksi!

27.05.2011 16.55

Nykyään myös maastokirjaan vaaditaan yksi hyväksytty ns. koejuoksu.

Ainakaan HVK ei järjestä muille kuin roduille joilla on oikeus kisoihin treenejä. Mutta kiva jos jossain päin suomea saa myös muun rotuiset käydä juoksemassa. :)

Ja mitään kisojahan ei-vinttikoirille ei järjestetä. Joo toki RotuRacea jne on. Mutta ne on enemmänkin sellasia "match show" tyyppisiä, eli ei mitään oikeita kisoja.

28.05.2011 00.33
000105754_r

Yksi tyhmä kysymys, voiko noita ratoja vuokrata esim tunniksi tai pariksi silloin tällöin itselleen ja omille koirille silloin kun siellä ei ole ketään? Olisi kiva päästä kokeilemaan mitä nuo tykkäävät, mutta jäänyt vähän vaiheeseen tämä suunnitteleminen :D

Ja osaako joku fiksumpi kertoa että löytyykö jostain päin hämettä (Forssa, loimaa, tammela yms) minkäännäköisiä ratoja?

28.05.2011 09.57
022417441_r
Aura
Voithan mennä kokeilemaan vaikka sielä olisikin muita?
Harrastavat ihmiset osaavat neuvoa ja näyttää miten toimitaan :) Kyllä turun treeneihin saa tulla minkä koiran kanssa vaan :))
Whippetistä on moneksi!
28.05.2011 20.14
000105754_r

Hmm voisi ainakin tulla katselemaan joskus :) En tiedä kannattaako minun tulla sinne häiritsemään jos siellä on muita, nuo rääpäleet eivät niin hyvin tule toimeen muiden kanssa niin siksi kyselinkin ennemmin radan vuokrausta :)

Toisaalta kuonokoppa päähän ja sillähän se ratkeaa. Missä päin turkua teillä treenejä on ja miten usein?

29.05.2011 00.52
021652096_r
Paimio
Turun metsämäen raviradalla noin joka keskiviikko klo 18. Helppo löytää perille::)
Rata on aidattu joten ei pääse kenenkään päälle karkaamaan, (eikä sielä muutkaan niin hyvin käyttäydy :D ) Jos vaan intoa ja halua löytyy niin eikun kokeilemaan :) SUOSITTELEN! :))
29.05.2011 02.24
000105754_r

Pitäisi katsoa joku sopiva päivä tässä kuukauden sisään jos vaikka tultaisiinkin koirien kanssa katsomaan ja koittamaan, voisi olla ihan mielenkiintoista ja luulen että kaikki, niin me kuin koiratkin tykättäisiin :)

Ilus käytkö miten usein siellä treeneissä? Jos tullaankin niin kuka siellä järjestää niitä, pitäisikö jollekkin ilmoittaa tulemisesta vai kuinka?

29.05.2011 12.57
021652096_r
Paimio
käyn noiden mun whippettien kanssa.. Käydään viikottain jos vaan suinkin päästään (työt, muut menot esteenä.) Turun greyhoundklubi järjestää :) Ja ei tarvitse ilmoittaa, yhdistyksen foorumilta näkee pidetäänkö harkat vai ei, TÄÄLTÄ. mutta yleensä jos vaan sää sallii niin harkat on, pieni sadekkaan ei haittaa, mutta tuolta on hyvä tarkistaa :)
Senkun vaan tulee paikalle, veto on 5e per koira.
17.07.2015 23.00

Hei minua on alkanut kiiinnostaa tämä harrastus. OOn laittanut parille saluki kasvattajalle viestiä, pari kuukautta sitten. Mutten viestiä ole saanut takaisin. 

Tietääkö joku Saluki kasvattajaa ajoka vastaisi viesteihin? 

Pääseekö ratajuoksuja katsomaan jonnekkin? pitääkö koiraa kouluttaa siihen?

17.07.2015 23.41

^^Kyllä koiraa tulee treenata alkuun ratajuoksuun. Ja toki fyysisestä kunnosta tulee huolehtia. Ratajuoksua varmasti voi käydä katsomassa oman alueen vinttikoiraradalla ja kannattaa varmaan ottaa yhteyttä seuraan josta kysellä miten on kisoja/treeneja joita pääsisi katsomaan.

17.07.2015 23.49

Kiitos! Pitänee tos syksyllä kysellä, ku kotio vihdoin jaksaa lähteä :3

17.07.2015 23.49
000113779_r
Ratajuoksua pääsee katsomaan vinttikoiraradoille. Missä päin Suomea asut?

Kyllä koiraa täytyy kouluttaa siihen. Ennen kuin koira voi osallistua yksiinkään kisoihin on saatava koiralle ratakirjat, mikä vaatii taas kolme hyväksyttyä koejuoksua, joilla varmistetaan koiran viehevarmuus ja kyky juosta puhtaasti ryhmässä täydessä kilpavarustuksessa, lähtö suljetusta kopista ja lopulta koiran pitää osata mennä vieheelle, mieluiten "tappaen" sen. Ratajuoksu vaatii koiralta myös todella hyvää fyysistä kuntoa, ratatreenien rinnalle vaaditaan siis monipuolista treeniä.

Mä oon saanut kyllä hyvin yhteyden niihn salukikasvattajiin, joilta oon rodusta kysellyt. Toki kesälomakausi voi hidastaa vastailuja, kaikki eivät ole sähköpostien äärellä. Näin kesällä kannattaa ehkä juoksutapahtumiin ja näyttelyihin tulla tutustumaan rotuun, harrastajiin ja kasvattajiin :)

Muokattu viimeksi: 17.07.15 23.50
17.07.2015 23.54

kiitos vinkistä! ite oon ottanut vasta 2kasvattajaan yhteyttä. kumpaakaan en oo saanut vastauksia. 

Asun kirkkonummella virallisesti, jonne lähden taas elokuussa. 

Saluki on lapsuuden haave, ratajuoksu harrastus kiinnostaa yhä vaa enemmän. Niin siks haluun ottaa siitä selvää :D Vaikka toista koiraa ei tule 1½-2vuoteen :)

18.07.2015 10.22

kiitos vihjeistä, pitäneekin rupee pommittamaan kasvattajia :D Juuh jos Salukin hankin niin sekin ois vasta 1½-2vuoden päähän, niin joo kyllähän ne potettiaaliset ostajat sieltä eka ottaa :)  

Pitäneekin mennä jonnekkin urkkimaan noita kisoja!

09.06.2016 18.52
022710784_r
Helsinki
Oliko kukaan eilen Tuomarinkartanon vinttikoiraradalla? Itse pääsin vihdoin näkemään ja hieman tutustumaan ko lajiin! Vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta. Silti jäi vähän uupumaan että mitenkä tossa ratajuoksussa edetään tarkalleen jne. En ymmärtäny kuulutuksista hölkäsen pöläystä :D

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti