Herkkuja vai ei? - Sivu 2 (Koirat > Koirien koulutus)

08.10.2009 18.42

Frendalla käytetään aika paljon herkkuja, koska jos ottaa lelun esiin niin se on vaan kauheeta sähläämistä. Se keskittyy vaan leluun eikä itse suoritukseen.

Fialla taas käytän aina herkkuja, koska se ei oo niin noitten lelujen perään. Tai no kyllä se leikkii, mutta ei niinkään pidä sitä palkintona. Leikin jälkeen se odottaa vaan saavansa herkkua : D

09.10.2009 16.17
KOKOPOIKA kirjoitti:
Käytän herkkuja esim. temppuja opettaessa, mutta peruskoulutuksessa kuten "ei" ja "odota" ja "tänne" en ole käyttänyt kuin kehuja. Muuten pitäs olla aina jotai nameja mukana.
Sama tääl, noi perus jutut kehuil ja temput herkuil :D
10.10.2009 16.52
021284175_r

Musta herkut on hyvä tapa, itse käytän niitä :) Välillä on juustoa, joskus lauantaimakkaraa ja sillon tällön ihan koulutukseen tarkoitettuja herkkuja :D Mutta jos koira tykkää enemmän leikkimisestä kuin herkuista, niin kannattaa käyttää leikkituokiota palkkana :)

Ja se vielä, että jos käytät herkkuja, suosittelen vaihtamaan sitä palkintoa (esim. juuston kinkuksi) välillä ja vaikeissa tempuissa, mitä koira ei meinaa oppia, sitä sen lempiherkkua ;) Ja lempiherkun löytää kokeilemalla eri vaihtoehtoja, esim. Despi on hulluna lauantaimakkaraan, sillä se opetettiin ylittämään a-este ekan kerran ;D

090399-300811 Rottforss Desperado <3
12.10.2009 14.15
Mona kirjoitti:
Femma kirjoitti:
Rejma kirjoitti:

Mielestäni sitten kaikkea motivointiin käytettävää voisi kutsua lahjomiseksi. Niin leluja, herkkuja kuin kehujakin. Koira tottelee koska haluaa jotain näistä. Aina ei tietenkään tarvitse palkata ja tämä ylensä tekee sen, että koira rupeaa tarjoamaan itse tiettyä toimintaa kärkkäämmin.

Mutta mietitäämpäs. Tekeekö kukaan ikinä mitään, mistä ei jollain tavalla hyötyisi?

KOMPS
Näinpä, lahjominen ja palkitseminen on kaksi eri asiaa.

Palkitsemista:

- Koira tulee kutsuttaessa luokse koska tietää (ehkä) saavansa siitä namun tai jotain muuta kivaa

Lahjomista:

- Koira ei tule kutsuttaessa luokse joten omistaja ottaa käteensä (esim.) rapisevan herkkupussin, koira tulee pussin nähdessään.

näin.

Itse käytän nameja palkkaamisessa en suinkaan lahjomisessa. Luoksetulossa jos koira ei tule kun komennan, niin annan olla ja lähden pois sitten koira lähtee yllätysyllätys perääni. Sen jälkeen palkkaan taas kun koira tuli luokseni.

Muokattu viimeksi: 11.01.10 11.49
12.10.2009 14.19
Olen muuten miettinyt, kun aina mulle jaksetaan valittaa siitä, että Vinkalla palkkiona toimii herkut, mitä haittaa niistä on, jos koira niiden avulla toimii? Lelu olisi kuulemma parempi, mutta ei ne nakit paina taskussa yhtään sen enempää, kuin mikään lelukaan :o
13.10.2009 15.41
020159656_r
Kerava
Ja sitten sanotaan, että koiran pitäisi toimia ilman herkkuja
14.10.2009 18.26
021056777_r
Deli kirjoitti:
Ja sitten sanotaan, että koiran pitäisi toimia ilman herkkuja
Tietty koiran pitää toimia muutenkin, kun vaan sillon kun on herkkuja tiedossa. Se on sitä toimintavarmuutta myös. Ei se kotikoirilla niin, mutta kisa-, pelastus- ja poliisikoirilla ainakin.
14.10.2009 19.25
019954724_r
meillä käytetään herkkuja ja silloin tällöin kokeillaan ilman herkkuja jotain juttuja mitä osaa ilman opastusta etenkin jos keskittyminen alkaa niiden takia herpaantua aivan liikaa. Tuo ei aina edes huomaa ettei mulla ole koko aikaa herkkua kädessä.
http://tuiskun.blogspot.com
14.10.2009 21.34
000048229_r

mikä on se koirakoulutusohjelma, jossa on mies joka käyttää koulutuksessa vain fyysisiä keinoja eikä motivoi ruoan, lelujen jne. avulla? Sillä ne koirat tottelee huvin, mutta huomaa että pelosta osakseen. Istumaankin se opettaa nostamalla hihnaa.

Mun mielestä se parempi motivionti tapa on positiivinen vahvistaminen, herkuilla. Ja siitä vähitellen siedätetään ne herkut pois. Koirat aika harvoin, jos koskaan pelkästä miellyttämisenhalusta mitään tekee.

meillä moona tekee tottumuksesta ja alussa ihan herkuilla on opetettu !

14.10.2009 21.37
021714062_r
Hämeenlinna
Käytän lähes aina herkkuja, mutta peruskäskyissä neiti saa tyytyä vain kehuihin.
Se mikä ei tapa, se tappo melkein.
15.10.2009 13.24

Hugo tottelee herkkuja,Luca ei.Hugonkanssa on helpompaa koska sille kelpaa herkut,kehut,Lelut yms.Lucaa ei voi herkuilla kouluttaa,Koska ne sille ei maistu.Lelulla kylläkin!Elikkä meillä koulutetaan Leluilla,Herkuilla ym.Jos koira tekee jotain pahaa ruiskastaan sen naamalle vettä suihkupullosta ja sillä tottelevat (Ainakin joskus) :D

Ei sanaa ei Luca koskaan oppinut,Hugo puolestaan oppi.

Muokattu viimeksi: 15.10.09 13.25
15.10.2009 14.40
017855921_r
Kokkola

Mä en tajua miksi jotkut vastustaa henkeen ja vereen herkkujen käyttämistä koulutuksessa.

Meillä käytetään sekä herkkuja että leikkimistä palkitsemiseen. Herkut pitää paremmin motivaatiota yllä, lelu ei jaksa Donnaa kiinnosta kauhean kauaa, olipa se sitten miten vinkuva, pörröinen tai jahdattava tahansa.

"Vuh." -Donna
15.10.2009 14.44
017855921_r
Kokkola
Onni kirjoitti:

mikä on se koirakoulutusohjelma, jossa on mies joka käyttää koulutuksessa vain fyysisiä keinoja eikä motivoi ruoan, lelujen jne. avulla? Sillä ne koirat tottelee huvin, mutta huomaa että pelosta osakseen. Istumaankin se opettaa nostamalla hihnaa.

Mun mielestä se parempi motivionti tapa on positiivinen vahvistaminen, herkuilla. Ja siitä vähitellen siedätetään ne herkut pois. Koirat aika harvoin, jos koskaan pelkästä miellyttämisenhalusta mitään tekee.

Olisikohan ehkä ollut "Hännänheiluttajat"? En itsekään ole varma. Muistan kuitenkin katsoneeni juuri sellaisen jakson. Väitti siinä ohjelmassa että "herkut ovat roskaruokaa koirille." Joo, eipä niitä koiralle kiloa kerrallaan syötetäkään.

"Vuh." -Donna
16.10.2009 18.49
022466698_r
Säkylä
Käytän aika paljon. Ahneita kun ovat.
Uutta opettaessa namit on kaikkein tehokkain ja motivoi koiraa suorittamaan. Oppiminenhan perustuu positiiviseen fiilikseen ja teon kannattavuuteen.
Tänään ymmärrän enemmän kuin eilen, lupaavaa huomisen kannalta.
20.10.2009 20.41
020159656_r
Kerava
Donna kirjoitti:
Onni kirjoitti:

Olisikohan ehkä ollut "Hännänheiluttajat"? En itsekään ole varma. Muistan kuitenkin katsoneeni juuri sellaisen jakson. Väitti siinä ohjelmassa että "herkut ovat roskaruokaa koirille." Joo, eipä niitä koiralle kiloa kerrallaan syötetäkään.

Joo, hännänheiluttajat
20.10.2009 20.44
021848905_r
Helsinki
Me käytetään aina herkkuja, Iinekselle kelpaa kaikki >)
02.11.2009 20.09
022372026_r
Rauma

Meillä toimivat niin herkut kuin lelut. Ja huomion saaminen on kanssa yksi.

Ja lenkillä ollessamme palkkiona toimii myös vapaaksi pääsy.

19.12.2009 17.50
021494512_r
Helsinki

Käytän paljon herkkuja, koska Tomo on hyvin ahne, ja makupalalla on niin helppo palkita. Usein kuitenkin käytän palkkana myös sitä, mitä koira sillä hetkellä haluaa, esim. ulospääsyä, juoksemista, vapaaksi pääsyä (luoksetulossa esim. koirapuistossa saa sekä herkun, että pääsee takaisin leikkimään)... Leluillakin palkkaan joskus, mutta koen sen vähän hankalaksi.

Meillä herkkuina käytetään yleensä jotain mahaa tai kuivalihaa tms. terveellistä lisäaineetonta herkkua, ei siis mitään lisäaineviljamössöjä. Kukaan ei siis ainakaan voi valittaa mulle, että meidän herkut olisi epäterveellisiä tai pahaksi koiralle :D Kun toisinaan niitä menee paljon...

Mut herkut kyllä joskus vähän "latistaa" suoritusta, tottelemiseen tulee ihan erilailla vauhtia kun palkkaakin esim. pallolla.

Muokattu viimeksi: 19.12.09 17.52
Too few hellos and too many goodbyes
19.12.2009 17.57
Vinka kirjoitti:
Olen muuten miettinyt, kun aina mulle jaksetaan valittaa siitä, että Vinkalla palkkiona toimii herkut, mitä haittaa niistä on, jos koira niiden avulla toimii? Lelu olisi kuulemma parempi, mutta ei ne nakit paina taskussa yhtään sen enempää, kuin mikään lelukaan :o
Näimpä juuri, meillä kyllä lelu käy kotioloissa palkkiona, mutta ei jaksa niin pitkää puurtaa pelkällä lelun voimalla, joten yleensä käytän herkkuja. Koira tottelee herkun toivossa - mutta tottelee kuitenkin. Täytyy tunnustaa että olen muutaman kerran lahjontaan syyllistynyt, kun harjoiteltiin ohitusta :D
19.12.2009 18.07

Raisalle tosiaan riittää lelu, ei mitää herkkuja ainakaa paljoo.

19.12.2009 19.03
Lora kirjoitti:
Vinka kirjoitti:
Näimpä juuri, meillä kyllä lelu käy kotioloissa palkkiona, mutta ei jaksa niin pitkää puurtaa pelkällä lelun voimalla, joten yleensä käytän herkkuja. Koira tottelee herkun toivossa - mutta tottelee kuitenkin. Täytyy tunnustaa että olen muutaman kerran lahjontaan syyllistynyt, kun harjoiteltiin ohitusta :D

Meilläkin tulee noita herkkuja käytettyä, mutta lelukin on usein käytössä. Mutta, koiran pitää olla silloin leikkituulella, jos se ei ole niin miksi se jotain tekisi ilman lelua. Nykyään palkintoja on toiminut jonkun tempun jälkeen käskys "hali", jossa lex halaa minua jalasta oikeastaan se on aina yhtä innoissaan siitä ja oikeastaan sekin on yksi temppu mutta käy myös palkintona.

21.12.2009 00.25
022575203_r
Hamina
Herkkuja yleisemmin, kun lelu Jessellä nostaa tota virettä välillä vähän turhan paljon.. Leluakin tulee joskus käytettyä, yleensä agiradalla ja joskus seuraamisen palkkana, tämmösissä missä haluun koiralta paljon intoa.
shelamu Jesse / 2006 & shelamn Nilla / 2014
30.12.2009 23.00
021983607_r
Kauhava
Kyllä herkun tukena pitää olla myös kehuja, siis ainaki reenaallessa, ei se oo että jompaa kumpaa käytetään. Jotta koira oikiasti nauttis tokosta ja reenaalusta, pitää siinä olla namin lisäks myös iloosta miältä ja innostusta oppimaan uutta. Herkkujen käyttö riippuu koirasta, mikä toimii kullaki parhaaten ja miten omistaja haluaa. Meillä käytetää yleensä nameja, koska lelun nähdessään Lara keskittyy siihen enemmän ku siihe mitä siltä pyyretää. Joskus kotona palkkaan vaa rapsutuksilla ja kehuilla, ettei koira tottele vaa ahneuden takia - pitäähä sitä miällytyshaluaki välillä laittaa koitokselle..
http://sylirotta.blogspot.com/
30.12.2009 23.05
Herkkua käytän, jos olisi lelu, niin se olisi ihan sama olisiko mulla mitään, sillä Patea ei kiinnosta mitkään lelut, ja muutenkin se on niin herkkupe*se niin kaikista paras keino. xD
22.01.2010 01.55
Meillä käytetään pääosin nameja kaikissa tilanteissa. Palkkaan koiran aina jollain tapaa niiden tehtyä jotain oikein, joko kehuilla, nameilla tai leluilla. Remillä harvoin toimii namit joten sille on ihan nappi juttu esim. kehut ja joku pieni risukeppi (:
23.01.2010 12.17

Me käytetään nameja koulutuksessa. Sitten kun Bono tuosta vähän kasvaa ja alkaa oppimaan temput paremmin, niin jätän herkut kokonaan pois, siis peruskoulutuksessa. Ja uusia temppuja opettaessa käytän nameja.

Bono on kauhea leluhullu, mutta koulutuksessa lelut eivät kiinnosta pätkän vertaa. :D Ja aina kun otan esim. nakinpalasia esiin ja koitan tuota kouluttaa lelulla, niin ei kiinnosta, vilkaistaan vain vähän leluun. Namit siis tehoaa meillä, ei lelut. :)

http://shelttimeininkia.blogspot.fi/
23.01.2010 12.35
020471366_r
Joensuu
Meillä käytetään pääasiassa nameja, mutta nyt on projektina tehdä koiralle vetoleikistä uusi palkka. Ennen koira ei oikein välittänyt leluista koulutuksessa, mutta projekti etenee hienosti (jäniksenkäpälän sisältävällä patukalla ) ja liikkeisiin saadaan ihan uutta vauhtia! Ei silti tarkkuuden kustannuksella, ja opetusvaiheessa käytän aina herkkuja.
23.01.2010 14.40
herkkuja käytän kun aatu ansaitsee herkun :) esim. jos on ollut kiltti lenkin jälkeen ja tai on tehnyt jtn. oikein :)
23.01.2010 23.26

En oo ees jaksanu miettii moisia.

Pentuna annettiin joku herkku palkkioks kun Ricolle kaikkee opetettiin, nykysin palkkioks riittää suusanallinen kehuminen, koiran taputtaminen tai joku kiva lelu.

Koska niin sen kai pitää olla.

Jos joskus tulee eteen tilanne, että koira pitää saada käskyn alle, eikä siellä taskun pohjalla olekkaan haisemassa niitä nakinpaloja, mitäs sitte tehhään?

Huudetaan koiralle "Koik yhdes koos, liikutakee käsi! Yks kaks koli neli..." ja paetaan huomaamattomasti paikalta?

23.01.2010 23.28
021177717_r
Itse käytän nameja, leluja ja kehuja - vielä.
120809 ♥

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti