Herkkuja vai ei? - Sivu 4 (Koirat > Koirien koulutus)

09.04.2012 14.54
Kyllä me Gisellalle herkkuja annetaan :) Mut yleensä vain sillon kun jotain temppuja opetetaan tai käyttäytyy hyvin yms..
09.04.2012 15.27
Käytän herkkuja paljonkin. Ne toimivat hyvänä moottorina ja onhan se parempi koirankin kannalta kun käytöksestä seuraa jotain hyvää. Ajattelen asian vähän itseni kannalta: haluisinko minä tanssia toisen käskyn alla ilman, että hyödyn siitä itse? Ei koira mikään orja ole
09.04.2012 21.07
Dominic kirjoitti:
Käytän herkkuja paljonkin. Ne toimivat hyvänä moottorina ja onhan se parempi koirankin kannalta kun käytöksestä seuraa jotain hyvää. Ajattelen asian vähän itseni kannalta: haluisinko minä tanssia toisen käskyn alla ilman, että hyödyn siitä itse? Ei koira mikään orja ole

Niin toi on täysin totta! Miettikää itteenne? Jos ette sais mitään ku teette jotain temppuja yms.. :D

09.04.2012 21.14
022273397_r
Tervola

no ei nyt ihmistä ja koiraa voi verrata. Koiralle on tärkeetä pysyä laumanjohtajan suosiossa, eli pelkkä kehukin omistajalta voi olla koiralle riittävän hyvä palkkio. tai rauha, ei sen aina tarvi olla nami, on myös koiria jotka eivät tykkää nameista, tai todella saalisviettinen koira jolle jokin lelu tai patukka yms on paras palkkio

10.04.2012 07.04
022348154_r
Harjavalta

Tuo oli hyvä tuo Pihkan alkuvertaus. Mutta siis useimmisen siinä kohtaa kun koira osaa tempun tms. niin se on jo innokkaampi tekemään sitä ja saa jo itse tempun tekemisestä "hyvän mielen".

Omasta mielestä totta kai koira kuuluu edelleen palkata kun se osaa jonkin asian ja tekee sen, mutta palkka ei tule enään niin monessa osassa kuin temppua opetettaessa.

Itse käytän Laralla pääosin namipalkkaa, lelua käytetään vireen ja joissakin tiettyjen liikkeiden treenaamisessa. Miksi vaihtaa kun koira on ahne ja tulee ruuan perässä? Jos se on jonkun mielestä lahjomista niin sille en voi mitään. Omalla taallaan se onkin mutta mieluummin omistaa lahjotusti käyttäytyvän koiran kuin käyttäytymättömän koiran. :)

If you can't catch a wave then you're never gonna ride it
10.04.2012 08.02
022273397_r
Tervola
Kyllähän sitä palkkaa kannattaa käyttää mutta ihmiset eivät monestikkaan tiedä että on olemassa muitakin palkkoja kuin nami. Minusta on hienoa että koirani tottelee ja käyttäytyy ilman mitään namejakin, koska ne vain tietävät että näin pitää tehdä ja piste. Rooneylle esim paras palkka tällä hetkellä on se kun otetaan tokoa ja rooney saa palkaksi sen että pääsee sitten vapaaksi juoksemaan, niin yksinkertaista mutta sille parasta maailmassa, ja hyvällä vireellä muuten tekeekin. Mutta taas Karalle vielä oma ruoka on se paras, ja sillä opetellaan uusia asioita, mutta sitten kun osataan ne, otetaan käyttöön muitakin palkkoja ja viettejä.
11.04.2012 21.00
Riippuu tietty koirasta. Omaani ei kiinnosta lelut tai leikit, ainoastaan ruoka. Ja riippuu tilanteesta. En minäkään anna ruokapalkkaa silloin kun koiran on odotettava ulospääsyä hiljaa istuen oven edessä. Ulospääsy toimii siinä palkkiona.
15.04.2012 18.58
022472497_r
Eura

Tämä on hyvin koirakohtainen asia. Pihka on kirjoittanut hienon vertauksen, jossa on vinha perä.

Cirua palkitsemme sekä herkuilla, mutta nykyään entistä enemmän leluilla, koska se pitää niistä enemmän, joten miksi antaa herkkuja, jos se on sille vähäpätöisempi asia?!

Lyytiä luultavasti (mahdoton vielä varmaksi sanoa) mutta alamme luultavasti herkuilla kouluttamaan.

Toisille koirille riittää pelkkä pään silitys ja katsominen kiltisti, kun toiselle tuo ei kävisi laisinkaan, vaan odottaa automaattisesti herkkuja. Joten tähän ei voi sanoa kyllä tai ei vastausta, vaan on täysin koirakohtainen asia.

"Kaikki asiat ovat ensin vaikeita, ennen kuin ne ovat helppoja" Thomas Fuller
15.04.2012 19.03
Meillä käytetään namina normaalia ruokaa. Lihotuskuurin yhteydessä tulee syötettyäkin koiraa samalla kun palkkaa.

Kyllä tuo toimii ilman namiakin, mutta pyrin kumminkin palkkaamaan, jotta motivaatio säilyisi eikä into lopahtaisi saman tien.
15.04.2012 19.09
022161863_r
Raahe
Meillä käytetään sekä nameja, että lelua palkkiona :) enemmän kuitenkin varmaa nameja.
♥lotta 20.10.2011 ->
15.04.2012 19.11
022432736_r

Pihkan vertauksessa ontuu mun mielestä yksi kohta; suhde työnantajan ja työntekijän ja koiran ja omistajan välillä on aika erilainen. Mä tiedän tiettyjä ihmisiä, joiden hevosia mä hoitaisin ilmaiseksikin, vaikken enää olekaan 14v heppahullu jonka mielestä kaikki hevostelu on ihanaa. Osaltaan se on se, mitä ne ihmiset on mun eteen tehneet, osaltaan että tykkään hoitaa niiden hevosia. Näiden ihmisten kiitokset ja kehut on tavoittelemisen arvoisia, koska kunnioitan ko. ihmisiä. mutta kun saa tehdyistä hommista vielä jotain vaivanpalkkaa, se kannustaa toki tekemään entistä paremmin.

Ennemmin koira-omistaja suhdetta voisi verrata vaikka vanhempi-lapsisuhteeseen; aika moni lapsi tekisi kotitöitä pelkällä kiitoksellakin ja välttääkseen äidin suuttumisen, mutta tekeminen on paljon hitaampaa ja naama rypyssä vrt. jos jokaisesta tiskatusta astiasta saisi euron. Typaikalta taas käytännössä kaikki lähtisivät kävelemään ellei saisi palkkaa, koska työnantajaan ei (yleensä) ole tunnesidettä.

Ja lisäksi esim. harrastukset on usein koirankin mielestä mukavaa puuhaa, toisin kuin monen ihmisen työ 8h/pv ;D

Mä tykkään käyttää paljon herkkuja koulutuksessa, koska haluan ennemmin iloisen, energisen koiran joka uskaltaa kokeilla asioita. Meillä on myös ehdottomia käskyjä joita totellaan tai laitetaan tottelemaan(esim. luoksetulo). Toki näistäkin saa palkkion kun tekee hyvin! Ja tietysti palkka voi olla muutakin kuin herkku. Esim. lelu ja joillekin saattaa riittää kehukin.

Muokattu viimeksi: 15.04.12 19.13
Some people just need a high-five. In the face. with a chair.
16.04.2012 16.54
Olen käyttänyt koirillani aluksi aina herkkuja (omaa ruokaa tai koirannameja), mutta paras palkinto on jokaiselle löytynyt jonkin ajan kuluttua. Rotta teki kaiken, jotta sai "vapautuskäskyn" ja luvan jatkaa omia puuhiaan. Bobolle tärkeintä oli ihmisen huomio, kun taas Reino rakastaa vetoleikkejä ja pallon kanssa leikkimistä. Reinon kanssa koulutushetket ovatkin tällä hetkellä sitä, että se saa nameja ja muutaman (10+) onnistuneen toiston jälkeen hetkeksi pallon. Onnistuneista ohituksista paras palkka on hetki vetolelun retuuttamista.
16.04.2012 18.45
Dominic kirjoitti:
Riippuu tietty koirasta. Omaani ei kiinnosta lelut tai leikit, ainoastaan ruoka. Ja riippuu tilanteesta. En minäkään anna ruokapalkkaa silloin kun koiran on odotettava ulospääsyä hiljaa istuen oven edessä. Ulospääsy toimii siinä palkkiona.

Meillä sama homma muilla, paitsi Frendalle kelpaa palkaksi melkein mikä vaan.
17.04.2012 21.58

Käytän herkkuja omalla koiralla, koska se on perso ruualle. Sillä samme parhaan motivaation.

Naapurin koiran kanssa taas käytän sekä herkkuja että lelupalkkausta. Enimmäkseen lelulla motivoin, toimii paremmin tälle koiralle.

Mielestäni palkkaamisessa, niiinkuin koulutuksessakin, pitäisi huomioida koira yksilönä ja sen pohjalta rakentaa koulutus- ja palkkaustavat.

Life's Short Eat Cookies
17.04.2012 22.03
000055757_r
Meillä herkut on lähes aina palkkiona, koska en vielä muuta toimivaa ja motivoivaa palkkausta ole löytänyt, lelutkaan ei kiinnosta. Näillä mennään. :)
18.04.2012 16.37
Fiialla käytetään melkoisesti nameja, yleensä ovat kauppojen perusnameja tai joskus maksaa. Myös lelut ja korkeaääniset kehut toimii, mutta Fiia ei pysy motivoituneena kovin pitkää aikaa niiden kanssa. Siis niin meillä. : )
18.04.2012 16.53
Jos jotain uutta opetellaan, niin palkataan herkulla, mutta jos tuttua asiaa minkä koira tietää jo niin palkitaan kehumalla. :)

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti