Koirille huutaminen - Sivu 10 (Koirat > Koirien koulutus)

19.08.2010 08.06
021185416_r
Espoo
Vinka kirjoitti:
Mutta siinä vaiheessa jos ei ihminen tajua kusettaa ja paskottaa koiraansa ennen pyörälenkkiä, voi itseään syyttää jos koiralle tulee niin kova hätä, että sen on yksinkertaisesti pakko pysähtyä. Ja sekin on ihmisen oma vika, jos ei osaa lukea koiraansa tietääkseen, koska sillä on hätä.

Komps.

Ja sille koiralle kannattaa varmaan myös opettaa se, että pyöräillessä ei kakita.

www.shelttitrio.blogspot.com
19.08.2010 15.39
Tottakai Tessu kusetetaan ja p*skotetaan ENNEN pyöräilyä,MUTTA en voi mitään et se saattaa yhtäkkii pysähtyä p*skalle!Ja Tessua ei voi lukea!Jos se päättää jäädä p*skalle,niin sitten se jää.Se ei anna mitään merkkejä,vaan lyö liinat kiinni!Ja koska teistä EI yksikään ole edes koko tilannetta nähny,niin ei kannata täällä ruveta neuvomaan mitä mun pitäs siinä tilanteessa tehdä!Jos mä ärähdän koiralle,niin sitten ärähdän!Ja HUOM mä en HUUDA koiralle pää punaisena että v****** jäit p*skalle tms!Ärähtäminen ja HUUTAMINEN on 2 täysin eri asiaa!!
19.08.2010 21.25
021986262_r
Oulu
Mooni kirjoitti:
Vinka kirjoitti:
Mia kirjoitti:
Capo kirjoitti:
hmm.. mielestäni ei ole oikein kyllä ärähtää koiralle jos se pysähtyy kakalle? sehän vain tekee tarpeensa ulos niin kuin sille on opetettu.

Olen kyllä itse muutaman kerran korottanut ääntä koirille enkä näe siinä mitään pahaa. Joskus noi suoraan sanottuna perseilee kaikki kolme ku ollaan lenkillä (siis sellaista ihme häslinkiä pyörimistä ja tuijottelua) nii saatan hyvinki sanoa napakasti että riittää jo.
Agilityssä koiristani etenkin Koda kuumenee ja saattaa yrittää lähteä kesken radan omille teille tai kavereita moikkaamaan niin silloin hieman korotettu tänne käsky on auttanut. En todella näe mitään väärää näissä tilanteissa.

Tämä Kkoiralle huutaminen on aivan samanlainen juttu kun vaikka koiran potkaiseminen. Joissain tilanteissa ihan OK ja joissain tilanteissa täysin käsittämätön. Tuolla koiran potkaisemisella viittaan nyt "koiran potkaiseminen" keskusteluun joka löytyy tältä samalta alueelta joten jos asiasta haluaa keskustella.

Ei ole oikein ärähtää jos koira pysähtyy täydessä vauhdissa pyöräilessä ja jää kakalle?Kehuako sitä pitäs?Et hyvä hyvä?Niinkö?HEI HALOO!Mä olen kerran lentäny pyörällä kun Tessu päätti pyöräilessä pysähtyä kesken matkan kakalle ja multa meni nilkka sijoiltaan!Kehuako mun ois silloinkin pitäny?Otapa järki käteen!

Ja koiranko pitäisi pidätellä niin että suoli posahtaa? JÄRKI KÄTEEN MYÖS SIELLÄ!! ;)

Menee varmaan OT puolelle, mutta menköön...

Itse olen opettanut koirilleni että pyörälenkeillä tarpeet pysähdytään tekemään VAIN silloin kun minä päätän pysähtyä. Pyöräillessäkin pitää seurata ja lukea koiraa niin että voi ennakoida sen ulostamistarpeen ja pysähtyä. Olisi myös hyvä antaa koiran purkaa pahimmat paineet suolistostaan ja rakostaan, ennenkuin lähtee täyteen vauhtiin. Itse ainakin kävelytän koiraa vähän aikaa ennen kunnon vautiin lähtöä

Ärähtäisin taatusti jos omat koirat erehtyisi yhtäkkiä täydestä vauhdista jarrut lyömään pohjaan.

Komppaukset Moonille.

Kyllä minä ärähtäisin koiralle jos se yhtä-äkkiä vetää liinat kiinni pyöräillessä, vaikka olisi juuri tehnyt tarpeensa. Toisaalta jos tarpeita ei ole vielä hoidettu ja koira pysähtyy paskalle niin saapi syyttää lähinnä itseään jos ajaa niin lujaa ettei ehdi reagoida. Vaikkakin voisin lyödä vetoa, että itselläni pääsisi muutama ärräpää jos tuollaisessa tilanteessa pamahtaisi nilkka.

"Miten näin ylimaallisen häikäisevän ihanasta ihmisestä voidaan sanoa, että oon universumin suurin virtsapää?"
19.08.2010 22.09
021657684_r
Koirille/koiralle huutaminen ei hyödytä mitään. Ei se ymmärrä huutoa, menee vaan hämmilleen. Äänenpaino on taas eri asia.

Ot/ Mie ainakin huomaa milloin Pepsillä on hätä ja silloin pysähdytään asioille. Siltikään ei mennä niin että koira määrää vauhdin. Mie määrään mutta tietenkin otan koiran huomioon. /Ot
19.08.2010 22.31
Pepsu kirjoitti:
Koirille/koiralle huutaminen ei hyödytä mitään. Ei se ymmärrä huutoa, menee vaan hämmilleen. Äänenpaino on taas eri asia.

Ot/ Mie ainakin huomaa milloin Pepsillä on hätä ja silloin pysähdytään asioille. Siltikään ei mennä niin että koira määrää vauhdin. Mie määrään mutta tietenkin otan koiran huomioon. /Ot

johan mä olen monta kertaa sanonu etten HUUDA Tessulle!HUUTAMINEN ja ärähtäminen on 2 TÄYSIN eri asiaa!!Ja olen myös monesti sanonu et Tessu EI anna minkäänlaista merkkiä koska sillä on p*ska hätä!Se vaan lyö jarrut kiinni ja jää p*skalle!Kumma ku pitää jokaiselle sanoa sama asia sataan kertaan!

19.08.2010 22.40

Minä huudan koirilleni joskus ja myönnän sen..Olen huomannut sen että jos huutaa niin koirat eivät tottele mitään mutta jos sanoo normaalilla äänellä nätisti niin kyllä tottelee..Karjuminen on taas sitten eriasia kuin huutaminen :) Ärähtäminen on eriasia kuin huutaminen tai karjuminen..Kyllä mäkin koiralleni ärähtäisin jos lentäsin pyörän selästä kun koira jäisi sonnalle!Tottakai koiraa pitää kävelyttää ennenkuin menee pyörällä ajamaan..Tai sitten jos on semmoinen koira että voi yht'äkkiä käydä sonnalle niin semmosenkanssa kannattanee ajella vähän hiljempaa pyörällä..Otiksi menee mutta menköön :)

Ärähtäisin siksi että koira varoittelematta sontaa vaikka sillä olisi ollut mahdollisuus sonnata silloin kun senkanssa käveltiin..

Sen olen huomannut että huutaminen ei asiaa auta :) Pahentaa vain..Mutta erilaiset äänet,äänähdykset,muraisut jne..Auttaa ja koirat tottelevat..Jos esim on varastamassa ruokaa ja murahtaa niin johan ei yritä varastaa ruokaa..

19.08.2010 22.44
022708867_r
Helsinki
Mia kirjoitti:
Pepsu kirjoitti:

johan mä olen monta kertaa sanonu etten HUUDA Tessulle!HUUTAMINEN ja ärähtäminen on 2 TÄYSIN eri asiaa!!Ja olen myös monesti sanonu et Tessu EI anna minkäänlaista merkkiä koska sillä on p*ska hätä!Se vaan lyö jarrut kiinni ja jää p*skalle!Kumma ku pitää jokaiselle sanoa sama asia sataan kertaan!

On hyvin, _hyvin_ vaikea kuvitella ettet huutaisi kun vastaus on tuollaista luokkaa (kiroilua, huutomerkkejä, capsattuja sanoja).

Jos et huuda ja tiedät sen niin miksi otat sen niin loukkauksena jos muut ymmärtävät asian täällä niin että huutaisit? Silloin voi miettiä miten ilmaisee asian ja kirjoitustyyliä voi miettiä myös.

http://minskipinski.blogspot.com/
19.08.2010 22.48
021657684_r
Mia, tuo koirille huutaminen ei ollut kohdistettu juuri siulle vaan ihan yleisesti. Jos et ole sattunut huomaamaan on tämän keskustelun otsikko "koirille huutaminen".

Tuo pyöräily-juttukaan ei ollut juuri sinulle, vaan ihan yleisesti kommentoin kun asiasta oli täällä puhetta. Jäitä hattuun. (:
20.08.2010 00.04
022163058_r
Kuopio

Meillä jos koiralla korvat häviää jonnekin kun se on irti esim niin huutaminen auttaa. :D Ainakin se tulee silloin luokse :D Jos mä rupeisin kiltisti sanelemaan "coma hei, tulisitko nyt tänne" Niin ei varmasti tule :D

Ja muutenki saatan korottaa ääntäni silloin jos koira menee ihan kierroksille eikä mikää tehoa niin korotan ääntä ja ärähän samalla niin se edes vähäks aikaa tulee takasin maan pinnalle :D

20.08.2010 17.06
022507210_r
Mikkeli

Luoksetulossa meillä ei huutaminen auta, Dessu vaan laittaa päällensä hölmistyneen katseen ja lähtee kauemmas. Mutta en toki tällä tarkoita, että kutsuisin Dessua ihan hempeillen, kuten "Rakas Dessu-kulta, olisitko kiltti ja tulisit mamman luokse" Ehei, näin ei meillä mennä. Se on napakka "Tänne Dessu!"-käsky vähän korotetulla äänellä, ei suinkaan huutamalla. Useinmiten tottelee tuolla tavoin!

http://piikelipoika.blogspot.com/
20.08.2010 21.02
022546006_r
Tampere

Mä myönnän et saatan karjasta koirille välillä ihan kunnollaki ku noilla tuppaa (etenki trixiellä) korvat välillä hävitä ku irti päästään riehumaan. Sillonkin korotan ääntäni jos noi esim. syö jotain kiellettyä.

En kumminkaan huuda tai komenna koiriani turhaan ettei ne "turru" tohon äänen korottamiseen, koska se on aina sellanen viimenen keino saada noiden huomio itteeni.

20.08.2010 23.09
019227570_r
Salo

Myönnän, itekkin syyllistyn joskun koirille äänen korottamiseen, ylensä riittää se oikea äänenpaino. Joskus vaan varsinkin kun itellä on huono päivä, niin tuntuu olevan koirillakin. Mitään ei uskota, jne. Yleensä kyllä mun huutaminen rajottuu siihen, et se on joku yks sana, kuten mitä, älä, lopeta, ei tai joku muu vastaava.. Tai sit ihan vaan koiran nimi riittää :D

Mut tiettävästi kun mulla on ongelmia pitää molempia joka kerta kurissa kun joku tulee vastaan, niin lopetan kyllä puhelut ja niin edelleen et pystyn paremmin saamaan koirat kuriin, ja et tajuavat et puhun niille enkä puhelimeen...

31.10.2010 09.52
020673422_r
Tuusula

En kyllä ymmärrä jos joku huutaa koiralle kurkku suorana ja uhkailee, vaikka koira ei sitä ymmärrä. On niitä kyllä selllasiakin tapahtumia että koiran isänta lähtee töihin ja emäntä jää kotiin. Hän joko tiskaa tai tekee jtn muutä sellaista ja koira samaan aikaaan esimeriksi repii verhoja. emäntäå huomaa sen ja komentää koiraa ja siiten kun koiran isäntä tulee monen tunnin päästä kotiin niin se rupee huutamaan ja räyhäämään koiralle ja ei koira tietenkään ymmäärrä mitä se räyhää ja komentaa kun tapahtuneesta on monta tuntia!!!!

Itse en kauhean usein räyhää koiralle mutta jos koira tekee jtn väärin (jotain mitä se tietää osaavansa) niin en minä sille räyhää mutta korotan ääntäni jos koira ei usko !

31.10.2010 11.27
Dino kirjoitti:
Mooni kirjoitti:
Vinka kirjoitti:
Mia kirjoitti:
Capo kirjoitti:
hmm.. mielestäni ei ole oikein kyllä ärähtää koiralle jos se pysähtyy kakalle? sehän vain tekee tarpeensa ulos niin kuin sille on opetettu.

Olen kyllä itse muutaman kerran korottanut ääntä koirille enkä näe siinä mitään pahaa. Joskus noi suoraan sanottuna perseilee kaikki kolme ku ollaan lenkillä (siis sellaista ihme häslinkiä pyörimistä ja tuijottelua) nii saatan hyvinki sanoa napakasti että riittää jo.
Agilityssä koiristani etenkin Koda kuumenee ja saattaa yrittää lähteä kesken radan omille teille tai kavereita moikkaamaan niin silloin hieman korotettu tänne käsky on auttanut. En todella näe mitään väärää näissä tilanteissa.

Tämä Kkoiralle huutaminen on aivan samanlainen juttu kun vaikka koiran potkaiseminen. Joissain tilanteissa ihan OK ja joissain tilanteissa täysin käsittämätön. Tuolla koiran potkaisemisella viittaan nyt "koiran potkaiseminen" keskusteluun joka löytyy tältä samalta alueelta joten jos asiasta haluaa keskustella.

Ei ole oikein ärähtää jos koira pysähtyy täydessä vauhdissa pyöräilessä ja jää kakalle?Kehuako sitä pitäs?Et hyvä hyvä?Niinkö?HEI HALOO!Mä olen kerran lentäny pyörällä kun Tessu päätti pyöräilessä pysähtyä kesken matkan kakalle ja multa meni nilkka sijoiltaan!Kehuako mun ois silloinkin pitäny?Otapa järki käteen!

Ja koiranko pitäisi pidätellä niin että suoli posahtaa? JÄRKI KÄTEEN MYÖS SIELLÄ!! ;)

Menee varmaan OT puolelle, mutta menköön...

Itse olen opettanut koirilleni että pyörälenkeillä tarpeet pysähdytään tekemään VAIN silloin kun minä päätän pysähtyä. Pyöräillessäkin pitää seurata ja lukea koiraa niin että voi ennakoida sen ulostamistarpeen ja pysähtyä. Olisi myös hyvä antaa koiran purkaa pahimmat paineet suolistostaan ja rakostaan, ennenkuin lähtee täyteen vauhtiin. Itse ainakin kävelytän koiraa vähän aikaa ennen kunnon vautiin lähtöä

Ärähtäisin taatusti jos omat koirat erehtyisi yhtäkkiä täydestä vauhdista jarrut lyömään pohjaan.

Komppaukset Moonille.

Kyllä minä ärähtäisin koiralle jos se yhtä-äkkiä vetää liinat kiinni pyöräillessä, vaikka olisi juuri tehnyt tarpeensa. Toisaalta jos tarpeita ei ole vielä hoidettu ja koira pysähtyy paskalle niin saapi syyttää lähinnä itseään jos ajaa niin lujaa ettei ehdi reagoida. Vaikkakin voisin lyödä vetoa, että itselläni pääsisi muutama ärräpää jos tuollaisessa tilanteessa pamahtaisi nilkka.

On todella epä-oikeuden mukaista alkaa huutaa koiralle siinä vaiheessa, jos olette pyörä lenkillä ja koira tekee tarpeensa! Sehän on ihan vaan sitä omaa tyhmyyttä, jos ajat tuhatta ja sataa, sitten koira tekee tarpeet. Sitä vartenhan ulkona ollaan!

Mistä koira voi tietää, että on väärin pysähtyä pyörälenkillä tekemään kakkia?? Saat syyttää siitä omaa itseäsi, jos et opeta koiralle tekemään tarpeet sillon kun pysähdytään!

31.10.2010 16.57
022710084_r
Rovaniemi
Joo kyllä se riippuu koirasta miten sitä ääntä tulee käyttää.
Viiville tiuskasee vähän ja niin ollaan nöyrää akkaa mutta Velmu korkeintaan mulkasee nanosekunnin metrin ohi musta ja jatkaa puuhiaan korvat lukossa.

On sitä pari kertaa tullu "prkleen huntalo nyt se perse maahan ku olis jo" sun muuta lenkillä raivottua mutta harvoinpa sitä. Yleensä parin tiukan ei!:n jälkeen kajahtaa "NYT." ja lopulta "Velmu PRKL" jolloin yleensä viimeistään rauhoitutaan. Kyseessä tilanteet ettei suostu istumaan ohituksissa/ottamaan katsekontaktia/tulemaan luo (jotka kaikki osaa), tai saa hepulikohtauksen hihnassa ja yrittää vetää rallia mun ympäri korvat putkella/on Viivin niskassa jatkuvaan kiinni. Mutta harvoinpa sitä _oikeasti_ menee hermot, sellasella murisevalla matalalla äänensävyllä tulee noitumisetkin sanottua eikä keuhkojen pohjasta asti karjumalla.
http://hambeastounlimited.tumblr.com taideblöärgh.
01.11.2010 11.36

Kyllähän sitä saattaa karjasta jos tulee joku tilanne että koirat vaikkapa juoksee kovaa vauhtia pientä lasta kohti. Ite en halua saaha lapsille kammoa aikaan ja kun noilla kahella korvat ei toimi normaalisti ko ne on vauhdissa. Sillon yleensä karjasen jotai epämäärästä isompaan ääneen että koirat vaihtavat suuntaa ja tulevat luokse. Tai sitte jossain vastaavassa tilanteessa että tarvii saada koirien huomio nopeesti heti justnyt. Sillon se ärähys toimii.

Mut en mä noille raivoomaan ala, ääntä käytän mutta se on täysin eri asia. Ja yleensä onneksi käyttäytyvät niin ettei ole kertaakaan vielä tarvinnut oikeesti edes hermostua. :)

01.11.2010 12.40
022245852_r

oon huomannut ite et huutamisella ei voiteta yhtikäs mitään :(

ärähtäminen on eri asia taas:) tai napakka äänen sävy vielä parempi :D ,koira vaan kiihtyy enemmänkun sille alat huutamaan kurkku punaisenna ja naama :)

Muokattu viimeksi: 01.11.10 12.42
01.11.2010 12.48
022452790_r
Savitaipale

Rokille ei hirveesti kannata huudella ku se alistuu ja se menee ihan lukkoon ja on ihan pihalla. Ei auta, joten yritän sanoa asiat rauhallisesti ja tiukasti, koska ei tuolle auta.

Mutta olen mä noille koskus huutanut yms., harvemmin, mutta joskus menee hermot, mut se on lähinnä tiuskimista, en muista milloin olisin huutanut ihan oikeasti...

Huutaminen ei sinänsä ole oikein, mutta ihminen on ihminen, on tietyissä asioissa aika inhimillistä ettei aina pysty olemaan niin kuin "pitäisi".

01.11.2010 12.49
000039615_r

Tohon pyöräily juttuun koiran kanssa. Jos koira pysähtyy tarpeilleen, niin ei sitä siitä voi alkaakaan moittia. Koira liikkuu pyöräillessä, joten suolisto alkaa toimimaan. Kyllä siinä itsekin pitää olla varuillaan, että näin saattaa käydä, jos jotain tapahtuu niin omaa varomattomuuttaan saa vaan syyttää. Ei se koira sille minkään mahda, että sillä tulee hätä kesken kaiken. Kaikki ulkotilat on sen vessa ja sille myös pitäisi suoda sen käyttö, vahinkoja sattuu, no can do. Elämä on ja sillee.

MUOKS. Mä ihan tilanteen mukaan keskustelen tuon kanssa. Jos korvat katoaa tai muuten vaan ei uskota niin kyllä mä ärähdän ja vaikkapa ärjäisen.

Muokattu viimeksi: 01.11.10 12.51
01.11.2010 12.57
022473361_r
Kyrö

Itse huudan Lilille ärhäkällä äänellä aika usein. Yleensä hämärässä kun on takapihalla, ja siellä menee joku elukka tai metässä rapsahtaa niin, että neiti lähtee pää kolmantena jalkana juoksemaan sinne päin. Eipä siinä tilanteessa mikään hiljasempi ääni oikein auttaisi, kun ei tuo mitää edes kuulis. Yleensä tulee luokse kun on parit ärräpäät huutanut ja luulen, että niitä tulee huudettua vain oman pelon takia. Pelosta siitä, että se lähtisikin jonnekin kauemmas eikä tulisi takaisin, koska koirahan se on eikä mikään kone. Vaikka ei olekkaan koskaan lähtenyt mihinkään kauemmas saattaa se joskus vielä sen tehdäkin.

Myönnän myös sen, että ihminen minäkin vain olen eikä pinnani kestä loputtomiin. Kyllä tulee joskus suututtua ja hermoja menetettyä, mutta jos se tapahtuu jossain tilanteessa kun koira on tehnyt jotain väärin täytyy myöskin osata sitten niellä se kiukku ja näyttää sille koiralle mikä olisi ollut oikein eikä suutuksissa vain jätä asiaa sihen ja koira ällikällä mitäs tässä oikein tapahtui..

01.11.2010 13.03

Pakko kommentoida täältä tuohon pyöräilyjuttuun.

Ensinnäkin, on melko eri asia, jos pyöräillessä pieni koira yllättäen pysähtyykin sinne p*skalle, kuin että saman tekee tämmöinen iso koira.

Komppaan siis Miaa tässä asiassa.

Kun tämmönen iso runtti päättää pysähtyä, se myös pysähtyy, ja voi vain kuvitella mitä se saa aikaan tekemällä sen omistajan ollessa pyörän päällä.

Mukkihan siitä tulee, ja esim. asvaltilla tai karkealla soralla voi jälki olla karmeeta katottavaa.

En siis ihan kympillä ymmärrä tätä tsiisustelua että apua hui iik herrajumala miten sä et anna sun koiras pysähtyä kakkimaan.

Kaikki koirat kun ei todellakaan anna mitään viitteitä etukäteen siitä, että sitä p*skattaa. Esim. hihnalenkillä meijän Rico toisinaan ihan ykskaks vaan jumahtaa pysähyksiin, suoraan p*skannusasentoon ilman mitään viitteitä siitä etukäteen.

Voin vain kuvitella miten kävis, jos mie olisin tuolloin pyörällä liikenteessä.

Juurikin näistä ja monista muista syistä mie en lenkitä Ricoa pyöräillen.

Vaikka sen koiransa kuin k*settaisi ja p*skattaisi ennen sitä pyörälenkkiä, niin aika moni koira, varsinkin uroskoira, k*see lenkin aikana enemmän kuin sen kerran, ja monet koirat vääntää sen p*skansakin useampaan otteeseen.

Tuskin siltä koiralta suoli ehtii posahtaa, jos ihminen pysähtyy pyörälenkin aikana antaen koiralle mahdollisuuden tehdä tarpeensa.

Mie teen näin joskus myös ihan tavan hihnalenkillä, että ensin mennään pitkät matkat vierellä kulkien, ja sitten päästän sen tarpeilleen. Toki jos on ollut pidempään sisällä käymättä tarpeillaan, annan sen tehdä ne p*skansa ensin.

Ennemmin mie annan koiran tovin pidätellä sitä torttuaan kun antaisin sen tehdä täydestä pyörävauhdista stopin ja lentäisin ite tangon yli asvalttiin saaden naaman ja polvet ja kyynärpäät ruvelle, käsivarren murtuneeks tai pahimmassa tapauksessa lentäisin jonkun kanssaliikkujan päälle, lapsen esim.

01.11.2010 17.20
022070712_r
Kuhmo
Rico kirjoitti:

Pakko kommentoida täältä tuohon pyöräilyjuttuun.

Ensinnäkin, on melko eri asia, jos pyöräillessä pieni koira yllättäen pysähtyykin sinne p*skalle, kuin että saman tekee tämmöinen iso koira.

Komppaan siis Miaa tässä asiassa.

Kun tämmönen iso runtti päättää pysähtyä, se myös pysähtyy, ja voi vain kuvitella mitä se saa aikaan tekemällä sen omistajan ollessa pyörän päällä.

Mukkihan siitä tulee, ja esim. asvaltilla tai karkealla soralla voi jälki olla karmeeta katottavaa.

En siis ihan kympillä ymmärrä tätä tsiisustelua että apua hui iik herrajumala miten sä et anna sun koiras pysähtyä kakkimaan.

Kaikki koirat kun ei todellakaan anna mitään viitteitä etukäteen siitä, että sitä p*skattaa. Esim. hihnalenkillä meijän Rico toisinaan ihan ykskaks vaan jumahtaa pysähyksiin, suoraan p*skannusasentoon ilman mitään viitteitä siitä etukäteen.

Voin vain kuvitella miten kävis, jos mie olisin tuolloin pyörällä liikenteessä.

Juurikin näistä ja monista muista syistä mie en lenkitä Ricoa pyöräillen.

Vaikka sen koiransa kuin k*settaisi ja p*skattaisi ennen sitä pyörälenkkiä, niin aika moni koira, varsinkin uroskoira, k*see lenkin aikana enemmän kuin sen kerran, ja monet koirat vääntää sen p*skansakin useampaan otteeseen.

Tuskin siltä koiralta suoli ehtii posahtaa, jos ihminen pysähtyy pyörälenkin aikana antaen koiralle mahdollisuuden tehdä tarpeensa.

Mie teen näin joskus myös ihan tavan hihnalenkillä, että ensin mennään pitkät matkat vierellä kulkien, ja sitten päästän sen tarpeilleen. Toki jos on ollut pidempään sisällä käymättä tarpeillaan, annan sen tehdä ne p*skansa ensin.

Ennemmin mie annan koiran tovin pidätellä sitä torttuaan kun antaisin sen tehdä täydestä pyörävauhdista stopin ja lentäisin ite tangon yli asvalttiin saaden naaman ja polvet ja kyynärpäät ruvelle, käsivarren murtuneeks tai pahimmassa tapauksessa lentäisin jonkun kanssaliikkujan päälle, lapsen esim.

Meilläkään koirat eivät anna viitteitä siitä että nyt olis aika tarpeita tehdä, siksi mennään aluksi hitaampaa että mahdollisuus siihen olisi. Ja kuten Rico sanoi niin urokset pysähtyy merkkailemaan, meillä tämä ongelma on hoidettu niin että sanotaan "ei kuseksita" ku koira on selvästi pysähtymässä asioille. Tietty pysähdyn kohta ja annan tilaisuuden ne pisut sitten tehdä. Kyllä tiedän mitä ison koiran lenkitys pyörällä on, en puhu siis asiasta mistä en mitään tietäisi :) Mutta en silti tuota huutamista ymmärrä voihan sitä korottaa ääntä ja sanoa napakasti esim "ei nyt", eiköhän se koirakin tajua että ei kesken lenkin tehdä äkki pysähdystä asioiden takia. :) Meilläkin ennen pysähdyttiin asioille ihan millon sattuun mutta ei enää nykyään ku asia on tehty selväksi koirallekkin, ettei se ole soveliasta. :)

EDIT. Tuosta huutamisesta yleisestikkin kyllä itselläkin ärräpäät lentelee välillä jossei sana muuten mene kaaliin. Kuten moni muukin sanonut, että ihminen huutaa välillä jos esim hermot ovat kireällä niin eiköhän jokainen tuota joskus tee, en tosin sano varmaksi kun en tiedä :D Mutta luulisin niin. Ei meilläkään koira tule jos jotain mielenkiintosempaa on menneillään, ellei ääntänsä korota.

Muokattu viimeksi: 01.11.10 17.24
02.11.2010 11.48
Meillä ei Tessun kohdalla ole auttanu sanoa et ei nyt.Jos sillä on hätä,niin silloin se pysähtyy mihin haluaa.Siksi en sitä enään pyöräilytä.Ei nimittäin olis kiva jäädä autonalle sen takia et koira päättää jäädä keskelle tietä vääntään tortut.Mä olen kerran lentäny tangon yli ja multa meni nilkka sijoiltaan.Yritäppä siinä kävellä kotiin kun on matkaa joku 1km (tää siis tapahtui aikoja sitten)ja nilkkaan sattuu ihan pirusti ja et pysty varaamaan painoa sille ollenkaan.Siinä tilanteessa ei kyllä naurattanu yhtään.
04.11.2010 14.37

Jos koira ei osaa kulkea nätisti pyörän kanssa, onkos itten ihan pakko pyöräillä??

Minä vien koirat juoksemaan vapaaksi metsään tai juoksuradalle, kun tottelee niin hyvin. Paras lenkki koiralle on, ettäs e saa itse säännöstellä kuinka paljon se liikkuu.

ja jos koira ei osaa antaa merkkiä, niin kannattaa unohtaa se pyörä lenkki, koska lenkki tehdään sitä varten, että koira ja ihminen saa viettää aikaa yhdessä ja kummatkin tuntee olonsa mukavaksi. Ja ei koira oloaan mukavaksi tunne, jos kokoajan pitää juosta jalat ristissä nätisti omistajan vieressä.

04.11.2010 16.07
022471599_r
Lahti

Yleensä tilanteissa, joissa koiralta on 'korvat pois' (vert. minä keittiössä, koirat aidalla rähisemässä) saatan karjaista ihan kunnolla. Sama jos koira yrittää rynniä oravan perään.

Huutamiseen tai karjumiseen Karma reagoi lähinnä siten, että se alkaa kuunnella. Pinjalle puolestaan ei voi karjua, tai edes nostaa ääntä (ainoana poikkeuksena toisille koirille rähinä, jolloin siltä häviää kuulo, tunto ja aivot) muuten tuloksena on älytön mielistely-vinkuna-alistumispyöriminen.

Ethän tue pentutehtailua?
04.11.2010 16.24

No onpas jännää, että koira jos koira ei saa pysähtyä lenkillä tarpeilleen.

En ole ikinä siitä ärissyt koiralle vaikka se pyörälenkillä äkkipysähteleekin tarpeilleen. Itse asiassa ovat itse oppineet kaikki kantapään kautta pysähtymään: Aina kun äkkipysähdys -> itse en pysy mukana ja tahattomasti seuraa siis aika kova nykäisy -> koirat ovat alkaneet pysähtyä hiljalleen himmaten vauhtiaan kun haluavat käydä tarpeilleen.

Eihän Amillekaan suotta voi huutaa, se kyllä alistuu selälleen ja miettii että mitä ihmettä nyt oon tehny. Sitten kyllä oon huutanut jos koira on tarkoituksella itsepäinen, esimerkiksi kolmannen varsin selvän kiellon jälkeen lähti vielä ajamaan lintua täyttä häkää. Sillon kuulu huuto ja perkeleet ja vaikka mitkä. Ei tosin auttaneet yhtään mitään, sain silti juosta koiran kiinni.

http://www.pojjat.arkku.net
04.11.2010 17.44

Välillä tulee automaattinen reaktio karjaista koiralle, kun ei äkkipäätä muuta keksi.

Mutta meidän villis on kyllä NIIN herkkä ja alistuva luonteeltaan, että ei sille tarvitse vähän kuin ärähtää niin heti on selällään......

Cockerin pentu on taas omia tapauksiaan. :) <3

05.11.2010 11.16
Bella kirjoitti:

Jos koira ei osaa kulkea nätisti pyörän kanssa, onkos itten ihan pakko pyöräillä??

Minä vien koirat juoksemaan vapaaksi metsään tai juoksuradalle, kun tottelee niin hyvin. Paras lenkki koiralle on, ettäs e saa itse säännöstellä kuinka paljon se liikkuu.

ja jos koira ei osaa antaa merkkiä, niin kannattaa unohtaa se pyörä lenkki, koska lenkki tehdään sitä varten, että koira ja ihminen saa viettää aikaa yhdessä ja kummatkin tuntee olonsa mukavaksi. Ja ei koira oloaan mukavaksi tunne, jos kokoajan pitää juosta jalat ristissä nätisti omistajan vieressä.

Sanoinko jossakin että Tessu EI osaa kulkea pyörän kanssa?

05.11.2010 11.20
Ami kirjoitti:

No onpas jännää, että koira jos koira ei saa pysähtyä lenkillä tarpeilleen.

En ole ikinä siitä ärissyt koiralle vaikka se pyörälenkillä äkkipysähteleekin tarpeilleen. Itse asiassa ovat itse oppineet kaikki kantapään kautta pysähtymään: Aina kun äkkipysähdys -> itse en pysy mukana ja tahattomasti seuraa siis aika kova nykäisy -> koirat ovat alkaneet pysähtyä hiljalleen himmaten vauhtiaan kun haluavat käydä tarpeilleen.

Eihän Amillekaan suotta voi huutaa, se kyllä alistuu selälleen ja miettii että mitä ihmettä nyt oon tehny. Sitten kyllä oon huutanut jos koira on tarkoituksella itsepäinen, esimerkiksi kolmannen varsin selvän kiellon jälkeen lähti vielä ajamaan lintua täyttä häkää. Sillon kuulu huuto ja perkeleet ja vaikka mitkä. Ei tosin auttaneet yhtään mitään, sain silti juosta koiran kiinni.

Sanoinko missän et Tessu EI saa jäädä tarpeilleeen?Kuinka monesti pitää sama asia kertoa et menee joillekkin jakeluun?Lueppas mun tekstit uudelleen ja koita ymmärtää et mä olen kerran lentänyt pyöränselästä ja nyrjäyttäny nilkkani kun Tessu pysähty yhtäkkiä kakalle.Oisko pitäny kehua koiraa?Hyvä hyvä ku pysähdyit yhtäkkii kakalle ja mä lensin pyörän selästä nyrjäyttäen nilkan.Entäs jos oiskin pysähtynyt keskelle autotietä ja auto ois ajanu päältä?Oisko pitäny kehua?Kummaliisia ihmisiä sitä on nykymaailmassa.En ole edes sanonu missään et huudan pääpunaisena koiralle!Sanoin että kyllä ärähdän.Huutaminen ja ärähtäminen on 2 täysin eri asiaa!

05.11.2010 11.25
Se ei ole koiran vika jos sille tulee hätä se pysähtyy asioilleen. Koirakin on vain eläin ja se tekee toimintoja kysymättä ihmiseltä lupaa. Jos koiralle tuossa tilanteessa ärähtää niin se ei tajua minkä vuoksi sille ärähtää. Tuollaiset tilanteet voisi välttää jatkossa vaikka sillä tavalla että odottaa niin kauan että koira tekee asiansa ennekuin lähtee pyörälenkille.

Kommentointi on sallittu vain sisäänkirjautuneille henkilöille

Logo-labyrintti