Karkaaminen (Koirat > Koirien koulutus)

27.09.2009 17.11
019889332_r
Jokioinen
koiramme fami karkaa AINA, kun on mahdollisuus. Kerran koitin kaverini ja sen koiran kanssa päästää molempien koirat vapaaksi (kaverini koira osaa olla vapaana) Fami katseli hetken, ja tajusi ettei ole hihnassa, ja lähti tietysti juoksemaan tuhatta ja sataa! Onneksi kaverini koiran avulla saimme Famin kiinni. Fami on innokas leikkimään kaverini koiran kanssa (max) mutta hihnat menee solmuun, sillä koiraa ei vapaana voi pitää! Miten voin siis opetta koirani olemaan karkaamatta, jos se ei ole hihnassa? KIITOS jo etukäteen neuvoja antaville!
27.09.2009 17.18
022562708_r
Imatra

Näitäkin aiheita miljoonia, käytä hakua.

Opeta koirallesi luoksetulo tai mikäli se ei onnistu, älä pidä sitä rajaamattomalla alueella irti ollenkaan.

Eläintoveri.
27.09.2009 17.24
Hämeenlinna

Opeta sille luoksetulokutsu ja anna sille aihetta miksi se palaisi sitten takaisin.

Äläkä opeta kutsua niin että jos huudat koiraa ja kun se tulee luokse niin otat sen kiinni hihnaan, lukitse sisälle tai muuta vastaavaa. Tee siitä sille mieluisa juttu, esim. palkkaat namilla ja päästät taas takaisin leikkimään. Sitten loppupeleissä sillä ei ole niin väliäkään jos koira juoksee kauemmas tai karkaa kun se vamasti sitten tulee takaisin.

Toivottavasti ymmärsit asian pointin :--D

- Jos sinulla ei ole koiraa, ei edes yhtä, sinussa ei välttämättä ole mitään vikaa, mutta elämässäsi saattaa olla-
27.09.2009 17.35
019902243_r
Utajärvi
Täälläkin karkaillaan. Luoksetuloa harjoitellaan suunnilleen kymmenen kertaa päivässä. Tähän mennessä ei olla päästetty irti missään muualla kuin koirapuistossa (aitarajattu).
27.09.2009 20.29
020393296_r
Kirkkonummi
Koirapuistoissa voi pitää vapaana ja harjoitella luoksetuloa, sitten kun sujuu niin voisit päästää vapaaksikin :)
Mämykkäahon ajattelija
27.09.2009 20.42
021784350_r
Ristiina

Opeta koiralle perusteellinen luoksetulo.

Meillä karkailu loppui kuin seinään kun Mortti leikattiin.

ykköskoira 15.07.2006 ->
29.09.2009 20.26

Olen samoilla linjoilla kuin muut, opeta Famille perusteellinen luoksetulo. :) Ensin kannattaa harjoitella jossain suljetussa tilassa, ettei koira pääse karkaamaan, vaikka sisällä, koirapuistossa tms. Muista aina tehdä luoksetulosta mieluisa. Jos koiralle on tehtävä jotain "ei niin kivaa", esim. laitettava hihnaan, koira kannattaa hakea, eikä kutsua sitä, niin se ei opi yhdistämään ikäviä asioita luoksetuloon. Kun luoksetulo alkaa sujua suljetuissa tiloissa, siirtykää vaikka omalle kotipihalle harjoittelemaan, koiraa kannattaa aluksi pitää pihalla vaikka pitkässä liinassa, ihan sen turvallisuudenkin vuoksi, jos saattaa karata. Jos luoksetulo onnistuu, aina isot kehut ja palkinnot ja jossakin vaiheessa koiran uskaltaa päästää kokonaan vapaaksi. Kyllä se siitä, tarvitaan vaan paljon harjoittelua ja kärsivällisyyttä.

Muokattu viimeksi: 29.09.09 20.30
29.09.2009 20.34
Gizmon kanssa on myös ettei voi vapaana pitää (ainakaan vielä) kun ei sitten meinaa antautua kiinni. Poitsu vasta pari viikkoa ollut mulla ja koko ajan reenaillaan pitkässä liinassa ja tavan remmissäkin luoksetuloa yms. Ja sitten ensimmäisen kerran ihan vaapaaksi päästän aidatulla alueella ettei pääse karkaamaan kauas.
30.09.2009 10.51
021889704_r
joo luoksetulo kannattaa opettaa, täällä autto ainaki tosi paljo että docka osas jo pysyä pihassa ihan ite vapaana(sehän ei koskaan edes ole kiinni). eli päästin jedin huhtomaan dockan kanssa pihassa ensin ihan vähä aikaa, joka kerta vähän pidemmän aikaa. nyt molemmat pysyy pihassa vaikka kaikki muut olis sisällä. metsässäkin ollaan vapaana, ja hyvin osataan luokse tulla.
Muokattu viimeksi: 30.09.09 10.51
01.10.2009 15.55
021889704_r
niin ja se vielä että koira pitää saada tajuumaan että karkaaminen on väärin.
07.10.2009 22.13
020766858_r
Espoo

Miten muuten rankaisette koiraa sen karatessa? Siinä vaiheessahan ei tietenkään rankaista, kun koira tulee itse takaisin, mutta komennatteko koiraa jos joudutte menemään hakemaan sen? Eikö tässä ole riskinä se, että koira alkaa juosta karkuun? Ja jos koiraa ei saakaan kiinni?

Meillä ei sillai varsinaisesti karkailla (paitsi kerran ja se riitti...), mutta välillä lähtee vapaana huitelemaan vähän turhan kauas. Yleensä kyllä tulee kutsuttaessa luokse, mutta vissiin osittain tuon iän takia luoksestulokutsu tuntuu välillä menevän kuuroille korville.

07.10.2009 23.43
Nellikin on vielä ihan huithapeli, mutta mä en tavallaan anna sen mennä kauas. mulla on herkkuja aina lenkillä mukana, kutsun sitä luokse aina jos se meinaa mennä liian pitkälle. ja jos se silti menee, lähden itse vaikka juoksemaan toiseen suuntaan, tai meen piiloon. silloin se pelästyy, ja ymmärtää (ainakin ehkä jossain vaiheessa) ettei niin kauas kannata mennä kun se mamma saattaa hävitä.
31.10.2009 08.54

Jessekin karkaa aina ku ovi on vähänki raollaan ja se on ärsyttävää

ku haluis pitää sitä vapaana ja yritetään saada tajuu,et ei saa karata.

31.10.2009 11.24
Jesse päätti sit karata tänääneikä kuunnellu kun huusin sitä takasin kotia,mut katos kumma herra jatko matkaansa kohti äärettömiä ja viipyy reissussa varmaan 3h.
31.10.2009 12.29
020302405_r
Urjala
oon samaa mieltä kun muut et koiralle kannattaa opettaa luokse tulo meinaan ei ainakaan meijän koirat oo karannu ikinä vaikka ovat omassa koti pihassa vapaana ja joskus lenkillä(siis peltotie lenkillä).
31.10.2009 12.33
021928115_r
Jyväskylä

Meillä kumpikaan ei karkaa sen verran hyvin olen reenannut molempien luoksetulon. Helpottavaa tietää että saan luottaa melkein 98% siihen että ei karkaa. No tietty mulla on nameja aina taskut täynnä että kutsun välillä vaan huvikseen luokse jonka jälkeen päästän menemään.

Sai siis toi nuorempi koirani on vasta opetus vaiheessa mutta todella hyvällä mallilla vaika mielellään menisi jälkiä ja hajuja myöten, tulee joskus viiveellä mut tulee silti. :)

Mä olen aina pitänyt luoksetuloa ja mulle on painotettu sitä että se on tärkein käsky/koulutus koiran elämässä ja sitä pitää reenata hirveesti monta vuotta että voi sanoa ihan varmaks että koira ei karkaa.

Ja kun olen pennusta lätien reenannut vapaana oloa niin se on varmasti helpompaa kuin aiukuisen koiran kouluttaminen.. :)

http://ino.dy.fi
31.10.2009 13.43

Pantse on karannut muutaman kerran,pentuna karkas naapurin koiraa moikkaamaan..Ja metässä,on löytänyt jonkun niiiiin ihanan hajun,että lähtee vaan juoksee ympäri mettää,eikä kuuntele mitään.Ei auttanut kerran 4 karjuvaa ihmistä edes ;) mut kyl se on aina tullu takas alle 20min sisäl ;D muuten se kyllä tottelee ja tulee luokse,jos käskee..

31.10.2009 14.07
000049398_r
Kadehdin ihmisiä jotka voi pitää koiriaan irti... Putzille oon opettanut luoksetuloa, ja se osaakin sen.. Mutta irti päästyä sen vaistot ''käskee'' sitä karkaamaan, ja unohtaa kaiken muun... :/
03.11.2009 18.30
Meillä sama juttu kun Putzilla. Koira lähtee saman tien kun päästää vapaaks, jos taas lähtee lenkille ja päästää vapaaks kulkee kyllä mukana mutta ei anna kiinni. Ei olla nyt vähään aikaan päästetty vapaaks ja koitetaan opettaa jotenkin se luoksetulo :) ... Korkeintaan on karkaamisreissuilla kestänyt n. 15-30 min.
04.11.2009 19.12
meillä ei lähde pihalta minnekkään.. juoksentelee pihalla, mut ei tuu aina käskystä sisälle....:( tosin pihalta ei minnekkään lähde... eikä ole koskaan lähteny:D
09.11.2009 12.15
021128158_r
Meillä on ollu ihan alusta asti aina raksuja mukana lenkilllä ja vähän väliä kutsutaan luokse ja annetaan palkka ja sitten jatketaan matkaa. Ja jos meinaa liian kauaksi lähteä niin sitten itse vaihdan suuntaa tai menen piiloon, niin heti ku bella huomaa että en seuraa sitä niin se tulee äkkiä takasi ja sitten palkitaan. Niin bella ainaki tajus, että minä en seuraa sitä vaan sen pitää seurata minua, eikä lähde kauas. Ja sitte ku tulee aika ottaa se kiinni niin ei nykyään tartte ku näyttää pantaa ja sanoa tänne niin tulee nätisti ja pujottaa ite pään pantaan.
14.11.2009 17.52
Meillä on aivan sama homma.Luca karkaa AINA kun vain se on mahdollista.Lucalla on pakollinen tarve purkaa energiaa ja niin se sitten sitä purkaa,juoksemalla muutaman kilsan lenkkejä tuolla jossain yksikseen.Jos ovi jää auki,koira lähtee samointein tmv.Ei kelpaa namit,ei lelut ei mitkään.Koiraa johon ei saa kontaktia on vaikea kouluttaa..
15.11.2009 12.45
021889704_r

Luca//

sitten pitää ensin saada se kontakti. ja koulutus on paljon helpompaa jos ollaan käyty lenkillä ja riehuttu liiat energiat pois. ja koulutukseen on tässä tullu jo moneen kertaan ohjeita, en niitä tähän jaksa laitaa uudestaan.

Miten muuten rankaisette koiraa sen karatessa? Siinä vaiheessahan ei tietenkään rankaista, kun koira tulee itse takaisin, mutta komennatteko koiraa jos joudutte menemään hakemaan sen? Eikö tässä ole riskinä se, että koira alkaa juosta karkuun? Ja jos koiraa ei saakaan kiinni?

Jedi aluks lähti juoksemaan karkuun, mutta kun sen paksuun kalloon meni että karkaaminen ei ole sallittua tullaan sieltä aika matalana ja nolona luokse. ei koskaan kannata huutaa, tulevat paremmin jos puhuu rauhallisesti mutta päättäväisesti ja olemuksellaan kertoo olevansa pomo.

15.11.2009 13.53

Ei koiralle voi puhua jos se häviää samointein 2kilsan päähän.Ei se enään siinävaiheessa kuule puhtetta eikä varmaan edes muista että olen olemassa.Meillä ei yleensä rankaista MITENKÄÄN vaan ollaan ihan rauhassa mutta luuen että koira ei KOSKAAN opi olla karkailematta jos siihen ei suhtauduta vihaisesti,iloisesti tai ei mitenkään.Ja viimeksi kun Luca karkasi oli ne liiat energiat purettu kun oltiin n.3h koirapuistossa juoksemassa ja Luca oli mukamas ihan kuoleman väsynyt tai niin ainakin esitti..Meinasi jäädä koirapuistoon,jätimme portin auki ja ajoimme autolla pois.Koira juoksi varmaan 2kilsan lenkin jossain ja tuli takaisin hyppäsi autoon.Luca ei koskaan karkaisi sillä lailla ettei tulisi enään KOSKAAN takaisin,vaan tulee aina takaisin kunhan ei olla kaukana kotoota.Mutta jokatapauksessa helsinki on senverran vilkas liikenteeltään että itse liikenne vaarantaa vapaanaolon riskejä,sen tiedämme että koira tulee AINA takaisin milloin se sitten karkasikaan.Tai minne.Mutta jos koira ei itse opi luoksetuloa,se on vain siltä poissa ettei voi päästää vapaaksi kuin aidatuilla alueilla,jos koira päättää olla tulematta niin se sitten on.

15.11.2009 15.52
021889704_r
tuttu tunne, jedikin teki tota ihan aina aluks, ei tee enää.
15.11.2009 18.08
022335875_r
Tampere
LuCa kirjoitti:

Ei koiralle voi puhua jos se häviää samointein 2kilsan päähän.Ei se enään siinävaiheessa kuule puhtetta eikä varmaan edes muista että olen olemassa.Meillä ei yleensä rankaista MITENKÄÄN vaan ollaan ihan rauhassa mutta luuen että koira ei KOSKAAN opi olla karkailematta jos siihen ei suhtauduta vihaisesti,iloisesti tai ei mitenkään.Ja viimeksi kun Luca karkasi oli ne liiat energiat purettu kun oltiin n.3h koirapuistossa juoksemassa ja Luca oli mukamas ihan kuoleman väsynyt tai niin ainakin esitti..Meinasi jäädä koirapuistoon,jätimme portin auki ja ajoimme autolla pois.Koira juoksi varmaan 2kilsan lenkin jossain ja tuli takaisin hyppäsi autoon.Luca ei koskaan karkaisi sillä lailla ettei tulisi enään KOSKAAN takaisin,vaan tulee aina takaisin kunhan ei olla kaukana kotoota.Mutta jokatapauksessa helsinki on senverran vilkas liikenteeltään että itse liikenne vaarantaa vapaanaolon riskejä,sen tiedämme että koira tulee AINA takaisin milloin se sitten karkasikaan.Tai minne.Mutta jos koira ei itse opi luoksetuloa,se on vain siltä poissa ettei voi päästää vapaaksi kuin aidatuilla alueilla,jos koira päättää olla tulematta niin se sitten on.

Tummennettua kohtaa en ymmärrä.. Siis jätitte koiran yksin puistoon, portti auki ja ajoitte itse kotiin!? O.o

aina on Toivoa.
15.11.2009 23.21

Emme tietenkään lähteneet kotiin asti ajamaan.Ajoimme ihan pienen matkan ja ajattelimme että koira hyppäisi autoon sitten.Mutta ei se teki sitten yksin lenkin ja tuli vasta sen jälkeen autoon.Mutta jokatapauksessa tuli.Eihän koiraa saa koirapuistoon yksin jättää,kyllähän sen sieltä pois saa keinolla millä hyvänsä.Jätimme portin auki ja ajoimme lyhyen matkan autolla ja ajattelimme että se olisi paras tapa saada koira sieltä aitauksesta ulos niinkuin se tässä tapauksessa olikin.Koulutuksen tekee vielä vaikeammaksi se että ei kelpaa lelut eikä herkut.Eikä pelkät kehutkaan riitä.Voi olla että on niin paljon metsästysviettiä että menee vainun perässä sillä pienestä pennusta pitäen sai vainun ja juoksi tietyn hajun perässä ties minne.Sekä en usko että pentuna haistui narttuja vaikka toki silloinkin haistoi jotain.

16.11.2009 14.51
022335875_r
Tampere
LuCa kirjoitti:

Emme tietenkään lähteneet kotiin asti ajamaan.Ajoimme ihan pienen matkan ja ajattelimme että koira hyppäisi autoon sitten.Mutta ei se teki sitten yksin lenkin ja tuli vasta sen jälkeen autoon.Mutta jokatapauksessa tuli.Eihän koiraa saa koirapuistoon yksin jättää,kyllähän sen sieltä pois saa keinolla millä hyvänsä.Jätimme portin auki ja ajoimme lyhyen matkan autolla ja ajattelimme että se olisi paras tapa saada koira sieltä aitauksesta ulos niinkuin se tässä tapauksessa olikin.Koulutuksen tekee vielä vaikeammaksi se että ei kelpaa lelut eikä herkut.Eikä pelkät kehutkaan riitä.Voi olla että on niin paljon metsästysviettiä että menee vainun perässä sillä pienestä pennusta pitäen sai vainun ja juoksi tietyn hajun perässä ties minne.Sekä en usko että pentuna haistui narttuja vaikka toki silloinkin haistoi jotain.

Miusta kyllä se paras keino olisi kouluttaa koiraa, eihän nyt noin voi riskeerata koiran ja muiden turvallisuutta jos antaa sen juoksennella miten sattuu. Vielä jos Luca juoksee autotielle ja autoilija väistää ja ajaa ojaan, mitäs sitten? Jos tuntuu että omat taidot ei koiran koulutukseen riitä, niin kipinkapin osaavalle kouluttajalle! Lucakin on vielä nuori koira ja varmasti oppii kun opettaa. Ensin täytyy saada vaan koiran ja omistajan välinen suhde kuntoon.

aina on Toivoa.
16.11.2009 15.23
020071356_r
Espoo

naapurissani on pentukoira, varmaankin jotain 7-8 kk ja se karkailee..

mitä karkailulle kannattaisi tehdä, jos on jo opetettu luoksetulo, on aidattu piha, mutta aidan yli pääsee helposti ? :/

16.11.2009 15.34
022651391_r
Mikkeli
Miä yritin eile harjotella luoksetuoloja Nipsun kaa koirapuistossa, ku siellä ei ollut muita mut tämäpä poika ei antanut ollenkaan ottaa kii eikä tullut luokse kutsuttaessa. Korva kadonnu johonkin, ennen pysty pitää metsässäki irti ku ties et se tulee vähän väliä moikkaamaan luokse jos pyytää ja välillä ilman pyytämistäkin. Puol tuntia ainakin eilen illalla yritin houkutella luokse ja oli kyl kovan työn ja tuskan takana ennenku sain napattua kiinni :S
Olet täällä nyt, olet ehkä huomenna, mutta oletko vuoden päästä, sillä tarvitsen sinua aina ♥

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti