Karkaaminen - Sivu 5 (Koirat > Koirien koulutus)

17.08.2014 09.26

Vissiin vähän kuopattu tämä keskustelu, mutta kai täällä ylipäänsä voi keskustella karkailevista koiruista. Eilen meni lenkki tosi hyvin, Tuikku pysyi hienosti luona ja kuunteli käskyjä, ei mitään ongelmaa soramontulla tai suolammella. Kun lähdettiin viiden tunnin ulkoilun jälkeen lammelta polulle, poikkesi Tuikku metsään jonkun hajun perään. Käskystä oli jo juoksemassa takaisin, mutta sai kauhean sätkyn ja alkoi pelokkaana haukkumaan metsään. Saman tien se ryntäsi jonkun perään, mutta marjastaja se ei ollut. Jonkin ajan kuluttua kauempaa kuului tasainen pelokas haukku ja koira oli pysähtyneenä.

Tuikku oli yhteensä noin kolmevarttia pois, pysyi metsässä ja tuli luoksemme metsäautotien päähän jossa sitä odotimme. Kaiken järjen mukaan koira lähti ilveksen perään, koska hirveä tai pientä riistaa se ei hauku paikallaan tai pelokkaasti. Karhua ja sutta kumpaakin tuo pelkää ja pakenee heti. Ilveksiä täällä menee paljon, joten siltäkin kannalta mahdollista. Ilmeisesti Tuikku koki sen jollain tapaa uhaksi, meitä oli lenkillä kolme tyttöä ja kolme muuta koiraa. Yleensä Tuikku ei laumasta irtoa noin pitkäksi aikaa, etenkään kun on melkein puoli päivää jo juostu täysiä.

Kaikeksi onneksi koira tuli takaisin, mitään ei sattunut ja tästä mennään taas jonkin aikaa liinan kanssa lenkkeillen. Noin muuten koira pysyy vapaana ollessaan hallinnassa, tulee hajuilta pois ja yleensä silloin kytken sen, mutta ilmeisesti näköetäisyydellä oleva ilves oli hiukan liikaa...

Muilla koiria, jotka pysyvät muuten hyvin vapaana ja osaavat luoksarin, mutta lähtevät sitten riistan perään?

zennytintti.blogspot.com - koiriamaalta.blogspot.com
19.08.2014 15.46

Mun kakaran kanssa on nyt ruvennut ilmenemään samaa "ongelmaa". Tuo saattaa jo nyt olla metsälenkeillä pois näkyvistä 5, 10, 15 ja jopa 20 minuuttia, vaikka on vasta pentu. Jos saa kiinnostavan hajun nokkaansa niin saattaa lähteä sen perään, mutta takuuvarmasti lähtee silloin jos edestä sattuu nousemaan lintu. Siis hieno juttu sinänsä, tuon jobihan nimenomaan on hakea laajalta alueelta sitten kun on tosi kyseessä, mutta ei sen kyllä ihan noin pienenä tarvis minnekään kadota kun ei meillä ole gps-pantakaan vielä käytössä.

Ja hyvin tulee joka tilanteessa kutsuttaessa luokse, vaan eipä silloin kun lähtee linnun perään. Sinne se ampuu ihan täpöllä ja katoaa näkyvistä eikä kuule yhtikäs mitään. Sinänsä ok homma mutta aiheuttaa mulle harmaita hiuksia kun pelkään kadottavani tuon, kun se on vielä vasta noin pieni. Mutta aina se on takas tullut tähän mennessä, että eipä siinä kai mitään... Onpahan ainakin riistaviettinen metsästyskoira, ei mun vissiin pitäis tästä asiasta porata mutta poraan kuitenkin! :D

Muokattu viimeksi: 19.08.14 15.49
19.08.2014 16.17
022573456_r
Sastamala, Vammala
Sala kirjoitti:

Onpahan ainakin riistaviettinen metsästyskoira, ei mun vissiin pitäis tästä asiasta porata mutta poraan kuitenkin! :D

Nimenomaan! :D Kannattanee suosilla ostaa se gps-panta jo, kun koira kerran hakulenkeillä viihtyy noin nuoresta, niin ei tarvi sydän sykkyrällään miettiä missä koira menee (kokemusta on). ^^ Suosittelen, että jos koira lähtee linnun perään, et sitä ainakaan siitä toru tai yritä sitä saada sieltä pois, jos lintumetsälle on kuitenkin tarkoitus myöhemmin suunnata. Ettei koira vain opi että on väärin lähteä linnun perään. Meillä on kyllä koira huudettu aina peuran ja jäniksen perästä pois, mutta kun osoittaa kiinnostusta lintuihin niin aina vaan kannustusta ja kehuja peliin. Itse olisin nuorena noin riistaviettisestä ja laajaa hakua tekevästä pohjiksesta _hyvin_ onnellinen! :D En usko että se itse itseään onnistuu hukkaamaan, yleensä pentu tulee omia jälkiään takaisin, ja jos sitä jää odottamaan paikoilleen niin aina pienempi mahdollisuus että ipana eksyy. Ja koiran tulisi aina löytää sinut, ei toisinpäin; jos koiraa aina huutaa metsässä niin ei se opikaan tulemaan luokse ja pitämään itse silmällä missä omistaja menee. :3
Ette te opi että te ette opi.
19.08.2014 19.34

Meillä kyllä on jo panta mutta se on aika painava, sen takia ei olla laitettu sitä vielä tuon kaulaan... Ja tätä ennen ei kyllä ollut tarvettakaan sille kun ei vielä lähtenyt niin kauas, mutta viimepäivinä tämä metsällä "karkailu" on lisääntynyt senverran että ois kyllä ihan kiva tietää missä tuo seikkailee.

Ja tosiaan, ihan totta kaikki tuo mitä kirjoitit. Mä vaan aina panikoin liikaa ja eilenkin olin satavarma että nyt se sitten hävis, kun lähti niin lujaa pyyn perään. ):

Muokattu viimeksi: 19.08.14 19.35
19.08.2014 19.46
022549915_r
nousiainen

Meilläkin on tota riistan perään lähtöä , mutta nyt ollaan edetty siihen että jos saa hajun nenäänsä niin saa keskeytettyä sen "ajon" .

Muokattu viimeksi: 19.08.14 19.47
19.08.2014 19.48

Meillä tökkii se, että kun tuo ei saisi lähteä oli riista kuinka kiva vaan, koska se ei koskaan tule olemaan sen työ :D Ainakaan kukaan ei ole halunnut tuosta lintukoiraa, vaikka varmasti pelittäisi, sen verran on hinkua :p

19.08.2014 19.58
022549915_r
nousiainen

Ainiin kun Tuikkiksessa oli tota ajokoiraa niin  se hankaloittaa kanssa aika paljon varmaan.Ja  eurasierilla ei mun muistaakseni pitäis edes olla riistaviettiä ja silti Takulla on enemmän kuin tuttuni ajokoiralla.

19.08.2014 20.50
022573456_r
Sastamala, Vammala
Sala kirjoitti:

Mä vaan aina panikoin liikaa ja eilenkin olin satavarma että nyt se sitten hävis, kun lähti niin lujaa pyyn perään. ):

Tiedän tunteen, munkin oli alkuunsa vaikea luottaa siihen että koira tulee takaisin ehjänä kunhan on saanut saatella peuroja tai pupua tai mitä nyt ikinä (lintujen perään ei lähde niin pitkälle, kuin esim. peurojen). Tai ihan vaan normi hakulenkiltä, ei tarvinnu olla ees mikää erikoistilanne.. :P GPS:stäki tulee välillä kauhulla katteltua kun koira juoksee lähemmäs neljäsataametriä johonkin suuntaan (normisti lähihakuisempi) ja siinä vaan toivoo että se ei mene esim. tielle. Mutta tietääpä ainakin missä koira menee ja mihin sitä lähtee vastaan jos tuntuu ettei tule takaisin. :)

Menee nyt vähä ohi karkailuaiheesta, mutta tokihan gps-pannan voi laittaa varunvuoksi mille tahansa koiralle, että tietää mihin se hilpaisee. 8D

Ette te opi että te ette opi.
19.08.2014 21.04
Takku kirjoitti:

Ainiin kun Tuikkiksessa oli tota ajokoiraa niin  se hankaloittaa kanssa aika paljon varmaan.Ja  eurasierilla ei mun muistaakseni pitäis edes olla riistaviettiä ja silti Takulla on enemmän kuin tuttuni ajokoiralla.

Joo yksilöllisiähän noi on, mutta 25% ajokkia ja 25% labbista niin kyllä siinä jo jonkin tasosesti on viettiä. Rohkeutta ja kovuutta löytyy kun nöffiä on puolet ja varmaan oman osansa tekee se että tuo asuu ulkokoirana. Se ei oo musta samanlailla riippuvainen tai kiintynyt, kuin jos asuisi sisällä. Eli vaikka se karkaa, niin sitä ei haittaa vaikka itse palaisin kotiin (minkä usein teen), sieltä se lönkyttää omia aikojaan perässä :D Ajolta tulee kyllä takaisin, jänikseltäkin kääntynyt, mutta tiheässä metsässä kun häviää näkymättömiin, niin käyttää sitä jotenkin hyväkseen "ei mun tarvii ku et nää". Mut sitte soramontulla kova karjasu ja käänty samontei, ovela olevinaan :p

EDIT// Tuikun pennuissahan on 37,5% ajokkia, osa ei tajua karkaamisen tai riistan päälle yhtää, pentueen suurin pelkää meidän kanejakin... Kun taas terävämpi narttupentu on hyvinkin riistan perään ja lähtee näppärästi jo jäljelle :D

Muokattu viimeksi: 19.08.14 21.06
21.02.2015 10.24
000099819_r

Vanha keskustelu, mutten uudempaakaan löytänyt, enkä viitti uutta alottaa. Meilläkin on karkaaminen ongelma. Koira karkaa aina kun jos pääsee pihalle ilman hihnaa. Ei kuule eikä näe mitään. Lähtee vaan suoraan painamaan eikä siinä peräänhuutelut auta, ja kun tuo mokoma on niin nopea, että häviää kuin pieru saharaan. Onneksi suuntaa aina suurin piirtein samaan paikkaan niin tietää lähtee ettimään. Ei auta herkut, ei luokse kutsumiset ei mitkään.

Mutta, mikä tekee kaikesta erikoisen, niin kun mennään metsään, niin tietysti jos sattuu riistaa olemaan, niin koira lähtee varmasti, mutta palaa takaisin kun on työnsä tehny, mikä on hyvä, koska metsäkoirahan tuo on. Mutta, siis kun ei mennä "töihin" niin koira juoksentelee siinä lähellä, näköetäisyydellä, tulee luokse kutsusta ja ilmankin kutsua käy tsekkaamassa missä ollaan.

Miksi sitten täällä kotosalla käpälät otetaan heti alle kun vaan ovi hiukan raottuu, ja luokse ei tulla vaikka kuin yrittää kutsua, itse "karata" koiralta, tai vaikka heittäytyä maahan makaamaan. Mitkään temput ei auta, kun koira on alta sekunnin jo silmän kantamattomissa......

15.01.2016 19.04
022707726_r
Mikkeli

Meillä 5-kuinen aussiekakara on ruvennut karkailemaan. Kulkee lähes joka lenkillä vapaana, tottelee luoksetuloa todella hyvin (en kyllä tiedä toimivuudesta toisen koiran näkyessä...) ja pysyy vapaana lähellä. Mutta sitten, kun lähdetään pihalle pissille (vapaana), niin tekee kaikki ja näin, mutta jos on aikasemmin käyny paskomassa ihan lähelle, niin sitten lähtee sinne. Takaisin ei tule ennen kuin pökäle on syöty. Samoin jos löytä jonkun jäätyneen kikkareen, nappaa sen samantein mukaansa ja se on menoa sit se. Lähtee vaan. ei toimi jättämiset luoksetulot houkuttelut tai mitkään, rupeaa ihan korvattomaksi. Kaikki syötävä, mutta erityisesti noi kakat sillä ton aiheuttaa. Oisko kellään antaa apuja? Ja miten koiraa saa rankaista tässä tilanteessa?

19.01.2016 16.10
022706522_r
Oulunsalo

Meilläkin Topi karkailee. Mökillä mielellään ainakin pitäisin vapaana mutta aina kun huomaa että on irti niin lähtee. Ollaan harjoteltu vapaanaoloa 30m pitkässä liinassa että välillä kutsun luokse ja päästän menemään. Kun se karkaa niin se saattaa jäädä katselemaan että missä olen vähänniinkuin kiusallaan, mutta kuitenkin jos lähden toiseen suuntaan niin ei kiinnosta. Topihan oli pentuna vapaana mutta kuitenkin minä tyhmänä en luoksetuloa harjoitellut ja en nyt tarkkaan muista mutta n. 4-5kk ikäisenä alkoi karkailemaan. Mutta noh, jos keksitte jotain muuta miten vois treenata niin ehdottakaa, mutta nyt näillä mennään ja oon kyllä jo vähän huomannu tulosta! Nimittäin kun järvellä ollaan lenkkeilty ja Topi ollut liinassa, se (yleensä) jaa välillä katsomaan että tulenko ja yleensä tulee luokse kun kutsun. Silloin kun ei jää odottamaan on, kun mennään mökille päin ja on kylmä tai näkee jonkun muun tai saa jonkun iiihhanan hajun nokkaansa ettei omistaja vois vähempää kiinnostaa ja luoksetulossa samat. Ja oon kyllä välillä pitänyt Topia vapaana jos ei mökillä ole muita naapureita. Ja niin, kuten Viima sanoikin, miten rankaista kun karkaa? Vai rankaistakko ollenkaan? Rankaisenko kun tulee itse luokse karkureissun jälken, palkitsenko vai olenko huomiomatta? Entä silloin jos itse joutuu hakemaan ja saa kiinni, mitäs silloin?

Muokattu viimeksi: 19.01.16 16.12
Pieniä ja sisukkaita♥
16.03.2016 11.47
022697571_r

^Jotkuthan tekee sillein, että jos koira ei kutsusta tule luokse niin myöhemmin kun koira tulee itse takaisin se "hylätään laumasta" eli ajetaan pois (?) Ite en oo tähän tapaan perhtyny millään lailla, mutta kuulema toimii. :D  Sen jälkeen sit koira kutsutaan takaisin ja sillon sen pitäs tulla ihan innokkaastikin.  En tiedä toimisko tuo Kuuralla, sitä ei paljoo oma lauma kiinnosta, tykkää touhuta itekseen ja mennä hajujen perästä..

Kuuralla on tullu nyt erittäin ärsyttäväks tavaks mennä itse omatoimisesti pihalle jos tulee pissahätä, ja kun tuo ei edes pyri ulos vaan menee vaan suoraan avaamaan itelleen oven... Sen takia pitää nyt pitää kaikki ulko-ovet lukossa kun koirat on sisällä, mut joskus ei vaan muista laittaa.

Onneks Kuura yleensä suuntaa kanalan luo (syömään paskaa), josta se on helppo ottaa kiinni. Sillon jos otan sen kanalan luota kiinni päästän kanalaan ettimään munia :D Koska joskus se lähtee kylille päin kiertelemään pihoissa, eikä se oo hyvä juttu. Sillon vaan otan sen mitään sanomatta ja täysin huomioimatta auton kyytiin ja tuon kotiin.  Pyrin tekemään Kuuralle mieluisammaks jäädä kotipihaan kanalan luo, kylille lähtemisen sijaan :)

Kipinän elämän sait vahvan ja sielun kiihkeän, vapaus ja kaipaus sen on piirretty pintaan sydämen.
13.04.2016 14.57
022706522_r
Oulunsalo

Joo oonki ku mökillä ollaan oltu niin Topin häätäny laumasta vissiin kolmesti kun se on karannu, ei oo enää sen jälkee karannu siellä kertaakaan. Siis on ollu mahtavaa olla siellä ku pariin kertaan ku ollaan oltu siellä eikä oo karannu kertaakaan.♥ En kyllä vielä kotona uskalla päästää ku täällä on paljo ihmisiä, eläimiä, autoja. Ja enpä sitte tiiä miten kesällä ku mökillä on sillo enemmän ihmisiä ja koiria että karkaako niitten luo. Ja pelottaa et jos toi karkaa ja menee tappeleen jonku kans ku ei tuu toimeen toisten urosten kanssa koska eräs oli mäntti kun Topi oli pentu eikä kunnolla sosiaalistanu ja on sen kimppuun kyllä pari urosta hyökännykki et johtuu siitäki.:(( Että tässä vaa tällaset pari piikku hommaa ennen ku uskaltaa päästää kotona vapaaksi et satavarma luoksetulo ja se ettei se kiinnitä toisiin koirinn tai ihmisiin mitää huomiota.. Ei yhtää tekemistä:D

//Muoks. Meillä on tullut aika pahasti takapakkia, tuota ei enää uskalla pitää vapaana kun pari viikkoa sitten karkas ja meni tappelemaan yhden uroskoiran kanssa.:( Pitääpäs tässä sitten liinassa harjotella ja opetella tuota koirien ohittamista yms ettei Topi koiriin kiinnitä huomiota..

Muokattu viimeksi: 21.05.16 18.22
Pieniä ja sisukkaita♥

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti