Karkaaminen - Sivu 4 (Koirat > Koirien koulutus)

02.06.2010 20.08
021626087_r
Nivala
Meillä on onneksi se pahin karkaamisvaihe mennyt ohi. Syksy ja melkein koko talvi oltiin "irti" pitkä naru perässä roikkuen. Sen kanssa harjoiteltiin luoksetuloa ja lähellä pysymistä. Kuitenkin aina kun naru otettiin pois, häippäs koirakin. 2 tuntia tais kestää pisin karkureissu. Joka karkaamisen jälkeen päätin, etten enää tuota koiraa irti päästä :D Kerran talvella metsässä kuitenkin ihan kokeeksi otin narun irti, kun se tarttui joka paikkaan. Koira pysyi lähellä ja pysähteli aina välillä katsomaan missä olen. Runsasluminen talvi tais helpottaa tätä, koiraa ei varmaan huvittanut lähteä tallatuilta poluilta mihinkään. Sitten tultiin metsästä kotipihallekin irti ja pihalla leikittiin kokoajan. Pitkän harjoittelun jälkeen uskalsin päästää lenkillä peltotielläkin koiran vapaaksi, kerran se karkasi linnun perään, mutta tarpeeksi juostuaan tuli takaisin. Nyt keväällä pihalla ollaan opittu pysymään melko hyvin. Yhden kerran koira kävi naapurissa, mutta nyt ainakaan kuukauteen ei ole karannut :) En olis muutamaa kuukautta sitten uskonut, että tähän päästään. Itse olen aiheuttanut sen, ettei koira osannut pysyä irti, mutta onneksi se antaa virheitä anteeksi :)
03.06.2010 20.54
022292668_r
Lempäälä

Alottajan koira karkaa luultavasti siksi että koira ei ole tottunut olemaan vapaana ja siksi tilaisuuden tullessa lähtee karkuun niin lujaa kun jaloista lähtee. Meillä ainakin Mantan kanssa sama homma. Eli yritä saada koirallesi opetettua että irti oleminen on aivan luonnollinen asia, eikä mikään erityistilanne.

Tämä taas voisi onnistua niin että laitat koirasi kaulapantaan pitkän, kevyen ja nykimistä kestävän narun. (Meillä ollaan kokeiltu n 15 metrii pitkällä narulla.) Ja sitten rupeat leikkimään koirasi kanssa ja kohta koira saattaa luulla olevansa irti jos et ole nykinyt tai muuta narusta. Naru on siis vain varmistus, huomaamaton sellainen.

Ja jos koira päättää karata yhtäkkiä niin tarpeeksi pitkälle juostuaan naru pysäyttää koiran.

Tätä ollaan Mantan kanssa kokeiltu mutta vielä on liian aikaista sanoa toimiiko

Ja tänne-käskyn opetus on aika olennainen asia irtipitämisessä, että se on hyvä osata.

Älä ota kesäkissaa!
03.06.2010 21.28

Meillä molemmat koirat pysyvät hyvin irti aina sen jälkeen kun ovat saaneet tutkia ympäristön.Pyritään aina olemaan paikassa jossa ei olisi hirveästi muita koiria/muiden koirien hajuja.

Myös minä olen ihminen joka on tehnyt suuren virheen siinä että ei ole antanut koiralleen mahdollisuutta olla vapaana mutta onneksi sain rohkaistua itseni ja nykysin koira/koirat ovat aina vapaana metsässä!Metsään ei mennä jos siellä ei aijota olla vapaana..

04.06.2010 21.34
Meillä Iiris on viimeaikoina alkanut pysymään jopa edellistä paremmin vapaana. Pidän joka päivä pienen aikaa koulutusmielessä ja sitten vapaalla, mutta ennen vapaanapitoa vedämme aina pitkän lenkin energian purkamiseksi. Tuo pysyy vierellä ja jos irtoaa kauas niin tulee kutsusta.
04.06.2010 21.38
021714062_r
Hämeenlinna
Kiri pysyy erittäin hyvin pihalla vapaana, itseasiassa se ei ole koskaan hihnassa muutakuin kaupunkilenkeillä. Taika sen sijaan pakenee heti kun tulee mahdollisuus, se on sitä riistaviettiä.
Se mikä ei tapa, se tappo melkein.
04.06.2010 21.43
Me ei olla koskaan pidetty vapaana pihassa, paitsi takapiha on aidattu. Meillä vapaanapito tapahtuu vain ja ainoastaan lenkillä ja agikentällä. Pihalla ei muutenkaan olla hirveästi hyöritty, kissat käy pskomassa sinne ja tää tuppaa aina syömään ja kierimään niissä, niin ei sitä oikeen voi peuhaamaan päästää :-----) ylipäätään tolle on juhlaa kun pääsee pihalle (onhan se kätevää kun on kiva "ulkoilutuspaikka" lähellä..)

Mut kyl se varmaan pihassakin hyvin pysyis.
01.07.2011 17.50
021980904_r
Forssa
Karkailuntakia ja autojen jahtaamisen Raffe sai 3 tikkiä kun siltä meni huuli halki.
04.07.2011 11.34
021133219_r
Vantaa
meillä tehtiin paljon luoksetulo harjoituksia. ja jos koira päätti karata, oli parhain treeni kun palasi karkureissulta, kun tuli takaisin kotiin.. harvoin lähtee toista kertaa kun ei heti laitetakkaan kiinni kun kotiin saapuu vaan aloitetaan luoksetulo treenit pihassa palatessa.. sillätavoin oppi nopeasti ettei mitään järkeä lähteä, vaan kutsusta tullaan luokse AINA :) eikä heti missään nimessä kiinni kun koira tulee, ettei jää epämiellyttäväksi tuo luoksetulo.
04.07.2011 15.17

^ kyllä meillä koira ainakin menee samantien remmiin jos se on karannut ja tulee omia aikojaan takasin kotiin. Näkee jo koiran ilmeestäkin, kun se ryömii luokse että soripomo.

Ei noi kyllä juurikaan karkaa, nuorimmaisella oli viimetalvena ihme buumi, että piti pihasta lähteä ja huudot kaiku kuuroille korville. Monesti sain juosta koiran kiinni, laitoin kenturaan ja käytiin rajat läpi. Jos tuli kutsusta luokse niin pääsi kehuilla kun oli totellut. Ei karkaile enää, kun rajat kerrottiin sille tarpeeksi usein.

Nuo onkin lähestulkoon aina irti. Tiellä remmissä, luonnollisesti, ja jos metässä tms. tulee joku vastaan niin nappaan lauman hihnanpäähän.

Joku tuolla sanoikin, että kun vapaudesta tehdään koiralle arkipäiväinen asia eikä sellainen hehkutihehkutijee-juttu, niin koirasta tulee paljon helpommin irtipidettävä, (tai miten tämän selittäis järkevästi) eikä se kerää kierroksia siitä.

- -

Oon huomannu, että ihmiset hätääntyy helposti, kun ne päästää koiran remmistä. Jos ne ei luota siihen että se pysyy, niin todennäköisesti se ei pysykkään. Hetikun se koira päästetään irti, niin ollaan jo huutamassa takaisin ja hädässä otetaan juoksuaskel jos toinenkin. Luullaan että se karkaa ihan hetinyt ja välittömästi.

Monesti kans huomaa, että tehdään kuten Nuppu. Pitemmässä liinassa jatkuvaa käskytystä. Ei ole kauhean tehokasta. Koira ei hyvin suurella todennköisyydellä tule luokse kun se on irti, vaikka se remminpäässä tulisikin. Kunnon luoksaritreenejä, eikä liian tiheällä käskytyksellä.

yhdistin viestit

Muokattu viimeksi: 04.07.11 16.02
04.07.2011 15.50
000088524_r

Meillä Kata ja Nuppu karkaavat, jos pääsevät irti. Kummallekin olen oettanut "tänne" käskyä, mutta en vielä oikein uskalla pitää niitä vapaana. Kata kyllä pysyy jos on ruokakuppi kädessä, mutta Nuppu lähtee heti jos saa vain tilaisuuden. Kumpaakin olen alkanut nyt opettaa pitkässä hihnassa(n.6m) ja n. 10-10 sekunnin välein sanonut "tänne" tai sitten viheltänyt. Kumpikin tulee ihan hyvin, eli pikku hiljaa edistytään :D.

Tella pysyy pihassa, ruokakupin avulla, mutta kun iskä on pihalla niin ei tarvita mitään, kun Tella pysyy ihan hyvin pihalla. Sillekkin olen kyllä opettanut "tänne" käskyn ja se osaa sen ihan hyvin. :)

14.07.2011 19.19
021175121_r
Imatra

Täällä aletaan Nekun kanssa opettelemaan luoksetuloa namin kanssa. Töitähän tämä vaatii mutta oletan ja uskon että jossakin vaiheessa oppi menee koiralle perille ja sitten voi olla myös vapaana kun osaa omalla pihalla olla nätisti ilman karkaamisia.

14.07.2011 19.35
021427216_r

Oma piha: opeta reviiri tyyliin kävelet rajoja kumpaankin suuntaan monta kertaa päivässä, kehut kun on oikealla puolen rajaa mahdollisesti myös herkkua, ja kun menee sille väärälle puolelle, kunnon torut ymssit. Tämän opettelu kestää kauan, mutta tulos on hyvä; Vekulla oli ennen sama ongelma, nyt se on KOKONAAN poissa, eikä karkaile muuallakaan.

*Bang* Ammuit nuolen mun sydämmeen.
14.07.2011 21.18

Meillä ei onneksi ole ikinä koira karannut, pysyy kuitenkin sen verran hyvässä hallinnassa. Kerran lähti 5minuutiksi (tai ei siksikään ajaksi) hortoilemaan mutta tuskinpa voi oikeen kunnon karkaamiseksi sanoa. Mutta kuitenkin tätä lukuunottamatta ei ole lähtenyt, eikä ihmekään kun tämän kerran meni kun "tyttökaverilla" oli juoksut. ;)

http://shelttimeininkia.blogspot.fi/
14.07.2011 21.23
Fixi pysyy hyvin pihassa, ikinä ei ole karannut. Voi pitää hyvin vapaana ja kesälläkin ovea auki, ilman että mummeliini lähtis karkuteille.
<3
14.07.2011 21.33

Roni ei oo ikinä karannut. (Johtuu kait siitä että ei ole ollut tilaisuutta siihen, luulen että ei kuitenkaan lähtisi mihinkään).

Rico karkasi kerran tai no n. 300-400m päähän ja tuli pilliin puhalluksen avulla takasi.

Ja sitte tulee tämä huippu, Ruuti. Siis ihan liioittelemalla voin sanoa että varmasti yli 30 kertaa on karannu. Lähtee heti ku on tilaisuus. Monesti onkin käyny nii että oon vaikka häkkiä puhistanu ja oven jättäny auki nii luikasee ja ei tule takasin. Juoksee vaan nopeempaa jos kuhtuu. Vaikka tänne-käsky on erittäin hyvin hallussa aidatulla alueella. Se on vaan tuo vietti..

14.07.2011 21.59
Elli ei vielä ole karkaillut. Aina kun tulee koulusta/töistä päästetään vapaaksi etupihalle kun tekee ilopissit. Ja sitten käy parin metrin päässä itse asioilla. (;
http://ellilapparin.blogspot.fi/
14.07.2011 22.09
Siskoni koira karkasi tänään. Mutta löysimme sen.
14.07.2011 22.13
022495784_r
Hämeenlinna
Meidän Putzi karkasi tänää :------------D Titzu tyksii avata tolle porttii ja päästää sen pihalle, mut ei ite lähe mihinkää.. Oli karkuteillä tunnin.. Ajoin sitä takaa pyörällä XD
Love God as he is Dog backwards.
14.07.2011 22.38
Meillä aikuiset koiruudet häippäsee ja pennut pysyy vapaina .
14.07.2011 22.39
022659476_r
Hyvinkää
Nää pysyy kyllä metsässä ja muuten vapaana, mut omalla pihalla ei meinata pysyä sitten millään, ellei mulla satu olemaan nameja mukana.
20.07.2011 08.59
Sannin kanssa ei myöskään onnistu. oon päästäny, mut se on lähteny huitelemaan minne sattuu.
06.08.2011 15.45
022346454_r
Hausjärvi
Meillä Tiko ei pysy pihassa, mutta lenkillä se pysyy kiltisti vierellä, kun käskee. Mutta jos (narttu)koiria on lähettyvillä, niin sitten on PAKKO pitää hihnassa. Joskus lähtee myös valkoisten (?) autojen perään. Mistä sekin sitten johtuu.
http://www.jokainentavallaan.blogspot.com/ JA http://villikko.imgur.com/
06.08.2011 20.57
Bono kirjoitti:

Meillä ei onneksi ole ikinä koira karannut, pysyy kuitenkin sen verran hyvässä hallinnassa. Kerran lähti 5minuutiksi (tai ei siksikään ajaksi) hortoilemaan mutta tuskinpa voi oikeen kunnon karkaamiseksi sanoa. Mutta kuitenkin tätä lukuunottamatta ei ole lähtenyt, eikä ihmekään kun tämän kerran meni kun "tyttökaverilla" oli juoksut. ;)

Sheltit muuten harvemmin karkailevat kun ovat niin kiinni omistajassaan ja haluavat pitää tietyn läheisyyden "rakkaimpiinsa". Jossain oli juttuakin siitä että sheltit kiintyvät niin kovasti omistajiinsa ettei niiden tarvitse karkailla. Ehkä huonosti selitetty mutta jos edes vähän tajusti hyvä xD.
07.08.2011 01.40
Argh! Mikä pakkomielle niitä koiria on oikeasti pitää vapaana?
Kertokaapa minulle, että jos ette saa pidettyä koiraanne kurissa
kun se näkee linnun tai jäniksen, niin mitähän ihmettä te sitten
teette kun tulen frettieni kanssa teitä vastaan jollain metsä-
tiellä missä te fiksuina pidätte koiraanne vapaana.
Kiitos pitääkää ne koiranne kurissa ja hihnassa.
07.08.2011 17.46
021050722_r

Naapurin koiran karkaaminen johti lapseni puremiseen. Heillä koirat ei pysy kiinni tai hallinnassa.  Koira karkasi ainostaan sen takia pihalta että kävi lapsen päälle takaa (aggressiivinen ihmisille). Viikko sitten tuli heille juuri sen takia että oli purrut toista ihmistä.  Minua kuvottaa ihmiset jotka tahallisesti asettaa muut vaaraan oman osaamattomuuden takia ja tyhmyyden.

Itse kyllä pidän koiriani vapaana mutta meillä on kova hallinta. Katson tarkkaan missä pidän ja mitä koiraa vapaana. Koira on hallinnassa tai kytkettynä ohituksissa.

Muokattu viimeksi: 07.08.11 17.48
07.08.2011 18.07

Rötkölle: Olen samaa mieltä. Pitää pystyä tuntemaan koira ja tietämään missä tilanteissa voi pitää vapaana. Itse en pidä juoksu-aikana lenkillä vapaana kuten yleensä, koska hormoonien takia siltä kuuliaimmaltakin koiralta katoaa korvat. Ja tästä päästään siihen, että karkaamista ei voi aina ennakoida, ulkona sattuu ja tapahtuu ja yllätäviä tilanteita on välillä mahdoton välttää. Mutta itse en voisi kulkea (maalla kun asutaan) koira kiinni lenkillä aina koska se on koiralleni aina ihanaa saada olla free.

Mutta koiran on siis pysyttävä omistajansa lähellä ja toteltava luoksetuloa kun ei sitä koskaan tiedä :)

07.08.2011 19.56
Rötkö, en osannut ihan heti päättää mihin ketjuun vastaisin sinulle kun tähän törmäsin parissa ketjussa tähän "koirasi voi syödä frettini".

Silloin kun minulla vielä oli kaneja niin ei käynyt mielessäkään, että ottaisin valjaisiin kaksi kania kerrallaan, menisin metsään sellaisiin lenkkimaastoihin joissa tiedän liikkuvan koiria irrallaan ja laskisin molemmat kanit maahan ja jäisin hiljaa kykkimään puskaan piiloon. Tällainen kissanulkoiluttaja liikkuu täällä. Pelokas kissa flexissä ja nuori tyttö tämän paniikkipallon kanssa hipihiljaa milloin missäkin pusikossa.

Minun on helppo havaita vastaantulevat koirat, kissat, hevoset (tosin pyrin liikkumaan paikoissa joissa ei ole hevosia) ja lenkkeilijät elleivät he ole pakittaneet johonkin puskaan. Marjastajat huomaan joskus vasta kun koirani säikähtävät ja haukkuvat, mutta ne saa silloinkin kiinni nuorinta lukuunottamatta.

Karhu tulee kutsusta pois kissan/jäniksen/lintujen luota ja yleensäkin heti kun kutsun. Narttukoirieni kanssa olen varovaisempi, koska se on tappanut kissoja ja vaikkei se teekkään pahaa ihmisille eikä koirille (ei piittaa kummistakaan) niin kissan tai fretin se kyllä laittaisi lihoiksi jos ne kohtaisivat maassa. Sen sijaan jos omistaja nostaa kissan tai kanin syliinsä ja sanoo ei niin ei Nana ihmiselle mitään tee.

Nasta taas rähisee ja on riistaviettinen joten senkin kanssa olen melko tarkka. Pidän niitä irti kuitenkin päivittäin. En kuitenkaan samaan aikaan keskenään jos luoksetulo on hiemankin takunnut, enkä ihan missä sattuu.

Kun itse ulkoilutin kaneja valjaissa, menin johonkin rauhaisaan paikkaan niitynlaitaan/taloyhtiön nurmikolle/metsänreunaan mutta en lenkkeilyreitille enkä pitänyt useampaa kania kerralla mukana juuri siksi että jos jonkun koira juoksisi luokse niin miten pitelisin kahta panikoivaa eläintä? Sen sijaan yksi kani/fretti/kissa (ok kissoista ei ole kokemusta) on helpohkoa nostaa syliin ja samalla potkia sitä koiraa pois/kieltää sitä.

Itse karkaamisaiheeseen: Karhu ei ole toistaiseksi karannut pois näköpiiristä. Nasta on karannut rusakon perään kerran ja oli poissa lähes koko yön. Se oli sen ensimmäinen karkaaminen ja kertaheitolla pitkä. Koira tuli itse takaisin ja luoksetuloa on taas vahvistettu, mutta todennäköisesti niin kauan kun koira on nuori ja kokeilee rajojaan (ja miksie myöhemminkin) se saattaa singahtaa rusakon perään.
Nana taas on karannut nuorempana niin usein etten edes jaksa laskea. Pisin reissu oli kaksi päivää. Osittain tämän voi laittaa sen piikkiin että sain koiran hyvin nuorena ja koulutuskin oli omalla vastuullani. Nykyään se jättää ajon kesken kun sitä kutsuu/jos ehtii kadota näköpiiristä niin palaa alle 10 min. kuluttua. Sillä on heijastinliivi, nimilaatat tukevassa pannassa ja se on ihmisystävällinen joten pidän sitä irti enivei.
Nastan kanssa kyllä olen huomattavasti tarkempi sillä se on epävarma junnu joka rähisee ja vaikkei se pure niin ei kukaan halua lenkillä kohdata kirkuvaa pikkurakkia joka kiertelee ja rääkyy ja ottaa karkuspurtteja. Nyt karkureissun jälkeen on kuitenkin mennyt hyvin ja tänäänkin ovat saaneet vastaantulevat koirat jäädä omaan arvoonsa ja koira on tullut hihnaan kutsuttaessa. Eiköhän se tuosta kun piskin aivotoimintakin kehittyy. ;)
Ai koira on sun paras ystävä eikä ikinä jätä sua? Hanki nyt hyvä ihminen oikeita ystäviä jos sellasia ees saat
07.08.2011 20.18
021572024_r
Merijärvi

Meilläkin Mikki karkaa! Mutta se on juuri hyvä merkki koska se on suomenajokoira joka yleensä "pitää" karata koska se on jäniksien perään tai jos se saa jonkun hajun (muun koiran , kissa ym) niin sehän yleensä lähtee perään?

08.08.2011 12.09
021050722_r

Meillä on frettejä ja meidän koirat eivät vahingoita meidän frettejä. Mutta ulkona jos ulkoilutamme frettejä niin saamme kyllä varoa muiden koiria. Pyrimmekin katsomaan että emme mene lähelle vieraita koiria. Fretin omistaja itse voi myöskin katsoa missä ulkoiluttaa frettiä. Monesti käytämme frettejä paikoissa jossa koiria ei ulkoiluteta. :)

Meidän fretit kyllä puree vierastakin koiraa kovaa jos tulee haistelemaan. Tosiaan saan varoa että frettini ei pure muiden koiria jotka ovat uteliaita.

Vieras koira ja fretti ei ole hyvä yhdistelmä ( ei ole turvallista kummallekkaan)! Fretti voi purra koiraa silmään ja aiheuttaa isonkin vamman silmään.

Muokattu viimeksi: 08.08.11 12.19
25.09.2011 21.20
Aloita ensin aidatulla ja isolla alueella luoksetulon opettaminen ja siirry hiljalleen vaikka jonnekkin metsään. Koira oppii vaikka mitä, kunhan jaksaa opettaa, muuta en osaa neuvoa. Tietysti, voittehan käyttää kaverisi koiran kanssa molempia koirapuistossa, jolloin ei karkaamista tarvitse pelätä :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti