Koira kerrostalossa (Koirat > Koirien koulutus)

27.09.2009 13.18
019434932_r

Ensiksi entinen kotimme oli omakotitalossa, jossa isä saattoi sillointällöin päästää koiran irti yöllä. Kylässä kun se oli hiukan turvallisempaa, vaikken itse pitänyt ideasta. No kuitenkin kotona oli häkkiä ja hihna (of course) jonne koiramme pääsi aina asilloin kun tahtoi. Nyt kun me muutettiin kerrostaloon, niin piitu (Katso röllin tiedoista. Kyllä sieltä sen kuva löytyy) ekayönä ruikkasi matolle. Vaikka käytin sitä aamulla, päivällä ja ennen nukkumaan menoa niin se aina vain juo. Pitäisikö vesi laittaa piiloon yöksi? Toiseksi saako koiran päästää parvekkeelle? saako sille näyttää maisemia? Se alko hyppimään reunaa vasten ja yms. kun innostu siit aika paljon.. Onko se muuten ihan suositeltavaa? Kaipaan myös muutakin ohjeistusta tällaiseen. Kiisatkin ovat myöskäymässä..

Muokattu viimeksi: 27.09.09 13.20
27.09.2009 13.23
021935917_r
Tampere
Onko tämä juominen (ja sisälle pissailu) alkanut vasta tuon muuton myötä? Tapahtuuko tätä useinkin?

Eikait sille ole mitään sääntöä olemassa, saako koiran päästää parvekkeelle.. Maalaisjärjen käyttö on sallitu, jos koira voisi jotenkin päästä tippumaan parvekkeelta (esim. koiralle liian matala kaide, isoja koloja jossain tms.) niin en suosittelisi ainakaan valvomatta päästämään parvekkeelle.. Ja parvekkeelle päästäminen on eri asia kuin parvekkeella jatkuvasti pitäminen.
wecope ♀ TK1 Promisehill Irish Rose "Mona" (s.06)
27.09.2009 13.25

ymmärsinkö oikein että ootte vasta muuttaneet kerrostaloon?

hirveä juominen voi johtua myös siitä että koira stressaa uudessa paikassa. Moss joi paljon alussa kun se mun luokse tuli, varsinkin yksin jäädessä myös..kun se tottui uuteen paikkaan jne. niin tuokin juttu normalisoitui. Minä en henk. koht. laittaisi vettä piiloon koiralta koskaan...

Mun koirat saa olla parvekkeella ja jos niin haluaa niin nousta kaidetta vasten..koskaan ne ei siellä kuitenkaan ole valvomatta.
Jos hyppii hirveesti niin näytä sille miten siellä käyttäydytään, palkkaat vaikka rauhallisesta käytöksestä ja kun hyppii niin otat sen alas ja kun on nätisti alhaalla niin palkkaat. Esimerkki tuo..

27.09.2009 14.08
020142355_r
Rusko
On totta että koira saattaa sterssata uudessa paikassa. Meillä on neppiksen kanssa ollut touta "ongelmaa'' myös. Ja kun kerran kävimme eläinlääkärillä mainitsimme samalla tästä ylenpalttisesta juomisesta. Neppikseltä otettiin virtsanäyte ja tuloksissa juominen näkyi. Jotkut tietyt (en muista nimeä) arvot olivat laskeneet melkein pohjalukemiin. Ja virtsa oli ns. laimeaa. Totta kai kun oli juonut niin paljon niin se oli ns. laimentunut. Se ei ole mitenkään vaarallista, mutta sitä kannattaa valvoa. Meillä ainakin kuulee, kun neppis louskuttaa vettä, kun se juo, niin aina kun se juo menen sen luokse ja se saa juoda sopivan määrää vettä ja sitten pyydän sitä poistumaan kupin luota. Näin meillä on hoidetaan tämä "ongelma". Kaikki sujuu hyvin. Ja me emme asu kerrostalossa, mutta mummini asuu ja olen monesti ottanut koirat mukaan kerrostaloon. Olen päästänyt Neppiksen parvakkeelle ja ottanut syliin, jotta se saa nähdä alas. Hyppiminen taas on totaalisesti kielletty. Koira saa hyppiä vain jos joku käskee. Koska se ei saa hyppiä ihmistä vasten tai meillä edes sohvaa vasten, niin ei myöskään kaidetta vasten. Ja kun mainitsit että teidän koira haukkuu kun se innostuu/puolustaa parvekkeelta alhaalla kulkevia ihmisiä, siinä tilanteessa on hyvä muistaa että kerrostalossa ei kannata haukkua, se meinaan kuuluu siellä hyvin muihin asuntoihin:))
29.09.2009 13.43
021111698_r
Vantaa

Juomiseen en ota kantaa sen enempää, hyviä ohjeita on jo tullut. Koiran saa päästää parvekkeelle, mikäli se on teidän oma eikä ns. tuuletusparveke, joita esiintyy vanhemmissa kerrostaloissa.

Kuvista päätellen Piitu on vielä varsin nuori, joten uskon, että kouluttaminen on sen verran A ja Ö, ettei hyppiminen ole sallittua (eikä myöskään räksytys, rotuominaisuuksiin tosin on vaikeampaa vaikuttaa).

Mikäli kaide on matala (ja koirathan ovat hyviä hyppäämään), virittäisin tukevahkon verkon kaidetta vasten, niin, että korkeutta olisi kaksi metriä sekä tukkisin mahdolliset raot, joihin voi utelias tunkea päänsä.

Meillä Sindi ei ole kiinnostunut kaidetta vasten hyppäämisestä, se vain haistelee ja kurkistelee raoista, muttei tunge väkisin. Eikä hauku.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti